ایرباسA-330
ایرباسA-330
در دهه 1970 کمپانی ایرباس مدل 300 را ارائه کرد که اولین جت دو موتوره پهن پیکر جهان بود. این کمپانی در دهه 1970 و 1980 دست به توسعه مدل های مختلفی از این هواپیما زد و هدف افزایش برد و توان حمل مسافر بود. با ورود بوئینگ 767 ایرباس برای رقابت با بوئینگ در عرصه هواپیماهای پهن پیکر دو موتوره که توان پروازهای بین قاره ای داشته باشد دست به توسعه نسخه ای از ایرباس 300 با کد ایرباس 300بی9 زد که در نهایت منجر به ساخت هواپیمای جدید با نام ایرباس 330 شد
در سال 1984 برنامه مبنی بر ساخت یک جت دو موتوره با ظرفیت 410 نفر برای جایگزین جت های سه موتوره ای چون لاکهید تری استار و دی سی 10 در ایرباس به وجود امد که از فناوریهای خانواده ایرباس 320 استفاده میکرد که در ان دوران به تازگی وارد خدمت شده بودند و نشان داده بود جتهای بسیار قابلی هستند. همزمان ایرباس بر اساس این طرح دو موتوره یک طرح چهار موتوره مشابه را نیز پیش برد که قرار بود ظرفیت بیشتر از نسخه دو موتوره داشته باشد . در همان سال اعلام شد که ایرباس دو محصول جدید یکی با دو موتور با نام ایرباس 330 و دیگری با چهار موتور یعنی ایرباس 340 را توسعه خواهد داد . هر دو طرح همراه هم به پیش رفتند و در سال 1991 ایرباس 340 و یک سال بعد 330 به پرواز در امد و هر دو در سال 1994 وارد خدمت شدند. امروزه 330 پرفروشترین پهن پیکر ایرباس است
ایرباس 330 به سرعت تبدیل به رقیب بوئینگ 767 و 777 شد
ایرباس 330 یک هواپیما پهن پیکر با طول 58 متر در نسخه نخست است که از دو موتور بهره می برد. بدنه و بال این هواپیما با ایرباس 340 شبیه است تنها از نظر اندازه بال و بدنه فرق دارد. بدنه از الومینویم ساخته شده اگرچه بخشهای زیادی از بال و سکان عمودی دارای ترکیب فیبر کربن است . هوایپما دارای سه درب اصلی و یک درب استراری در هر سمت است که سه درب یکی در جلو یکی در عقب و یکی در میانه بدنه البته در قسمت جلوی بال است.
کابین دارای دو خدمه است یکی خلبان و دیگری کمک خلبان و از شش نمایشگر رنگی چند منظوره و دو نمایشگر سی ار تی قابل برنامه ریز استفاده می کند . هر دو خلبان به رسم تمامی هواپیماهای ایرباس از ایرباس 320 به بعد دارای دو دسته هدایت جواستیک شکل به جای فرمان هستند و جلوی هر کدام از دو خلبان دارای میز جمع شونده است که بسیار هم به کار می اید
هواپیما دارای دو راه رو است . در حالت اقتصادی 406 تا 440 صندلی را دارد که ترکیب صندلی ها شامل دو صندلی در سمت راست، چهار صندلی در وسط و دو صندلی در سمت چپ ولی حالت های فرست کلاس ویا کلاس های ویژه ممکن است یک نفر در سمت راست سه تا دو صندلی در مرکز و یک صندلی در سمت چپ باشد . در حال فرست کلاس ممکن است تعداد صندلی ها تا 277 نفر نیز کاهش یابد
هواپیما دارای دو موتور است. 330 از سه مدل موتور در مدل های مختلف بسته به سفارش استفاده میکند
یکی موتور General Electric CF6-80E1 که دارای 67000 تا 72000 پاوند رانش است، موتور Pratt & Whitney PW4000 با توان 64000 تا 70000 پاوند و یا موتور Rolls-Royce Trent 700 با 67000 تا 72000 پاوند رانش ایجاد میکند. هواپیما دارای دو ارابه فرود در عقب هر کدام با چهار چرخ و یکی در جلو با دو چرخ است
مدل های مختلف
ایرباس 330 سری 200
اولین نسخه تولید که از سال 1994 وارد خط تولید شد. این نمونه می تواند بین 247 تا 406 مسافر را حمل کند و با مسافر کامل دارای برد 13450 کیلومتر است که این برد با میزان سوخت 139090 لیتر سوخت به دست امده است . هواپیما دارای بیشترین سرعت پیمایش 871 کیلومتر بر ساعت در حالت معمول است.تاکنون بیش از 645 فروند از این هواپیما سفارش داده شد و همچنین خط تولید ان باز است
ایرباس 330 سری 300
این نسخه پنچ متر کشیده تر است و میزان صندلی ها به 440 متر رسیده است ولی برد ان کمتر شده است. این نسخه دارای برد 11750 کیلومتر است و البته میزان سوخت نیز کاهش یافته و به عدد 97530 لیتر رسیده است. در واقع این نسخه برای مسیرهای پر مسافر ولی با فاصله کمتر است. از این هواپیما 761 فروند سفارش داده شده است
ایرباس 330 سری 200 مدل اف
نسخه باربری دارای یک درب بارگیری در کنار بدنه سمت چپ است ویا از دو درب بارگیری کوچکتر در سمت چپ یکی در عقب و دیگری در جلوی در بخش زیرین هواپیما استفاده میکند. این نسخه میتواند تا 70 تن بار را حمل کند و برد ان به 5900 کیلومتر می رسد. 42 فروند از این نسخه ساخته شده است
تا کنون 1448 فروند از این هواپیما سفارش داده شده که بیش از 1220 فروند ان تحویل شده است
ایرباس 330 سیر NEO
این نسخه نمونه اینده 330 است که در خط تولید جایگزین نمونه های فعلی می شود. این نسخه با افزایش کارایی ایرودینامیکی کاهش مصرف سوخت تا 14% برای هر صندلی و هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارد از این رو قیمت پرواز کاهش می یابد. این نسخه در سال 2014 میلادی معرفی شد و قرار است در سال جاری میلادی پرواز کرده و از سال 2017 تحویل خواهد شد. این نسخه دارای دو مدل است که شامل 330 neo سری 800 با ظرفیت تا 406 نفر و برد کامل 13900 کیلومتر که جایگزین 330 سری 200 می شود و دیگری 330 neo سری 900 با ظرفیت 440 نفر که جایگزین سری 300 می شود و 12130 کیلومتر برد دارد .
این دو نسخه تا کنون 186 سفارش(در زمان نوشتن مقاله) داشتند که غیر از ده فروند همگی از سری 900 بودند
قیمت
همینک قیمت یک ایرباس 330 سری 300 عدد 256 میلیون دلار و یک 330 سری 900 عدد 287 میلیون دلار است
بزرگترین کاربران ایرباس 330 عبارتند از خطوط هوایی ترکیه با 59 فروند،شرکت هوای چین با 53 فروند،شرکت هوایی جاینا استرن کشور چین با 51 فروند و Cathay Pacific تایوان با 42 فروند است همچنین بزرگترین سفارش دهنده فعلی نسخه neo شرکت ایر اسیا کشور مالزی با 66 سفارش است
نسخه های نظامی
ایرباس 330 سری 200 مدلMRTT: این نسخه نمونه سوخت رسان و ترابری ایرباس 330 است که دارای درب بارگیری در کنار بدنه و تجهیزات سوخت رسانی است. این هواپیما دارای سه جایگاه سوخت رسانی است که شامل دو جایگاه شلنگی و یک جایگاه بومی و میتواند 111000 کیلوگرم سوخت ویا 45 تن بار را حمل کند و برد ان به 14800 کیلومتر می رسد. تاکنون 49 فروند این هواپیما سفارش داده شده که نیم از ان تحویل داده شده است مشتریان این نسخه عبارتند از استرالیا 5 فروند،فرانسه 9 فروند،عربستان 6 فروند،سنگاپور 6 فروند، امارات 5 فروند،کره 4 فروند و انگلستان 14 فروند، اسپانیا3 فروند،نروژ 1 فروند، هلند دو فروند،المان 4 فروند،بلژیک یک فروند،
مشخصات ایرباس 330 سری 300
- فاصله نوک دو بال: ۶۰٫۳ متر
- طول: ۶۳٫۷۵ متر
- ارتفاع: ۱۶٫۸ متر
- ظرفیت مسافر: ۴۴۰ نفر
- بیشینه سرعت: ۸۶/۰ ماخ (۹۱۲ کیلومتر بر ساعت)
- محدوده پرواز: ۱۰۴۰۰ کیلومتر
ترجمه:عبدالحمید تارخ
منابع: http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a330family
https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330
سلام
تشکر از مقاله خوبتون لطفا اگر امکان داره در مورد ارتش های جهان به خصوص نیروی هوایی مقالات بیشتری بگذارید و همین طور در مورد هواپیما های مسافربری مثل a 340
بازم ممنونم اگه ممکنه اخبار نظامی رو مفصل تر بنویسید
دستتون درد نکنه