ناو هواپیما بر شارل دو گل

ناو هواپیما بر شارل دو گل
فرانسه بعد از جنگ جهانی دوم دست به ساخت چند ناو هواپیما بر زد ولی دو ناو هواپیما بر مشهور ان یعنی فوش و کلمانسو در دهه 1960 وارد خدمت شدند. هر دو ناو هواپیما بر غیر اتمی بودند و برای ماموریت دوربرد دچار محدودیت های بودند. در میانه دهه 1970 بحث در این مورد در فرانسه در جریان بود که فرانسه نیاز به ناو هواپیما بر اتمی برای جایگزینی هر دو ناو دارد. با وجود این تا سال 1985 سفارش در این مورد داده نشد و سرانجام کار بر روی ناو هواپیما بر جدید که قرار بود بزرگترین ناو جنگی ساخته شده در اروپا تا ان زمان باشد اغاز شد. ناو جدید قرار بود از نظر اندازه خیلی با فوش و کلمانسو تفاوت نداشته ولی بسیار سنگینتر بود. این ناو باید می توانست 25 جنگنده و 15 بالگرد را حمل کند و تسلیحات لازم برای دفاع در برابر حملات موشکی را نیز با خود حمل کند. همچنین داشتن پیشرانه هسته ای بسیار مهم بود یک براورد نشان داده بود که اگرچه هزینه ساخت یک ناو هسته ای بسیار بیشتر است ولی در عوض طی 20 سال در مصرف 1.5 میلیارد لیتر سوخت صرفه جویی می شود
فرانسه تا پیش از این تنها زیر دریایی اتمی ساخته بود و هیچ شناور اتمی نداشت برای همین توسعه این ناو با مشکلاتی همراه بود ولی مشکلات بیش از از فنی، مالی بودند. بر اساس گذارش اولیه قرار بود 3 میلیارد دلار هزینه ساخت ناو جدید باشد ولی با فروپاشی شوروی و کاهش شدید بودجه دفاعی برنامه با تاخیر مواجه شد . بدنه ناو در سال 1989 تکمیل شد و تا سال 1994 تجهیزات نصب و به اب انداخته شد ولی نبودن بودجه مورد نیاز و همچنین برخی مشکلات فنی ورود به خدمت را تا سال 2001 میلادی به تاخیر انداخت.
در طی مراحل ساخت چندین بار ناو دچار تغییر شد. برای نمونه در سال 1992 مشخص شد که ناو هواپیما بر جدید برای فرود هواپیمای اواکس ایی2 هاوک ای فضا دارد ولی برای برخاستن باید طول باند افزایش یابد از این رو در ان زمان 5 میلیون فراک دیگر هزینه شد تا طول باند افزایش یابد و از طرفی باید تمامی ورقه فولادی طول باند عوض می شد ویا در مورد دیگر زمانی که مشخص شد راکتور در اتاقی که قرار دارد ایمنی لازم را در زمینه انتشار امواج رادیو اکتیو ندارند چندین میلیون فراک دیگر هزینه شد
ناو هواپیما بر جدید به یاد ژنرال مشهور فرانسوی ها در جریان جنگ جهانی دوم، ژنرال شارل دوگل نامیده شد
ناو هواپیما بر شارل دو گل با شماره بدنه 91 از ابر ناو های هواپیما بر امریکایی کوچکتر بود. این ناو 265 متر طول،64 متر عرض و 75 متر ارتفاع است و وزن جابجای ان به 42500 تن می رسد . ناو دارای بدنه ای از فولاد است و از یک کمربند زرهی برای مقاومت در برابر برخورد اژدر استفاده میکند و به گفته سازنده ان توان دفع چندین اژدر را پیاپی دارد. همچنین دارای میدان مغناطیسی برای خنثی کردن مین های دریایی مغناطیسی است (اکثر شناورهای مدرن این مورد را دارند)
ناو دارای دو راکتور اتمی کا 15 است که هر کدام از راکتورها به یک توربین متصل می باشد که با بخار اب که راکتور ایجاد کرده عمل می کنند و توربین ها با تولید برق و قدرت دو شفت(پروانه) را می چرخانند. این رکتور در دو زیر دریایی اتمی فرانسوی ها نیز نصب شده است
قدرت ایجاد شده برای این ناو 83000 اسب بخار است و ناو میتواند با بیشترین سرعت 50 کیلومتر بر ساعت برسد و همزمان برای پرتاب جنگنده های روی ناو دارای دو منجنیق بخار اب است که میتواند جنگنده را طی دو ثاینه به 270 کیلومتر بر ثانیه برساند . البته سرعت کروز ناو 44 کیلومتر بر ساعت است که یکی از امتیازات این ناو است در حالی که ناو های قبلی فرانسوی دارای سرعت کروز 30 کیلومتر برساعت بودند که دلیل ان نیز استفاده بهینه از سخت فسیلی در ناو های قبلی بود در حالی که در شال دو گل سوخت فسیلی و محدودیت سوخت وجود ندارد

هر راکتور 900 تن وزن دارد البته با وجود وزنش هر کدام ده متر طول و ده متر قطر دارد از این رو این ناو میتواند مهمات هوایی و سوخت بیشتری برای جتهای خود حمل کند و همچنین خود ناو 1000 تن گازوئل با خود حمل می کند زیرا ناو در کنار راکتور دارای دو موتور توربین گازی و چهار موتور دیزل است. موتور توربین گازی برای افزایش سرعت در مواقعی که به سرعت بیشتری نیاز است استفاده می شود وموتور دیزل الکترونیک نیز کاربرد های مختلفی از جمله برای مواقع اضطراری و یا بار افزایش سرعت دارند
ناو دارای یک رادار چند منظوره از نوع Thomson-CSF DRBJ 11B می باشد که یک رادار سه بعدی با پوشش 360 است که دارای بیشترین برد 366 کیلومتر است. این رادار میتواند موشک ضد کشتی را در برد 40 کیلومتری کشف کند و در بالاترین دکل کشتی نصب شده است. این رادار توان رهگیری 500 هدف را دارد
رادار جستجوی هوایی دیگر DRBV 26D که در باند دی کار میکرد و دارای برد 370 کیلومتر می باشد ، رادار ارتفاع پست DRBV 15C برای پوشش ارتفاع پایین دارای بیشترین برد 112 کیلومتر که برای پوشش ارتفاع پایین به کار می رود و دارای برد کشف 100 کیلومتر برد ضد یک جنگنده و 50 کیلومتر بر ضد یک موشک ضد کشتی است(البته ارتفاع کشف صد کیلومتر بسته به ارتفاع پرواز جنگنده دارد) ، رادار کنترل اتش سه بعدی باند ایکس ARABEL که وظیفه هدایت موشک دفاع هوایی آستر را دارد،دو رادار ناوبری DRBN-34A، سامانه اپتیک حرارتی ونپیر DIBV 2A که اجازه کشف غیر فعال هدف را با کمک دوربین دید حرارتی می دهد و برد کشف ان بر ضد یک جنگنده 18 کیلومتر و یک موشک 12 کیلومتر ، سامانه جنگ الکترنیک ARBR-21/2، سامانه جمع اوری علائم الکترونیک دشمن ARBB-33 ،لینک ارتباط 11 و 16 برای تبادل اطلاعات با واحدای دارای لینک ارتباطی 11 و 16، سامانه فریب اژدر Sagaie برای پرتاب اهداف دورغین به ایجاد صدای کاذب تلاش در فریب اژدر میکند، پرتاب کننده شراره و پوشاله ، سامانه فرود کور برای کمک به هواپیما برای فرود در شب و رایانه راهنمایی سامانه ناوبری هواپیما برای فرود دقیق مجموع سامانه های الکترونیکی این ناو است

ناو دارای 1950 خدمه است که 600 نفر ان خدمه پروازی هستند و دارای بیمارستان با سه اتاق مشاوره و 50 تخت ،یک مطلب دندان پزشکی ، اتقاق جراحی، اتاق ریکاوری، ارتوپدی، اسانسور متصل به عرشه برای انتقال بیمار به روی عرشه، اتاق ترک اعتیاد، اتاق قرنطینه، یک ازمایشگاه پزشکی و رادیولوژی است . ناو دارای دو پزشک شامل یک جراح و هشت نفر پرستار است . همچنین ناو دارای دو اشپزخانه و چهار سالن غذا خوری است البته سالن غذا خوری افسران از درجه داران جدا است و دارای یک بار نیز می باشد. ناو دارای دو سر اشپز و 15 اشپز است
انبار توان جا داد 315 تن مواد غذای را دارد که برای 45 روز میتواند غذای خدمه را تامین کند . مصرف روزانه 500 کیلوگرم سبزیجات،400 کیلوگرم میوه،600 کیلوگرم گوشت، 500 کیلوگرم ارد برای تولید نان و شیرینی است
ناو برای دفاع از خود دارای چهار لانچر هر لانچر با هشت موشک دفاع هوایی آستر15 است. این موشک رادار فعال با برد 28 کیلومتر و توان مقابله با موشک های ضد کشتی را دارد . این سیستم توان پوشش 360 درجه و یا دفاع از حمله انبوهی از موشک های ضد کشتی را میدهد . همچنین ناو را میتوان مجهز به پرتابگر دو تایی موشک فروسرخ میسترال کرد. این پرتابگر ها روی سه پاییه نصب می شوند و برای موارد خاص در جلو و عقب شناور قرار میگرند و قابل جمع شدند اگرچه جدید دو لانچر میسترال هر کدام با شش موشک در عقب و جلوی ناو قرار داده شده است(ناو هواپیما بر به این بزرگی و بسیاری از ناو های هواپیما بر تنها دارای سامانه های برد نزدیک برای شکار موشک هستند بعد دوستان میگیوند چرا ناوچه 1500 تنی موشک با برد 100 کیلومتر ندارد زیرا همیشه این تفکر است که نمیتوان جلوی شلیک موشک را گرفت ولی میتوان ان را منحرف و یا نابود کرد انهم در عصر موشک های ضد کشتی با برد 400 و یا 600 و یا حتی 1000 کیلومتر مه ممکن است از دریاف زیر دریا، ساحل و یا هواپیما شلیک شوند)

همچنین ناو دارای هست توپ20 م م اف2 است که البته در قابل سیستم دفاعی گرد هم امده اند که دارای یک دوربین اپتیک با دید حرارتی و مسافت یاب لیزری است و از درون اتاق خدمه جنگ افزاری اتش می شود. این توپ را میتوان علیه قایق های تندرو، بالگرها و یا هواپیماها در برد 2500 متری استفاده کرد
شال دوگل توان حمل 40 هواگرد را دارد که در فرانسه ترکیبی از سوپر اتندارد و رافال و هواپیمایی ایی2 هاوک ای و همچنین بالگرد است است . سوپر اتندارد در سال جاری میلادی پروندش بعد از 35 سال خدمت بسته شد و همکنون تنها جنگنده موجود رافال است که البته یک جنگنده چند منظوره است. معمولا این ناو دو تا 3 هواپیمای هاوک ای و همچنین چندین بالگرد کوگارد، دوفین و پانتر است که برای نقش جستجو و نجات ، گشت دریایی و ضد زیر دریایی استفاده می شوند . معمولا 25 جنگنده و 15 بالگرد و هواپیمای هشدار دهنده در دستراس می باشند
دوگل دارای دو منجنیق بخار با برای پرتاب جنگنده با سرعت از روی ناو است. در واقع دو گل دو عرشه دارد که هر عرضه دارای یک منجنیق است و میتواند یک جنگنده رافال را طی 90 متر به سرعت 220 کیلومتر بر ساعت برساند و هر منجنیق میتواند در عرض یک دقیقه دو بار جنگنده پرتاب کند. همچنین ناو دارای دو اسانسور با توان حمل 50 تن بارمی باشد که وظیفه حمل هواپیما ویا مهمات ها به روی عرشه است. اشیانه ناو دارای سه بخش است. یکی برای هواپیماهای اماده و مسلح، دوم برای بخش تعمیرات و بخش بعدی برای پارک هواگردها. میتوان تمامی 40 فروند هواگرد را درون اشیانه قرار داد


تاریخچه عملیات
شارل دو گل از نظر میزان تعمیر و نگهداری واقعا رکورد دار است این ناو قبل از عملیات هم مشکلات بسیار داشت . برای نمونه در سال 2000 طی یک ماموریت در غرب اقیانوس اطلس به دلیل نقش در یکی از پروانه ها (شفت ها) که باعث شکسته شدن ان شد و تحقیقات نشان داد که مواد به کار رفته در شفت اصلا کارایی لازم را نداشته و طراحی شدن ان برای رسیدن به سرعت بالا باعث کاهش استحکام شده از این رو شفت ناو کلمانسو روی این ناو بسته شد که باعث کاهش سرعت ناو شد تا اینکه در سال 2008 دو شفت ساخت امریکا روی ناو بسته شد
همچنین این ناو در سال 2011 دارای مشکلاتی در زمینه کابل های فرود و رنگ عرشه شد، در سال 2009 دارای مشکلاتی در زمینه لرزش زیاد قسمت عقب ناو شد ، مشکل در سیستم فاضلاب و همچنین مشکلاتی در بخش های که با گازهای سمی سر کار دشتند از موارد پر دردسر بعد از عملیاتی شدن ناو بود
در سال 2001 زمانی که کشورهای غربی برای درگیر در افانستان خود را اماده میکردند فرانسه تصمیم به اعضام دوگل گرفت ولی این ناو به دلیل مشکلات فنی نتوانست به منطقه اعضام شود که باعث سر صدای زیاد در پارلمان فرانسه شد

در نهایت در 21 نوامبر بعد از دو بار به تعویق افتادن سفره دوگل این ناو به اقیانوس هند رسید . در 19 دسامبر اولین ماموریت بمب باران بر فراز افغانستان توسط سوپر اتندارد ها انجام شد که حامل بمب های لیزری بودند . در مجموع طی حضور دوگل جنگنده های این ناو 140 ماموریت انجام دادند و به طرف انها 5 بار استینگر شلیک شد که به جای نرسید. در سال 2010 یک بار دیگر به منطقه باز گشت این بار نیز 160 ماموریت انجام شد که البته رافال نیز در این ماموریت نقش داشت. در مارس 2011 بر ضد لیبی وارد عمل شد در حالی که دارای شش سوپر اتندارد و ده رافال بود . در نزدیکی سواحل لیبی مستقر شد تا بتنواند به سرعت حتی بدون سوختگیری هوایی جنگنده های خود را به منطقه اعضام کند و 840 حمله انجام شد که بیشترین فعالیت این ناو طی یک نبرد بود
از سال 2015 به بعد نیز در یک برهه از زمان از خلیج فارس و در مورد دیگر از دریای مدیترانه بر علیه داعش در عراق و سوریه عملیات انجام داده است
دوگل برای فرانسه ارزش زیادی دارد با وجود همه مشکلاتش که به اندازه پنجاه سال خدمت فوش روی دست فرانسه خرج گذاشته ولی بازوی بلند فرانسه برای عملیات در هر جای جهان است از این رو فرانسه و یا هر کشوری دارای ناو هواپیما بر اصلا خیال دست کشیدن از ناو هواپیما بر را ندارند. البته در گذارشی در سال 2015 اعلام شد ناو دوگل به بالاترین میزان امادگی خود رسیده و بخش زیادی از مشکلات طی یک دهه خدمت حل شده است

مشخصات
برگرفته از نام | شارل دوگل |
نوع کشتی | ناو هواپیمابر |
کلاس | منحصر بفرد |
کشور سازنده | فرانسه-تولن |
ساخت کارخانه | دیسیاناس |
تاریخ سفارش | ۳ فوریه ۱۹۸۶ |
تاریخ به آب اندازی | ۷ مه ۱۹۹۴ |
ورود به ناوگان | ۱۸ مه ۲۰۰۱ |
مشخصات | |
طول کشتی | ۲۶۱٫۵ متر |
پهنای بدنه | ۶۴٫۳۶ متر |
ارتفاع ستون | ۷۵ متر |
بارگیری استاندارد | ۳۵٬۵۰۰ تن |
حداکثر ظرفیت بارگیری | ۴۰٬۶۰۰ تن |
نوع موتور | *۲ موتولقیاقلر K15 از نوع (PWR)، هرکدام به قدرت ۶۱ مگاوات *۲ موتور دیزل |
تعداد خدمه | ۱۹۵۰ نفر خدمه+۸۰۰ سرباز |
سرعت | ۲۷ گره دریایی |
برد عملیاتی | نامحدود-محدودیت غذایی تا ۴۵ روز |
جنگافزارها | |
رادار | رادار هوایی ۳ بعدی DRBJ 11 B رادار هوایی DRBV 26D رادار سطح پایین DRBV 15C رادار هدفیاب Arabel |
توپخانه ضدهوایی | *۸ توپ ۲۰مم مدل اف۲ *۴ توپ ۱۲٫۷مم ميترالئوس |
موشک دفاع هوایی | *۸ موشک میسترال *۴ پرتابکننده سیلور |
جنگ الکترونیک | آشکارساز ARBR 21 پارازیتساز مقابلهبهمثل ARBB 33 استراق سمع کننده ARBG2 ۴ سامانه SLAT منحرفکننده اژدر |
هواگردهای قابل حمل | ۳۵ تا ۴۰ فروند هواگرد از انواع: *داسو رافال *سوپر اتاندارد *ای-۲ هاوک آی |
ترجمه: عبدالحمید تارخ
منابع
http://www.militaryfactory.com/ships/detail.asp?ship_id=Charles-de-Gaulle-R91
http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/cdg.htm
لاورف میگه در زمان سقوط بوئینگ حداقل ۶ فروند اف۳۵ در آسمان و نزدیک مرزهای ایران بودند
بله در عراق بودند
مگهf35 رو میشه ردیابی کرد؟
خود امریکا اصلا خبر دادند همون شب
سلام . به نظر شما به فرض اینکه ایران بتونه و بخواد جایگزین ژ۳ از روسیه و چین خرید کنه بهترین گزینه کدومه
سلا همین ای کی 103 یا ای کی12