قطرح پرنده بدون سرنشین ار کیو ۴ گلوبال هاوک در دهه ۱۹۹۰ مطرح شد زمانی که نیروی های مسلح امریکا  نیاز به یک هواپیمای شناسایی بلند پرواز با توان پرواز طولانی مدت  داشت. این هواپیما باید بتواند بخشی از ماموریت یو ۲ را انجام دهد.

هواپیما توسط نروث روپ گرومی طراحی شد .  اولین پیش نمونه در ۲۸ فوریه سال ۱۹۹۸ تولید شد و هشت  پیش نمونه برای ارزیابی  تولید شد. دارپا(بخش تحقیق و توسعه فناوریهای پیشرفته پنتاگون) در حال بررسی ار کیو۴ بود که درگیری در افغانستان  و نیاز نیروی هوایی باعث شد  تا قبل از تکمیل  فرایند ازمون در افغانستان به کار رود.

از این رو  در یک اقدام  غیر معمول ارکیو ۴ ای بلوک ۱۰ با نرخ تولید کم وارد خط تولید شد این نمونه در سال ۲۰۰۶ وارد خدمت شد.

ار کیو ۴ هواپیما است بدون سرنشین با دو بال بلند بدون پس گرایی شبیه  به بال یک گلایدر برای سوار شدن روی هوا و  کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد . دارای دو دم وی شکل بود که در میان انها غلاف موتور توربوفن قرار دارد.  هواپیما دارای سه ارابه فرود جمع شونده  با دو چرخ است.هواپیما  در قسمت جلوی بدنه(روی بدنه) دارای یک انتن بزرگ ارتباط ماهواره ای است که باعث برامدگی در قسمت جلوی بدنه شده است. هواپیما دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است  و از یک موتور توربوفن رولز ریس ای ایی ۳۰۰۷ اچ  بهره می برد  که با نام اف ۱۳۷ نیز شناخته میشود   و دارای  توان ۷۰۵۰ پاوند می باشد  .این موتور بر روی هواپیماهای  تجاری ایی   ار جی ۱۴۵ برزیلی نیز نصب شده است

RQ-4A

RQ-4A

هواپیما دارای بدنه الومینمی است که البته بالها و سکان عمودی از مواد  کامپوزیت ساخته شده است . هواپیما توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسور های شناسایی را دارد.

هواپیما در زیر و جلوی دماغه دارای سنسور های  مختلفی است.از جمله سنسور های این هواپیما میتوان به  دوربین در دماغه  مجهز به دید پانورماتیک و سامانه دید حرارتی با توان تصویر  بردار از فاصله ۷۰ کیلومتری از یک جسم دو متری و توان تصویر بردار در شب .

 همچنین این هواپیما دارای  یک رادار ارایه فازی SAR-MTI  با دو دیش در دو طرف هواپیما برای تصویر برداری دو بعدی رادار را دارد. این رادار توان تصویر برداری از فاصله ۱۰۰  کیلومتری را با دقت کمتر از ۶ متر و در برد ۳۷ کیلومتری  با  دقت ۱٫۶ متر را دارا می باشد . رادار و اپتیک  با هم هماهنگ  بوده و هدفی که توسط یکی از این دو کشف شود توسط دیگری بلافاصله رهگیری میشود.

همچنین هواپیما دارای سامانه هشدار دهنده لیزری ای وی ار۳ ، هشدار دهنده راداری ای پی ار ۴۹  و پرتاب کننده شراره  و پوشاله  ای ال ایی ۴۹ می باشد.

هواپیما دارای سرعت پرواز ۵۷۵ کیلومتر بر ساعت و برد پروازی ۱۴۰۰۰ کیلومتر است(البته بدون تجیهزات شناسایی) که مداومت پرواز ان ۲۸ ساعت میباشد .گلوبال هاوک  توان گشت هوایی در ارتفاع ۱۸۲۲۸ متری از  سطح زمین  را دارد.

مدل های مختلف

ار کیو ۴ ای بلوک ۱۰

نسخه اولیه  که در  بالا به ان اشاره  شد که تنها ۱۶ فروند انها تولید شد و ارتش امریکا از انها در افغانستان و عراق استفاده کزد. این نمونه به نام بلوک ۰ ویا بلوک ۱۰ نیز شناخته میشود.این نمونه  در سال ۲۰۰۳ در افغانستان استفاده شد ولی رسما در سال ۲۰۰۶ عملیاتی شد. قرار بود ۵۹ فروند از ار کیو ۴ ای تولید شود ولی بعد  از تولید ۱۶ فروند  خط تولید به ار کیو ۴ بی داده شد

ار کیو ۴ بی بلوک ۲۰

نسخه بزرگتر ار کیو ۴ ای که  دارای  توان بار ۱۳۶۰ کیلوگرم است که از میزان ۹۰۰ کیلوگرم ار کیو ۴ ای بیشتر بود که از این رو توان حمل تجهیزات شناسایی بیشتری را داشت.این نمونه در ۱ اوت سال ۲۰۰۷ میلادی اولین پرواز خود را انجام داد و در سال ۲۰۰۸ وارد خدمت شد

دو فروند از بلوک ۲۰ به  تجهیزات رله مخابراتی  برای  پرواز بر فراز میدان و افزایش اطمینان  ارتباط امن بین یگان های مختلف شدند که به ان ایی کیو ۴ بی گفته میشود

ار کیو ۴ بلوک ۳۰

بلوگ ۳۰ بر اساس بلوک ۲۰ ساخته شد به صورتی که هیچ تفاوت ظاهری با هم ندارند. کار روی بلوک ۳۰ با ۲۰ اغاز  شد و تنها چهار ماه بعد از بلوک ۲۰ پرواز کرد این نمونه دارای سامانه اپتیک بسیار دوربردتر و قدرتمند تر  بود . چهار پیش نمونه اول در سال ۲۰۱۱ تولید شد  و ۳۱ فروند از این نمونه در کل تولید شد

ار کیو4 سی .. مجموع طول بالهای ار کیو4 از طول بال های اف16 بیشتر است

ار کیو۴ سی .. مجموع طول بالهای ار کیو۴ از طول بال های اف۱۶ بیشتر است

بلوک۴۰

این نسخه  دارای رادار ارایه فازی روزنه ساختگی  MP-RTIP با توان تصویر برداری رادار با دقت زیر یک متر. این نسخه قرار است در خدمت جایگزین یو ۲ شود و ارتش امریکا ۱۱ فروند ان را سفارش داد ولی در سال ۲۰۱۳  این نیرو خواهان  افزایش بلوک ۴۰ خود شد

ام کیو ۴سی تریتون

 نسخه شناسایی دریایی برای نیروی دریایی امریکا که قرار است بخشی از ماموریت پی ۳ اوریون را بر عهده بگیرد و در کنار پی۸ پوسایدون خدمت کند.این نسخه در مرحله اول ار کیو ۴ ان خوانده می شد  و در سال ۲۰۱۰ به ام کیو۴ سی تغییر نام داد.اک کیو ۴ سی  دارای  توان حمل ۱۴۵۰ کیلوگرم محموله داخلی شناسایی است و یکی از تفاوت های بزرگ ان با نسخه نیروی هوایی  سامانه دید حرارتی اپتیکی  گوی شکل AN/ZLQ-1 در زیر دماغه است و همچنین این مدل مجهز به رادار روزنه ساختگی متفاوت AN/ZPY-3  است که ان نیز به صورت برامدگی در زیر بدنه مشخص است

ام کیو 4 سی نیروی دریایی . شکل گوی شکل سامانه دوربین اپتیکی در زیر دماغه یکی از تفاوت های این مدل با مدل نیروی هوایی است

ام کیو ۴ سی نیروی دریایی . شکل گوی شکل سامانه دوربین اپتیکی در زیر دماغه یکی از تفاوت های این مدل با مدل نیروی هوایی است

 ریشه  نسخه دریایی به بلوک ۱۰ بر میگردد در واقع برد بلند ار کیو ۴ ای باعث که نیروی دریایی به این مدل  علاقمند  شود و نسخه جدید در سال ۲۰۰۶ توسعه یافت و نیروی دریایی ۶۸ فروند ان را سفارش دهد .

ار کیو ۴ ایی یورهاوک

این نمونه برای نیرو هوایی المان توسعه یافته و این نیرو برای گشت دریای از جمله در اقیانوس اطلس از ان بهره می برد.این نسخه بر اساس بلوک ۱۰ ساخته شد و در  سال ۲۰۰۲ ازمایشاتش شروع شد. در نسخه امریکایی ار کیو ۴  فرامین و اطلاعات  که چه از هواپیما ارسال شود وچه کاربر زمینی  اول از طریق خط ارتباط داده به ماهواره ای ارسال شده و بعد به  طرف مقابل می رسد ولی در نسخه  المانی اطلاعات مستقیم  به مرکز زمینی  ارسال میشود.

کا کیو ۴

نسخه سوخت رسان  هوایی برای  سوخت رسانی هوایی به دیگر پهباد ها . این نمونه در سال ۲۰۱۲ نخستین سوختگیری دو پهباد را انجام داد

تاریخچه عملیاتی

ار کیو ۴ تا سال میانه سال ۲۰۱۳  موفق به انجام ۱۰۰۰۰ ساعت پرواز  بر فراز افغانستان ، لیبی ، سوریه و عراق زد.با وجود این گلوبال هاوک پرنده مطمئنی  نبوده . این پرنده مانند تمامی هواپیماهای  بی سرنشین  نرخ حوداث بسیاری داشت  به صورتی که یک چهارم هواپیماهای  شرکت کننده در نبرد  افغاستان یا از دست رفتند ویا دچار مشکل شدند و زمینگیر شدند  به صورتی که نرخ تلفات ان ۱۰۰% ناوگان اف۱۶ اعلام شد.هزینه بالا و امادگی پایین باعث شد تا نیروی هوایی در سال ۲۰۱۲ یک بار تصمیم به از خدمت خارج کردن تمامی بلوک های ۳۰ که پرتعدادترین نسخه موجود است بکند  ولی در نهایت به دلیل نیاز بالا به ار کیو  ۴ تصمیم به خدمت نگهداشتن  تا در کنار یو ۲ به عملیات بپردازد. با وجود این ار کیو ۴ هرگز نتوانست  بر روی دست یو۲ بلند شود و این همان مسئله ای است که همچنان  یو۲ را در خدمت نگهداشته. ار کیو۴ دارای سقف پرواز کمترو  برد کمتر  نسبت به یو ۲ است و همچنین سامانه های ان برد کمتری را برای جمع اوری علائم   رادار و تصویر برداری نسبت به یو۲ دارند. همکنون ارتش ۶۶ فروند  بلوک ۴۰ را سفارش داده است که انتظار تحویل انها را میکشد

یورهاوک

یورهاوک

به غیر از المان  که خریدار یورهاوک است کره جنوبی نیز چهار فروند ار کیو ۴ بی را سفارش داد که  قرار است جایگزین ار اف ۴ ایی  شود.به غیر کره جنوبی  ،استرالیا  ، ژاپن و کانادا  نیز برای عملیات گشت دریایی بلند مدت به دنبال ار کیو ۴ هستند. ار کیو ۴ همکنون رکورد دار  دوربردترین پهباد عملیاتی جهان است .

مشخصات

نام ار کیو-۴ ای ار کیو -۴ بی
طول ۱۳٫۵۳ متر ۱۴٫۵۰ متر
ارتفاع ۴٫۶۳ متر ۴٫۶۳ متر
وزن خالی ۵۱۴۸ کیلوگرم ۶۷۸۱ کیلوگرم
بیشترین وزن برخواستن ۱۲۱۳۳ کیلوگرم ۱۴۶۸۲ کیلوگرم
ظرفیت درونی سوخت ۶۹۸۵ لیتر ۷۸۴۱ لیتر
بیشترین سرعت ۶۴۴ کیلومتر بر ساعت ۶۳۷ کیلومتر بر ساعت
ارتفاع پروازی ۱۹۸۱۱ متر ۱۹۸۱۱ متر
شعاع رزمی ۵۵۰۰ کیلومتر با تجهیزات کامل و بیشترین سرعت  ۵۵۰۰ کیلومتر با تجهیزات کامل و بیشترین سرعت
برد انتقالی بدون تجهیزات و بیشترین سوخت قابل حمل ۲۵۰۰۰ کیلومتر ۲۲۷۸۰ کیلومتر
میزان محموله قابل حمل ۹۰۷ کیلوگرم ۱۳۶۰ کیلوگرم
موتور یک دستگاه موتور توربوفن اف۱۳۷  یک دستگاه موتور توربوفن اف۱۳۷
قدرت ۷۶۰۰ پاوند  ۷۶۰۰ پاوند

67+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:    

7 دیدگاه

  • سلام آیا به طور کلی این پهپاد یا پریدیتور یا پهپاد هایی که آمریکا به طور معمول ازشون استفاده میکنه رو میشه با سلاح های دوش پرتاب مثل ایگلا هدف قرار داد منظورم اینه که دمای موتورشون طوری هست که این سلاح ها روشون قفل کنند یا از لحاظ ارتفاع بهشون برسند؟(پهپاد های دیگه که پنهانکاری بیشتری دارند چی مثلrq170یاx33)یا گلوله دوشکا بهشون میررسه و با چشم میشه دیدشون و بهشون شلیک کرد با توجه به سرعت آن چنین بالایی که ندارند؟دور کل ارزان ترین و آسون ترین راهی که بشه بهشون آسیب رسوند برای به گروه شبه نظامی چیه؟با تشکر

    • سلام دو مورد است… اگر پرواز یک پهپاد دیده دیده باشید صدای بسیار کمی دارد به شکلی که معمولا در محیط شهری با صدای خودرو ها قابل کشف نیست حالا مباند در میدان نبرد با اون همه صدا ..مورد بعد اینکه قفل روی خروجی انها عملا در برد بالای ۲۵۰۰ متری ممکم نیست زیرا گرمایی بسیار کمی تولید میکنن و اگرچه اگر بتونید قفل کنید زندشون راحت است ولی موتور انها دمای کمی ایجاد میکنه