تسلیحات نیروی های پیاده و سلاح های انفرادی

مسلسل دستی ام پی 5

مسلسل دستی ام پی 5

کوچک ولی مرگبار
این اصطلاحی است كه سازندگان تیربار دستی پرقدرت و منحصر بفرد MP5 برای تعريف از اين سلاح بی مانند بكار ميبرند.

تیربار های كوچک هميشه جايگاه ويژه ای در جنگهای شهری دارند و در اين ميان پليس ها و محافظان بيشترين نياز را به اين مرگ آفرينان كوچک داشته اند،چرا كه قابليت حمل آسان امتياز مهمی است كه قدرت مانور و حركت نيروهای امنيتی را بهبود می بخشد.

تیربار دستی MP5 ساخت کارخانه هکلر و کخ (H&K) یکی از معروفترین و بهترین تیربار دستی گروه خود میباشد.طراحی و ساخت این سلاح به سالهای بعد از جنگ جهانی دوم بر میگردد.این سلاح در واقع نوع بهینه سازی شده سلاح Circa (سیرکا) میباشد و در ابتدا با نام MP-54 یا HK-54 معرفی گردید.

در سال 1966 پلیس مرزی و ارتش آلمان این سلاح را تغییر داده و آنرا با کد MP5 معرفی کردند این تیربار در دو مدل ارائه شد که نوع MP5 آن دارای قنداق ثابت و نوع MP5 A1 آن دارای قنداق کشویی بود.یکسال بعد کمپانی هکلر و کخ در شکل کلی این سلاح کمی تغییر ایجاد کرد.از آن جمله روزنه دید و شکاف درجه دستگاه نشانه روی آن بود.همچنین شعله پوش،خشاب،دستگیره قبضه و برگه ناظم آتش آن بهینه سازی شدند.خشاب این سلاح در نمونه های اولیه از نوع مستقیم بود که پس از ایجاد تغییر در خشاب از مدل منحنی استفاده شد.قبضه سلاح نیز از جنس ورق فولادی پرسکاری شده ساخته میشد که جای خود را به نوع پلاستیکی داد.

MP5 یک اسلحه سبک دستی و همچنین شانه ای می باشد که با هوا خنک شده و از یک خشاب استاندارد 15 یا 30 تیره تغذیه می کند. محفظه خرج (خزانه) آن برای استفاده تمام فشنگ های استاندارد سلاح کمری مانند 9×19،40S&W،10mmAuto ساخته شده است.این سلاح در تمام حالت های تک تیر،شلیک دو یا سه تیره و تیربار از حالت گلنگدن بسته شلیک می کند که همین عامل دقت شلیک هر گلوله را در تمام حالت ها بالا برده و MP5 را تبدیل به یک اسلحه قابل کنترل می سازد.ناگفته نماند که سرعت علمی تیر اندازی این اسلحه 800 تیر در دقیقه می باشد.طراحی مدولی MP5 این قابلیت را به کاربر آن می دهد که با تعویض کردن اختیاری شش قسمت این اسلحه و اضافه کردن لوازم جانبی بعد از مونتاژ کردن از آن،در ماموریت های تخصصی مختلف استفاده کند.این فاکتور یکی از برتری های تاکتیکی MP5 نسبت به رقبای خود است.تنه MP5 بعد از فسفاته شدن با لعاب سیاه رنگی پوشیده شده است که حتی از خوردگی های ناشی از عملیات در آب های شور نیز جلوگیری می کند.

mp5-a5
mp5-a5

در مدلهاي گذشته MP5 داراي برگه ناظم آتش دو زمانه( ضامن و تک تير) كه با ساخت MP5A2 ارتقا يافته و به سه وضعيتي تبديل شد(ضامن،تک تير،رگبار)،ولی در مدل MP5A3 باز هم ارتقا يافته و به برگه ناظم 4 وضعيتی(ضامن،تک تير،سه تير،رگبار ) تبديل شد.

مداومت آتش اين سلاح بسته به نوع لوله و مهمات استفاده شده دارد. لوله آن امكان اتصال صدا خفه كن به آن را می دهد و همچنين می توان بر روی آن دوربين معمولی و ديد در شب نصب كرد.همچنين امكان استفاده از نور هالوژن در جاهای تاریک اين سلاح را به يكی از مرگ بارترين تیربار های دنيا تبديل كرده است.

تیربار دستی MP5 در واقع همان G3 کوچک شده است،چرا که سیستم گلنگدن بسته از نوع تأخیری غلتکی،بدنه از جنس فولاد پرسکاری شده،دستگاه نشانه روی و بسیاری از قطعه های دیگر را از برادر بزرگتر خود یعنی G3 قرض گرفته.ولی دقت و ارگونومی آن بسیار بیشتر از G3 میباشد.دستگیره قبضه آن بصورت جداگانه ساخته شده و بر روی بدنه اصلی سلاح نصب میشود.برگه ناظم آتش آن همانند G3 در سمت چپ سلاح و در قسمت بالای ماشه قرار گرفته و بسته به نوع قبضه تپانچه ای بکار گرفته شده،در انواع 2 حالته(ضامن و تک تیر) 3 حالته (ضامن،تک تیر و رگبار) و 4 حالته (ضامن،تک تیر،3 تیر و رگبار) موجود میباشد.

نمونه های جدید این سلاح دارای شعله پوش مخصوصی هستند که میتوان یک صدا خفه کن را براحتی بر روی آن نصب کرد.دستگاه نشانه روی آن نیز همانند G3 در قسمت جلو دارای مگسک و در قسمت عقب دارای روزنه دید چرخشی چهار حالته میباشد.

مدل مخصوص از این سلاح که در سال 1980 برای پلیس آمریکا ساخته شده توانایی شلیک گلوله های 10 میلیمتری (25 × 10) و
(S&W40 (22*10 را دارا است که در مقیاس اندکی ساخته شده.اگر چه تمامی مدلهای MP5 دارای قابلیت نصب صدا خفه کن میباشند ولی مدلی از آن با صدا خفه کن سرخود با کد MP5 SD2(قنداق ثابت پلاستیکی) و SD3 (قنداق کشویی) ساخته شده که همان گلوله های استاندارد 9 × 19 میلیمتری را شلیک می کند.

به جرأت میتوان گفت هیچ تیربار دستی از نظر کیفیت و دقت تیراندازی به پای سلاح MP5 نمیرسد،تا جاییکه نیروهای ویژه کشورهای آمریکا و انگلیس،این سلاح را به انواع دیگر ترجیح داده و از آن بعنوان اسلحه سازمانی استفاده می کنند که مهر تاییدی بر بی همتا بودن MP5 است.

Mp5k
Mp5k

انواع مدل های MP5 عبارت اند از:

MP5A4:قابلیت استفاده از انواع لوازم فرعی شامل دوربین هدف گیری، لیزرپوینت و چراغ را دارد و جهت انجام انواع ماموریت ها مانند شلیک دقیق از داخل اتومبیل طراحی شده است.به دلیل نیروی پس زنی(لگد) ضعیف و برد بالا با قدرت آتش زیاد،جای shotgun را در ماموریت های مشابه گرفته است.

MP5A3:تفاوت این مدل با مدل قبلی در قنداق تاشونده می باشد که انعطاف پذیری آن را در ماموریت های مختلف به نحو چشمگیری افزایش داده است.

MP5SF:پسوند (SF (single fire نشان می دهد که در اهرم ناظم آتش فقط حالت ضامن ونیمه اتوماتیک(تک تیر) تعبیه شده است.این کاربین (carabine) فقط برای صادرات به بازار غیر نظامی آمریکا در نظر گرفته شده است.

MP5N:پسوند (N (Navy،این اسلحه به سفارش تیم کماندوهای SEAL نیروی دریایی آمریکا طراحی و ساخته شده است و در حقیقت بهترین اسلحه در کلاس خود می باشد.از لوازم فرعی آن می توان به صدا خفه کن ضد آب اشاره کرد.

MP5K:این کیت شامل MP5K استاندارد به همراه چمدان مخصوص است که به کاربر خود توانایی شلیک از داخل چمدان را می دهد.چنین ترکیبی برای ماموریت های ویژه ساخته شده.

MP5KA4:پسوند k نماد kruz که در زبان آلمانی یه معنی کوتاه می باشد.طول این اسلحه 330 میلیمتر می باشد و فقط دو کیلو گرم وزن دارد.به سادگی مخفی شده و بهترین انتخاب برای درگیری در مسافت های کوتاه می باشد.تمام مدل هال MP5K قابلیت نصب قنداق تاشونده را دارند.

Personal Defence Weapen) MP5K-PDW):این اسلحه دفاع شخصی با قنداق تا شونده و قبضه جلوی خشاب و وزن کم جهت استفاده نیروهای ویژه و خدمه هواپیماها و هلیکوپترها ساخته شده است.خوشدستی بی نظیر این اسلحه کاربری آن را در مکان های تنگ مانند داخل اتومبیل ها به سادگی امکان پذیر می سازد.

MP5SD6:صدا خفه کن یکپارچه شده با لوله و طراحی خاص لوله موجب پایین آمدن سرعت گلوله شده و نیاز به استفاده از مهمات زیر صوت را از میان برداشته است.صدای فوق العاده پایین و همچنین نور کم در حین شلیک امکان شناسایی فرد شلیک کننده را در حین ماموریت به حداقل می رساند.

UMAREX-GBB-MP5A2-BK_1_MARK
ویژگی ها:

سال تولید:1966

کشور سازنده:آلمان

کمپانی سازنده:کمپانی بزرگ هکلر و کخ

کالیبر:19×9 میلیمتر

تعداد خان:6 عدد راستگرد

وزن سلاح بدون خشاب:2.5 کیلوگرم

وزن سلاح با خشاب پر:3.460 کیلوگرم

طول سلاح باز:67 سانتیمتر

طول سلاح بسته:50 سانتیمتر

وزن خشاب پر:492 گرم

طول لوله:225 میلیمتر

برد موثر:200 کمتر

سرعت اولیه گلوله:400 متر بر ثانیه

نواخت تیر:800 تیر در دقیقه

ظرفيت خشاب:30 – 15 – 45 تيری،با خشاب های کاسه ای و 2قلو را هم سازگار است

وزن خشاب خالی:160گرم

تعداد در یک جعبه:5 قبضه

وزن کل بسته به همراه تجهیزات:27 کیلوگرم

طول سلاح با قنداق ثابت:69

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام ،درباره ام پی ۷ هم یه مقاله مفصل ارائه بفرمایین لطفا،ممنون

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن