برترین هاتانک

ده خودروی برتر پشتیبانی آتش (زره کوب)

ده خودروی برتر پشتیبانی آتش (زره کوب)

مترجم و نویسنده: حمید اسماعیل پور

(دوستان توجه کنید برای این مدل از خودرو ها اسم های زیادی ذکر میشه اما دو تا از این اسم ها بیشتر از بقیه به این نوع از خودرو ها اتلاق میشه که اسمیه که کارخانه ی سازنده بهشون میده و اون اسم ها عبارتند از خودروی پشتیبانی آتش و خودروی زره کوب)
خودروی پشتیبانی آتش (یا زره کوب) ، نوعی سیستم های توپخانه ای هستند، و برای حمایت از پیاده نظام با قدرت آتششان طراحی شده اند. آنها آتش مستقیم را در برابر خودروهای زرهی مختلف، ساختمان ها و استحکامات میدان نبرد فراهم می کنند. خودرو های پشتیبانی آتش اگر به خوبی تجهیز شوند می توانند حتی با تانک های اصلی میدان نبرد نیز درگیر شوند. به همین دلیل است که بعضی از این خودرو های پشتیبانی آتش به عنوان تانک سبک نامیده می شوند.

بیشتر خودرو های مدرن پشتیبانی آتش دارای یک شاسی کلاسیک و ساده با پیکر بندی 6×6 یا 8×8 هستند. این خودرو ها نسبتا سبک هستند و دارای سرعت بالا و تحرک فوق العاده در جاده های آسفالت هستند. ولی حفاظت زره آنها محدود است یا به زبان دیگر کمتر از تانک های اصلی میدان نبرد است. در میدان مبارزه این خودرو ها اغلب از سرعت بالا و قدرت تحرک خود برای پیشگیری از هدف قرار گرفتن استفاده میکنند.
مزایای اصلی آنها نسبت به تانک های اصلی میدان نبرد، قیمت و هزینه های عملیاتی فوق العاده پایین آنها است . همچنین سرعت زیاد و قدرت تحرک بالا امکان بهره بردن از این خودرو ها را برای عملیات های استراتژیک و تاکتیکی فراهم میکند. بنابراین این خودرو ها می تواند با سرعت فوق العاده ای نسبت به تانک ها به تهدیدات مختلف پاسخ دهد. تانک های اصلی میدان نبرد در صورتی که در فاصله های طولانی درگیر جنگ باشند نیاز به کامیون های ترابری سنگین برای انتقال دارند که آنها را به صحنه نبرد برسانند. اما خودرو های پشتیبانی آتش دارای قدرتی شبیه به تانک های اصلی میدان نبرد می باشند اما مانند یک خودروی معمولی میتوانند خود را از جاده و یا دشت به جبهه جنگ برسانند.
خودرو های پشتیبانی آتش نمیتوانند جای تانک های اصلی میدان نبرد را بگیرند اما یقینا مکمل تانک ها هستند. هر مزیتی یک عیب نیز دارد و مزیت قدرت تحرک این خودرو ها یک عیب دارد و آن زره خودرو است , برای بدست آوردن نهایت سرعت و تحرک میزان حفاظت زرهی را فدا کرده اند , نه اینکه گمان کنید این خودرو ها بسیار آسیب پذیراند اینگونه نیست به هر حال آن ها یک خودروی جنگی هستند اما میزان مقاومت زره آن ها کمتر از میزان مقاومت یک تانک اصلی میدان نبرد است.

پس این پرسش پیش می آید که بهترین خودروی پشتیبانی آتش در جهان کدام است؟ کدام خودروی پشتیبانی آتش از همه اطمینان پذیر تر است ؟ کدام خودروی پشتیبانی آتش برای حمایت از پیاده نظام از همه موثر تر است ؟ این تجزیه و تحلیل بر اساس قدرت شلیک، حفاظت، تحرک و برخی از عوامل دیگر نوشته شده است.
این فهرست شامل خودرو های پشتیبانی آتشی است که در حال حاضر در خدمت هستند و یا در آینده نزدیک وارد خدمات خواهند شد.

شماره یک:
Centauro 2
سنتارو دو(2) (برای اشنایی بیشتر با این زره کوب اینجا را کلیک کنید)
ساخت ایتالیا(پیام نویسنده: دوستان برای اینکه کلمه ی ,خودروی پشتیبانی آتش یا زره کوب, بیش از حد تکرار نشود بجای این کلمات فقط یک کلمه ی , خودرو , نوشته خواهد شد با تشکر از وقتی که برای مطالعه اختصاص میدهید حمید اسماعیل پور)سنتارو 2 یک خودروی پشتیبانی آتش جدید ایتالیایی است. این زره کوب یک نسل پیشرفته تر از سنتارو ی قبلی با یک توپ 120 میلی متری کاملا جدید است.(دوستان توجه کنید وقتی میگیم یک نسل پیشرفته تر است یعنی تغییرات بیسار بیشتر از چند بهبود جزئی میباشد , برای مثال, این موضوع رو با نسل بندی تانک ها و جنگنده ها مقایسه کنید)
این خودرو جنگی به طور مشترک توسط IVECO و OTO Melara برای برآورده کردن نیاز ارتش ایتالیا توسعه یافت. توسعه ای این زره کوب در سال 2010 آغاز شده و طراحی نمونه ی اولیه در سال 2015 آماده شد, این خودرو اولین بار در سال 2016 ساخته شد. ارتش ایتالیا قصد دارد 74 و یا به گفته ی برخی منابع احتمالا 100 عراده از این خودروی پشتیبانی آتش جدید را برای جایگزینی برخی از سنتارو بی یک (B1) های قدیمی خود در تیپ های زرهی نیمه سنگین بکار بگیرد.سنتارو 2 ساخته شده تا شناسایی مسلحانه ی تاکتیکی، پشتیبانی آتش از واحد های رزمی پیاده و همچنین وظیفه ی دفاع نقطه یی را انجام دهد. این خودرو حتی می تواند برای دفاع از کشتی های غیر نظامی در زمان جنگ روی این کشتی ها سوار شود و یا برای مأموریت های گشت زنی جاده ای استفاده شود. در ارتش کشور ایتالیا سنتارو 2 مامور همراهی و تامین امنیت نفربر های فرکیا ی ارتش است خدمه ی سنتارو 2 از بین خدمه ی نفربر های 8×8 فرکیا انتخاب میشوند.(برای آموزش خدمه ی سنتارو 2 از سیمیلاتور نفربرهای فرکیا استفاده میشود)
این خودروی پشتیبانی آتش در حال حاضر برترین خودرو از این کلاس در جهان است. اکثر خودرو های پشتیبانی آتش دیگر توسط شاسی ضعیف تر 6×6 محدود می شوند و یا اینکه توپ کوچکتر ی همچون توپ 105 میلیمتری حمل می کنند. اما این خودرو دارای یک شاسی 8×8 است، که مخصوصا برای مقاومت در برابر ضربه ی فوق العاده شدید توپ قدرت مند 120mm طراحی شده است. اکثر خودرو های پشتیبانی آتش معمولی , زرهی استفاده می کنند که مقاومت بالایی ندارند , اما زره سنتارو 2 کاملا جدید است و در حالی که وزن خودرو را بالاتر نبرده مقامت زرهی اش را تقویت کرده. در حال حاضر تنها چند خودروی پشتیبانی آتش دیگر در جهان وجود دارد که مسلح به توپ 120 میلیمتری قدرتمند هستند, اما به جرئت میتوان گفت که توپ 120 م م جدید سنتارو از همه ی آنها برتر است.این وسیله نقلیه پشتیبانی آتش با یک اسلحه قوی 120 میلیمتری فشار قوی مسلح است. این سازه با تمام مهمات استاندارد استاندارد ناتو 120 میلیمتر سازگار است. تفنگ توسط سیستم بارگیری اتوماتیک تغذیه می شود.این وسیله نقلیه پشتیبانی از APFSDS، چند نقش و سایر مهمات استفاده می کند. دور 120mm APFSDS 600 میلیمتر از زره فولادی همگن را در محدوده 3،000 متر نفوذ می کند.این زره کوب دارای یک سیستم کنترل آتشسوزی مدرن و کارآمد است , و به سامانه الکترواپتیکی نسل جدید فوق پیشرفته مجهز شده است. در یک کلمه میتوان گفت سنتارو 2 یک شکارچی قاتل است. فرمانده از دید چشمی پانورماتیک برای جستجوی اهداف استفاده می کند. هنگامی که هدف انتخاب می شود توپ به طور خودکار بر روی هدف قفل می شود و توپچی و گلوله گذار فرایند هدف گیری نشانه روی و شلیک را تکمیل می کنند. در آن زمان فرمانده هدف بعدی را دنبال می کند. چنین شیوه ی عملی در تمام تانک های جنگی مدرن موجود است. این مکانیزم اجازه می دهد تا سریعتر به اهداف دست یابید و نابودشان کنید.سطح شیبدار جلوی سنتارو 2 به وسیله ی زره کامپوزیتی پوشش داده شده است که توان مقاومت در برابر گلوله های 40 م م ضد زره دور زن را دارد، در حالی که حفاظت در پهلوها و پشت این خودرو در برابر 14.5 میلی متری ضد زره تامین شده است . نوع خاص طراحی شاسی این خودرو به آن اجازه ی مقاومت خیره کننده ای را در برابر مین ها و بمب ها ی کنار جاده ای میدهد .
سنتارو 2 توسط یک گروه شامل 4 خدمه که عبارتند از فرمانده، توپچی، راننده و گلوله گذار اداره می شود. گلوله گذار انتقال مهمات را به اتولودر انجام می دهد , و در صورتی که اتولودر به هر دلیلی از کار بیافتد گلوله گذار میتواند فرآیند گلوله گذاری را کاملا دستی انجام بدهد.
سنتارو توسط موتور دیزلی توربوشارژر IVECO که 720 اسب بخار نیرو تولید میکند به حرکت در می آید. موتور در قسمت جلوی خودرو قرار دارد این نوع طراحی حفاظت خدمه را افزایش میدهد به نحوی که اگر توپ یا موشکی به خودرو اثابت کند ابتدا باید زره خودرو را از بین ببرد سپس موتور را نابود کند و بعد از آن به قسمت خدمه وارد شود به این ترتیب موتور نوعی سپر برای محافظت از خدمه میباشد. دستورات فرمان در محور های اول و دوم اعمال میشود.
خودرو به حالت 8*8 حرکت میکند اما در جاده های صاف برای رسیدن به حداکثر سرعت میتوان از دو محور به چهار محور استفاده کرد و در حالت 4*4 خودرو را راند.
سیستم چرخ ها و مکانیزم ترمز این خودرو نیز واقعا فوق العاده میباشند.
سنتارو2
شماره دو:
Centauro B1(برای اشنایی بیشتر با این زره کوب اینجا را کلیک کنید)
سنتارو بی یک
ساخت ایتالیاسنتارو بی یک برای اولین بار در سال 2004 تولید شد. در زمان معرفی , اولین وسیله نقلیه در کلاس خود با چنین نیروی رزمی عظیمی بود. این خودروی نسبتا سبک توانایی شلیکی در حد و اندازه ی یک تانک اصلی میدان نبرد را داشت. سایر خودرو های پشتیبانی آتش با توپ 120 میلی متری تنها اثباط گر تکنولوژی بودند. با این حال سنتارو بی 1 با یک توپ 120 میلی متری تولید شده و انتظار سفارش از مشتریان احتمالی را میکشید. منابع مختلی گفته اند که 9 تا 24 عراده از این خودروی پشتیبانی آتش در خدمت کشور عمان است.
این خودروی پشتیبانی آتش به یک برجک ساخت OTO Melara HITFACT مسلح به یک توپ 120 میلیمتری L45 است. این توپ 120 م م با توپ 120 میلیمتری ال 45 راینمتال آلمانی که در بسیاری از تانک های غربی فعلی مورد استفاده قرار می گیرد ارتباطی ندارد . این توپ و برجک با تمام مهمات 120 میلیمتری استاندارد ناتو سازگار است. این توپ دارای یک ترمز دهانه بسیار موثر است که بازده توپ را به طور مناسبی کاهش میدهد (اما شاید بپرسید چرا یک ترمز دهانه طراحی کرده اند که بازده توپ را کاهش دهد , برای اینکه این ترمز دهانه علاوه بر اینکه بازده توپ را اندکی کاهش میدهد اما همزمان ضربه و لگد توپ را تا نزدیک به نصف کاهش میدهد و این کاهش لگد است که مهم است , چون اگه آن مقدار اندک از بازده توپ را کاهش نمیدادند حتما لگد حاصل از شلیک توپ یک شاسی به این سبکی را هنگام شلیک متلاشی میکرد)
این خودرو , مهمات APFSDS چند منظوره و انواع دیگر مهمات را شلیک میکند. مهمات 120 میلیمتری ضد زره سری APFSDS میتوانند 600 میلیمتر زره فولادی همگن را در فاصله ی3،000 متری سوراخ کنند.
توپ به صورت دستی بارگذاری می شود. مهمات در محفظه های جداگانه یی ذخیره می شوند که توسط دیواره های بالستیک و مقاوم در برابر انفجار از خدمه جدا شده اند. حدود 40 گلوله با این زره کوب حمل می شوند که تقریبا 12 گلوله از آنها در خشاب برجک ذخیره شده اند و آماده شلیک هستند. دیگر گلوله ها در قفسه مخصوص و مقاوم ذخیره می شود.(هنگامی که این زره کوب معرفی شد سیستم بارگیری خودکار در حال توسعه بود).
این زره کوب دارای سیستم کنترل آتش کاملا مدرن است که به آن اجازه میدهد یک شکارچی قاتل باشد.
سلاح های ثانویه شامل یک تیربار 7.62 یا 5.56 میلیمتری است. همچنین یک مسلسل 12.7 میلی متری نیز دارد.
سنتاروB1 با یک توپ 120 میلیمتری که سطح حفاظت و اطمینان پذیری بالاتری از توپ 105 میلیمتری سنتارو دارد مجهر شده است(دوستان سه مدل سنتارو داریم :سنتارو با توپ 105 م م , سنتارو بی یک با توپ 120 م م قدیمی , سنتارو دو با توپ 120 م م جدید و فوق العاده).
خودرو دارای یک زره فولادی جوشکاری شده و یک برجک آلومینیومی است. اخیرا یک زره کامپوزیت نیز به زره قبلی اضافه شده است. بخش جلویی قوس دار طراحی شده که آن را در برابر مهمات 40 میلیمتری ضد زره مقاوم می کند. حفاظت اطراف خودرو 14.5 میلیمتر است.
این خودروی پشتیبانی آتش چهار خدمه شامل فرمانده، توپچی ، راننده و گلوله گذار دارد.
سنتارو بی یک با توپ 120 میلیمتری نوعی زره کوب موقت بود تا نسل بعدی Centauro 2 توسعه پیدا کند. به نظر می رسد که این خودرو به عنوان بستر آزمون و تست فن آوری مورد استفاده قرار گرفت تا مشکلات احتمالی مربوط به نصب یک توپ 120 میلی متری قدرتمند را نشان دهد. به همین دلیل سنتارو2 چندین تغیر مهم در شاسی خود دید تا بتواند در برابر لگد خشن توپ 120 م م مقاومت کند.

سنتارو مجهز به توپ 120 م م
شماره سه:
MCV
تایپ 16(برای اشنایی با این زره کوب اینجا را کلیک کنید)
ساخت ژاپن
ام سی وی مجهز به موتور , توپ ,شاسی و الکترونیک ژاپنی توسط موسسه تحقیقات و توسعه دولتی ژاپن طراحی شده است. توسعه این خودرو در سال 2008 آغاز شد این خودروی پشتیبانی آتش در سال 2013 به طور عمومی رونمایی شد. منابع رسمی ادعا می کنند که MCV توسط صنایع سنگین میتسوبیشی تولید و در سال 2016 عملیاتی خواهد شد. برنامه ریزی شده است که حدود 200 تا 300 عراده از این زره کوب برای ارتش ژاپن تولید شود اینها تانک های اصلی میدان نبرد نیستند و یقینا نمیتوانند جایگزین تانک های اصلی میدان نبرد ژاپنی شوند اما ژاپن قصد دارد تا ظرف چند سال آینده تعداد تانک های اصلی میدان نبردش را از 740 عراده تا 300 عراده کاهش دهد.
(دوستان اگه نظر من رو بخوایین هر کشوری ممکنه اشتباه کنه مثال نمیارم درمورد اشتباهات نظامی سایر کشور ها ولی محض اطلاع فقط دو تاش رو مختصر عرض میکنم ,آلمان بالگرد های هجومی تایگرش رو بدون توپ گاتلینگ 20 م م سفارش داده! تصور کنید یه نفر دست و پا چلفتی مثل من با کلاش بالگرد رو ببندم به رگبار خلبان مجبوره برای کشتن من یه موشک ضد تانک حروم کنه که صد ها برابر یه گلوله 20 م م قیمت داره! , یا آمریکا که میخواست در سال 2000 خط تولید آبرامز رو تعطیل کنه و به تانک های چرخ دار رو بیاره (شنی رو حذف کنه) اما توی جنگ عراق و افغانستان فهمید که همه جای جهان مثل آمریکا و اروپا گل و بلبل نیست که آسفالت و سنگفرش باشه و خط تولید آبرامز باز موند.
پس هر کشوری با ژنرال های نامدارش هم میتونه اشتباه کنه و الان هم ژاپن داره همین کار رو میکنه و زره کوب رو جانشین تانک های اصلی میدان نبردش میکنه درسته که تانک هاش رو نمیندازه سطل آشغال و ذخیره نگهداری میشن اما خدمه چی خدمه از تانک به زره کوب منتقل میشن و اگه سر به زنگاه برشون گردونن سر تانک به نظرتون بازدهی خدمه ای که چندین سال توی اون تانک ننشستن چقدر خواهد بود؟)
ام سی وی های ژاپنی با توپ 105 میلی متری مسلح شده اند. این توپ با تمام مهمات 105 میلی متری استاندارد ناتو سازگار است. این توپ فاقد لودر یا گلوله گذار خودکار است و به صورت دستی بارگذاری می شود. حدود 40 گلوله برای توپ اصلی حمل می شود. و معمولا 15 گلوله در خشاب برجک آماده استفاده هستند.
ام سی وی با یک سیستم کنترل آتش مدرن و الکترواپتیک نسل جدید مجهز شده است. این خودرو واقعا یک شکارچی قاتل است.
سلاح ثانویه شامل یک تیربار 7.62 میلیمتری و یک مسلسل 12.7 میلیمتری بالای برجک میباشد.
این خودروی پشتیبانی آتش نسبتا سبک است.زره اصلی بدنه فولادی است و زره مدولار نیز کامپوزیت میباشد. به نظر می رسد که مقاومت قوس جلوی خودرو توانایی دفع توپ 35 یا 40 میلیمتری را داشته باشد. احتمالا حداکثر سطح محافظت در پهلو ها و پشت زره کوب نهایتا برای گلوله های ضد زره 14.5 میلی متری طراحی شده باشد. بنا بر اعلام خود ژاپنی ها زره اصلی از فولاد ضد زنگ ساخته شده و زره مدولار نیز در صحنه ی نبرد به آسانی و توسط خود خدمه در زمانی بسیار کوتاه قابل نصب است.
این خودروی مبارز دارای چهار نفر خدمه شامل فرمانده، توپچی، گلوله گذار و راننده است.
این خودروی پشتیبانی آتش از یک شاسی کاملا جدید 8×8 استفاده می کند که براساس هیچ نفربر زرهی ساخته نشده و به نظر می رسد که مخصوصا برای خنثی کردن لگد توپ اصلی طراحی شده است.
چندین خودروی پشتیبانی آتش دیگر بوسیله ادغام شاسی یک نفربر زرهی موجود با یک برجک توپ دار به وجود آمده اند که در این صورت چنین طرح هایی معمولا با مشکلات مختلفی روبرو می شوند چون شاسی برای جابجایی نیرو طراحی شده نه تحمل لگد توپ صدوچند میلیمتری.
موتور ام سی وی یک موتور دیزلی توربوشارژ 570 اسب بخاری است. موتور در جلوی بدنه واقع شده است. گفته شده که محدوده عملیاتی در جاده ها بدون سوخت گیری 400 کیلومتر است. خودرو دارای سیستم تعلیق مرکزی میباشد. فشار تایرها می تواند برای حرکت بهتر در زمین های مختلف یا جاده توسط راننده از داخل زره کوب تنظیم شود.
این خودروی پشتیبانی آتش توانایی حمل و نقل هوایی به وسیله ی هواپیماهای ترابری را دارد. بر خلاف تانک های اصلی میدان نبرد ام سی وی ها می توانند به راحتی توسط هواپیمای Kawasaki C-2 حمل و نقل تاکتیکی شوند. ژاپن قصد دارد در مواقع اورژانسی یا اضطراری این زره کوب را به شیوه ی هوابرد از طریق بارریزی با چتر به جزایر دوردستش که فرودگاه ندارند برساند.

تایپ16
شماره چهار:
Centauro سنتارو(برای اشنایی بیشتر با این زره کوب اینجا را کلیک کنید)
ساخت ایتالیا(دوستان برای اینکه احتمال میدم شک کنید به این رده بندی که چرا سنتارو توی لیست ده زره کوب برتر سه بار تکرار شده و احتمالا اشتباهی صورت گرفته باید این نکته رو یاد آوری کنم که چندین مدل از سنتارو توسه پیدا کرده که شامل , سنتارو دو با توپ 120 م م جدید , سنتارو بی یک با توپ 120 م م قدیمی و سنتاروی ابتدایی یا اصلی با توپ 105 م م میشه ,دوستان دلم میخواد این نکته رو بگم که اگه از ده زره کوب برتر سه تاش مال ایتالیا نبود باید تعجب میکردیم چرا؟ چون هیچ کشوری به اندازه ی ایتالیا روی زره کوب سرمایه گذاری نکرده و حتی آمریکا برای ساخت خودروی پشتیبانی آتش برای پیاده نظام ارتشش سنتارو رو از ایتالیا تحویل گرفت که روش مطالعاتی انجام بده و از تجربیات ایتالیا استفاده کنه و شاید باورتون نشه اما روسیه هم سنتارو رو گرفت و روش مظالعاتی انجام داد برای ساخت یه چیزی توی همین مایه ها البته همه مون خوب میدونیم مال روسیه آخرش چی از آب درمیاد!!!)
اولین خودروی سنتارو با پیکربندی 8×8 و توپ اصلی 105 میلیمتری با موفقیت ظاهر شد. در زمان معرفی به طور رسمی به عنوان یک زره کوب نامگذاری شده بود و قدرت شلیک آن مشابه تانک اصلی میدان نبرد لئوپارد یک 1 بود که بعدها به خدمت ایتالیا درآمد. سنتارو توسط ارتش ایتالیا در سال 1991 تایید شده و تا 1996 در مجموع 400 عراده از این خودرو به ارتش ایتالیا تحویل داده شد که امروزه 300 عراده از این خودروی پشتیبانی آتش عملیاتی هستند. کشور هایی که سنتارو به آن ها صادر شد شامل اسپانیا که 84 خودرو را در خدمت دارد و اردن که 25 سنتاروی بازنشسته را به عنوان یک هدیه از ایتالیا دریافت کرده است. همچنین از سال 2000 تا 2002 ارتش ایالات متحده 16 سنتارو را اجاره کرد تا در مورد تاثیر آنها در پشتیبانی از پیاده نظام و آشنایی خدمه ی تانک های آبرامز با قدرت این نوع خودرو ها و آمادگی این خدمه برای مقابله با این پدیده های نوظهور از آن ها استفاده کرده و روی آن ها مطالعاتی انجام دهد. سنتارو خود را در چندین عملیات نیرو های حافظ صلح سازمان ملل به خوبی اثبات کرد.
آیا تعجب نمیکنید که این زره کوب قدیمی چنین موقعیتی را در این فهرست به دست می آورد؟ چون بر خلاف اکثر زره کوب های دیگر از یک شاسی 8 × 8 معمولی یک نفربر ساده استفاده نمی کند بلکه از یک شاسی فوق العاده که مخصوصا برای این نقش طراحی شده , یک سامانه الکترواپتیک بسیار کارآمد، یک سایت کنترل آتش پیشرفته و اخیرا از یک سیستم مدیریت میدان نبرد استفاده میکند. اما زره کوب های دیگر دارای شاسی یک نفربر معمولی هستند که برای خنثی کرده لگد توپ اصلی شدیدا به مشکل برمیخورند.
و همچنین دارای سطح بالایی از حفاظت زرهی حتی در مقایسه با آخرین نفربر های نظامی هستند.
سنتارو مسلح به یک توپ 105 میلیمتری که به طور کامل کارآمدی خودش را اثباط کرده است و توسط شرکت OTO Melara توسعه پیدا کرده است. این توپ با تمام مهمات 105 میلیمتری استاندارد ناتو سازگار است. این توپ یک محدوده موثر 3،000 متری دارد و دارای یک ترمز دهانه ی بسیار موثر است که باعث کاهش نیروی لگد تا حدود 40٪ می شود. همین ترمز است که اجازه می دهد این توپ قوی در شاسی چرخدار استفاده شود. توپ به صورت دستی بارگذاری می شود و در مجموع 40 گلوله برای توپ اصلی در داخل خودرو حمل می شود که 14 گلوله از آنها در خشاب برجک حمل می شوند و هر لحظه آماده استفاده هستند و بقیه ی گلوله ها در بدنه ذخیره می شوند.
سایت کنترل آتش سنتارو شبیه به تانک اصلی میدان نبرد Ariete است. همین است که سنتارو را به یک شکارچی قاتل تبدیل کرده است.
سلاح ثانویه شامل دو مسلسل 7.62 میلی متری است که یکی از آنها هم محور با توپ اصلی است و دیگر در بالای سقف برجک واقع شده است.
این زره کوب دارای یک بدنه و برجک جوشکاری شده است. قسمت شیبدار جلوی خودرو در برابر گلوله های 20 میلیمتری ضد زره مقاوم است. حفاظت دور تا دور خودرو در برابر گلوله های 12.7 میلیمتری ضد زره و ترکش خمپاره یا توپخانه است. حداکثر تا 3 تن از زره های واکنشی اضافی را می توان روی سنتارو نصب کرد.
خودرو دارای چهار نفر خدمه از جمله فرمانده، توپچی، راننده و گلوله گذار است.
سنتارو از یک موتور IVECO توربوشارژر با 520 اسب بخار نیرو میگیرد. موتور در جلو زره کوب قرار دارد و به نظر می رسد که به یک گیربکس اتوماتیک مجهز است. کنترل فرمان در محور چرخ های اول و دوم و در سرعت کم با محور چهارم نیز ارائه می شود.خودرو به رینگ های مسطح و سیستم تورمز مرکزی مجهز شده است. همانطور که اکثر وسایل نقلیه در این کلاس دوزیست یا آبیخاکی نیستند سنتارو نیز دوزیست نیست.
شماره پنج:
Pandur 2 FSV
پاندور 2 اف اس وی
ساخت کشور اتریشنفربر های زرهی پاندور اتریشی یک خانواده بزرگ از نفربر های زرهی هستند که شامل وسایل نقلیه زرهی مختلف با پیکربندی 6×6 و 8×8 می باشند. تمام این خانواده از نفربر ها توسط شرکت Steyr-Daimler-Puch تحت عنوان یک سرمایه گذاری خصوصی تولید شدند.
این خودروی پشتیبانی آتش با حق انتخاب دو نوع برجک توسعه داده شده است. یکی با توپ شرکت CMI از مدل CT-CV مسلح شده است، و دیگری برجک شرکت OTO Melara HITFACT ,که در سنتارو استفاده می شود. هر دوی این برجک ها با توپ 105 میلی متری مسلح شده اند. ارتش پرتغال خودرویی که از برجک CT-CV استفاده میکرد را تأیید نمود، اما سرانجام برنامه خرید به علت مشکلات مالی متوقف شد. نسخه دیگری از Pandur 2 با برجک HITFACT برای خرید در دسترس است اما تا کنون هیچ سفارش تولیدی دریافت نکرده.سیستم CT-CV دارای یک توپ 105mm میباشد که این سیستم با طیف گسترده ای از مهمات استاندارد 105 میلیمتری ناتو سازگار است. این برجک همچنین با مهمات هوشمند نیز سازگار است و می تواند موشک های لوله پرتاب مخصوص را نیز شلیک کند. برجک به یک گلوله گذار خودکار مجهز شده و بخش خدمه از بخش مهمات جداست. حداکثر سرعت آتش 8 شلیک در یک دقیقه است.توپ در محور عمودی 42 درجه آزادی عمل دارد این ویژگی به شما اجازه می دهد تا این زره کوب را با خیال راحت به یک جنگ کوهستانی ببرید.
این زره کوب مجهز به یک رایانه کنترل آتش مدرن است که آن را تبدیل به یک شکارچی قاتل کرده است.
فقط یک تیربار 7.62 میلی متری تنها سلاح ثانویه ی این زره کوب است.
حفاظت از این خودروی پشتیبانی آتش نسبتا محدود است به عبارتی حفاظت جلوی این زره کوب فقط 14.5 میلیمتر و حفاظت اطراف بدنه 7.62 م م است. زره های مجولار برای حفاظت از بخش مهمات، سیستم حفاظت NBC و یک آتشنشان اتوماتیک به عنوان آپشن ارائه می شوند بنابراین نتیجه میگیریم ماشین بسیار آسیب پذیر است.
این برجک توسط چهار خدمه اداره می شود که شامل فرمانده، توپچی، گلوله گذار و راننده میباشد.
پاندور 2 توسط موتور دیزلی Cummins ICS 350 که 285 اسب بخار نیرو تولید میکند به حرکت در می آید. همچنین موتور دیزلی 400 اسب بخاری نیر برای این زره کوب قابل نصب است. کل سیستم موتور را می توان در شرایط رزمی در مدت 30 دقیقه تعویض کرد.

Pandur 2
شماره شش:
ZTL-09 (برای اشنایی با این خودروی زرهی اینجا را کلیک کنید)
زد تی ال 09
ساخت کشور چین(برای  عدم تکرار  کلمه زد تی ال 09 پس با اجازه تون فقط مینویسم زد)
زد یک خودروی پشتیبانی آتش است که گاهی اوقات به عنوان PTL-09 نیز نامیده می شود. به نظر می رسد که در سال 2009 در ارتش آزادی بخش خلق چین به خدمت گرفته شده است، صاحب نظران احتمال میدهند که این خودروی پشتیبانی آتش در حال حاضر در خط تولید است و احتمالا باید به تعداد زیاد تولید شده باشد.
(دوستان احتمالا شما از این همه باید و احتمالا و به نظر میرسد و شاید و امکانش هست خسته بشید اما چاره ای نیست چون سیاست ابهام در امور دفاعی در بعضی کشور ها حاکمه و از جمله ی اون کشور ها چین و یه نمونه ی دیگه ش اسرائیله , پس باید تحمل کنید)
توپ این خودروی پشتیبانی آتش مشابه تانک سبک ZBD-2000 است. زد با توپ 105 میلیمتری مسلح است که به صورت دستی بارگذاری می شود و محدوده موثر بیش از 2000 متر در برابر اهداف زرهی دارد. پیش بینی شده است که مهمات HEAT آن بین 460 تا 500 میلیمتر در زره فولادی همگن نفوذ کند. این زره کوب همچنین مهمات سری APFSDS را نیز شلیک میکند، علاوه بر این توانایی شلیک موشک های لوله پرتاب لیزری را نیز دارد. این موشک های هدایت شونده بر اساس تکنولوژی روسی Bastion 9M117 تولید شده اند.حداکثر برد این موشک ها 5000 متر و میزان نفوذشان 550-600 میلیمتر از زره فولادی میباشد. این موشک نیز می تواند هلیکوپتر هایی که در ارتفاع کم پرواز میکنند را هدف قرار دهد.ادعا شده که ZTL-09 با رایانه ی کنترل آتش مدرن و دقیق تجهیز شده است. با این حال هیچ عکسی از سایت دید پانوراماتیک فرماندهی آن وجود ندارد در حالی که سایت دید پانورماتیک فرمانده در اکثر خودرو های در این کلاس وجود دارد پس نمیتوان گفت که این خودرو یک شکارچی قاتل است. با این وجود احتمال داده میشود که الکترونیک این خودرو دیجیتالی باشد که در تمام وسایل زرهی اخیر چین نیز موجود است. چنین سیستمی آگاهی خدمه را افزایش می دهد و همکاری میان واحدهای مختلف در میدان جنگ را بهبود می بخشد.
سلاح ثانویه این خودرو یک تیربار 7.62 و یک مسلسل 12.7 م م میباشد.
خودرو دارای زرهی جوشکاری شده است , منابع چینی ادعا میکنند که زره در جلوی خودرو دارای مقاومت 25 م م و در اطراف 12.7 م م میباشد که به نظر بعید می آید. چین گفته که خودرو در برابر انفجار مین و بمب کنار جاده ای مقاوم است اما طراحی سطح زیرین خودرو این ادعا را به چالش میکشد.
خودرو دارای چهار خدمه شامل فرمانده ,توپچی , راننده و گلوله گذار است.قلب زد یک موتور دیزلی با نام Deutz BF6M1015C است که 440 اسب بخار قدرت تولید می کند که یک موتور آلمانی است که با مجوز در چین تولید می شود. موتور به یک گیربکس اتوماتیک وصل است. خودرو دارای یک سیستم تعلیق مرکزی است که این سیستم باعث افزایش تحرک در زمین های ناهموار می شود.
چین ادعا کرده که این ماسماسک دوزیست است!!! این یک ویژگی غیر معمول برای این کلاس از خودرو ها میباشد.
ZTL-09:
شماره ی هفت:
M1128 Stryker MGS
استرایکر
ساخت ایالات متحده آمریکاآمریکا این خودرو را با نام سیستم توپخانه ی متحرک نامگذاری کرده. استرایکر مخصوصا برای جنگ سبک طراحی شده بود. تحویل اولین خودرو های پیش تولید شده در سال 2002 آغاز شد. این خودروی پشتیبانی آتش سال 2007 در ارتش ایالات متحده به خدمت گرفته شد. با این حال تنها تعداد کمی از این زره کوب ساخته شد
سیستم سلاح استرایکر توسط جنرال داینامیکس ساخته شده است. همان برجکی که قبلا در تانک اکسپدیشن استفاده شده. این خودروی پشتیبانی آتش با توپ 105 میلیمتر M68A1E4 مسلح است. این توپ نسخه اصلاح شده توپی است که قبلا در تانک اصلی میدان نبرد ام یک آ یک آبرامز و M60 استفاده می شد. این توپ با یک گلوله گذار خودکار تجهیز شده. گلوله گذار اصلی مشکلی داشت بنابراین در سال 2005 این طراحی, بازطراحی شد. قدرت این توپ قبلا اثبات شده است، بنابراین خودرو می تواند با دقت در هنگام حرکت شلیک کند. این توپ میتواند انواع مهمات های انفجاری , ضد تانک و… را شلیک کند اما مشکل اینجاست که فقط 18 گلوله برای توپ اصلی درون این خودرو حمل میشود که واقعا کم است.
اسلحه ثانویه شامل مسلسل های 12.7 میلی متری و 7.62 میلی متر است.
زره پوش از خدمه در برابر گلوله ی سلاح های سبک و ترکش توپخانه محافظت می کند. داخل خودرو نیز با پوشش کولار اسپاللین مجهز شده است. این زره کوب را می توان با زره کامپوزیت اضافه تجهیز کرد حفاظت در برابر گلوله های ضد زره 14.5 میلیمتری و در صورت استفاده از زره اضافی در برابر راکت های RPG تامین میشود، در استرایکر سیستم محافظتی NBC و سیستم های جلوگیری از آتش سوزی نصب شده است.
چهار خدمه شامل فرمانده , توپچی , گلوله گذار و راننده دارد.
استرایکر از یک شاسی مسلح زرهی 8×8 استفاده میکند. خودرو توسط موتور دیزلی Caterpillar 3126 نیرو میگیرد و 350 اسب بخار قدرت تولید میکند. موتور استرایکر را می توان در کمتر از یک ساعت برداشت و دوباره نصب کرد. خودرو دوزیستان نیست. می توان توسط C-130 هرکولس و هواپیما حمل و نقل بزرگ تر آن را جابجا کرد.

M1128
شماره هشت:
AMX-10RCR ( بای اشنایی بیشتر با این خودرو اینجا را کلیک کیند)
ساخت فرانسهای ام ایکس یک خودروی شناسایی و پشتیبانی آتش است. این خودرو یک نسخه به روز شده از AMX-10RC است که توسط ارتش فرانسه در سال 1979 به خدمت گرفته شد. در مجموع 284 خودروی AMX-10RC به ارتش فرانسه تحویل داده شد. بین سال های 2005 تا 2010، مجموع 256 عراده از این خودرو ها به استاندارد AMX-10RCR ارتقا یافت تا آنها تا سال 2020 عملیاتی باقی بمانند. فرانسه اعلام کرده در آینده نزدیک خودرو های AMX-10RCR به وسیله یک زره کوب جنگی جدید جایگزین خواهند شد.ارتقا شامل کیت زره اضافی برای سطح بالاتر حفاظت، کامپیوتر محاسبات بالستیک هوشمند Galix و سیستم LIRE که برای فریب موشک های فروسرخ مادون قرمز است. الکترونیک AMX-10RCR به روز شده همچنین با یک سیستم مدیریت میدان نبرد و سیستم شناسایی دوست از دشمن تجهیز شده اند. ارتقا مکانیکی خودرو شامل دنده ای اتوماتیک و سیستم تعلیق جدید است.
ای ام ایکس در جنگ های مختلف نظامی دیده شده است. نقش اصلی این خودرو شناسایی و حمایت آتش از واحدهای خودی پیاده است.همچنین می تواند همراهی کاروان، گشت زنی، و انجام وظایف دفاع نقطه ی را ایفا کند. AMX-10RCR می تواند وسایل نقلیه زرهی، ساختمان ها، استحکامات و دیگر اهداف نظامی را نابود کند. ای ام ایکس جدید حتی توانایی درگیری با تانک های مدرن را هم دارد هرچند هیچگاه این وظیفه به آن داده نشده چون مطمعنا کار بسیار دشوار و خطرناکی برای ای ام ایکس است.
خودرو با توپ GIAT F2 105mm مسلح شده است. این توپ توانایی شلیک مهمات سری APFSDS، HE، HEAT را دارد . محدوده آتش موثر بیش از 2000 متر است و در مجموع 38 گلوله برای توپ درون خودرو حمل می شود . ای ام ایکس دو مسلسل 7.62 میلی متری دارد که یکی با توپ اصلی هم محور و دیگری بالای برجک نصب شده است.
ای ام ایکس می تواند تنها پس از 10 ثانیه از زمانی که هدف مشخص شد آن را نابود کند.خودرو توانایی دید اول و شلیک اول را دارد. سایت دید پانورماتیک فرمانده نیز برای این خودرو نصب شده است. به نظر می رسد این خودرو قابلیت شکار شکارچیان را نیز دارد.
همه نوع زرهی برای این خودرو در دسترس است از کولار تا زره قفسی برای مقابله با راکت های سری آر پی جی در کل در صورت استفاده از کیت زره اضافی مقاومت قابل قبولی ارائه میدهد.
خودرو چهار خدمه شامل فرمانده , توپچی , گلوله گذار و راننده دارد.
احتمالا موتور 280 اسب بخار قدیمی نیز با یک واحد مدرن جایگزین شده است. وسیله نقلیه دارای یک تعلیق هیدروپروماتوئید با قابلیت تنظیم ارتفاع از زمین می باشد و فاصله از زمین را می توان از 0.6 تا 0.2 متر تنظیم کند. یک سیستم کنترل تعلیق جدید دارد. خودرو دارای یک سیستم تنظیم فشار برای تایر است که باعث تحرک بهتر در زمین های دشوار می شود. هنگامی که یک یا دو لاستیک کاملا تخریب شود باز هم خودرو می تواند حرکت کند.

AMX-10RCR

 

شماره نُه:
WMA301(
ساخت چینیک خودروی پشتیبانی آتش چینی است. این یک نسخه صادراتی اصلاح شده از PTL-02 است که به طور گسترده ای توسط ارتش چین مورد استفاده قرار می گیرد. چین WMA301 را در اختیار کامرون، چاد، جیبوتی، میانمار، سنگال و احتمالا برخی کشورهای دیگر قرار داده است. این وسیله در حین درگیری های مختلف نظامی دیده شده است.
این خودرو مبتنی بر تکنولوژی های موجود ساخته شده بنابراین حداکثر هزینه های توسعه و تولید آن را کاهش داده است. این شاسی از نفربر زرهی تایپ92 استفاده می کند و اکثر قطعات با تایپ 92 مشترک هستند. این خودرو یک توپ 105 میلی متری دارد که با تمام مهمات استاندارد ناتو سازگار است.
این خودرو مهمات سری APFSDS، HEAT و HE را شلیک میکند. همچنین می تواند موشک های هدایت شونده 105 میلیمتری ضد تانک لوله پرتاب را شلیک کند که محدوده موثر تا 5 کیلومتر را دارند. خودرو 30 گلوله برای توپ حمل می کند.
سیستم های کنترل آتش و دیدبانی نسبتا ساده هستند.
سلاح ثانویه شامل یک تیربار 7.62 میلیمتری و یک مسلسل 12.7 میلیمتری می باشد.
همانطور که قبلا ذکر شد، این وسیله در برابر تانک های اصلی میدان نبرد حرفی برای گفتن ندارد. و فقط یک خودروی پشتیبانی آتش است.
خودرو یک بدنه فولادی و یک برجک فولادی جوش کاری شده دارد.
به نظر می رسد که این خودروی پشتیبانی آتش پنج نفر خدمه دارد.
خودرو با موتور دیزل توربوشارژ Deutz BF8L413F طراحی شده و 320 اسب بخار نیرو تولید می کند. موتور در وسط زره کوب قرار دارد و یک گیربکس با 9 دنده رو به جلو و 1 دنده رو به عقب دارد. دو جفت چرخ جلو قابل هدایت هستند. به نظر می رسد که قابلیت دوزیست بودن به عنوان یک آپشن ارائه شده است.
شماره ده:
PTL-02
ساخت چینیک خودروی پشتیبانی آتش است. این خودرو بر اساس نفربر تایپ 92 با پیکربندی 6×6 ساخته شده است. هدف اصلی این بود که یک زره کوب با هزینه کم اما تحرک بالا تولید کند.PTL02 ابتدا در سال 2003 معرفی شد. تولید آن برای ارتش چین احتمالا در 2004-2005 آغاز شده و در حال حاضر به طور گسترده ای توسط ارتش چین استفاده می شود.
چین ادعا کرده که خودرو دارای بدنه فولادی ضد زنگ است. احتمالا حداکثر حفاظت زرهی باید در برابر 12.7 م م تامین شده باشد.
این خودرو با یک توپ کم لگد-پرفشار 100 میلی متر مسلح شده است که از روی توپ ضد تانک تایپ 86 ساخته شده است. درون خودرو فقط 30 گلوله برای توپ اصلی حمل میشود. این توپ می تواند وسایل نقلیه ی زرهی را نابود کند اما در برابر تانک های اصلی میدان نبرد مدرن موثر نیست.
سیستم های کنترل آتش و مشاهده و دیدبانی از PTL02 از تانک اصلی میدان نبرد تایپ 88 توسعه یافته و نسبتا ساده هستند.
تسلیحات ثانویه شامل تیربار 7.62 میلیمتری کواکسیال و مسلسل 12.7 میلی متری است که در بالای برجک فرمانده نصب می شود.
خودرو توسط پنج نفر خدمه اداره می شود.
شاسی PTL02 تقریبا یکسان با نفربر Type 92 است و بیشتر قطعات مشترک هستند. خودرو با موتور دیزل توربوشارژ Deutz BF8L413F طراحی شده و 320 اسب بخار قدرت تولید می کند. موتور در وسط قرار دارد و یک گیربکس دستی با 9 دنده رو به جلو و 1 دنده به عقب دارد.
یک هواپیمای حمل و نقل تاکتیکی Y-8 چینی می تواند دو عراده از این زره کوب را حمل کند، در حالی که Y-20 می تواند سه عراده را حمل کند.

 

PTL02

نوشته های مشابه

‫5 نظرها

      1. برام خیلی جالب بود ک ایتالیا وسیله نظامی ای ساخته که از آمریکا ک بزرگترین سازنده تجهیزات نظامیه بهتره!(خواستن توانستن است)
        آقای تارخ آیا ایران هم زره کوب داره؟

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن