جنگنده ها

شکاری میگ15 فاگوت

شوروی از سال 1943 روی موتور جت کار می کرد ولی اولویت  های جنگ باعث  عقب افتادن طرح های جت شده بود اگرچه طرحی چون یاک 15 و میگ9  را در اواخر جنگ به پرواز  در اورد و در سال 1945 تا 1946 عملیاتی کرد. شوروی بعد از اشغال المان به برخی فناوری های نظامی المان دست یافت از جمله طرح دو موتور المانی بی ام دبیلو 3 جی یو ام او 004  و توانست بر اساس انها موتور های بومی را طراحی کند ولی هر دو موتور المانی به شدت غیر قابل اعتماد و دارای طول عمر کمی بودند. زمانی که شوروی در سال 1945 به دنبال یک جت  شکاری  چالاک میگشت می دانست  باید موتور دیگری را به دست اورد.

در ان زمان میگ بر روی یک طرح ویژه با بال پس گرا کار میکرد و شوروی و امریکا بر اساس تحقیقات المانها متوجه شده بود که بال پس گرا(بال با زاویه رو به عقب) به دلیل اصطکاک کمتر  با هوا باعث کاهش پسا و افزایش سرعت می شود.

در ان زمان شوروی از انگلستان تقاضا   کرد تا  تعدادی 40 عدد موتور نین را به این کشور تحویل دهند که در ان زمان بهترین موتور جت  ارتش انگلستان بود و در مرحله اول هیچکس  باورش نمی شد  به دلیل اختلافات پیش امده بعد جنگ دوم  بین شوروی و جهان غرب، انگلستان چنین کاری بکند ولی در نهایت این چنین شد . موتور با اطلاعات  فنی به شوروی داده شد و شوروی در کمپانی کیلموف  دست به توسعه نسخه  بومی با نام های ار دی 45 و ار دی 500 زد.

در 30 دسامبر  سال 1947 جنگنده جدید میگ با موتور انگلیسی به پرواز در امد و میگ15 نامیده شد

میگ15 در ارتش شوروی رنگ نمی شد و دارای رنگ نقره ای الومینومی است
میگ15 در ارتش شوروی رنگ نمی شد و دارای رنگ نقره ای الومینومی است

میگ15 یک نسل بعد از میگ9 یعنی اولین جت ساخت میگ بود. هواپیما دارای بالی پس گرا با میزان 35 درجه بود  و عمدتا از الومینوم  ساخته شده بود. بر روی بال خود دارای دو   تیره برای کنترل لیفت بال بود و دارای کابینی با تاج حبابی و دید مناسب بود. خلبان بر روی یک صندلی پرتاب شونده با کاتریج  انفجاری برای پرتاب شدن به طرف بالا بود که  نسل نخست صندلی های  شوروی به حساب می امد.

دارای ارابه فرود تک چرخ بود که ارابه عقبی زیر بالها جمع وشد و دارای کابینی کاملا انالوگ  با یک صفحه درجه بندی شده بر روی پنل خلبان برای هدفگیری توپ بود.

هواپیما دارای ورودی  هوا در بخش جلو بود و از یک موتور توربوجت ار دی 45 اف بهره می برد که دارای قدرت 5005 پاوند رانش بود.این موتور بر اساس موتور انگلیسی نین ساخته شده بود و دارای عمر خدمتی مشابه ولی مصرف بالاتری داشت.دارای دو ترمز هوایی در قسمت عقب  خروجی موتور بود  که برای کاهش سرعت در حالت شیرجه استفاده میشد

مجموع الکترونیک هواپیما بسیار ساده بود که شامل  یک ارتفاع سنج راداری، یک رادیویی دوربرد و یک ابزار برای کمک به فرود بود .

سلاح هواپیما شامل  یک پکیج با سه توپ بود. یک توپ 37 م م  ان 37 با 40 گلوله و سرعت اتش 400 گلوله بر دقیقه در سمت راست و دو توپ 23 م م با 80 گلوله برای هر توپ در سمت چپ  بود که دارای سرعت اتش 800 گلوله بر دقیقه بود .توپ 37 م م برای سرنگونی بمب افکنها و دو توپ23 م م برای سرنگونی شکاری ها بود. شوروی در ازمایشات خود متوجه شده بود  برخورد 8 گلوله 37 م م باعث سرنگونی یک ب 29 می شود . هر سه توپ روی سینی قرار داشتند که با پایین اوردن ان میشد توپ را مهمات گیری و یا تعمیر کرد از این رو بسیار راحت تعمیر  میشد . این مسئله در مورد موتور هم بود. تنها با باز کردن چند  قفل میشد تمامی  قسمت عقب هواپیما را از قسمت جلو جدا کرد و به موتور دستراسی پیدا کرد.

دو توپ 23 م م در سمت راست و یک توپ 37 م م در سمت چپ
دو توپ 23 م م در سمت راست و یک توپ 37 م م در سمت چپ

هواپیما دارای یک جایگاه خارجی زیر هر بال بود که می شد در زیر هر بال یک مخزن سوخت خارجی با ظرفیت 250 ، 300 و 600 لیتر را حمل کند اگرچه مدل اولیه تنها مخزن 250  و 300 لیتری را حمل میکرد . همچنین میتواند تا دو بمب 100 کیلوگرمی ویا دو راکت انداز  8 لول 57 م م را حمل کند.

تا پایان سال 1948  میگ15 وارد خط تولید شد و در سال بعد به نمایش عموم گذاشته شد . در روز های  اول مشکلاتی  وجود داشت که دلیل ان این بود که   تا کنون شوروی جتی  به این پیچیدگی  نساخته  بود از این رو مشکلاتی در کیفیت تولید وجود داشت

در ادامه توسعه میگ15 کمپانی کیلیموف  دست به توسعه موتور اردی 45 زد و نسخه بهبود یافته  وی کا 1 را توسعه داد.این نسخه با 5950 پاوند قدرت بیشتر را فراهم میکرد و باعث ساختن نسخه جدید میگ15 بیز شد. این مدل به غیر از موتور دارای تغییرات دیگری چون سامانه هیدرولیک جدید و ترمز هوایی ارتقا یافته بود.همچنین این نمونه توان حمل دو مخزن سوخت خارجی قطره ای  شکل جدا شونده بود که میشد در صورت نیاز انها را رها کرد

میگ15 بیز فاگوت بی  در سال 1950 وارد خدمت شد.برخی از میگ15 بیز دو سال بعد به یک هشدار دهنده راداری، دو توپ  23 م م ان  پی 23 به جای دو توپ ان اس 23 شدند که 200 گلوله بر دقیقه  سرعت اتش بیشتری داشت(1000 گلوله بر دقیقه) و  مجهز به جتر ترمز شدند ولی این ارتقا تنها روی برخی از انواع بیز انجام شد.

میگ15 بیز پر تعداد ترین نسخه تولید میگ15 بود که دارای بیشترین سرعت 1075 کیلومتر بر ساعت بود و برد ان با دو مخزن سوخت خارجی 1660 کیلومتر بود

BBA

میگ15 در خدمت ارتش شوروی دارای رنگ طبیعی الومینومی  بود  . در اواخر دهه 1950 با ورود میگ17 و میگ19 به خدمت نیروی هوایی شوروی از میگ15 به عنوان جنگنده بمب افکن  استفاده کرد و برای اینکار یک جایگاه جنگ افزاری بیشتر زیر هر بال اضافه شد که تعداد کل جایگاه ها را به چهار عدد افزایش داد تا توان حمل دو مخزن سوخت در کنار سلاح را داشته باشد.

با وجود این میگ15 در نقش یک جنگنده هوا به زمین  دچار کاستی های زیادی بود . اگرچه توپ37 م م نشان داد حتی توان نابودی زره تانک ها را نیز دارد و توپ 23 م م نیز قدرت بالای داشت ولی توان حمل سلاح کمی داشت تنها دو بمب  100 کیلوگرمی ولی در واقع سلاح اصلی ان در نقش حمله به زمین  راکت 57 م م 8 لول بود زیرا میشد ان را با سایت گان توپ هدفگیری کرد و اتش کرد. روسها حتی بمب خوشه ای روی میگ15 نصب کردند که موثر هم بود و نیازی به هدفگیری دقیق هم نداشت

بر اساس میگ15 بیز نسخه  اسکورت ان با برد بیشتر ساخته شد . این نمونه mig15biss نام داشت که می توانست  دو مخزن سوخت خارجی 600 لیتری را حمل کند و برد ان 40% بیشتر از نسخه بیز بود.

همچنین بر اساس نسخه بیز نسخه شناسایی میگ15 بیزار نیز ساخته شد که فاقد دو توپ23 م م بود و جای ان توپ دوربین حمل میکرد. 346 فروند از این مدل نیز تولید شد

در زمان ورود به خدمت میگ15 در سال 1949 حوادث بسیاری برای میگ15 از جمله در زمان نشست  و برخواست پیش امد.بعد از بررسی مشخص شد مشکل اصلی عدم اشنایی خلبان روس با این جنگنده است زیرا میگ15 در ان زمان سریعترین جت روسها بود و با داشتن بال پسگرا متفاوت تر از هر جنگنده دیگری در این ارتش از این رو ارتش خواهان یک نسخه اموزشی دو سرنشینه برای میگ15 شد

از این رو بر اساس میگ15 ای نسخه دو سرنشینه با دو کابین پشت سر هم ساخته شده که MIG15UTI شناخته شد و در سال 1950  وارد خدمت شد که به ان ناتو لقب میدکیت و یا کوتوله را داد

همان طور که گفته شد هر دو کابین پشت سر هم بودند  و یکی از خدمه از سمت راست و دیگری از سمت چپ وارد میشد و درب کابین از کنار باز میشد و نه از بالا . بخشی از مخازن سوخت داخل بدنه که پشت کابین خلبان بود برداشته شد و جای این مخزن سوخت کار گذاشته شد. علیرقم  اینکه بسیاری تصور میکنند این نسخه کوتاه تر است ولی این بیشتر خطای دید است هر دومدل تک و دو سرنشینه  یک اندازه هستند.

میگ15 ساخت چک. این نمونه مجهز به سه جایگاه در زیر هر بال بود و توان حمل بمب و راکت انداز بیشتری برای ایفای نقش جنگنده بمب افکن داشت
میگ15 ساخت چک. این نمونه مجهز به سه جایگاه در زیر هر بال بود و توان حمل بمب و راکت انداز بیشتری برای ایفای نقش جنگنده بمب افکن داشت

دارای موتور ار دی 45 اف بود و فاقد توپ37 م م بود و  در چند فروند نخست تنها دو توپ23 م م را حمل میکرد ولی این توپ  نیز حذف شد و به جای ان مسلسل 12.7 م م نصب شد. MIG-15UTI به تعداد زیادی تولید شد زیرا فقط نسخه اموزشی میگ15 نبود بلکه به سرعت تبدیل به جت اموزشی استاندارد ارتش شوروی و بسیاری از ارتشهای بلوک شرق شد و بسیار نیز محبوب  و خوش دست بود به صورتی که یکی از لقب های  ان دوست داشتنی بود. در حالی که میگ15 تا پایان دهه 1960 از خدمت خارج شد ولی نسخه اموزشی در نقش اموزشی تا اوائل دهه 1980 همچنان در خدمت بود

در سال 1950  شوروی دست به توسعه نسخه همه گونه اب و هوایی میگ15زد. میگ15 فاقد رادار بود از این رو یک جنگنده روز پرواز بود ولی با نصب یک رادار توریم در بالای سر ورود هوا  توان پرواز در شب و اب و هوای بد نیز  پیدا کرد. این رادار دارای برد 7 تا 10 کیلومتر بود . کمتر از 10 فروند از این نمونه ساخته شد که به دلیل پیچیده گی کار با ان رها شد. در میانه دهه 1950 شوروی دست به نصب رادار ار پی 1 با کد زمرد  زد ولی این  طرح به جای نرسید زیرا در ان زمان میگ19 و میگ17 با رادار وارد خدمت شده بودند

یک نسخه میگ15 با کد میگ15 اس یو ساخته شد که دارای توپ 23 م م متحرک بود که می توانست 11 درجه به طرف بالا و 7 درجه رو به پایین را پوشش دهد . این توپ به صورت خودکار توسط یک اپتیک روی هدف قفل میشد  . این طرح نیز تنها به صورت ازمایشی انجام شد. یک نمونه نیز مجهز به لوله سوختگیری  هوایی شد اگرچه بسیار موفق بود ولی به دلیل عدم تخصص منابع لازم برای  ساخت هواپیمای سوخترسان برای فرمانده ای دفاع هوایی و فرمانده ای تاکتیکی نیروی هوایی شوروی طرح لغو شد

در مجموع در شوروی 13100 فروند میگ15 تولید شد .

کابین میگ15
کابین میگ15

میگ15 در خارج از شوروی نیز تولید شد.

در سال 1953 تولید میگ15 در چک اسلاواکی  اغاز شد که به عنوان اس 102 شناخته میشد  و نسخه اموزشی ان با نام سی اس 102  و نسخه میگ15 بیز با نام سی 103 تولید شد. در مجموع چک اسلاواکی  1441 فروند از این نمونه تولید شد که بسیاری از ان صادر شد. گفته شده نسخه تولیدی چک اسلاواکی حتی از نسخه تولید شده در شوروی با کیفیت تر بود

البته چکها  روی میگ های خود تغیراتی نیز دادند برای نمونه در برخی نمونه های تولید دو سرنشینه  به جای مسلسل 12.7 م م دو توپ 23 م م نصب کردند ویا نسخه ای با نام میگ15اس بی که در واقع یک ارتقا روی میگ15 ای بود که شامل  سه جایگاه زیر هر بال برای ایفای نقش جنگنده بمب افکن بود.همچنین برخی از میگ 15 با حذف  توپ و مجهز شده به دوربین در نقش شناسایی به کار رفتند

لهستان نیز میگ15 را تولید کرد و این کشور میگ15 ای را با نام  لیم 1 و میگ15 بیز را با نام لیم 2  تولید کرد. در مجموع 727 فروند لیم1 و لیم 2 تولید شد که 227 فروند ان لیم2 بودند. لهستان نیز تعدادی از این هواپیما را به دوربین مجهز کرد و در نقش شناسایی به کار برد

شوروی به چین امتیاز تولید کامل میگ15 را داد و چین این میگ15 بیز را با نام جی2 و نسخه اموزشی را با نام جی جی 2 تولید کرد.چین دست کم  4000 فروند جی2 تولید کرد و خود انها را به ده کشور صادر کرد

در مجموع میگ15 به 41 ارتش جهان صادر شد

0848228
یک میگ15 بیز بعد از ارتقا در شوروی برای ایفای نقش جنگنده بمب افکن مجهز به دو جایگاه زیر هر بال

سوابق عملیاتی

زمان اغاز جنگ کره میگ15 یک سال بود وارد خدمت شده بود. نیروی هوایی کره شمالی مجهز به هواپیماهای پیستونی چون لاویچکا 11 و یاک9 بود. امار نشان میدهد  نیروی هوایی کره شمالی  93 فروند ایلیوشین 10 ،  79 فروند  یاک9 و تعدادی لاویچکا 11  در خدمت داشتند.امریکا دو جت تازه خود یعنی  اف80 و اف84  در کنار جنگنده های پیستونی بازمانده از جنگ دوم مانند پی51 و اف4 یو را وارد نبرد کرده  بودند ولی ورود تعداد کمی میگ15 شوروی با خلبانان شوروی  و سرنگونی چند فروند اف80 و اف84 باعث ورود به خدمت اف86 به کره شد.

امریکا اول شک داشتند که شاید میگ15 یک نسخه از اف86 با جاسوسی صنعتی است ولی این حرف درست نبود  اف86 و میگ15 هر دو  ریشه المانی داشتند و با هم توسعه یافت.میگ15 به صورت چشمگیری کوچکتر از اف86 بود و 30% سبکتر از اف86 سابر .

میگ15 به عنوان یک شکاری برای نابودی  بمب افکنها بلند پرواز ساخته شده بود از این رو سرعت اوجگیری  بیشتری داشت و کلا در ارتفاع بالا عملکرد بهتری داشت ولی اف86 یک جنگنده برتری هوایی بود که برای درگیری رزم هوایی در ارتفاع پایین ساخته شده بود. سلاح های این دو جنگنده همه چیز را مشخص میکرد  میگ15 دارای توپ سنگین  برای نفوذ در زره بمب افکنها بود ولی اف86 دارای شش مسلسل 12.7 م م برای سرنگونی اهداف سریعتر مثل جنگنده ها  بود.

 خلبانان شوروی به مسلسل های 12.7 م م اف86 به دید تمسخر انگیزی  نگاه میکردند و البته در غرب نیز بودند کسانی که چنین  اعتقادی داشتند  و برای نمونه اف86  استرالیایی  دو توپ 30م م داشت. ولی البته توپ های میگ15 چندان هم بی عیب نبودند. نمیشد هر دو توپ را با هم شلیک کرد حرکت متفاوت بالستیک دو توپ با تفاوت چشمگیر کالیبر  تنها باعث میشد که خلبان با یکی از دو توپ اتش کند.همچنین سرعت دهانه گلوله  37 م م که 690 متر بر ثانیه بود شلیک گلوله بر ضد یک هدف پر سرعت را سخت میکرد از این رو تنها برای سرنگونی بمب افکمنها و یا  حمله به زمین استفاده میشد در واقع این توپ 23 م م بود که جنگنده شکار میکرد . همچنین توپ 37 م م لگد بسیار داشت و اتش را منحرف میکرد. ولی سابر برتری های خود را داشت.

در این تصویر میگ15 و اف86 در کنار هم دیده میشود .تفاوت اندازه هر دو کاملا مشخص است
در این تصویر میگ15 و اف86 در کنار هم دیده میشود .تفاوت اندازه هر دو کاملا مشخص است

کابین دید  بسیار بهتری و فوق العاده ای داشت و در دماغه دارای یک رادار مسافت یاب برای تعیین  زمان مناسب اتش بود در حالی که میگ15 تنها یک سایت اتش معمولی درجه بندی شده شیشه ای در جلو خود بود.همچنین شش مسلسل با گلوله های پر سرعت و سرعت اتش بالا  در کنار سامانه هدفگیری رایانه ای شلیک به طرف یک هدف چالاک را بسیار اسان تر از شلیک با توپ 23 م م میکرد

اگرچه هر دو جنگنده روی کاغذ با هم برابر بودند ولی در جنگ کره اف86 و میگ15 به تبادل اتش  8 به یک رسیدند . در ازای سرنگونی 8 میگ15 یک اف86 از دست رفت ولی چگونه چنین اماری به دست  امد. مسئله سر این است در تمامی محاسبات  یک چیزی در نظر گرفته نشده بود و ان مهارت خلبان بود .وقتی دو جنگنده از نظر توانایی انقدر به نزدیک بودند این خلبان بود که تعیین  کننده نهایی نبرد بود.

شوروی تنها نه  ماه خلبان میگ15 خود را در کره نگه داشت خلبانی که بسیاری در جنگ دوم جنگیده  بودند . سه سال دیگر جنگ خلبان کره شمالی و چینی با میگ15  پرواز میکردند خلبانانی که تا سال 1949(یک سال قبل) اصلا سوار هواپیما نشده بودند . انها یک دوره اموزش شش ماه دیده بودندو همکنون  با جت پرواز میکردند در حالی که در مقابل انها خلبان امریکایی می جنگیدند  که 73% انها در جنگ جهانی دوم شرکت داشتند. سطح اموزش خلبان کره ای و چینی انقدر پایین بود که بر طبق گذارش خلبان امریکایی برخی از انها قبل از اغاز  نبرد از جنگنده خود خارج می شدند.

خلبان امریکا به سرعت متوجه شدند که اگر در ارتفاع بالا (بالای 8000 متر)به جنگ میگ15 افتادن به دلیل چالاکی بالای میگ در این ارتفاع باید شیرجه بروند. وزن سنگینتر  و سرعت بیشتر اف86 باعث میشد در یک شیرجه انها به راحتی از دست میگ فرار کند و درگیری را زیر 6000 متر ادامه دهنده که در انجا اف86 برتر بود.

زمانی که امریکا دست به بمب باران مواضع ارتش کمونیستی با ب29 زدند ، میگ های کره ای و چینی در کنار خلبانان شوروی  دست به حملات گسترده  به  دسته های این بمب افکن ها  زدند که معمولا توسط اف80 و اف84 در اوائل جنگ زدند.در اولین حمله از این دست در 12 اوریل سال 1951 انجام شد زمانی که میگ های طبق تاکتیک جدیدشان  در دو دست در ارتفاع بالا و پایین به یک دسته 48 فروند از ب29 ها حمله کردند. در این درگیر هشت ب29، 11 اف80 و نه پی 51 از دست رفت. این حادثه   روی امریکایها  تاثیر گذاشت که در اوریل همان سال اف86 ای را برای دفاع از ب 29 ها راهی کره کرد.

در 12 اوریل 44 میگ دوباره به یک دسته از ب29 اینبار تحت پوشش اف86 بودند ولی باز نتیجه تلفات بالا برای امریکا بود ده ب 29، یک اف86 و سه اف80 از دست رفت و تنها یک میگ15 سرنگون شد.امریکا تلاش بمب باران پایگاه های میگ زدند ولی میگها به تلافی برخواسته .در 23 اکتبر نه ب29 ،34 اف86 و 55 فروند اف84  مورد  حمله 56 میگ15 بیز قرار گرفتند که باز تلفات بالا بود تنها یک میگ از دست رفت ولی هشت  ب 29 و دو اف84 از دست رفت.تا ژانویه سال 1952 انقدر پیروزی خلبان شوروی بالا بود که 40 خلبان شوروی  بیش از 5 پیروزی داشته و تک خال شدند

میگ15 uti نسخه اموزشی که سال ها در بسیاری از ارتشها در نقش اموزشی خدمت کرد
میگ15 uti نسخه اموزشی که سال ها در بسیاری از ارتشها در نقش اموزشی خدمت کرد

ولی همچیز  از نیمه  دوم  سال 1952  تغییر کرد. واحدهای جدید از اف86 وارد کره شدند که خلبان بهتری داشتند  و از طرفی خلبان شوروی به کشور بازگشتند و خلبان بی تجربه  چینی جای انها را گرفتند و بعد امریکا بودند که در اسمان با اف86 یک تازی کردند.

امریکایی ها به هر خلبان خود که بتواند یک میگ15 را مجبور به فرود کند 100000 دلار جایزه تعیین  کردند و در نهایت در 21 سپتامبر سال 1953 یک میگ15 بیز به چنگشان امد.انها میگ15 را ازمایش کردند و متوجه شدند بر خلاف اعتقاد قبلی که میگ15 در شیرجه خطر ناک است ولی اینچنین نیست. میگ15 در هنگام شیرجه از سرعت 980   کیلومتر بر ساعت که فراتر  می رفت  دچار لرزش  میشد که کنترل و اتش با ان بسیار سخت بود

در مجموع میگ15 طی جنگ کره 60450 پرواز روزانه 2779 پرواز شبانه انجام داد. میگ15 موفق به سرنگونی 1097 فروند  هواپیماهای غربی از انواع اف80، اف84، اف86، ب 29، اف94 ، میتئور  بود و دست کم 1000 فروند نیز میگ15  از دست رفت که بیشن 650 تا 730 فروند توسط اف86 بود .

میگ 15 در خدمت ارتش  شوروی تا پایان دهه 1950 در نقش شکاری رهگیر باقی ماند تا مدتها تلاش  در رهگیری هواپیماهای شناسایی غربی چون ار بی 57 داشت ولی به دلیل سقف پرواز کمتر که به سختی در حالت مسلح به 13000 متری می رسید موفق نبود ولی دها بالن شناسایی بدون سرنشین غربی را سرنگون کرد.

مصر و سوریه از میگ15 در نبرد سال 1958 و 1967 استفاده کردند و چین چند بار  با اف86 تایوانی بر فراز دریایی زره با جی2  جنگید

میگ15 از جمله در نسخه اموزشی در نقش اموزشی تا میانه دهه 1990 در برخی های  خدمت میکرد و احتمالا همچنان در همین نقش در کره شمالی خدمت میکند.امروزه افراد ثروتمند  بسیار از  انواع تک و دو سرنشینه  میگ15 را در اختیار دارند.

مشخصات میگ15 بیز

طول:10.08 متر

ارتفاع:3.7 متر

وزن خالی:3630 کیلوگرم

بیشترین وزن برخواستن:6105 کیلوگرم

موتور:یک موتور توربوجت وی کا 1 با توان 6000 پاوند

بیشترین سرعت:1059 کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز:850 کیلومتر بر ساعت

برد با سوخت داخلی :1227 کیلومتر با دو مخزن سوخت خارجی 1700 کیلومتر

سقف پرواز:بدون سلاح 15500 متر

سلاح. یک توپ 37 م م با 40 گلوله و دو توپ 23 م م با 160 گلوله در مجموع و توان حمل تا دو بمب 100 کیلوگرمی در زیر بال و یا دو راکت انداز 57 م م 8 لول

گرداوری و ترجمه:عبدالحمید تارخ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن