هوانوردی غیر نظامی

ایرباسA-330

ایرباسA-330

در دهه 1970 کمپانی ایرباس  مدل 300 را ارائه کرد که اولین جت دو موتوره پهن پیکر جهان بود. این کمپانی در دهه 1970 و 1980 دست به توسعه  مدل های مختلفی  از این هواپیما  زد و هدف افزایش برد و  توان حمل مسافر بود. با ورود بوئینگ 767 ایرباس برای رقابت با بوئینگ در عرصه هواپیماهای پهن پیکر دو موتوره  که توان پروازهای بین قاره ای داشته باشد دست به توسعه  نسخه ای از ایرباس 300 با کد ایرباس 300بی9 زد که در نهایت منجر  به ساخت هواپیمای جدید با نام ایرباس 330 شد

در سال 1984 برنامه مبنی بر ساخت یک جت دو موتوره با ظرفیت  410 نفر برای   جایگزین جت های سه موتوره ای چون لاکهید تری استار و دی سی 10 در ایرباس به وجود امد  که  از فناوریهای خانواده ایرباس 320 استفاده میکرد  که در ان دوران به تازگی وارد خدمت شده بودند  و نشان  داده بود  جتهای بسیار قابلی هستند. همزمان ایرباس بر اساس  این طرح دو موتوره یک  طرح چهار موتوره مشابه  را نیز پیش برد که قرار بود ظرفیت بیشتر از نسخه دو موتوره داشته باشد . در  همان سال اعلام شد که ایرباس  دو محصول جدید  یکی با دو موتور با نام ایرباس 330 و دیگری با چهار موتور یعنی ایرباس 340 را توسعه خواهد داد . هر دو طرح همراه هم  به پیش رفتند و در سال 1991 ایرباس  340 و یک سال بعد 330 به پرواز در امد و هر دو در سال 1994 وارد خدمت شدند. امروزه 330 پرفروشترین پهن پیکر ایرباس است

0966792

ایرباس 330 به سرعت تبدیل به رقیب بوئینگ  767 و 777 شد

ایرباس 330 یک  هواپیما پهن پیکر با طول 58 متر در نسخه نخست است که از دو موتور بهره می برد. بدنه و بال این هواپیما با ایرباس 340 شبیه است تنها از نظر اندازه بال و بدنه فرق دارد. بدنه  از الومینویم  ساخته شده اگرچه بخشهای زیادی  از  بال و سکان عمودی دارای  ترکیب فیبر کربن است .  هوایپما دارای سه درب اصلی و یک درب استراری در هر سمت است  که  سه  درب یکی در جلو یکی در عقب  و یکی در میانه  بدنه البته در قسمت جلوی بال است.

کابین دارای دو خدمه است یکی خلبان و دیگری  کمک خلبان   و از شش نمایشگر رنگی چند منظوره و دو نمایشگر سی ار تی قابل برنامه ریز استفاده می کند . هر دو خلبان به رسم   تمامی  هواپیماهای ایرباس  از ایرباس 320 به بعد دارای  دو دسته هدایت جواستیک شکل به جای  فرمان هستند و جلوی  هر کدام از دو خلبان دارای  میز جمع شونده است  که بسیار هم به کار می اید

هواپیما دارای  دو راه رو است . در حالت  اقتصادی 406 تا 440 صندلی  را دارد که ترکیب صندلی ها  شامل دو صندلی  در سمت راست، چهار صندلی در وسط و دو صندلی در سمت چپ  ولی حالت های فرست  کلاس ویا کلاس  های ویژه ممکن است یک نفر در سمت راست  سه تا دو صندلی در مرکز و یک صندلی در سمت چپ باشد . در حال فرست  کلاس ممکن است تعداد صندلی ها   تا 277 نفر نیز کاهش یابد

هواپیما دارای  دو موتور است. 330 از سه مدل موتور در مدل های مختلف بسته به سفارش  استفاده میکند

یکی موتور General Electric CF6-80E1 که دارای  67000 تا 72000 پاوند رانش است، موتور Pratt & Whitney PW4000 با توان 64000 تا 70000 پاوند و یا موتور Rolls-Royce Trent 700 با 67000 تا 72000 پاوند  رانش ایجاد میکند. هواپیما دارای  دو ارابه فرود در عقب  هر کدام با چهار چرخ و یکی در جلو با دو چرخ است

0114066 1196390 0971351

مدل های مختلف

ایرباس 330 سری 200

اولین نسخه  تولید که از سال 1994 وارد خط تولید شد. این نمونه  می تواند بین 247 تا 406 مسافر  را  حمل کند و با مسافر کامل دارای برد 13450 کیلومتر است  که این  برد با میزان سوخت 139090 لیتر سوخت به دست  امده  است . هواپیما دارای  بیشترین سرعت پیمایش 871 کیلومتر بر ساعت در حالت معمول است.تاکنون بیش از 645 فروند  از این هواپیما سفارش داده  شد  و همچنین خط تولید ان باز است

سری 200
سری 200

ایرباس 330 سری 300

این نسخه  پنچ متر کشیده  تر است و میزان صندلی ها به 440 متر رسیده است ولی برد ان کمتر شده است. این نسخه دارای  برد 11750 کیلومتر است و البته میزان سوخت نیز کاهش یافته و به عدد 97530 لیتر رسیده است. در واقع این نسخه  برای مسیرهای پر مسافر ولی با فاصله کمتر است. از این هواپیما  761 فروند سفارش داده شده است

سری 300
سری 300

ایرباس 330 سری 200 مدل اف

نسخه باربری  دارای  یک درب بارگیری در کنار بدنه سمت چپ  است ویا از دو درب بارگیری کوچکتر  در سمت چپ یکی در عقب و دیگری  در جلوی در بخش زیرین  هواپیما  استفاده میکند. این نسخه  میتواند تا 70 تن بار را حمل کند و برد ان به 5900 کیلومتر می رسد. 42 فروند از این نسخه ساخته شده است

تا کنون 1448 فروند از این هواپیما  سفارش داده شده که بیش از 1220 فروند ان تحویل شده است

نسخه باربری در این تصویر دو درب دارد یکی در سمت راست و دیگری سمت چپ
نسخه باربری در این تصویر دو درب دارد یکی در سمت راست و دیگری سمت چپ

ایرباس 330 سیر NEO

این نسخه نمونه اینده 330 است که در خط تولید جایگزین  نمونه های فعلی می شود. این نسخه  با افزایش کارایی ایرودینامیکی  کاهش مصرف سوخت  تا  14% برای هر صندلی و هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارد از این رو قیمت پرواز کاهش می یابد. این نسخه  در سال 2014 میلادی معرفی شد و قرار است در  سال جاری میلادی  پرواز کرده و   از سال 2017 تحویل خواهد شد.  این نسخه دارای  دو مدل است که شامل 330 neo سری 800 با ظرفیت تا 406 نفر و برد کامل 13900 کیلومتر که جایگزین 330 سری 200 می شود و دیگری  330 neo سری 900 با ظرفیت 440 نفر که جایگزین  سری 300 می شود و 12130 کیلومتر برد دارد .

این دو نسخه تا کنون 186 سفارش(در زمان نوشتن مقاله) داشتند که غیر از ده فروند همگی از سری 900 بودند

NEO
NEO

قیمت

همینک  قیمت  یک ایرباس 330 سری 300 عدد 256 میلیون دلار و یک 330 سری 900 عدد 287 میلیون دلار است

بزرگترین کاربران ایرباس 330 عبارتند از  خطوط هوایی ترکیه با 59 فروند،شرکت هوای چین با 53 فروند،شرکت هوایی جاینا استرن کشور چین با 51 فروند و Cathay Pacific تایوان با 42 فروند است همچنین بزرگترین سفارش  دهنده فعلی نسخه neo شرکت ایر اسیا کشور مالزی با 66 سفارش است

نسخه های نظامی

ایرباس 330  سری 200 مدلMRTT: این نسخه  نمونه سوخت رسان و ترابری ایرباس 330 است  که دارای  درب بارگیری در کنار بدنه و تجهیزات سوخت رسانی است. این هواپیما دارای سه جایگاه سوخت رسانی است که شامل دو جایگاه شلنگی و یک جایگاه بومی و میتواند 111000  کیلوگرم سوخت  ویا 45 تن بار را حمل کند و برد ان به 14800 کیلومتر می رسد. تاکنون 49 فروند این هواپیما سفارش  داده شده که نیم از ان تحویل داده شده است مشتریان این نسخه  عبارتند از  استرالیا 5 فروند،فرانسه 9 فروند،عربستان 6 فروند،سنگاپور 6 فروند، امارات 5 فروند،کره 4 فروند و انگلستان 14 فروند، اسپانیا3 فروند،نروژ 1 فروند، هلند دو فروند،المان 4 فروند،بلژیک یک فروند،

سوخت رسان اماراتی ها..در تصویر غلاف زیر بال و بوم زیر دم مشخص است
سوخت رسان اماراتی ها..در تصویر غلاف زیر بال و بوم زیر دم مشخص است

مشخصات ایرباس 330 سری 300

  • فاصله نوک دو بال: ۶۰٫۳ متر
  • طول: ۶۳٫۷۵ متر
  • ارتفاع: ۱۶٫۸ متر
  • ظرفیت مسافر: ۴۴۰ نفر
  • بیشینه سرعت: ۸۶/۰ ماخ (۹۱۲ کیلومتر بر ساعت)
  • محدوده پرواز: ۱۰۴۰۰ کیلومتر

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع: http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a330family

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330

 

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام
    تشکر از مقاله خوبتون لطفا اگر امکان داره در مورد ارتش های جهان به خصوص نیروی هوایی مقالات بیشتری بگذارید و همین طور در مورد هواپیما های مسافربری مثل a 340
    بازم ممنونم اگه ممکنه اخبار نظامی رو مفصل تر بنویسید
    دستتون درد نکنه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن