برترین ها

ده کامیون نظامی برتر جهان

ده کامیون نظامی برتر جهان

 

ده کامیون نظامی برتر جهان

 نویسنده: حمید اسماعیل پور

کدام کامیون های نظامی در جهان بهترین ها هستند؟ کدام برترین کامیون نظامی است و چرا؟ صدها و هزاران مدل کامیون مختلف وجود دارد که برای خدمات نظامی مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از آنها طرح های تجاری هستند که فقط به رنگ های نظامی و استتاری رنگ آمیزی می شوند. و بعضی از آن ها وسایل نقلیه تاکتیکی هدفمند هستند که مخصوصا برای استفاده نظامی طراحی شده اند. نقش اصلی کامیون های نظامی حمل و نقل سربازان و انتقال تجهیزات است.
فاکتور کلیدی این رتبه بندی, مدت زمان طراحی اولیه بدون تغییر قابل توجهی در طراحی و همچنین ترکیبی از ظرفیت حمل و نقل، حرکت خارج از جاده و زمین های ناهموار، تعداد تولید شده , میزان فراگیری , اطمینان پذیری و برخی عوامل دیگر است.
این رتبه بندی تنها شامل کامیون های عملیاتی می باشد. و شامل وسایل نقلیه ای که در حال توسعه یا دریافت سفارشات تولیدهستند نمیباشد.

پیام نویسنده: میزان اهمیت وسایل نقلیه بسیار زیاد است به طوری که فرمانده هان ناتو اعتقاد دارند تنها راه مقابله با سیل عظیم زرهی روسیه قدرت تحرک یگان های زرهی ناتو میباشد که در حداقل زمان ممکن در مکان تایین شده توسط فرمانده هان حضور یابند و این امکان پذیر نیست مگر با وجود تانکبر ها و کامیون های نظامی , پس بنابرین ناتو سرمایه گذاری نسبتا عظیمی را برای تانکبَر ها و کامیون های خود کرده است

شماره یک:
مرسدس بنز یونیماگ UNIMOG (آلمان)
UNIMOG = (Universal Motor Gerat)
اولین مرسدس بنز یونیماگ در سال 1946، کمی بعد از جنگ جهانی دوم طراحی شد. نمونه اولیه در سال 1948 ساخته شد. در اصل به عنوان یک ماشین چند منظوره ساده و کارآمد با مکانیزم 4×4 بود که می توانست برای کشاورزی، جنگلداری و حمل و نقل محموله های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. طراحی آن بسیار موفق بوده است. این کامیون سنگین تا به امروز در خط تولید است. این یعنی تقریبا 70 سال!!! علاوه بر این در طول سالها، طراحی اولیه این خودرو ثابت باقی مانده است. محدوده یونیموون در خانواده ی کامیون های 4×4 یونیماگ در حمل و نقل جادهای بین 1250 تا 7500 کیلوگرم برای هر چرخ در نظر گرفته شده است. که این توانایی در حد و اندازه یک کامیون 6×6 است. این کامیون برای برنامه های نظامی و غیر نظامی در دسترس است. یونیماگ های زیادی به سرتاسر جهان صادر شده و در برخی از کشورها تحت لیسانس و یا با مجوز تولید می شود. این کامیون های نظامی مورد استفاده حداقل 30 کشور جهان میباشند.
در طول سالهای بسیاری که در خط تولید بوده مدل های مختلفی از یونیماگ معرفی شده اند و طراحی ظاهری به طور قابل توجهی تغییر کرده اما تمامی نسخه ها وسیله نقلیه ای اطمینان پذیر و کارآمد با قابلیت های عملکرد عالی هستند. مدل های بسیاری که دارای محورهای مختلف، ظرفیت موتور و خروجی ها، ابعاد محل بارگذاری و بسیاری از متغیرهای دیگر برای اطمینان از اینکه یونیماگ برای برآورده کردن هرگونه نیاز تدارکاتی نظامی موجود میباشند ، وجود دارد. این کامیون ها به عنوان حامل نیروهای نظامی، آمبولانس، حامل تجهیزات، وسایل نقلیه فرماندهی و بسیاری دیگر از نقش های تخصصی استفاده می شود. همچنین یونیماگ به عنوان حامل هویتزر های سبک استفاده می شود.

این کامیون های نظامی طراحی فوق العاده ای دارند . تمامی یونیماگ ها موتور دیزلی دارند.چندین مدل مختلف موتور برای این وسایل نقلیه در دسترس است. این کامیون ها قادر به کار در خارج از جاده، در آب های نسبتا عمیق، گل و لای و یا برف و بوران هستند. یک سیستم تعلیق مرکزی برای تایر ها به عنوان یک آپشن ارائه شده است. یونیماگ ها به عنوان وسیله نقلیه تاکتیکی هدفمند طراحی شداند . با این حال این مزیت را دارند که قطعات آن به آسانی در سراسر جهان در دسترس است.

تعدادی از وسایل نقلیه زرهی بر اساس این کامیون طراحی شده اند. که شامل آراویس، دینگگو یک ، دینگو دو , و وسیله ی نقلیه حفاظت شده ی مامبا ، حمل و نقل نیروهای زرهی Condor و AV-VBL است.

پیام نویسنده : نباید هم انتظار داشت که مقام اول به کشور به غیر از آلمان با آن صنعت خودروسازی میرسید

بنز یونیماگ

شماره دو:
خانواده کامیون های
M1078 LMTV و M1083 MTV
(ایالات متحده)

در سال 1991 شرکت استوارت و استیونسون قرارداد بزرگی را برای تولید وسایل نقلیه ی تاکتیکی متوسط ارتش ایالات متحده (FMTV) به دست آورد که قصد داشت تمام کامیون های پیر موجود در پادگان های ارتش را جایگزین کنند طراحی مدرن و کارآمد. اولین کامیون های تولیدی در سال 1996 به ارتش ایالات متحده تحویل داده شد و کامیون های پیری مانند M809 و M35 را جایگزین کرد که طاحی آنها مربوط به اواخر دهه 1940 بود.
از سال 2012، خانواده کامیون های FMTV توسط شرکت اوشوش تولید می شود.
اف ام تی وی (FMTV) بر اساس یه کامیون اتریشی 4*4 که در سال 1985 تولید شده , ساخته شده است ,دو مدل از اف ام تی وی در دسترس است که شامل مدل 4*4 و همچنین 6*6 میباشد , که دو مدل در 90 درصد اجزا مشترک هستند. مانند کابین، موتور، شفت و گیربکس ها ، لاستیک، چرخ، سیستم تعلیق جلو، و غیره.

تمام تلاش این وسیله ی نقلیه به اطمینان پذیری، هزینه پایین واحد و بهره وری درازمدت بوده است. تمام اجزا طول عمر مفید خود را بسیار بالا نشان داده اند.

این کامیون های نظامی برای حمل بار و سربازان طراحی شده اند. این کامیون وسیله ی نقلیه ی اصلی ارتش ایالات متحده است. این خانواده از کامیون های نظامی متعهد به خدمت در طول قرن 21 است و برای فروش و صادرات در آسیا و جاهای دیگر ارائه می شود.

تجربه جنگ عراق منجر به توسعه یک کابین زرهی شده است. این کابین با نام کمربند زره پوش کم (LSAC) شناخته شده است. تیم دو نفره می تواند ظرف 4 ساعت یک کابین استاندارد را با یک کابین زرهی در این زمینه حذف و جایگزین کند. شرکت سازنده بعد ها یک کابین زرهی دیگر نیز ارائه داد که سطح حفاظتی بالاتری را ارائه میداد و کشور ها میتوانند با توجه به تهدیداتشان کابین مخصوص به خود را روی این کامیون سفارش دهند.

M1083

شماره سه:
کامیون های MAN
مدل یا سری SX
ساخت آلمان

مان سری SX کامیون های سنگین وزن نظامی جایگزین KAT 1 قبلی است که در اواخر دهه 1960 به نیروهای مسلح آلمان تحویل داده شد. این کامیون ها را می توان به راحتی توسط شیشه های عمودی خود شناخت. کامیون های سری MAN SX در خدمت آلمان، اتریش، دانمارک، مالزی، نروژ، سوئد، انگلستان و برخی دیگر از کشورها هستند.

کامیون های چابک سری MAN SX برخی از قطعات شان را با خانواده MAN HX و همچنین خانواده های FX و LX مشترک ند. با این حال، شاسی سخت تر و تحرک بسیار بیشتری دارند. SX45 یک کامیون سنگین 8×8 است، طراحی شده برای کار در شرایط سخت.و ظرفیت باربری 14 تا 16 تن را دارد. همچنین SX44 کوچکتر با پیکربندی 6×6 هم در دسترس است. این کامیون ها مخصوصا برای نیازهای نظامی طراحی شده اند مثلا حمل تجهیزات سنگین و تخصصی مانند رادار ها، پناهگاه های فرماندهی، آنتن ها ، لانچر موشک و غیره. همچنین به عنوان یک سیستم بارگیری همچون جرثقیل برای حمل و نقل استفاده می شود. نسخه های سبک و سنگین بازیابی این خودرو نیز وجود دارد.

خانواده MAX SX دارای یک کابین مدولار می باشد که می توان از کیت حفاظت زره ای اضافه برایشان استفاده کرد. این کیت به طور مشترک توسط MAN و Krauss-Maffei Wegmann توسعه یافته است. این حفاظت در مقابل گلوله سلاح های تهاجمی، ترکش های توپخانه، نارنجک، مین های ضد نفر تامین میشود . ماژول های زرهی به خارج از کابین متصل می شوند. کیت زره پوش می تواند ظرف مدت 10 ساعت در شرایط جبهه نصب شود. کامیون های سری MAN SX با یک کابین زرهی یکپارچه ی فابریک نیز در دسترس هستند که سطح بالایی از حفاظت را ارائه می دهد. این کامیون ها حتی توانایی استفاده از کیت جنگ شبکه محور را هم دارند.

یکی دیگر از ویژگی های غیر معمول این کامیون نظامی این است که موتور در پشت و زیر کابین قرار گرفته است. چنین طرحی اجازه کاهش کلی ارتفاع کامیون را می دهد. علاوه بر این رادیاتور در پشت کابین قرار دارد و نمی تواند به آسانی آسیب دیده و از کار بیافتد. این کامیون طراحی فوق العاده ای دارد که به وسیله ی این طراحی میتواند در هر جاده ای به راحتی حرکت کنید و با جاده هماهنگ باشد از بیابان های آفریقا گرفته تا دشت های اروپا و کوهستان های آسیا.

توسعه دهندگان آن ادعا می کنند که MAN SX اطمینان پذیر ترین و مطمئن ترین کامیون نظامی در حال حاضر در بازار است. کامیون های سری MAN SX عمر مفید 30 سال دارند.

همچنین سری MAN HX وجود دارد. این وسایل نقلیه نیز مخصوصا برای نیازهای نظامی طراحی شده و برای شرایط سخت طراحی شده اند.

MAN

شماره چهار
اورال 4320
ساخت روسیه

اورال 4320 یک کامیون سنگین روسی است. این کامیون از خط تولید375 اورال که در سال 1961 ایجاد شده است،تولید می شود. از سال 1976، Ural-4320 بدون تغییر قابل توجهی تولید می شود. این یک کامیون حمل و نقل سنگین است که برای مشتریان نظامی و حتی غیر نظامی نیز در دسترس است. این کامیون در خدمت ارتش روسیه و همچنین بسیاری از کشورهای دیگر است. این کامیون اغلب در رژه های نظامی مختلف دیده می شود.

این وسیله در طراحی و تکنولوژی کاملا متداول و معمولی است.ظرفیت باربری هر چرخ 4.5 تن خارج از جاده و 6 تن در جاده های سطح سخت است. یک نسخه پایه و یک نسخه حامل برای نیروی هوایی و پدافند هوایی تولید شده است.از نسخه ی پایه ی نظامی برای یدک کش کردن تانک یا قطعات توپخانه استفاده میشود. اگر چه ظاهری با طراحی نسبتا خوب دارد با این حال این کامیون روسی در مقایسه با همتایان غربی آنچنان قابل اعتماد نیست.

اورال 4320 دارای یک موتور دیزلی معمولی است و تایر ها با یک سیستم فشار قوی ساخته شده اند. این یک وسیله نقلیه جانسخت است. با استفاده از لوازم مخصوص می تواند از موانع رودخانه تا عمق 1.75 متر بگذرد. خودرو می تواند در شرایط آب و هوایی، از -50 ° C تا +50 ° C عمل کند.

اورال 4320

شماره پنج
KrAZ-6322
ساخت اوکراین
کامیون کراز 6322 کامیونی سنگین ساخت اوکراین است. از مدل های قبلی کراز KrAZ-255 و 260 تکامل یافته است، اما با استانداردهای امروز ارتقا یافته است. این کامیون یک طرح قابل اعتماد و اثبات شده است. KrAZ-6322 از سال 1999 تولید می شود. اگر چه پیشینیانش ریشه در دهه های 1960 و حتی قبل از آن دارند. این کامیون نظامی در خدمت اوکراین، آنگولا، مصر، هند، اندونزی و یمن است. تعداد زیادی از این کامیون های نظامی توسط دولت ایالات متحده برای ارتش جدید عراق سفارش داده شده اند.
کامیون های سنگین KrAZ-6322 دارای ظرفیت حمل بار بیش از 10 تن می باشد. این وسیله نقلیه می تواند یک تریلر با وزن حداکثر تا 30 تن را یدک کش کند. همچنین می تواند هواپیمایی با وزن حداکثر تا 75 تن را در فرودگاه ها را بکشد.

این کامیون نظامی سنگین برای بارهای مختلف و حمل و نقل نیروهای نظامی در نظر گرفته شده است. طراحی پایه می تواند طیف گسترده ای از انواع بدنه های گوناگون را استفاده کند. بدنه استاندارد دارای چهار جایگاه قلاب برای نصب و جداسازی به وسیله ی جرثقیل میباشد. صندلی های پلاستیکی و یا نیمکت های چوبی ممکن است برای حمل و نقل نیروهای نظامی نصب شود. خودرو می تواند تا 24 نیرو را حمل کند. یک کابین سه نفره استاندارد در تمامی مدل ها دارد. این خودرو بسیار شبیه به KrAZ-260 قبلی است.
این کامیون نظامی به طور خاص برای برنامه های جابجایی جاده ای طراحی شده است و دارای برد قابل ملاحظه ای است.

پیام نویسنده: ایران هم از این کامیون تهیه کرده و در ارتش ایران هم استفاده میشه.

KrAZ-6322
کامیون KrAZ-6322 در ایران که پشت سر ان یک توپ57 م م دفاع هوایی نضب شده

شماره شیش:
کامیون های MTVR
ساخت ایالات متحده

وسیله نقلیه تاکتیکی متوسط یا MTVR یک کامیون نظامی هدفمند طراحی شده است. این کامیون توسط Oshkosh توسعه یافته است. خودرو نخستین بار در سال 1998 ساخته شد و در سال 2005 به طور کامل در خط تولید قرار گرفت. این کامیون توسط نیروی دریایی ایالات متحده و سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد. این کامیون M939 6×6 با کامیون M809 6×6 جایگزین می شود که بین سال های 1970 تا 1982 تولید می شده. کامیون جدید دارای تحرک بیشتر، قابلیت بارگیری و قابلیت اطمینان پذیری بالایی می باشد. بیش از 11،000 کامیون MTVR تحویل داده شده است . این کامیون به کشورهای مصر، یونان، عراق، انگلستان و احتمالا برخی کشورهای دیگر صادر شده است.

تمام نسخه های MTVR از همان پیکربندی 6×6 استفاده می کنند. موتور زیر پوشش کاپوت فایبرگلاس رو به جلو است. سقف کابین با قطعات آلومینیومی و درب آلومینیومی می تواند برای پایین آوردن ارتفاع کلی وسیله نقلیه کاهش یابد. Mk.23 نوع مدل استاندارد است.
این کامیون سنگین می تواند 7 تن بار را در راه ناهموار و یا تا 15 تن بار را در هنگام رانندگی در جاده ی آسفالت، در حالی که همزمان 11 تن بار را یدک میکشد حرکت کند. MTVR بسیار قابل انعطاف برای حمل و نقل دریایی و هوابرد است. تطبیق پذیری وسیع آن MTVR را بخشی جدایی ناپذیر از سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا می سازد. این کامیون وسیله نقلیه ی اصلی برای هاویتزر M777، سربازان، سوخت، آب و انواع دیگری از تجهیزات دیگر است.

کامیون MTVR را می توان با کیت حفاظت تجهیز کرد که توان مقابله با کالیبر 7.62 در کیت حفاظت کمتر و در مقابل کالیبر 12.7 در کیت حفاظت بیشتر را داشته باشد.

کامیون MTVR از موتور دیزلی توربوشارژر 11.9 لیتری Caterpillar C-12 استفاده میکند و 425 اسب بخار نیرو تولید می کند. وسیله نقلیه دارای یک سیستم تعلیق مستقل است. این کامیون نظامی عملکرد خوبی در سراسر جهان از خود به نمایش گذاشته است.

شماره هفت:
KamAZ-5350
ساخت روسیه

کاماز 5350 یکی دیگر از کامیون های نظامی روسی است. این خودرو یک ارتقا و بهبود روی KamAZ-4310 است که از سال 1980 تولید شد و در اختیار نیروی های نظامی شوروی قرار گرفت. KamAZ-5350 از سال 2003 تولید می شود. این کامیون برای مشتریان نظامی و حتی غیر نظامی نیز در دسترس است.

این کامیون نظامی دارای یک طرح مرسوم و معمولی است، با یک موتور در جلوی کامیون و یک کابین کنترل. یک نسخه ساده ی غیر نظامی و یک نسخه نظامی و نسخه یدک کش محموله از این خودرو در دسترس است ,تنها ویژگی غیر معمول این خودرو یک درب در عقب کابین خدمه است. با این حال این کامیون نسخه ی سبک و کوچکتر نیز دارد. همچنین نسخه های مختلف 4×4 و 6×6 میباشند.

توانایی حمل بار در زمین های ناهموار به 6 تن محدود می شود همچنین همزمان می تواند تریلر یا قطعه ی توپخانه را با وزن حداکثر تا 7 تن یدک بکشید.
کامیون دارای یک موتور کارآزموده و اطمینان پذیر است.

KamAZ-5350

شماه هشت
HEMTT
ساخت ایالات متحده آمریکا

کامیون تاکتیکی متحرک HEMTT یا کامیون سنگین، یک خانواده از کامیون های بزرگ حمل و نقل سنگین تولید شده توسط Oshkos است. و توسط ارتش ایالات متحده استفاده می شود. HEMTT در سال 1982 با ارتش ایالات متحده وارد سرویس شد و جایگزین M520 Goer سالخورده شد. بیش از 15،000 دستگاه از این کامیون حمل و نقل سنگین ساخته شده است. همچنین از این خودرو به عنوان خانواده ی وسایل نقلیه تاکتیکی سنگین یا FHTV استفاده شده است. این وسیله نقلیه به سرعت قابل جابجایی (دریایی و هوایی) است. و طراحی شده تا در هر شرایط آب و هوایی به نحو احسنت کار کند.

تعدادی از انواع کامیون های HEMTT وجود دارند،که بر اساس یک شاسی مشابه اما مجهز تر برای انجام ماموریت های خاص توسعه یافته اند. این کامیون ها برای استفاده ای ارتش ایالات متحده آمریکا در انجام حمل و نقل محلی و پشت خطوط مقدم و ماموریت های ترابری تولید شده است.مدل M977 یک کامیون دارای جرثقیل است این مدل خاص در تعداد زیادی تولید می شود.

روی کابین HEMTT را میتوان با کیت زره پوش اضافی تجهیز کرد. که در این صورت خدمه در مقابل کالیبر سلاح های هجومی و ترکش توپخانه محافظت میشوند. مسلسل 12.7 در بالای سقف این کامیون قابل نصب میباشد.

خودرو توسط موتور توربوشارژر دیزل 8V92TA کار می کند و 450 اسب بخار نیرو تولید می کند. موتور در پشت کابین قرار دارد چنین طرحی اجازه می دهد تا ارتفاع کلی وسیله نقلیه را کاهش داد. موتور به یک گیربکس اتوماتیک متصل می شود. این کامیون نظامی دارای پیکربندی 8×8 است، با این حال می توان آن را به حالت 8×4 در جاده های آسفالت برای بهره بردن از حداکثر سرعت استفاده کرد. کامیون برد بالایی دارد و به همین دلیل دارای توانایی جابجایی بین کشور است.
نسخه های ارتقا یافته مانند HEMTT A3 و HEMTT A4 وجود دارد که قابلیت های کامیون به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

نیروی دریایی ایالات متحده از Mk.48 مدل LVS استفاده میکند. این کامیون تاکتیکی به نام واگن اژدها نامگذاری شده است. mk.48هم یک کامیون 8×8 کامل و بی نقص است که شباهت زیادی با HEMTT دارد.
چندین سال طول کشید تا این خودرو توانا به ارتش قدرتمند آمریکا راه یابد.

HEMTT

شماره نُه 9:
LVSR
ساخت ایالات متحده آمریکا

در سال 2006 نیروی دریایی ایالات متحده، Oshkosh LVSR را به عنوان کامیون جایگزین سیستم لجستیک خودرویی سری Oshkosh Mk.48 انتخاب کرد که در سال 1985 تحویل داده شده بود و سن بالایی داشتند و در اصل پیر شده بودند.
و پایه اصلی ناوگان تدارکات نیروی دریایی ایالات متحده را تشکیل میدادند. این کامیون در رده بندی ارتش ایالات متحده (PLS) خوانده میشود. به طور کلی نیروی دریایی آمریکا نیازمند بیش از 2000 کامیون حمل و نقل سنگین از جمله انواع مختلف همین خودرو است. کامیون های جدید در سال 2009 تحویل داده شد. در همان سال این کامیون های سنگین در افغانستان مستقر شدند.

وظیفه ی اصلی این کامیون سنگین حمل و نقل تجهیزات فوق سنگین و ادوات جنگی،مواد اولیه مانند مهمات، سوخت و آب است. این کامیون 10 × 10 دارای ظرفیت حمل بار حدود 12 تن در جاهای ناهموار و 20.4 تن در جاده های آسفالت است.می تواند همزمان قطعات تریلر یا توپخانه را یدک بکشد.
کامیون Oshkosh LVSR قادر به برآوردن نیازهای عملیاتی مأموریت های مختلف دریایی سپاه تفنگداران دریایی در سرتاسر جهان است. این کامیون به یک کابین زرهی و صندلی جذب انفجار مجهز است. همچنین کیت زره اضافی برای سطح بالاتری از حفاظت قابل نصب است.
ال وی اس آر در تعدای از اجزا با سایر خودرو های ساخت اوشکوش مشترک است که این موضوع باعث کاهش هزینه های ارتش میشود.
این کامیون توسط یک موتور دیزل توربوشارژ Caterpillar C15 که 600 اسب بخار نیرو تولید می کند قدرت میگیرد. موتور در پشت و زیر کابین واقع شده است. چنین طرحی اجازه کاهش ارتفاع خودرو را میدهد. همچنین این شکل از طراحی جلوی آسیب دیدن رادیاتور یا انسداد آن با گل و لای را میگیرد.LVSR دارای برد عملیاتی فوق العاده زیادی است.

LVSR

شماره ده 10:
IVECO M250
ساخت ایتالیا
شرکت ایتالیایی IVECO سابقه ای طولانی در ساخت کامیون نظامی مختص ارتش دارد. IVECO M250 یک مجموعه از کامیون های تاکتیکی است که برای کار در انواع راه های ناهموار و جاده ها طراحی شده اند. M250 یک نسخه 6×6 است، در حالی که نسخه M170 4×4 و نسخه M320 8×8 نیز وجود دارد. 66٪ از اجزاء موجود در میان این کامیون های نظامی تاکتیکی مشترک است. این کامیون ها در بازار داخلی ایتالیا ASTRA نامیده میشوند در حالی که M250 نام تجاری و صادراتی آن است.تحویل به ارتش ایتالیا احتمالا در سال 2003 آغاز شده. این کامیون ها به بلژیک، اسپانیا و احتمالا برخی کشورهای دیگر صادر شداند. کامیون های اسپانیا با نام IVECO-Pegaso شناخته می شوند.
این کامیون های تاکتیکی نقش های لجستیکی را برای هر دو بخش خط مقدم و پشت جبهه انجام می دهند. کامیون های سری IVECO M250 با طول فاصله بیشتر میان دو محور نیز برای خرید در دسترس هستند. ظرفیت بار نیز بسته به نسخه متفاوت است.در مدل M250.45WM ظرفیت بارگیری 8000 کیلوگرم است. همچنین می تواند همزمان با بار اصلی یک تریلر یا قطعه توپخانه را یدک بکشد. نسخه پایه یک کامیون مختص نظامی است. این کامیون نظامی دارای یک محفظه بارگیری با قطر استانداردجاده های اروپا است که دارای جرثقیل و پوشش محافظ آن است. همچنین می تواند انواع مختلف بدنه را بپذیرد. نسخه های تخصصی مانند درمانگاه سیار, یدک کش توپخانه، کامیون , کمپرسی و سیستم پشتیبانی از خودروی زره کوب سنتارو موجود است.
کامیون های سری Iveco M250 با یک کابین نظامی هدفمند طراحی شده اند. کابین دارای تختخواب برای اپراتور ها میباشد که شامل راننده و تا سه مسافر است. کابین کامیون هایی که برای بلژیک تولید شدند در برابر مین های زمینی محافظت شده میباشند. کیت زره پوش اضافی که دارای پانل های جایگزینی داخلی است می تواند نصب شود. این کیت ها در مقابل گلوله های اسلحه تهاجمی و ترکش توپخانه ای از خدمه محافظت می کند.

کامیون های بلژیکی از موتور Iveco Cursor-13 که یک موتور دیزل توربوشارژ است نیرو میگیرند. 450 اسب بخار قدرت ارائه شده توسط این موتور هاست.

کامیون های نظامی M250 می توانند پس از یک آماده سازی کوتاه مدت توسط هواپیمایی تاکتیکی ترابری C-130 هرکولس منتقل شود.

IVECO M250

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن