زیر دریایی

زیر دریایی تهاجمی کلاس لس انجلس

زیر دریایی تهاجمی کلاس لس انجلس

در اواخر دهه 1960 میلادی نیروی دریایی امریکا خواهان  یک زیر  دریایی  تهاجمی با سرعت بالا و سر صدای کم و پیشرانه  هسته ای بود تا بتوان از  ناو های  هواپیما  امریکایی  دفاع کند. در اواخر  همان دهه  مشخص شده بود که شوروی زیر دریایی کلاس نوامبر  با سرعت حرکت  55 کیلومتر در ساعت را در اقیانوس   ارام مستقر کرده که در ان زمان سریعترین سرعت را زیر دریایی را  داشت. استقرار این زیر دریایی ها  باعث شد تا ارتش امریکا برای دریافت یک زیر دریایی سریعتر از کلاس نوامبر شوروی برنامه ریز کند .

برای زیر دریایی جدید  راکتور  اتمی اس 6 جی پیشنهاد  شد که بسیار سنگین بود از این رو باید  با کاهش قطر بدنه افزایش وزن را جبران کرد که این مسئله باعث کاهش عمق مورد دسترسی به 300 متر شد.

ساخت زیر دریایی از سال 1972 اغاز شد و تا سال 1982  ، 31 فروند از این زیر دریایی ساخته شد و از به بعد  تا سال 1996 ، 31 فروند دیگز نیز تولید شد که دارای  لول عمودی  برای پرتاب موشک کروز تاماهاوک بود.

زیر دریایی کلاس لس انجلس   دارای طول 110 متر و قطر 10 متر است.وزن کامل ان 6927 تن است . دارای   برجک کوچک است تا مقاومت کمتری را در برابر  جریان اب ایجاد کند . بدنه از ترکیبی  از لاستیک اچ وای 80و فولاد ساخته شده و میتواند  فشار 80000 پاوند بر اینج را تحمل کند.

بخش جلوی زیر دریایی شامل   سه طبقه است که شامل  طبقه بالا اتاق  کنترل، طبقه زیر اتاق  استراحت و پایین  ترین طبقه  اتاق اژدر و  در قسمت عقبی زیر دریایی ( برجک به عقب) راکتور و  موتور خانه قرار دارد .راکتور  به دلیل وزن بالا در میانه بدنه قرار دارد و  در اخرین قسمت انتقال دهنده نیرو ژنراتورها قرار دارد.

030729-N-5465P-004

کلاس لس انجلس از یک راکتور جنرال الکترونیک اس 6 جی بهره می برد  که اب را بخار کرده و بخار اب دو توربین را می گردانند    و انها نیز به یک انتقال  دهنده به یک پروانه  هفت  تیغه متصل  است.بسته  به مدل زیر دریایی  از ژنراتور  تولید برق با توان  148 و یا 165 مگاواتی در زیر دریایی استفاده شده و باز بسته به مدل زیر دریایی موتور توان ایجاد قدرتی 29500 تا 32500 اسب بخار  قدرت را دارد. راکتور از میله  های  اورانیومی بهره میبرد  که هر 20 سال یک بار باید تعویض شوند و تنها در طول عمر این کلاس دو بار برای سوختگیری  یک سال را زمینگیر  می شوند .همچنین زیر دریایی دارای  یک موتور  برقی کمکی 325 اسب بخاری نیز برای مواقع استراری است

شنار  زیر دریایی مانند تمامی  زیر دریایی در قسمت جلو نصب است . این سونار  شامل  ای ان بی کیی کیو 5 دی  که بعدها به  بی کی کیو 5 ایی ارتقا یافتند که شامل  انتن سنار از نوع بی کیو  اس 13 در دماغه با قطر 4.5 متر و رایانه پردازش یو وی کا 44.این سنار برای شناسایی هر هدفی بر روی اب و زیر اب استفاده می شود .همچنین زیر دریایی دارای  سونار تی بی 12 در نسخه های  تی بی 18 و بعدا در دهه 1990 به تی بی 23 و در  سالهای بعد از سال 2000 به تی بی 29 جایگزین شد. سری سنار های تی بی به سیم پشت زیر دریای یدک کشیده میشود  تا با   ان بتوان صدا های مختلف را گوش داد و با در نظر  گرفتن فاصله ان از زیر دریایی صدای  خود زیر دریایی در کار شنار ایجاد اختلال نکند . بسته به نوع سونار از 72 تا 720 متر میتوان سونار را  پشت زیر  زیر دریایی یدک کشید . همکنون سونار تی بی 29 که بر روی زیر دریایی های  لس انجلس  در خدمت ارتش امریکا نصب  است دارای طول سیم 290 متر است.همچنین این زیر دریایی توان حمل یک فریب دهنده اژدر را دارد که در پشت زیر دریایی  حرکت کرده  و با ایجاد صدای مزاحم ازدر و سنار دشمن را فریب میدهد

همچنین زیر دریایی بر روی برجک به غیر از پیرسکوپ  دید زیر اب داریا  یک سامانه هشدار  دهنده  رادار و جمع  کننده علائم راداری دبلیو ال ار 8 می باشد که می تواند با جمع اوری علائم رادار و یا رادیوی  و گرداوری و تجزیه و تحلیل  انها دست  به شناسایی اهداف در برد بیش از برد سنار بزند.پیسرکوپ زیر دیایی بسیار  کوچک طراحی شده تا سطح مقطعی  کمی داشته باشد   زیرا هواپیمای کشت دریایی حتی با رادار خود توان کشف پیرسکوپ بر روی اب امده را دارند . این پیرسکوپ  مانند تمام پیرسکوپ ها  های زیر دریایی  توان دادن دید پانورما  و دید شبانه را دارد و میتوان  دست به درشت  نمایی بزند.همچنین زیر دریایی دارای یک رادار جستجوی سطحی  نیز است که برد ان 60 کیلومتر ذکر شده

تمامی واحد های  شناسایی از قبیل سنار  ، هشدار دهنده  را  سامانه یک پارچه میدان نبرد بی اس وای 1 کنترل میکند.این سامانه با جمع اوری اطلاعات و بررسی و دست بندی انها زمان لازم برای  تصمیم گیری را کاهش و بهترین موقعیت را برای اتش  فراهم میکند.

سلاح اصلی زیر دریایی کلاس لس انجلس ازدر 533 م م است  که از پرتابگر  اژدر  در جلوی زیر پرتاب میشوند .زیر دریایی در داخل خود 37 اژدر  مارک  84 را حمل میکند . این اژدر  های هدایت سیمی 38 تا 50 کیلومتر  بسته به سرعت حرکت برد  دارند. در صورت حرکت با سرعت 102 کیلومتر بر ساعت دارای  برد 38 کیلومتر خواهد بود . یک کلاهک 295 کیلویی  مجهز است و توسط  سیمی که با زیر دریایی  متصل  است و با کمک فرامین  که از سونار زیر دریایی دریایی  میکند  هدایت میشود.همچنین تمام نمونه ها توان شلیک موشک ضد کشتی هارپون را دارند که از لوله اژدر افکن شلیک میشود .

800px-USS_Santa_Fe_(SSN-763)_VLS_doors_open
لوله پرتاب تاماهاک

. در سری دوم این زیر دریایی که از سال 1983 تولید شد 12 لوله عمود  پرتاب موشک  کروز تاماهاک  در قسمت جلوی  زیر دریایی نصب شد تا بتوان با ان دست به حملات متعارف بزند

خدمه شامل  13 افسر و 116 درجه دار هستند که  به  ماموریت های 6 ماه فرستاده می شوند  و هر کدام در پست های شش ساعته به کار می روند.اتاق  افسران جدا بود و به صورت دو نفره ولی درجه درجه داران  در  اتاق های  عمومی می خوابند . در این اتاق های عمومی دارای  تخت خواب های  سه طبقه است و هر فرد یک کمدی  کوچک نیز دارد . زیر دریایی دارای اشپزخانه برای تهیه  غذای گرم است اگر در ماموریتها ممکن است غذای  سرد نیز داده شود. همچنین  یک سالن غذا خوردی و تلویزیون  نیز وجود دارد که تمامی اینها در طبقه میانی زیر دریایی در قسمت جلوی  بدنه قرار دارد. فرمانده تنها  عوض  این زیر دریایی است که یک اتاق  2.5 در 3 متر با تولت جدا  دارد.

همکنون از 62 فروند زیر دریایی تولید 40 فروند در خدمت هستند که پر تعداد ترین زیر دریایی موجود در خدمت این ارتش است.

زیر دریایی کلاس لس انجلس   در جریان جنگ اول دوم خلیج فارس  و عملیات بر ضد یوگسلاوی  از موشک کروز   تاماهاک استفاده کرده است.

مشخصات کلی

طول:110 متر

قطر:10 متر

ارتفاع:9.4 متر

پیشرانه: یک راکتور اتمی با توان ایجاد قدرتی برابر با 35000 اسب بخار رانش

سرعت: 61 کیلومتر بر ساعت در زیر اب

برد: نامحدود

تسلیحات:37 ازدر 533 م م و موشک ضد کشتی هارپون و 12 موشک تاماهاک در برخی نمونه ها

ترجمه:عبدالحمید تارخ

sub_laclass (1)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن