در دهه ۱۹۸۰  المان نیاز به یک زیر دریایی با برد بیشتر داشت تا بتواند  در صورت  نیاز در اقیانوس هم عملیات  انجام دهد.  در سال ۱۹۸۴ نیروی دریایی المان با چند شرکت داخلی برنامه ای برای سخت یک زیر دریایی دیزل ولی با ماندگاری  بالا در زیر اب با کمک  فناوری های پیشرفته سلول های سوختی را به امضا رساند . در مرحله اول قرار بود یک برنامه مشترک با نروژ  اجرا شود ولی کار پیش  نرفت و برنامه جدید با نام تایپ۲۱۲ در سال ۱۹۸۸ در دستور کار قرار گرفت

برنامه کمی به دلیل فروپاشی شوروی به درازا کشید و در سال ۱۹۹۴ برنامه ساخت ۴ زیر دریایی به امضا رسید که  از سال ۱۹۹۶ ایتالیا  نیز به انها پیوست.  المان از اواخر دهه ۱۹۸۰ در حال توسعه برنامه زیر دریایی کلاس دولفین برای اسرائیل بود. این زیر دریایی نسخه پیشرفته تر تایپ ۲۰۹ با تجهیزات پیشرفته تر بود  از این رو بسیاری از فناوریهای توسعه یافته برای زیر دریایی کلاس دولفین اسرائیل در برنامه تایپ ۲۱۲ به کار رفت(در مورد کلاس دولفین  نیز مقاله  ای به زودی خواهیم داشت)

اولین زیر دریایی جدید  در سال ۲۰۰۲ به اب انداخته شد و در سال ۲۰۰۵ وارد خدمت شد

type_212_04_of_48

تایپ۲۱۲ از دیگر زیر دریای تولیدی  المان تا ان زمان بزرگتر بود ودارای سه طبقه بود . وزن ان به ۱۸۳۰ تن می رسید و دارای ۲۷ خدمه است.  زیر دریایی بیشتر از  تایپ ۲۰۹ و ۲۰۶  دارای  تجهیزات رفاهی بود و خدمه ای بیشتری داشتند دلیل  ان نیز این بود که این زیر  برای عملیات  دوربرتر مورد استفاده قرار میگرفت. برجک به شکل شیب دار  و کوچک طراحی شده بود بیشتر شبیه  زیر دریایهای اتمی شوروی بود  که باعث کاهش سر صدای تولیدی  این مدل شده است  و حتی  سکان ضربه دری انتها نیز کوچک و با ایرودینامیکی  جدید ساخته شده بود تا میزان مقاومت در برابر اب را کم کند.

بدنه بیرونی زیر دریایی از فولاد غیر مغناطیسی  ساخته شد تا در برابر برخورد مین ویا کشف  توسط سامانه های مغناطیسی مقاومت کند ولی بخش داخلی دارای فولاد معمولی است که اخرین لایه با پوشش های حرارتی و صوتی پوشانده شده است. بر اساس ادعای المانیها این زیر دریایی پنهانکار ترین زیر دریایی  غیر اتمی   جهان است

زیر دریایی  تایپ ۲۱۲ دارای   یک موتور برقی  با فناوری AIP بهره میبرد که با ترکیب اکسیژن و هیدروژن  برق تولید میکنند و زیر دریایی دو مخزن اکسیژن و هیدروژن را با خود حمل میکند . این موتور  ساخت زیمنس است که ۱۷۰۰ کیلوات قدرت فراهم میکند. این موتور برق توسط ۹ سلول سوختی  هر کدام با ۴۰ کیلوات قدرت و دو سلول سوختی  دیگر هر کدام با ۱۲۰  کیلوات قدرت تغذیه می شود.این موتور بسیار کمتر موتور های الکترو دیزل صدا تولید میکند  و گرمای  تولید ان پایین است از این رو تایپ ۲۱۲ واقعا کم سر  صدا است. موتور برقی به یک تیغه شفت هفت تیغه برای به حرکت دراوردن زیر دریایی متصل است .

type_212_submarine-6

برای مواقعی که زیر دریایی روی اب است ویا نیاز به سرعت بالاتر است  و برای تغذیه سلول های سوختی زیر دریایی دارای یک موتور دیزل   MTU-396 16V بهره می برد که دارای قدرت ۲۱۷۵ کیلوات قدرت است . بیشترین سرعت زیر دریایی  روی اب  با موتور برقی ۳۷ کیلومتر بر ساعت و زیر اب ۱۲ کیلومتر بر ساعت است. برد این زیر دریایی ۱۴۰۰۰ کیلومتر است و میتواند سه هفته  زیر اب باقی بماند . داشتن موتور برقی در عملیات رزمی در زیر اب یعنی صدای بسیار کم نسبت به انواع دیزل است

زیر دریایی دارای سونار فعال و غیر فعال از نوع DBQS-40FTC ساخت خود المان است  که توسط یک سونار TAS-3 برای تشخیص فرکانس های  پاینتر پشتیبانی می شود . همچنین زیر دریایی دارای یک سنار برای یدک کشیده پشت سر زیر دریایی برای کشف بهتر اهداف استفاده میکند. این سنار  از نوع FAS-3 برای اینکه صدای خود زیر دریایی برای ان ایجاد مزاحمت نکند و در کشف هدف اختلالی  ایجاد نکند  با چند ده متر کابل در صورت نیاز پشت سر زیر دریایی یدک کشیده می شود

همچنین  زیر دریایی دارای یک رادار جستجوی سطحی روی برجک، یک مجموع اپتیکی  شامل  دوربین مدار بسته و دید حرارتی  و مسافت یاب لیزری روی برجک است که نقش پیرسکوپ را بازی میکند. همچنین سنسور های  چون هشدار دهنده راداری نیز روی ان نصب شده است

یک سامانه یکپارچه MSI-90U Mk1 ساخت نروژ  تمامی اطلاعات  تهیه شده توسط سنسورهای  مختلف را دریافت کرده و بر روی بیشت  نمایشگر رنگی به خدمه نشان میدهد

زیر دریایی دارای شش لوله پرتاب اژدر ۵۳۳ م م است . این زیر دریایی در مجموع ۱۳ اژدر هدایت سیمی که با کابل فیبر نوری هدایت می شوند از نوع DM2A4 را با خود حمل میکنند . همچنین میتواند تا ۲۴ مین دریایی نیز با خود حمل کند که انها نیز از لوله پرتاب اژدر با فشار اب به بیرون پرتاب می شوند

u_boot_212_hdw_1

همچنین این زیر دریایی توان شلیک موشک  پدافند هوایی IDAS  را دارد. این موشک نسخه پدافند  موشک هوا به هوای  IRIS-T است که توسط فیبر نوری هدایت می شود. این نمونه ، نسخه پدافندی برای پرتاب از زیر دریایی برای استفاده بر علیه بالگردها ضد زیر دریایی و حتی هواپیماهای می باشد و  این نسخه از لوله اژدر افکن پرتاب می شود . موشک دارای  همان روش هدایت تصویر ساز حرارتی است  ولی موشک به دنبال خود یک  کابل فیبر نوری را می کشد که اجازه هدایت  همزمان از درون زیر دریایی را به موشک می دهد . میتوان  بلا فاصله  بعد از خروج موشک از اب و کشف هدف توسط دوربین حرارتی، موشک را روی هدف قفل کرد و مابقی کار خودکار  است ویا میتوان ان را به صورت دستی تا هدف هدایت  کرد(برای اشنایی با موشکIRIS-T و این نسخه زیر دریایی پرتاب اینجا را کلیک کنید)

این موشک دارای برد ۲۰ کیلومتر است و میتوان از ان در این برد حتی بر علیه اهداف  دریایی و یا زمین  نیز استفاده کرد.  IDAS  دارای چهار بالچه جمع شونده بزرگ  برای افزایش  پایداری در ارتفاع پایین است  و دارای کلاهک   ۲۰ کیلوگرمی و  وزن کامل  ۱۲۰ کیلوگرم است  .موشک اولین بار در سال ۲۰۱۴ تست شد و قرار است از لوله اژدر افکن زیر دریایی تایپ ۲۱۲  و ۲۱۶ پرتاب شود

تنها کاربران تایپ ۲۱۲ المان  و ایتالیا  هستند. المان برای جایگزین زیر دریایی های تایپ ۲۰۹ دست به سفارش ۶ فروند تایپ ۲۱۲ زد که تا کنون  همگی انها تحویل شده است   و ایتالیا نیز شش فروند  را سفارش داده است که  تا کنون چهار فروند را تحویل گرفته و  دو فروند دیگر نیز در حال  ساخت است

البته  مشتریان  زیادی  به دنبال  این زیر دریایی  پیشرفته بودند ولی به دلیل برخی فناوریهای حساس  المانها تلاش در  توسعه یک نسخه  بدون برخی از فناورهای کلیدی  کردند که حاصل این کار زیر دریایی تایپ ۲۱۴ شد. قیمت هر فروند ان ۳۹۰ میلیون دلار است

type-212-spaccato

زیر دریایی کلاس تایپ ۲۱۴

این نسخه صادراتی است و فاقد لایه  فولادی  ضد مغناطیسی بیرونی است که کشف ان  را سخت  میکرد. همچنین این نسخه  به جای استفاده از موتور برقی دارای  دو  موتور الکترو دیزل است  که بیش از ۹۱۰۰  اسب  بخار قدرت فراهم میکند از این رو این سنخه به کم صدای مدل قبلی نیز نیست  .همچنین شکل برجک و  نیز فرق کرده و در کل این نسخه به بی سر صدای نسخه  قبلی نیست ولی همچنان   یکی از  بی سر صدا ترین زیر دریایی موجود در بازار است  ولی تمامی اجزای الکترونیک  مشابه نسخه قبلی است اگرچه پیل های  سوختی کمتری  دارد و کمتر از نسخه اصلی میتواند زیر اب عملیات انجام دهد ولی همچنان سطح سالای  را نسبت به دیگر نسخه ها دارد. این نمونه دارای  هشت لوله پرتاب اژدر است و در حال حاظر توان شلیک موشک را ندارد

SONY DSC

SONY DSC

مشتریان

یونان شش زیر دریایی از این کلاس  را سفارش داد که بر روی برجک دارای یک رادار SPHINX ساخت تالس فرانسه است و از سامانه هشدار دهنده راداری فعال و غیر فعال باز ساخت تالس فرانسه استفاده میکند . تا کنون چهار فروند تحویل شده است و دو فروند دیگر در حال ساخت است

کره جنوبی  نه فروند از این زیر دریایی را سفارش  داده که در داخل انها را تولید میکند. این کشور همکنون در حال تولید نسخه تایپ ۲۰۹ نیز است و ان را نیز در خدمت دارد. نسخه کره ای مشابه  نسخه یونانی دارای رادار و هشدار دهنده  ساخت فرانسه است . همکنون هفت فروند از نه فروند تحویل شده اند

پرتغال دو فروند ۲۱۴ سفارش داد که  هر دو را تا سال ۲۰۱۰ تحویل گرفت

u_boots

ترکیه دیگر مشتری این تایپ است. ترکیه  پیش از این ۱۳ زیر دریایی تایپ ۲۰۹ را دریافت کرده بود ولی در سال ۲۰۰۹ با المان برای خرید شش فروند زیر دریایی تایپ ۲۱۴ وارد  مذاکره شده. برنامه  ترکیه تولید این زیر دریایی در داخل و نصب تجهیزات الکترونیک  ساخت ترکیه بر روی این زیر دریایی  بود(مانند برنامه بالگرد تی ۱۲۹) در نهایت  در سال ۲۰۱۱ ترکیه یک قرار داد برای تولید داخلی شش زیر دریایی را با ان  امضا کرد که شامل نصب تولید موتور المانی تحت امتیاز  در داخل و نصب  سونار، هشدار دهنده  رادار و و سامانه تسلیحاتی  توسعه یافته در  ترکی بود که از نرم افزارهای ترکی استفاده کند. این مسئله تا حدی باعث به درازا کشیدن  برنامه شد. نمونه ترکی با تام تایپ ۲۱۴  تی ان شناخته می شود و نخستین   ان در سال ۲۰۱۵ تکمیل  شد

دیگر نسخه ها

تایپ۲۱۶

یک نسخه بر گرفته شده از تایپ ۲۱۴  که در حال توسعه است. این نسخه به استرالیا  برای جایگزین زیر دریای های   کلاس کولینز  پیشنهاد شده اگرچه سفارش دریافت نکرده است. همچنین هند و کانادا نیز در حال بررسی این نسخه هستند

دیگر زیر دریایی ساخت المان : تایپ ۲۰۹

مشخصات تایپ ۲۱۲

طول:۵۶ متر

وزن:۱۸۳۰ تن در بیشترین حالت

موتور: یک موتور برقی در کنار یک موتور دیزل

بیشترین سرعت زیر اب:۳۷ کیلومتر بر ساعت

برد:۱۴۸۰۰ کیلومتر با سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت

عمق قابل دسترسی: ۷۰۰ متر

تسلیحات: شش لوله پرتاب اژدر ۵۳۳ م م  با توان شلیک موشک و انواع مین

گرداوری: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/type-212.htm

http://www.naval-technology.com/projects/type_212

https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/hdw-class-214.html

31+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.