زیر دریایی

زیر دریایی کورسک

زیر دریایی کورسک

زیر دریایی کورسک

ترجمه و گردآوری : ،الیاس امراء

یکی از معروف ترین زیردریایی های جهان همین کورسک است ، کورسک با یک اقبال بد تا سالها ورد زبان بود ، اما چه اتفاقی افتاد

ابتدا یک آشنایی کوتاه با کورسک داشته باشیم که بدانم اصلا با چ نوع زیردریایی طرف هستیم .
کورسک 10مین زیردریایی اتمی تهاجمی از کلاس آنتی بود ، کلاس آنتی که در روسیه با نام پروژه 949ای شناخته میشود ، این کلاس خود حاصل باز طراحی زیردریایی های کلاس گرانیت (پروژه 949) بود این دو کلاس در ناتو با نام های اسکار-1 و اسکار-2 شناخته میشوند .

زیر دریایی کورسک
یک زیردریایی از کلاس آنتی (اسکار-2) و درب های باز قسمت لانچر های گرانیت و در دماغه در انبار اژدر ها

تفاوت های اصلی میان گرانیت و آنتی (اسکار-1 و 2) در واقع در سیستم پیشران و سونار بود ، زیر دریایی های کلاس آنتی به بهترین راکتور های ساخت شوروی مجهز بودند ، همچنین دارای یک پروانه اصلاح شده جهت کاهش تولید حباب است ، راکتور های بکار رفته در آنتی و گرانیت از یک خانواده هستند با این تفاوت که راکتور بکار رفته در آنتی دارای امنیت و اطمینان پذیری بیشتر بود ، این راکتور ها بر مبنای یک راکتور نسل دوم طراحی شده بودند و در گرانیت و بارکودا استفاده شدند ، سپس با اصلاحات گوناگون روی دیگر زیردریایی های روسی نصب میشوند ، از جمله زیردریایی اتمی حامل موشک بالستیک آکولا (نام ناتو : تایفون)
سونار بکار گرفته شده در آنتی دارای برد و قدرت بیشتر است همچنین یک مجموعه سونار و اخلالگر نیز در روس سکان عقبی ناو نصب میشود ، بنده با عایق های جدید پوشیده میشود و یک سیستم مدریت رزم جدید برای آن طراحی میشود ، کلاس آنتی تا پایان عمر شوروی و امروزه روسیه از بهترین زیردریایی های تهاجمی اتمی جهان بوده است .

هر دو کلاس آنتی و گرانیت در اصل و بطن برای حمل موشک ضد کشتی پی-700 گرانیت طراحی میشوند ، هر زیر دریایی از این دو کلاس دارای  دو مجموعه 6 تایی لانچر های دوتایی مایل در دو طرف بدنه اصلی زیردریایی مجهز است (مجموعا 24 تیوپ مایل شلیک موشک پی-700 گرانیت) در کنار آن هر زیردریایی دارای 6 تیوپ شلیک اژدر نیز است ، از این 6 تیوپ 4 عدد آن 533 میلیمتری جهت شلیک اژدر ها و موشک های ضد کشتی و کروز تهاجمی است و 2 تیوپ دیگر 650 میلیمتری است ، دلیل وجود این دو تیوپ موشک ضد زیردریایی آر پی کا-2 و آر پی کا-6ام (آر بی کا-7) است ،  این موشک ضد زیردریایی مختص زیردریایی های روسی طراحی میشود تا از خود در مقابل زیردریایی های دشمن محافظت کند .
هر دو زیردریایی توانایی حمل 28 اژدر و موشک در انبار های خود نگهداری کنند .(اعداد بیشتر نیز ذکر شده است)
شوروی در مجموع قصد به ساخت و به خدمت گیری 20 زیردریایی از کلاس گرانیت میکند که با ساخت دو فروند ، 18 زیردریایی بعدی لغو میشود در عوض برنامه ساخت 18 زیردریایی کلاس آنتی شکل میگیرد ، شوروی تا پایان عمر خود موفق به خدمت گیری تنها 6 زیردریایی از کلاس آنتی میشود ، اما ساخت 13 زیردریایی را کلید زده بود ، در ادامه روسیه پروژه را ادامه میدهد و تا 5 فروند دیگر را عملیاتی میکند همچنین قصد به خدمت گیری دو زیردریایی ناقص دیگر را نیز میکند که به موجبه آن در حال حاضر یکی از زیردریایی های ناقص را با اجرای یک برنامه نوسازی میسازد و دومی زیردریایی فعلا به حال خود رها شده است . امروزه روسیه تنها 6 زیردریایی از کلاس آنتی به صورت عملیاتی دارد و یک زیردریایی نیز در دست ساخت و ارتقا و دو زیردریایی دیگر نیز در حال ارتقا و نوع سازی .
2 زیردریایی را اوراق کرده و یک زیردریایی نیز که همان کورسک باشد از دست رفته است (دو زیردریایی کلاس گرانیت نیز از خدمت خارج شده اند)

زیر دریایی کورسک
همانگونه که در بخش اول گفته شد ، کورسک 10مین زیردریایی کلاس آنتی(اسکار-2) بود ، ساخت ساز این زیردریایی در سال 1990 کلید میخورد و زیردریایی سه سال پس از فروپاشی شوروی تحویل نیروی دریایی روسیه میشود و در سال 1995 وارد خدمت رسمی میشود ، کورسک پس از به خدمت گیری به ناوگان دریایی شمال ملحق میشود .
زیردریایی مذکور در آگوست سال 2000 یعنی پنج سال پس از ورود به خدمت در یک نمایش قدرت بزرگ شرکت میکند ، روسیه پس از فروپاشی شوروی در اولین سال ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین یک رزمایش دریایی بزرگ را تدارک میبیند تا توانایی های سطحی و زیر سطحی خود را به غرب نشان دهند و بگویند ما هنوز هم قدرتمندیم …
در این رزمایش طیفی از ناوهای سطحی و زیر سطحی شرکت میکنند از جمله تنها ناو هواپیمابر روسیه آدمیرال کوزنتسف ، بیش از 30 ناو رزمی و 3 زیر سطحی
در بعد زیر سطحی گل سر سبد را کورسک تشکیل میدهد ، یک زیردریایی تهاجمی اتمی مجهز به موشک های دور برد ضد کشتی که موشکی را حمل میکند که در آن زمان پیچیده ترین و بهترین موشک ضد کشتی جهان بود .
شنبه 12 آگوست سال 2000 ساعت 11 ، 29 دقیقه کورسک آماده شلیک یک اژدر جهت قدرت نمایی میشود .
ب واسطه چند دقیقه سیستم های زلزله نگار روسی و اروپا دو انفجار را ثبت میکنند ، زیردریایی اتمی حامل موشک بالستیک کارلیا از کلاس دلتا-4 نیز دو انفجار را ثبت میکند ، فرماندهی زیردریایی کالیا به رزمناو پتر کبیر فرماندهی رزمایش گزارش میدهد ، رزمناو پتر کبیر علت انفجار را از فرماندهی کل جویا میشود که پشت گوش انداخته میشود و جزئی از رزمایش محاسبه میشود . اما ارتباط با کورسک …
ناوگان سطحی روسیه فارغ از اتفاق افتاده به رزمایش خود میپردازند .
در ساعت 13 ، 30 دقیقه رزمناو پتر کبیر که فرماندهی رزمایش را بر گردن دارد متوجه قطع ارتباط خود با کورسک میشود ، کورسک باید تا این زمان گزارش شلیک اژدر خود را ارائه میکرد اما هیچ خبری از کورسک نیست . یک بالگرد کاموف-25 را راهی آخرین محل ثبت شده حضور کورسک میشود ، بالگرد هیچ نشانه ای از کورسک نمیابد ، فرماندهی پتر کبیر ناپدید شدن کورسک به سر فرماندهی کل نیروی دریایی روسیه اطلاع میدهد ، به موازات اعلام خبر ناپدید شدن کورسک فعالیت های گسترده ای جهت ایجاد یک پل ارتباطی با کورسک شروع میشود ، ساعت 18 ، 6 ساعت از قطع ارتباط با کورسک میگذرد ،  نیروی دریایی روسیه حال وارد انجام عملیات گشت میشود و ساعت 18 ، 30 دقیقه یک هواپیمای گشت دریایی و ضد زیردریایی ایلیوشین-38 راهی آخرین مختصات کورسک میشود ، ایلیوشین به مدت 3 ساعت آب های دریای بارنتز را برای پیدا کردن یک رگه ارتباطی یا یک اثر از کورسک پویش میکند اما هیچ خبری از کورسک نیست
ساعت 22 ، 30 دقیقه نیروی دریایی روسیه در ناوگان شمال اعلام وضعیت فوق العاده میکند ، 22 کشتی و 3000 ملوان برای پیدا کردن کورسک بسیج میشوند .
ساعت 7 صبح یک شنبه 13 آگوست ، تلوزیون رسمی روسیه خبر ناپدید شدن کورسک را اعلام میکند .
گم شدن یک زیردریایی برای روس ها تازگی ندارد این کشور در طول جنگ سرد چندین بار زیردریایی های خود را گم کرده بود .
به واسطه اعلام خبر گم شدن کورسک شایعات فراوانی از درگیر شدن کورسک با یک زیردریایی غربی تا فرار کردن آن در روسیه شکل میگیرد و میان روسیه و جهان می پیچد .

هواپیمای گشت دریایی و ضد زیردریایی ایلیوشین-38 نیروی دریایی شوروی/روسیه

ساعت 4 ، 50 دقیقه روز یک شنبه 13 آگوست سال 2000 ، رزمناو پتر کبیر بعنوان لیدر گره تجسس کورسک علائمی صوتی دریافت میکند ، علایم در واقع یک صدا بود که توسط سونار رزمناو پتر کبیر دریافت میشد ، صدا بر اساس کد مورس (نقطه و خط) بود و مدام تکرار میشد ترجمه کد به دست آمده اس او اس (SOS) یا نماد جهانی کمک بود گوش ها در پتر کبیر به سونار دوخته بود
«یک توضیح مختصر در خصوص سونار عرض کنم که خیلی ها اونو با رادار اشتباه میگرن در حالی که خیلی تفاوت دارن .
ابتدا برگردیم به کتاب فیزیک دوره دبیرستان ، همانگونه که در کتاب اگر درست یادم باشه سال چهارم دبیرستان سرعت صوت در جاهایی با تراکم بالا مانند مایعات سرعتی بیشتر نسبت به تراکم کمتر مثل هوا دارند . به عبارت دیگه سرعت حرکت امواج صوتی در آب 4.3 برابر هواست ، یعنی اگر در هوا یک موج صوتی همانند صدای شما 1 کیلومتر را در 2.9 ثانیه طی کنه (سرعت صوت هوا ~ 343 متر بر ثانیه) در آب در 0.67 ثانیه طی میکنه (سرعت صوت در آب ~ 1474 متر بر ثانیه)

حالا سونار چطور کار میکنه ، ما به طول کلی دو نوع سونار داریم ، فعال و غیر فعال
سونار غیر فعال در واقع یک میکروفون قدرتمند است که در برد های بلند بسته به توانایی های سونار ، گوش به صدا ها میزند ، صدا یک موج است و هر موج بسته به منبع خود دارای رفتار های خاص است ، در گذشته مسئول سونار دو دریافتی از سونار داشت ، یکی صدا و دیگری الگوی رفتاری موج ها دریافتی که بر طبق اونها میتوانست یک کشتی یا زیردریایی را کشف کند همچنین با یک سری محاسبه که به صورت ساده در کتاب سال چهارم هستش اما این یکم پیچیده تره (موج صوتی در حال حرکت نیروی خود را به مرور از دست میدهد و به صفر میرسد ، همون قضیه ک نمیشه صدای فریاد یک نفر رو از فاصله دور شنید ، با تحلیل میزان رشد و یا تحلیل صدا میتوان فاصله ، جهت ، دور شدن یا نزدیک شدن منبع صدا را به دست آورد که در گذشته توسط مسئول سونار و یک محاسبه گر ابتدایی به دست میآمد اما امروزه کامپیوتر های قدرتمند دانه دانه موج های دریافتی را از یک دیگر صبا میکنند و با الگو های پیش ذخیره شده خود مقایسه میکنند و بقیه ماجرا که کلا وظیفه افسر سونار خیلی کمتر شده و دقت سونار ها بیشتر شده)
اما سونار فعال ، در سونار فعال ، ابتدا یک موج صوتی (همان صدای معروف) از منبع منتشر میشود ، صدا پس از برخورد با اجسام مختلف بازگشت های متفاوت دارد ، توجه این بازگذشت ها مثل رادار نیست ، این بازگشت ها همانند رادیولوژی است و ن یک داده راداری ، در واقع عکس است ، سونار ها در این حالت برد زیادی ندارند و نهایتا 50 کیلومتر است و دلیل آن ائتلاف انرژی است که در برد بیشتر فاقد ارزش است البته با محدودیت های امروزی و آینده را خدا میداند 🙂  ، این سیستم یک مشکلی دارد ، این صدا میتواند توسط یک سونار دیگر دریافت شود و فاتحه صلوات :)) ، سونار ها معمولا امروزه هر دو توانایی کاوش غیر فعال و فعال را با هم دارند»

دیگه قشنگ از موضوع کورسک زدیم جاده خاکی ، خوب برسیم به ادامه ماجرا .
تجزیه و تحلیل صدا در نهایت در ساعت 9 به نتیجه میرسد ، صدای نتیجه‌ی برخود صفحات فلزی ، زنجیر و لنگر اعلام میشود . ساعت 11 ، 30 دقیقه ، یک روز از ناپدید شدن کورسک و تمام خدمه اش میگذرد ، که تصمیم به ارسال یک کاوشگر اعماق به محل دریافت صدای مشکوک گرفته میشود ، ساعت 17 ، 30 دقیقه کاوشگر اعماق ای اس-34 به محل مورد نظر ارسال میشود .
کاوشگر با سرعت خیلی کم ، 3.7 کیلومتر در ساعت دست به کاوش اعماق دریای بارنتز میزند ، یک ساعت بعد (18 ، 30 دقیقه) خدمه کاوشگر پیامی مبنی بر بروخورد در عمق 100 مخابره میکنند ، کاوشگر آسیب دیده و از آب خارج میشود اما به سرعت کاوشگر دومی به محل برخورد ارسال میشود ، کاوشگر دوم ای اس-32 است ، ساعت 22 ، 40 دقیقه ای اس-32 به اعماق آب فرستادن میشود ، ساعت 1 بامداد روز دوشنبه 14 آگوست ، ای اس-32 به سطح باز میگردد و خبر های با خود دارد ، کورسک آن جاست ، با زاویه 60 درجه در عمق 108 متری زیر آب کورسک در کف دریای آرام گرفته است .

زیردریایی اتمی تهاجمی کورسک ، از کلاس آنتی (اسکار-2)

پس از اینکه ای اس-32 کورسک را کشف میکند یک زیر سطحی جست جو و نجات دیگر مجهز به دوربین برای گرفتن عکس از کورسک به زیر آب میرود ، عکس هایی که این زیردریایی کورسک میگیرد نشان میداد انفجاری در دماغه زیردریایی اتفاق افتاده است .

ساعت 5 صبح روز دوشنبه 14 آگوست
ای اس-34 بعد از تعمیر مجددا به اعماق میرود ، خدمه قصد دارند به بخش انتهایی زیردریایی متصل شوند و زیردریایی را برای یافت اجساد یا نجات یافته ای کاوش کند اما بخاطر زاویه بد غرق شدن کورسک موفق به اتصال نمیشود ، نهایتا ساعت 6 ، 50 دقیقه بخاطر مشکل اتمام باتری به سطح آب باز میگردد ، اما شانس با روس ها یار نیست ، از ساعت 7 صبح با تشدید باد امکان انجام ادامه عملیات موثر نمیشود و عملیات لغو میشود .

با لغو شدن ادامه عملیات نجات ، تلوزیون رسمی روسیه خبر غرق شدن کورسک به همراه 118 خدمه خود را اعلام میکند ، در این گزارش دلیل غرق شدن کورسک نقص فنی عنوان میشود .

روز سه شنبه 15 آگوست چندین تیم برای غواصی کردن به اعماق دریا میروند اما بخاطر شرایط بد آب هوایی کاری از پیش نمیبرند ، ساعت 20 شب 15 آگوست ، ای اس-34 مجددا برای تلاش برای متصل شدن با کورسک میکند ، اما در نهایت در ساعت 21 ، 30 دقیقه به علت برخورد با یک ورقه فلزی و دیدن خسارت به سطح باز میگردد ، ای اس-34 مجددا باید تعمیر شود .
ساعت 12 همان شب ، ای اس-34 بعد از تعمیر مجددا به اعماق میروند اما این بار مشکلی جدید نمایان میشود ، کورسک در زمان طوفان آسیب دیده ، و امان متصل شدن ای اس-34 با کورسک امکان پذیر نیست
ای اس-34 مجددا به سطح آب آورده میشود ، کاوشگر مجددا به مشکل فنی نیز برخورده بود توفان ادامه داشت فشار زیادی بر ای اس-34 وارد میشد
ای اس-32 دیگر کاوشگر اعماق حاضر در عملیات در توفان آسیب دیده بود امکان به عملیات رفتن را نداشت ، تکنسین های فنی در نهایت با بازکردن بخش هایی از ای اس-32 دست به کار برای تعمیر ای اس-34 میشوند .

روز پنج شنبه 17 آگوست ، معمای کورسک حال پیچیده تر میشود ، کشتی های کشتی که دنبال اجساد احتمالی می گشتند به یک تکه فلزی بزرگ بر میخورند ، این قطعه درواقع یک تکه از پوسته کورسک بود 5 تن وزن داشت
در این روز تیم برسی واقعه همچنان گیج بدنبال عامل غرق شدن کورسک میگردد .
دماغه کورسک آسیب دیده است و آسیب دیدگی خاکی از یک انفجار شدید است .
چه چیزی باعث انفجار در دماغه کورسک شده بود ؟
پنج روز از ناپدید شدن کورسک می گذشت و جامعه های بین المللی با سکوت روسیه مواجه بوند (معمولا چنین اتفاق هایی حداکثر تا 72 ساعت بعد یک واکنشی دارند اما روسیه سکوت کرده بود)

واقعه پیچیده تر از این حرف ها بود ، درحالی که روسیه دو روز بعد از حادثه رسما غرق شدن کورسک را اعلام کرد ، ایالات متحده در همان روز حادثه اعلام کرد یک زیردریایی روسی (کورسک) در دریایی بارنتز غرق شده است ، در همان روز کشور های فراوانی از جمله ایالات متحده ، بریتانیا ، فرانسه ، ایتالیا ، نروژ و … برای کمک به روسیه جهت نجات کورسک اعلام آمادگی میکنند ، اما ریس جمهور وقت ولادیمیر پوتین کمک را رد میکند و میگوید روسیه توان لازم جهت نجات کورسک را دارد . این اقدام پوتین انتقادات تندی را در روسیه و جامعه جهانی شکل میدهد .

باز گردیم به پنج شنبه 17 آگوست ، بالاخره بعد از پنج روز تلاش بی نتیجه ولادیمیر پوتین پیشنهاد کمک انگلیس و نروژ را میپذیرد ، با پذیرش پیشنهاد نروژ و انگلیس در روز جمعه 18 آگوست 6 تیم غواصی در روز شنبه 19 آگوست یک کشتی نروژی و کاوشگر اعماق انگلیسی به محل غرق شدن کورسک می رسند .

ولادیمیر پوتین ریس جمهور وقت روسیه و دیدار با خانواده های خدمه کورسک

یک شنبه 20 آگوست سال 2000 ، 8 روز غرق شدن کورسک میگذرد و اولین تیم غواصی نروژی آماده برسی کورسک جهت اتصال به بخش عقبی زیردریایی میشوند ، اما محدودیت های سنگینی برای این غواصان ایجاد میشود ، کورسک پیشرفته ترین زیردریایی روس هاست  اجازه گشت زدن آزاد به غواصان جبهه غرب کسر شان و خطر ناک برای روس هاست (لو رفتن برخی سیستم های داخلی زیردریایی ، آلیاژ یا حتی نقاط ضعف)
روسیه به غواصان گفته بود که فقط بروی اتصال به بخش عقبی زیردریایی تمرکز کنند و باقی زیردریایی کاری نداشته باشند ، کنترل بازرسی و محدودیت های ایجاد شده برای غواصان به گونه ای که داد آنها از این اقدامات نیروی دریایی روسیه بشدت انتقاد میکردند ، در اولین مواجهه غواصان با کورسک یا یک توده فلزی پیچ خورده مواجه شده بودند ، طوفان کار خود را با کورسک کرده بود و پیکره کورسک را بشدت آسیب وارد کرده بود.
روز دوشنبه 21 آگوست ، پس از شکست خوردن تلاش های گسترده جت متصل شدن به بخش عقبی زیردریایی به دلیل آسیب های وارد شده توسط طوفان ، متخصصین به دنبال روشی جدید جهت وارد شدن به بخش عقبی زیردریایی میشوند ، در نهایت اینگونه برنامه ریزی میشود که یک شکاف در بخش 8 زیردریایی با دستگاه برش ریز آب ایجاد شود ، سپس با ورود غواصان به بخش 8 زیردریایی ، راه خود را به بخش عقبی یا همان بخش-9 زیردریایی باز کنند ، همان بخشی که غواصان روسی پیش از این ادعا منتشر شدن کلمه کمک به کد مورس را از آن داشتند و امید میرفت چند نجات یافته در بخش 9 باشند .
با این حال افسران روس بشدت مخالفت میکنند و درنهایت به غواصان نروژی اجازه برش داده میشود اما اجازه ورود به زیردریایی را نداشتند و قرار میشود پس از ایجاد حفره ورود غواصان روسی وارد زیردریایی شوند .
بلافاصله عملیات ورود به بخش 8 زیردریایی آغاز میشود و غواصان نروژی به دریا میروند ، پس از ایجاد حفره توسط غواصان نروژی ، چند غواص روسی وارد کورسک میشوند ، به واسطه چند ساعت غواصان وارد بخش 9 میشوند ، 23 خدمه کورسک در بخش 9 به خواب ابدی فرو رفته اند ، در همان روز دوشنبه با تایید خبر وجود 23 جسد در بخش 9 ، فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی روسیه اعلام میکنند تمام 118 خدمه کورسک جان باخته اند .
در سه شنبه ولادیمیر پوتین ریس جمهور وقت روسیه روز چهار شنبه 23 آگوست را عزای عمومی اعلام میکند.
در مجموع 115 جسد از خدمه کورسک کشف میشوند و جسد 3 خدمه دیگر. تا امروز پیدا نشده است .

تا اینجا 9 روز حادثه کورسک و اتفاقات افتاده در آن 9 روز را بازگو کردیم ، حال بپردازیم به چرایی این حادثه

باز گردیم به قبل انجام رزمایش ، روسیه با اعلام انجام بزرگترین رزمایش دریایی خود پس از فروپاشی شوروی غرب را به تکاپو میاندازد ، گرچه بلوک شرق دیگر فروریخته اما ارتش روسیه به عنوان وارث اصلی شوروی دارای ارتش قدرتمند بود که در آن زمان و تا امروز بر تمام کشور های اروپایی (مقایسه یک ب یک) برتر است .
از این جهت دو زیردریایی جهت رسد و زیر نظر گرفتن رزمایش ، به دریای بارنتز فرستاده میشوند ، یک زیردریایی آمریکایی از کلاس لس آنجلس به نام یو اس اس ممفیس و یک زیردریایی انگلیسی به نام اسپلندید از کلاس سویفت شور .
از دو زیردریایی از نوع تهاجمی بوده از از انرژی هسته ای نیروی می گرفتند .

در روز دوشنبه 14 آگوست ، روز بعد از حادثه یک آدمیرال روسی مدعی برخورد سنگین با زیردریایی آمریکایی میشود ، همچنین زیردریایی مذکور را عمل حادثه کورسک عنوان میکند ، کورسک در اعماق آب است و هیچ مدارکی نیست که حرف این کهنه سرباز را تایید کند .
در این حال تیمی جهت کشف حادثه تشکیل میشود ، در اولین فرضیه این تیم که در همان روز دوشنبه اعلام شد ، نقص در راکتور زیردریایی بود ، همانگونه ک گفته شد ، راکتور مورد استفاده در کورسک یک راکتور نسل سوم بود و در آن زمان پیشرفته ترین راکتور روس ها ، اما این راکتور یک مشتق از یک راکتور نسل دومی بود ، راکتوری ک سابقه خوبی نداشت و چند باری دوچار نقص فنی شده بود . اما یک روز بعد با انتشار اولین عکس ها از کورسک و دیده شدن محل انفجار در دماغه زیردریایی این فرضیه رد میشود ، اما گفته آدمیرال اینجا قوت میگیرد ، با این حال تمرکز بروی نجات کورسک معطوف میشود و اعلام نتیجه چرایی غرق شدن کورسک به تحقیق بیشتر نیاز داشت .
با این حال در زمانی که سعی در نجات کورسک بود ، تلاش هایی نیز جهت خارج کردن موشک های گرانیت از زیردریایی و یا منفجر کردن زیردریایی شکل میگیرد ، روسیه و میخواهد دور از چشمانش غواصان غربی دستشان به کورسک و اسرارش برسد .

در نهایت تصمیم به بیرون کشیدن کورسک گرفته میشود ، دولت روسیه قراردادی پر هزینه جهت خارج کردن کورسک با یک شرکت هلندی میبنند ، بهت خاطر آب و هوای بد روسیه تا سال 2002 جهت بیرون کشیدن کورسک صبر میکند و تا زمان موعد محل غرق شدن کورسک بشدت زیر نظر گرفتند ، همچنان روسیه از لو رفتن اسرار کورسک می ترسد …

یک سال از حادثه کورسک میگذرد همچنان هیچ جواب قطعی برای از دست رفتن کورسک و وجود ندارد ، فشار اذهان عمومی به دولت روسیه بسیار سنگین میشود ، در نهایت وزیر دفاع وقت روسیه از سمت خود استعفا میدهد . دادستان کل کشور روسیه در همان سال گزارشی را منتشر میکند ، که طبق آن رزمایش سال 2000 بسیار آشفته و فاقد مدریت درست بوده است ، همچنین نیروی دریایی روسیه بارها گزارش نقص اژدر تایپ-65 را داده بودند ، اژدری ک در آن روز قرار بود از کورسک تست شود .
با انتشار گزارش ولادیمیر پوتین فرماندهی ناوگان شمال را از خدمت برکنار میکند و شخص دیگری را بر می گزیند .
فاجعه کورسک فقط یک تراژدی برای نیروی دریایی روسیه نبود ، بلکه یک لکه ننگ بود که بر بدنه ابهت نیروی دریایی روسیه وارد شده بود .
در نهایت دولت روسیه زیر فشار های بین المللی و داخلی قرار دادی 65 ملیون دلاری را جهت خارج کردن کورسک از اعماق آب با یک شرکت نروژی میبندد . هدف خارج کردن کامل کورسک نبود ، بلکه چند بخش مهم از جمله میانه و عقب بدنه حامل موشک های گرانیت و راکتور ها بخاطر خطر بالا باید از آب خارج میشدند .
روسیه وجود کلاهک اتمی در کورسک را رد میکند اما حتی در حالت عادی هم وجود 24 کلاهک نیم تنی بسیار خطر ناک بود .
بدون کنترل بروی راکتور های کورسک و آسیب های وارده نشت مواد رادیواکتیو از زیردریایی تایید میشود و باعث واکنش های بین المللی فراوانی میشود ، از داخل نیز فشار های فراوانی برای خارج کردن و یا منهدم کردن کورسک وارد میشود ، دلیل آن خطر جاسوسی و ارزیابی کورسک توسط غواصان غربی بود .
ایالات متحده قبلا سعی برای دزدیدن یک زیردریایی اتمی غرق شده شوروی کرده بود .
همچنین امکان تحقیق بروی کورسک و دلیل غرق شدن آن همچنان معما بود .
درنهایت بخش های اصلی کورسک از اعماق آب بیرون آورد میشود و باقی قطعات آن منهدم میشوند .
با بیرون آوردن کورسک ، متخصصین شروع به تحقیق بروی کورسک میکنند .
در سپتامبر سال 2002 بالأخره یک گزارش جامع از وقوع این اتفاق مطرح میشود . متخصصین نشت گاز هیدروژن پراکسید از یک اژدر تایپ-65 عامل انفجار اول معرفی میکنند ، به واسطه تغریبا دو دقیقه با آتش گرفتن انبار اژدر ها ، 7 کلاهک اژدر دیگر نیز منفجر میشوند ، انفجار دوم باعث تخریب کامل دماغه زیردریایی و اتاق فرماندهی میشود ، و اینگونه ارتباط زیردریایی با یگان های سطحی قطع میشود .
خدمه راکتور موفق به از دور خارج کردن راکتور های کورسک میشوند ، و از فاجعه ای بزرگتر پیش گیری میکنند ، خدمه زنده مانده با فرورفتن بخش ب بخش زیردریایی به بخش نهم پنها میبرند . جایی ک کمترین امیدی ب زندگی نداشتند .

بدنه کورسک پس از پایان تحقیقات اوراق میشود ، و فقط بخش بالایی زیردریایی که به اتاق یا برج دید شناخته میشود به عنوان یک سنبل از فاجعه کورسک حفظ میشود .

یکی از نامه های کشف شده از بخش نهم کورسک «نور اینجا کم است ، به نظر میرسد شانس نجات ما کمتر از 10 الی 20 درصد باشد ، بیایم حداقل امیدوار باشیم دست کم یک نفر این نامه را بخواند ، لیستی از نام های خدمه کورسک از بخش های مختلف که حال در بخش نهم پناه گرفته اند و تلاش برای خروج دارند ، با احترام به همه ، بدون نیاز به ناامیدی » کولس نیکوف

اما یک ابهام که هرگز رد و یا تایید نشد ، برخورد کورسک با یک زیردریایی غربی بود ، پس از بیرون کشیدن کورسک بروی سمت راست بدنه کورسک و بالای انبار اژدر ها ، حفره ای وجود داشت که شبیه حفره نفوذ یک اژدر به بدنه کورسک بود ، انتشار تصویر این حفره تنش هایی را ایجاد کرد که تا امروز هیچ دلیلی برای آن ارائه نشده است ، واقعا برای کورسک چه اتفاقی افتاده ؟ این سئوالیست که شاید هرگز جواب آن را نفهمیم …

منابع :

https://militaryarms.ru

http://www.globalsecurity.org

https://en.m.wikipedia.org

https://ru.m.wikipedia.org

کتاب فیزیک سال چهارم دبیرستان

سئوالات و نظرات خود را می‌توانید با نویسنده مقاله با ایمیل
      omara.elyas@gmail.com و یا با مدریت سایت با ایمیل
      jangaavaran@Yahoo.com در میان بگذارید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن