فوکر اف100
شرکت مشهور فوکر هلند که بعد از جنگ دوم جهانی طرح های غیر نظامی مشهوری چون فوکر اف27 داشت در دهه 1960 دست به طراحی یک جت منطقه ای با نام اف28 زد. اف28 شبیه داگلاس دی سی 9 بود و از دو موتور در انتهای بدنه بهره میبرد و بین 65 تا 85 مسافر را حمل میکرد. این هواپیما طی دو دهه فروش به نسبت خوبی داشت ولی راه را برای دو طرح دیگر فوکر یعنی فوکر 100 و 70 باز کرد
در دهه 1980 فوکر تلاش در جایگزین اف28 با طرحی جدید کرد و در سال 1983 اعلام کرد به دنبال برنامه ای با نام فوکر 100 شد. البته این پرنده ظرفیت بیشتر داشت و در واقع بعدها فکر با توسعه فوکر 70 یک جایگزین هم ظرفیت فوکر 28 توسعه داد با وجود این فوکر 70 و 100 شبیه اف28 بود
فوکر 100 اولین بار در سال 1986 پرواز کرد و در سال 1988 تحویل مشتری شد
فوکر 100 هواپیما است تمام فلزی با دو موتور در قسمت عقب که دارای دمی تی شکل است. هواپیما دارای دو درب در جلو پشت کابین خلبان در دو طرف و یک درب در عقب سمت راست است که درب های سمت راست برای سوار شدن استفاده می وشد. درب جلوی سمت راست درب اصلی است که دارای پلکان سر خود است و نیاز به پلکان فرودگاهی نیست
هواپیمای دارای سه ارابه فرود است که هر سه دارای سه چرخ هستند و میتواند در بیشترین ظرفیت 122 مسافر را حمل کند که شامل یک راهرو می باشد که در سمت راست سه صندلی و سمت چپ دو صندلی قرار دارد و در کل در یک ردیف پنج صندلی قرار دارد اگرچه میتواند با تجهیز هر ردیف به چهار صندلی تعداد را به 97 نفر کاهش داد
هواپیما دارای دو دستگاه موتور انگلیسی رولز ریس مارک 620 و در نمونه دیگر مارک 650 است که توان تولید نیروی به میزان 13850 تا15100 پاوند رانش را دارد و دارای دو سرعت گیر هیدرولیک در قست پشت موتور است که پشت سر موتور باز شده و با تغییر دادن گاز خروجی به طرف جلو باعث کاهش سرعت فرود می شوند . این هواپیما دارای بیشترین سرعت 845 کیلومتر بر ساعت به شکل کروز است و دارای ظرفیت سوخت داخلی 13365 لیتر برای همه مدل ها می باشد
هواپیما دارای کابین با سه نمایشگر رنگی برای هر خلبان و دو نمایشگر قابل برنامه ریز برای دادن اطلاعات به رایانه در کنار هر خلبان است . هواپیما دارای دو خدمه است و اولین هواپیما فوکر بود که فاقد مهندس پرواز بود.
بین سال 1986 تا 1997 در مجموع 283 فروند فوکر 100 تولید شد که پایان تولید ان نیز همزمان بود با ورشکستگی شرکت فوکر . شاید اگر این شرکت به دلیل اختلاف در هئیت مدیره و همچنین ورشکستگی منحل نمی شد این هواپیما همچنان در خط تولید باقی می ماند. بعد از پایان تولید شرکت از جمله دورنیر المان(که ان نیز دیگر وجود ندارد) تصمیم به توسعه نسخه پیشرفته تر با نام ایکس اف100 گرفتند ولی برنامه در نهایت به جای نرسید
همکنون چهار شرکت بزرگ کاربر این هواپیما عبارتند از: شرکت اسمان ایران با 18 فروند(که همگی هم عملیاتی نیستند)، الیانسی استرالیا با 13 فروند، ایران ایر با 16 فروند، کانتاس استرالیا با 14 فروند
فوکر 100 در ایران
فوکر 100 یکی از پر تعداد ترین هواپیماها موجود در ایران اس که به شکل نو و دست دوم وارد ایران شده است. از جمله دارندگان فوکر 100 در ایران عبارتند از ایران ایر 16 فروند که 13 فروند ان در اجاره شرکت چابهار ایر است، اسمان 18 فروند، نفت ایر 4 فروند،کیش ایر 3 فروند، قشم ایر 4 فروند از جمله دارندگان این هواپیما در ایران هستند
ترجمه: عبدالحمید تارخ
http://www.flyfokker.com/fokker_100