ایران

چه کسی قراردادهای تسلیحاتی ایران و آمریکا را لغو کرد؟

چه کسی قراردادهای تسلیحاتی ایران و آمریکا را لغو کرد؟

چه کسی قراردادهای تسلیحاتی ایران و آمریکا را لغو کرد؟

رضا پاشاپور

مقدمه

مدتی پیش از آغاز جنگ محموله ای بزرگ از سلاح های پیشرفته  و توانمند به ارزش 10 میلیارد دلار که از شاهکار های جنگافزاری قرن بیستم بودند پس فرستاده شده و یا قرارداد انها بصورت یک جانبه از سوی دولت ایران لغو شد.لیست این سلاح ها را اینجا بخوانید اما در میان این سلاح ها به نام  های درخشانی مانند 160 فروند اف 16  چند اواکس موشک ضد رادار و  سه ناوشکن کلاس کوروش بر میخوریم که هریک  گنجی ارزنده و سلاحی توانمند بوده اند و در هرجنگی که شرکت کرده اند در سرنوشت نهایی جنگ اثر گذار بوده اند .و در نبود انها ما متحمل دردهای بسیاری شده ایم اما سوال این است که چه کسی این سلاح ها را بازگرداند؟با توجه به خساراتی که این تصمیم بر کشور وارد کرد امروز بانیان ان دیگران را مقصر قلمداد کرده و به گونه های مختلف سعی در تحریف تاریخ اما  پیش از اینکه بانیان این خیانت(میتوان گفت جنایت) چه کسانی هستند برای روشن شده  ماجرا و درک بهتر  مقدمه ای کوتاه را میاورم .

در نبود اواکسها جنگنده های تهاجمی عراقی در ارتفاع کم به نیروهای ما نزدیک میشدند و به نا گاه سربازان مارا بمباران میکردند که اگر ما اوکسهایمان را داشتیم پیش از نزدیک شدن دشمن چاره ای می اندیشیدیم یا اگر موشکهای ضد رادارمان را برنگردانده بودند بسیاری از سامانه های سام شکار خلبانان ما میشدند نه انکه بسیاری از خلبانان ما در جنگنده های خود ذغال شوند اما تلخ ترین و جالب ترین محموله ما لغو 160 فروند اف16 چندمنظوره که بعدها توانایی های ان بر همگان اشکار شد است . در اوایل دهه 80 میلادی هشت فروند اف16 اسرائیلی که  دقیقا همان اف 16 های مورد بحث است و با لغو قرار داد از سوی دولت ایران در اختیار اسرائیل قرار گرفت با پشتیبانی  اف15 ها از لایه های فشرده پدافند عراق گذشتند و نیروگاه  اتمی اوسیرک را بمباران کردند و خاورمیانه را از وحشتی بزرگ نجات دادند اف 16 های اسرائیلی در نبرد لبنان با شکار 44 فروند جنگنده سوری اسمان را امن کردند  مشخص است اگر ما اف16 هایمان را داشتیم جنگنده های اف16 ما لشگر های زرهی عراق که کابوس نیروهای مابودند را تبدیل به اهن پاره میکردند. اما مقصر کیست؟

داستان

متهم اصلی لغو قراردادها حزب نهضت آزادی  است و بنا بر خاطرات تیمسار آذربرزین دکتر ابراهیم یزدی از رهبران و اعضای مهم حزب نهضت ازادی و وزیر امور خارجه دولت موقت در لغو قراردادها نقش بسیار مهم داشته است به توری که  تیمسار اذر برزین میگوید که دکتر ابراهیم یزدی پای قرارداد را امضا کرد  تیمسار آذربرزین اینچنین میگوید:

تلفن را برداشتم و به بازرگان گفتم که شما خبر را شنیدی؟ گفت چه خبر؟ گفتم الان یزدی اعلام کرد که دولت ایران یک طرفه قراردادهایش را با آمریکا فسخ کرد. گفتم این مسئله فقط در مورد نیروی هوایی نزدیک به ده میلیارد دلار خسارت می‌شود. حالا من در مورد نیروی زمینی و بقیه نمی‌دانم. گفت: بیا اینجا.

رفتم سراغش ، نشستم و کاغذ گذاشتم و قرارداد رو توضیح دادم که اگر یک طرفه فسخ شود ، کل پولی که داده ایم بدون بازگشت به آمریکایی ها می رسد. تلفن کرد به یزدی گفت: آقا این چی بوده؟ من ناسلامتی نخست وزیرم ، من باید این اعلامیه رو بدانم یا نه؟ خلاصه نمی دانم بین اینها چه گذشت ، که گوشی را گذاشت زمین.

بازرگان رفت پیش (امام)خمینی ، به من هم گفت اینجا باش تا من برگردم. رفت و ماجرا را به خمینی گفت. (امام) خمینی هم گفت بگو حرفش را پس بگیرید. او هم نمی‌دانست که چه شده. آمد در دفتر من را صدا کرد و گفت آذربرزین یک افسر که در مورد این قرارداد مطلع باشد را بفرست برود پیش یزدی.

صفیری که الان در واشنگتن است یکی از افسرهای عالی فنی‌مان بود که رئیس بسیاری از پروژه‌ها نظیر بود. به او گفتم که شما با دکتر یزدی برو آنجا. او مذاکراتی می کند ،‌ شما هم شرکت کنید. مسئله را به او گفتم. رفت آنجا و به فاصله ۲۴ ساعت به من تلفن کرد. گفت : این یزدی می‌رود درون اتاق ، من را بیرون می‌نشاند ، من با داخل اتاق نمی‌روم ، بنابراین کاری از دست من برنمی‌آید!

به بازرگان گفتم و او را برگرداندم. یزدی رفت آنجا ، حرفش را هم نتوانست پس بگیرد و با کمال رشادت پول‌ها را به باد داد.

گذشته از شاهدانی مانند تیمسار اذربرزین در تاریخ  13مرداد ماه سال 58 دکتر ابراهیم یزدی در روزنامه کیهان خبر از لغو قراردادهای نظامی را داد و هفت روز بعد در 20 مرداد سخنگوی دولت موقت خبر لغو قراردادها را اعلام کرد بنظر می اید متهم (نهضت ازادی/مهندس بازرگان/ ابراهیم یزدی) محکوم شده است شاهدان عینی ,اعتراف متهم و دیگر کار تمام است از آن گذشته مگر در ان دوران چه کسی جز مسئولان وزارت خارجه(یزدی) و دولت موقت(بازرگان) اجازه و توان لغو قرارداد دولتی را داشته باشند؟ پس بنابر این دولت موقت در دوره کوتاه خود مرتکب خیانت و جنایتی بزرگ بر علیه مردم ایران شد اما جالب است بدانید دکتر ابراهیم یزدی به محض انتشار کتاب تیمسار اذربرزین به با قاطعیت از خود و حزبش دفاع کرد و هرگونه دخالت خود و هزبش را در این مورد رد کرد!! اما پس گفته های دکتر یزدی و سخنگوی حزب در روزنامه کیهان چه میشود؟ !

پاسخ دکتر ابراهیم یزدی:

دکتر ابراهیم یزدی بارها و بارها تا روزی که زنده بود پاسخ این اتهام را داد مانند اینجا و تا به امروز دیگر اعضای حزب بنا بر همان اسنادی که دکتر ابراهیم یزدی به ان ها اشاره میکرد پاسخ  کسانی را که نهضت ازادی را بانی لغو قراردادها میدانند را میدهند . دکتر ابراهیم یزدی  با صراحت اعلام کرد قراردادها در دوره دولت دکتر بختیار و به دست دکتر بختیار در 14 هم بهمن ماه سال 57 انهم چند روز پیش از تشکیل دولت موقت لغو شده و اساسا در ان تاریخ اصلا دولت موقت وجود خارجی نداشته که قراردادی را لغو کند , دولت موقت در تاریخ 17 بهمن ماه  تاسیس شد و تا 22 بهمن ماه که ارتش بیانیه بی طرفی را امضائ کرد و دولت امریکا دولت موقت را به رسمیت شناخت اساسا مرجع قانونی و طرف دولت خارجی برای امضاء یا لغو هرگونه قراردادی نبوده است . بنابر این در زمان دولت موقت اصلا قرارداد و سلاحی در کارنبوده زیرا به صورت

دکتر ابراهیم یزدی این چنین بیان میدارند:

ادعاهای آقای آذر برزین  بکلی و از بیخ و بن نادرست است.

1-    آقای مهندس بازرگان در 15 بهمن 1357 حکم نخست وزیری خود را دریافت کرد. در آن تاریخ اگرچه من عضو شورای انقلاب بودم ولی هنوزدولت موقت شکل نگرفته بود تا من سمتی یا مسئولیتی درآن داشته باشم. در آن تاریخ، دولت بختیاردر نزد دولت های خارجی، از جمله آمریکا، دولت قانونی رسمی ایران بود. دولت موقت پس ازپیروزی انقلاب در 22 بهمن از طرف دولت های خارجی به رسمیت شناخته شد.

2- در یک روزقبل از معرفی اقای مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر، دولت بختیار طی تفاهم نامه ای نه تنها قرارداد خرید هواپیماهای اف 16 بلکه  اقلام دیگری را هم لغو کرد، که اخبار آن در روزنامه های یومیه ایران منتشر شد و در منابع متعددهم در باره آن نوشته شده است. انتظار این بود که راویان سخنان آقای آذر برزین این خبر ها را می خواندند:

تعدادی از روزنامه های غربی لغو قراردادهارا در روز3 فوریه برابر با 14 بهمن سال 57 را گزارش داده اند  که در اینجا سند روزنامه تایمز در گزارشی لغو قرارداد نظامی ایران و آمریکارا به رقم 10 میلیارد دلار را می اوریم که اشاره دارد مقامات ایران (تیمسار توکلی ) و مقامات آمریکا(اریک فون باربد ) یاداشت تفاهم را امضاء کرده اند. . با این سند معلوم میشود که پیش از تشکیل و مسئولیت دولت موقت سلاح ها برگردانده شده بودند و اصلا در زمان دولت موقت سلاحی در کارنبوده است زیرا پیش از ان با توافق دو طرف قرارداد لغو شده است انهم پیش از دولت موقت و در دوره دولت بختیار.

انچه درباره لغو قرارداد توسط بختیار گفته میشود و ما هم به ان اشاره کردیم از نمونه های ماست مالی و فریب کودکانه مردم است . بختیار هرگز قراردادها را لغو نکرد او میخواست این کارا بکند تلاش هم کرد اما دولت او هرگز فرصت انرا پیدا نکرد .. زیرا طبق قوانین مشروطه امضای هرگونه قرارداد دولت ایران با دولتهای خارجی و نهاد های بین المللی تنها با تائید مجلس شورای ملی ممکن است ,مهم نیست مسله موضوع نفت شمال باشد یا خرید تسلیحاتی و یا لغو قرارداد خرید تسلیحاتی یا مسائل گمرک باشد هرگونه تصمیم دولت از این گونه مسال باید مورد تاید مجلس باشدو دولتها اختیاراتی در این مورد ندارند .قرارداد رامعاون وزیر دفاع در 14 بهمن امضا کرد و اولین جلسه مجلس بعد از ان در تاریخ 17 بهمن شکل گرفت که هیچ اشاره ای به برنامه تسلیحاتی نشد و هیچ رای گیری به عمل نیامد ,بدیهی است که سه روز برای بررسی این موضوع کم بوده است و حتی درخواست دولت برای برسی ان  در صفبرنامه مجلس   میمانده است و ماه های بعد نوبت ان میرسیده است به هر حال پس از ان جلسه هرگز مجلس شورای ملی تشکیل جلسه نداد و ان اخرین روز تشکیل جلسه بود چند روز بعد در 22 بهمن ارتش بیانیه بی طرفی را صادر کرد و کار حکومت پهلوی تمام شد اما کماکان در 22 بهمن و تا ماه های بعد قرارداد تسلیحاتی دارای اعتبار کامل بود زیرا مراجع قانونی که مجلس و تائید شاه باشد تائید نکردند و نه اصلا فرصت برسی پیدا کردند

و میتوانید اینجا ببینید

تنها در صورتی دولت میتوانست بدون رای مجلس قرارداد را امضاء کند(کلا امضا< یا لغو هر قرارداد دولتی) که پیشتر مجلس این اختیار را به دولت داده باشد تا بنا به تصمیم خود انرا لغو کند اما هرگز مجلس شورای ملی چنین اخیاری به دولت بختیار نداده بود.

همانگونه که دیدید  مجلس ایران بودن نظر دادن در مورد تصمیم بختیار به کار خود پایان داد پس در روز 22 بهمن و پس از ان دولت امریکا طبق شرایط قرارداد متعهد به تامین سلاح بود و باید اف16 ها و اواکس ها را به ما میداد این بود تا اینکه ابراهیم یزدی در 13 مرداد سال 58 خبر لغو قراردادها را اعلام کرد (اینجا دانلود کنید)

گفتوگوی خبر نگار کیهان با ابراهیم یزدی در باره ابقائ بخشی از قرارداد تسلیحاتی ایران و امریکا که نشان میدهد در تاریخ 13 مرداد ماه سال 58 قرارداد تسلیحاتی کاملا قانونی و معتبر بوده است. کیهان 13 مرداد 58
گفتوگوی خبر نگار کیهان با ابراهیم یزدی در باره ابقائ بخشی از قرارداد تسلیحاتی ایران و امریکا که نشان میدهد در تاریخ 13 مرداد ماه سال 58 قرارداد تسلیحاتی کاملا قانونی و معتبر بوده است. کیهان 13 مرداد 58

همچنین خبر دریافت قطعات جنگنده های اف4 و اف 5 را تائید کرد میبینید که تا مرداد  سال 58 قرارداد ایران و امریکا رسمی بوده و دولت امریکا مجبور به دادن قطعات جنگنده بوده است و قرارداد را اجرا کرده در هفت روز بعد سخنگوی دولت لغو قرارداد ها را اعلام کرد اکه در تاریخ 20 مرداد 58 روز نامه کیهان انعکاس یافت .اگر فکر میکنید در ان روز دولت موقت بخش دیگری از سلاح ها را برگردانده است لازم است نسخه روزنامه را اینجا دانلود کنید خواهید دید که سخنگوی محترم  نام سلاح های را که برگردانده شده است می اورد:اواکس اف16  سه ناوشکن .که دقیقا اشاره به تسلیحاتی دارد که ادعا میشد بختیار انها را لغوکرده است.  این برخورد نزدیک با حقیقت بود.

سخنگوی دولت در 20 مرداد خبر لغو قرارداد ها را علام کرده و نام برخی جنگافزارها را میگوید مانند اواکس اف 16 و ناو جنگی .ادعا میشد انها در بهمن 57 بازگردانده شده اند
سخنگوی دولت در 20 مرداد خبر لغو قرارداد ها را علام کرده و نام برخی جنگافزارها را میگوید مانند اواکس اف 16 و ناو جنگی .ادعا میشد انها در بهمن 57 بازگردانده شده اند

اما اینکه شورای انقلاب که در نبود مجلس قوانین را بررسی میکرده است ایا امضائ بختیار را تائید کرده اند و یا گفتگو گوی دیگری کرده اند مشخص نیست حتی ممکن است دولت موقت هیچ کاری نکرده است تا طبق مفاد قرارداد با پرداخت نکردن پول از سوی ایران مابقی سلاح ها بعنوان خسارت توقیف شود. اما مسلم است قرارداد قطعات جنگنده های تایگر و فانتوم مورد تایید دولت موقت بوده است تا اینکه اشغال سفارت امریکا ان را هم به باد داد.

اما اینکه حزب نهضت ازادی ایراد را تقصیر تنها بختیار بداند اخلاقی نیست زیرا این ایده که اف16 ها اهن پاره هستند و حیله امپریالیست برای بردن پول ما است از مهمترین دلیل انها برای مخالفت با حکومت پیشین بوده است و بختیار هم مجبور بوده تا از فشار دوستان پیشین خود بیرون بیاید و ادایی ضد امپریالیست بودن دربیاورد اما امروز که ثابت شده است اف16 ها اهن پاره نیستند کسانی که خود را عقل کامل میدانند و به واسطه چند ترم پزشکی یا مهندسی خواندن در هر زمینه ای صاحب نظر میدانند از فیزیک و هوانوردی گرفته تا فضا و قوانین بین اللمللی گردن نمیگیرند که در هر موردی نظر داده اند منجر به فاجه شده است .

جالب است که ابراهیم یزدی بعد ها گفت از اسفند سال 57 میدانسته عراق به ایران حمله خواهد کرد.و از ان جالب تر که او هرگز محاکمه نشد اما وقتی کسی سنگ قبر اورا شکست یکی از اعضای شورای شهر تهران خبر از تحت پیگرد قانونی قرار گرفتن شکننده سنگ قبر ابراهیم یزدی داد و اینچنین 300 هزار کشته کم ارزش تر از یک سنگ قبر پنداشته شد.

برای عضویت در اینستاگرام جنگاوران اینجا را کلیک کنید

مقاله مشابه

لیست سفارشات لغو شده تسلیحاتی ایران در پی انقلاب اسلامی

نوشته های مشابه

‫56 نظرها

  1. ممنون.مخصوصا اون نکته که بختیار نمیتونست قراردادها رو لغو کنه جالب بود. البته جسارتا ناوشکن ها 4 فروند بودند از کلاس کید که حتی اسمهای کوروش .نادر.انوشیروان.داریوش هم براشون تعیین شده و اماده تحویل بودند.و چه ناوشکنهای مخوف و کاملی بودند.

  2. مقاله قشنگی بود
    اما آیا آمریکا بعد از انقلاب حاضر به تحویل این سلاح ها به ما بود

      1. احسنت از اون جمله که گفتید کسانی که با چند ترم پزشکی و مهندسی خوندن خود را در هر زمینه ای صاحب نظر میدونستن ، واقعیت تلخ اوایل انقلاب بود

        1. نه تنها اوائل انقلاب، بلکه تا همین امروز بعضیها بدون خواندن همان چند ترم هم در هرکاری نظر میدهند.

      2. اقای تارخ در اسناد وزارت خارجه امریکا چی اونجا اشاره نشده چه کسی پای لغو قرارداد امضا کرده!!؟

        1. در اسناد آمریکا تنها تاید لغو قرارداد از طرف ریئس جمهور آمریکا و کنگره امده و اشاره ای به ایران نشده. اونا تا یاداشت تفاهم در زمان بختیار رو میگن .

          1. ایا جزعیات لغور این قرارداد در طبقه بندی محرمانه وزارت خارجه امریکاست؟؟ ایا امکان دارد اسناد بیشتری در این زمینه در سال های اینده از طرف امریکا از طبقه بندی محرمانه خارج بشه ؟!

        2. به اندازه بسیار زیادی خیر .زیرا امریکا از طرف خودش شفاف بوده .اگه مشکوک بود اعتماد پذیریش زیر سوال میرفت و متحد هاش نگران میشدن چون فکر میکردن به انها هم پشت میبکنه .مساله در شورای انقلاب که نقش مجلس رو داشته نهفته کسی هم دنبالش نبوده که چی شده عده ای گناه کار بودن بقیه هم بیخیال نمونش ادعای یک ملیون دلاری هزینه هرساعت پرواز اف14 که در این 40 سال کسی نگفت چرته یعنی حرف به این سادگی به کسی بر نخورده چه برسه برن ببینن کی چی رو امضائ کرد. دو تا حالت داره یا طبق قرارداد پول ندادن اون بند لغو اجرا شده یا همون تور که تیمسار اذربرزین میگه رفتن امضائ زدن .اما امریکا مقصر نیست

    1. بله قطعا آواکس و ناوشکن ها رو نمیدادند از ترس انتقال تکنولوژی به شوروی و f16 به دلیل تهدید اسراییل اما میشد با مذاکرات مفصل تسلیحات جایگزین رو دریافت کرد مثلا اگر به
      جای f16 از آمریکا درخواست f5 پیشرفته که بعدا f20 نامیده شد میکردیم قطعا قبول میکردند و نیز لغو موشکها که نیاز هواپیماهای موجود نیروی هوایی بوده توجیهی ندارد

        1. اونی هم که اون موقع از دیوار سفارت رفت بالا، الان داره شعار دوستی با کدخدا میده.

    2. مسلما تسلیحات رو نمیدادن، ولی اگر نمیدادن میشد شکایت کرد و چهار برابر پولش رو به عنوان خسارت طلب کرد. اگر از اون هم چیزی نمیرسید، بالاخره اصل پول برمیگشت. مشابه این قضیه سر تانکهای انگلیسی بود که پولش بالاخره بعد از چهل سال برگشت. نه میلیارد اون موقع شاید از کل تولید ناخالص ملی کشور بیشتر بود.

  3. چند وقت پیش یه مصاحبه از ابراهیم یزدی دیدم که در مورد قرارداد تسلیحاتی ازش پرسیدن می گفت ایت تسلیحات به درد ما نمی خورد بعد مصاحبه کننده در مورد اف14 و اون همه کاراییش تو جنگ گفت ابراهیم یزدی می گفت نه ما تو جنگ از اف 14 استفاده نکردیم!
    خلاصه از اول تا آخرش داشت فرافکنی می کرد و ماست مالی می کرد.
    تازه بعضی ها می گن یزدی و دولت موقت می خواستن اف14 ها رو هم به آمریکا برگردونن که ازشون بعید نبوده.

    1. مصاحبه حسین دهباشی در اواخر عمر آقای یزدی بود و به دلیل کهولت سن تناقض گویی زیادی در گفته های آقای یزدی وجود داشت نکته جالب درباره آقای یزدی دو تابعیتی بودن ایشان است ایشان تابعیت آمریکا را داشتند و وزیر خارجه ایران بودند

      1. اقای ابراهیم یزدی در اون مصاحبه حرف هایی رو گفتن که در تمام طول عمرشون بعد از انقلاب گفتن و دوستانشون همهمون هارو میگن. دلیل تناقض یزدی رو مستقیم پیری دونستید کسی که مسئولیت مهم داشته باید پاسخ گو باشه این اقایون جواب نمیدن وقتی میدن هم میندازن گردن پیری.درضمن اقای یزدی اون زمان رهبر حزب خودش بود پس چتور پیری بحساب نمیومد. درضمن اینکه یزدی از جنگ خبر داشت و قراردادهارو لغو کرد مسلم هست خودش یک تناقض هست اونممال جونیش . خائن هارو تبرعه نکنیم

  4. البته در زمان انقلاب که همه مسئولان وقت ضد آمریکایی شده بودند حذب کمونیست در ایران وجود داشت و نزدیکی و لابی گری بین شوروی و دولت بازرگان و سپاه پاسداران هم ممکنه در لغو قرارداد با آمریکا دخیل بوده باشه. هر چی که بود خیانت بزرگی به کشور و مردم ایران شد و دودش تو چشم خود ایران رفت. حال اینکه پشت پرده برای این لغو پای گرفتن رشوه هم بوده باشه اصلا دور از انتظار نیست و درصدش خیلی بالاست.

  5. با سلام در اینکه شخص یا اشخاص درگیر در لغو قراردادها باید تحت پیگرد قانونی قرار میگرفتند و بگیرند شکی نیست و همچنین در اینکه شخص یا اشخاص درگیر در شکستن سنگ قبر یک انسان به خاطر مسایل شخصی یا سیاسی باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند هم شکی نیست. بعضی ها یا از این طرف بام می افتند یا از ان طرف بام. با تشکر

  6. بعضی وقت ها تو ایران اتفاقاتی می افته که باعث شادی خاینین و سوهان جان مردم و شهدا می شه اونایی که می گن امام خمینی ره بیسواد بود ان زمان ارزش این سلاح هارا فهمید به مسیولین وقت دستور داد از فروش تامکت ها به کانادا و بازگردانی به امریکا جلوگیری کنند چه بسیار با سواده که ده میلیون دلار سر هر تامکت رشوه گرفتند

    1. emam khmini nagoft ke F14 bar gardandeh nashavad balke khalabanan v tknesin hay niroy havay joloy in eghdam khaenaneh ra greftand

  7. متاسفانه در خریدهای نظامی دوره پهلوی هم شاهد بودیم که نظرات کارشناسی دلسوزانه کارشناسان نیروی هوایی برای خرید جنگنده f15 به جای f14 توسط تیمسار طوفانیان عمدا دیده نشد زیرا حق الحساب خوبی از معامله خرید تامکت ها بهش می رسید. البته به هیچ وجه منظورم این نیست که تامکت ضعیف تر از ایگل بوده بلکه منظورم اینه که اگر در آن زمان ایگل خریداری می شد مسلما در زمان دفاع مقدس کارایی بیشتری برای ما می داشت زیرا f15 یک جنگنده چند منظوره بود که هم قابلیت دفاع هوایی داشت و هم بر ضد اهداف زمینی کاربرد داشت و هم به علت قیمت به مراتب پایین تر از تامکت می شد در تعداد بسیار بیشتری خریداری بشه در حالیکه جنگنده افسانه ای f14 تنها قابلیت نبرد هوایی داشت. در هر صورت چه در آن زمان و چه در زمان حاضر اگر نظرات کارشناسی دلسوزان قربانی منافع شخصی و حزبی نمی شد بسیاری از خسارتهایی که در جنگ تحمیلی یا حتی تحریمهای اقتصادی به مردم و کشور زده شد قابل پیشگیری بود

    1. این مقاله مربوط به لغو قرارداها است ان چه شما گفتید داستانش فرق دارد اما اشتباه میکنید زیرا در زمانی که ما اف14 را خریدیم اف15 هم تنها در نقش رهگیر بود و سالهای سال بعد چندمنظوره شد و ان زمان فاقد توانایی چنمنظوره گی بود و دلیل حمایت برخی از اف15 دلیل دیگری دارد بجز انکه شما گفتید .اما گویا شما به نظر کارشناسان اهمیت میدهید پس بهتر است بدانید اقای یزدی در هوزه جنگ کارشناس نبوده اند و نظراتشان برای کشور گران تمام شد و البته اف16 چنگنده چندمنظوره بود که اقای یزدی انها را برگرداند و خوب است بدانید اف16 در هر ماموریت بسیار موفق بوده اما اقای یزدی برگرداند اف 15 انزمان اصلا فاقد چنین توانیی بود درضمن اگر به لینگ پایان مقاله که مربوط بهلیست موارد بازگردانده شده کلیک کنید لیست را خواهید دید که شامل موشکهای هوا به زمین و ضد رادار هم میشود در نتیجه بر فرض که اف15 ان بود که میگوید اما انهم بی کاربرد بود زیرا سلاح های انرا بازگرداندند.چنگنده های چندمنظوره و سلاح های ان در تابستان 57 بازگردانده شدند.

  8. از میکروبیولوژی خوانده هایی که خود را در قامت وزیر خارجه کشوری پیچیده مثل ایران یافتند چه انتطاری می توان داشت؟ کسانی که ادعا می کردند ما جنگ طلب نیستیم پس سلاح پیشرفته نیاز نداریم! همین تفکر تا چند سال پیش در بسیاری از طیف به اصطلاح روشنفکر حقوق بشری و صلح طلب وجود داشت لکن شرایط منطقه ای و وضعیت یمن و سوریه و عراق و افغانستان و … پرده را انداخته و ماهیت سیاست را عریان به ایشان نمایانده است.

  9. سلام آقای تارخ، از اینکه بعد از چند سال بخش کامنت ها دوباره بازگشایی شده خوشحالم و تبریک میگم، میدونم که پاسخ به خیل عظیم پیام ها از عهده یک نفر خارج هست، بابت زحماتی که میکشید ممنونم.

    1. انگار خوب نخوندی . قانون نمیزاره نخست وزیر بره یک قراردادی که پول ملت صرف شده رو لغو کنه یا هرچی مثل قانون نفت شمال که نخست وزیر با شوروی بست اما مجلس قبول نکرد پس هیچی نشده .اینجا میگه معاون وزیر دفاع توجه کن نه نخست وزیر نه وزیر دفاع بلکه معاون وزیر دفاع رفته یک چیزی نوشته با همتاش امیرکایش امضائ کرده اینو میگن یاد داشت تفاهم . قرارداد نیست و الزام قانونی نداره یاداشته .نخست وزیر هم امضائ کنه هیچی .باید مجلس امضائ کرده باشه که در این مورد اصلا وقت نکرد .به اسناد مجلس شورای ملی نگاه کن

      1. مقاله خوب و جالبیه اما باید کاملتر بشه لطفا دقیقا تعیین کنید ایران چند میلیارد دلار پول پرداخت کرده بود زیرا رقم 10 میلیارد در مقاله شما و 12 میلیارد در مقاله خانم گلرو رقم کل قرارداد هست و به دلاربا نرخ امروزی چقدر پرداخت داشته ایم و طی این سالها با مذاکره یا در دادگاه لاهه چقدر پس گرفته ایم با تشکر

    1. در نوشته ای که به یک خلبان کارکشته که هشت سال جنگیده میگه اف14 خوبه یا بد دوکابین خوبهیا یک کابین دلیلش هم اینه که کسی اف14 نداشت اصلا قابل حرف زدن دربارش نیست .این متن هیچی هست و ارزش نداره

  10. اقای پاشا ، از لحاظ قانونی وزیر خارجه نمیتواند قراردادی که وزیر دفاع امضا کرده را لغو کند و حرف یا امضا وزیر خارجه بی ارزش هست!
    پس چطور اینکار را یزدی کرده؟
    حقیقت این هست که ملی‌گرا ها اینکار را افتخار میدانستند و هر کس میخواست این کار را به اسم خودش ثبت کند!
    یزدی شاید تا قبل از جنگ دوست داشته کار بختیار را به نام خودش ثبت کند اما اون نمیتوانسته اینکار را بکند!

    1. ما قبل انقلاب یک دولت داشتیم که مجلس اونو سر کار میاورد .مجلس قانون میزاشت دولت اجرا میکرد بعد انقلاب که هنوز مملکت رو هوا بود دولت موقت کار دولت رو انجام میداد شورای انقلاب کار مجلس ملی رو تا اولین انتخابات اجرا بشه و دولت تشکیل بشه اون زمان افراد سرشناس نهضت ازادی در شورای انقلاب بودن و با دوستان و متحدان عملا شورای انقلاب دست اونا بود. قرارداد لغوش در شورای انقلاب که دست نهضت ازادی و دوستان بود امکان لغو داشت نه خود وزیر تنها .این درسته که بختیار امضائ کرد اما امضای اون تنهایی تعهد نمیاره تا تائید مجلس نباشه مجلس وقت نکرد اما شورای انقلاب (نهضت ازادی و دوستان )وقت داشتن .

  11. شما مدرکی دارید که شورا انقلاب تایید کرد؟
    امضا طوفانیان و بختیار برای لغو کافی نبوده؟ طبق کدوم بند؟
    در سند درج میشه که برای لغوش چه مراحلی باید طی بشه! بعد شما میگی برای لغوش در سند امده بوده که مجلس ایران باید تایید کنه یا طوفانیان که خودش قرارداد بسته بوده؟
    مدارکتون برای ادعاهاتون چیه؟
    باتشکر

    1. تصاویر و لینک صحبتهای مسئولین نهضت ازادی در سال 58 هست و برنامه اخرین روز مجلس شورای ملی که اولین و تنها جلسه بعد از امضای یاداشت تفاهم ازطرف بختیار بود. نخیر دولت نمیتونه بدون اذن مجلس وارد معاده بشه یا خارج بشه حتی امروز هم مثلا برجام .

      1. تصاویر و صحبت های افراد؟
        پس هیچ سند و مدرکی ندارید که بعد از انقلاب جلسه ای تشکیل شد و لغو کرد!درسته؟
        واقعیت این هست که زمان بختیار لغو شد و امریکا دیگر حاضر به دادن تسلیحات نبود!
        در نتیجه دولت ملی‌گرا یا همان موقت بر سر استرداد پول مذاکره کرد که با تسخیر لانه جاسوسی سرنوشت مذاکرات برای افراد عادی نامعلوم شد!
        اما چیزی که قطعی است ، دولت موقت چه موفق به تفاهم با امریکا برای استرداد پول ها شده باشد و چه نه ، ادامه دهنده راه بختیار ملی‌گرا در راه لغو قرارداد ها بود! اما اینکه فرصت کرد به تفاهمی برسد یا فقط سندی در تایید قرارداد بختیار امضا کرد ، نامشخص هست!
        فقط یک سوال دیگر ، ایا قرارداد های قبلی مثل قرارداد تامکت ها به تصویب مجلس رسیده بود؟ ایا برای لغوش نیاز به تصویب مجلس بود؟ چون یک فروند تامکت در امریکا ماند و امریکا به ایران نداد! چرا این تامکت را امریکا نداد؟ صد و شصت فروند اف شانزده ، پیش کش!
        هر چه که بود بختیار ملیگرا یا بازرگان ملیگرا نباید قرارداد را لغو میکردن اما اگر لغو نمیشد هم نه پولی میامد و نه تسلیحاتی!

        1. دوست گرامی که نقاب از چهره بر داشتید و مشخص شد از وابسته گان به حزب نهضت ازادی هستید .اولا نهضت ازادی ملی گرا نبوده و گروهی اسلاام گرا که تنها داعیه اسلام داشتند . دوما اعتراف نامه بگویم بهتر است که اسناد ان با لینک دانلود امده است .سخنگوی دولت موقت و وزیر خارجه که از اعضای نهضت ازادی هستند در مرداد سال 58 گفتنی ها را گفته اند . بختیار سعی دزر لغو قرارداد کرد اما شما فرصت ندادید و انهم به فشار اعضای نهضت ازادی که اف14 و دیگر سلاح ها را اهن پاره و بی استفاده میدانستند مجبور به این کار شد که انهم از جبهه ملی و مصدقی بود .در گرما گرم حوادث سال 57 مجلس لایحه ای مبنی بر خرید باتوم و لوازم ضد شورش از انگلستان گذراند توجه کنید خرید باتوم هم نیاز به تائید مجلس داشته است چه برسد به دیگر چیز ها . اما در مورد لغو قرارداد ها ,سلاح ها تنها چیزهای نبودند که شمال اعمال شاهکارخهای شما شدند دو نیروگاه اتمی هم به فنا دادید یکی دارخوین که لغو شد و دیگری که با توجه به ندادن پول از طرف شما اتماتیک و طبق قرار داد لغو شد این دو روش لغو قراراد ان زمان انقلابیون بوده است حال شما یا نشسته اید و اف 16 ها را برگردانده اید یا پولش را نداده اید تا ندهند بهر حال انها سال 58 مجبور بوده اند سلاح ها را بدهند زیرا قرارداد هنوز لغو نشده بود و شما کارا تمام کرده اید.

          1. والا من که سن ام به نهضت ازادی قد نمیده و راستش خیلی ازشون خوشم نمی‌یاد و شما تهمت زدی اما مهم نیس!
            فقط چنتا سوال!
            ۱- چرا اسناد لغو قرارداد ها توسط بختیار کشف شد اما اسناد کتبی از حرف های شما نیست؟
            ۲- چرا اخرین تامکت تحویل ایران نشد؟
            ۳- اینکه بعضی ها گفتن ما کردیم رو منم میدونم اما الان مشخص شده دروغ گفتن چون اون رو افتخار میدونستن! شما قبول ندارید؟
            ۴- ایا شما میدانید در قرارداد ها بند مربوط به لغو چه بوده و تایید مجلس درج شده بوده یا خیر؟ چون شما راجب باتوم گفتید و بنظر اطلاعاتی راجب اون قرارداد ها ندارید؟
            ۵- و سوال اخر ، شما قبل نوشتن این مقاله اقای یزدی را محاکمه و اقای بختیار را تبرئه کرده بودید؟ همه مدارک را داشتید که مقاله نوشتید؟

          2. شما وابستگی سیاسی خودتونورو نشون دادین . با این حال که شما جانب داری خودتون رو نشون دادین کسانی که میخواستن همشو بفروشن نمیتون مدعیه اون یکی باشن. درضمن انتظار نداشته باشن سفارت طرف رو بگیرین و همه چی هم عادی باشه. درمورد نحوه لغو اون که کاملا مشخص بوده چتور لغو میشه البته به ذهن هیچ کس نمیرسیده که همچین قرارداد خوبی یک روز لغو بشه اما لازمه گفته بشه یک طرف این قرارداد حکومت ایران هست و یک طرف اون حکومت امریکا . حکومت ایرانکیه؟مجلس شورای ملی شاه و دولت حکومت امریکا کیه؟دو مجلسش و دولتش (رئیس جمهور) پس قرار داد وقتی منعقد یا لغو میشه که حکومت ها بخان مثلا طوفانیان از خودش پول نداشته که بر جت بخره اونو از خزانه پرداخت کردن و تا مجلس نمیخواست از پول خبری نبود و همین تو لغو اون چون طوفانیان که طرف قرارداد نبود نه پول داده بود نه هیچی این حکومت ایران بود که پول داده بود این که میگی در سند بندی باشه معلومه اصلا تو باغ نیستی چون خونههم بخری وقتی تو امضائ میکنی و یک طرف قراردادی که حرفی نیست حالا تو نباشی دولت باشه فراق نداره. طرف اونا حکومت ایران بوده نه شخص حکومت هم یعنی قوای مسقر مثلا مجلس هیئت دولت . هم اقای یزدی و هم اقای بازرگان در صورت بازگشت شاه قطعا محاکمه میشدن و یقینا اعدام

  12. ایزدی تا اخر عمرش میگفت ایران توان بلند کردن. F14 رو نداره و تو جنگ اصلان ازش استفاده نشده یکی بهش نگفته که این همه هواپیمای دشمن رو پس بابات زده

  13. نور و رحمت ایزدی ارزانی آن نظامیان با درایت و فرمانده با کفایت آنان که این لیست بلند بالای تجهیزات مدرن و موثر نظامی را برای ارتش ایران تهیه دیده بودند!

  14. اقای پاشا ،
    جواب های شما اصلا قانع کننده نبود!
    نه جواب سوالات من بود و نه مجلس تشریفاتی ان زمان کاره ای بود! خداروشکر تامکتی هم پس داده نشد و اون یک عدد هم متاسفانه به ایران داده نشد تا بفهمید دادنی در کار نبود!
    راسی ، سفارت امریکا فردا ۲۲ بهمن گرفته نشد ، وقت بود بعضی سفارشات رو بدن!
    فقط یک سوال ، شما چند سالتونه و شغلتون چه هست؟
    چون اصلا علمی و منطقی و با سند حرف نمیزنید!
    از اقای تارخ بعیده که به شما تذکر نمیده!

    1. اینجا حرف سر اف 14 هست؟ اصلا کسی اینجا گفت اف 14 ؟ بحث سر اف 14 هست؟ 160 اف 16 یجا به باد دادینگیر دادین بهاون یکی که مقصرشم خودتونید؟ خجالت داره بی شرمی شما 300 هزار هم وطنتونو بکشتن دادین.
      ابنجا وبسایت سیاسی نیست و کسی اینجا نمیاد ببینه بیانیه سیاسی شما در بابا حکومت قبلی چیه اینکه اونحکومت مجلسش چی بودنبود به اینجا ربطی نداره اما اگه تشریفاتی هم بود باید امضای تشریفاتیش حتما میبودکه نبود پس بعد از 22 بهمن قرارداد پابرجا بوده و اقای یزدی هم که در مرداد خودشون گفتن که قرردا رو فسخ کردن و همچنین اقای یزدی این خیانت شما رو نشون میده . اما پرروی و وقاحت اعضای حزب شما انقدر هست که جون مردم بکشتن دادین و یک قبسرستون شدهد تحیل دادین خجالتم نمیکشید و با پررویی اسنادی هم که رو میشه رو تحمل نمیکنید. من خیلی با حوصله جواب دادم و میدم که اصلا هم وظیفم نیست جواب بدم اما اعضای حزب شما که نخست وزیر و وزیر خارجه اعضای دولت موقت و وزیر دفاع بودن و گند زدن هرگز به هیچ کجا جواب پس ندادن .هیچ وقت . درحالی که وظیفتون جواب پس دادن بوده اما با کمال پر رویی و وقاحت نه جواب میدین نه توان ایستادن در برابر حقیقت دارین این است راه شما مصدقی ها

      1. مدرک های من چاپ سال 58 هستن لینکشم هست . یزدی خودش گفته لغو کرده تو میگی نکرده؟!! بعد از تصمیم بختیار مجلس فقط یکبار تشکیل جلسه داد انم هیچ اشاره ای به قرارداد نشد انقلاب شد .

      2. بحث علمی اینه که بگین در 13 مرداد و یا 20 مرداد مسئولانتون اون حرف ها رو نگفتن یا ثابت کنید مجلس تائید کرده بوده در این صورت حرف شما ممکنه ثابت بشه

  15. قبل از نظر دادن به اوضاع سیاسی و منطقه ای ایران توجهی داشته باشیم ..
    با گرفتن تسلیحاتی چون اف 16و ناوشکن ها و اواکس هایی که در زمان خود پیشدفته ترین سازه نظامی غربی محسوب میشدن ان هم که به کشوری که در بیخ حیاط خلوت اتحادیه شوروی قرار داشت بی شک اون رو به یک ابرقدرت منطقه ای در خاورمیانه و غرب اسیا بدل میکرد ، تجهیزاتی که شوروی برایش له له میزد( که قبلا هم سابقه دستبرد به فناوری امریکایی مثال فانتومی که در ویتنام بدست اورد رو داشت) ، این یک زنگ خطر برای امریکاست بخصوص در مورد یک کشوری که تا چندی پیش وام به اسراییل میداد و حال 180 و نیم درجه تغییر موضع داده و میتونست نور چشم امریکا یعنی دولت صهیونیست ها رو به دردسر جدی بندازه(با توجه به قشون کشی های اعراب و ترس اسراییل از مورد هجوم قرار گرفتن دوباره و این هم مد نظر داشته باشین که منفعت اسراییل یعنی منفعت امریکا ) که البته تقریبا این چنین هم شد و دولت امریکا دیگر تامکت رو به هیچ کشوری نفروخت حتی گذاشت به صورت دست دوم خاک بخورند ولی اشیانه ای خارج از پایگاه های امریکا بالای سرشون نباشه ، اینکه تقصیر احمد بوده یا محمود مهم نیست چون تدبیر اصلی در امریکا گرفته شده و به نظر نمیاد عوامل داخلی چون یزدی کاره ای بوده باشن، کسی نمیتونه قبول کنه که اف 16 ها و غیرهم یک اهن پاره بودن ولی در اینکه با توجه به شرایط ان زمان این قرار داد -که البته به هدررفت پول خزانه ملت ایران تمام شد – به کاغذ باطله مبدل شدن شکی نیست و مسیله چیزی بزرگتر از یک کاغذ بازی بود …
    اگر نظرم اشکال یا نواقصی داره لطفا اطلاع بدید

  16. حیف اون رشوه هایی که خاندان پهلوی دادن و گرفتن و این تسلیحات دود شد رفت هوا

    1. شاه رشوه ای نداد شاه ایران بود و قانونی و طبق قرارداد پول داد تا این تسلیحاتو برای داشتن قدرت ایران بخره تا کشورهای دیگه فکر تجاوز و جنگ به ایرانو نداشته باشن. اما متاسفانه انقلاب و افراد نالایق و خائن که برای گرفتن سمت و پولدارشدن جیب خودشون قراردادو لغو و شعار مرگ بر آمریکا و بالا رفتن از سفارت رو انجام دادن باعث این لغو قرارداد و ضرر ایران و ملت شدن. البته خیلی راحت زیرش میزنن. خداروشکر فرمانده هان نیروی هوایی از جون مایه گذاشتن و نظر نظام رو برگردوندن تا F14 هارو هم برنگردونن وگرنه الان F14 هم نداشتیم.

      1. یک نظر نظام نبود نظر دولت بود دوم f-14 ارث بابای نیرو هوایی نبود که مال ما مردم ایرانه

  17. سلام دوستان
    از دولتی که به جای مقابله با شورش دمکرات ها در کردستان برای اتها هیئت حس نیت می فرسته و حاضر شده بود کردستان و کرمانشاه و ایلام از ایران جدا بشه بیشترین از این نباید انتظار داشت همین الان هم کسی هست به نام اقای به اصطلاح دکتر صادق زیبا کلام که باقی مانده دولت موقت دکتر بازرگان است و رسانه یک جناح سیاسی هم دستشه و هر کس مثل دکتر یاسر جبرائیلی از دولت بازرگان انتقاد می کند را بی سواد می داند و تا می تواند ان شخص در اذهان عمومی تخریب می کند .داریم حرف از چنین ادم های بی منطقی می زنیم که اگر می توانستند همین الان تمام تسلیحات و افسران کنونی ما را تحویل امریکا می دانند. تازه خدا بیامرزه پدر کسانی رو که از فروش اف 14 ها جلوگیری کردند و گرنه اوضاع خیلی بدتر می شد

  18. حرف شما در سیاست کلان جهانی از سوی یک قدرت درست است ولی اینکه یک سری وطن فروش خودشان این قرار داد فسخ رو امضا کنند حتی جای برای دعوی حقوقی هم باقی نمیزاره که مثل موضوع تانک های چیفتن حداقل پرونده باز باشه و روزی شاید چیزی قابل برگشت باشه که با گرفتن نازنین خانم امید زنده کردنش باشه

  19. دوست عزیز شما بجای اینکه لبه پر لیوان رو بینی لبه خالی رو می بینی الان بجای اینکه آواکس بخری آواکس بساز اف16 بساز اف14 بساز موشک بساز رادار بساز الان باید بجای اینکه غم پهلو بگیری که اگر اینو داشتیم اونو داشتیم مقصر اعلام کنی بیا کار جهادی کن هه رو و یا بهترشو بساز نه اینکه دنبال مقصر بگردی جنگ تمم شد رفت تاریخ تمام شد باید تاریخی که می سازی بهتر باشه نه اینکه نمنه ای وای اگر آواکس د اشتیم اگر اف16 داشتیم الان هیچ جنگی نداریم الانم صلح است دست .اسینو بزن بالا و از این یبهتر رو بساز جنگ تمام شد رفت الان شما از اف14 داری استفاده می کنی بابا پدر ش مرده هفت کفن پوسونده هنوز داری باهاش پرواز می کنی از اف14 بهتر رو بساز

    1. 300هزار نفر از هم وطن هامون مردن نیمه پر لیوان کجاست. درضمن داریم در مورد چهل سال پیش حرف میزنیم چندماه قبل از جنگ . یعنی میگی اواکس و اف14 پاستیلان که تو چند ماه ساخته بشه؟حالت خوبه؟ شما که بسازین باشه دمتون گرم اول میساختین بعد بر میکردوندین!!!!! خجالت نمیکشی کاری که باعث مرگ و معلولیت 1ملیون نفر شده این توری پشتیبانی میکنی خجالت داره.
      تو که فکر میکنی اف14 ساختن انقد راحته معلومه سوادم نداری و گرنه نگاه میکردی میدیدی تو دنیا یکی دوتا کشور از پسش بر امدن .
      حالت خوبه تو چند ماه میشه اواکس ساخت؟؟!!!!شما که بلدی حتما اواکس و اف16 ساختی رو نمیکنی

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن