موشک های ضد کشتی و سلاح های دریایی

موشک ضد کشتی پنگوئن

موشک ضد کشتی پنگوئن

موشک ضد کشتی پنگوئن

نوشتار:ادمیرال

موشک کروز ضد کشتی AGM-119 پنگوئن،پنگوئن یک موشک ضد کشتی کوتاه برد می باشد که توسط شرکت کنگسبرگ نروژ توسعه یافت ،ساخت این موشک در سال ۱۹۶۰ با همکاری دو کمپانی سوئدی کنگسبرک و وپن فابریک (که الان به شرکت نورسک تغییر اسم داد) شروع شد،البته در ساخت این موشک ایالات متحده آمریکا و آلمان نیز نقش حامی های مالی را برعهده داشتند،همچنین نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا امکان استفاده از تجهیزات برای تست و آزمایش را برای ساخت موشک برای سازندگان فراه‍م آورده بود،البته ساخت موشک ۱۷ سال به طول انجامید ولی بعداز ارتقا سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری این موشک در سال ۱۹۷۲ وارد خدمت شد اولین بار این موشک بر روی ناو های نروژی اسنوگ و اشتورم نصب شد همچنین اولین بار موشک بر روی جنگنده F-104G نصب میشد این جنگنده در حالت استاندارد میتوانست دو فروند از این موشک را حمل کند.

تفکری که باعث ساخته شده موشک ضد کشتی  اینچنین شد بر میگردد به این مسئله که موشک های ضد کشتی طراحی شده در دهه 1960 و 1970 معمولا انقدر  بزرگ بودند که تنها از جنگنده ها بزرگ و شناورهای شلیک می شدند که البته این مسئله نیز کاملا منطقی بود زیرا این موشکها در مرحله اول برای پرتاب از شناورهای جنگی ساخته شده بود . همچنین دارا بودن سامانه هدایت رادار به این معنی بود که موشک تنها با کمک هواگردهای مجهز به رادار قابل پرتاب است . از این رو بالگردها در این بخش دچار مشکلات زیادی بودند زیرا توان حمل موشک های بزرگ را نداشتند.

پنگوئن یک موشک ضد کشتی سوخت جامد تک مرحله ای  است که دارای  هشت بالچه بر روی خود است. چهار بالچه بزرگ جمع شونده در انتهای بدنه و چهار بالچه تعادل در  جلوی  بدنه. موشک را میتون از هوا و دریا پرتاب کرد و فاقد بوستر پرتاب کمکی  برای پرتاب  از روی شناور است . موشک شامل سه بخش  است. جلو موشک بخش هدایت، پشت سر ان کلاهک جنگی و در میانه بدنه تا اخر سوخت جامد است.

موشک دارای  یک جستجوگر هدایت تصویر ساز حرارتی در دماغه است که می تواتند کسب و درگیر با هدف را بدون رادار انجام دهد . خوبی این سامانه این است که هیچ هشداری به هدف نداده و به شکل غافلگیرانه ای  با  هدف درگیر می شود(زیرا هشدار دهنده راداری امواجی از رادار نداشته این موشک دریافت نمیکند).میتوان موشک را بدون قفل کردن به طرف هدف پرتاب کرد تا خود دست به کسب هدف بزند ولی این مسئله منوط  دانستند موقیعت هدف است تا ان را به سیستم هدایت اینرسی موشک داد . در نسخه مارک 3 این موشک یک رادار ارتفاع یاب نیز برای این موشک نصب شد تا در ارتفاع پست پرواز کند زیرا تا پیش از این موشک در ارتفاع 500 متریدست به پرواز میزد

پنگوئن 385 کیلوگرم وزن دارد که بسته به مدل بین 120 تا 130 کیلوگرم کلاهک جنگی دارد . این موشک  وزن کمتری نسبت به دیکر موشک های ضد کشتی غربی  مانند هارپون  و اگزوسه دارد  و کلاهک ان نیز کوچکتر است و البته هدف از طراحی ان نیز ساخت موشکی با وزن کم بوده است

بیشترین برد این موشک 55 کیلومتر  است البته نسخه های کوتاه برد تر ان نیز در خدمت است

پنگوئن مارک ۱

موشک پنگوئن در نمونه های اولیه ۳۳۰ کیلوگرم وزن داشت، واز یک کلاهک ۱۳۰ کیلوگرمی ام کا ۱۹ استفاده میکرد که بسیار شبیه به کلاهک موشک AGM-12 بود،این نمونه از موشک پنگوئن از شناور های جنگی شلیک میشد و دارای حداقل برد ۲۲ کیلومتر بود.

پنگوئن مارک ۲

این نمونه از موشک پنگوئن که با نام   Agm-119B و یا پنگوئن مارک ۲ شناخته میشود که در سال ۱۹۸۰ وارد خدمت شد ، برای نصب بر روی  بالگرد و استفاده در نیروی ناتو ساخته شد،این نمونه دارای ۴ بال تاشو و ۴ کانارد بود ،و بعداز رها شدن از زیر بال ها موتور موشک روشن میشد به طوری ک موشک میتوانست در ارتفاع پایبن پرواز کند،این نمونه دارای ویژگی شلیک کن فراموش کن بود و در مقابل جنگ الکترونیک مقاوم بود،این موشک همانند نمونه قبلی از سیستم اینرسیایی و جستجوگر  مادون قرمز بهره میبرد ۳۴ کیلومتر برد داشت

پنگوئن مارک ۲ مد ۷

در سال ۱۹۸۴ مذاکراتی ایالات متحده آمریکا و نروژ بر سر نصب این موشک بر روی بالگرد SH-60B شد و شرکت نروژی کنگسبرگ  موشک پنگوئن مارک ۲ مد۳ را ارائه کرد،این موشک همانند نمونه قبلی  دارای ۳۸۵ کیلوگرم وزن بود و از یک کلاهک ۱۲۰ کیلوگرمی استفاده میکرد ،این نمونه ۳۴ کیلومتر برد داشت.نمونه دیگر این مدل یعنی پنگوئن مارک ۲ مد ۷ همانند این نسخه میباشد ولی با بال های تاشو.

پنگوئن مارک ۳

این نمونه از موشک پنگوئن معمولا با نام AGM-119A شناخته میشود که در سال ۱۹۸۴ وارد خدمت موشک پنگوئن مارک ۳ نسبت به نمونه های قبلی کشیده تر بود و دارای وزنی معادل ۳۷۰ کیلوگرم بود،این نمونه برای نصب بر روی جنگنده F-16 نروژی در نظر گرفته شد که دارای یک کلاهک ۱۳۰کیلوگرمی بود و بردی  بین ۳۵~۵۵ کیلومتر برد داشت.این نمونه از موشک پنگوئن دارای سیستم های پردازنده دیجیتال میباشد‌.و از یک سیستم جستجوگر غیرفعال مادون قرمز و از یک رادار ارتفاع سنج استفاده میکرد.

موشک پنگوئن از زمان ورود به خدمت خود به هشت کشور جهان از جمله

یونان« که در سال ۱۹۸۰ نمونه مارک ۲ این موشک را تحویل گرفت.

ایالات متحده آمریکا: نیروی دریایی آمریکا این موشک در سال تعداد ۱۰۰ فروند موشک پنگوئن مارک ۲ مد۳ را در سال ۱۹۹۴ دریافت کرد،که این موشک ها را از بالگرد SH-60B شلیک میکرد،در سال ۱۹۹۸ وزرات دفاع آمریکا یک بودجه ۷.۵ میلیون دلاری برای خرید موشک های پنگوئن اعطا کرد.

پنگوئن روی بالگرد سی هاوک

نیوزلند که در سال ۲۰۱۳ قرار دادی برای خرید موشک پنگوئن مارک ۲ مد ۷ را برای نصب بر روی بالگرد ضد زیردریایی SH-2G سوپر سی اسپرایت امضا کرد.

استرالیا : نیروی دریایی استرالیا این موشک را بر روی بالگردهای SH-2G سوپر سی اسپرایت نصب میکند.

برزیل: نیروی دریایی برزیل طی یک خرید ۳۳ میلیون دلاری این موشک را برای نصب بر روی بالگرد S-70B خریداری کرد.

ترکیه:نیروی دریایی ترکیه در سال ۱۹۷۲نمونه های اولیه موشک را دریافت کرد.

نروژ: ‌که نمونه اولیه این موشک(MK2) را در سال ۱۹۸۰ و نمونه هواپرتاب(1989) را تحویل گرفت

سوئد :نیروی دریایی سوئد این موشک را در سال ۱۹۸۰ تحویل و در سال ۲۰۰۵ از خدمت خارج کرد.

موشک پنگوئن یک موشک ضد کشتی نسبتا محبوبی بود،البته اطلاعات زیادی در مورد این موشک منتشر نشده است ،شرکت کنگسبرک در سال ۲۰۰۷ قرار دادی برای نمونه پیشترفته ایی از این موشک که نسخه دوربرد بود امضا کرد،این نمونه جدید قرار است یک نسخه کشتی پرتاب باشد که از یک کاونده مادون قرمز و یک سیستم جی پی اس استفاده کند ،برد این نمونه هم به طوری قابل توجهی افزایش یافته است،یعنی ۳ برابر معادل ۱۵۰ کیلومتر همچنین این نمونه از سیستم های پردازنده دیجیتال استفاده میکند‌.همکنون این موشک از بالگرد هایی مانند SH-60B ،S-70B و بالگرد لینکس شلیک میشود

MK1 MK2 MK3
برد ۲۲کیلومتر ۳۴کیلومتر ۵۵کیلومتر
وزن ۳۳۰ ۳۸۵کیلومتر 370 کیلوگرم
کلاهک ۱۳۰کیلوگرم ۱۲۰کیلوگرم 130 کیلوگرم
طول ۲.۹۵م ۳متر ۳.۲متر
قطر ۲۸سانتی متر ۲۸سانتی متر
طول بالها ۱.۴متر ۱متر ۱.۲ متر
سرعت ۰.۷کیلومتر ۰.۸ کیلومتر ۰.۸ کیلومتر

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن