ایران

پروژه ژن سیاه

پروژه ژن سیاه

پروژه ژن سیاه

محمد جواد عسگرپور

برای سالیان زیادی اطلاعت بسیار کمی از پروژه ژن سیاه و پروژه آیبکس در اختیار بود ولی مسئله ای که مشخص است این است که این دو پروژه نقش معناداری در جاسوسی اطلاعاتی از شوروی در اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ میلادی بازی کردند ولی امروره با تلاش های آقای تام کوپر اطلاعاتی درباره این پروژه بدست آمده و امیدواریم در آینده عکس ها و اطلاعاتی از این پروژه درز کند…..
در طول دوران جنگ سرد همواره آمریکا چندین سورتی پرواز های شناسایی در نزدیکی مرز های شوروی و پیمان ورشو انجام میداد تا اطلاعاتی درباره پدافند بلوک شرق و رادار های آنها بدست آوردند
این نوع جاسوسی را elint میگویند که در این نوع هواپیمای شناسایی با آنتن های خود امواج راداری دشمن را دریافت کرده و تجزیه و تحلیل میکند و در نهایت اطلاعات درباره رادار دشمن شامل فرکانس رادار دشمن نقاط کور رادار دشمن وقدرت جنگ الکترونیک رادار ها بدست میآید آمریکا طی جنگ سرد این گونه عملیات جاسوسی از شوروی انجام میداد تا نقاط کور راداری شوروی را پیدا کرده تا در زمان جنگ جهانی سوم بتواند بمب افکن های خود را از نقاط کور راداری دشمن بدون دیده شدن روانه هدف کند.ایران به عنوان متحد آمریکا در زمان رژیم پهلوی در دهه ۷۰ میلادی دارای مرز طولانی با قسمت های جنوبی شوروی داشت و در طول همین روابط حسنه آمریکا و ایران آمریکا سایت های راداری برای رصد شوروی و پایگاه های شنود برای جاسوسی از شوروی در ایران تاسیس کرد و مرز بین ایران و شوروی به علت شرایط جغرافیایی دارای نقاط کور راداری بود که بستر مناسبی ایجاد کرده بود تا هواپیما های جاسوسی بتوانند بدون دیده شدن با پرواز در ارتفاع پایین از مرز عبور کنند و عکس ها و اطلاعات ارزشمندی بدست آورند و این شرایط باعث شده بود تا ایالات متحده بتواند به راحتی پرواز های جاسوسی از نوع elint در این منطقه انجام دهد و سایت های شنود تاسیس کند که به این عملیات جاسوسی النت پروژه آیبکس میگفتند هر چند در همان زمان پروژه دیگری در حال انجام بود از سال ۱۹۶۸ میلادی با توجه به روابط خوب ایران و آمریکا ۱۲ فروند هواپیما شناسایی RF-5A ساخته کمپانی نورثروپ تحویل نیروی هوایی شاهنشاهی ایران شد هر چند این هواپیما ها بصورت کاملا محرمانه نگهداری میشدند و عکسی از آنها نبود انگار که اصلا وجود نداشتند و شماره سریال های هواپیما های RF-5A از لیست تولیدی شرکت نورثروپ نیز حذف شده بودندوتاسال ۱۹۷۱ تحت عنوان پروژه ژن سیاه سورتی های شناسایی در مرز شوروی توسط خلبانان آمریکایی با همین هواپیما های RF-5A انجام میگرفت امروزه مشخص است که دو فروند از RF-5A که با خلبانان آمریکایی پرواز میکردند توسطشوروی سرنگون شدندخلبانان اجکت کردند و بعد به‌اسارت روس ها درآمد به آنها میگفتند که در حال آموزش به خلبانان ایرانی بودند که مسیر را گم کرده و سر از شوروی درآوردند ،موضوع دیگر این بود که این RF-5A ها سیم کشی شده بودند که بمب اتمی حمل کنند تا برای نقش ثانویه در صورت ضرورت به اهدافی در شوروی حمله اتمی کنند

ار اف 5 ای نسخه شناسایی

اگرچه RF-5A ها هواپیما های خوبی بودند و اطلاعات و عکس های خوبی هم بدست آورده بودند ولی در حقیقت این هواپیما های RF-5A ها آن چیزی نبودند که خلبانان آمریکایی میخواستند و به علاوه با توجه به اینکه شاه هم در جریان پروژه ژن سیاه بود و خواهان ادامه این پروژه بود با توجه به این شرایط هواپیمای شناسایی RF-4 که پیشرفته تر بود وارد ایران شد و قرار شد که ایران هزینه RF-4 هارا بپرادازد و این پرنده ها توسط خلبانان ایرانی و آمریکایی پرواز کند تا خلبانان نیروی هوایی شاهنشاهی تجربه ی ارزشمندی در عملیات های شناسایی بدست آورند در سال ۱۹۷۱ یک دسته ۲ فروند از RF-4 وارد ایران شد منابع رسمی اعلام کردند که این دو فروند RF-4E بودند که نیروی هوایی شاهنشاهی ایران هم کاربر آن بود ولی منابع درگیر در موضوع گفتند که این دو فروند غیر معمول هستند و نتیجه گیری شد وامروزه مشخص است که آن دو فروند دراصل RF-4C بودندکه تحت عنوان آر اف-۴ایی وارد ایران شدند و شماره سریان این دو پرنده نیز از لیست تولید مکدونل داگلاس حذف شده بود برای درک بهنر موضوع به توضیح درباره نسخه های شناسایی فانتوم میپردازیم
نسخه RF-4C در اصل نسخه بکار گیری شده توسط نیروی هوایی آمریکا بود که پیشرفته ترین نوع شناسایی فانتوم بود این نسخه دارای دوربین ها برای عکسبرداری و در نسخه RF-4C(H ) دارای دوربین های فروسرخ و این نسخه قابلیت جاسوسی ELINT یا جاسوسی الکترونیکی را دارا بود به علاوه دارای رادار AN/APQ-172 بود که از نوع رادار های اسلار یعنی نقشه بردارپهلو نگر بود یعنی نیازی نیست حتما در منطقه مورد نظر که احتمالا هم با پدافند محافظت میشودحاضرشود با گذر از منطقه کناری از منطقه مورد نظر نیز میتوان نقشه برداری کرد
نسخه دیگر RF-4B است که این نسخه مخصوص نیروی دریایی بود و مجهز به دوربین برای عکسبرداری و رادارنقشه بردار پهلو نگر AN/APQ-102 بود

ار اف 4
نسخه دیگر RF-4E است که مشتق شده نسخه F-4E بود که صادراتی بوده و تمامی ۱۴۳ فروند ساخته شده فروش رفت این نسخه در سطح بسیار پایین تری از RF-4C بود و دارای قابلیت جاسوسی الکترونیکی ELINT نبود و دارای رادار نقشه بردار معمولی AN/APQ-99 بود که رادار نقشه بردار بدون قابلیت پهلونگری بود یعنی این نسخه برای شناسایی حتما باید در منطقه مورد نظر حاضر باشد.
حال در بالا مشخص کردیم که برتری های نسخه RF-4C بر RF-4E چیست(قابلیت ELINT و رادار پهلونگر)
حتی RF-4C هایی که به ایران آمدند نسخه ی خاصی مخصوص ELINT جاسوسی الکترونیکی بودند که گرانقیمت ترین فانتوم های ساخته شده با قیمت ۱۲ ملیون دلار بودند تا به امروز هیچ عکس رسمی و معتبری از این RF-4C ها و آن آر اف – ۵ای ها در دسترس نیست این دو فانتوم با شماره سریال های ۷۲۰۲۶۶ و ۷۲۰۲۶۹ شناخته میشدند که منابع از آنها به عنوان فانتوم های ناشناخته ایرانی یاد میکنند و همانند RF-5A ها این RF-4C ها هم برای حمله اتمی در نقش ثانویه سیم کشی شده بودند و با یک خدمه ایرانی و یک خدمه آمریکایی پرواز میکردند و این دو RF-4C به طور معمول دو بار در ماه عملیات انجام میدادند و اگر هم توسط شوروی سرنگون میشدند همان داستان همیشگی که خلبان آمریکایی در حال آموزش خلبان ایرانی بوده که با خراب شدن سیستم های ناوبری سر از شوروی در آوردند را به روس ها میگفتند و امروزه شناخته شده است که این دو فروند RF-4C یکی در سال ۱۹۷۳ و دیگری در سال ۱۹۷۶ توسط شوروی سرنگون شدند برا اساس منابع در ۲۸ نوامبر سال ۱۹۷۳ میلادی یک فروند آر اف -۴سی نیروی هوایی شاهنشاهی با خلبانی خلبان شکوه نیا و در کابین عقب جان سندرز برای عملیات شناسایی به سمت حریم هوایی شوروی پرواز کردند زمانی که RF-4C در حال پرواز با سرعت ۱.۴ ماخ در شوروی بود توسط یک فروند میگ۲۱ با خلبانی کاپیتان ELISEEV کشف و رهگیری شد در ابتدا میگ ۲۱ سعی داشت تا RF-4C را مجبور به نشستن در شوروی کند ولی RF-4C به سمت مرز ایران فرار کرد که میگ ۲۱ موشک های خود را شلیک کرد که RF-4C با پرتاب چف و فلر از دست موشک ها فرار کرد ولی در نهایت کاپیتان ELISEEV دستور گرفت تا تحت هیچ شرایطی اجازه فرار به فانتوم ندهد در نهایت کاپیتان ELISEEV هواپیمای خود را به RF-4C کوبید و خودش کشته شد و فانتوم هم سرنگون شد ولی خلبان شکوه نیا و سندرز توسط روس ها به اسارت در آمدند و همان داستان همیشگی را برای روس ها تعریفکردند در نهایت شکوه نیا و سندرز با یک ماهواره شوروی که در ایران فرود آمده بود معاوضه شدند خلبان شکوه نیا در سال ۱۹۷۹ از ایران خارج شد و در سال ۱۹۸۰ به ایران بازگشت که دستگیر و اعدام شد جان سندرز هم به آمریکا رفت و خلبانی خود را در آمریکا ادامه داد ،در نهایت روس ها هم دست به اقدام متقابل زدند و از پرنده شناسایی میگ ۲۵آر برای عملیات شناسایی بر فراز ایران استفاده شد که پرنده MIG-25R میتوانست با سرعت ۳ ماخ در ارتفاع ۷۰۰۰۰ پایی یعنی ۲۱ کیلومتری سطح زمین پرواز کند که در این شرایط جنگنده های فانتوم و تایگر ایرانی و پدافند هاوک نمیتوانستند فاکسبت را سرنگون کنند ولی در سال ۱۹۷۶ یک فانتوم ایرانی F-4E توانست فاکسبت شوروی را هدف قرار داده و فاکسبت بعد از پرواز به شوروی در همانجا سقوط کرد و بعد از این ایران جنگنده F-14A را تحویل گرفت و با لاک کردن تامکت بر روی یک فاکسبت بر فراز دریای کاسپین در سال ۱۹۷۸ برای همیشه به پرواز شناسایی شوروی بر فراز ایران پایان داد.و هواپیما دوم RF-4C هم در سال ۱۹۷۶ در شوروی سرنگون شد که از چگونگی آن اطلاعاتی در دسترس نیست .
و اما تمامی اطلاعاتی که درباره پروژه ژن سیاه د اختیار است همین هایی بود که گفته شد امیدواریم در آینده دست کم درباره چگونگی سرنگون شدن دو آر اف-۵ای و آر اف-۴ سی دوم در سال ۱۹۷۶ اطلاعاتی منتشر شود ‌.
پروژه آیبکس:
پروژه ایبکس در سال ۱۹۷۴ با همکاری ایران و آمریکا استارت خورد و سازمان های آمریکایی دخیل NSA و CIA بودند و هزینه مبلغ ۵۰۰ ملیون دلار بود که به پیمانکار اصلی پروژه یعنی شرکت راکول پرداخت شد و در این پروژه قرار بود عملیات شناسایی و شنود ضد شوروی انجام گیرد و چند هواپیمای شناسایی هم به خدمت گرفته شوند ،۵ ایستگاه جاسوسی در ایران تاسیس شد که سه تای آنها توسط نیروی هوایی آمریکا و ایران کنترل میشد و دوتای دیگر توسط CIA و همینطور NSA پایگاه های سیا که تحت عنوان trackman 1 شناخته میشد در بهشهر بود و برای دریافت امواج رادیویی شوروی و بررسی آن و همینطور انجام عملیات شنود ضد شوروی برای دریافت اطلاعات از فعالیت های نظامی شوروی و دریافت اطلاعات از تست های موشکی شوروی و عکسبرداری با رزولوشن بالا و همچنین دریافت اطلاعات از ماهواره ها بکار گرفته میشدند و زمانی که آمریکایی ها از پایگاه trackman 1 هشداردریافت میکردند برای دریافت اطلاعات بیشتر از تست موشکی شوروی پرواز های elint از جزیره اوکیناوا و آلاسکا انجام میدادند و همچنین پایگاه های جاسوسی در ایران تحت تدابیر امنیتی نگهداری میشدند و نیروی هوایی ایران وظیفه محافظت از پایگاه ها را داشت و دو هواپیمای DHC-4 هم وارد ایران شدند که وظیفه جابجایی کارمندان سیا در ایران که در پروژه آیبکس کار میکردند را داشتند (یکی از این دو DHC-4 امروزه در موزه هوانوردی تهران است و از سرنوشت آن یکی DHC-4 اطلاعاتی در دسترس نیست)
ایی سی130
بوئینگ 707
و همچنین در ادامه پروژه آیبکس ۳ فروند P-3 و یک فروند بویینگ ۷۰۷ برای جاسوسی الکترونیکی ELINT تغییر یافتند و همچنین چند فروند C-130 تغییر یافته تحت عنوان RC-130H خفاش تحویل ایران شد که برای شنود مکالمات شوروی بکار میرفت و بویینگ ۷۰۷ هم در سال ۱۹۷۵ برای عملیات ELINT جاسوسی الکترونیکی توسط کمپانی راکول تغییر کرد و در اختیار نیروی هوایی ایران قرار گرفت و دولت ایران با امکانات پروژه آیبکس دست به جاسوسی از شوروی و عراق زد و با پرنده های خفاش RC-130H و بویینگ ۷۰۷ تغییر یافته و پایگاه های دریافت امواج عملیات های جاسوسی از شوروی انجام میگرفت تا اینکه انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ صورت گرفت و پروژه آیبکس و ژن سیاه بطور کامل لغو شد ولی همچنان خفاش ها و یک بویینگ ۷۰۷ در اختیار ایران است .
یکی از اهداف جاسوسی الکترونیکی از شوروی توسط آمریکا این بود که نقاط کور راداری شوروی در مرز ایران کشف شود تا در صورت جنگ جهانی سوم بمب افکن های B-52 از راه همین نقاط کور بدون دیده شدن به شوروی حمله کنند
نوشته شده برای سایت جنگاوران http://jangaavaran.ir

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن