خودرو های نظامی و نفربرهای زرهی

کامیون های سری HEMTT

کامیون های سری HEMTT

ترجمه و گردآوردی : رضا حصیری

در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی، ارتش امریکا به دنبال یک جایگزین برای کامیون های باری M520 Goer خود بود که از بین طرح های ارائه شده از شرکت های MAN، AM General، PACCAR و Oshkosh، در نهایت طرحی به نام High Expanded Mobility Tactical Truck یا به اختصار HEMTT از کمپانی Oshkosh برای این امر انتخاب شد. برای شروع یک قرارداد 5 ساله به ارزش 251.13 میلیون دلار در ازای 2140 دستگاه بسته شد و رسما تولید این کامیون از 1982 آغاز شد و تا به امروز نیز ادامه دارد (قرارداد های دیگر نیز در زمان ها بعدی بسته شد). HEMTT اکنون شامل یک خانواده از کامیون های متنوع با وظایف مختلف می باشد. تاکنون نزدیک به 27000 عدد ازین کامیون ساخته یا اورهال شده است.

Oshkosh H.E.M.T.T

مشخصات فنی

کامیون HEMTT از ساختار 8×8 بهره می برد که دو محور جلوی آن فرمان پذیر می باشد (تمام محور ها مجهز به قفل دیفرانسیل می باشند). حرکت آن بر عهده پیشرانه 6 سیلندر خطی 15.2 لیتری C-15 ساخت Caterpillar با قدرت 515 اسب بخار بوده و این توان به وسیله گیربکس 5 سرعته اتوماتیک Alliance 4500SP و یک Transfer Case دو سرعته به محور ها انتقال می یابد (این قطعات مربوط به اخرین نسخه HEMTT – یعنی نسخه A4 – است و نسخه های قدیمی تر از موتور و جعبه دنده متفاوت استفاده می کردند). با ظرفیت حمل سوخت 587 لیتر (155 گالن)، برد عملیاتی آن به 300 مایل (483 کیلومتر) در حالت Full-Load می رسد. بیشینه سرعت آن نیز 62 کیلومتر بر ساعت می باشد. این خودرو (به همراه مدل های PLS و LVSR) برای حمل بار از تریلر M-1076 استفاده می کند.نسخه های اولیه این کامیون تحت پسوند A0، یک نسخه از مدل بازیابی خودروهای جنگی تحت پسوند A1، نسخه های تولیدی تحت پسوند A2، نسخه های الکترو – دیزلی تحت پسوند A3 (در انتهای مطلب به توضیح کامل تر این مدل پرداخته شده است) و نسخه های جدید تولیدی حال حاضر با پسوند A4 تولید می شوند.  نسخه های ابتدایی (A0) توسط هواپیمای C-130 و تمام مدل ها توسط هواپیمای C-17 قابل حمل می باشند.

سامانه دفاع هوایی C/RAM بر روی HEMTT
HEMTT در محفظه بار C-17

مدل های مختلف از خانواده HEMTT

بنابر نیازهای مختلف ارتش آمریکا، این کامیون در ساختار ها و با وظایف گوناگون عرضه شده است که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

M977 A0/A2/A4

اولین عضو از سری HEMTT که نقش باربری و حمل محموله را بر عهده دارد. اخرین نسخه و نسخه در حال تولید آن M977 A4 است. این مدل یک نسخه خاص به نام M977 Electrical Power Plant یا به اختصار EPP دارد که مقداری به فضای باری آن اضافه شده است. این نسخه وظیفه حمل و نگهداری ژنراتور های تولید کننده برق مورد نیاز سامانه پاتریوت را بر عهده دارند و فاقد جرثقیل حمل و کنترل محموله می باشد (سایر نسخه های M977 یک جرثقیل سبک در انتهای شاسی خود برای حمل و نقل و کنترل محموله ی خود دارند)

M977
M977 A4 (نسخه تولیدی M977 در حال حاضر)

M978 A0/A2/A4

یک تانکر بر همان پلتفرم خانواده HEMTT که ظرفیت حمل 9500 لیتر را داراست. نسخه M978 A0 در هردو مدل حمل آب و حمل سوخت تولید شد؛ اما نسخه های دیگر (M978 A2/A4) تنها قابلیت حمل سوخت داشتند.

کامیون های سری HEMTT
M978

M983 A0/A2/A4

نسخه کشنده که در اصل برای حمل و نقل تریلر حامل سامانه پاتریوت توسعه داده شده است. البته می توان از آن برای کشش سایر تریلر ها نیز استفاده کرد. یک نسخه اولیه با یک ژنراتور 30 کیلوواتی و یک جرثقیل پشت کابین جهت حل لانچر موشک بالستیک Pershing II نیز در نظر گرفته شده بود.

کامیون های سری HEMTT
M983

M984 A0/A1/A2/A4

کامیون مخصوص بازیابی خودروهای جنگی و تنها مدل دارای نسخه A1 (که حاصل تفاوت های در جرثقیل ها و سیستم های بازیابی است). تجهیزات استاندارد این مدل شامل یک وینچ دو سرعته 27240 کیلوگرمی در جلو، یک سیستم 11340 کیلوگرمی بازیابی وسایل نقلیه در عقب، یک جرثقیل 6350 کیلوگرمی (در طول بازوی 2.74 متری) ساخت Gover برای حمل اجسام و یک وینچ خود بازیابی 9072 کیلویی می باشد.

تجهیزات ریکاوری نصب شده روی M984

M985 A0/A2/A4

این نسخه نیز همانند مدل M977 برای حمل و نقل ساخته شده است البته وظیفه اصلی آن پشتیبانی راکت توپخانه ای M270 MRLS و حمل راکت های آن (معمولا با تریلر M989A1 HEMAT)  است. همچنین نسخه ی Guided Missle Transporter (GMT) برای حمل و نقل موشک های پاتریوت در نظر گرفته شده است و با وجود یک جرثقیل حمل محموله مدل HIAB 8108/2 به راحتی از سایر مدل های باربری قابل تشخیص است.

M985 و جرثقیل آن در حال کار

M1120 A2/A4 Load Handling System (LHS)

این مدل در ابتدا به عنوان یک پکیج آپگرید برای M977 معرفی شد که در آن محفظه بار و جرثقیل حمل بار با یک سیستم بارگذاری جدید به نام MPH-165 Load Handling System (LHS) (که در مدل Oshkosh PLS نیز به کار رفته) جایگزین شده است. همچنین سیستم تعلیق آن نیز بهبود داده شده است.

M1120

M1977 A0/A2 Common Bridge Transporter (CBT)

نسخه پل گذار از سری خانواده کامیون های HEMTT می باشد. این مدل در اصل یک جزئی از یک برنامه اورهال بر روی مدل های M1120 LHS می باشد.

M1977
نحوه عملکرد سیستم بارگذاری MH-165 (کامیون در تصویر Oshkosh PLS می باشد)

M1142 Tactical Fire Fighting Truck (TFFT)

نسخه آتش نشانی (که از نامش نیز پیداست!) که بر روی شاسی M977 A2 توسعه پیدا کرده است. سیستم تعلیق عقب این مدل از تعلیق عقب M1120 LHS به عاریت گرفته شده است. تجهیزات آتش نشانی این مدل ساخت شرکت Pierce Manufacturing است که خود زیر مجموعه کمپانی Oshkosh می باشد.

M1142 TFFT

M1158 HEWATT

نسخه پشتیبانی کامیون آتش نشانی M1142 در هنگام انجام عملیات

M1158 HEWAT

HEMTT-Based THAAD

نسخه حامل سامانه دفاع موشکی THAAD هم در اصل عضو خانواده HEMTT محسوب می شود که ظاهرا بر اساس M1120 LHS ساخته شده ولی اطلاعات دقیقی از آن در دسترس نیست.

THAAD Launcher

مدل های HEMTT با پیشرانه الکترو – دیزلی (HEMTT A3 ProPulse)

نسخه با پیشرانه الکترو – دیزلی که موتور دیزلی در این نسخه یک ژنراتور الکتریکی را به حرکت وا می دارد و برق تولید شده از این ژنراتور از طریق پیشرانه های الکتریکی روی محور ها مستقیم به چرخ ها منتقل می شود. با این روش از اتلافات عظیم انرژی در گیربکس، دیفرانسیل، مبدل گشتاور، ترنسفر کیس و … پیش گیری به عمل می آید (چون HEMTT از ساختار 8×8 بهره می برد، دارای تعداد زیادی از انواع چرخ دنده های متعدد مکانیکی نیز هست که چرخ دنده ها ذاتا اتلاف انرژی بالایی دارند). به گفته مجریان این طرح، در این نمونه میزان بهره وری در مصرف سوخت تا 40 درصد گزارش شده است.

کشور های به کار گیرنده

ایالات متحده آمریکا، اسرائیل، ترکیه، بحرین، کره جنوبی، تایوان، عمان، مراکش، کویت، اردن، یونان، مصر، قطر، عربستان سعودی

مشخصات
کمپانی سازنده Oshkosh Corporation
تعداد ساخته شده +27,000
تعداد خدمه 2 نفر
طول 10.4 متر
عرض 2.4 متر
ارتفاع 3.0 متر
وزن

19,300 کیلوگرم

31,000 کیلوگرم (a-kit armor)

34,200 کیلوگرم (b-kit armor)

موتور

Detroit Diesel 8V92TA V-8 (A0 & A1)

Detroit Diesel 60-Series In-Line 6 Cyl. (A2)

Caterpillar C-15 In-Line 6 Cyl. (A4)

توان خروجی موتور

445 اسب بخار (A0 & A1)

500 اسب بخار (A2)

515 اسب بخار (A4)

جعبه دنده

Allison HT74 4F/1R (A0 & A1)

Allison HD 4560P 6F/1R (A2)

Alliance 4500SP 5F/1R (A4)

جعبه دنده کمکی

(Transfer Case)

Oshkosh 55,000 lbs 2-speed
سیستم تعلیق

Leaf-Spring by Hendrickson (A0 & A1 & A3)

Air-Suspension by Holland (A4)

عمق عبور از آب 1.2 متر
شیب صعودی 60 %

سئوالات و نظرات خود را می توانید  با مدیریت سایت با ایمیل jangaavaran@YAHOO.COM  در میان بگذارید

در مورد سایر خودرو ها و کامیون های ساخت Oshkosh در آینده مطالبی قرار داده خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن