برترین هاناوهای ابی خاکی و بالگرد بر و تداروکاتی

ده ناو بالگرد بر و‌آبی خاکی برتر جهان

ده ناو بالگرد بر و‌آبی خاکی برتر جهان

 

ده ناو بالگرد بر و‌آبی خاکی برتر جهان

مینا گلرو

ناو های حامل هواگرد در جهان در دو‌گروه جا میگیرند که هر گروه خود به دسته های دیگری تقسیم میشودولی این دو گروه شامل ناوهای هواپیمابر یا کریرها و ناوهای بالگرد هستند در این میان هم هستند ناو هایی که در واقع جایگاهی بینا بین دارند  این ناو ها در واقع با عنوان ناو هواپیمابر تولید و طراحی گردیده اند ولی جثه انها حتی کوچکتر از یک ناو‌بالگردبر است و حتی توان میزبانی از جنگنده های ناو نشین متعارف را هم ندارند و تنها به لطف بهره از هواپیماهای عمود پرواز تبدیل به ناو هواپیمابر میشوند مانند ناو چاندرا ناروبت تایلند ولی  در نهایت ما گروه سومی نداریم ‌و پس از جمع بندی ویژگی های مختلف انها یا در دسته بالگرد بر ها قرار میگیرند و یا هواپیمابر هابرای چنین منظوری شاخصه هایی وجود دارد مانند قابلیت راداری مساحت عرشه پروازی ، تجهیزات فرود و برخاست و…..که در ادامه در بحث تفاوت های دو‌دسته به ان میرسیم‌خب در کل هر دو ناو‌کمابیش از یک ویژگی برخوردارند پس چگونه قابلیت انها دسته بندی میشود بطور مثال هر دو نوع دارای عرشه پروازی ، رادار ، آشیانه و سایر تجهیزات هستند بله کاملا درست است ولی این تجهیزات در هر دسته بسته به نیاز ناو تعبیه شده است بطور مثال رادار های هوایی در ناوهای هواپیمابر‌بسیار پیچیده تر و با قابلیت بسیار بالاتری از ناوهای بالگرد بر است یک ناو هواپیما بر از ۳ تا ۴ نوع متفاوت رادار بهره میبرد شامل رادار ۳ بعدی ، رادار دو بعدی و….. ولی در ناو بالگرد بر اینچنین نیست زیرا در ناو هواپیمابر بر بخش رادار وظیفه ناوبری و کنترل ترافیک هوایی را هم برعهده دارد و‌بصورت ساده تر وظیفه برج مراقبت هوایی و فرودگاه را توامان انجام‌ میدهد از ان گذشته هواگرد های ناو هواپیمابر پرسرعت تر دور پرواز تر و در ارتفاع بالاتری هم پرواز میکندسوای ان عرشه پروازی ناو‌هواپیمابر مجهز به منجنیق و یا دستکم‌ رمپ پرواز است وبرای فرود مجهز به کابل نگهدارنده است ولی ناوهای بالگرد بر فاقد چنین امکاناتی است خب ما زیاد روی ناوهای هواپیمابر ریز نمیشویم چون بحث ما ناوهای بالگردبر هستندناو‌های بالگرد به ناوهایی که قادر به حمل بالگرد هستند اطلاق میگردد و طیف گسترده ای از شناورهای جنگی را در برمیگیرد ، از برخی ناوچه های سنگین تا ناو های هواپیمابر ولی در مفهوم ان تنها ناوهایی میتواند یک ناو بالگردبر باشد که بیش از ۵ بالگرد را میزبانی کند و ازتمامی شرایط میزبانی برخوردار باشد بطور مثال دارای آشیانه انبارمتعلقات بالگرد شامل مهمات ، سوخت و برخی قطعات حیاتی به علاوه مکانی جهت تعمییرات ضروروی ، آسانسور و ،،،،خب خود ناوهای بالگرد بر هم به دو دسته ناو های آبی خاکی و ناوهای بالگرد تقسیم میشوند تفاوت انها هم اگر کوتاه بخواهیم بگوییم ناو بالگرد بر تعداد بیشتری هواگرد میزبانی میکند و قادر به میزبانی از هواپیماهای عمود پرواز هستند ولی در مقابل ناوهای ابی خاکی توان منحصر به فردی دارند که ناوهای بالگردبر ندارند و ان میزبانی از هاور کرافت و لندینگ کرافت است ، و در کل ناو های بالگرد بر از نظر ویژگی ها به ناوهای هواپیمابر نزدیک هستند و یک ناو هواپیمابر کوچک و ساده تر هستند ولی در ناوهای ابی خاکی بیشتر بر انتقال نیرو و انجام عملیات ساحلی تمرکز گردیده ولی هر دو ناو میتوانند ماموریت یکدیگر را به نحو احسن انجام دهند البته هستند ناوهایی مانند کلاس وسپ که تمامی ویژگی های دو‌ دسته را توامان در خود دارنددر کل در این نوشتار شما را با ده ناو بالگرد بر برتر دنیا آشنا میکنیم با این توضیح که‌امتیازها بر حسب قابلیتهای مختلف داده شده شامل کیفیت عرشه پروازی ، تجهیزات ناو ، توانایی شرکت در عملیات‌های مختلف و توان میزبانی از انواع هواگردها داده شده است

ناو کلاس آمریکا

مقام اول لیست به ناو چند منظوره کلاس امریکا تعلق میگیرد ، بی شک یکی از بهترین ناوهای جنگی ابی خاکی ، ناو بالگرد بر کلاس امریکا است که جدیدترین ناو عملیاتی نیروی دریایی ایالات متحده است در مرحله اول قرار است ۱۵ فروند از این شناور  تولید و جایگزین ناوهای کلاس وسپ و تاورا شود این ناو‌ توان میزبانی از تمامی هواگردهایی که از توان نشست و برخاست عمود برخوردارند را دارد شامل بالگردهای سنگین شینوک  و سوپر استالیون که کمتر ناوی قادر به میزبانی از چنین هواگردهایی است این ناو‌قادر است بعنوان یک ناو هواپیمابر متوسط نیز ایفای نقش کند طول عرشه این ناو با ۲۸۰ متر طول بسیار بلند است و میتوان حتی با تجهیز ان به رمپ پرواز ، هواپیماهای متعارف را هم در ان جا داد این ناو‌در حال حاضر بزرگترین ناو بالگرد بر جهان است و حداکثر تا 40 فروند هواگرد در ان مستقر میشوند طول این کلاس ۲۷۵ متر  و عرض عرشه ۳۲ متر است تعداد خدمه ناو 1060 نفر( بجز کادر پروازی )  و تناژ  ان  45000 تن میباشد پیشرانه ناو هم چهار ‌دستگاه موتور توربین گازی جنرال الکتریک LM-2500 جمعا 180000 اسب بخار قدرت فراهم میکند تسلیحات ناو هم شامل دو سیستم دفاع نزدیک فلانکس که هم در دفاع هوایی و بر علیه شناورهای سبک کاربرد دارد  دو سیستم موشکی رم و سیستم اقدام الکترونیکی متقابل در برخی دارای دو قبضه توپ ۳۰ میلیمتری دریایی بوش مستر معروف به دندان تمساح هستند

ناوگان هواگردها هم شامل ، ای اچ -۱ زد وایپر ، ای اچ -۱دبلیو‌ سوپر کبرا  ،سی اچ -۵۳ سی استالین  ، یو‌اچ -60 سی هاوک  ، ام اچ ۶۰ نایت هاوک ، وی -۲۲اسپری ، شینوک و جنگنده های اف -۳۵و ای وی‌-۸هریر است

در حال حاضر ۵ فروند با نامهای ، امریکا ، تریپولی ، بیوگاییول و دو‌فروند دیگر در خدمت است اما نقطه ضعف بزرگ این ناو عدم میزبانی از لندینگ کرافت و هاورکرافت توسط ناو است که در ماموریت ابی خاکی کمی قابلیت بیشتری به ناو میداد البته فراموش نکنیم که توان حمل بالگرد ناو در سطحی بسیار عالی است و با توجه به نشست و برخواست بالگردهای سنگین ترابری انتقال نیرو میتواند توسط بالگردهای ناو در زمانی سریع  انجام گیرد و شاید به خاطر این موضوع توسط طراحان حذف شده باشد

زیرا ناو بالگرد بر وسپ که پایه ای جهت طراحی این ناو‌بوده از درب بزرگی در پشت ناو‌برخوردار است که هاورکرافت ، لندینگ کرافت و خود روهای زرهی دو زیست از ان خارج میشوند در کل در حال حاضر این ناو چه از حیث تجهیزات و چه از نظر استفاده از فن اوری های پیشرفته در کلاس خود بهترین ناو حال حاضر در جهان است و جز عدم دارا بودن درب بارگیری عقب در بقیه ایتمها از همه ناوها امتیازش بالاتر است این ناو‌میتواند در نقش ناو هواپیمابر بین ۲۰ تا ۲۵ فروند انواع جنگنده ای وی -۸ ،اف -۳۵ بی و هواپیمای وی -۲۲ اسپری را در خود جای دهد یا با ترکیبی از ۸ فروند بالگرد ای اچ -۱ زد ویپر ، ۴ فروند بالگرد گشت دریایی سی کینگ ۶ فروند جنگنده ای وی -۸ در نقش جنگنده آلرت ۲ تا ۳ فروند بالگرد پیش اخطار  ۴ تا ۶ فروند بالگرد سوپر استالیون و ۶ فروند بالگرد گشت دریای  نایت هاوک حمل و پرواز دهد همچنین این ناو‌دارای یک بیمارستان بسیار مجهز بهمراه کلینیک دندانپزشکی ، و ۴ اطاق جراحی بسیار مدرن و پیشرفته است که جهت ارائه خدمات پزشکی به یگانهای مستقر در منطقه به ایفای نقش میپردازد و بی اغراق از نظر کارایی و تاثیر گذاری اگراز ناوهای هواپیمابر بالاتر نباشد یقینا در یک سطح است این ناوها طیف گسترده ای از ماموریت را شامل عملیات ضد زیر دریایی ، انتقال نیرو‌ و هلی برن انها به ساحل ( هر ناو کلاس امریکا 1700 تفنگدار دریایی را با تمام تجهیزات انها در خود جای میدهد) بیمارستان متحرک و شناور ، ناو‌پرچمدار و سرفرماندهی ، اجرای اتش پشتیبانی از تفنگداران ( نسخه هایی که به توپ ۳۰ میلیمتری مجهز هستند) دفاع هوایی ، ایجاد چتر دفاع هوایی برای سایر شناورهای گروه ، اجرای عملیات تهاجمی توسط بالگردهای مسلح روی ناو ؛ امداد و نجات ، کنترل ترافیک هوایی و رله ارتباطی  و ….. را دارد در رده بندی رتبه اول به این ناو کارامد تعلق میگیرد

امریکا

رتبه دوم کلاس وسپ

در لیست ده ناو بالگرد برتر دنیا رتبه دوم به ناوهای کلاس وسپ میرسد که در واقع پدر کلاس آمریکا بشمار میرود و تقریبا از نظر طراحی ، ابعاد و سایر ویژگی ها با ناوهای کلاس امریکا تفاوت خیلی زیادی ندارد و تنها تفاوتهای انها درب بزرگ عقب کلاس وسپ است که در کلاس امریکا این درب حذف شده که احتمالا دلیل ان بهره بردن کلاس امریکا از یک عرشه پروازی بسیار قوی که شناور را  قادر میسازد تمامی هواپیماهای عمود پرواز را میزبانی کند و در نتیجه بالگردهای بسیار غول پیکری چون سوپر استالیون و شینوک و یا هواپیمای وی -۲۲ اسپری براحتی بر روی عرشه امریکا فرود بیایند و انتقال نیرو به روش هلی برن انجام بگیرد ولی در وسپ توسط هاور کرافتها و لندینگ کرافتهای مستقر در ناو انجام میپذیرد ولی برتری کلاس وسپ را میتوان در سهولت این ناو در انتقال خودروهای زرهی خصوصا خودروهای زرهی تفنگدران دریایی که دو زیست هستند و براحتی از درب عقب ناو‌خارج میشوند دانست زیرا در کلاس امریکا توسط بالگردها باید منتقل شوند کلاس وسپ خود در دنباله ناوهای بسیار موفق کلاس تاوارا طراحی و تولید گردید و اولین فروند ان با نام یو اس اس وسپ در سال ۱۹۸۹ وارد خدمت شد و در زمان خود بزرگترین کشتی آبی خاکی در جهان بود ، عنوانی که امروزه در اختیار فرزند این ناو یعنی کلاس امریکا است کلاس وسپ اولین ناو بالگرد بری بود که توان استفاده از هواگردهای بال ثابت را نیز داشت و برای استفاده و بخدمت گرفتن هواپیمای عمود پرواز AV-8 که نسخه امریکایی هریر است عرشه ان طراحی شده بود تا پیش از ان ناوهای کلاس تاوارا فاقد چنین قابلیتی بودند هرچند که میتوانستند با تقویت عرشه توان میزبانی از ای وی -۸ را بدست بیاورندهمچنین ناوهای کلاس وسپ توان استفاده از لندینگ کرافت را نیز دارا بودند هر ناو کلاس وسپ توان پذیرایی از حداکثر ۳ فروند لندینگ کرافت و یا ۱۲ فروند هاور کرافت را دارد ناوهای کلاس وسپ توان حمل و جابجایی دو هزار نفر تفنگدار دریایی را با تمامی تجهیزات خود را دارند که توسط بالگردها و لیندینگ کرافتهای موجود در ناو جابجا میشوند علاوه بر تفنگداران تا ۶۱ خودروی زرهی دو زیست رو نیز میتوانند حمل و جابجا کننداین کشتی دارای ۹ نقطه فرود بر روی عرشه پروازی خود است و میتواند همزمان نه هواگرد روی عرشه ان نشست و برخواست کنندظرفیت ناو نیز میتواند حداکثر 42 فروند بالگرد CH-46 شوالیه دریا که بالگرد استاندارد این ناو است را در خود جای دهدعلاوه بر ان ناو توانایی میزبانی از بالگردهای UH-1 تین هیوی AH-1 سی کبرا CH-53 سوپر استالیون یا SH-60 سی هاوک و دیگر بالگردهای موجود در ارتش امریکا را میزبانی کند این کلاس معمولا در هر ماموریت تا 8 فروند هواپیمای جنگنده ای وی -۸ بعنوان جنگنده آلرت و برای دفاع از خود حمل میکند اما در نقش هواپیمابر بین 20 تا 25 فروند جنگنده را میتواند میزبانی کندکشتی های کلاس وسپ از ابعادی برابر با 253 متر طول 32 متر عرض و 8 متر آبخور کشتی است پیشرانه ناو دارای قدرت 70000 اسب بخار فدرت است و ناو را به حداکثر ۲۲گره دریایی میرساند حداکثر برد ناو با سرعت ۱۸ گره 17594 کیلومتر است حداکثر تناژ ناو هم 41150 تن است ( تناژ این ناو بیشتر از ناو هواپیمابر اتمی شارل دوگل فرانسه است )تعداد خدمه ناو هم بالغ بر ۱۲۰۸ نفر است در یک ماموریت  رزمی هم ۱۹۰۰ تفنگدار به علاوه ۶۱ خودروی زرهی حمل و جابجا میکند همچنین تا 42 فروند هواگرد و 3 لیندینگ کرافت و 12 هاور کرافت ظرفیت این ناو است از این کلاس 8 فروند ساخته شده ودر خدمت هستند که شامل یو اس اس وسپ سال سفارش ۱۹۸۵سال به اب اندازی ۱۹۸۷سال ورود بخدمت ۱۹۸۹وضعیت فعلی : عملیاتی

یو اس اس اسکس س – س ۱۹۸۹س-ب ۱۹۹۱س-و ۱۹۹۲وضعیت فعلی : عملیاتی

یو اس اس‌کیریساژس-س ۱۹۹۰س-ب۱۹۹۲س-ب۱۹۹۳عملیاتی

یو اس اس باکسرعملیاتی

یو اس اس باتان عملیاتی

یو اس اس بونهوممی

وسپ

رتبه سوم کلاس تایپ 075 چین

چین سالهاست برای کسب رتبه دوم‌قدرتمند ترین کشورهای دنیا خیز برداشته است و این کشور نیز مانند دیگر کشورهای قدرتمند جهت کامل نمودن سازمان رزم نیروی دریایی خود بدنبال ساخت یک شناور آبی خاکی و بالگرد بر رفت ولی مشکل این بود که چین پیشتر تجربه ساخت چنین شناورهای غول پیکرو پیچیده ای را نداشت و تنها ناوهایی با تناژ کمتر از ۵ هزار تن ساخته بودلذا در اولین تجربه ریسک نکرد و بدنبال ساخت یک ناو بالگرد بر متوسط رفت که تقریبا از طراحی و شکل ظاهری شبیه به یک ناوشکن برخوردار بود و در واقع همان ناوشکن بود ولی در ابعادی بزرگتر و بجای عرشه دوم یک عرشه پروازی داشت حاصل کار ناو آبی خاکی تایپ 071 از اب درامد که دارای تناژ 25000 تن بود این ناو دارای چند اشکال بود که بزرگترین ان توان کم حمل هواگرد ان بود زیرا تنها توان حمل ۴ تا ۶ بالگرد را دارد در کل ناو تایپ 071 را میتوان یک ناو آبی خاکی دانست با توان محدود حمل بالگرد به همین دلیل چین بدنبال نسخه جدیدتر و بزرگتری رفت که در ساخت ان بازهم مانند همیشه دست به سرقت فن اوری زد به همین دلیل ناو کاملا از نظر ظاهری مشابه ناوهای کلاس وسپ ایالات متحده است در کل ۳ کشتی از این کلاس سفارش داده شده که اولین فروند بزودی بخدمت گرفته خواهد شد این شناورها از نظر جثه و تناژ رتبه سوم را با 40000 تن بخود اختصاص داده ناو دارای ظرفیت حمل ۳۰ فروند بالگرد است و قابلیت میزبانی از هواپیماهای عمود پرواز را هم دارد هرچند که چین فاقد چنین هواپیماهایی است این ناو دارای ۲۵۰ متر طول 31 متر عرض و 8/5 متر آبخور است که مشابه ناوهای کلاس وسپ است همچنین قادر به حمل ۱۸۰۰ نفر تفنگدار به علاوه ۴۵ خودروی زرهی است دو هاورکرافت تایپ 0726 نیز در ناو جا میگیرد ناو تایپ ۰۷۱ از ساختاری شبیه به ناو شکن برخودار و حتی داری یک قبضه توپ سینه ۷۶ میلیمتری روسی نیز بود ولی ناو تایپ ۷۵ بر خلاف ان فاقد توپ سنگین و تسلیحات تهاجمی است و تنها دارای تسلیحات دفاع هوایی است در کل با تحویل هرسه فروند به علاوه ۶ فروند تایپ ۷۱ بعد از ایالات متحده چین را صاحب بهترین نیروی ابی خاکی میکند.

رتبه چهارم لیست کلاس کانبرا

،خب به ناو بالگرد بر بعدی میرسیم یعنی رتبه چهارم که در اختیار ناو آبی خاکی کلاس کانبرای استرالیا است از این کلاس دو فروند جهت خدمت در نیروی دریایی استرالیا ساخته شد که اولی در سال ۲۰۱۴ و‌دومی در سال ۲۰۱۶ سفارش داده شدندساخت این ناوها به یک شرکت اسپانیایی داده شد لذا رد پای این شرکت اسپانیایی را در شکل ظاهری ناو میتوان دید و ناو های کلاس کانبرا از شباهت ظاهری بسیار زیادی با ناو هواپیمابر خوان کارلوس اسپانیا برخوردار است ولی این شباهت تنها در ظاهر دو ناو است و در ویژگی های رزمی این دو کلاس ناو کاملا بایکدیگر متفاوت هستند ناو خوان کارلوس اول بیشتر بعنوان ناو هواپیمابر طراحی شده و از حیث توان هوایی کاملا تواناتر است ولی ناوهای کلاس کانبرا در عملیات تهاجمی و ابی ، خاکی برتری دارنداین شناورها ، از‌ناوهای مشابه امریکایی کوچکتر است و دارای 1125 نفر خدمه است همچنین ناو توان جابجایی 1600 تفنگدار دریایی را با تمامی تجهیزات انها دارد ولی ویژگی منحصر بفرد این کشتی توانایی بالای ان در حمل تجهیزات زرهی سنگین است که اغلب ناوهای مشابه فاقد چنین قابلیتی هستند در زمان سفارش ناو یکی از الزامات ان توان حمل و جابجایی تجهیزات سنگین بوده زیرا استرالیا جزیره است و شرکت این کشور در هر عملیاتی لزوم جابجایی اینگونه ادوات را بسیار بالا میبرد لذا کانبرا دارای دو عرشه حمل خودرو است یک عرشه جهت حمل و جابجایی خودروهای سبک و یک عرشه برای خودروهای سنگین و تانک و در هر ماموریت قادر به جابجایی 45 دستگاه تانک اصلی میدان رزم است چهار سکوی ویژه لیندینگ کرافت هم به همراه یک حوضچه در ناو موجود است عرشه پروازی ناو دارای 6 جایگاه فرود بالگرد است که در صورت فرود بالگردهای سنگین مانند شینوک تعداد 4 بالگرد میتوانند روی عرشه ان فرود بیایند آشیانه ناو توان میزبانی از 8 بالگرد را دارد ولی در صورت عدم حمل خودروهای زرهی میتواند 10 فروند دیگر هم در عرشه دوم  خود جا دهد این ناو ها بصورت استاندارد دارای یک رمپ پرش برای میزبانی از هواپیماهای جنگنده هم هستند ، ولی برای میزبانی اف -۳۵ به یک ارتقا نیاز دارد البته استرالیا فعلا برنامه ای جهت استفاده از این ناوها بعنوان ناو هواپیمابر ندارد ناو گان هواگردهای انهم شامل بالگردهای ترابری NH-90 و بالگردهای گشت دریایی و ضد زیردریایی S-70 سی هاوک است و لی توان پذیرایی از بالگردهای سنگین را هم دارد

این ناو دارای ۲۳۱ متر طول ۳۲ متر عرض و ۷ متر آبخور است و دارای حداکثر تناژ جابجایی ۲۷۵۰۰ تن است پیشرانه ناو هم یک دستگاه موتور جنرال الکتریک‌ LM-2500 است که ناو را به حداکثر سرعت ۲۴ گره میرساند ، حداکثر برد شناور هم با سرعت ۱۵ گره ۱۷۰۰۰ کیلومتر است این ناو حداکثر ۱۸ فروند بالگرد به علاوه ۴۵ دستگاه تانک و ۴ لیندیگ کرافت را در خود جای میدهد و قابلیت رزمی بسیار خوبی به ارتش استرالیا میدهد در حال حاضر دو فروند ناو با نامهای اچ ام آ اس کانبرا و اچ ، ام ، آ ، اس آدلاید از این کلاس در خدمت است

 

کانابرا

رتبه پنجم کلاس پادشاه کارلوس اسپانیا

به ناو‌ بعدی میرسیم که در واقع نه میتوان ان را یک ناو هواپیمابر دانست و نه بالگرد بر در واقع این ناو‌بعنوان یک ناو‌هواپیمابر ساخته شده و در لیست اموال نیروی دریایی ارتش اسپانیا بعنوان یک ناو هواپیمابر به ثبت رسیده ولی از نظر ساختمان داخلی ، خیلی نمیتوان ان را ناو هواپیمابر دانست زیرا دارای درب عقب برای ورود و خروج تجهیزات دو زیست است و تقریبا شباهت زیادی به یک ناو بالگرد بر دارد ولی مسئله اینجاست که این ناو‌از توان ابی خاکی زیادی برخوردار نیست و تنها میتوان ان را بعنوان یک ناو بالگردبر بخدمت گرفت در واقع این موضوع میتواندبخاطر ذهنیت بکارگیری ان بوده باشد زیرا کشور اسپانیا از بودجه هنگفت قدرتهای دیگر برخوردار نبوده و احتمالا سعی نموده تا حد ممکن توان چند منظورگی ان را بالا ببرد تا بتواند علاوه بر استفاده بعنوان ناو‌هواپیمابر در مواقع لزوم جهت حمل و جابجایی تفنگداران دربایی هم از ان بهره ببرد این ناو توسط شرکت کشتی سازی ساخته شده که ناوهای کلاس کانبرا هم ساخته همان کمپانی است بهمین دلیل شباهت فراوانی ظاهر دو ناو به یکدیگر دارد با این تفاوت که خوان کارلوس توان حمل هواپیمای بیشتر و کانبرا توان آبی خاکی بیشتری دارد به همین علت ناو کانبرا در این لیست یک رتبه بالا تر از خوان کارلوس قرار گرفته عرشه خوان کارلوس دارای 8 نقطه نشست و برخواست  برای انواع بالگرد 4 جایگاه برای هواپیماهای ای وی ۸ و یک جایگاه برای نشست و برخواست تیلیت روتور است ناو در حالت استفاده بعنوان ناو هواپیمابر ظرفیت حمل 30 فروند هواپیمای جنگنده را دارد همچنین قابلیت حمل 46 دستگاه تانک اصلی میدان رزم بهمره 4 فروند لیندینک کرافت و یا یک فروند هاورکرافت را دارد کشتی دارای 900 نفر خدمه است۰۰۰

کارلوس

ششمین ناو در لیست برترین ها ناو کلاس میسترال فرانسه

ششمین ناو در لیست ما ناو بالگرد بر میسترال است ، ناوبالگرد بر میسترال بزرگترین کشتی در خدمت نیروی دریایی فرانسه بعد از ناو هواپیمابر شارل است

این ناو دارای ۹۰۰ نفر خدمه به علاوه خدمه پروازی است

ناوهای کلاس میسترال قادر به میزبانی از ۴ فروند هاورکرافت و یا دو فروند لیندینک کرافت است

ناو از ظرفیت جابجایی 35 فروند بالگرد برخوردار است که در صورت استقرار بالگردهای سنگین این عدد به 16 فروند کاهش میابد ناوهای کلاس میسترال قادر به میزبانی از هواپیماهای جنگنده نیستند زیرا عرشه برای فرود هواپیما طراحی نشده هرچند که در صورت تمایل کشور کاربر میتوان عرشه را تقویت نمود ناوهای کلاس میسترال 6 محل فرود دارند که این بمعنای پرواز همزمان به 6 فروند هواگرد است

در حال حاضر نیروی دریایی فرانسه 3 فروند و نیروی دریایی مصر هم دو فروند از این کلاس کشتی دارند که ناوهای در خدمت مصر توسط روسیه سفارش داده شده بود ولی پس از بحران کریمه و‌تحریم غرب به مصر واگذار گردید که البته بهای ناوها را عربستان سعودی پرداخت نمود

میسترال

هفتمین ناو در لیست ناو کلاس دک تو کره جنوبی

هفتمین ناو لیست ما ساخت کره جنوبی است که هم اکنون در خدمت ارتش این کشور است کشورهای جنوب شرقی آسیا بعلت اینکه سواحل و جزایر زیادی دارند نیروهای آبی خاکی از اهمیت زیادی در سازمان رزم انها برخوردار است

از طرفی بعلت اینکه کره جنوبی از زیر دریایی های متعددو پرشماری بهره میبرد با استقرار بالگردهای ضد زیر دریایی از ناوهای آبی خاکی بعنوان ناو ضد زیر دریایی بهره میبرند ، ناو آبی خاکی و بالگرد بر کره جنوبی کلاس«  دک تو »نام دارد در حال حاضر در حال حاضر بزرگترین کشتی نیروی دریایی کره جنوبی ROK است

این کشتی در سال ۲۰۰۷ وارد خدمت شد و کشتی دوم از این کلاس هم بزودی وارد خدمت خواهد شد و سومین فروند نیز کار ساخت ان آغاز خواهد شد

ناو دک تو‌ از فابلیت خدمت بعنوان ناو‌ پرچمدار و سرفرماندهی برخودار است ناو توان میزبانی از بالگرد ها و هواپیماهای بی سرنشیت برخوردار است و همزمان قادر به پرواز دادن به ۷ بالگرد بصورت همزمان است

این ناو از توان حمل ۷۰۰ تفنگدار دریایی با کلیه تجهیزات خود و 10 دستگاه تانک اصلی میدان رزم برخوردار و هم‌چنین توان بارگیری و جابجایی 200 دستگاه خودرو و کامیون را دارد

در کل کشتی توان میزبانی از 16 فروند بالگرد سنگین را دارد و‌لی اولین فروند توان حمل هواپیمای جنگنده را ندارد ولی دومین و سومین فروند از قابلیت میزبانی از تیلیت روتور و اف -۳۵ و ای وی -۸ برخوردار خواهند بود

ناو‌دارای 450 خدمه و از 199 متر طول و 31 متر عرض و 6/5 متر آبخور برخوردار وزن خالی ناو 14014 تن و حداکثر تناژ عملیاتی 18086 تن است

تسلیحات ناو  شامل لانچر 21 سلولی موشک سی اسپارو و دو توپ چند منظوره دریایی 30 میلیمتری است

و دو لیندینگ کرافت و یک هاور کرافت از طریق درب عقب وارد و خارج میشوند

از این کلاس سه فروند با نامهای دوک تو LPH6111

مارادو  LPH6112

و ، داینگ نیون LPH6113

ساخته و وارد خدمت شده

dokdo

رتبه شماره 8 ناو بالگرد بر اوشن کلاس بریتانیا

کلاس اوشن یک ناو بالگرد بر آبی خاکی است که تنها یک فروند از ان با نام HMS Ocean ساخته و‌بخدمت گرفته شد

البته پیشتر مقاله ای کامل و جامع در مورد این ناو‌ در سایت منتشر کرده ایم که جهت آشنایی کامل به مقاله این ناو مراجعه شود

این کشتی در سال در سال ۱۹۹۸ جهت پشتیبانی از ناوگان هواگردهای نیروی دریایی بریتانیا وارد خدمت گردید

اچ ام اس اوشن بر اساس یک ناو هواپیمابر سبک نیروی دریایی سلطنتی با نام اینوسیبل طراحی گردیده و تنها عرشه و بخش های بالایی از نو طراحی شده و قرار بود خواهر انهم از همین کلاس تولید شود که برنامه ساخت دومین فروند رها شد

کار طراحی ناو اچ ام اس اوشن در سال ۱۹۹۴ آغاز و در سال ۱۹۹۸ وارد خدمت شد ناو‌ توان میزبانی از حداکثر ۱۸ تا ۲۰ بالگرد را دارا است و در حالت هواپیمابر قادر به میزبانی از ۱۵ فروند جنگنده عمود پرواز هریر است

ناو دارای ۴۹۰ نفر خدمه و ۱۲۸۰۰ کیلومتر دامنه برد ان است و توان حمل ۸۰۰ تفنگدار دریایی را دارد این ناو امروزه از خدمت بریتانیا خارج و به برزیل فروخته شد

ناو اوشن در خدمت انگلستان مجهز به بالگرد لانگ بو اپاچی

رتبه نهم : ناو کلاس ایزومی

ژاپن را باید یکی از قدیمی ترین و کشورهای پیشرو در استفاده از ناوهای حامل هواگرد دانست ، این کشور بخاطر شرایط اقلیمی خاص خود که از تعداد متعددی جزیره تشکیل شده همواره دارای نیروی دریایی پرقدرتی بوده زیرا راهبردی ترین بازوی نیروهای مسلح این کشور است

ژاپن پس از جنگ دوم جهانی به اتفاق ایتالیا و المان کشورهای شکست خورده در جنگ بوده و تنها با صلاحدید کشورهای فاتح میتوانستند نیروی نظامی خود را تشکیل دهند جنگ سرد و رقابت غرب و شرق و قرار داشتن ژاپن در پشت مرزهای اتحاد شوروی این شانس را به ژاپن داد که جانی دوباره به نیروهای نظامی خود دهد

البته این کشور به نوعی تحت قیمومیت امریکا بود و طبق قراردادی که به ژاپن تحمیل شد فرماندار نظامی امریکا مسولیت دفاع از مرزهای ژاپن را برعهده داشت به همین دلیل اکیناوا به ستاد فرماندهی ناوگان هفتم امریکا که به همراه ناو‌گان ششم نیمی از قدرت نیروی دریایی امریکا را تشکیل و دو ناوگان عمده این کشور هستند شد ( ناوگان هفتم مسولیت دفاع از هم پیمانان امریکا در جنوب شرقی را دارد و کشورهای مثل استرالیا ، فیلیپین ، تایوان ، کره جنوبی و ژاپن زیر چتر حفاظتی این ناوگان و ناوگان ششم در دریای سیاه ، مدیترانه و بخشی از اقیانوس اطلس سیطره دارد منطقه حاورمیانه هم حوزه کاری ناو‌گان پنجم است در واقع ایالات متحده دارای ده ناوگان است که دو ناوگان غیر فعال و ذخیره است ، ناو گان هشتم هم غیر رزمی و تدارکاتی است ) بهرحال ژاپن ابتدا از ناوهای آبی خاکی و حامل بالگرد بهره میگرفت ولی ناوهای کلاس ایزومی رابیشتر میتوان یک ناو هواپیمابر دانست زیرا ژاپن در نقش بالگرد بر ناوهای کلاس هیووا را در اختیار داشت

البته این کشور بخاطر جلوگیری از تنش با همسایگان خود خصوصا چین و البته کره شمالی این ناوها را بعنوان رزم ناو ضدزیردریایی معرفی نموده است در نهایت با خرید اف -۳۵ ژاپن بدنبال نسخه ناو نشین این جنگنده جهت استقرار برعرشه ایزومی است

ژاپن دو فروند از این کلاس بانامهای ایزومو و کاگا در خدمت دارد که ایزومو درسال 2015 و کاگا در سال 2017 وارد خدمت شذه است این ناو ها از ۴ موتور توربین گازی هرکدام با توان 28000 اسب بخار که جمعا 112000 اسب بخار قدرت میگیرد که ناو را به سرعت 30 گره میرساند و حداکثر تناژ ناو هم‌27000 تن است و جالب اینکه ناوهای ایزومو بزرگتر از ناوهای هواپیمابر کاور ایتالیا و پرنس آستور اسپانیا و چاندراناروبت تایلند است

این نا‌و توان حمل 24 فروند بالگرد و در نقش هواپیمابر 14 فروند هواپیمای اف -۳۵ یا تیلیت روتور را دارد

تسلیحات ناو هم دو سیستم دفاع نزدیک فلانکس و دو سیستم موشکی سی رم روی عرشه ناو‌نصب شده است

ناوهای کلاس ایزومو 250 متر طول و 40 متر عرض داشته و 50 کامیون یا خودروی زرهی را هم قادرند جابجا کنند

این ناوها فاقد درب عقب جهت جابجایی لیدینگ کرافت یا هاور کرافت هستند

ایزومو

رتبه دهم ناوهای کلاس هیووا

خب به رتبه دهم لیست رسیدیم که در اختیار ناو هیووا یا هیوگا هست

این ناو پیش از کلاس ایزومی وارد خدمت شده و در واقع برای جایگزینی کلاس شیران که از ایالات متحده خریداری شده بودند توسط ژاپن طراحی و تولید گردید ژاپن این ناو را بیشتر برای عملیات ضد زیر دریایی بخدمت میگیرد ولی ناو از توان حمل هواپیماهای عمود پرواز برخوردار است ، در عملیاتهای آبی خاکی 300 تا 400 تفنگدار ( تقریبا یک گردان البته با استاندارد های نیروهای مسلح کشورمان )با تجهیزات کامل حمل و جابجا میکند ولی فاقد حوضچه ورود و خروج جهت هاورکرافت و یا لیندینگ کرافت هست و عملیات تخلیه نیرو را توسط هواگردهای خود انجام میدهد

این ناو تا 11 بالگرد شینوک و یا 15 بالگرد متوسط را میزبانی میکند ناو دارای دو آسانسور برای جابجایی هواگردها و سایر تجهیزات به عرشه است

در نقش هواپیمابر هم 8 تا 10 جنگنده عمود پرواز را میتواند میزبانی کند ، البته برای استقرار هواپیماهای جنگنده نیاز به یک ارتقا و تقویت عرشه پروازی دارد

برای سالها ناوهای کلاس هیوگا بزرگترین کشتی های نیروی دریایی ژاپن بودند ناو دارای 350 خدمه است وزن خالی ناو 13500 تن و حداکثر وزن در حالت عملیاتی 18000 تن است و پیشرانه کشتی هم 4 موتور توربین گازی جنرال الکتریک LM2500 جمعا 100000 اسب بخار تشکیل میدهند که ناو را به سرعت 30 گره دریایی معادل 50 کیلومتر میرساند ابعاد ناو هم 197 متر و عرض 33 متر و 7 متر آبخورهست

تسلیحات ناو هم شامل 6 تیوپ اژدر 324 میلیمتری ،  لانچر عمودی چند منظوره دارای 16سلول که توان شلیک موشک های سطح به هوای استاندارد و موشک ضد زیر دریایی ASROC  و موشک ضد کشتی را دارد

همچنین دو سیستم دفاع نزدیک فلانکس دیگر تسلیحات ناو را تشکیل میدهد

جمعا 3 کشتی از کلاس هیوگا وارد خدمت شده است

http://www.military-today.com/navy/top_10_amphibious_assault_ships.htm

نوشته های مشابه

‫26 نظرها

  1. چینیا که هیچی ازخودشون ندارن فقط کپی و دزدی تکنولوژی بلدن واسه همین هیچ وقت ب جایگاهی بالاتر از اینی که هیتن نمیرسن هرچند همینم بسشونه

    1. والا چین تو تجارت وصادرات کالا خودش تولید دانش نمیکنه بیشتر باج گیری و سرقت اطلاعات تکنولوزی هست نمیدونم تا اینجا هم چجوری رسیده لیاقتش این جایگاه رو داشتن نیست حقیقتا

    2. فکر میکنی این طوری عه!!اونا مهندسی معکوس میکنن و اصول کار رو یاد میگیرن بعد خودشون تحقیق و توسعه میکنن.و به خاطر سیستم و سازوکار درستی که دارن خیلی زود در همه زمینه ها پیشرفت میکنن. ما هم باید همین کار رو بکنیم ولی یه چیز دیگه رو هم باید انجام بدیم و اون اشتراک یا فروش فناوری بین شرکت ها و دانشگاه ها و سازمان ها در داخله که هزینه های تحقیق و توسعه کم تر شه

    3. وقتی کشوری از لحاظ فناوری از رقیبش فرسنگ ها عقبتره بهترین راه سرقت فناوری هستش . مگر خود آمریکایی های بعد از جنگ دوم جهانی فناوری های پیشرفته آلمان نازی رو سرقت نکردن؟
      چین اگر سرقت نمیکرد الان مثل کشور ما در حال تولید جنگنده کوثر بود

  2. سلام
    اسم ناو uss America درست است نه امریکن که متاسفانه چند بار هم تکرار شده.
    خواهش می‌کنم بیشتر به مسائل تایپی و نگارشی دقت کنید واقعا اشکالات زیاده.

  3. سلام اقای تارخ،سوالم اینکه وضع پدافند هوایی ما از لحاظ کمیت و.کیفت چطوره؟

    1. بسیار عالیه
      قابلیت تشخیص هواپیمای مسافر بری رو با موشک کروز داره و میتونه اشتباها یا عمدا بزنه

  4. با سلام خدمت دوستان عزیزم حمید اقا یه سوال دارم شاید این مقاله جاش نباشه ولی ایا ایران در حد کورال ترکیه سیستم جنگ الکترونیک داره یا نه لطفا پاسخ بدید ممنون

  5. لطفا در مورد انواع جلیقه ضد گلوله و سیر پیشرفتشون مطلب منتشر کنید.
    با تشکر از سایت خوبتون

  6. سلام آقای تارخ وقت بخیر .اگه میشه یه مقاله درباره انواع مهمات توپخانه ای و مهمات تانک ها به اشتراک بذارید.تقریبا کل سایت های ایرانی رو گشتم اما هیچ مطلبی درباره ی اونا وجود نداره.باتشکر.

    1. سلام در مورد مهمات تانک است در سایت مقاله ای با نام توپ های نصب شده روی تانک در داخل سایت است سرج کنید

  7. سلام اقای تارخ وضعیت پدافند هوایی ما از لحاظ کمیت و کیفت چطوره؟

      1. حمید اقا در حد خودمون رو تعریف کنید لطفا منظور دوستان که میپرسن نیاز به توضیح نداره اصلا یعنی جنگ بشه میتونه ایستادگی کنه تلفات سنگین وارد کنه به نیروی هوایی حمله کننده یا نه وگرنه سیستم هوایی افغانستان هم در خودشون خوبه حتما

        1. حالا هی شما دوستان این افغانستان بدبخت مسخره کنید پس فردا از ما بهتر میشن

          1. فقط یک قلم داشتن کلکسیونی از غنیمت گرفتن یا ساقط کردن تمام مدل های پهپادی امریکا قدرت اول هوایی جهان کارنامه عملی بسیار قابل قبولی برای پدافند هوایی کشوریه که چهل ساله در تحریم کامل بسر برده
            در کنار تولیدات مختلف بومی بگذارید که دستاورد اخرش باور 373 بود تکلیف تا حد زیادی روشن هست
            بحث این نگاه و مقایسه با افغانستان ان هم در ایرانی با این دستاورد ها فقط خود تحقیریه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن