جنگنده ها

داستان ای10 جوجه اردک زشتی که ستاره شد

داستان ای10 جوجه اردک زشتی که ستاره شد

نویسنده : میناگلرو

سال 1990- ایالات متحده-پایگاه گارد ملی

در پایگاه گارد ملی جنبش و جوش زیادی در جریان بود امروز قرار بود یک تست رزمی نسبتا مهم انجام شود و یک فروند اف -۱۶ از نسخه ای را که از نیروی هوایی منتقل شده بود را اماده انجام تست میکردند
اخیرا نیروی هوایی و گارد ملی در یک اقدام گسترده بدنبال ایجاد شرایطی برای از خدمت خارج کردن جنگنده های ای -10 تاندربولت ۲ مشهور به وارتاک بودند
اتحاد جماهیر شوروی بتازگی فروپاشیده بود و قطعه قطعه شدن این دشمن بزرگ غرب در نیم قرن اخیر اتفاق بسیار مهم و البته خوشحال کننده ای برای غرب بحساب می امد بدنبال فروپاشی شوروی و اتمام جنگ سرد غرب هم دستخوش تحولات بزرگی شد که مهمترین ان جابجایی تمرکز از قدرت نظامی به قدرت اقتصادی بود ودیگر اولویت اول محور غرب ارتش و نیروهای نظامی نبود
بدنبال اتخاذ چنین استراتژی بودجه های نظامی کشورهای ناتو کاهش و بدنبال کوچک کردن بدنه ارتش های خود رفتند و مهمترین اقدام خارج کردن بخشی از تجهیزات نظامی که ویژه شرایط جنگ سردطراحی شده بودند و رفتن بسمت طراحی تجهیزات نظامی با توان انجام ماموریت های متنوع و مختلف بود این دست تجهیزات اگرچه قادر به ایفای نقش تجهیزات تخصصی را نداشتند ولی در مقابل قابلیت انجام طیف گسترده ای از ماموریت ها را داشتند
و حالا وارتاک هم یکی از جنگ افزارهای ویژه جنگ سرد تشخیص داده شده بود که دیگر نیازی به در خدمت بودن ان احساس نمیشد ولی آیا واقعا دوره وارتاک تمام شده بود ؟
گذشت زمان پاسخ فرماندهان را خواهد داد

مقاله ای در مورد ای 10 تاندربولت را اینجا مطالعه کنید

ای10 سلطان پشتیبانی هوایی نزدیک
ای10 سلطان پشتیبانی هوایی نزدیک

بهرحال در پایگاه ، نیروهای گارد ملی در حال نصب غلاف جی پی یو -5 روی اف -16 بودند تا شلیک توپ از اف -۱۶ را تست کنند ، این توپ نسخه ای چهار لوله از توپ مشهور GAU-8 اونجر بود که روی ای -10 نصب بود و گاتلینگ اصلی 7 لوله بود

نتیجه تست مایوس کننده بود و بخوبی پیش نرفت حقیقت این بود یک توپ قدرتمند 30 میلیمتری زیادی برای اف -۱۶ سنگین بود

مشکل وارتاک ها این بود که جنگنده های ای ۱۰ تاندربولت در هیچ جنگ تمام عیاری شرکت نکرده بودند و کارایی انها خیلی مشخص نبود نیروی هوایی امریکا به این جنگنده بچشم یک جنگنده کند پرواز با عدم توان نفوذ به عمق خاک دشمن نگاه میکردلذا پس از جنگ سرد و‌فروپاشی اتحاد شوروی همانگونه که گفته شد به تبعیت از محور غرب و هم پیمانان خود ، ایالات متحده هم به سمت کم کردن تنوع جنگ افزارهای خود رفت و‌ در این استراتژی استفاده از جنگ افزارهای چند منظوره بجای تجهیزات تک منظوره در دستور کار قرار گرفته بود واولین قربانی این استراتژی اف -۱۴ های تامکت بود
و حالا نوبت ای -10 شده بود ، در این میان اف -۱۶ طیف گسترده ای از ماموریت ها را انجام میداد و تصمیم بر این بود که نسخه های اولیه اف -۱۶ را ارتقا داده و در نقش ای ۱۰ تاندربولت بخدمت بگیرند.در این ارتقا توان تهاجمی جنگنده تقویت میشد که البته با توجه به بهره بردن از رادار میتوانست در نقش ضدکشتی هم بخوبی ظاهر شود ولی بروز چند اتفاق مانع از اجرایی شدن این اقدام شد
اما چرا نسخه ای اف ۱۶ جهت این تست انتخاب گردید ؟ درواقع نسخه های پایه اف -۱۶ توان تهاجمی بسیار خوبی داشتند و در واقع یک جنگنده تهاجمی تمام عیار بشمار میرفت و برای استفاده در نقش تاندر بولت از پتانسیل بسیار خوبی برخوردار بوداز طرفی اف -۱۶ جنگنده ای میدانی بود که تا آنزمان در نبردهای متعددی شرکت کرده و بخوبی قابل اعتماد بود و در جنگهایی مثل اعراب و اسراییل محک خورده بود ، در مقابل تاندربولت کاربران زیادی نداشت و مختص به نیروی هوایی ایالات متحده بود و زمانیکه اتحاد شوروی با یگانهای زرهی ویرانگر خود اروپا را تهدید میکرد یک جنگنده ایده ال بود حالا دیگر از نظر نیروی هوایی در خدمت نگه داشتن ان خیلی منطقی بنظر نمی آمد

اما همانطور که دیدم ماجرا آنطور که فرماندهان انتظار داشتند جلو نرفت ، در قدم اول مشکل بزرگی گریبان اف -۱۶ را گرفت

اف16 و غلاف توپ 30 م م زیر بدنه

مشکل نمایش نا امید کننده توپ ۳۰ میلیمتری روی اف -۱۶ بود که ناشی از لگد توپ جی ای یو -8 بود که نسخه ۴ لوله آن بر روی اف ۱۶ تست شد همانگونه که گفتیم این کالیبر زیادی برای اف -۱۶ سنگین و قدرتمند بود و هنگام شلیک تکانهای شدید ان باعث انحراف جنگنده و خطای بالای توپ میشد ، این گاتلینگ جزو قویترین توپهای 30 میلیمتری بود که میزان تخریب مهمات ان تفاوت زیادی با توپهای سنگین تر از خود نیز نداشت
توپ  مخوف ای ۱۰ در آنزمان بخوبی از پس زره تانکهای نسل سوم برمی آمد و زره آنها را تخریب میکرد و تنوع مهمات خوبی هم داشت ، ولی توپ علیرغم تمامی مزایا لگد بسیار سنگینی دارد و کمتر هواگردی قادر به مهار لگد توپ است
جی پی یو 5 یک غلاف بود که نسخه 4 لوله توپ در درون ان جا گرفته بود و در خشاب آن 350 گلوله 30 میلیمتری ذخیره میشد وزن توپ با خشاب و گلوله های ان 860 کیلوگرم بود
ولی ماجرا این بود که لگد توپ علاوه بر اینکه دقت توپ را بسیار کم میکرد ( زیرا در فاصله ۱۰۰۰ متری یک سانتیمتر حرکت توپ و انحراف ان زمانیکه مهمات به هدف میرسد تبدیل به چند متر انحراف میشد این انحراف برای گلوله توپ هواگرد بسیار زیاد است ) تکانهای شدید توپ میتوانست به برخی ابزار آلات حیاتی هواپیما که حساسیت زیادی داشتند صدمه بزنداز اینها گذشته دود ناشی از شلیک توپ تماما از راه ورودی هوا وارد موتور میشد که احتمال خفگی و استال موتور را بالا میبرد

جنگ خلیج فارس و طفلی که ستاره شد

اما جنگ خلیج فارس فرصتی در اختیارجنگنده ای -۱۰ تاندربولت قرار داد تا توان فوق العاده خود را بنمایش گذارد این هواگرد که تا پیش از ان مانند یک عضو ناخواسته خانواده در نیروی هوایی امریکا با ان برخورد میشد ، علیرغم اینکه مدتها از سن استاندارد انها باقی مانده بوداما در نیروی هوایی مدتها بود که بصورت جدی بدنبال از جایگزین کردن انها به بهانه عدم ارزش رزمی و توجیه اقتصادی بودند ولی حالا تبدیل به کلیدی ترین جنگنده امریکایی ها شده بود که همه کاره انها در میدان جنگ بشمار میرفت
حالا هرجا ای -۱۰ حضور داشت آرامش و ایمنی وجود داشت و یگانهای پیاده احساس امنیت میکردند
بیکباره وارتاک  به قویترین و کارامدترین حامی یگانهای زمینی تبدیل شده بود

مقاله ای در مورد جنگ اول خلیج فارس را اینجا مطالعه کنید

بی اغراق 50 درصد بار نبرد در خط مقدم جبهه بر دوش این گراز زگیل دار زشت و بدقیافه بود و بیش از 60 درصد بار سرکوب یگانهای زرهی انبوه و بیشمار عراق را بر دوش کشید سوای از این ماموریت های دیگری چون امداد ونجات ، انهدام ایستگاه های راداری و لانچرهای موشکی را هم بخوبی انجام میداد……

برتری های ای -۱۰ به نامزدهای جایگزینی

موضوع عجیب این که در میان اف -۳۵ و اف -۱۶ و حتی اف -۱۵ که ‌گزینه های ‌جانشینی ای -۱۰ بودند هیچکدام قادر به انجام وظایف این جنگنده نیستند و مشکلاتی دارند حال چگونه در نیروی هوایی ایالات متحده به این نتیجه رسیده اند که این کار شدنی است مایه تعجب است ابتدا نگاهی به ماموریت ای – ۱۰ میکنیم تا به بررسی قابلیت جانشینان هم بپردازیم

ای -۱۰ بصورت استاندارد بعنوان یک جنگنده پشتیبانی هوایی و ضد زره طراحی گردیده است عزیزان توجه داشته باشید بسیاری از افراد به اشتباه از ان بعنوان یک جنگنده تهاجمی و پشتیبانی هوایی نزدیک نام میبرند که این اشتباه است تاندربولت همانگونه که گفته شد یک جنگنده پشتیبانی نزدیک هوایی و ضد زره است اما شاید برخی عزیزان بگویند تفاوت این دو در چیست جنگنده تهاجمی شامل بمب افکن های تاکتیکی از جمله سوخو -۲۴ ، اف -۱۵ استرایک ایگل ، تورنادو اف -۱۱۱و غیره میشود که وظیفه حمله به اهداف مهم دشمن مانند تاسیسات زیر بنایی ، مراکز راداری ، جاده و پل ها و …..را دارند ای -۱۰ جنگنده کند پروازی است و بهیچوجه برای ماموریت نفوذ به خطوط عقبه دشمن مناسب نیست همچنین جنگنده ای -۱۰ در مکانهای محافظت شده و دارای سیستم پدافند قوی بسیار آسیب پذیر است زیرا توان مانورپذیری انچنانی ندارد ، یکی از ویژگی های هواپیماهای تهاجمی توان بالای گریز از منطقه هدف است زیرا پس از حمله دشمن آگاه شده و سعی در سرنگون نمودن پرنده ها را دارد و معمولا جنگنده های تهاجمی بسرعت از محل حمله فاصله میگیرند این درحالیست که ای -۱۰ بهیچوجه برای چنین شرایطی طراحی نشده اما در مقابل در عملیات پشتیبانی نزدیک ، کند پرواز بودن یک ویژگی برجسته است و با گشت زدن بر روی یگانهای دشمن به شکار تجهیزات و نفرات دشمن میپردازد از طرفی اغلب اهداف در میدان جنگ اهداف کم اهمیت بحساب می ایند که بطور مثال یک خودرو یا نفربر و نیروهای پیاده دشمن هستند چنین اهدافی توجیه اقتصادی برای استفاده از یک بمب یا موشک هواپیماهای تهاجمی را ندارد و توپ ای -۱۰ با تقریبا 1200 گلوله میتواند جهنمی برای دشمن ایجاد کند از سوی دیگر عملیات سرکوب یگانهای زرهی با هواپیماهای تهاجمی پر سرعتی چون اف -۱۶ بسیار دشوار است ولی ای -۱۰ براحتی با تجهیزات حرارتی خود قادر به کشف و قفل بر روی هدف است حال به نقاط ضعف و قوت رقبا میپردازیم ابتدا اف -۳۵ رابررسی میکنیم ، یک جنگنده بسیار گرانقیمت که اغلب اجزا و فن آوریهای آن سری و جزو اسرار نظامی است ازطرفی ویژگی بارز این جنگنده توان رادار گریزی ان است ، قابلیتی که در خط مقدم  جبهه بود و نبودش تفاوت زیادی ندارد زیرا جنگنده در معرض دید چشمی قرار دارد ، از سوی دیگر قرار دادن یک جنگنده گرانقیمت  که لبه فن آوری بحساب می اید در معرض آتش سنگین در خط اول نبرد که هرلحظه امکان مورد اصابت قرار گرفتنش میرود نه عاقلانه است و نه توجیه پذیر ، از طرف دیگر هر دو جنگنده اف -۱۶ و اف -۳۵ تک موتوره هستند و ما بارها در جنگ خلیج فارس شاهد هدف قرار گرفت تاندربولت و‌رساندن خود به پایگاه با یک موتور و حتی یک بال بوده ایم پس گزینه اف -۳۵ کاملا منتفی است دستکم تا یکی دو دهه اینده نمیتوان از چنین جنگنده ای در خط اول نبرد بهره گرفت حال به اف -۱۶ میپردازیم همه کاره ای در ارتش ایالات متحده که در همه نقشی بخوبی جا افتاده و بدلیل تیراژ بالا ، قیمت مناسبی هم دارد ولی اولین مشکل ان تک موتوره بودن ان است اضافه نمودن زره به انهم با توجه به بهره بردن از یک موتور باعث سنگین شده جنگنده میشود از ان گذشته اف -۱۶ محدودیت سرعت دارد و کمترین سرعت ان بازهم برای گشت زدن و انجام پشتیبانی از واحدهای زمینی بسیار زیاد است دیگر برتری ای -۱۰ بقاپذیری ان است ، بارها این جنگنده در معرض آتش پدافند دشمن قرار گرفته و حتی درمواردی یک موتور و حتی یک بال خود را از دست داده ولی به پایگاه خود را رسانده مشکل دیگر اف -۱۶ وجود مخازن سوخت در بالهای جنگنده است که اصابت گلوله به بال جنگنده میتواند به سرنگونی ان بینجامد در صورتیکه ای -۱۰ مخازن سوخت در بدنه است و بدنه هم بخوبی زره پوش شده و حتی در صورتیکه مورد اصابت گلوله یا ترکش موشک هم قرار بگیرد باز هم احتمال کمی وجود دارد صدمه ای چندان به ان وارد شود و دیگر برتری ای -۱۰ طول باندمورد نیاز برای نشست وبرخواست وتوان استفاده ازباندهای ناهموار است توانی که اف -۱۶ فاقد ان است

نیروی هوایی امریکا به دنیال جایگزینی نسخه ای از تی7 به جای ای10 است

ای -۱۰ ترکیبی از جنگنده و بالگرد

در واقع میتوان جنگنده ای -۱۰ تاندربولت را یک پرنده که ترکیبی بسیار جالب از دو هواگرد نظامی یعنی هواپیماهای جنگنده و بالگردهای تهاجمی است بحساب آورد که بخشی از توانایی های دو پرنده را بشکل جالبی ترکیب نموده و به بهترین نحو ارائه میدهدجنگ خلیج فارس نشان داد اگرچه دوره هواپیماهای جنگنده تک منظوره به سر آمده ولیکن هنوز هم هیچ‌کدام از پرنده های موجود توانایی ارائه وظایف گراز زگیل دار محبوب ارتش ایالات متحده را ندارد طی نظر سنجی که در ارتش ایالات متحده انجام گرفته ای -۱۰ تاندربولت بعنوان محبوب ترین هواپیمای جنگنده در ارتش ایالات متحده نزد نظامیان انتخاب شده بوداغلب نظامیان امریکایی عنوان نموده بودند در میان هواگردهای فعلی ای -۱۰ نماد امنیت و پشتیبانی کامل و ایمنی برایشان است
در این میان بیشتری رای را تفنگدران دریایی به این جنگنده داده بودند

ای -۱۰در جنگ خلیج فارس رکوردهایی از خود بجا گذاشت که بعید است در اینده هم شکسته شود از جمله انجام عملیات در حالیکه بیش از صد حفره کوچک و بزرگ بر اثر ترکش موشک پدافندی روی بدنه هواپیما ایجاد شده بود
پرواز و بقا پذیری در میدان جنگ‌علیرغم کنده شدن یک بال جنگنده
لازم به ذکر است کابین و و بخشی از بدنه و پشت کابین جنگنده که تجهیزات حیاتی و منابع سوخت در ان جا گرفته توسط لایه ای زرهی حفاظت میشود  که حداکثر در برابر گلوله های ۳۰ میلیمتری قادر به حفاظت از خلبان و بخشهای حیاتی هواپیما است ( عزیزان این موضوع حفاظت در برخی از منابع در مقابل سلاح ۲۵ میلمتری و در برخی از منابع ۲۳ میلیمتری هم قید شده که البته این منابع همگی درست است و این حفاظت بستگی به فاصله هواگرد دارد در فاصله صفر تا 100 متری  حفاظت در برابر مهمات زره شکاف ۲۳ میلیمتری تعریف شده ولی حداکثر در فواصل دور تا 30 میلیمتری هم‌ مقاومت دارد ) شیشه کابین هم در برابر اصابت گلوله های ۱۲/۷ میلیمتری بخوبی مقاوم هستنداز طرفی جزو معدود جنگنده هایی است که در بال جنگنده هیچ منبع سوختی وجود ندارد و این مسئله به بقاپذیری جنگنده کمک زیادی میکند زیرا مخازن سوخت پشت کابین هواپیما قرار دارد و زره پوش شده همچنین یک سیستم بسیار پیشرفته اطفای حریق بوسیله گاز ایمنی هواپیما را تضمین نموده این هواپیما در حال حاضر با تجهیز به موشک بریمستون یا هلفایر و یا ماوریک بهترین گزینه برای سرکوب واحدهای زرهی و شناورهای تندرو است

گزینه ایده ال برای نبرد نامتقارن

دوسال قبل برای چندمین بار بحث از خدمت خارج کردن ای -۱۰ در نیروی هوایی مطرح شد و اینبار اختلاف بین نیروی دریایی و نیروی هوایی باعث ارجای موضوع و شکایت از طرف نیروی دریایی و زمینی به  کنگره شد در این شکایت نیروی دریایی و زمینی  شدیدا مخالف خارج شدن ای -۱۰ ها شده بودند در حالیکه نیروی هوایی عنوان کرده بود که با توجه به اینکه عمر مفید این جنگنده تقریبا برای حداکثر یک دوره ۳۰ ساله در نظر گرفته شده بود درحال حاضر اغلب هواپیماهای ای -۱۰بیش از 40 سال از در خدمت بودن انها گذشته و از نظر ایمنی پرواز هم دارای مشکل هستنددر مقابل سپاه تفنگداران و نیروی زمینی عنوان کردند که با توجه به تعریف نوع جدیدی از نبرد و تهدید با عنوان جنگ نامتقارن ، هواگردهایی ماننداف -۱۵ یا اف -۱۶ قادر به مقابله با تهدیدات نامتقارن نیستند این درحالیست که ای -۱۰ به صورت شگفت آوری توان مقابله با تهدیدات گروه های چریکی را دارد و با توجه به استفاده از مهمات ارزان قیمت ۳۰ میلیمتری لذا قادر به ذخیره و اجرای آتشی بسیار موثر است  در نهایت کنگره تا سال ۲۰۲۵ و برای سومین بار از بعد از جنگ خلیج فارس ضمن جلوگیری از بازنشسته شدن گرازها بودجه ای برای انجام یک ارتقای سطح بالا برای جنگنده ها را تصویب کرد اقدامی که برای یک جنگنده تاکتیکی کاملا بی سابقه است و در میان هواپیماهای جنگنده تنها بمب افکن بی -۵۲ چنین شرایطی را تجربه کرده گویا که این دو جنگنده قرار نیست پایانی داشته باشند

آینده ای بدون تاندربولت

البته در سالهای اخیر پنتاگون هم بصورت جدی بدنبال از خدمت خارج کردن تاندربولت است و البته کنگره هم پس از تخصیص بودجه اخیر نام ان را آخرین بودجه ارتقای ای – ۱۰ عنوان و تاکید کردند که تحت هیچ شرایطی خدمت این جنگنده تمدید نخواهد شد
در حال حاضر گزینه های متعددی برای جانشینی این جنگنده مطرح است از جمله اینکه ، نسخه ای از جنگنده اف -۱۶ را توان دفاعی و هوا به هوای ان را به نفع توان تهاجمی و هوا به زمین ان کاهش داده ، این نسخه از توپ گاتلینگ 25 میلیمتری برخوردار و توان استفاده از موشک وانواع  بمب های هدایت شونده را خواهد داشت لاکهید مارتین حتی گزینه ای جهت این ماموریت معرفی کرده است و ان نسخه ال ایکس است که به گفته لاکهید در صورت انتخاب توسط پنتاگون این کمپانی اقدام به اجرای یک ارتقای سطح بالا بر روی آن خواهد نمود

نسخه ایکس از یک موتور بهینه که دارای قدرت بیشتری است بهره میبرد و به علت بهره بردن از بال دلتای شکسته توان حمل مهمات و سوخت بیشتری داردولی کارشناسان به دلایلی اف -۱۶ را مناسب چنین ماموریتی نمیدانند اف -۱۶ اگر چه تنوع تسلیحاتی خوبی دارد و اقتصادی است ولی بزرگترین اشکال ان تک موتوره بودن جنگنده است برای هواگردی که در ارتفاع پایین و در معرض اتش پدافند دشمن است تک موتوره بودن ایجاد ریسک بالایی  دارد
از طرفی زره پوش کردن جنگنده میتواند بار زیادی را بر موتور آن تحمیل کند که در نهایت توان حمل مهمات و سوخت را کاهش میدهد مشکلی که لاکهید آن را رد میکند
خانم ؟ مدیرعامل لاکهید در این ضمینه گفت امروزه به لطف پیشرفت فن اوری و استفاده از مواد کامپوزیت میتوان زرهی کارامد و‌سبک برای جنگنده طراحی کرد
امادر این میان بوئینگ هم نسخه ای از اف -۱۵را پیشنهاد داده ، بوئینگ برای جذاب تر کردن گزینه خود عنوان میکند که گزینه انها این پتانسیل را دارد که دو نسخه شکاری و تهاجمی از ان مشتق شود تا هم جایگزین شکاری های در مرز بازنشستگی نیروی هوایی شوند و هم بعنوان جنگنده ای تهاجمی جهت پشتیبانی بخدمت گرفته شود تصور میکنیم که بوئینگ نسخه اف -۱۵ ایکس که بعنوان نسل جدیدی از اف -۱۵ جهت جایگزینی شکاری های ایگل مسن نیروی هوایی توسعه یافته را مدنظردارد
به دستور سنا مقرر گردیده 8 فروند نسخه شکاری جهت بخدمت گرفتن آزمایشی از سوی نیروی هوایی توسط بوئینگ تولید شود

امامسئله این است که بوئینگ و لاکهید تنها جنبه های مثبت گزینه های خود را منعکس میکنند و نه بویینگ و نه لاکهید مارتین در مورد اینکه چگونه قرار است جنگنده هایی که حداقل سرعت انها در حد سرعت صوت است جایگزین جنگنده ای که به راحتی با سرعت 360 کیلومتر در ساعت گاه دهها دقیقه روی مواضع دشمن پرواز و پس از کشف هدف ان را منهدم میکرد شوندجنگنده ای که بخاطر بهره بردن از بال صاف و بدون پسگرایی از ثبات پروازی کم نظیری در ارتفاع پایین و سرعت کم برخوردار بود حال آیا دو جنگنده مافوق صوت قادرند در ارتفاع ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری سطح زمین پرواز و از ثبات لازم برخوردارباشند ؟
اگرچه رایانه های کنترل مرکزی بخشی از کاستی ها را جبران میکنند ولی فاصله و شکاف بین این دو هواگرد با هواگردی که قرار است نقش انرابرعهده بگیرند آنقدر زیاد است که با تمامی تجهیزات مدرنی که در دسترس است اما برعهده گرفت نقش پشتیبانی توسط این دو‌جنگنده را با ابهام‌ بزرگی روبرو میکند

گزینه دیگر تقسیم وظایف وارتاک، بین بالگردها و هواپیماهای جنگنده است ، این دسته از کارشناسان معتقد هستند با استفاده از بالگردهای تهاجمی و هواپیماهای جنگنده میتوان وظایف ای ۱۰ ها را بین انها تقسیم و بخوبی انجام داداین کارشناسان معتقدند در زمانیکه ای -۱۰ متولد شد بالگردهای تهاجمی مدرنی مانند آپاچی یا وایپر در خدمت نبودنددر انزمان بالگرد کبرا بتازگی وارد خدمت شده بود و بعنوان اولین بالگرد تهاجمی ، دارای ضعف های عمده ای از جمله عدم زره پوش بودن کابین بالگرد ، عدم تنوع تسلیحاتی و بهره بردن از مهمات نسبتا محدود و کم اثر و در نهایت الکترونیک بسیار ابتدایی و ساده ، استفاده از این بالگردها را محدود میکرد ، بالگردهای کبرا در برابر یگانهای زرهی حفاظت شده توسط سامانه های پدافندی خودکششی بسیار آسیب پذیر بودند از طرفی از  توان حمل سلاح محدودی داشته و در کل توان رزمی انها پاسخگوی نیاز ارتش نبود ولی امروزه بالگردهایی مانند آپاچی باطیف گسترده ای از قابلیت های متنوع قادر است با پشتیبانی هواپیماهای جنگنده بخوبی نقش ای -۱۰ را ایفا کندولی گزینه محتمل و منطقی گزینه سوم است یعنی هواپیماهای پشتیبانی هوایی جدیدی مانند سوپر توکانو ، ایرتراکتور و یا اسکورپیون است که همگی در این نقش بخوبی خود را نشان داده اند که در میان انها جانشینی این جنگنده با جنگنده هایی مانند ای تی 802 یا اسکورپیون محتمل تر از بقیه گزینه هاست این جنگنده ها هم توان حمل مهمات بالایی دارند و و هم کابین از زره مناسبی برخوردار است و به علت استفاده از موتور توربوپراپ و کم مصرف توان پرواز در مدت زمان مناسبی برخوردار است و میتوانند جانشینی مناسب و شایسته برای ای -۱۰ باشند

مقاله مشابه

قیاس بین ای10 تاندربولت و سوخو25 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن