زیر دریایی تایپ 212 و 214

در دهه 1980  المان نیاز به یک زیر دریایی با برد بیشتر داشت تا بتواند  در صورت  نیاز در اقیانوس هم عملیات  انجام دهد.  در سال 1984 نیروی دریایی المان با چند شرکت داخلی برنامه ای برای سخت یک زیر دریایی دیزل ولی با ماندگاری  بالا در زیر اب با کمک  فناوری های پیشرفته سلول های سوختی را به امضا رساند . در مرحله اول قرار بود یک برنامه مشترک با نروژ  اجرا شود ولی کار پیش  نرفت و برنامه جدید با نام تایپ212 در سال 1988 در دستور کار قرار گرفت

برنامه کمی به دلیل فروپاشی شوروی به درازا کشید و در سال 1994 برنامه ساخت 4 زیر دریایی به امضا رسید که  از سال 1996 ایتالیا  نیز به انها پیوست.  المان از اواخر دهه 1980 در حال توسعه برنامه زیر دریایی کلاس دولفین برای اسرائیل بود. این زیر دریایی نسخه پیشرفته تر تایپ 209 با تجهیزات پیشرفته تر بود  از این رو بسیاری از فناوریهای توسعه یافته برای زیر دریایی کلاس دولفین اسرائیل در برنامه تایپ 212 به کار رفت(در مورد کلاس دولفین  نیز مقاله  ای به زودی خواهیم داشت)

اولین زیر دریایی جدید  در سال 2002 به اب انداخته شد و در سال 2005 وارد خدمت شد

type_212_04_of_48

تایپ212 از دیگر زیر دریای تولیدی  المان تا ان زمان بزرگتر بود ودارای سه طبقه بود . وزن ان به 1830 تن می رسید و دارای 27 خدمه است.  زیر دریایی بیشتر از  تایپ 209 و 206  دارای  تجهیزات رفاهی بود و خدمه ای بیشتری داشتند دلیل  ان نیز این بود که این زیر  برای عملیات  دوربرتر مورد استفاده قرار میگرفت. برجک به شکل شیب دار  و کوچک طراحی شده بود بیشتر شبیه  زیر دریایهای اتمی شوروی بود  که باعث کاهش سر صدای تولیدی  این مدل شده است  و حتی  سکان ضربه دری انتها نیز کوچک و با ایرودینامیکی  جدید ساخته شده بود تا میزان مقاومت در برابر اب را کم کند.

بدنه بیرونی زیر دریایی از فولاد غیر مغناطیسی  ساخته شد تا در برابر برخورد مین ویا کشف  توسط سامانه های مغناطیسی مقاومت کند ولی بخش داخلی دارای فولاد معمولی است که اخرین لایه با پوشش های حرارتی و صوتی پوشانده شده است. بر اساس ادعای المانیها این زیر دریایی پنهانکار ترین زیر دریایی  غیر اتمی   جهان است

زیر دریایی  تایپ 212 دارای   یک موتور برقی  با فناوری AIP بهره میبرد که با ترکیب اکسیژن و هیدروژن  برق تولید میکنند و زیر دریایی دو مخزن اکسیژن و هیدروژن را با خود حمل میکند . این موتور  ساخت زیمنس است که 1700 کیلوات قدرت فراهم میکند. این موتور برق توسط 9 سلول سوختی  هر کدام با 40 کیلوات قدرت و دو سلول سوختی  دیگر هر کدام با 120  کیلوات قدرت تغذیه می شود.این موتور بسیار کمتر موتور های الکترو دیزل صدا تولید میکند  و گرمای  تولید ان پایین است از این رو تایپ 212 واقعا کم سر  صدا است. موتور برقی به یک تیغه شفت هفت تیغه برای به حرکت دراوردن زیر دریایی متصل است .

type_212_submarine-6

برای مواقعی که زیر دریایی روی اب است ویا نیاز به سرعت بالاتر است  و برای تغذیه سلول های سوختی زیر دریایی دارای یک موتور دیزل   MTU-396 16V بهره می برد که دارای قدرت 2175 کیلوات قدرت است . بیشترین سرعت زیر دریایی  روی اب  با موتور برقی 37 کیلومتر بر ساعت و زیر اب 12 کیلومتر بر ساعت است. برد این زیر دریایی 14000 کیلومتر است و میتواند سه هفته  زیر اب باقی بماند . داشتن موتور برقی در عملیات رزمی در زیر اب یعنی صدای بسیار کم نسبت به انواع دیزل است

زیر دریایی دارای سونار فعال و غیر فعال از نوع DBQS-40FTC ساخت خود المان است  که توسط یک سونار TAS-3 برای تشخیص فرکانس های  پاینتر پشتیبانی می شود . همچنین زیر دریایی دارای یک سنار برای یدک کشیده پشت سر زیر دریایی برای کشف بهتر اهداف استفاده میکند. این سنار  از نوع FAS-3 برای اینکه صدای خود زیر دریایی برای ان ایجاد مزاحمت نکند و در کشف هدف اختلالی  ایجاد نکند  با چند ده متر کابل در صورت نیاز پشت سر زیر دریایی یدک کشیده می شود

همچنین  زیر دریایی دارای یک رادار جستجوی سطحی روی برجک، یک مجموع اپتیکی  شامل  دوربین مدار بسته و دید حرارتی  و مسافت یاب لیزری روی برجک است که نقش پیرسکوپ را بازی میکند. همچنین سنسور های  چون هشدار دهنده راداری نیز روی ان نصب شده است

یک سامانه یکپارچه MSI-90U Mk1 ساخت نروژ  تمامی اطلاعات  تهیه شده توسط سنسورهای  مختلف را دریافت کرده و بر روی بیشت  نمایشگر رنگی به خدمه نشان میدهد

زیر دریایی دارای شش لوله پرتاب اژدر 533 م م است . این زیر دریایی در مجموع 13 اژدر هدایت سیمی که با کابل فیبر نوری هدایت می شوند از نوع DM2A4 را با خود حمل میکنند . همچنین میتواند تا 24 مین دریایی نیز با خود حمل کند که انها نیز از لوله پرتاب اژدر با فشار اب به بیرون پرتاب می شوند

u_boot_212_hdw_1

همچنین این زیر دریایی توان شلیک موشک  پدافند هوایی IDAS  را دارد. این موشک نسخه پدافند  موشک هوا به هوای  IRIS-T است که توسط فیبر نوری هدایت می شود. این نمونه ، نسخه پدافندی برای پرتاب از زیر دریایی برای استفاده بر علیه بالگردها ضد زیر دریایی و حتی هواپیماهای می باشد و  این نسخه از لوله اژدر افکن پرتاب می شود . موشک دارای  همان روش هدایت تصویر ساز حرارتی است  ولی موشک به دنبال خود یک  کابل فیبر نوری را می کشد که اجازه هدایت  همزمان از درون زیر دریایی را به موشک می دهد . میتوان  بلا فاصله  بعد از خروج موشک از اب و کشف هدف توسط دوربین حرارتی، موشک را روی هدف قفل کرد و مابقی کار خودکار  است ویا میتوان ان را به صورت دستی تا هدف هدایت  کرد(برای اشنایی با موشکIRIS-T و این نسخه زیر دریایی پرتاب اینجا را کلیک کنید)

این موشک دارای برد ۲۰ کیلومتر است و میتوان از ان در این برد حتی بر علیه اهداف  دریایی و یا زمین  نیز استفاده کرد.  IDAS  دارای چهار بالچه جمع شونده بزرگ  برای افزایش  پایداری در ارتفاع پایین است  و دارای کلاهک   ۲۰ کیلوگرمی و  وزن کامل  ۱۲۰ کیلوگرم است  .موشک اولین بار در سال ۲۰۱۴ تست شد و قرار است از لوله اژدر افکن زیر دریایی تایپ ۲۱۲  و ۲۱۶ پرتاب شود

تنها کاربران تایپ 212 المان  و ایتالیا  هستند. المان برای جایگزین زیر دریایی های تایپ 209 دست به سفارش 6 فروند تایپ 212 زد که تا کنون  همگی انها تحویل شده است   و ایتالیا نیز شش فروند  را سفارش داده است که  تا کنون چهار فروند را تحویل گرفته و  دو فروند دیگر نیز در حال  ساخت است

البته  مشتریان  زیادی  به دنبال  این زیر دریایی  پیشرفته بودند ولی به دلیل برخی فناوریهای حساس  المانها تلاش در  توسعه یک نسخه  بدون برخی از فناورهای کلیدی  کردند که حاصل این کار زیر دریایی تایپ 214 شد. قیمت هر فروند ان 390 میلیون دلار است

type-212-spaccato

زیر دریایی کلاس تایپ 214

این نسخه صادراتی است و فاقد لایه  فولادی  ضد مغناطیسی بیرونی است که کشف ان  را سخت  میکرد. همچنین این نسخه  به جای استفاده از موتور برقی دارای  دو  موتور الکترو دیزل است  که بیش از 9100  اسب  بخار قدرت فراهم میکند از این رو این سنخه به کم صدای مدل قبلی نیز نیست  .همچنین شکل برجک و  نیز فرق کرده و در کل این نسخه به بی سر صدای نسخه  قبلی نیست ولی همچنان   یکی از  بی سر صدا ترین زیر دریایی موجود در بازار است  ولی تمامی اجزای الکترونیک  مشابه نسخه قبلی است اگرچه پیل های  سوختی کمتری  دارد و کمتر از نسخه اصلی میتواند زیر اب عملیات انجام دهد ولی همچنان سطح سالای  را نسبت به دیگر نسخه ها دارد. این نمونه دارای  هشت لوله پرتاب اژدر است و در حال حاظر توان شلیک موشک را ندارد

SONY DSC

SONY DSC

مشتریان

یونان شش زیر دریایی از این کلاس  را سفارش داد که بر روی برجک دارای یک رادار SPHINX ساخت تالس فرانسه است و از سامانه هشدار دهنده راداری فعال و غیر فعال باز ساخت تالس فرانسه استفاده میکند . تا کنون چهار فروند تحویل شده است و دو فروند دیگر در حال ساخت است

کره جنوبی  نه فروند از این زیر دریایی را سفارش  داده که در داخل انها را تولید میکند. این کشور همکنون در حال تولید نسخه تایپ 209 نیز است و ان را نیز در خدمت دارد. نسخه کره ای مشابه  نسخه یونانی دارای رادار و هشدار دهنده  ساخت فرانسه است . همکنون هفت فروند از نه فروند تحویل شده اند

پرتغال دو فروند 214 سفارش داد که  هر دو را تا سال 2010 تحویل گرفت

u_boots

ترکیه دیگر مشتری این تایپ است. ترکیه  پیش از این 13 زیر دریایی تایپ 209 را دریافت کرده بود ولی در سال 2009 با المان برای خرید شش فروند زیر دریایی تایپ 214 وارد  مذاکره شده. برنامه  ترکیه تولید این زیر دریایی در داخل و نصب تجهیزات الکترونیک  ساخت ترکیه بر روی این زیر دریایی  بود(مانند برنامه بالگرد تی 129) در نهایت  در سال 2011 ترکیه یک قرار داد برای تولید داخلی شش زیر دریایی را با ان  امضا کرد که شامل نصب تولید موتور المانی تحت امتیاز  در داخل و نصب  سونار، هشدار دهنده  رادار و و سامانه تسلیحاتی  توسعه یافته در  ترکی بود که از نرم افزارهای ترکی استفاده کند. این مسئله تا حدی باعث به درازا کشیدن  برنامه شد. نمونه ترکی با تام تایپ 214  تی ان شناخته می شود و نخستین   ان در سال 2015 تکمیل  شد

دیگر نسخه ها

تایپ216

یک نسخه بر گرفته شده از تایپ 214  که در حال توسعه است. این نسخه به استرالیا  برای جایگزین زیر دریای های   کلاس کولینز  پیشنهاد شده اگرچه سفارش دریافت نکرده است. همچنین هند و کانادا نیز در حال بررسی این نسخه هستند

دیگر زیر دریایی ساخت المان : تایپ 209

مشخصات تایپ 212

طول:56 متر

وزن:1830 تن در بیشترین حالت

موتور: یک موتور برقی در کنار یک موتور دیزل

بیشترین سرعت زیر اب:37 کیلومتر بر ساعت

برد:14800 کیلومتر با سرعت 15 کیلومتر بر ساعت

عمق قابل دسترسی: 700 متر

تسلیحات: شش لوله پرتاب اژدر 533 م م  با توان شلیک موشک و انواع مین

گرداوری: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/type-212.htm

http://www.naval-technology.com/projects/type_212

https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/hdw-class-214.html