در دهه ۱۹۸۰  المان نیاز به یک زیر دریایی با برد بیشتر داشت تا بتواند  در صورت  نیاز در اقیانوس هم عملیات  انجام دهد.  در سال ۱۹۸۴ نیروی دریایی المان با چند شرکت داخلی برنامه ای برای سخت یک زیر دریایی دیزل ولی با ماندگاری  بالا در زیر اب با کمک  فناوری های پیشرفته سلول های سوختی را به امضا رساند . در مرحله اول قرار بود یک برنامه مشترک با نروژ  اجرا شود ولی کار پیش  نرفت و برنامه جدید با نام تایپ۲۱۲ در سال ۱۹۸۸ در دستور کار قرار گرفت

برنامه کمی به دلیل فروپاشی شوروی به درازا کشید و در سال ۱۹۹۴ برنامه ساخت ۴ زیر دریایی به امضا رسید که  از سال ۱۹۹۶ ایتالیا  نیز به انها پیوست.  المان از اواخر دهه ۱۹۸۰ در حال توسعه برنامه زیر دریایی کلاس دولفین برای اسرائیل بود. این زیر دریایی نسخه پیشرفته تر تایپ ۲۰۹ با تجهیزات پیشرفته تر بود  از این رو بسیاری از فناوریهای توسعه یافته برای زیر دریایی کلاس دولفین اسرائیل در برنامه تایپ ۲۱۲ به کار رفت(در مورد کلاس دولفین  نیز مقاله  ای به زودی خواهیم داشت)

اولین زیر دریایی جدید  در سال ۲۰۰۲ به اب انداخته شد و در سال ۲۰۰۵ وارد خدمت شد

type_212_04_of_48

تایپ۲۱۲ از دیگر زیر دریای تولیدی  المان تا ان زمان بزرگتر بود ودارای سه طبقه بود . وزن ان به ۱۸۳۰ تن می رسید و دارای ۲۷ خدمه است.  زیر دریایی بیشتر از  تایپ ۲۰۹ و ۲۰۶  دارای  تجهیزات رفاهی بود و خدمه ای بیشتری داشتند دلیل  ان نیز این بود که این زیر  برای عملیات  دوربرتر مورد استفاده قرار میگرفت. برجک به شکل شیب دار  و کوچک طراحی شده بود بیشتر شبیه  زیر دریایهای اتمی شوروی بود  که باعث کاهش سر صدای تولیدی  این مدل شده است  و حتی  سکان ضربه دری انتها نیز کوچک و با ایرودینامیکی  جدید ساخته شده بود تا میزان مقاومت در برابر اب را کم کند.

بدنه بیرونی زیر دریایی از فولاد غیر مغناطیسی  ساخته شد تا در برابر برخورد مین ویا کشف  توسط سامانه های مغناطیسی مقاومت کند ولی بخش داخلی دارای فولاد معمولی است که اخرین لایه با پوشش های حرارتی و صوتی پوشانده شده است. بر اساس ادعای المانیها این زیر دریایی پنهانکار ترین زیر دریایی  غیر اتمی   جهان است

زیر دریایی  تایپ ۲۱۲ دارای   یک موتور برقی  با فناوری AIP بهره میبرد که با ترکیب اکسیژن و هیدروژن  برق تولید میکنند و زیر دریایی دو مخزن اکسیژن و هیدروژن را با خود حمل میکند . این موتور  ساخت زیمنس است که ۱۷۰۰ کیلوات قدرت فراهم میکند. این موتور برق توسط ۹ سلول سوختی  هر کدام با ۴۰ کیلوات قدرت و دو سلول سوختی  دیگر هر کدام با ۱۲۰  کیلوات قدرت تغذیه می شود.این موتور بسیار کمتر موتور های الکترو دیزل صدا تولید میکند  و گرمای  تولید ان پایین است از این رو تایپ ۲۱۲ واقعا کم سر  صدا است. موتور برقی به یک تیغه شفت هفت تیغه برای به حرکت دراوردن زیر دریایی متصل است .

type_212_submarine-6

برای مواقعی که زیر دریایی روی اب است ویا نیاز به سرعت بالاتر است  و برای تغذیه سلول های سوختی زیر دریایی دارای یک موتور دیزل   MTU-396 16V بهره می برد که دارای قدرت ۲۱۷۵ کیلوات قدرت است . بیشترین سرعت زیر دریایی  روی اب  با موتور برقی ۳۷ کیلومتر بر ساعت و زیر اب ۱۲ کیلومتر بر ساعت است. برد این زیر دریایی ۱۴۰۰۰ کیلومتر است و میتواند سه هفته  زیر اب باقی بماند . داشتن موتور برقی در عملیات رزمی در زیر اب یعنی صدای بسیار کم نسبت به انواع دیزل است

زیر دریایی دارای سونار فعال و غیر فعال از نوع DBQS-40FTC ساخت خود المان است  که توسط یک سونار TAS-3 برای تشخیص فرکانس های  پاینتر پشتیبانی می شود . همچنین زیر دریایی دارای یک سنار برای یدک کشیده پشت سر زیر دریایی برای کشف بهتر اهداف استفاده میکند. این سنار  از نوع FAS-3 برای اینکه صدای خود زیر دریایی برای ان ایجاد مزاحمت نکند و در کشف هدف اختلالی  ایجاد نکند  با چند ده متر کابل در صورت نیاز پشت سر زیر دریایی یدک کشیده می شود

همچنین  زیر دریایی دارای یک رادار جستجوی سطحی روی برجک، یک مجموع اپتیکی  شامل  دوربین مدار بسته و دید حرارتی  و مسافت یاب لیزری روی برجک است که نقش پیرسکوپ را بازی میکند. همچنین سنسور های  چون هشدار دهنده راداری نیز روی ان نصب شده است

یک سامانه یکپارچه MSI-90U Mk1 ساخت نروژ  تمامی اطلاعات  تهیه شده توسط سنسورهای  مختلف را دریافت کرده و بر روی بیشت  نمایشگر رنگی به خدمه نشان میدهد

زیر دریایی دارای شش لوله پرتاب اژدر ۵۳۳ م م است . این زیر دریایی در مجموع ۱۳ اژدر هدایت سیمی که با کابل فیبر نوری هدایت می شوند از نوع DM2A4 را با خود حمل میکنند . همچنین میتواند تا ۲۴ مین دریایی نیز با خود حمل کند که انها نیز از لوله پرتاب اژدر با فشار اب به بیرون پرتاب می شوند

u_boot_212_hdw_1

همچنین این زیر دریایی توان شلیک موشک  پدافند هوایی IDAS  را دارد. این موشک نسخه پدافند  موشک هوا به هوای  IRIS-T است که توسط فیبر نوری هدایت می شود. این نمونه ، نسخه پدافندی برای پرتاب از زیر دریایی برای استفاده بر علیه بالگردها ضد زیر دریایی و حتی هواپیماهای می باشد و  این نسخه از لوله اژدر افکن پرتاب می شود . موشک دارای  همان روش هدایت تصویر ساز حرارتی است  ولی موشک به دنبال خود یک  کابل فیبر نوری را می کشد که اجازه هدایت  همزمان از درون زیر دریایی را به موشک می دهد . میتوان  بلا فاصله  بعد از خروج موشک از اب و کشف هدف توسط دوربین حرارتی، موشک را روی هدف قفل کرد و مابقی کار خودکار  است ویا میتوان ان را به صورت دستی تا هدف هدایت  کرد(برای اشنایی با موشکIRIS-T و این نسخه زیر دریایی پرتاب اینجا را کلیک کنید)

این موشک دارای برد ۲۰ کیلومتر است و میتوان از ان در این برد حتی بر علیه اهداف  دریایی و یا زمین  نیز استفاده کرد.  IDAS  دارای چهار بالچه جمع شونده بزرگ  برای افزایش  پایداری در ارتفاع پایین است  و دارای کلاهک   ۲۰ کیلوگرمی و  وزن کامل  ۱۲۰ کیلوگرم است  .موشک اولین بار در سال ۲۰۱۴ تست شد و قرار است از لوله اژدر افکن زیر دریایی تایپ ۲۱۲  و ۲۱۶ پرتاب شود

تنها کاربران تایپ ۲۱۲ المان  و ایتالیا  هستند. المان برای جایگزین زیر دریایی های تایپ ۲۰۹ دست به سفارش ۶ فروند تایپ ۲۱۲ زد که تا کنون  همگی انها تحویل شده است   و ایتالیا نیز شش فروند  را سفارش داده است که  تا کنون چهار فروند را تحویل گرفته و  دو فروند دیگر نیز در حال  ساخت است

البته  مشتریان  زیادی  به دنبال  این زیر دریایی  پیشرفته بودند ولی به دلیل برخی فناوریهای حساس  المانها تلاش در  توسعه یک نسخه  بدون برخی از فناورهای کلیدی  کردند که حاصل این کار زیر دریایی تایپ ۲۱۴ شد. قیمت هر فروند ان ۳۹۰ میلیون دلار است

type-212-spaccato

زیر دریایی کلاس تایپ ۲۱۴

این نسخه صادراتی است و فاقد لایه  فولادی  ضد مغناطیسی بیرونی است که کشف ان  را سخت  میکرد. همچنین این نسخه  به جای استفاده از موتور برقی دارای  دو  موتور الکترو دیزل است  که بیش از ۹۱۰۰  اسب  بخار قدرت فراهم میکند از این رو این سنخه به کم صدای مدل قبلی نیز نیست  .همچنین شکل برجک و  نیز فرق کرده و در کل این نسخه به بی سر صدای نسخه  قبلی نیست ولی همچنان   یکی از  بی سر صدا ترین زیر دریایی موجود در بازار است  ولی تمامی اجزای الکترونیک  مشابه نسخه قبلی است اگرچه پیل های  سوختی کمتری  دارد و کمتر از نسخه اصلی میتواند زیر اب عملیات انجام دهد ولی همچنان سطح سالای  را نسبت به دیگر نسخه ها دارد. این نمونه دارای  هشت لوله پرتاب اژدر است و در حال حاظر توان شلیک موشک را ندارد

SONY DSC

SONY DSC

مشتریان

یونان شش زیر دریایی از این کلاس  را سفارش داد که بر روی برجک دارای یک رادار SPHINX ساخت تالس فرانسه است و از سامانه هشدار دهنده راداری فعال و غیر فعال باز ساخت تالس فرانسه استفاده میکند . تا کنون چهار فروند تحویل شده است و دو فروند دیگر در حال ساخت است

کره جنوبی  نه فروند از این زیر دریایی را سفارش  داده که در داخل انها را تولید میکند. این کشور همکنون در حال تولید نسخه تایپ ۲۰۹ نیز است و ان را نیز در خدمت دارد. نسخه کره ای مشابه  نسخه یونانی دارای رادار و هشدار دهنده  ساخت فرانسه است . همکنون هفت فروند از نه فروند تحویل شده اند

پرتغال دو فروند ۲۱۴ سفارش داد که  هر دو را تا سال ۲۰۱۰ تحویل گرفت

u_boots

ترکیه دیگر مشتری این تایپ است. ترکیه  پیش از این ۱۳ زیر دریایی تایپ ۲۰۹ را دریافت کرده بود ولی در سال ۲۰۰۹ با المان برای خرید شش فروند زیر دریایی تایپ ۲۱۴ وارد  مذاکره شده. برنامه  ترکیه تولید این زیر دریایی در داخل و نصب تجهیزات الکترونیک  ساخت ترکیه بر روی این زیر دریایی  بود(مانند برنامه بالگرد تی ۱۲۹) در نهایت  در سال ۲۰۱۱ ترکیه یک قرار داد برای تولید داخلی شش زیر دریایی را با ان  امضا کرد که شامل نصب تولید موتور المانی تحت امتیاز  در داخل و نصب  سونار، هشدار دهنده  رادار و و سامانه تسلیحاتی  توسعه یافته در  ترکی بود که از نرم افزارهای ترکی استفاده کند. این مسئله تا حدی باعث به درازا کشیدن  برنامه شد. نمونه ترکی با تام تایپ ۲۱۴  تی ان شناخته می شود و نخستین   ان در سال ۲۰۱۵ تکمیل  شد

دیگر نسخه ها

تایپ۲۱۶

یک نسخه بر گرفته شده از تایپ ۲۱۴  که در حال توسعه است. این نسخه به استرالیا  برای جایگزین زیر دریای های   کلاس کولینز  پیشنهاد شده اگرچه سفارش دریافت نکرده است. همچنین هند و کانادا نیز در حال بررسی این نسخه هستند

دیگر زیر دریایی ساخت المان : تایپ ۲۰۹

مشخصات تایپ ۲۱۲

طول:۵۶ متر

وزن:۱۸۳۰ تن در بیشترین حالت

موتور: یک موتور برقی در کنار یک موتور دیزل

بیشترین سرعت زیر اب:۳۷ کیلومتر بر ساعت

برد:۱۴۸۰۰ کیلومتر با سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت

عمق قابل دسترسی: ۷۰۰ متر

تسلیحات: شش لوله پرتاب اژدر ۵۳۳ م م  با توان شلیک موشک و انواع مین

گرداوری: عبدالحمید تارخ

منابع

http://www.globalsecurity.org/military/world/europe/type-212.htm

http://www.naval-technology.com/projects/type_212

https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/hdw-class-214.html

28+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar

95 دیدگاه

  • سلام مطلبی بود که دوست داشتم نطر شما را در موردش بدونماگر به ۲۵ یا ۳۰ سال پیش نگاه کنیم تعداد کشورهای اندکی قابلیت ساخت زیردریاییهای پیشرفته را داشتند در موارد عیر اتمی کشور المان بود و انلیس و فرانسه و روسیه و تقریبا کشور دیگه ای چندان مطرح نبود ولی امروزه حتی با پیشرفت فناوری در این زمینه کشورهای بیشتری اقدام کردند مثلا از اسپانیا و ایتالیا و سوعد و زاپن و حتی کره که زیردریاییها را تحت لیسانس المان تولید میکرو گفته بعدی کاملا بومیه و استرالبا داره زیردریایی بهدی را تحت لیسانس تولید میکنه و چین هم که در هردو زمینه اتمی و عیراتمی وارد شده و هند هم پیلهای سوختی مخصوص خودشو درست کرده و ورود ترکیه و پاکستان هم دور نیست ولی جالبه که انگار کشورهای صاحب سبک و قدیمی نتونستن این فاصله تکنولوژی را چندان بیشتر کنه و این فاصله تکنولوزی نظامی مرتب در حال افزایشهجالبه که در زمینه تانک و جنگنده و تسلحات سبک و ناوشکن و ناوچه و موشک هم اوصاع تاحدودی همینطورهبسیار مایلم نطر شما را در این زمینه بدونم و اینکه چرا این اتفاق افتاده و اینده را چگونه میبینید؟با تشکر

      • منظورم نزدیک شدن سایر کشوها به کشورهای صاحب تکنولوزی در زمینه نظامیست و کم شدن فاصله ها و وارد شدن کشورهای بیشتر به تولید کنندگان ادوات نظامی مختلف

        • نویسنده

          سلام دلیلش اینکه امروز گیر اوردن فناوری های پاییه غیر نظامی که در صنایع غیر نظامی کاربرد دارد به دلیل سرعت نشر علم در جهان بیشتر شده است . در بسیاری مواقع اصلا این فناوریها غیر نظامی هستند وارد صنایع نظامی می شود

  • سلام لطفا بفرمایید زیردریایی اسکورپیون فرانسه از چه روشی برای تامین نیروی محرکه در زیر اب بهره میبره من شنیدم شیوه مورد استفاده نه پیل سوختی هست و نه موتور استرلینگ پس چه روشی است؟ اگر لطف کنید بفرمایید که زیردریایی دیگری هم از چنین سیستمی بهره میبره و یا اینکه روش چهارمی هم برای موتور زیردریاییها استفاده میشه یا نه؟ که خیلی عالی میشه؟ با تشکر 

  • سلام موتور مورد استفاده برای زیردریایی باراکودا که فرانسه قراره برای استرالیا بسازه با توجه به اینکه غیر اتمی واهد بود از چه نوعی مثل تایپ ۲۱۲ از نوع پیل سوختی یا استرلینگ هست؟ بعد قراره چه شرکتی بسازدش؟با تشکر

  • بله درسته تایپ ۲۱۲ موشک اگزوست حمل میکنه.متشکرم از اشاره ای که کردین.

  • سلام.زیر دریایی بسیار خوب و کارامدی هست و قابل قیاس با زیر دریایی کلاس لادا. البته با این تفاوت که کلاس لادا موشک ضد کشتی حمل میکند ولی این زیر دریایی تنها متکی با اژدرهای خود میباشد بنابراین این زیر دریایی از لحاظ تهاجمی سامانه های کمتری حمل میکند و در واقع جز اژدر هیچ سامانه تهاجمی دیگری ندارد.

  • سلام با تشکر از مطالبلطفا در مورد زیردریایی های غیر اتمی مثل گوتلند-سوریو-دلفینو زیردریایی های اتمی مثل سی ولف-ویرجینیا و ایلاستریتد مطلب بزارید تنوع نیروی درییایی سایت نسبت به سایر بخش ها کمتر همینطور لطفا در مورد انواع موتور های مورد استفاده در زیردرییایی های دیزلی(با قابلیت ماندگاری بالا زیر اب) مطلب بزارید

  • سلام. آقای تارخ رادار زیردریایی ها معمولا از چه فاصله ای میتونه شناورهای سطحی بزرگ مثل ناوهواپیمابر یا ناوشکن رو کشف کنه؟ یعنی حداکثر فاصله ای که یک زیردیایی میتونه موشک ضد کشتی رو به سمت اهداف سطحی شلیک کنه چقدر است؟

    • نویسنده

      سلام این بستگی به خیلی عوامل داره مثلاشناور دشمن حتی میتونه توسط یک منبع خارجی نیز کشف شود و به زیر دریایی اطلاع داده شود همچنین زیر دریایها دارای رادار هستند که میتوانند ان را از اب بیرون اورده و با ان دست به جستجو بزنند ولی برد کشف خود انها زیر ۵۰ کیلومتر است

  • جناب تارخ چرا مقاله ای درباره ی زیر دریایی کلاس یاسین در بین مقالات شما نیست؟؟ آیا به فکر انتشار مقاله ای درباره ی زیر دریایی با این درجه اهمیت ندارین؟

  • سلام آقای تارخ زیردریایی میتونه از زیر آب موشک سطح به هوا شلیک کنه ؟ برای مقابله با هواپیما یا هلی کوپتر دشمن

  • سلام آقای تارخ، این شناور جدید سپاه مشابه خارجی داره آیا؟ بعد اینکه هیچ سلاحی من ندیدم داشته باشه مگه میشه؟ 

  • سلام آقای تارخ گفته بودید که یک مقاله جامع و کامل میزارید راجع به زره تانک و هلیکوپتر و زیردریایی و ناو هواپیمابر و … اینو کی میزارید؟

  • با عرض سلام خومت جناب تارخ عزیزواقعا سابت عالی و بی نظیری دارین و از هر نظر میشه گفت یکی از بهترین سایت ها هستش که اطلاعاتش واقعا به درد بخور و قابل استناده واقعا کادتون عالیه و امیدوادم به همین روال ادامه بدین چون این سایت دید خیلی ها رو عوض کرده و حقیقت رو نشون داده یه زمانی یه عده میگفتن mig31 و از اینجور چیزا داریم ویه عده که خودمم یکی از اونا بودم باور میکردن در کل کارتون واقعا عالیه و امیدوارم به این روشن گری و واقع بینی ادامه بدین و اجرکم عندالله

  • سلام آیا این کلاس بهتر است یا کلاس کیلو و با کلاس لادا قابل قیاس میباشد

  • درودامروز سپاه یه قایق رونمایی کرد مثه قایقای تجاریه ولی از قایق  متری بهتره بنظرم…نظر شما چیه؟؟؟

  • سلام  خسته نباشیداستادعزیزبین رادار ارایه فازی وارایه هدایت پذیرفازی چه فرقی هست الان کدوم جنگنده ها از هدایت پذیری ارایه ای استفاده میکنن 

  • آقای تارخ دود دیزل این زیر دریایی کجا می ره؟چطوری دودش وارد دریا نمی شه؟

  • سلام. خسته نباشید و تشکر برای وقتی که صرف ارتقا دانش می کنید. می خواستم بپرسم این قضیه که کشور هایی که قدرت اتمی نیستند مثل ژاپن آلمان ایتالیا برزیل کره ج از زیردریایی با پیشرانه اتمی استفاده نمی کنند یه عرف و قانون نانوشته هست یا اینکه واقعا محدودیت های قانونی برای این کار دارند؟

    • نویسنده

      سلام نه محودیتی نیست معمولا قدرتهای کوچکتر اصلا نیازی هم ندارن و زیردریایی دیزل برای آنها کافی است

  • سلام آقای تارخ چطوری زیردریایی با یک کابل چند ده متری پشت سر خودش سونار رو میکشه؟ اگه زیردریایی خیلی به عمق بره که خودش راحت کشف نشه و دریا هم کم عمق باشه و بخواد از سونار پشت سر خودش استفاده کنه آیا به خاطر جاذبه نباید سونار و کابل به زمین و کف دریا بخورن؟ چطوری توی آب شناور میمونه؟

  • اقای تارخ به شخصه فکر میکنید ایران چند تا شهر زیرزمینی موشکی داره و تو هر شهر چند تا موشک داره ؟ایران قابلیت اینو داره ک همزمان مثلا تو ی زمان خیلی کم همزمان ۳۰۰تا موشک دوربرد شلیک کنه ؟ ممنون میشم جوابه تک تک سوالامو بدین 

  • آقای تارخ این شیلیکا و تانک دولول ایران می تونن جنگنده بزنن هلیکوپتر آپاچی چطور؟

  • آقا تارخ این پهباد ایران و زیر دریایی غدیر چطور تونستن چند ثانیه فیلم بگیرن از ناو هواپیمابر آمریکا 

    • نویسنده

      سلام خوب پهپاد دست کم به نقل امریکاها کشف شد .ولی زیر دریایی خودشونم چیزی نگفتن.. قرار نیست همه چیز همیشه درست کار گنه

  • سلام. لطفا در مورد ناوشکن های کلاس کید(کوروش) هم مقاله بگذارید. تشکر

  • آقای تارخ ایران چند تا طارق داره و این طارق حریف زیردریایی های آمریکا میشه؟

      • سلام استاد تارخ حالا با در نظر گرفتن ارتقا هایی که ایران روی این زیردریایی ها انجام دادهآیا می توان مدعی شد دستکم بر روی کاغذ در یک نبرد یک به یک این زیر دریایی ها با اژدر والفجر حریف کلاس دلفین و کلاس تایپ ۲۱۲ شوند؟ چون در سال ۲۰۱۳ یکی از کارکنان نیروی دریایی در سایت میلیتاری ( کاربر elo) گفته بودند زمانی که طارق اورهال شد اندکی همارتقا پیدا کرده اند و نیروی دریایی پس از اورهال قصد انجام ارتقای بیشتری را بر روی اینزیردریایی ها دارد . حالا که ازآن موقع سه سال میگذرد  و احتمالا این زیر دریایی ها ارتقایبیشتری یافته اند و یا در حال ارتقا هستند .http://www.military.ir/forums/topic/15617-کلاس-کیلوها-در-خدمت-نیروهای-مختلف/page-4

        • نویسنده

          سلام باید دید ارتقا در چه سطحی بوده .. زیرا زیر دریایی حالا به غیر از صدای کم از نظر سونار هم باید فناوری داشته باشد ..در کل واقعا گفتنش سخت است زیرا از مقدورات هر دو زیر دریایی از جمله میزان صدا و تولید شده و کارای سونار اطلاعات خاصی در دسترس نیست

  • سلام جناب تارخ عزیز. ممنون از مقالات ۲۰تون. آقا ما آخرش نفهمیدیم چطور باید از بروزرسانی های صورت گرفته روی مقالات باخبر بشیم؟

      • سلام آقای تارخ میتونید مثل قسمت جدیدترین مقالات یک قسمت دیگه پایین سایت اضافه کنید جدیدترین بروزرسانی ها.

  • سلامچرا راکتهای کمکی که روی بعضی از موشکهای روسی نصب شده نوکشون به سمت بیرونه؟ممکنه دلیلش این باشه که هنگام جداشدن راحت تراز موشک دور بشن و به بدنه برخورد نکنن؟ممنون

  • استاد سلام.در زمان طاغوت ما زیر دریایی داشتیم.چند مدل بود.الان چی؟هموناست یا جدید ساختن؟چین تو زیر دریایی کاری کرده؟

    • نویسنده

      سلام خیر در زمان طاغوت نداشتیم بعد طاغوت زیر دریایی خریدیم .چین بله بسیار فعال است در بخش زیر دریایی در سایت مقاله ای در مورد زیر دریاهای اتمی چین داریم

    • سلام زمان شاه زیردریایی خریدن ولی دولت انقلابی گفتند که احتیاجی به این اهن پاره ها نداریم ما که با کسی جنگ نداریم حتی یکیش که با نفرات اموزش دیده در راه بود وسط اقیانوس دستور بازگشت دادن.

  • آقای تارخ این زیر دریایی تایپ ۲۱۲ و ۲۱۴ تو دنیا رتبه چندم را دارند؟

  • سلام آقای تارخ پس این مقاله hcv وhtv2چی شد می تونید بگید کی منتشر می شه

  • آقای تارخ تو یه نمایشگاه دیدم یه نفر بر ۶ چرخ با برجک که لوله کالیبر پایین نسبت به تانک داشت و ۳ تا استوانه نازک کنار برجک و ۳ تای دیگه طرف دیگه و یک تانک که توی برجکش ۴ مسلسل و یک رادار دایره ای شکل و یک تانک دو لول با لوله با کالیبر کم تر از تانک می دونید اسم اینا چیه؟

  • سلام. در بعضی از تصاویر دیده میشه که وقتی زیردریایی بیرون از آب قرار داره پروانه اون با برزنت پوشیده شده دلیل این کار چیه ؟حفظ اسرار طراحی؟ یا جلوگیری از برخورد پروانه با اشیاء یا چیز دیگه؟ممنون

  • درودجناب تارخ بریتانیا اخیرا یک زیردریایی اتمی فوق پیشرفته رو عملیاتی کرده که متاسفانه اسمش یادم نیست …فقط میدونم از نظر فناوری به معنای واقعی سرآمده …ممکنه مقاله ای در موردش قرار بدید ؟به علاوه همچنان بی صبرانه منتظر مقاله مفصل در مورد زاموالت که قولش رو داده بودید هم هستیم …سپاس

  • یک سوال چطوریه که آلمان به اسرائیل زیر دریایی پیشرفته تر از مال خودش فروخته چرا خودشم از دلفین استفاده نکرد؟

    • نویسنده

      سلام پیشرفته تر نبود برخی از فناوریهای الکنریم ارتقا یافته بود ولی بدون شک از نظر میزان سر صدا تایپ ۲۱۲ بهتر است

  • با سلام یه جا مقاله اشتباه تایپی هست نوشتید روی آب ۳۲ کیلومتر بر ساعت و دوباره هم نوشتید روی آب ۱۳ کیلومترو زیر آب نداره 

      • زیردریایی کلاس پروژه ۶۶۷ «لادا» (به روسی: Подводные лодки проекта ۶۷۷ «Лада») یک کلاس از زیردریایی‌های ساخت روسیه است که با پیشرفت طرح زیردریایی کلاس کیلو و به عنوان جایگزینی برای آن ساخته شده‌است. نوع صادراتی این زیردریایی هم زیردریایی کلاس آمور نام دارد. لادا نسبت به کیلو بی‌صداتر است و از یک سیستم جنگی جدید بهره می‌برد.

  • سلام. چرا کشورهای شرق آسیا (چین، ژاپن، کره)، از کلمه تایپ (Type) برای نامگذاری تسلیحاتشون استفاده میکنن؟