سلاح های ضد تانک

موشک ضد تانک اسکیف  و یا استوگنا ساخت اوکراین

موشک ضد تانک اسکیف  و یا استوگنا ساخت اوکراین

موشک ضد تانک اسکیف  و یا استوگنا-پی (Stugna-P)ساخت اوکراین  یک سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک اوکراینی  هدایت نیم خودکار در خط دید  است که توسط دفتر طراحی لوچ توسعه یافته است. دستگاه هدایت آن (ПН-С) توسط دفتر طراحی بلاروسی Peleng مستقر در مینسک توسعه و تولید شده است.

اسکیف  برای از بین بردن اهداف زرهی مدرن با زره های  واکنشی و یا زره های یکپارچه کامپوزیت  طراحی شده است. اسکیف  می توانند هم به اهداف ثابت و هم به اهداف متحرک حمله کنند.میتوان این موشک را  از فاصله دور (تا 5 کیلومتر در روز) و فاصله نزدیک (100 متر)  بر ضد اهداف شلیک کرد . علاوه بر عملیات دستی به معنی قفل و نگهداری دستی  موشک روی هدف ، اسکیف  دارای یک حالت شلیک خودکار و فراموش کردن هدف است که نیازی به ردیابی دستی هدف را ز بین برده و قفل موشک روی هدف  کمک سامانه دید حرارتی به شکل خودکار انجام می شود

اسکیف از یک سه پایه، موشک درون یک محفظه استوانه ای ، پنل کنترل از راه دور PDU-215، دستگاه هدایت و تصویرگر حرارتی تشکیل شده است.

پانل کنترل PDU-215 یک لپ تاپ کیف مانند با یک صفحه کنترل است که حاوی یک جوی استیک کوچک و یک صفحه نمایش تخت برای کمک به هدایت موشک است. دو حالت شلیک در دسترس است: دستی و شلیک کن  و فراموش کردن. Fire and Forget کنترل خودکار پرواز موشک را با استفاده از پرتو لیزر هدف‌گیری فراهم می‌کند. PDU-215 امکان کنترل واحد را از فاصله 50 متری (با یک کانال سیمی) فراهم می کند.

یک تیم سه تا چهار نفره برای استقرار اسکیف لازم است. اپراتورها به کوله پشتی های مخصوص ساخته شده مجهز می شود  که درون ان  نمایشگر هدایت موشک قرار دارد . هنگامی که موشک شلیک می شود، اپراتور ،موشک  را کنترل می کند و در صورت لزوم با استفاده از جوی استیک روی کنترل از راه دور، هدف را اصلاح می کند.تنها کاری که اپراتور  لازم است انجام دهد این است که با نگاه کردن به نمایشگر که به دوربین دید حرارتی سایت شلیک متصل است ، علامت هدفگیری + را روی هدف قرار دهد .

تصویری از هدف قرار گرفتم یک تانک روس طی جنگ اوکراین از دید نمایشگر  هدایت موشک.. نمایشگر عربی نوشته است زیرا نسخه در تصویر برای یک کشور عربی ساخته شده ولی بدلیل جنگ در اوکراین تحویل نشده و در این کشور استفاده شده

موشک دارای سیستم هدایت در خط دید پرتوی لیزری است.این سیستم هدایت شبیه سیستم هدایت موشک کورنت روسی میباشد.موشک  در انتهای خود یک کاونده لیزی دارد که پرتو لیزر تابیده  شده از لانچر به هدف  را تعقیب میکند تا به ان برسد

این سامانه با موشک های کالیبر 130 و 152 میلی متری  تولید می شود که موشک تا 15 سال عمر مفید دارد. کلاهک موشک از نوع خرج گود ضد زره دو مرحله ای  RK-2S قادر نفوذ در 800 م م زره را دارد و به گفته سازنده توان نابودی تانک تی90 را دارد(در جنگ اوکراین این موشک تقریبا تمامی تانکهای جدید و قدیمی روسی را هدف قرار داد). کلاهک دیگر از نوع  RK-2M-K  توان نفوذ در 1100 م م زره را دارد که  سازنده مدعی توان نابودی تانک ابرامز را دارد . این سیستم همچنین شامل کلاهک‌های RK-2OF و RK-2M-OF از نوع   افنجار قوی ترکش شونده  برای حمله به مواضع پیاده نظام و خودروهای زرهی سبک است. لانچر پرتاب دارای  یک تصویرگر حرارتی برای استفاده در عملیات شبانه است

این سامانه  طی تهاجم روسیه علیه اوکراین به شکل گسترده ای استفاده شده و تقریبا هر نوع تانک و زره پوش روس را هدف قرار داد

از این سامانه موشکی برای سرنگونی دو هلیکوپتر روسی کا-52 استفاده شده که در ارتفاع پایین پرواز میکرد

انواع

این سیستم دارای چهار نوع موشک در دو کالیبر مختلف است.

موشک های 130 میلی متری

موشک های 130 میلی متری با کلاهک های RK-2S و RK-2OF. این یا نسخه بسیار مشابه آن در نیروهای مسلح اوکراین به عنوان Stugna-P استفاده می شود.

کالیبر موشک: 130 میلی متر

برد شلیک (روز): 100 متر – 5 کیلومتر

برد شلیک (شب): 100 متر – 3 کیلومتر

وزن کامل سیستم: 97 کیلوگرم

وزن موشک در  لانچر مخصوص حمل : 30 کیلوگرم

نفوذ کلاهک:

خرج گود ضد زره دو مرحله ای  RK-2S: کمتر از 800 میلی متر

انفجار قوی ترکش شونده  RK-2OF: حداقل 60 میلی متر با بیش از 600 قطعه ترکش بریده شده اماده برای حمله به پیاده نظام

طول محفظه حمل موشک : 1360 میلی متر

موشک های 152 میلی متری

موشک های 152 میلی متری با کلاهک های RK-2M-K و RK-2M-OF:

کالیبر موشک: 152 میلی متر

برد شلیک (روز): 100 متر – 5.5 کیلومتر

برد شلیک (شب): 100 متر – 3 کیلومتر

وزن کامل سیستم: 104 کیلوگرم

وزن موشک در محفظه حمل : 37 کیلوگرم

نفوذ کلاهک:

دو مرحله ای ضد زره خرج گود  RK-2M-K: حداقل 1100 میلی متر

انفجار قوی ترکش شونده  RK-2M-OF: حداقل 120 میلی متر با بیش از 1000 قطعه بریده شده برای ترکش

طول کانتینر: 1435 میلی متر

SERDAR

SERDAR یک سیستم تسلیحاتی ریموت کنترل (RCWS) است. این سیستم به طور مشترک توسط دفتر طراحی لوچ، شرکت ترکیه ای اسلسان و تکنو اکسپورت، بخشی از شرکت Ukroboronprom اوکراین توسعه یافته است. این سیستم دو موشک 130 یا 155 میلی‌متری (در برخی نسخه‌های چهار) با کلاهک‌های RK-2S یا RK-2M-K حمل می‌کند. این سیستم همچنین مجهز به مسلسل های 12.7 میلی متری و 7.62 میلی متری است. یک شرکت مشترک برای تولید موشک های اسکیف در ترکیه تاسیس شد و تولید آن از اوایل سال 2020 آغاز شد.

شرشن

یک موشک هدایت شونده ضد تانک نسل سوم بلاروسی است که بر اساس موشک اسکیف  اوکراینی ساخته شده است اما طبق گزارش‌ها دارای قابلیت‌های اضافی است.

کاربران

الجزایر

عربستان سعودی(بر اساس برخی منابع)

میانمار

اوکراین

مراکش(بر اساس برخی منابع)

عبدالحمید تارخ

برای اشنایی با سلاح های دیگر ضد تانک اینجا را کلیک کنید

برای عضویت در اینستاگرام جنگاوران اینجا را کلیک کنید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن