تانک

تانک ام بی تی TR-85

تانک ام بی تی TR-85

معرفی کامل تانک TR-85 ساخت کشور رومانی

نویسنده : امیر حسین شهریاری

در ماه آوریل سال 1968 یک گزارش اولیه برای تولید یک تانک در داخل رومانی به شورای دفاع این کشور پیشنهاد شد که در سال 1972 به تصویب رسید. توسعه تانک در داخل از 13 مه 1974 به صورت رسمی آغاز شد. شورای دفاع در قالب نامه مشخصات تانکی که قرار بود توسعه یابد را به تیم طراحی ارسال کرد. متن این نامه شامل یک تانک ام بی تی 40 تنی و موتور 500 اسب بخاری با توپ 100 م م بود.

قدم بعدی بر داشته شد و قرار شد که 400 عراده از این تانک تولید شود. حتی اگر مهندسان رومانیایی تجربه و توان کافی برای تولید اجزای مختلف از ابتدا را نداشته باشند. تانک در نهایت توسعه یافت و دسته اول این تانک (شامل پیش نمونه به همراه 10 دستگاه دیگر) تحویل ارتش شد و رسماً با نام TR-77 شناخته شدند (TR-77 مخفف عبارت Tank Romanesc 1977 به معنای تانک رومانیایی سال 1977 است). همچنین قرار بود از موتور لئوپارد 1 در این تانک استفاده شود. کاملاً مشخص است این تانک براساس تی 55 توسعه یافته ، ولی بدنه آن تغییرات ناچیزی دارد و به جای 5 چرخ دارای 6 چرخ در شنی ها است.

ولی به دلایل سیاسی ، تحویل فناوری به یک عضو پیمان ورشو لغو شد و رومانی نتوانست موتوری که روی تانک لئوپارد 1 نصب شده بود را روی تانک TR-77 نصب کند. از این رو طی یک قراردادی با شوروی قرار شد موتور 580 اسب بخاری تی 55 روی این تانک نصب شود تا TR-77-580 نام بگیرد (Tank Romanesc 1977 cu motor de 580 cp – تانک رومانیایی با موتور 580 اسب بخاری). این تانک بین سال های 1977 تا 1985 تولید شد. البته تی آر 77- 850 با نام تی آر 850 نیز شناخته می شود.

برای اشنایی با تانک تی55 اینجا را کلیک کنید

TR-77-850

ادعا می شود که TR-77 نسخه ای از تی 55 است که تقریباً درست می باشد. شاسی تقریباً مشابه تی 55 است و موتور آن روی TR-77 نصب شده است. ولی تنها بخش کمی از تی 55 در این تانک دیده می شود. چشمی دید شبانه توپچی ، توپ اصلی و موتور. با این وجود تفاوت های بسیاری با تی 55 دارد.

اما از سال 1974 رومانیایی ها روی نسخه ای از موتور MTU تانک لئوپارد 1 با قدرت 800 اسب بخار با روش مهندسی معکوس کار میکردند. ولی در ادامه پروژه متوقف شد.

همان طور که گفته شد مهندسان فاقد تجربه برای مهندسی معکوس این موتور بودند ، از این رو پروژه لغو شد. با این وجود موسسه Naţional de Motoare Termice (موسسه ملی موتور های حرارتی) اظهار داشت که میتواند از روش ها و فناوری های موجود موتوری مانند MTU طراحی کند. اما بین سالهای 1974 تا 1982 موتور ، سیستم انتقال هیدرومکانیک به همراه گیربکس با فناوری خارجی در داخل توسعه یافت. ژنرالی به نام یون یونیا میسای پاپپا در کتاب خاطرات خود نوشته بود که موتور و گیربکس با جاسوسی از فناوری های آلمانی طراحی شد.

تانک جدید با فناوری های جدید به نام TR-85-800 توسعه یافت. Tank Romanesc مدل 1985cu motor de 800 cp – تانک رومانیایی مدل 1985 با موتور 800 اسب بخاری که بین سالهای 1978 تا 1986 طراحی شد. این موتور حداکثر 830 اسب بخار قدرت داشت. سیستم تعلیق به همراه برجک از نو طراحی شد ، اگرچه شباهت به تی 55 داشت ولی تفاوت های بسیاری نیز داشت.

TR-85-800 در سال 1989

کارخانه تولید این تانک با دستور شماره 514 در دسامبر 1978 در بخش FMGS (Fabrica De Masini Grele Speciale- کارخانه ماشین آلات ویژه سنگین) در شهر بخارست پایتخت رومانی تأسیس شد. این کارخانه یک منطقه نظامی و مخفی بود و ورود افراد ویژه که دارای مجوز بودند ، قادر به رفتن درون این کارخانه بودند. تانک TR-85 بین سال های 1986 تا 1990 با رقم 100 عراده در سال تولید شد.

این تانک به سرعت در تست ها در زمینه مکانیکی بسیار غیر قابل اعتماد شد. مشکلاتی چون مصرف سوخت زیاد و نشت روغن ، استهلاک بالای موتور و گیربکس به همراه کیفیت پایین قطعات. علاوه بر این سیستم کنترل آتش Ciclop به دلیل الکترونیک بی کیفیت کارایی خوبی نداشت. مسافت یاب مشکلاتی داشت و تنها اصلاح انجام شده ارتقاء در رایانه کنترل آتش بالستیک بود. مشکلات آن قدر بد و فراوان بود که نیکولا چائوشسکو (رهبر وقت جمهوری سوسیالیستی رومانی) تصمیم گرفت که به دلیل کیفیت پایین تولید ، تولید کلی این تانک را متوقف کند. البته مهندسان رومانیایی از قطعات خارجی برای بهبود اطمینان پذیری تانک TR-85 نیز استفاده کردند ، ولی مشکلات مکانیکی به صورت کامل اصلاح نشد.

تانک TR-85. نسخه اولیه دارای مشکلات فراوان بود که اکثر آن رفع نشدند

مارس 1994 ستاد کل رومانی دستور 1429 را صادر کرد که هدف آن نوسازی و بهبود تانک های TR-85 بود. برنامه ارتقاء در 14 آوریل 1994 توسط شورای عالی دفاع ملی تصویب شد. توسعه این تانک به صورت رسمی با نام TR-85M Bizonul آغاز شد که در سال 1996 دو نمونه اولیه نیز ساخته شد. هدف از این ارتقاء نه تنها حل مشکلات تانک TR-85 بود ، بلکه هدف دیگر از این برنامه هماهنگ سازی این تانک با استاندارد های ناتو نیز بود. این ارتقاء با بهبود قدرت آتش ، محافظت زرهی ، تحرک ، سیستم های ارتباطی ، اطمینان پذیری موتور ، گیربکس و سیستم ترمز همراه بود.

تی آر 85 ام. این نسخه با نام تی آر 85 ام 1 (TR-85 M1) نیز شناخته می شود

برنامه نوسازی با همکاری شرکت های اروپایی نیز همراه بود. شرکت های فرانسوی چون ساژم ،  Racal ، Kollmorgen-Artus ، Aerospatiale Matra و کنسرسیوم نظامی METRA ROMARM (آژانس تحقیقات فن آوری ها و تجهیزات نظامی) و همچنین FAUR ، Elprof ،  Aeroteh،  IOR، Prooptica ، Artego ،  Arsenal Resita، Metav  Forsev،  Anticorozivul، IEMI ، Rolast ، Aerostar و IOEL نیز در نوسازی و هماهنگی TR-85 با استاندارد های ناتو با نام TR-85M نیز شرکت داشته اند.

تی آر 85 ام یک تانک 50 تنی با چهار خدمه (راننده ، فرمانده ، توپچی و گلوله گذار) است.

نحوه قرار گیری خدمه مانند تی 55 است. راننده در جلو سمت چپ قرار دارد که توسط سه پیروسکوپ با قابلیت نصب دید شبانه نسل اول رو به بیرون میتواند دید داشته باشد.

در برجک سه خدمه وجود دارد. گلوله گذار در سمت راست قرار دارد و آن سمت فرمانده و توپچی ، فرمانده پشت سر توپچی کمی بالاتر قرار دارد.

توپچی دارای یک سایت آتش Cyclops-M است. این سایت دارای دید حرارتی نسل دوم است و نسخه بهبود یافته سایت آتش Cyclops که روی نسخه های اولیه نصب شده بود. سایت توان کشف اهداف را از 5000 متری دارد و می تواند در مسافت 3000 متر نیز درگیر شود ، برد درگیری در شب به رقم بیش از 2000 متر می رسد. یک مسافت یاب لیزری نیز روی لوله توپ قرار دارد که دارای برد 5000 متر است و تانک دارای رایانه آتش بالستیک است. می تواند در مسافت 2000 متر با با احتمال برخورد 95% یک گلوله توپ را به هدف شلیک کند و در مسافت 3000 متر احتمال برخورد به عدد 75% کاهش می یابد.

مجموعه ای از حسگر ها برای اندازه گیری دمای هوا ، سرعت و جهت باد ، زاویه حرکت تانک و فاصله هدف تا تانک ، سایت آتش را برای آتشی دقیقتر پشتیبانی میکنند.

فرمانده دارای یک سایت پاناروماتیک با دید حرارتی نسل دوم ساخت ساژم فرانسه است. این سایت 360 درجه را پوشش میدهد و دارای مسافت یاب مستقل است و قابلیت درشت نمایی را نیز دارد.

در تصویر به خوبی مسافت یاب لیزری که روی لوله توپ قرار دارد دیده می شود

تانک دارای هشدار دهنده لیزری با پوشش 360 درجه است که میتواند دست به پرتاب نارنجک دودزا بزند. تانک روی برجک دارای 20 نارنجک انداز دودزا 81 م م است که در مناطق مختلف برجک نصب شده اند و میتواند در کنار هشدار دهنده لیزری سامانه دفاعی مناسبی را برای تانک ایجاد کند. با پرتاب نارنجک دودزا پرده دودی ایجاد می شود که نه تنها می تواند قفل لیزری را بشکند ، بلکه برای مدتی تانک را از شر سامانه های دید حرارتی خلاص میکند.

این تانک از یک دستگاه موتور دیزل 8VS-A2T2 با توان 860 اسب بخار نیرو میگیرد و حداکثر سرعت آن 60 کیلومتر بر ساعت می باشد. تانک دارای وزن 50 تن است (سنگین تر از تی 80 و تی 90 روسی) که با در نظر گرفتن قدرت موتور و وزن آن ، رانش به وزن تی آر 85 ام رقم 17.2 اسب بخار بر تن است که در قیاس با تانک های مدرن بسیار کمتر است. برد تانک 400 کیلومتر است ، اما در صورت لزوم می توان دو بشکه 200 لیتری سوخت در پشت بدنه نصب کرد تا برد تانک بیشتر شود. همچنین این تانک می تواند با تجهیزات از روی رودخانه ها با عمق 5 متر رد شود.

تی آر 85 ام دارای سیستم تعلیق نوار پیچیشی است و دارای هشت کمک فنر هیدروژنی-  تلسکوپی برای افزایش سرعت کلی است. این تانک از چرخ های آلومینیومی در شنی ها استفاده می کند و از سیستم ترمز دیسکی با عملکردی مناسب بهره میبرد.

جنگ افزار اصلی تانک TR-85M یک قبضه اسلحه توپ 100 م م A-308 با لود دستی است. این توپ قبلاً روی نسخه های اولیه نیز نصب شده بود و تانک می تواند در هر دقیقه 7 تا 8 گلوله آتش کند. توپ دارای سامانه تخلیه خودکار پوکه است و نرمی و دقت خوبی دارد. نسخه های اولیه مشکلاتی داشت ، ولی در نسخه نصب شده روی تی آر 85 ام مشکلات رفع شده است.

تانک در مجموع 41 گلوله حمل میکند. این توپ سه نمونه مهمات شلیک میکند. یکی پرتابه BM-421 SG از نوع انرژی جنبشی با هسته تنگستنی است که با همکاری اسرائیل ساخته شده و میزان نفوذ آن 444 م م زره 90 درجه در 500 متر ، 425 م م زره در 1000 متر و 328 م م زره در 4000 متر است. همچنین یک نمونه مهمات خرج گود BK-412 R با توان نفوذ در بیش از 500 م م زره و یک نمونه مهمات OF-412 از نوع انفجاری شدید ترکش شونده که بر ضد نیروهای پیاده و ساختمانها بسیار مؤثر است شلیک میکند. با این وجود مهمات های این توپ برای نابودی تانک های مدرن دست کم از جلوی بدنه و برجک ، توان نفوذ کافی ندارند.

توپ 100 م م A-308 که روی تانک TR-85M نصب شده براساس توپ ام 1977 ساخته شده است

همچنین به عنوان اسلحه فرعی ، تی آر 85 ام دارای یک مسلسل 7.62 م م پی کا ام با 4500 گلوله که با توپ اصلی هم محور است و یک مسلسل 12.7 م م دوشکا نیز در بالای برجک با 750 گلوله برای گلوله گذار وجود دارد.

زره تانک TR-85M دارای حداکثر میزان مقاومت 200 م م در جلوی بدنه و 320 م م در برجک است. این زره شیب دار است و در برجک یک لایه اضافی وجود دارد که 20 م م مقاومت دارد و احتمالاً از نوع کامپوزیت ماژولار است ، اگرچه امکان دارد زره واکنشی باشد. همچنین کف بدنه نیز به گونه ای طراحی شده تا بتواند در برابر مین ها دوام بیاورد.

اگر به تصویر خوب دقت کنید در جلوی برجک زره کامپوزیت که شبیه مثلث است ، دیده می شود. احتمالاً این زره از نوع کامپوزیت ماژولار است ، ولی امکان داره واکنشی نیز باشد.

نسخه های مختلف

TR-85 : نسخه اولیه تولید.

TR-85 M (TR-85 M1) : نسخه مدرنیزه شده که با استاندارد های ناتو هماهنگ است که از سال 1997 وارد خدمت شده است.

TR-85 M2 : یک نمونه شامل نسخه قبلی ولی با با موتور V-12 با توان 1200 اسب بخار که رانش به وزن 24 اسب بخار بر تن را برای این تانک فراهم میکرد. این نسخه تولید نشد. اگرچه برخی منابع از به خدمت گیری این نسخه توسط ارتش رومانی صحبت میکنند ، ولی هیچ مدرک رسمی وجود ندارد که ثابت کند این نسخه وارد خدمت شده است.

همچنین بر اساس شاسی این تانک چند خودروی زرهی ریکاوری و مین روب نیز توسعه یافته است. این خودرو ها دارای خیش ضد مین و چرثقیل و فاقد برجک با سلاح 100 م م هستند و تنها دارای نارنجک انداز دودزا و مسلسل 12.7 م م دوشکا می باشند.

نسخه مین روب

تانک TR-85 M ، تانک خوبی است ولی زره آن چندان مقاوم نیست و مهمات های توپ آن بر ضد تانک های مدرن تأثیر ندارد. اما این تانک در زمینه الکترونیک و دقت آتش مزیت های بسیار خوبی دارد و میتوان حتی آنرا با بزرگان نیز مقایسه کرد.

نیروی زمینی رومانی هم اکنون بیش از 300 عراده TR-85 M در اختیار دارد. این تانک در حال حاضر پیشرفته ترین تانک ارتش رومانی است.

نکته ای قابل ذکر است که برخی منابع از تانک تی آر 85 ام 3 سخن می گویند که گفته شده دارای توپ 120 م م ناتو ، زره بسیار قویتر است و سامانه ها و الکترونیک پیشرفته تری روی آن نصب خواهد شد.

مشخصات تانک تی آر 85 ام
سازنده رومانی
سال ورود به خدمت 1997
طول 9.96 متر
عرض 3.43 متر
ارتفاع 3.1 متر
وزن 50 تن
خدمه چهار نفر (راننده ، فرمانده ، توپچی ، گلوله گذار)
موتور دیزل 8VS-A2T2 با توان 860 اسب بخار
رانش به وزن 17.2 اسب بخار بر تن
سرعت 60 کیلومتر بر ساعت در جاده
برد 400 کیلومتر با سوخت داخلی
اسلحه اصلی یک قبضه توپ 100 م م A-308 با 41 گلوله
 

اسلحه فرعی

یک مسلسل 7.62 م م هم محور با توپ اصلی با 4500 گلوله

یک مسلسل 12.7 م م دوشکا روی برجک با 750 گلوله

20 نارنجک انداز دودزا 81 م م

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن