ناوهای ابی خاکی و بالگرد بر و تداروکاتی

کشتی تدارکاتی و لجستیکی Type 903

کشتی تدارکاتی و لجستیکی Type 903

کشتی تدارکاتی و لجستیکی Type 903

نویسنده فرج اله احسانی

برقراری امنیت درراه های دریایی و پاسداری از سواحل درهر کشوری از وظایف نیروی دریایی می باشد. بسته به میزان گستردگی سواحل و مرزهای دریایی ، کشورهای مختلف ویژگی های خاصی را برای این نیرو در نظر می گیرند.

آموزش، نوع کشتی ها، تجهیزات آفندی و پدافندی ، تسلیحات نکات مهمی هستند که در برنامه ریزی های بلند مدت در نظر گرفته می شود. دریا پهنه آرامی نیست. برای ناو گروه ها، کشتی های تکمیلی معمولاً یکی از بزرگترین کشتی های ناوگان هستند. چنین کشتی‌هایی برای حمل مقادیر زیادی سوخت و ذخیره‌های خشک برای پشتیبانی از عملیات دریایی دورتر از بندر طراحی شده‌اند و همچنین به امکانات پزشکی و دندان‌پزشکی گسترده‌تری نسبت به کشتی‌های کوچک‌تر مجهز هستند. چنین کشتی‌هایی مجهز به دروازه‌های سوخت‌گیری متعدد برای سوخت‌گیری و تامین مجدد نیاز های چندین کشتی در یک زمان هستند. علاوه بر این، چنین کشتی هایی اغلب با عرشه هلیکوپتر و آشیانه طراحی می شوند. این امکان تامین مجدد کشتی ها توسط بالگرد فراهم می شود. این فرآیند را دوباره پر کردن عمودی می گویند .این کشتی‌ها، زمانی که در هماهنگی با گروه‌های سطحی کار می‌کنند، می‌توانند به عنوان یک سکوی تعمیر و نگهداری هوانوردی عمل کنند که در روی آن هلیکوپترها تعمیرات گسترده‌تری نسبت به آشیانه‌های کوچکتر کشتی‌های اسکورت انجام می‌دهند.ناو خارک نیز دارای چنین نقشی بود .

در ده 90 میلادی اقتصاد چین رشد بالایی را تجربه می نمود و صادرات بسیاری از کالاها ازطریق حمل ونقل دریایی انجام می گرفت. ایمنی و امنیت این راه آبها در صدر سیاستهای چین قرار گرفت. اختلاف قدیمی که با همسایگان خود در زمینه تعدادی از جزیره ها وحریم دریایی خود داشت باعث نگرانی هایی شده بود. بعد از فروپاشی شوروی روسیه درگیر هرج و مرج اقتصادی و سیاسی بعد از فروپاشی کمونیست ها گردیده بود و کشوردیگری وجود نداشت تا بتواند نیازهای تسلیحاتی چین را بطور کلی فراهم کند. اما با همکاری با کشور های تازه استقلال یافته به مجموعه ایی از تکنولوژی های تسلیحاتی و پیشرانه ها دست یافته بود.

در سال 1996 نیروی دریایی تایلند کشتی تدارکاتی “Similan” را به صنایع کشتی سازی چین سفارش داد. این کشتی در سال 1997 به طور عمده برای خدمت به ناو هواپیمابر سبک نیروی دریایی تایلند و کاروان تدارکاتی شروع به کار کرد. با جابجایی 23000 تن، بدنه دارای دو سیستم انبار مرکزی است، منابع نفت و آب ونیز می تواند منابع خشک باشد. برای پر کردن عمودی، یک عرشه هلیکوپتر و آشیانه در عقب کشتی نصب شد. این کشتی می تواند 9000 تن نفت و آب، مهمات و سایر لوازم را حمل کند.

در سال 2002 چین ساخت یک کشتی تدارکاتی نیروی دریایی ، شبیه به “Similan” نیروی دریایی تایلند را در کارخانه کشتی سازی شرق شانگهای آغاز کرد. کلاس 903 ( فو چی : نام گذاری ناتو ) و “Similan” هر دو درشکل بدنه و ساختار اصلی بسیار شبیه هستند. البته تجهیزات روی کشتی متفاوت می باشد و درعقب به دلیل تجهیزات عرشه هلیکوپتر یکسان نیست. شکل بدنه زیر خط آب و ساختار بدنه تا حد زیادی از طرح تایلندی پیروی می کند. تعداد پنجره ها در ساختمان اصلی کلاس فوچی بیشتر است که احتمالا جهت نیروهای انسانی کاربرد دارد. از نمای بیرونی از جمله پل، پایه هلیکوپتر و روبنای دودکش عقب بزرگتراست. در این کلاس سیستم انبار نفت در جلو، عقب نصب شده است. این کشتی ها 171 متر طول دارند و 20500 تن تناژ آنان می باشد و اولین کشتی هایی با بدنه دوجداره هستند و ایمنی انبارهای نفت و مهمات را بهبود می بخشند. از دو موتور دیزلی SEMT-Pielstick با قدرت 12000 اسب بخار ترمز با طراحی فرانسوی که تحت لیسانس ساخته شده است نیرو می گیرد و دارای دو گیربکس و دو شفت پروانه می باشد . بسیاری لرزش کم این پروانه ها را در طراحی پیشرفته آنان می دانند.

کلاس 903 با اشیانه هلیکوپتر و عرشه پرواز، می تواند یک هلیکوپتر ترابری Ka-27 ساخت روسیه، یا 1 هلیکوپتر –9 Z جهت عملیات پر کردن عمودی حمل کند.( برای اشنایی بیشتر بروی آنها کلیک کنید )

2 قبضه توپ 37 میلی متری Type 76A در بالای آشیانه بالگرد و 2 عدد در جلوی ساختمان اصلی قرار دارند و بیشتر جهت دفاع نزدیک بکار میرود با توجه به وظایف تعریف شده همیشه همراه ناوهای اسکورت است بنابرین فاقد تسلیحات تهاجمی و موشکی می باشد.بعد از ساخت دو فروند به شماره های 886 و 887 ، در سال 2012 مدل پیشرفته تری به آب انداخته شد که دارای تناژ 23000 تن بود و همچنین دارای آشیانه بزرگتری بود . این مدل از لحاظ پیکربندی بدنه و ظاهر یکسان بود ولی ظرفیت جابجایی افزایش یافته بود این کلاس بنام A 903 شناخته می شود و پر تیراژترین نوع کلاس فوچی می باشد. بسیاری از جزئیات و تجهیزات بهبود یافته، آشیانه بزرگتر گردیده و هلیکوپترهای بیشتری را در خود جای می دهد.

در عقب محل انبارعرضه کالاهای خشک است. به منظور انتقال ایمن و روان مهمات و موشک ها بین محفظه ذخیره سازی کشتی و ایستگاه تدارکات روی عرشه، تعداد زیادی آسانسور ضد انفجار در کشتی نوع 903 وجود دارد. محموله های خشک و مهمات در کشتی کاملاً مکانیزه است و با سطح پیشرفته بین المللی پیش می رود. علاوه بر این، تایپA 903 اولین کشتی تامین نفت و مهمات در چین است که توانایی تامین کشتی ها در شب را دارد.

به منظور اطمینان از ذخیره و حمل و نقل ایمن هزاران تن سوخت و صدها تن مهمات در سرتاسر کشتی، نوع 903 طرح کلی، تقسیم بندی محفظه، طرح خط لوله، تهویه، تهویه مخزن نفت و کابل گذاری به دقت در نظر گرفته است. برای اطمینان از اینکه سوخت و مهمات را می توان به سرعت و ایمن ذخیره، پمپاژ و حمل کرد. به منظور افزایش بقا، تقسیم مناطق خطرناک، محفظه های آتش، و طرح های کانال را در کشتی به دقت در نظر گرفته است و یک کف دولایه با لوله های طولی در آن نصب شده و یک سیستم جابجایی و حمل و نقل بین قسمت فوقانی در نظر گرفته است.

کانال ها و تعداد زیادی از خطوط لوله و شیرهایی که معمولاً روی عرشه کشتی قرار داشتند به قسمت بدنه منتقل شدند که به طور قابل توجهی محیط کار روی عرشه را بهبود بخشید. نوع 903 می تواند نزدیک به 10700 تن نفت کوره با احتساب سوخت خود، آب 250تن ، غذای خشک و مهمات 680 تن را حمل کند . ( با توجه به ماموریت ومسافت میزان بارگیری تغییر می کند )

قسمت عقب تایپA 903 مجهز به آشیانه هلیکوپتر و سکوی پرواز است که می تواند یک هلیکوپتر ترابری Z 8 ساخت چین ( سوپر فریلون ) یا دو هلیکوپتر Z-9 را حمل کند تا عملیات تامین عمودی انبار ها را انجام دهد. حداکثر سرعت آن 20 گره دریایی است و با سرعت 14 گره می تواند 18500 کیلمتر را بپیماید. یکی از نکات مهم اینست که هر کشتی نسبت به کشتی قبل خود از نظر تجهیزات و امکانات الکترونیکی و فنی پیشرفته تر می باشد.

چین تاکنون 10فروند از این کلاس را ساخته است و قدرت فراساحلی خود را بطور بی سابقه ایی گسترش نموده با تکمیل ناو های هواپیمابر نیروی دریایی این کشور بعد از ایالات متحده بزرگترین نیرو در سواحل دور می شود.

در عکس زیر- آبی – سیستم های انتقال که می تواند همزمان به دو کشتی عملیات سوخت یا آب اشامیدنی و در حال حرکت را انجام دهند . در کنار آن کابین هایی با پنجره های زیاد در دو سوی کشتی قرار دارند و اپراتور ها می توانند حتی در شب عملیات انتقال را انجام دهند.

سبز توپ های 37 میلمتری – نارنجی رادارها – زرد نامعلوم – آبی سیستم های خرطومی انقال سوخت و آب

مشخصات کلی

نوع کشتی : تدارکاتی و لجستیکی

تناژجابجایی : نوع 903 20500 تن

تناژجابجایی : نوع A903 23400 تن

طول : 178.5 متر

عرض : 24.8 متر

نیروگاه : پیشرانه 2 دستگاه موتور دیزل در مجموع 24000 اسب بخار که 2 شفت را می چرخانند

حداکثر سرعت : 20 گره دریایی یا 37 کیلومتر بر ساعت

( با kn نشان داده می شود یک گره برابربا مقدار مایل دریایی طی شده در یک ساعت است )

برد : 10000 ناتیکال مایل یا 18500 کیلومتر

( مایل دریایی با nmi یا nm نشان داده می شود وهر مایل دریایی معادل 1852 متر است )

ظرفیت بارگیری :

شامل : 10500تن نفت کوره ، 250 تن آبشیرین ، 680 تن بارآذوقه و مهمات

سلاح : 4 قبضه توپ x H/PJ76F دوقلو 37 میلی متر

حمل بالگرد : 1 هلیکوپتر Z-8 یا 2 هلیکوپتر Z-9

منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Type_903_replenishment_ship

http://www.mdc.idv.tw/mdc/navy/china/aoe886.htm

https://www.dvidshub.net/image/1471720/rimpac-2014-photoex

https://www.globalsecurity.org/military/world/china/qiandaohu.htm

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن