نفربرها و خودروهای نظامی

خودرو های زرهی مسلح ابی خاکی سری بی تی ار

خودرو های زرهی مسلح ابی خاکی سری بی تی ار

در اوائل دهه 1950 ارتش شوروی دو خودروی زرهی با ارزش بی تی ار 152 و 40 را در خدمت داشت . این دو خودرو با تیراژ وسیع تولید شده بودند و ارزش رزمی بالای داشتند ولی مشکلاتی از جمله عدم داشتن یک سلاح مناسب برای پشتیبانی  و نداشتن یک سقف کارایی انها را محدود کرده بود.

در میانه دهه 1950 تصمیم به به خدمت گیری یک خودروی زرهی برای حمل و نقل سربازان به خط مقدم با توان پشتیبانی از انها گرفته شد .  در اواسط دهه 1960 شوروی نفربر زرهی مسلح بی ام پی 1 را به خدمت گرفت که گران بود از این رو نیاز به یک خودروی ارزانتر چرخدار نیز بود.

ارتش شوروی یک خودروی چرخدار با تحرک  بالا می خواست  که بتواند در کنار تانکها عملیات انجام دهد و دارای دو محور باشد و سیستم تعلیق مستقل داشته باشد . شرکت گاز یک طرح با نام ابجکت 1020 و با اصلاح ان ابجکت1050 را توسعه داد که توسط ارتش انتخاب شد و با نام بی تی ار 60 پی در سال 1959 وارد خدمت شد.

بی تی ار 60 در زمان خود یک طرح انقلابی بود. رانند در جلو، سربازان در وسط خودرو و موتور در عقب قرار میگرفت . در محفظه جلو دو  راننده و فرمانده  قرار داشتند که در کنار هم می نشستند . راننده در سمت چپ و فرمانده در سمت راست قرار داشتند

نسخه اولیه که در سال 1959 وارد خدمت شد  بی تی ار 60 پی نامیده شد و فاقد سقف بود ولی از سال 1963 نسخه جدید پی تی ار 60 پی ای با سقف تولید شد  و از سال 1965 دارای  یک برجک  با یک مسلسل سنگین 14.5 م م در درون ان شد  که باعث  شد اضافه شدن توپچی به خدمه ثابت به نسخه جدید برجک دار بی تی ار 60 پی بی و PAI گفته میشد.

بی تی ار 60 پی نسخه بدون سقف
بی تی ار 60 پی نسخه بدون سقف

راننده و فرمانده دارای دو دریچه بزرگ در جلو برای دید رو به بیرون  بود  که البته با دو صفحه فلزی میشد ان را پوشاند و در زمان  پوشانده شدنش  با این دو صفحه رانند و فرمانده از طریق چند پیرسکوپ رو به بیرون  دید دارند که در بالای دریچه های بزرگ نصب شده است. در بالای سر  فرمانده و راننده برای  هر کدام یک دریچه وجود دارد که  میشد از ان بیرون امد (البته در نسخه سقف دار)و در جلوی دریچه فرمانده یک نورافکن   فروسرخ  برای  پریسکوپ های دید  حرارتی است که حدود 400 متر دید شبانه فراهم میکرد .

در نسخه بدون سقف بی تی ار 60 پی توان حمل 16 سرباز و در نسخه سقف دار دارای توان حمل 14 سرباز مسلح است (منظور نسخه سقف دار بی تی ار 60 پی ای). در هر سوی بدنه دارای سه دریچه برای بیرون اوردن لوله سلاح و شلیک از ان توسط  سربازان درون خودرو است . با در نظر قرار گرفتن موتور خودرو در عقب سربازان از طریق دریچه  های در بالای  بدنه به  خودرو سوار  و پیاده میشدند.  در هر سمت سه پله (کلمه جا پا بهتر است) برای بالا رفتن از خودرو  نصب شده است و در هر سمت بدنه نیز یک دریچه فلزی وجود دارد  که برای خروج اضطراری  از ان استفاده میشود.

بدنه از جنس فولاد ساخته شده و در قسمت جلو بدنه برابر سلاح های تهاجمی  و مسلسل های متوسط مقاوم است و میتواند ترکش توپ و خمپاره را تحمل کند ولی در دو طرف بدنه و عقب در مسافت زیر 100 متر حتی با مهمات 7.62 م م ناتو(نصب شده روی سلاحی مانند ژ3) به راحتی قابل سوراخ شدن است  در جدول زیر میزان زره پی تی ار 60 پی ای امده است

جلو بدنه بالا 7 م م فولاد با شیب 86 درجه
جلوی بدنه پایین 9 م م زره 47 درجه
دو طرف بدنه 7 م م
عقب 5 م م

 بی تی ار 60 دارای یک سیستم تعلیق 8*8 است (قدرت موتورها به هشت چرخ منتقل می شود)که از دو  موتور شش سیلندر بنزینی 90  اسب بخاری  بهره میبرد که قدرت هر دو موتور روی هم به  180 اسب بخار است  و رانش به وزن ان 18.4 اسب بخار بر تن را برای خودرو   ایجاد میکند . موتور ها در قسمت عقب خودرو قرار دارند (یکی در هر سمت) که  موتور سمت راستی محورهای دو و چهار و موتور سمت چپی محور های  یک و سه را می چرخاندن . هر دو موتور به یک کلاچ  و یک جعبه  دنده متصل هستند   که چهار   دنده  به جلو ویک دنده به  عقب است و هر محور دفرنسیال    خود را دارد.

بی تی ار 60 پی ای نسخه سقف دار
بی تی ار 60 پی ای نسخه سقف دار

از جمله ویژگی این خودرو این است که هردو موتور مستقل هستند و حتی می شود با یک موتور نیز خودرو را به پیش راند  اگرچه بر سرعت و قدرت خودرو  تاثیر منفی خواهد گذاشت.با وجود این مشکل دیگر این است که  تعمیر و نگهداری  دو موتور مشکل تر است و بنزینی بودن ان به معنی اشتعال بالا در صورت برخورد  نفوذ مهمات است اگرچه بخش سوخت به خوبی زره پوش شده است

بی تی ار 60 یک خودروی کاملا دو زیست است  که توسط یک جت ابی مرکزی در عقب خودرو میتوان ان را در اب به پیش برد اگرچه مستعد خرابی است ولی کار با  ان راحت گذارش شده است.

بیشترین سرعت  این خودرو  در جاده 80 کیلومتر بر ساعت است و 10 کیلومتر بر ساعت در اب است و برد ان 500 کیلومتر ذکر شده است . مخزن سوخت 290 لیتر  سوخت حمل میکند.

مدلهای مختلف

BTR-60P: نخستین نسخه تولید با رانش به وزن 18.4 اسب بخار بر تن که فاقد برجک سلاح بود و اصلا سقف نداشت . این  نسخه در سال 1959 وارد خدمت شد . دارای سه مسلسل متوسط پی کا ام بود که یکی در جلو  توسط فرمانده شلیک میشد  و یکی در هر سو  بدنه(روی بدنه) کار گذاشته شده بود که 2000 گلوله را در مجموع درون خودرو حمل میکردند. نسخه ای از این نمونه نیز مسلح به یک مسلسل 12.7 م م دوشکا بر روی بدنه در جلو توسعه یافت

BTR-60PA: در سال 1960 وارد خط تولید شد که دارای  سقف بود در واقع تجارب اشغال مجارستان درسال 1956 که باعث کشته  شدن تعدادی از سربازان شوروی درون بی تی ار 154 بدون سقف با پرتاب ککتول مولتوف از بالا ساختمانها  به درون خودرو  شد باعث نصب یک سقف بر روی بی تی ار 60 پی ای شد. همچنین نیاز ارتش به استفاده از فیلتر برای مقابله با الودگی های شیمیایی باعث  نصب سقف نیز بود . این نسخه در خط تولید  به یک  سایت دید جدید برای فرمانده با قابلیت چرخش  360 درجه  تجهیز شد  و دارای  یک مسلسل 12.7 م م در جلو برای فرمانده   و دو مسلسل 7.62 م م در دو طرف بدنه. مسلسل  دوشکا 500 گلوله و مسلسل های 7.62 م م 3000 گلوله حمل می کردند . وزن این نسخه از  9.8 تن در مدل قبل به 10.2 تن افزایش یافت از این رو رانش به وزن 17.6 اسب بخار بر تن کاهش یافت. چندین نسخه دیگر بر اساس این مدل از جمله یک نسخه فرمانده ای با سامانه ارتباطی بیشتر ساخته شد

BTR-60PAI: این نسخه در سال 1965 وارد خط تولید شد. در این نسخه در پشت سر جایگاه فرمانده و راننده دارای یک برجک بی پی یو-1  مجهز به یک مسلسل سنگین 14.5 م م  و در کنار ان یک مسلسل 7.62 م م   بود. مسلسل 14.5 م م که سنگین  ترین مسلسل متداول در جهان است  در ارتش شوروی  کی پی وی تی  نامیده میشود  که دارای سرعت اتش 600 گلوله بر دقیقه بود و 3000 متر برد موثر داشت  و مهمات های ان در 1000 متر نیز در زره  بسیاری از نفربر ها و خودرو های  زره را نفوذ میکند.برجک بی پی یو-1 روی خودروی زرهی BRDM-2  شوروی نیز نصب شده بود. با در نظر گرفتن فضای توسط برجک و خدمه ان میزان سربازان  قابل حمل در این نسخه  به 8 نفر کاهش یافته است

بی تی ار 60 پی بی مجهز به برجک حاوی یک مسلسل 14.5 م م و یک مسلسل 7.62 م م
بی تی ار 60 پی بی مجهز به برجک حاوی یک مسلسل 14.5 م م و یک مسلسل 7.62 م م

BTR-60PB: این نسخه  در سال 1966 تولید شد و اکثر نسخه های تولید از این مدل هستند.این نسخه  دارای برجکی جدید با همان ترکیب تسلیحاتی  نسخه قبلی است  و از دو مسلسل بهره میبرد و که البته دارای یک  پیرسکوپ جدید برای توپچی  می باشد .دارای موتور و گیربوکس  بهبود یافته است  دارای فیلتر برای در امان ماندن خدمه از حملات شیمیایی است و زره جدید ان توان مقاومت در برابر مهمات 7.62 م م را در تمامی جهات  را دارد . این نسخه نیز 500 گلوله برای مسلسل 14.5 م م و 3000 گلوله برای مسلسل 7.62 م م حمل میکند.

بین سال 1959 تا 1975 در مجموع 25000 عراده بی تی ار 60 ساخته شد که در بیش از 30 کشور جهان به خدمت گرفته شد .بعد  از ورود به خدمت بسیاری از این کشورها با افزایش سن این نفربر دست به  ارتقائاتی و حتی تغییر نقش بود . در زیر  به چند نمونه ان اشاره میشود

در روسیه تعدادی از بی تی ار 60 بی پی به نسخه بی تی ار 60 بی پی ام ارتقا یافت که شامل  نصب یک موتور دیزل  195 اسب بخاره به جای دو موتور قبلی ، پنچر ها  بیشتر در دو طرف به جای پرت شلیک، نصب یک برجک با توپ 30 م م که دارای یک دوربین دید حرارتی نسل دوم بر روی برجک نصب شده بود و توپچی از درون خودرو با یک نمایشگر به هدف اتش میکرد . همچنین به روز رسانی دیگری نیز  وجود داردکه شامل  انتقال موتور به مرکز بدنه و نصب درب خروجی خدمه از عقب خودرو است و به یک نانجک انداز  40 م م خودکار مجهز شده است

تصویری از جت ابی بی تی ار 60 در پشت بدنه . پروانه های ان مشخص است
تصویری از جت ابی بی تی ار 60 در پشت بدنه . پروانه های ان مشخص است

کوبا: این کشور  بی تی ار 60 را تبدیل به یک تانک سبک پیاده نظام کرده است که شامل برداشتند برجک بی تی ار 60 بی پی و قرار دادن برجک تانک تی 54  مسلح به توپ 100 م م است. همچنین در ارتقا دیگر برجک نفربر بی ام پی 1 روی ان نصب شده ویا کل برجک  برداشته شده و مجهز به توپ 23 م م شده است

ایران: نصب  توپ 23 م م دولول ضد هوایی زد یو 23 با یک دوربین اپتیکی برای کنترل از درون خودرو البته در نقش پشتیبانی  پیاده نظام. همچنین این کشور  در ارتقا دیگر که معلوم نسیت ایا عملیاتی است و یا نه ، برجک تانک ام 47 با  توپ 90 م م را روی بی تی ار 60 نصب کرده است و ان را مجهز به  سامانه اتش  کت 72  کرده است و همچنین  موتور با موتور دیزل  تعویض شده است

همچنین کشورهای چون اسرائیل ، رومانی،  لهستان و  المانی شرقی طی ارتقائاتی با تعویض  موتور با موتور  دیزل اقداماتی در این زمینه انجام دادند

 بی تی ار 70

بی تی ار 70 نسخه ارتقا یافته  بی تی ار -60 است . در واقع تلاش در افزایش کارایی بی تی ار 60 در ناحیه موتور، زره و همچنین چرخها  باعث خلق بی تی ار 70شد که خود در واقع  قرار بود نسخه ای از بی تی ار 60 باشد

بی تی ار 70 نیز توسط همان شرکت گاز شوروی ساخته شد که بی تی ار 60 را توسعه داده بد و از سال 1972 این خودرو را وارد خط تولید کرد تا جایگزین بی تی ار 60 شود اگرچه  بی تی ار 60 تا سه سال بعد نیز تولید میشد

بی تی ار -70 بسیار شبیه بی تی ار 60 بی پی است و بر روی سقف دارای برجی مشابه با یک مسلسل سنگین 14.5 م م و یک مسلسل 7.62 م م است. از جمله تفاوتهای بی تی ار 70 با مدل قبلی داشتن یک درب در کنار بدنه است. در بی تیر ار 60 ،  سربازان از طریق دریچه های از بالای  خودرو وارد ان میشدند که این مسئله  در شرایط رزمی مشکلات  زیادی را ایجاد میکرد زیرا خدمه باید از روی خودرو که در معرض دید بود سوار و یا پیاده شوند ولی در بی تی ار 70 بین چرخ دوم و سوم  در هر دو طرف یک درب برای سوار و پایده شدن خدمه وجود دارد. این درب اگرچه اجازه میدهد که یک سرباز  با ایمنی  بیشتری سوار و  یا پیاده شود ولی از انجای که یکی از تاکتیک های شوروی پیاده شدن سرباز در حین حرکت سرباز است این خود مشکلی بزرگ بود زیرا  در صورت اینکه اشتباه می کرد زیر چرخ های له میشد از این رو پیاده شدن از این درب کوچک که قسمت پایین کنار بدنه بود تنها در حالت ایستاده انجام میشد.

در این تصویر با فلش درب کناری بی تی ار 70 نشان داده شده است
در این تصویر با فلش درب کناری بی تی ار 70 نشان داده شده است

خودرو همان سامانه تعلیق  بی تی ار 60 را دارد و از دو موتور بنزینی  هر کدام با قدرت 60 اسب بخار بهره می برد و وزن خودرو به  11.5 تن می رسد  که موتور  رانش  به وزن 20 اسب بخار بر تن را فراهم  میکند.سرعت جاده خودرو  80 کیلومتر بر ساعت و برد ان 600 کیلومتر است

همانند بی تی ار 60 دارای یک جت ابی  در پشت سر خود برای حرکت  روی اب است و سرعت حرکت ان 9 کیلومتر بر ساعت است.دارای  همان ترکیب قرار گیری راننده و فرمانده است و از دو دستگاه بیسیم و یک نورافکن فروسرخ در بالای بدنه برای دید شبانه بهره می برد . فرمانده دارای یک سایت دید با توان چرخش 360 درجه (ولی نه با پوشش 360 درجه به دلیل قرار گیری برجک در پشت سرش )  دو چشم از نوع  TPKU-2B میباشد که به چشمی  دید شبانه نیز تجهیز شود  و در کنار ان  سه پیرسکوپ  دیگر برای یک نگاه  سریعتر  به بیرون را اختیار دارد . رانند نیز سه پیرسکوپ در اختیار  دارد و توپچی نیز در برجک دارای یک سایت درجه بندی شده  PP-61AM برای هدفگیر دو مسلسل است

خودروی داری 500  گلوله  برای مسلسل 14.5 م م و 2000 گلوله برای مسلسل 7.62 م م است. زره در این مدل کمی افزایش یافته بود ولی همچنان تنها در برابر کالیبر سلاح های  تهاجمی مقاومت داشت

 مدلهای مختلفی از این خودرو ساخته شده و   برخی از انها تفاوت بیشتر با مدلهای قبلی داشتند برای نمونه بی تی ار 70 وی که مجهز به نارنجک انداز دو زا بود ویا بی تی ار 70 دی که دارای  یک موتور دیزل 180 اسب بخاری بود. بعدها در کشورهای دیگر نیز ارتقائاتی از جمله در ناحیه  موتور و نصب موتور دیزل روی این خودرو  ویا نصب تسلیحات جدید انجام شد

رومانی بر اساس این خودرو  ، یک نسخه بومی با نام تب 77 را توسعه داد که دارای  دو موتور دیزل  با در مجموع 132 اسب بخار قدرت  است و حتی برخی نسخه های دارای  توپ المانی  20 م م در برجک شدند

این خودرو دست  کم 20 ارتش جهان به خدمت گرفته شده است

بی تی ار -80

اگرچه بی تی ار70 نسخه ارتقا یافته بی تی ار 60 بود ولی در همان سال اول درگیری  در افغانستان  درسال 1979 ارتش شوروی متوجه مشکلاتی بی تی ار 70 شد. بی تی ار 70 و همچنین بی تی ار 60 دارای  دو موتوربودند که نگهداری انها را  در شرایط رزمی  دشوار میکرد اگرچه حتی با یک موتور نیز حرکت میکرد ولی پیچیده بود و از طرفی  وجود بنزین خود خطر افرین بود

همچنین برجک کامل نبود  و سر لوله تنها تا زاویه 42  درجه بالا می امد که درگیر با ارتفاعات و یا یک بالگرد را دشوار میکرد. همچنین زره کم بود و به راحتی وسط مسلسل سنگین  اسیب میدید

در سال 1980 شرکت گاز دست به ارتقاء  بی تی ار 70 زد و در یک نسخه جدید دو موتور بنزینی حذف و به جای ان یک موتور دیزل 260 اسب بخاری را روی ان نصب کرد که بازده ای  بیشتری داشت و دارای یک خروجی توربوشارژ سرد شونده بهره می برد . همچنین  خودرو به دلیل این موتور 115 م م کشیده تر و 30 م م بلند تر شده بود و تنها با افزایش 18% وزن زره تقویش شد تا بی تی ار  80 به وزن 13.6 تن برسد. بی تی ار 80 در سال 1986 وارد خدمت شد

بی تی ار 80
بی تی ار 80

همانند بی تی ار 70 دارای سه خدمه شامل  رانند ، فرمانده  و توپچی  است که  رانند دارای  پیرکوپ دید رو به بیرون، فرمانده دارای  یک سایت  دید TKN-3 با چشمی شبانه با توان  درشت نمایی   5 ایکس در روز و 4.5 ایکس درشب است .  سایت فرمانده تا 50  درجه به چپ و راست  میچرخید  و  میتواند 13 درجه رو به پایین و 33 درجه رو به بالا حرکت کند و دارای  یک چشمی شبانه با کمک نورافکن فروسرخ  با برد 400 متر در شب است

پشت توپچی که زیر برجک قرار دارد دو  ردیف صندلی برای قرار گرفتن 6 سرباز کاملا مسلح قرار دارد و البته دو صندلی دیگر نیز پشت سر فرمانده و راننده  وجود دارد .خودرو دارای  دو درب در بین چرخ دو و سه مانند بی تی ار  70 است که البته  فرق بزرگ این درب با نسخه بی تی ار 70 این است که بسیار بزرگتر بود و قسمت بالای کنار بدنه را نیز شامل میشود و سوار و پیاده شدن از ان بسیار راحت تر از نسخه قبلی است

تصویری از درب کناری بی تی ار -80 که بسیار بزرگتر شده و سوار و پیاده شدن حتی در حال حرکت نیز امکان پذیر است
تصویری از درب کناری بی تی ار -80 که بسیار بزرگتر شده و سوار و پیاده شدن حتی در حال حرکت نیز امکان پذیر است

در برجک همانند دو خودروی قبلی یک مسلسل 14.5 م م و یک مسلسل 7.62 م م وجود دارد که در بی تی ار 80 از توان پوشش  4 درجه منفی  تا مثبت 60 درجه در ارتفاع را میداد . توپچی دارای یک سایت  1PZ-2 برای هدف گیری هر دو مسلسل است و در پشت  برجک نیز شش نارنجک انداز دود زا نصب شده است

از ناحیه زره تقویت  شده و به خوبی از روبرو میتواند گلوله های 12.7 م م مسلسل چون دوشکا و برونینگ را دفع کند

مدلهای مختلف

بی تی ار 80 که گاز 5603 نیز گفته میشود و اولین نسخه تولید است

بی تی ار 80 ام: نسخه تولید در سال 1993 دارای موتور جدید 240 اسب بخاری و بدنه کشیده تر

بی تی ار 80 ای(BTR-80A) :نسخه تولیدی در سال 1994 دارای برجک 30 م م   با 300 گلوله است و از سایت  هدفگیری جدید هدفگیری روزانه 1PZ-9 و سایت هدفگیر شبانه  TPN-3-42  بهره میبرد  و کاربر برای هدفگیر توپ از طریق  یک نمایشگر اقدام میکند. برجک دارای یک مسافت یاب لیزری است

BTR-80A مجهز به برجک با توپ 30 م م
BTR-80A مجهز به برجک با توپ 30 م م

بی تی ار 82: نسخه ارتقا یافته  با زره تقویت  شده و سامانه دید شبانه نسل دوم و سامانه مکان یاب  گلنوس برای ناوبری  است  و از  موتور دیزل 300 اسب بخاره جدید بهره میبرد .دارای برجکی با یک توپ 30 م م خودکار و شش نارنجک انداز دو زا است و از مسافت یاب لیزری بهره میبرد. این نسخه در سال 2009 به نمایش در امدو این نسخه  دو برابر بی تی ار 80 ای  اثر پذیری دارد

بی تی ار 80 از  سال 1984 تا کنون در خط تولید است و به بیش از 20 ارتش جهان صادر شده که برخی از انها نسخه های پیشرفته تر چون BTR-80A  و BTR-82 را دریافت کرده اند. خود روسها همکنون حدود 1200 عراده بی تی ار 80/82 و 80 ای را در خدمت دارند.

بی تی ار 82
بی تی ار 82

بی تی ار -90

 بی تی ار 90 در اوائل دهه 1990 در شرکت AMZ از زیر مجموع های گاز تکمیل  شد و در سال 1994 معرفی سد. بی تی ار 90 بر اساس تجارب خدمت بی تی ار 80 به دست امد و دارای  برجکی مشابه نفربر زرهی بی ام پی 2 است

بی تی ار 90 کمی بزرگتر از بی تی ار 80 است و دارای  زره مقاوم  تر  است  و از یک خروجی  سرد شونده توربوشارژ بهره می برد . این نسخه دارای یک موتور دیزل 510  اسب بخار  است و دارای رانش به وزن  24 اسب بخار بر تن است .خودرو میتواند  به سرعت 100 کیلومتر  برساعت روی جاده دست پیدا کند.

رانند در جلوی خودرو قرار دارد   ولی دیگر از دریچه هیا بزرگ در جلوی ان خبیر نیست  و هر تنها  از طریق پیرسکوپ ها به بیرون دید  دارند و فرمانده نیز در برجک کنار توپچی قرار گرفته است و دارای یک سایت دید با پوشش 360 درجه از نوع   1P-13میباشد که به ان اجازه اتش توپ را نیز میدهد و توپچی نیز دارای  یک سایت ترکیبی روزانه و شبانه  BPKZ-42  با دید حرارتی نسل اول  است. بر روی برجک داری یک نورفکن فروسرخ برای توپچی و فرمانده و در جلوی خودرو یکی دیگر برای راننده است.(برای اشنایی با این بردجک به مقاله ای در مورد بی ام پی 2 رجوع کنید)

بی تی ار 90 .. برجک همان برج بی ام پی 2 است و از همان سامانه های اتش بهره میبرد
بی تی ار 90 .. برجک همان برج بی ام پی 2 است و از همان سامانه های اتش بهره میبرد

دارای  دو درب در دو سمت بین چرخ های دو و سه برای خروج سربازان است و میتوان هفت سرباز  را حمل کند ویا هفت تن بار روی  ویا درون بدنه با خود حمل کند  . دارای دو جت ابی در دو طرف بدنه در عقب است که بسیار کوچکتر از جت ابی تکی نسخه های  قبلی است ولی کارایی بالای دارد و سرعت حرکت  در اب را به 9 کیلومتر بر ساعت رسانده است

زره درناحیه جلو توان مقاومت در برابر گلوله های 14.5 م م و از دو طرف مسلسل های متوسط  را دارد  و در برابر برخورد ترکش های گلوله های توپ و خمپاره مقاومت خوبی دارد و حتی میتوان بر روی ان بلوک های زره واکنش دهنده نیز نصب کرد

بی تی ار 90 دارای  قدرت اتش سری بی ام پی  است و برای اولین بار است که در سری بی تی ار چنین توان اتش دیده میشود. دارای  برجکی مشابه بی ام پی 2 است  که از یک توپ 30 م م خودکار 2 ای 42 با توان اتش 600 گلوله بر دقیقه بهره میبرد. البته در بی تی ار 80 ای و بی تی ار 82 نیز همین توپ نصب بود ولی شکل برجک تفاوت داشت. این توپ میتواند انواع مهمات های انرژی  جنبشی   و اتش زا را حمل کند و 500 گلوله 30 م م  را برای توپ حمل میکند.به غیر از این یک مسلسل 7.62 م م هماهنگ با توپ 30 م م با 2000 گلوله نیز وجود دارد و بر روی سقف برجک نیز یک موشک ضد تانک هدایت سیمی  نیم خودکار ای تی 5 کونکورس قابل نصب است.این اولین بار است که بی تی ار توان درگیر ضد تانک یافته است

در این تصویر با دایره مشکی دو جت ابی بی تی ار 90 مشخص شده است
در این تصویر با دایره مشکی دو جت ابی بی تی ار 90 مشخص شده است

توپ 30 م م را می توان در حالت حرکت نیز اتش  کرد و یک مسافت یاب لیزری در دست توپچی برای محاسبه دقیق سایت اتش  وجود دارد. توپ منفی 5 تا مثبت 75 درجه در ارتفاع حرکت میکند و دارای  برد موثر 4 کیلومتر است. همچنین بر روی برجک در هر سمت دارای سه لوله نارنجک انداز دود زا است

سری از بی تی ار 90 با نام بی تی ار 90 ان توسعه یافت که دارای برجک بی ام پی 3 است یعنی مسلح به یک توپ 100 م م و یک توپ 30 م هماهنگ  با ان است که میتواند موشک هدایت لیزری لوله پرتاب ای تی 10 را از لوله 100 م م اتش کند ولی این مدل تولید نشد

تنها 80 عراده بی تی ار 110 تا سال 2011 تولید شد و از قرار معلوم به نفع خودروی زرهی مسلح جدید  بومبرنگ کنار رفته است

نفربر های سری بی تی ار تقریبا در تمامی درگیری های نظامی جهان از سال 1960 تا کنون حضور داشته اند و بیش از 60 کشور جهان به خدمت گرفته شده اند .

بی تی ار و ایران

ایران در زمان  حکومت گذشته طی یک سری 300 عراده بی تی ار 60 و بعد از  انقلاب نیز به شکل دست دوم 200 عراده دیگر بی تی ار 60 تحویل گرفت که همچنان حدود 300 تا 400 عراده ان در خدمت است

خودرو بی تی ار 60 بی پی بی تی ار 70 بی تی ار 80 بی تی ار 90
سال ورود به خدمت 1959 1972 1984 1994
طول 7.56 متر 7.5 متر 7.7 متر 7.6 متر
ارتفاع 2.3 متر 2.3 متر 2.4 متر 2.9 متر
وزن 10.3 تن 11.5 تن 13.6 تن 20.9 تن
تعداد خدمه سه نفر سه نفر سه نفر سه نفر
تعداد سربازان 8 سرباز 7 سرباز 7 سرباز 7 سرباز
میزان مقاومت زره از جلو در برابر مهمات 7.62 م م سلاح های تهاجمی در جلو و دو طرف در برابر مهمات 7.62 م م سلاح تهاجمی در جلو در برابر گلوله های 12.7 م م  و در دو طرف در برابر کالیبر 7.62  م م در جلو در برابر گلوله های 14.7 م م  و در دو طرف در برابر کالیبر 7.62  م م
سلاح در برجک مجهز به یک مسلسل سنگین 14.5 م م  با 500 گلوله و یک مسلسل 7.62 م م با 2000 گلوله در برجک مجهز به یک مسلسل سنگین 14.5 م م  با 500 گلوله و یک مسلسل 7.62 م م با 2000 گلوله در برجک مجهز به یک مسلسل سنگین 14.5 م م  با 500 گلوله و یک مسلسل 7.62 م م با 2000 گلوله و در دو نسخه بی تی ار 80 ای و بی تی ار 82 دارای  تووپ 30 م م خودکار در یک برجک کنترل شونده از درون بدنه در برجک دارای یک توپ 30 م م  با 500 گلوله و یک مسلسل 7.62 م م با 2000 گلوله  به همراه یک موشک ضد تانک ای تی 5…در برخی نسخه ها  توپ 100 م م به همراه توپ 30 م م
موتور دو موتور بنزینی شش سیلندر هر کدام با 90 اسب بخار دو موتور بنزینی شش سیلندر هر کدام با 120  اسب بخار یک موتور دیزل 260 اسب بخاری یک موتور 510 اس بخاری
رانش به وزن 17.3 اسب بخار  بر تن 20 اسب بخار بر تن 19 اسب بخار بر تن 24 اسب بخار بر تن
برد 500 کیلومتر 600 کیلومتر 600 کیلومتر 800 کیلومتر
سرعت 80 کیلومتر بر ساعت در جاده و 10 کیلومتر بر ساعت درون اب 80 کیلومتر بر ساعت در جاده و 9 کیلومتر بر ساعت درون اب 80 کیلومتر بر ساعت در جاده و 10 کیلومتر بر ساعت درون اب 100 کیلومتر بر ساعت در جاده و 9 کیلومتر بر ساعت درون اب

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع: http://www.army-guide.com

http://fas.org/

حرکت بی تی ار 80 روی اب
حرکت بی تی ار 80 روی اب
جایگاه راننده و فرمانده بی تی ار 80
جایگاه راننده و فرمانده بی تی ار 80
بی تی ار 90
بی تی ار 90
بی تی ار 90 ام با برجک بی ام پی 3
بی تی ار 90 ام با برجک بی ام پی 3
برچسب ها

نوشته های مشابه

بستن