
ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز(USS Nimitz)
در اواخر دهه 1950 میلادی رابرت مک نامارا وزیر دفاع وقت امریکا خواهان اجرایی طرحی برای ساخت یکم کلاس ناو هواپیما بر اتمی شد تا تمامی ناو های هواپیما بر دیزل ارتش امریکا را جایگزین شود. تا پیش از این در سال 1957 نیروی دریایی امریکا ناو هواپیما بر اینترپرایز به عنوان اولین ناو اتمی جهان که دارای دو راکتور اتمی برای گرم کردن اب و به حرکت در اورن ناو بود ، به اب انداخته ولی چند سال بعد دست کم سه ناو هواپیما بر توربینی را نیز به خدمت گرفته
در اواخر دهه 1960 هزینه ساخت حدود 500 میلیون دلار بود و در سال 1973 طی براوردی پنتاگون قیمت برای هر فروند 700 میلیون دلار اب می خورد ولی در سال 1977 این رقم 2 میلیارد دلار شد. این افزایش شدید قیمت با سیاست کارتر رییس جمهوری وقت بر میگشت که علاقه زیادی به یک ناو هواپیما بر بزرگ نداشت و خواهان به خدمت گرفتن کلاس دیگری که کوچکتر بود در کنار ناو بزرگ شد. کاهش تعداد تولیدی در نظر گرفته شده در دولت کارتر به معنی افزایش قیمت برای هر فروند بود
ناو جدید کلاس نیمتز نام گرفت
(برای اشنایی با ناو های هواپیما بر و تاریخچه انها و روش کارکرد انها اینجا را کلیک کنید. مقاله فوق میتواند درک شما را از مقاله فعلی بالاتر ببرد )
با وجود این در اواخر دهه 1960 زمانی که پنتاگون در حال بررسی ساخت ناو جدید بود مشکل دیگر نیز وجود داشت و ان نیز نداشتن صنایع لازم برای چنین پروژه ای بود زیرا این پروژه طوری تعریف شده بود 15 فروند از این کلاس به خدمت گرفته شود. در ان زمان تمامی مراگز ساخت نیروی دریایی درگیر تعمیر شناورهای قدیمی بودند و تنها دو بندر برای ساخت ناو جدید ازاد بود و از این رو ساخت چهار مرکز بندری جدید به سرعت اغاز شد
اولین ناو کلاس نیمتز در با نام نیمیتز در مارس 1969 به اب انداخته شد و در 1972 رسما عملیاتی شد

کلاس نیمیتز دارای 317 متر طول و 40.8 متر عرض است ولی با در نظر گرفتن عرشه و باند عریب ان طول ان به در نظر گرفتن باند عریب ان 333 متر است.وزن جابجایی ان 97000 تن و از این رو بزرگترین و سنگینترین شناور رزمی جهان است. تمامی بدنه از فولاد ساخته شده ولی در بخش زیرین ابخورد برای مقابله با برخورد اژدر دو لایه فولاد و یک فضای خلاء برای جلوگیری از انتقال موج انفجار ساخته شده است و ساختمان فرمانده ای اگرچه ان نیز با فولاد است ولی با کولار ضد زره پوشانده شده است
در ساخت ناو تلاشی برای رادار گریزی نشده ولی در نمونه های اخر تولیدی از جمله ناو جورج بوش پدر تلاش شده تا لبه های تیز که باعث افزایش سطح مقطعی رادار میشود را کم کنند
کشتی دارای چهار طبقه است که در طبقه چهارم از پایین و یا به عبارتی پایینی ترین بخش ناو مهمات هواگردها و ناو و همچنین سوخت قرار دارد و در سمت دیگر دو راکتور اتمی به عنوان موتور خانه قرار گرفته اند . دلیل قرار گیری مهمات و سوخت و موتور در این بخش که عملا زیر سطح ابخور است این است که برای موشک های ضد کشتی قابل دستراسی نیست
طبقه سوم ناو و یا به عبارتی طبقه بالای محل قرار گیری مهماتها ، خوابگاه و سالن غذا خوری و اشپزخانه ، سالن ها و امکانات پزشکی قرار دارد، طبقه دوم پارکینگ و اشیانه هواپیماهای ناو است که توسط چهار بالا بر هواگردها را به عرشه منتقل میکنند و در نهایت طبقه اول که اتاق مدریریت بخش های مختلف و فرمانده ای در کنار بخشهای فنی مربوط به منجنیق است.

عرشه ناو در طولانی ترین بخش خود333 متر طول دارد که 18000 متر مربع وسعت ان می باشد . عرشه ناو دارای چهار باند پروازی است که به صورت دو به دو در زاویه 3 و 9 درجه نسبت به جلوی کشتی قرار دارد و اجازه برخاستن چهار هواپیما را هم زمان می دهد.
ناو کلاس نیمیتز مانند تمامی ناو های هواپیما بر امریکایی برای برخاستن هواپیما از منجنیق بهره می برد که با نیروی بخار کار میکند.نیروی بخار توسط راکتور تامین میشود و به زیر باند منتقل شده . هر باند دارای یک سامانه منجنیق است که دو ایستگاه روی باند این چهار منجنیق را کنترل می کند
همچنین برای فرود در طول هر باند چهار ردیف کابل برای گرفتن غلاب فرود جنگنده در دستراس است که هر رشته کابل به دو مهار کننده هیدرولیک با توان کاهش شدید سرعت هواپیما وصل می باشد .این سیستم هیدرولیک می تواند در عرض 120 متر یک جنگنده را متوقف کند

اشیانه در طبقه دوم دارای طول 208 متر ، عرض 33 متر و ارتفاع 7.6 متر است که میتواند بین 50 تا 60 فروند هواگرد را درون خود نگهدارد.سالن یک تکه است و مانند یک اتاق بزرگ ولی برای جلوگیری کردن از گسترش اتش سوزی در صورت فاجعه ای، دو درب گشوی میتوان سالن را به سه بخش تقسیم کند . برای اوردن هواگرد ها به روی عرشه دو اسانسور در هر طرف (رو به بیرون بدنه) قرار دارد که تا 140 تن بار را بالا می برد .
تنها ساختمان روی عرشه کشتی را جزیره می گویند که سمت راست و میانه عرشه قرار دارد که محل نصب بسیاری از تجهیزات الکترونیکی و ارتباطی است که با در نظر گرفتن ارتفاع ان تا سطح اب معادل یک ساختمان 23 طبقه است. در جزیره پل فرمانده ای و محل استقرار فرمانده ناو گروه است که شامل ناو هواپیما بر و چندین ناو اسکورت ان است و کنترل کنندگان ترافیک ناو چه در اسمان و چه روی عرشه در این محل قرار دارد
هر ناو کلاس نیمیتز میتواند تا 85 هواگرد را بر روی بدنه و درون اشیانه حمل کند اگرچه به این معنی نیست که حتما این تعداد هواگرد در اختیار دارد و در اکثر موارد 60 تا 72 هواگرد در یک نیمیتز مستقر است و خود نیمیتز برای عملیات مستمر 16 روزه این هواگردها درون خود سوخت دارد که البته در صورت نیاز باید از کشتی های تداروکاتی برای هواگرد ها خود سوخت دریافت کند.
ناو ها معمولا درون اشیانه هستند ولی از انجای که هواگردها وظیفه دفاع از ناوگروه را بر عهده دارند ، همیشه چهار فروند جنگنده اماده و مسلح روی عرشه قرار دارند الا شرایطی که نتوان جنگنده ها را روی عرشه نگهداشت .

امروزه که تنها هواپیمای جنگی ارتش امریکا اف18 هورنت و نسخه پیشرفته ان اف18 ایی و اف سوپر هورنت است، 48 فروند انها به صورت متوسط در یک نیمیتز عملیاتی هستند که با در نظر گرفتن ، جایگزینی سوپر هورنت در نقش سخت رسان هوایی به جای اس 3 وایکینگ برخی از سوپر هورنت ها نقش سوخت رسانی هوا به هوا را نیز بازی میکند. همچنین در این میان بین چهار تا هشت فروند هواپیمای ایی اف18 گراولر در نقش جنگ الکترونیک چهار فروند اس 3 وایکینگ در نقش گشت دریایی و 6 تا 8 فروند بالگرد سی هاوک در نقش ضد زیر دریایی و گشت دریایی و چهار فروند ایی 2 هاوک ایی در نقش هشدار دهنده زود هنگام(اواکس) و معمولا دو تا سه فروند سی 2 برای عملیات ترابری بر روی یک نیمیتز مستقر هستند
کلاس نیمتز دارای دو راکتور ای 4 دبلیو 100 مگاواتی است که هر کدام به دو توربین بخار متصل هستند که هر توربین به یک پروانه وصل می باشد که از این رو چهار توربین بخار به چهار پروانه نیمیتز متصل می باشند و ان را به حرکت در می اورند .هر پروانه دارای پنج تیغه است که طول کل پروانه به 7.6 متر می رسد و هر پروانه 30 تن وزن دارد. راکتورها 280000 اسب بخار قدرت فراهم میکنن و اگرچه سرعت حرکت همچنان مخفی نگهداشته شده ولی احتمالا بیش از 56 کیلومتر بر ساعت است. ناو هر 20 سال یک بار با میله های سوخت اورانیومی پر می شود از این رو عملا بردش نامحدود است و تنها خدمه هستند که برای ناو محدودیت ایجاد کرده اند. ناو هر 20 سال یک باز برای خارج کردن سوخت قدیمی و سوخت گذاری جدید برای دو تا سه سال زمینگیر میشود و با در نظر گرفتن عمر خدمتی معمولا 2 بار در طول عمر خود سوخت دریافت میکند

توربین گازی به غیر از تامین نیرو برای چرخواندن پروانه ، برق ناو را نیز تامین میکند و با به حرکت دراوردن دو مولد برق 64 مگاوات برق مورد نیاز ناو را تولید می کنند که برای یک شهر صد هزار نفری کافی است. همچنین چهار ژنراتور دیزل با توان تولید 8 مگاوات برق اضطراری نیز در دستراس است . همچنین ژنراتور ها یک اب شیرین کن را نیز پشتیبانی میکنند که روزانه 1500 تن اب دریا را شیرین و برای خدمه اماده میکند
هر ناو نمیتز چندین رادار و سامانه ناوبری دارد
هر نمیتز دارای یک رادار 3 بعدی جستجوی هوایی اس پی اس 48ایی است. این رادار اریه فازی فعال دارای برد کشف 460 کیلومتر است و میتواند 360 درجه را پوشش دهد و میتواند 2000 هدف را رهگیری کند. این رادار توان پوشش سطح اب برای رهگیری موشک های ضد کشتی نزدیک شونده به ناو را نیز دارد .همچنین در کنار این رادار یک رادار دو بعدی جستجوی هوایی اس پی اس 49 وی 5 نیز وجود دارد که در ارتقائات جدید برای کشف موشک های بالستیک ارتقا یافته است که توسط یک رادار ای پی کیو 9 که وظیفه هدایت موشک پدافند هوایی سی اسپارو را دارد پشتیبانی میشود. این رادار توان درگیر با چهار هدف را با موشک سی اسپارو را دارد
همچنین برای کشف و درگیر با اهداف شناور دارای رادار پی ال سی 10 اف است که البته به زودی با رادار اس پی اس 67 جایگزین میشود. این رادار 100 کیلومتر برد دارد. همچنین ناو برای کشف ترافیک هوایی دارای دو رادار ترافیکی برای کنترل ترافیک اسمان ویا روی عرشه است
ناو داراس سه هشدار دهنده راداری مختلف برای تهدیدات مختلف است که میتوانند امواج راداری را که ناو در معرض انها قرار گرفته را بررسی و نوع تهدیدات را مشخص کنند. از اوائل دهه 1990 نیمیتز به یک هشدار دهنده فروسرخ برای کشف موشک های ضد کشتی که به ان نزدیک میشوند نیز تجهیز شده است
سامانه جنگ الکترونیکی اس ال کیو -32 برای ایجاد جنگ الکترونیک بر ضد رادار و موشک های ضد کشتی، فریب دهنده اژدر اس ال کیو 25 که پشت ناو یدک کشیده میشود و با ایجاد صدای مزاحم اژدر را فریب میدهد
تمامی سامانه های یاد شده توسط دو ابر رایانه کنترل شده ، اهداف اولویت بندی شده به صورت خودکار تعقیب شده و سلاح مناسب را به کاربر پیشنهاد داده میشود
کلاس نیمینتز دارای دو تا سه پرتابگر موشک پدافند هوایی سی اسپارو بسته ناو دارد(برخی نسخه های تولید دو پرتاب گر و برخی سه پرتابگر دارند ) و به شکلی ساخته شده اند که هر دو طرف ناو را پوشش دهند. دو پرتابگر در دو طرف ناو در عقب و یکی در سمت راست ناو در جلو مستقر است . سی اسپارو نسخه پدافند دریایی موشک هوا به هوایی اسپارو است این نسخه نیز همانند نسخه هوا به هوا رادار نیم فعال است و 19 کیلومتر برد دارد. لانچر پرتاب سی اسپارو شامل هشت پرتابگر است. همچنین ناو دارای سه سامانه ضد موشک فلانکس است. این سه سامانه دو عدد در دو طرف در جلو و یکی در عقب سمت چپ ناو قرار دارد که توسط دو لانچر 16 تایی موشک ضد موشک رم پشتیبانی می شود . رم موشک پدافند برد کوتاه ضد موشک می باشد که با هدایت رادار و فروسرخ هدایت می شود
به غیر از این یک ناو نیمیتز همواره چهار جنگنده به عنوان اماده باش بر روی عرشه دارد و توسط یکی از اواکس های خود در مناطق پر خطر 24 ساعت شبانه روز پشتیبانی میشود. همچنین هر ناو توسط شش تا ده ناوچه، ناوشکن و رزم ناو دو زیر دریایی اسکورت میشوند

یک نیمیتز دارای 3200 خدمه است که البته این تعداد را باید به 2480 نفر پرسنل هوایی نیز اضافه کرد . درجه داران در سالن های عمومی می خوابند که البته تخت خواب انها دارای روپوشی است که از تهویه و سیستم گرمایشی و سرمایشی برخوردار است و افسران در اتاق های سه نفره می خوابند. ناو دارای سالن سینما با سیستم صوتی و توان پخش برنامه های تلویزیونی ، سالن اجتماع، سالن غذا خوری ، تلفن ماهواره ای ، یک ماشین لباس شویی که میتواند 2.5 تن لباس را در روز بشوید،بیمارستان با 53 تخت خواب و پرستار و پزشک عمومی و جراح عمومی و یک کیلینیک دندان پزشکی با وسایل کامل با پنج نفر دندان پزشک،. اکثر خدمه ناو معمولا در طول روز هرگز نور افتاب را نمی بینند زیرا در زیر عرشه اصلی قرار دارند. عرضه ناو مکان خطر ناکی است و تنها انها که در انجا خدمت میکنند حق رفت به انجا را دارند. اشپزخانه 24 ساعت فعال است زیرا کار در نیمیتز شیفتی است. در روز 20000 وعده غذا برای خدمت اماده می شود که تنها در یک روز در اشپزخانه 250 کیلوگرم گوشت و 17000 ناو پخته میشود. ناو برای 90 روز ذخیره دارد. تنها اشپزخانه 120 نفر خدمه دارد
ناو این کلاس به یاد دریاسالار چستر نیمیتز که در نبرد های اقیانوس ارام در جنگ جهانی دوم نقش بسیار داشت ، نیمیتز نهاده شد . اولین نمونه نیمیتز نام گرفت ولی مابقی با نام رییس جمهور های مشهور تاریخ امریکا عمدتا بعد از جنگ دوم جهانی نام گذاشته شد . تا کنون ده فروند از این ناو عملیاتی شده است و ساخت دو فروند دیگر در جریان است که احتمالا اخرین نمونه های این کلاس است. همکنون تمامی ناو های هواپیما بر ارتش امریکا از این کلاس می باشد که بزرگترین ناو هواپیما بر جهان میباشد
ناو های کلاس نیمتز
نام | سال به اب اندازی | سال عملیاتی شدن | سال تعمیرات میان عمر |
نیمیتز-سی وی ان -68 | 1969 | 1975 | 1998 تا 2001 |
دوایت ایزنهاور-سی وی ان-69 | 1975 | 1977 | 2001 تا 2005 |
کارل وینسون-سی وی ان -70 | 1980 | 1982 | 2005 تا 2009 |
تئودور روزولت-سی وی ان-71 | 1984 | 1986 | 2009 تا 2013 |
ابراهم لینکولن-سی وی ان-72 | 1988 | 1989 | 2013 تا کنون |
جرج واشنگتون-سی وی ان-73 | 1990 | 1992 | * |
جان سی.استنیس-سی وی ان74 | 1993 | 1995 | * |
هری ترومن-سی وی ان-75 | 1996 | 1998 | * |
روانالد ریگان-سی وی ان76 | 2001 | 2003 | * |
جرج بوش(پدر) سی وی ان 77 | 2006 | 2009 | * |
مشخصات
• ارتفاع كلی این ناو 74 متر یعنی معادل ساختمانی 25 طبقه ای است.
• تعداد قطعات تشكیل هنده ی این ناو بیش از1000,000,000 ( یك میلیارد قطعه) واین به معنای اینكه این ناو پیچیده ترین ماشین ساخت دست بشر است .
• مساحت كل عرشه پروازی برابر با 1،8 هكتار یعنی 180000 متر مربع است .
• طول عرشه ی پروازی برابر با 333 متر یعنی معادل طول 3 زمین فوتبال بین المللی است.
• عرض عرشه ی پروازی برابر با 78 متر یعنی بیش از متوسط عرض یك زمین فوتبال استاندارد است .
• وزن هر كدام از لنگرهای آن برابر با 30 تن است
• تعداد پروانه های حركت دهنده ی ناو 4 عدد است .
• قطر هر یك از پروانه ها برابر با6/4 متر است.
• وزن هر یك از پروانه ها ی حركت دهنده برابر با 30 تن است .
• وزن هر یك از سكان ها (تیغه های هدایت كننده) ،برابر با 41 تن است .
• ظرفیت مخازن سوخت هوا پیما در این ناو برابر با 12،5 میلیون لیتر است .
• طول كل كابل كشی های انجام شده در داخل ناو برابر است با 1600 كیلو متر.
• تعداد پرسنل : حدود 6300
• ظرفیت آب شیرین كن این ناو برابر است با روزانه بیش از 1،5 میلیون لیتر می باشد
• سیستم كاتاپولت (شتاب دهنده ی هواپیما ) می تواند یك هواپیمای بیست تنی را در زمانی حدود 2 ثانیه از سرعت صفر تا 270 كیلومتر در ساعت برساند .
• كابل نگهدارنده ی هواپیما كه در فرود هوا پیما سرعت آنرا می گیرند ، می تواند هواپیمایی 24 تنی را كه با سرعت 240 كیلو متر در ساعت در حال فرود است را درمسافت حدود 95 متر موقف كند .
• طول آشیانه ی هواپیما كه دو طبقه پایین تر از عرشه قرار دارد 209 متر عرض آن 34 متر وارتفاع آن 8 متر می باشد .
گرداوری:عبدالحمید تارخ
منابع: http://www.naval-technology.com/projects/nimitz/
http://fas.org/man/dod-101/sys/ship/cvn-68.htm
سلام
ممنون از مطالب بسیار ارزشمندتون
لازم دونستم که ازتون بپرسم آیا کلیپهایی که در یوتیوپ درباره تورهایی که مربوط به گردش افراد غیر نظامی در ناوهای ه.اپیمابر هست رو دیدید یا نه؟؟؟
طبق چندتا از این کلیپها که با زبان اصلی در یوتیوپ موجود هست ناو نیمیتز دارای 6 طبقه هست که 4 طبقه اون دارای اتاقهای استراحت و اسکان و آشپزخانه رستوران و سالنهای غذاخوری و فروشگاه های مجزا هستند.
از قضا فردی که با دوربین سلفی از داخل ناور فیلم گرفته و در یوتیوپ گذاشته مشخصا درهر طبقه با رفتن به سالنهای غذاخوری و آشپزخانههای مجزا از طبقات دیگه اینو نشون میده که امکان سرویس دهی به متجاوز از 6000 هزار نفر پرسنل در یک سالن غذاخوری اونم در یک طبقه منطقا ممکن نیست حتی من خودم دقت کردم و دیدم توی کلیپ نشون میده در یک طبقه دوتا آشپزخانه و سالن غذاخوری با فاصله زیاد از هم وجود داره.
مثلا یکیش ابتدای ناو دومیش انتهای ناو ولی در یک طبقه…
نمیدونم اطلاعات شما قبول کنم یا کلیپهایی که تحت عنوان تور ناوگردی در یوتیوپ موجوده.
اینو از این جهت مگم که بعضی از مطالب باهم کمی تناقض داره.
خب البته اون کلیپها کاملا مستند و غیر قابل انکاره
دوتا لینک براتون میزارم تا خودتون ببینید که ناو چند طبقه داره و شرایط داخل هرطبقه چطوره و چه امکاناتی داره.
متشکرم
https://youtu.be/PXJXqW3P9Iw
https://youtu.be/LhqLn1wKJAw