بررسی کامل و معرفی ناو هواپیمابر یو اس اس هورنت
میناگلرو
یو اس اس هورنت سی وی 8 هفتمین ناو هواپیمابر ارتش ایالات متحده بود که از کلاس یورک تاون بحساب می آمد پس از عملیاتی شدن به ناوگان اقیانوس آرام پیوست و در زمان جنگ جهانی دوم جمعی ناوگان اقیانوس آرام بود
این ناو بهمراه یو اس اس یورک تاون( سی وی 6)و یو اس اس اینترپرایز ( سی وی 7) سه ناو کلاس یورک تاون بودند که قرار بود بعنوان ناو هواپیمابر اصلی امریکا بخدمت گرفته شود این ناو با برخی اصلاحات در واقع نسخه تکامل یافته تر رنجر بود ولی بعدها یو اس اس اسکس با اصلاحاتی در کلاس یورک تاون نیز وارد خدمت شد
یو اس اس هورنت را میتوان بد شانس ترین ناو هواپیمابرآمریکایی دانست که تنها یکسال و شش روز توانست عمر کند ولی به نسبت عمر کوتاه حود نیز یکی از پرافتخار ترین ناوها در جنگ جهانی دوم بود که در عمده نبردهای سرنوشت ساز مانند نبرد میدوی ، نبرد دریای مرجان ، نبرد جزایر سلیمان و نبرد جزایر راید شرکت داشت همچنین هورنت در تصرف دوباره و دفاع از گوادل کانال و نبرد جزایر سانتاکروز نیز شرکت داشت و سرانجام در نبرد جزایر سانتاکروز مورد اصابت یک دسته از هواپیماهای اژدر افکن شیرجه روی ژاپنی مستقر در ناو هواپیمابر زویکاکو قرار گرفت و زخمی شد البته امکان انتقال ناو وجود داشت ولی بسرعت هواپیماهای شناسایی امریکایی گزارش دادند که ناو هواپیمابر شویکاکو خواهر دوقلوی زویکاکو را در همان نزدیکی رویت کرده اند با وجود شویکاکو دیگر انتقال هورنت تنها باعث بالا رفتن خسارت امریکایی ها میشد لذا دستور تخلیه ناو صادر شد در همان زمان هواپیماهای شناسایی ژاپنی مکان ناو را کشف و پس از ساعت و در حالیکه شب شده بود ناو مورد حمله بمب افکن های ژاپنی قرار گرفت و غرق شد
در کل ناو هواپیمابر یو اس اس هورنت یکسال و شش روز در خدمت بود و آخرین ناو پرچمدار ایالات متحده بود که به آتش دشمن غرق شد
هورنت در همین مدت کوتاه موفق به دریافت چهارستاره پیروزی شد و یک مدال ویژه قهرمان ملی ریاست جمهوری را هم بخاطر شرکت در نبرد دونیتل در سال 1942 دریافت کرد ناو یو اس اس هورنت پس از اصابت توسط اژدر های هواپیماهای ژاپنی در نهایت در غروبی غم انگیز رفت و در افق ناپدید شد و دهها سال اثری از ان نبود تا نهایتا
لاشه ناو در اواخر ژانویه 2019 در نزدیکی جزایر سلیمان پیدا شد
مشخصات ناو
سفارش ساخت ناو یو اس اس هورنت در 30 مارس سال 1939 به صنایع کشتی سازی نیو پورت نیوز که سازنده اغلب ناوهای هواپیمابر امریکا بود ، داده شد و ساخت ناو در 25 سپتامبر 1939 آغاز و در 14 دسامبر 1940 به آب انداخته شد ، در 20 اکتبر سال 1941 عملیاتی شد و به ناو گان اقیانوس آرام پیوست اسم مستعار ناو خانم جنگجو بود
در نهایت هم در 27 اکتبر سال 1942 در نبرد سانتا کروز غرق شد
این ناو از کلاس ناوهای یورک تاون بود که شامل اینترپرایز هورنت و یورک تاون و اسکس میشد
هورنت از طولی برابر 261/38 متر ، عرض 37/25 متر و ارتفاع 35 متر برخوردار بود و 8/5 متر هم آبخور کشتی بود
در بخش پیشرانه از 9 دیگ بخار ساخت کمپانی بابکوک ویلکوکس با توان حداکثر 120000 اسب بخار قدرت میگرفت که از طریق 4 عدد شفت به پروانه منتقل میشد و ناو را به سرعت 32/5 گره معادل 61 کیلومتر در ساعت میرساند و حداکثر دامنه برد ناو هم با سرعت کروز یعنی 15 گره 23200 کیلومتر بود
ناو دارای 2920 نفر خدمه بود
در بخش جنگ افزاری از 8 قبضه توپ 127 میلیمتری 16 قبضه توپ 28 میلیمتری 20 قبضه توپ 20 میلیمتری و 24 قبضه مسلسل کالیبر 50 یا 12/7 میلیمتری برخوردار بود
ناو دارای 3 آسانسور برای حمل هواگردها و دارای 3 منجنیق بخار بود
در کل ناو توان میزبانی از حداکثر 80 فروند هواپیمای جنگنده موتور پیستونی را دارا بود ولی معمولا 72 فروند هواگرد حمل میکرد
بدلیل محدودیت های پیمان دریایی واشنگتن و لندن ایالات متحده قصد داشت ابتدا فقط دو فروند ناو کلاس یورک تاون بسازد و نسخه های بعدی را بر اساس فن آوری یورک تاون ولی با تناژ سبک بسازد که در نهایت تبدیل به ناو هورنت شد که یک ناو 20000 تنی بود ولی پس از نقض پیمان توسط ژاپن و ایتالیا ناو کلاس بعدی یعنی یو اس اس اسکس را ایالات متحده با طراحی جدید و بزرگتری با اصلاح برخی نواقص کلاس یورک تاون طراحی کرد بطوریکه وزن عملیاتی اسکس 36380 تن بود
در کل وزن خالی هورنت 20000 تن و حداکثر تناژ ناو هم 25900 تن بود و وزن استاندارد ناو 25500 تن بود
خدمه ناو شامل 86 افسر 1280 ملوان خدمه ناو را تشکیل میدادند و 141 افسر و 710 خلبان و نیروی فنی خدمه هوایی را تشکیل میدادند
در سال 1942 ناو تحت یک برنامه ارتقا قرار گرفت و کلیه تسلیحات ناو جمع اوری و با 30 قبضه توپ 30 میلیمتری بوفوروس و10 قبضه توپ 20 میلیمتری اورلیکن جایگزین شدند
همچنین ناو مجهز به یک دکل 3 پایه در بالای جزیرهبرای نصب رادار شد و یکدستگاه رادار CXAM که یک رادار چند منظوره بود دریافت کرد
در بخش بدنه ناو از یک کمربند زرهی با قطر 4 اینچ برخوردار بود عرشه پروازی ناو هم 6448 متر مربع مساحت داشت 3 آسانسور ناو هرکدام توان حمل 7500 کیلوگرم بار را داشتند
منجنیق ناو از توان پرواز دادن به یک هواپیمای حداکثر 7700 کیلوگرمی را داشت و آن را به سرعت 137 کیلومتر در ساعت میرساند
ناوگان هواگردهای ناو شامل 18 جنگنده ، 18 بمب افکن ، 37 هواپیمای شکاری رهگیر ، 18 فروند هواپیمای تهاجمی اژدر افکن و 6 هواپیمای ضد زیر دریایی تشکیل میدادند.
سابقه رزمی
عملیات دولیتل اولین ماموریت
ناو هورنت شروع ورود بخدمت خود را با عملیاتی عجیب آغاز کرد
در دوم آوریل 1942 ناو هواپیمابر یو اس اس هورنت به گروه عملیاتی Task Force -16 پیوست پیش از هورنت ناو هواپیمابر اینترپرایز هم عضو این گروه شده بود و بهمراه این دو ناو تعدادی ناو شکن هم قرار داشتند ، این گروه قرار بود عملیاتی غیر ممکن و ناشدنی را به انجام برساند ، یازده روز بعد این گروه دستور انجام یک عملیات را در نزدیکی بنادر ژاپن دریافت کرد این عملیات به تلافی عملیات میدوی و برای در هم شکستن روحیه ژاپنی ها تدارک دیده شده بود و در سواحل ژاپن انجام میگرفت ، گروه قصد داشت تا فاصله 460 مایلی سواحل ژاپن را در اختفا کامل حرکت کنند و پس از رسیدن به نقطه مورد نظر از ان منطقه عملیات را آغاز کنند ولی روز 18 آوریل بشکلی اتفاقی ماموریت لو رفت زیرا یک قایق توپدار گشت ساحلی ژاپن که در حالت گشت بود با شماره بدنه 23 و با نام نیتو مارو بصورت اتفاقی متوجه کاروان شناورهای امریکایی شد
دو ماه قبل سواحل کالیفرنیا- ایالات متحده
پس از اینکه ساخت ناو یو اس اس هورنت CV-8 به اتمام رسید باید تست هایی را پیش از ورود بخدمت میگذراند و وارد آزمایشات قبل از عملیاتی شد
فرمانده نیروی هوایی که در آنزمان سپاه هوایی نیروی زمینی نام داشت به 70 تن از خلبانان و افسران پرواز نخبه نیروی هوایی دستور داد دستور مدتی را جهت تمرین برخواست با یک بمب افکن با ناو هواپیمابر هورنت تمرین کنند همگان احتمال میدادند این تعداد از خلبانان یا مازاد برنیاز هستندو یا نیروی دریایی با کمبود خلبان مواجه شده است به همین منظور مدتی این خلبانان با ناو هواپیمابر هورنت تمرین کردند وپس طی شدن آزمایشات هورنت با رعایت تمامی جوانب حفاظتی و بصورت کاملا محرمانه تعداد 32 فروند هواپیمای بمب افکن بی -25 که یک بمب افکن متوسط دو موتوره نیروی هوایی بود به هورنت منتقل شد و ماموریت هورنت آغاز شد قرار بود این هواپیماها که حداکثر وزن انها بمهراه مهمات وسوخت طوری تنظیم شده بود که توسط منجنیق های هورنت که توان حداکثر پرواز دادن یک هواپیمای 7500 کیلویی را داشتند پرواز کنند ، این ناو تحت اسکورت ناو یو اس اس اینترپرایز و تعدادی رزم ناو بسمت سواحل توکیو حرکت کردند
تا آنزمان به هیچکدام از نیروهای شرکت کننده نگفته بودند قرار است چه ماموریت ناممکن و خطرناکی را انجام دهند فقط نیروهای عملیاتی از ناو هورنت بلند میشدند و مسافت طولانی را میپیمودند و در یک فرودگاه زمینی فرود میآمدند
اما واقعیت ماجرا چه بود در آنزمان امریکایی ها به خاک اصلی ژاپن دسترسی نداشتند بهترین دارایی آمریکا بمب افکن بی -۱۷ بود که اگرچه هواپیمای بلند پروازی بود ولی نمیتوانست مسافت هاوایی تا ژاپن را پرواز کند و برود وبرگردد از سوی دیگر ناو گان قدرتمند نیروی دریایی ژاپن بشدت از خاک اصلی ژاپن پاسداری میکرد
امریکایی ها بواقع نیاز به یک عملیات بسیار پیچیده برای تلافی حمله به میدوی و تضعیف روحیه ژاپنی ها داشتند لذا دست به طراحی یک عملیات پیچیده زدند که طی ان ناو هواپیمابر هورنت بمب افکن ها را تا 470 کیلومتری سواحل ژاپن حمل میکرد سپس هواپیماهای بمب افکن پس از برخواستن از ناو به شهر توکیو حمله میکردند ، حمله ای که بهیچوجه ژاپنی ها اننظارش را نداشتند و برای ان اماده نبودند و پس از بمباران توکیو چون بمب افکن ها امکان فرود در ناو را نداشتند ، بسمت چین میرفتند و در بخشی از خاک چین که در اختیار متفقین بود فرود می امدند
طبق برنامه ناو هواپیمابر یو اس اس هورنت تحت اسکورت ناو هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز و تعداد رزم ناو سنگین بسمت سواحل ژاپن حرکت کردند ولی در بین راه به یک مشکل پیش بینی نشده برخورد کردند مسئله از این قرار بود یک ناوچه سبک گشت ژاپنی به شماره بدنه 23 و با نام نیتو مارو که در واقع یک قایق توپدار گشت ساحلی بود در ان نزدیکی در حال گشت عادی بود که ناوگروه امریکایی را روئیت کرد ناوچه ژاپنی که میدانست در چه دردسر بزرگی افتاده دست به انجام عملیات گریز زد و در حین فرار سعی میکرد با شلیک های پراکنده توسط توپ خود بنوعی سعی میکرد با ترکیب وزن سبک و سرعت خود بهمراه ایجاد خطر نسبی از چنگ ناو گروه امریکایی بگریزد ولی درواقع حتی اگر از دست ناوهای محافظ هم فرار میکرد ناوچه محکوم به نابودی بود زیرا یکی از سری ترین عملیاتهای جنگ جهانی دوم را کشف کرده بود و ناو هواپیمابر اینترپرایز به چند فروند از اژدرافکن های شیرجه روی اف -۳خود دستور پرواز صادر کرد ولی کار به هواپیماهای جنگنده نرسید و در یک تعقیب و گریز و اصابت یک گلوله توپ 380 میلیمتری رزم ناو یو اس اس نشویل ، ناوچه ژاپنی را به نیم کرد
اگرچه ناوچه غرق شد ولی فرماندهان عملیات دچار نگرانی و استرس شدیدی شدند چون تصور میکردند که احتمالا ناوچه ژاپنی موقعیت ناو گروه را مخابره کرده زیر توسط یگان شنود رادیوی دشمن بخوبی متوجه شدند ناوچه ژاپنی دستکم سه بار پیام را تحت عنوان پیام با فوریت بالا ارسال کرد ولی بعد از پایان جنگو با استفاده از اسناد بدست امده از جنگ ژاپن مشخص شد که هرگز پیامهای ناوچه به درستی دریافت نشده بودند زیرا دکل انتن مخابراتی ناوچه بسیار کوتاه تر از شناورهای دیگر بود و با توجه به بعد مسافت بالای ناوچه از یگانهای خودی پیام دو پیام اول به شکل پارازیت های رادیویی و اصطلاحا پیامهای زباله دریافت شد سری سوم که قدری از مسافت توسط ناوچه پیموده شد پیام بشکل یکسری کلمات نامفهوم و بی معنی دریافت شد و اگر گلوله ناو شکن چند لحظه دیرتر اصابت میکرد عملیات لو میرفت زیرا ناوچه ژاپنی پس از قدری تعقیب و گریز موفق شد به مسافتی خودش را برساند که پیام را ارسال کند که تا ارتباط وصل شد اصابت گلوله رزم ناو به پل فرماندهی ناوچه کوچک ژاپنی انرا منهدم کرد و فرماندهان ژاپنی تنها با کنار هم گذاردن تمامی پازل ها به این نتیجه رسیدند که یکی از شناورهای گشتی حامل خبری بسیار بسیار حیاتی بود ولی موفق به انتقال ان نشد
و در حقیقت کشتی ژاپنی از بیم جان سرنشینان فرار نمیکرد ، واقعیت این بود که فرمانده شناور پس از رویت ناوگروهی متشکل از دو ناو هواپیمابر و تعداد زیادی ناو محافظ به که در سکوت کامل رادیویی و حداکثر اختفاو پنهانکاری در حال حرکت در کرودیدوری هستندکه به سواحل ژاپن ختم میشود تا حدودی دست ناوگروه را خواند خصوصا که سابقه نداشت یک ناو گروه امریکایی تا این حد به ژاپن نزدیک شوند که وارد محدوده گشت ناوچه های دفاع ساحلی شوند در نتیجه سعی کرد ماموریت آنها را گزارش دهد ولی از بخت بد فاطله ناو چه از مراکز و پست های ساحلی زیاد بود و دکل کوچک ناوچه هم مزید بر علت شد و خرابی هوای دریا و تلاطم اب هم مانع از ارسال پیامها میشد در نتیجه ناوچه کایکومارو سعی کرد تا حدی که امکان دارد خود را نزدیک کند تا پیام را مخابره کند درواقع کایکو مارو میدانست شانسی در برابر یک ناو گروه مجهز به هواپیماهای اژدر افکن ندارد و به زودی شکار میشود ولی داشت بخت خود را برای ارسال پیام خطر ازمایش میکرد و در نهایت فقط توانست بشکل یک هشدار گنگ به فرماندهان منتقل کند
مسئله ناوچه که شدیدا ذهن فرماندهان میدانی عملیات را درگیر کرده بود باعث بزرگترین اشتباه فرماندهان میدانی شد و دهها کیلومتر زودتر از موعد مقرر عملیات را آغاز کردند انهم بدون اینکه خلبانان را در جریان قرار داده باشند این ناهماهنگی باعث رقم خوردن یک فاجعه شد و میرفت تا کل عملیات را با یک شکست بسیار پرتلفات تبدیل کند بهرحال نخستین دسته 16 فروندی از بمب افکن ها تیک اف کردند و چون عملیات در سکوت کامل رادیویی انجام میگرفت لیدر دسته به تصور اینکه از نقطه برنامه ریزی شده حرکت کرده اند مسیر خود را بر همان پایه تنظیم کرد و دسته پروازی در آسمان گم شدند و پس از اتمام سوخت همگی سقوط کردند در دریا لیدر دسته زمانی متوجه اشتباه فرماندهی میدانی شده بود که دیگر کاری از دستشان برنمی امد و همگی در دریا غرق شدند ولی دسته دوم هنوز هم پرواز نکرده بودند و انها اینبار از نقطه مورد نظر پرواز را آغاز کردند و برای اولین بار از آغاز جنگ توکیو مورد حمله بمب افکن های امریکایی قرار گرفت و انچنان این عملیات از نظر روانی مهم بود که بعد از ان اولویت کل نیروهای امپراطوری ژاپن انهدام ناو هورنت بود که برایشان جنبه حیثیتی پیدا کرده بود تمامی هواپیماهای اسکادران دوم بسلامت به پایگاه رسیدند موردی که اگر اشتباه مبتدیانه فرماندهی میدانی رقم نمیخورد برای دسته اول هم اتفاق می افتاد تا اگر چه عملیات موفق شد به تمامی اهداف خود برسد ولی تبدیل به یک موفقیت بسیار پرتلفات و پر هزینه شد
از آنسو پس از این حمله فرماندهان ژاپنی توانستند حدس بزنند احتمالا ناوچه خودی عملیات ناو گروه امریکایی را کشف کرده بود و تلاش داشت به انها خبر دهد واگر کمی بخت با ناوچه و در کل با ژاپن یار بود موضوع بصورت معکوس رقم میخورد
ناو هورنت در یک نگاه
سفارش ساخت : 1939
ورود بخدمت : 1941
طول : 261/38
عرض: 37/25
آبخور : 8/5 متر
پیشرانه : 9 دیگ بخاربا توان 120000 اسب بخار
سرعت : 32/5 گره
برد ناو : با سرعت15 گره۲۳۲۰۰ کیلومتر
ظرفیت هواگرد : حداکثر 80 جنگنده
سرانجام: در جنگ غرق شد سال ۱۹۴۲