تاریخچه هواپیماهای جنگ الکترونیک (4)

تاریخچه هواپیماهای جنگ الکترونیک (4)

  • هواپیمای Su-24 E/F:
یک فروند سوخو-24 در پایگاه ولزو
یک فروند سوخو-24 در پایگاه ولزو

روس ها نیز با درک اهمیت جنگ الکترونیک در تصاحب آسمان منطقه, از رقبای غربی خود عقب نماندند و با توسعه جنگنده های گوناگون سعی در رقابت با غربی ها کردند. یکی از این هواپیماها سوخو-24 بود که با دریافت بروزرسانی ها و ایجاد تغییرات بر روی آن تبدیل به یک هواپیمای جنگ الکترونیک شد. از جمله تغییراتی که در این بروزرسانی بوجود آمد ارتقای رادار و همچنین اضافه کردن سنسورهای گوناگون برای دریافت امواج تهدیدات گوناگون بود. این جنگنده همچنین قادر به حفاظت خود در برابر جنگنده های متخاصم توسط موشک های  AA-8 Aphid بود. اما از مسلسل بهره نمی برد.

یک فروند سوخو-24 ام آر مجهز به پاد Shpil'-2M
یک فروند سوخو-24 ام آر مجهز به پاد Shpil’-2M
یک فروند سوخو-24 ام پی به همراهی اسکورت یک فروند میگ-29
یک فروند سوخو-24 ام پی به همراهی اسکورت یک فروند میگ-29

توسعه این هواپیماها از سال 1975 میلادی آغاز شد. اکثر سوخو-24 ها مجهز به رادارهای قدیمی سیرنا بودند که توانایی جمینگ و ایجاد اخلال بر روی امواج را نداشتند. از این رو در نسخه های MP گیرنده های رادار این هواپیما طبق بروزرسانی های صورت گرفته مجهز به هشداردهنده های شلیک موشک و همچنین ایجاد اخلال بر روی امواج شدند. اولین نمونه سوخو-24 ئی/اف در 25 جولای سال 1980 میلادی به پرواز در آمد و تغییرات متنوعی بر روی این جنگنده از سال 83 الی 93 میلادی صورت گرفت که می توان به نصب پادهای اخلالگر گوناگون بر روی آن و همچنین رادار Bayonet یا جستجوگر Zima اشاره کرد.

یک فروند Su-24 MP
تصویری خیالی از یک فروند Su-24 MP
تصویری از تیک-آف یک فروند نمونه اخلالگر فنسر
تصویری خیالی از تیک-آف یک فروند نمونه اخلالگر فنسر

این جنگنده با هدف جایگزینی با هواپیماهای اخلالگر قدیمی تر نظیر Yak-28PP به نیروی هوایی شوروی عرضه شد. البته هدف از عرضه سوخو-24 اف ارتقای ناوگان قدیمی اخلالگرها و سوخو-24 ئی, ارتقای ناوگان قدیمی هواپیماهای شناسی نظیر میگ-21 بود. از دیگر مواردی که به این هواپیماها اضافه شد می توان به یک تصویرساز فروسرخدر میانه دماغه, دوربین های با قدرت برای ضبط تصاویر و همچنین یک سیستم Ether-1M به منظور مانیتورینگ امواج اشاره کرد.

تصویری خیالی از یک فروند سوخو-24 ام پی
تصویری خیالی از یک فروند سوخو-24 ام پی

لازم به ذکر است که فنسر اف نامی است که ناتو به این اخلالگر روسی داده است و این هواپیما در بین روس ها به Su-24 MR شهرت دارد که تنها 20 فروند عملیاتی در جهان از آن وجود دارد. متاسفانه روس ها به دلیل حفظ اطلاعات این هواپیمای اخلالگر, اطلاعات بسیار زیادی از آن را منتشر نکردند و تنها چیزی که مشخص است این است که می تواند جدیدترین پادهای اخلال الکترونیک روسی را به صورت خارجی و داخلی با خود حمل کند. هر چند که در این نمونه از فنسر, توپ هواپیما حذف شده است ولی همانطور که گفته شد جنگنده قادر است تا با حمل موشک های حرارتی از خود دفاع کند. این هواپیما به دلیل حمل تجهیزات جنگ الکترونیک (ECM) و همچنین حمل چف ها و شراره ها می تواند تا حد زیادی از خود در برابر جنگنده های متخاصم محفاظت کند.

تصویر یک پاد SRS-14 در زیر بدنه فنسر
تصویر یک پاد SRS-14 در زیر بدنه فنسر

فنسر از سیستم جنگ الکترونیک SPS-143 بهره می برد و همچنین قادر است تا با استفاده از سیسیتم Geran-F در رادارهای دشمن اخلال ایجاد کند. این جنگنده همچنینی از پادهای ویژه نظیر SRS-14 و Shpil’-2M نیز بهره می برد. قدرت تصویربرداری دوربین های سوخو-24 به حدی است که می تواند تصاویری را که از ارتفاع 400 متری گرفته شده اند را با وضوح کامل تا ارتفاع 25 سانتی متری نمایش دهد.

از دیگر هواپیماهای جنگ الکترونیک شوروی می توان به توپولوف-22 پی اشاره کرد که با حمل مدرن ترین تجهیزات جنگ الکترونیک از برترین هواپیماهای اخلالگر در این زمینه به شمار می رود. می توانید مقاله جامعه ای را راجع به نمونه های مختلف توپولوف-22 را در اینجا مطالعه کنید.

—-

گردآوری و تالیف:مهدی زمانی

تاریخچه هواپیماهای جنگ الکترونیک (۱)

تاریخچه هواپیماهای جنگ الکترونیک (۲)

تاریخچه هواپیماهای جنگ الکترونیک (3)

تاریخچه هواپیماهای جنگ الکترونیک (4)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن