
سیستم مین گذاری بائوباب کِی
نویسنده:آرمان
بائوباب کِی، (Baobab-K) یک سیستم مین گذاری خودکار جدید است که توسط شرکت دفاعی لهستانی Huta Stalowa Wola و شرکای آن توسعه یافته است. این سیستم مین گذاری خودکار بر روی شاسی کامیون Jelcz 8×8 نصب شده است. از این سیستم مین گذاری می توان برای ایجاد میدان مین ضد تانک و ضد نفر استفاده کرد سرعت پراکندگی بالایی دارد.تراکم پراکندگی این سیستم بالا بوده و میتواند مین های خود را به برد بالای پرتاب کند
کنسرسیومی به رهبری HSW و متشکل از شرکت Jelcz، بِلما، دبلیو بی گروپ و موسسه فناوری مهندسی نظامی، مسئول توسعه این سیستم می باشند . HSW، Jelcz و بلما زیرمجموعه های گروه تسلیحات لهستانی، یک پیمانکار دفاعی دولتی هستند. گروه دبلیو بی سیستم ارتباطات رادیویی، سیستم های مدیریت میدان مین تاکتیک هاب الکترومکانیک (سیستم هوشمند کنترل از راه دور ) بائوباب کی را تامین می کند.
بازرسی تسلیحات وزارت دفاع لهستان قراردادی را با این کنسرسیوم برای توسعه نمونه اولیه خودروی بائوباب در دسامبر 2018 امضا کرد. نمونه اولیه سیستم مین گذاری در نمایشگاه بین المللی صنعت دفاعی XXIX MSPO که در شهر کیلچه، لهستان، در سپتامبر 2021 برگزار شد به نمایش گذاشته شد. این پروژه با نتیجه آزمایشی مثبت در نوامبر 2022 تکمیل شد. و وارد خدمت ارتش لهستان در آمد
طراحی و ویژگی های سیستم مین گذاری
طراحی آناین سیستم بر اساس شاسی کامیون Jelcz 8×8 است که دارای قابلیت تحرک بالا و قابلیت حمل بار است. فرآیند مین گذاری کاملاً خودکار است این سیستم به آن اجازه می دهد تا به سرعت در میدان جنگ حرکت کند
این خودرو می تواند به شش پرتابگر (مین پرتاب کننده) مجهز شود که می تواند مین های ضد تانک قابل برنامه ریزی MN-123.1 و MN-123.2 ساخت بلما را حمل کند. می توان از جرثقیل برای بارگیری/تخلیه پرتاب کننده های مین روی وسیله نقلیه مهمات استفاده کرد.
پنج مین ضد تانک و ضد نفر در یک باکس مین بارگذاری میشود در حالی که هر پرتابگر را می توان با 20 باکس نصب کرد تا هر وسیله نقلیه بتواند تا 600 مین را حمل کند. این سیستم می تواند به هشت نارنجک انداز دودزا 81 میلی متری مجهز شود.
سیستم مین گذاری که برای عملیات توسط واحدهای مهندسی در سطح تاکتیکی نیروهای مسلح طراحی شده است، می تواند برای انهدام خودروهای زرهی و سایر وسایل نقلیه و سربازان مستقر کرد
کنترل مین گذاری و ارتباطات
سیستم کنترل امکان کنترل مین گذاری و نظارت بر فرآیند را در حالت های اتوماتیک و دستی فراهم کند. در حالت خودکار، یک رایانه داخلی برای محاسبه پارامترهایی مانند سرعت خودرو و تنظیمات پرتاب کننده و همچنین تنظیم فرکانس پرتاب مین در حال حرکت استفاده می شود.این خودرو می تواند در حالی در یک جاده در حرکت است دو طرف جاده را مین ریزی کند
سیستم جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات که در این خودرو ادغام شده است، امکان تجسم میدان مین را بر روی نقشه دیجیتالی برای نمایش بر روی صفحه کامپیوتر فراهم می کند. داده های ضبط شده حاوی پارامترها و مختصات میدان مین را می توان بیشتر از طریق ارتباطات رادیویی به سطح فرماندهی بالاتر فرستاد.
جزئیات شاسی کامیون Jelcz
شاسی کامیون Jelcz دارای طول 11 متر، ارتفاع 3.4 متر و عرض 2.6 متر است. وزن رزمی آن 31700 کیلوگرم است. قاب کانتینری (کفه حمله بار) 20 فوتی کامیون به آن اجازه می دهد تا پس از پیاده کردن سکوی مین گذاری به عنوان وسیله نقلیه حمل و نقل استفاده شود.
برد این کامیون در شرایط خارج از جاده 580 کیلومتر و در جاده های آسفالت شده 1650 کیلومتر است. این کامیون می تواند به حداکثر سرعت 85 کیلومتر در ساعت حرکت کند.
این وسیله نقلیه مجهز به سیستم باد کردن لاستیک مرکزی است که به آن اجازه می دهد در حالت run-flat کار کند. می تواند تا عمق 1.2 متری آب را طی کند، از موانع به ارتفاع 0.3 متری بالا برود و از سنگرهای 0.6 متری عبور کند.
Baobab-K می تواند از محور خودرو تا برد 30 تا 90 متر با سرعتی بین 5 تا 25 کیلومتر در ساعت مین گذاری کند. می تواند یک میدان مین به طول 1800 متر با پتانسیل قرار گرفتن در کناره ها و عقب وسیله نقلیه قرار دهد.
زمان مورد نیاز برای مین ریزی یک واحد مین کمتر از 22 دقیقه و زمان بارگذاری مجدد کمتر از 30 دقیقه است.
مقالات مشابه