در اواخر جنگ جهانی دوم موتور جت یک پدیده جدید در عرصه هوانوردی بود که به سرعت هواپیما های   جنگی به شدت افزوده بود.کمپانی نروث امریکن که سازنده هواپیمای مشهور پی ۵۱  ماستانگ بود که بهترین جنگنده جنگ دوم جهانی بود تصمیم گرفت در یک طرح چالش برانگیز به دنبال جنگنده موتور جت برود

در سال ۱۹۴۴ نورث امریکن کار روی برنامه ای با نام ار دی ۱۲۶۵ را اغاز کرد . نیروی دریایی خواهان این جت شد که بعدها با نام اف جی -۱ شناخته شد. اولین  فروند از اف جی ۱ در اواخر سال ۱۹۴۶ پرواز کرد.  این هواپیما دارای  بدنه ای سیگار شکل با یک موتور از نوع جنرال الکترونیک جی ۳۵ – جی ایی-۲ که دارای توان ۳۷۵۰ پاوند رانش بود که ورودی هوا در جلوی هواپیما قرار داشت  و دارای بالهای کاملا صاف و بدون پس گرایی بود. هواپیمای جدید در سال ۱۹۴۸ وارد خدمت نیروی دریایی شد

در همان زمانی که نروث  امریکن در حال کار روی طرح جدید بود نیروی هوایی  بر اساس اف  جی-۱ بود.نیروی هوایی در ان زمان یک جنگنده جت با سرعت بیش از ۹۵۰ کیلومتر بر ساعت می خواست که مجهز به شش مسلسل ۱۲٫۷ م م باشد.

طرح اف جی-۱ دقیقا همان طرحی بود که نیروی هوایی می خواست و حاضر و اماده بود فقط برخی تجهیزات برای نشست و برخواست بر روی ناو هواپیما بر زیادی بود.البته یک مشکل کوچک دیگر هم بود و ان سرعت هواپیما بود که به ۸۷۰ کیلومتر بر ساعت محدود می شد . نروث  در سال ۱۹۴۵ به سرعت فهمیده بود که بال صاف نمی تواند هواپیما را به سرعت بالاتر  برساند و این از جمله اسنادی بود که امریکای از دانشمندان المانی به دست اورده بودند. برخی مهندسین بوئینگ اسناد تونل های باد المانها را مورد بررسی  قرار دادند و به اطلاعات بسیار خوبی دست پیدا کردند . بوئینگ این طرح را در طرح بی ۴۷ به کار برد و نروث در طرح جدید برای نیروی هوایی از ان استفاده کرد طرحی که  ایکس اف ۸۶ نامیده شده بود

مهندسین نروث یک طرح ۱/۳۵ از ایکس اف۸۶ ساختند که دارای بال پسگرا به میزان ۳۵ درجه بود و ان را  درون تونل باد ازمایش کردند و نتایج بسیار خوبی به دست امد.اولین پیش نمونه در اگوست سال ۱۹۴۷ ساخته شد و در یک اکتبر همان سال پرواز کرد. ایکس اف۸۶ مجهز به موتور جی ۳۵ –سی-۳ با توان ۳۷۵۰ پاوند بود  ولی این موتور موقت بود زیرا قرار بود موتور قویتری جی ۴۷ که در ان زمان در حال توسعه بود روی هواپیما نصب شود

اف86 ای اولین نسخه عملیاتی که بر روی لوله مسلسل 12.7 م م خود دارای یک پوشش بود که تنها در هنگام اتش کنار میرفت. این پوشش بعدها برداشته شد

اف۸۶ ای اولین نسخه عملیاتی که بر روی لوله مسلسل ۱۲٫۷ م م خود دارای یک پوشش بود که تنها در هنگام اتش کنار میرفت. این پوشش بعدها برداشته شد

اولین پرواز بسیار خوب انجام شد اگرچه در هنگام فورد با جمع شدن ارابه فرود جلوی  هواپیما کمی اسیب دید

اف۸۶ پرونده زیبایی بود  که دارای سه ارابه فرود بود که دو ارابه فرود عقبی زیر بال جمع میشد . دارای سرعت اوجگیری و سرعت پرواز  بسیار خوبی  بود و حتی با همان موتور جی ۳۵ نیز ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت  سریعتر از تمامی جتهای نیروی هوایی امریکا بود.در یکی از ازمایشات در ۱۹ اکتبر در حالت شیرجه به سرعت صوت  رسید ولی این سرعت تنها در حالت شیرجه به دست امد . مسئله بعد این بود که این رکورد هرگز ثبت نشد زیرا هیچ مرکز رسمی برای ثبت ان در ان لحظه در محل نبود

نیروی هوایی از هواپیمای جدید  بسیار راضی بود و در نهایت در سال ۱۹۴۸ وارد خدمت شد

اولین اف۸۶ ای (F-86A) در ۲۰ می سال ۱۹۴۸ تحویل نیروی هوایی شد. نیروی هوایی در مرحله اول ۳۳۳ فروند اف۸۶ ای سفارش داد ولی در مجموع ۵۵۴ فروند تحویل گرفت. این نمونه با موتور قویتر  جی ۴۷ با توان ۵۳۴۰ پاوند  دارای  بیشترین سرعت ۹۷۰ کیلومتر بر ساعت بود.

هواپیمای دارای  کابینی حبابی با دید عالی بود و از صندلی پرتاب شونده بهره  می برد و کابین کاملا انالوگ بود. هواپیما در زیر هر بال خود یک جایگاه حمل تسلیحات داشتن که توان حمل یک مخزن سوخت خارجی ۷۸۲ لیتری را زیر هر بال و یا به جای ان یک بمب ۴۵۰ کیلوگرمی(در مجموع دو بمب)  ویا به جای انها زیر هر  بال تا دو غلاف حمل راکت هرکدام دارای ۴ راکت  ۱۲۷ م م (در مجموع ۱۶ راکت) را حمل کند. ولی به دلیل محدودیت  سوخت  بدون مخازن سوخت خارجی  برد ان به زیر ۳۰۰  کیلومتر  محدود میشد و از این رو همواره مخازن سوخت خارجی را حمل میکرد  و در واقع تنها سلاح اف۸۶ ای ، شش مسلسل ۱۲٫۷ م م بود که هر کدام ۱۱۰۰ گلوله حمل میکردند و دارای سرعت اتش ۸۵۰ گلوله از هر مسلسل بود  که برای پشتیبانی  هوایی خیلی مناسب نبود.

در تصویر بالای دماغه اف86 ای میتواند یک بخش سیاه رنگ دید که محل قرار گیری رادار مسافت یاب است

در تصویر بالای دماغه اف۸۶ ای میتواند یک بخش سیاه رنگ دید که محل قرار گیری رادار مسافت یاب است

اولین سری تولیدی  که ۳۳ فروند از ان تولید شد اف۸۶ ای-۱ نامیده شدو سری دوم که ۱۸۸ فروند از ان تولید شد اف۸۶ ای-۵ نامیده  شد که دارای  زره بیشتر و برخی تغییرات درونی بود. دسته سوم که ۳۳۳ فروند از ان ساخته شد نیز اف۸۶ ای۵ نامیده شد ولی تفاوت بزرگ ان جایگزینی رادار مسافت یاب ای پی جی-۵ در دماغه با یک سایت ساده در مدل های قبلی بود. این رادار مسافت یاب با بدست اوردن مسافت تا جنگنده دشمن  بر روی یک شیشه در روی پنل خلبان محل برخورد گلوله ها را نشان میداد تا خلبان بتواند بهتر در مانورهای تند اتش کند بدون اینکه نیاز به شلیک گلوله های رسام باشد

به غیر از چند ده فروند اف۸۶ ای تولید اخر تمامی اف۸۶ ای بر روی  دریچه  های مسلسل خود دارای  یک روپوش بودند که در زمان شلیک کنار می رفتند ولی به دلیل اطمینان  پذیری کم این دریچه حذف شد. اف۸۶ ای ۶  به   گان سایت  پیشرفته  تر ای -۱ سی ام تجهیز شدند  و در نسخه اف۸۶ ای۷ دارای  رادار مسافت یاب دقیق تر ای پی جی ۳۰ شد که بر روی اکثر  نسخه های بعدی نیز نصب شد  و برخی نسخه های تولید اخر به موتور قویتر جی ۴۷ – جی ایی -۱۳ با توان ۵۴۵۰ پاوند تجهیز شدند که مصرف کمتری نیز داشت.

با شوروع جنگ کره هنگامی که اف۸۰ و اف۸۴ نتوانستند در برابر میگ۱۵ قد علم کننده امریکا پیشرفته ترین جنگنده عملیاتی خود یعنی اف۸۶ ای را به میدان فرستاد. زمان اغاز جنگ کره میگ۱۵ یک سال بود وارد خدمت شده بود. نیروی هوایی کره شمالی مجهز به هواپیماهای پیستونی چون لاویچکا ۱۱ و یاک۹ بود. امار نشان میدهد  نیروی هوایی کره شمالی  ۹۳ فروند ایلیوشین ۱۰ ،  ۷۹ فروند  یاک۹ و تعدادی لاویچکا ۱۱  در خدمت داشتند.امریکا دو جت تازه خود یعنی  اف۸۰ و اف۸۴  در کنار جنگنده های پیستونی بازمانده از جنگ دوم مانند پی۵۱ و اف۴ یو را وارد نبرد کرده  بودند ولی ورود تعداد کمی میگ۱۵ شوروی با خلبانان شوروی  و سرنگونی چند فروند اف۸۰ و اف۸۴ باعث ورود به خدمت اف۸۶ به کره شد.

امریکا اول شک داشتند که شاید میگ۱۵ یک نسخه از اف۸۶ با جاسوسی صنعتی است ولی این حرف درست نبود  اف۸۶ و میگ۱۵ هر دو  ریشه المانی داشتند و با هم توسعه یافت.میگ۱۵ به صورت چشمگیری کوچکتر از اف۸۶ بود و ۳۰% سبکتر از اف۸۶ سابر .

میگ۱۵ به عنوان یک شکاری برای نابودی  بمب افکنها بلند پرواز ساخته شده بود از این رو سرعت اوجگیری  بیشتری داشت و کلا در ارتفاع بالا عملکرد بهتری داشت ولی اف۸۶ یک جنگنده برتری هوایی بود که برای درگیری رزم هوایی در ارتفاع پایین ساخته شده بود. سلاح های این دو جنگنده همه چیز را مشخص میکرد  میگ۱۵ دارای توپ سنگین  برای نفوذ در زره بمب افکنها بود ولی اف۸۶ دارای شش مسلسل ۱۲٫۷ م م برای سرنگونی اهداف سریعتر مثل جنگنده ها  بود.

 خلبانان شوروی به مسلسل های ۱۲٫۷ م م اف۸۶ به دید تمسخر انگیزی  نگاه میکردند و البته در غرب نیز بودند کسانی که چنین  اعتقادی داشتند  و برای نمونه اف۸۶  استرالیایی  دو توپ ۳۰م م داشت. ولی البته توپ های میگ۱۵ چندان هم بی عیب نبودند. نمیشد هر دو توپ را با هم شلیک کرد حرکت متفاوت بالستیک دو توپ با تفاوت چشمگیر کالیبر  تنها باعث میشد که خلبان با یکی از دو توپ اتش کند.همچنین سرعت دهانه گلوله  ۳۷ م م که ۶۹۰ متر بر ثانیه بود شلیک گلوله بر ضد یک هدف پر سرعت را سخت میکرد از این رو تنها برای سرنگونی بمب افکمنها و یا  حمله به زمین استفاده میشد در واقع این توپ ۲۳ م م بود که جنگنده شکار میکرد . همچنین توپ ۳۷ م م لگد بسیار داشت و اتش را منحرف میکرد. ولی سابر برتری های خود را داشت.

اف86 و میگ15

اف۸۶ و میگ۱۵

کابین دید  بسیار بهتری و فوق العاده ای داشت و در دماغه دارای یک رادار مسافت یاب برای تعیین  زمان مناسب اتش بود در حالی که میگ۱۵ تنها یک سایت اتش معمولی درجه بندی شده شیشه ای در جلو خود بود.همچنین شش مسلسل با گلوله های پر سرعت و سرعت اتش بالا  در کنار سامانه هدفگیری رایانه ای شلیک به طرف یک هدف چالاک را بسیار اسان تر از شلیک با توپ ۲۳ م م میکرد

اگرچه هر دو جنگنده روی کاغذ با هم برابر بودند ولی در جنگ کره اف۸۶ و میگ۱۵ به تبادل اتش  هشت  به یک رسیدند . در ازاء سرنگونی ۸ میگ۱۵ یک اف۸۶ از دست رفت ولی چگونه چنین اماری به دست  امد. مسئله سر این است در تمامی محاسبات  یک چیزی در نظر گرفته نشده بود و ان مهارت خلبان بود .وقتی دو جنگنده از نظر توانایی انقدر به نزدیک بودند این خلبان بود که تعیین  کننده نهایی نبرد بود.

شوروی تنها نه  ماه خلبان میگ۱۵ خود را در کره نگه داشت خلبانی که بسیاری در جنگ دوم جنگیده  بودند . سه سال دیگر جنگ خلبان کره شمالی و چینی با میگ۱۵  پرواز میکردند خلبانانی که تا سال ۱۹۴۹(یک سال قبل) اصلا سوار هواپیما نشده بودند . انها یک دوره اموزش شش ماه دیده بودندو همکنون  با جت پرواز میکردند در حالی که در مقابل انها خلبان امریکایی می جنگیدند  که ۷۳% انها در جنگ جهانی دوم شرکت داشتند. سطح اموزش خلبان کره ای و چینی انقدر پایین بود که بر طبق گذارش خلبان امریکایی برخی از انها قبل از اغاز  نبرد از جنگنده خود خارج می شدند.

در سال ۱۹۴۷ زمانی که هنوز اف۸۶ ای عملیاتی نشده بود نیروی هوایی خواهان نسخه تهاجمی اف۸۶ ای بود. نروث به سرعت وارد کار  شد و نسخه بزرگتر اف۸۶ ای را با نام ایکس اف۸۶ سی را طراحی کرد که با ۳۰% سوخت بیشتر در حدود ۵۰۰۹ لیتر سوخت داخلی حمل می کرد  و دارای  موتور کشیده تر و قدرتمند تر پرات اندویتنی جی ۴۸ –پی ۶ بود که دارای توان ۶۲۵۰ پاوند بود. ورودی هوا از جلو دماغه به دو طرف تغییر کرد و به جای شش مسلسل ۱۲٫۷ م م دارای شش توپ ۲۰ م م بود و زیر هر بال خود دو جایگاه برای  حمل سلاح حمل میکردو در دماغه دارای دماغه بزرگی بود .قرار شد در خدمت اف۹۲ نامیده شود ولی بعد از ساخت دو فروند برنامه لغو شد.

ولی دومی نسخه عملیاتی اف۸۶ نسخه اف۸۶ دی بود که به ان اف۸۶  سابر همه گونه هوا نیز میگفتند

اف۸۶ ای  فاقد رادار برای رهگیری هدف بود و فقط یک رادار مسافت یاب داشت. این بدان معنی بود که سابر تنها در روز و اب و هوایی صاف توان عملیات داشت . در ان زمان نیروی هوای امریکا خواهان یک شکاری رهگیری برای رهگیری بمب افکنهای روسی از ناحیه سیبری بود. نیروی هوایی نسخه ای از جت اموزشی تی ۳۳ را با نام اف۹۴ به صورت موقت به خدمت گرفته بود ولی نروث در سال ۱۹۴۹ بر اساس اف۸۶ ای طراحی با نام اف۹۵ را پی گرفت که اف۸۶ دی خوانده میشود.

نسخه جدید در ۲۲ دسامبر سال ۱۹۴۹ اولین پرواز خود را انجام داد. این نمونه تنها ۲۵% با اف۸۶ ای تفاوت داشت ولی بزرگترین تفاوت ان دماغه بزرگ گوی شکل در بالای ورودی هوا  بود که محل قرار گرفتن انتن رادار ای پی جی -۷  بود. ورودی هوا کوچکتر شده بود و پایین دماغه قرار داشت. این رادار با برد ۵۰ کیلومتر بر ضد یک بمب افکن  بود و  تنها برای رهگیری  بمب افکنها و هدایت راکتهای  هوا به هوا ساخته شوده بود که کنترل ان  با سامانه اتش ایی-۳ بود . ۳۷ فروند از این نسخه با نام اف-۸۶ ای۱ ساخته شد و با جایگزین سامانه کنترل اتش  ایی-۴ با ای-۳ نسخه اف۸۶ دی ای ۵ ساخته شد که ۲۶ فروند نیز از ان ساخته شد. هر دو در سال ۱۹۵۱ تولید شدند و رادار های انها غیر قابل اعتماد بود تا اینکه بعد از دو سال مشکلاتش برطرف شد

اف۸۶ دی مجهز به موتور جی ۴۷ –جی ایی ۱۷ مجهز بود که دارای رانش ۶۶۵۰ پاوند بود و بیشترین سرعت ان به ۹۹۰ کیلومتر و برد رزمی ان ۸۹۰ کیلومتر بود   و همچنین  فاقد مسلسل بود . در واقع سلاح اصلی اف ۸۶ دی ۲۴ راکت ۷۰ م م بود که در یک لانچر متحرک زیر بدنه قسمت جلو حمل میشد که در زمان شلیک پایین می امد.این راکتها ۴ کیلومتر برد داشتند و ۳٫۵ کیلومتر مواد منفجره  داشتند

در تصویر به خوبی جایگاه متحرک راکت انداز 70 م م قابل مشاهده است

در تصویر به خوبی جایگاه متحرک راکت انداز ۷۰ م م قابل مشاهده است

با وجود اینکه در ان زمان الکترونیک همچنان حجیم  بود وباید این نسخه دو سرنشین  باشد ولی خلبان تمام مسئولیت  هدایت و کنترل رادار را بر عهده داشت

هواپیما دارای رادار ای پی جی -۷ بود که توسط سامانه اتش ایی-۴ هدایت می شد و از یک رایانه انالوگ ای پی ای-۸۴ بهره می برد که در ان روزگار  یک فناوری پیچیده به حساب می امد.رادار ۵۰ کیلومتر برد داشت ولی برد اتش زیر ۳ کیلومتر بود. خلبان به سرعت به بمب افکن نزدیک میشد و در ان زمان رایانه  محاسبه میکرد که چه زمانی باید راکتهای غیر هدایت شونده ۷۰ م م شلیک شود و به خلبان هشدار میداد. در واقع رایانه وقتی هواپیما در یک راستا با بمب افکن قرار میگرفت به خلبان هشدار میداد تا راکتها را شلیک کند.

از دیگر سری های تولید اف۸۶ دی میتوان به

اف۸۶ دی -۱۰ که یک سری کوچک ۳۶ فروندی از ان تولید شد و دارای سکام عمودی متفاوتی بود

اف۸۶ دی ۱۵ مجهز به پنلهای سوختگیری متفاوت  . ۳۲ فروند از ان  تولید شد

اف۸۶ دی-۲۰ با فیلتر ضد یخ متفاوت که ۱۸۸ فروند از ان ساخته شد

اف۸۶ دی ۲۵ که دارای مخازن سوخت قطره ای خارجی ۴۵۴ لیتری متفاوتی بود و ۸۸ فروند از ان ساخته شد

اف۸۶ دی ۳۰ با ترمز متفاوت که ۲۰۰ فروند از ان تولید شد

اف۸۶ دی۴۰ با موتور قویتر جی ۴۷- جی ایی -۱۷ بی با قدرت ۷۵۰۰ پاوند  با پس سوز  بود این مدل و نسخه های  تولید بعدی مدل دی  تنها نمونه های سابر بودند که دارای موتور پس سوز دار بودند که ۳۰۰ فروند از ان ساخته شد

در کنار ۳۰۱ فروند اف ۸۶ دی ۵۰  ،۲۲۵ فروند اف ۸۶ دی ۵۵ و ۳۹۹ فروند اف۸۶ دی  ۶۰ و در مجموع ۲۵۰۶ فروند اف ۸۶ دی تولید شد

بعدها برخی از اف86 دی مسلح به موشک سایندوندر شدند زیرا کارایی راکتها در نقش هوا به هوا پایین بود

بعدها برخی از اف۸۶ دی مسلح به موشک سایندوندر شدند زیرا کارایی راکتها در نقش هوا به هوا پایین بود

اف۸۶ دی با نام های چون داگ شیپ ویا سابر  داگ شناخته میشد ولی هرگز محبوبیت  نسخه های های دیگر سابر را نداشت زیرا بسیاری از فناوری های ان زیادی پیشرفته و ناپخته  بودند. موتور جی ۴۷  مجهز به پس سوز غیر قابل اعتماد بود و به همین میزان این مسئله در مورد سامانه اتش ایی ۴ نیز صدق میکرد. از این  رو تا سال ۱۹۵۴ یعنی دو سال بعد از تحویل نیز به قابلیت کامل عملیاتی نرسیدند و برای مدتی دست کم ۱۰۰۰ فروند اف۸۶ دی زمینگیر  بودند ولی سرانجام  با برطرف شدن مشکلات قابلیت خود را نشان دادند اگرچه همچنان موتور و سامانه اتش مشکلاتی داشت. در میان دهه ۱۹۵۰ ارتش  امریکا یک لینک ارتباط داده روی اف۸۶ دی نصب کرد که می توانست  تصاویر رادار زمینی  را دریافت کرده و در اختیار خلبان قرار دهد.همچنین  نمونه های که دارای  لینگ ارتباط داده شدند دارای سامانه ای برای محاسبه محل دقیق جنگنده دشمن  بر اساس تصاویر دریافتی از رادار زمینی  و هدایت خودکار به طرف  دشمن شدند که در روزگار خود سامانه پیچیده ای بود . نمونه های تغییر یافته به این سیستم با نام اف۸۶ ال شناخته می شد  که در واقع یک راه حل  موقت برای نیروی هوایی تا ورود به خدمت اف۱۰۲ بود. در مجموع ۹۸۱ فروند اف۸۶ دی به این مدل ارتقا یافتند.

اف۸۶ کا نسخه صادراتی اف۸۶ دی در سال ۱۹۵۳ بود.این نسخه دارای سیستم کنترل اتش ام جی-۴ بود که ساده تر از نسخه ایی-۴ ارتش امریکا بود و برخلاف نسخه اف۸۶ دی ارتش امریکا که فاقد مسلسل بود اف۸۶ کا دارای چهار توپ ۲۰ م م بود و از رادار ای پی ی -۷ بهره می برد .تعداد کمی در امریکا تولید شد و در واقع اکثر انها در کشور های  چون ایتالیا تولید شد.

اف-86 کا ارتش المان

اف-۸۶ کا ارتش المان

در ادامه طراحی اف۸۶ برای ارتقا کارایی اف۸۶ ای نروث دست به طراحی  اف۸۶ ایی زد(F-86E).این نسخه به سختی قابل تشخصی با اف۸۶ ای بود ولی کارایی کل ان بسیار بهتر بود. دارای موتور پر توان جی ۴۷- جی ایی ۱۳ بود با توان  ۵۴۵۰  بود که در سری  اخر تولید اف۸۶ ای به کار رفته بود و دارای سامانه هدایت کاملا هیدرولیک  بود و از دو سامانه هیدرولیک  بهره می برد  که کارایی و چالاکی ان از جمله به دلیل دم تمام متحرک ان بسیار عالی بود

اولین اف۸۶ ایی در ۲۳ سپتامبر سال ۱۹۵۰ پرواز کرد و اولین دسته  ۶۰ فروند این نسخه در سال ۱۹۵۱ تحویل شد و در کره به کار رفت.

با تعویض موتور با موتور جی ۴۷ –جی ایی ۲۷ با توان ۶۰۹۰ پاوند رانش نسخه اف۸۶ اف ساخته شد که در اواخر سال ۱۹۵۲ تحویل شد .اف۸۶ اف همچنین به مخازن جدا شونده قطره ای ۷۵۸ لیتری  و سایت گان جدید  ای ۴ مجهز شد . اف۸۶ اف مشتری پسند ترین نسخه سابر بود

همچنین در میان را تولید  اف۸۶ اف از سری اف۸۶ اف ۳۰ به بعد  هواپیما به یک جایگاه خارجی بیشتر زیر هر بال تجهیز شد که تعداد جایگاه های  زیر هر بال را به دو و در مجموع به چهار عدد افزایش داد.از این رو اف۸۶ اف توان حمل دو بمب ۴۵۰ کیلوگرمی را در کنار دو مخزن سوخت ۷۵۸ لیتری را پیدا کرد. این نسخه ۱۶۰۰ لیتر سوخت داخلی نیز حمل میکرد .این نسخه  در اواخر  سال ۱۹۵۲ به سرعت در کره جای اف۸۰ را در عملیات های حمله به زمین  گرفت

هر دو مدل اف و ایی در جنگ کره خوش درخشدند. در مجموع سابر موفق به سرنگونی ۸۰۰ میگ۱۵ شد در حالی که ۸۰ سابر توسط میگ۱۵ از دست رفت. راز موفقیت انها اموزشی بسیار خوب بود. برای نمونه از ۴۰ تکخال امریکایی ۳۹ عدد انها در جنگ جهانی دوم نیز جنگیده بودند و این ۴۰ تکخال به تنهایی ۳۰۰ میگ را سرنگون کرده بودند. همچنین سابر طی جنگ ۸۰۰۰ تن بمب و ۳۰۰ راکت نیز شلیک کردند

اف86 اف

اف۸۶ اف

از انجایی که مسلسل ۱۲٫۷ م م نشان داد برای نابودی  با شکاری های  زره پوش ضعیف است نیروی هوایی ازمایشاتی را بر روی چند سابر با نصب چهار توپ ۲۰ م م اغاز کرد. نتایج راضایت بخش بودند و در مدلهای بعدی به کار رفت

همچنین سه فروند نسخه اموزشی تی اف-۸۶ اف ساخته شد که ۴۵ سانتیمتر کشیده تر بود و دارای دو مسلسل ۱۲٫۷ م م بود . یکی از انها  سقوط کرد دو فروند دیگر در میانه سال ۱۹۵۴ تحویل اموزشگاه نیروی هوایی شدند ولی در نهایت  برنامه ساخت تعداد  بیشتر لغو شد

همچنین نیروی هوایی دست به توسعه نسخه شناسایی  سابر زد.  این نسخه با تغییر F-86A به دست امد  که شامل نصب سه دوربین شامل دو دوربین کا۹ و یک دوربین بزرگتر کا ۲۵ بود. دو دوربین کا۹ برای تصویر برداری از دو طرف و دوربین کا ۲۵ برای تصویر برداری از زیر هواپیما بود . ۱۱ فروند اف۸۶ ای به ار اف ۸۶ ای تغییر کرد که با هم متفاوت بودند برای نمونه  برخی مجهز به دوربین کا ۴۶ ویا کا ۱۷ شدند و حتی برخی به جای رادار مسافت یاب  در دماغه نیز یک دوربین تصویر برداری رو به جلو داشتند. این نمونه در سال ۱۹۵۲ تحویل شد و در کره نیز پرواز انجام داد. همچنین تعدادی از اف۸۶ اف نیز به نسخه ار اف ۸۶ اف تغییر یافتند

تی اف 86 اف

تی اف ۸۶ اف

اخرین نسخه  سابر اف۸۶ اچ بود.این نسخه که در اواخر جنگ توسعه یافت دارای  یک موتور توربوجت جی ۷۳- جی ایی-۳ بود که با قدرت ۹۲۵۰ پاوند رانش بسیار بیشتری نسبت به نسخه های قبلی نیرو فراهم میکرد   و از این رو در تمامی زمینه  های پروازی از تمامی نسخه  های اف۸۶ برتر بود. این نمونه در سال ۱۹۵۳ تحویل داده شد و به عنوان  یک جنگنده بمب افکن وارد خدمت شد و حتی توان حمل سلاح اتمی نیز داشت

ار اف 86 اف. در این تصویر برامدکی روی بدنه محل قرار گیری دوربینها است اگرچه لنز انها در زیر هواپیما قرار دارد

ار اف ۸۶ اف. در این تصویر برامدکی روی بدنه محل قرار گیری دوربینها است اگرچه لنز انها در زیر هواپیما قرار دارد

چندنی سری از نسخه اچ ساخته شد که برخی مجهز به شش مسلسل ۱۲٫۷ م م بودند ولی برخی دارای چهار توپ ۲۰ م م با مجموع  ۶۰۰ گلوله بودند . ۴۷۵ فروند اف۸۶ اچ ساخته شد که اخرین اف۸۶ تولید در امریکا ۱۶ مارس ۱۹۵۶ از خط تولید خارج شد

اف 86 اچ. این نسخه در هر طرف دماغه دارای دو توپ 20 م م بود

اف ۸۶ اچ. این نسخه در هر طرف دماغه دارای دو توپ ۲۰ م م بود

اف۸۶ در کشورهای دیگر  نیز تولید شد

شرکت  سی ای سی استرالیا  دست به تولید تحت امتیاز  ۱۱۲ فروند اف۸۶ اف زد که اولین انها در سال ۱۹۵۴ تولید شد . نسخه تولید در استرالیا مسلح به  دو توپ ۳۰ م م ادن با ۱۵۰ گلوله برای هر توپ بود و از موتور انگلیسی  با توان  ۷۵۰۰ پاوند رانش بهره می برد.این نمونه دارای  نقش جنگنده بمب افکن بود و توان حمل غلاف راکتهای ۸۰ و ۶۸ م م و بمب های ۴۵۰ کیلوگرمی را داشت و در زیر هر بال دو جایگاه حمل سلاح را داشت  و در اواخر دهه ۱۹۵۰ مسلح به  نسخه بی موشک سایندوندر شد. دارای  بیشترین سرعت ۱۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بود و سریعتر از  نسخه امریکای بود. دلیل استفاده از موتور انگلیسی شرایط اب و هوایی گرم استرالیا است.اندونزی و مالزی نیز این نمونه را دریافت کردند

سی ای 27 نام نسخه تولیدی در استرالیا بود که دارای موتور انگلیسی و دو توپ 30 م م بود

سی ای ۲۷ نام نسخه تولیدی در استرالیا بود که دارای موتور انگلیسی و دو توپ ۳۰ م م بود

شرکت کانادا ایر ،کانادا بین سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۸ در مجموع ۱۸۱۵ فروند اف۸۶ از مدلهای ای و ایی را تولید کرد . سابر تولید در کانادا در سه مدل تولید شد. سابر مارک۱ با موتور با موتور جی ۴۷- جی ایی-۱۳ با توان ۵۲۰۰ پاوند رانش ، سابر مارک ۲ ، سابر مارک ۳ دارای موتور کانادای اورندا با توان ۶۰۰۰ پوندو سابر مارک ۴ تا ۶ که هر کدام  دارای موتور قدرتمندتر ولی ساخت کانادا بودن  .این نمونه به ۱۴ کشور جهان صادر شد از جمله ۴۲۸ فروند برای نیروی هوایی انگلستان،۱۷۹ فروند برای ایتالیا  و ۳۰۰ فروند  برای المان و ۴۳۰ فروند برای کانادا بود.

ژاپن نیز ۳۰۰ فروند اف۸۶ اف را بین سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۱ در  صنایع سنگین میتسابیشی تولید کرد که البته ۱۸۰ فروند نیز بین سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۷ از امریکا تحویل گرفت که شامل نسخه اف۸۶ دی  و ار اف ۸۶ اف نیز می شد . اخرین اف۸۶ تولید در جهان در ژاپن تولید شد

فیات ایتالیا نیز ۲۲۱ فروند  اف۸۶ کا و اف را در تولید کرد

خود امریکا ۶۲۹۷ فروند اف۸۶ تولید کرد تا مجموع اف۸۶ تولید به رقم ۹۸۶۰ فروند برسد.

اف۸۶ به غیر  از نبرد کره در نبردهای دیگر نیز نقش داشت.

تایوان اولین سری اف۸۶ خود را که اف۸۶ اف مازاد ارتش امریکا بود در سال ۱۹۵۴ دریافت کرد و درمجموع ۳۲۰ فروند اف۸۶ دریافت کرد .نیروی هوایی تایوان به دلیل داشتن دشمن بزرگی مانند چین با صدها فروند میگ۱۵ و میگ۱۷  نیاز به افزایش کارایی اف۸۶ خود داشت از این رو روی در سال ۱۹۵۷ تنها چند هفته بعد از عملیاتی شدن سایندوندر امریکا ، این موشک را دریافت و روی اف۸۶ خود نصب کرد.در دهه ۱۹۵۰ چندین درگیری بین اف۸۶ نیروی هوایی تایوان و میگ۱۷ ارتش چین درگرفت که دست کم ۲۰ میگ در ازاء  ۸ تا ۱۰ سابر از دست رفت. اولین پروزی هوایی با موشک هوا به هوای مربوط به شکار یک میگ۱۷  چین توسط یک سابر تایوانی با یک موشک سایندوندر می باشد

اف86 در کانادا با نام سی ال 13 تولید شد. در تصویر یک سی ال 13 ارتش پاکستان را میتواندی ببنید که بعدها به صورت دست دوم تحویل این ارتش شد

اف۸۶ در کانادا با نام سی ال ۱۳ تولید شد. در تصویر یک سی ال ۱۳ ارتش پاکستان را میتواندی ببنید که بعدها به صورت دست دوم تحویل این ارتش شد

پاکستان نیز در سال ۱۹۵۴ اولین دسته اف۸۶ خود را دریافت  کرد  . در مجموع  ۱۲۰ سابر را تحویل گرفت  که تعدادی از امریکا و در اواخر دهه ۱۹۶۰ تعداد را نیز از ایران تحویل گرفت و توانست تعدادی نسخه دست دوم  را از کانادا نیز دریافت کند . در جریان نبرد ۲۲ روزه با هند در سال ۱۹۶۵ از ان بهره برد . دست کم ۱۴ جنگنده هندی توسط اف۸۶ سرنگون  شد که اکثرا جنگنده های ساخت انگلیسی بودند و البته ۶ تا ۷ سابر نیز از دست رفت.

همچنین در همین نبرد اف۸۶ با مسلسل بمب و راکت دست به عملیت بر ضد  پایگاه های هوایی هند زد که دست کم بین ۲۲ تا ۳۶ جنگنده هندی روی زمین  از بین رفتند

اف 86 تولید در میتسابیشی ژاپن

اف ۸۶ تولید در میتسابیشی ژاپن

در جنگ سال ۱۹۷۱  سابر  های پاکستانی ۳۱ فروند جنگنده هندی شامل  ۱۷ هانتر،هشت سوخوی ۷ ،یک میگ ۲۱ و سه هواپیمای ترابری را سرنگون کرد و در ازاء ان هفت  تا یازده اف۸۶ را از دست داد که عمدتا توسط میگ۲۱ شکار شدند. جالب اینکه اف۸۶ نشان داد از میگ۲۱ در ارتفاع پایین کارایی بهتری دارد(بال دلتاها در ارتفاع پایین کارایی کمتری دارند). پاکستان تا سال ۱۹۸۰  تمامی اف۸۶ خود را از خدمت خارج کرد و با جی۶ جایگزین کرد

همچنین سابر در چند  نبرد در افریقا و اسیا  نیز شرکت داشت

دولت ایران نیز ۴۰ فروند از این هواپیما را بین سال‌های ۸-۱۹۵۷ خرید. تیم آکروجت نیروی هوایی شاهنشاهی ایران نیز از آن استفاده می‌کرد. این جنگنده در ایران در سال ۱۹۷۰ بازنشسته شد و ۳۰ فروند از آن‌ها در سال ۱۹۷۲ به پاکستان واگذار شد.

اف 86 اف نیروی هوایی ایران در کاخ سعداباد. همچنان نشان شیر خورشید هنوز بر روی دم ان نقش بسته است(هنوز زورشان نرسیده ورشداران)

اف ۸۶ اف نیروی هوایی ایران در کاخ سعداباد. همچنان نشان شیر خورشید هنوز بر روی دم ان نقش بسته است

تعداد خدمه ۱
طول و ارتفاع ۱۱٫۴ متر و ۴٫۵ متر
وزن خالی ۵۴۰۶ کیلوگرم
بیشترین سرعت و سرعت کروز ۱۱۰۵ کیلومتر در ساعت
برد ۲۴۵۴کیلومتر با دو مخزن سوخت خارجی
سقف پرواز ۱۵۱۰۰ متر
موتور یک دستگاه موتور توربوجت جنرال الکتریک  جی۴۷-جی یی-۲۷ با توان ۵۹۱۰ پاونذ،موتور فاقد پس سوز است
رادار در مدل های دی،ال،جی و کا یک دستگاه رادار مسافت یاب راکت از نوع APG-37
تسلیحات شش مسلسل کالیبر ۱۲٫۷ میلیمتری برونینگ ام۲ در دماغه با ۴۰۰ گلوله برای هر توپ،دارای دو مقر حمل سلاح در زیر هر بال شامل تا دو راکت انداز ۱۸ لول ۶۸ میلیمتری،و تا ۲۴۰۰ کیلوگرم بمب و یا دو موشک هوا به هوای سایندوندر و یا یک مخزن سوخت ۷۵۶ لیتری  در زیر هر بال،بیشترین توان حمل سلاح شامل محمات کامل توپ به همراه دو بمب ۴۵۴ کیلوگرمی و دو مخزن سوخت خارجی ویا در مدل دی  مجهز به رادار این جنگنده مجهز به ۲۴ راکت ۷۰ میلیمتری
تعداد تولید شده و قیمت ۹۸۶۰ فروند،قیمت برای هر فروند ۲۱۹ هزار دلار در سال ۱۹۴۷ برای مدل ای و ۳۴۳هزار دلار برای اف۸۶ دی در سال ۱۹۴۹

 ترجمه:عبدالحمید تارخ

24+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar

12 دیدگاه

  • یک سوال اقای تاریخ ارتش شاهنشاهی تیران زمان محمدرضا شاه چطوری بوده نسبت ب ارتش دنیا…تورو خدا جواب بدین ممنون

  • سلام شما در مقاله تاریخچه پیروزی های هوایی نوشته اید ۷۹۲ میگ ۱۵ توسط اف ۸۶ در جنگ کره سرنگون شده در حالیکه در ان زمان کل تولید میگ ۱۵ این رقم نبوده!!!!!

  • کاخ سعدآباد الان دیگه یجور موزس این هواپیما هم که هست استفاده عملیاتی نمیشه ازش که بخواد شماره بدنه و آرم نیروی هوایی جمهوری اسلامی روش بخوره تو خود کاخ هنوز عکس های شاه و خونوادش و خیلی چیزای دیگه  هستن فک کنم لازم نبوده پاکش کنن نه اینکه زورشون نرسیده باشه برای عرض اندام کردن چیزای دیگه ای هم بوده

  • نشان شیر و خورشید روی ان به دلیل مسایل تاریخی لونجا مونده ربطی به چیزای دیگه نداره…

  • سلام.خسته نباشی تارخ جان.ما یه دونه از این f-86 جلوی فرودگاه و پایگاه شکاری تبریز داریم. همیشه برام جای سوال بود که این چه هواپیمایی، که بلاخره از سردگمی نجاتم دادی…..