ناوهواپیمابر

 ناو هواپیمابر سائوپائولو

 ناو هواپیمابر سائوپائولو

ناو هواپیمابر سائوپائولو

مینا گلرو

در حال حاضر در دنیا چند کشور انگشت شما وجود دارند که دارای ناوهای هواپیمابر در سازمان رزم خود میباشند به طور کل هزینه ساخت و عملیاتی نگه داشتن این کلاس شناور رزمی انقدر سنگین و سرسام آور میباشد که کشورهای اندکی توان عملیاتی کردن و بخدمت گرفتن این کشتی های غول پیکر را دارند و برزیل یکی از آنهاست، اگر چه برزیل به سختی هزینه نگهداری این ناو را پرداخت مینماید
و صد البته برزیل تنها کشور آمریکای لاتین هم میباشد که دارای یک ناو هواپیمابر عملیاتی است.
فلسفه ناو سائوپائولو به نیاز فرانسه برای بخدمت گرفتن ناوهای هواپیمابر مدرن و پیشرفته برای انجام عملیات در خارج از آبهای این کشور و در مناطق دور دست برمیگردد این کشور اقدام به ساخت و عملیاتی کردن دو ناو هواپیمابر با نامهای فوش و کلیمانسو کرد که هر دو از کلاس کلیمانسو بودند با بالا رفتن سن هر دو ناو فرانسه به فکر نوسازی ناوگان شناورهای خود برامد که این امر یه فروپاشی شوروی و از بین رفتن کمونیسم در اتحاد شوروی و فروپاشی این ابرقدرت مصادف شد و با از بین رفتن خطر شوروی و پیمان ورشو بسیاری از کشورهای ناتو اقدام به کاهش بودجه های نظامی و کوچکتر نمودن ارتشهای خود کردند
لذا ابتدا برنامه ریزی شده بود دو ناو هواپیمابر فوش و کلیمانسو با دو ناو هواپیمابر پیشرفته و نوساز جایگزین گردند که در نهایت و با کاهش بودجه قرار بر این شد که بخاطر پایین آمدن سطح تهدیدات در خدمت نگه داشتن دو ناو هواپیمابر لازم نیست بنابراین ناو هواپیما بر شارل دوگل به تنهایی تولید گردید تا پس از خروج دو ناو هواپیمابر فوش و کلیمانسو فرانسه دارای یک ناو هواپیمابر باشد
ناو کلیمانسو در نهایت اوراق گردید و پس از بوجود آمدن نقص فنی در ناو دوگل ( پره پروانه شفت این ناو شکسته شد ) موقتا و تا اماده شدن پروانه اصلی اقدام به نصب پروانه ناو کلیمانسو بجای ان نمودند اما به ناو فوش میپردازیم که پس از خروج از خدمت و نوسازی به برزیل فروخته شد و با نام سائوپائولو بخدمت گرفته شد

سائوپائولو برزیل یک ناو هواپیمابر کلاس Clemenceau است این ناو در ابتدا به سفارش نیروی دریایی فرانسوی و در سال 1963 با نام فوش طراحی شد. این ناو قبل از جایگزینی باناو هواپیمابر جدید شارل دوگل، که دارای پیشرانه هسته ای است ، در نیروی دریایی فرانسه مدت طولانی با موفقیت خدمت کرد.

فوش در سال 2000 در فرانسه از خدمت خارج گردید و در همان سال 2000 به برزیل فروخته شد. این کشتی در برزیل با عنوان سائو پائولو مرمت شد و مجددا راه اندازی و بخدمت گرفته شد.
این ناو پرچمدار جدید نیروی دریایی برزیل بود.برزیل این ناو را جایگزین ناو هواپیمابر منیاس Gerias نمود، که یک ناو هواپیمابر قدیمی بریتانیایی بود و انهم بصورت دست دوم از بریتانیا خریداری شده بود نمود
برزیلی سالهاست که میناس گرایس را در خدمت داشت

 

مشخصات فنی و ویژگی های سائوپولو

ناو هواپیمابر سائوپائولو از کلاس کلیمانسو و از ویژگی هایی مشابه کلیمانسو فرانسه برخوردار است ویک ناو هواپیمابر متوسط بحساب می آید ، از نظر ناوگان جنگنده های قابل حمل سائو پائولو می تواند حداکثر ترکیبی از 40 هواگرد شامل هواپیما و هلیکوپتر را حمل کند. در حالت عادی این ناو قادر به حمل 22 هواپیما و 17 هلیکوپتر است.این ناو دارای 32800 تن وزن در حالت کاملا بارگیری شده  و دارای طول 265  متر می باشد.ناو دارای دو عرشه فرود(اریب شکل) است که یکی برای فرود و دیگری برای برخاستن هواپیما است.ناو مانند دارای دو منجنیق بخار اب برای افزایش سرعت جنگنده و برخاستن جنگنده از روی ناو است که یکی از انها روی عرشه فرود و دیگری از روی عرشه دیگر است و میتواند همزمان دو جنگنده را از روی ناو به هوا بلند کند.ناو دارای سه اشیانه تعمیر و نگهداری دو اشیانه برای هواگردهای اماده عملیات در زیر عرشه خود است و از دو درمانگاه یکی عمومی و دیگری  تخصصی ، اتاق عمل،دو سینما، دو سالن بدن سازی  است.برای حمل جنگنده ها از آشیانه به عرشه پروازی کشتی دارای 2 آسانسور است که هواپیما را از آشیانه به عرشه پرواز می برد.

ناو دارای شش دیگ بخار اب برای یجوش اوردن اب و تزریق  ان به چهار توربین بخار است که 126000 اسب بخار برای ناو قدرت فراهم میکنند. داشتن دیگه بخار یعنی هزینه بالا و راندمان کم و البته طراحی این ناو به دهه 1950 بر میگردد و برزیل نیز تنها بعد از خرید این ناو ان را تعمیر کرد و نه ارتقا موتور.ناو توان رسیدن به سرعت 56 کیلومتر بر ساغت را دارد که البته سرعت کروز ان 32 کیلومتر بر ساعت است و با این سرعت بردی برابر با بیش از 13000 کیلومتر دارد.ناو دارای 1920 خدمه است که در کنار انها 1920 خدمه هوایی حضور دارند.این ناو در صورت نیاز میتواند تا 600 تفنگدار دریایی هم حمل کند

ناو دارای یک رادار جستجوی هوایی اس پی اس49 است که در باند ال کار میکند و برد ان در ارتفاع بالا به 460 کیلومتر نیز میرسد و بعد از فروختن به برزیل جایگزین مدل قبلی فرانسوی شد همچنین یک رادار  جستجوی سطحی DRBV-15 با برد  کیلومتر111  بر ضد یک هدف دریایی  در اندازه یک ناوشکن است .ناو همچنین دارای دو رادار ناو بری دو سیستم جنگ الکترونیک  دو سیستم  متقابل جنگ  الکترونیک  و سونار است

برای دفاع از خود  دارای چهار توپ 100 م م است این توپ های 100 م م دارای سرعت اتش 78 گلوله بر دقیقه است  و میتواند ان را بر ضد اهداف دریایی تا برد 20 کیلومتر و با مهمات انفجار مجاورتی بر ضد اهداف هوایی تا برد 7 کیلومتر استفاده کرد .یک رادار باندایگس  DRBC-32C برای هدایت اتش این توپ های روی این ناو مستقر است همچنین یک پرتابگر موشک کورتال نسخه دریایی با هشت موشک نیز روی ناو با برد 10 کیلومتر موجود است

 ناو هواپیمابر سائوپائولو

ناوگان فعلی هواپیمای سائوپائولو نسبتا ضعیف است و قابلیت های تهاجمی محدودی دارد. اصلی ترین جنگنده و هواپیمای شکاری رهگیر و تهاجمی این ناو A-4KU Skyhawk است که آنهم بصورت دست دوم خریداری گردیده است . در سال 1998 نیروی دریایی برزیل 20 فروند A-4KU سابق کویت را خرید.این هواپیما موشک های هوا به هوا و هوا به زمین و بمب های سقوط آزاد توضیح اینکه برای انجام ماموریت رهگیری و دفاع هوایی این جنگنده فقط قادر به حمل و شلیک موشک Sidewinder می باشد. البته در سال 2015، این هواپیماها یک برنامه تعمیر و ارتقا را طی کردند

با این حال این جنگنده یک هواپیمای پیر و فرسوده میباشد که سالهاست از خدمت خازج گردیده و از ان گذشته این هواپیما بعنوان یک جنگنده تهاجمی سبک طراحی گردیده و نه یک هواپیمای شکاری رهگیر و در انجام ماموریت های هوا به هوا تنها متکی به موشک های فروسرخ میباشد که توانایی محدودی به ان میدهد و بهیچوجه قادر به دفاع مناسب از ناو گروه در مقابل حملات جنگنده های دشمن نیست و البته احتمال دارد که برزیل Gripen-M را به عنوان یک جنگنده چند منظوره سبک وزن جایگزین کند.

تصویری از a-4ku در حال فرود روی این ناو… این جنگنده قبلا متعلق به کویت بود به این کشور فروخته شده است

ناو گان هلیکوپترهای ناو نیز شامل AS.532 SC Cougar، HB.350 و HB.355 Ecureuils و SH-3 Sea King است .

به طور کلی در خدمت داشتن سائوپائولو به طور قابل ملاحظه ای توانایی و کارآیی عملیات هوایی دریایی برزیل را افزایش داده است. با این حال این ناو هواپیما رکورد بدی دارد. و در طی 16 سالی که در خدمت نیروی دریایی برزیل، اغلب دچار نقص فنی و در حال تعمیر ات و نگهداری بوده است و درکل بیش از 3 ماه سرویس نداشته است. نیروی دریایی برزیل به دلیل مشکلات مالی بشدت جهت در خدمت نگه داشتن این ناو هواپیمابر در تنگنا میباشد و تلاش می کند تا هر طور که شده این کشتی را عملیاتی نگه دارد
در حال حاضر از این ناو هواپیماعمدتا برای آموزش خلبان ها استفاده میشود.

نیروی دریایی برزیل اقداماتی را جهت مدرنیزه کردن سائو پائولو تا اواخر دهه 2030 انجام داده است. برنامه ریزی مدرنیزاسیون در سال 2017 آغاز می شود. برنامه ریزی شده است که کشتی در سال 2021 به خدمت بازگردد. موتورخانه و سیستم های قدرت و تسلیحات کشتی ارتقا خواهد یافت. پس از مدرنیزه کردن، سائو پائولو توانایی عملیاتی ناو به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت و ناو هواپیمابر سائوپائولو قادر به انجام ماموریت با سرعت بیش از 27 گره دریایی را خواهد داشت
سایر ارتقاء ها عبارتند از کار بر روی آسانسور های هواپیما، تجهیزات ناوبری و کنترل ترافیک هوایی و همچنین ارتقا در الکترونیک ناو خواهد بود
با این حال همه به روز رسانی ممکن است با توجه به سن بالای ناو به چالش کشیده شود.
سائو پائولو بیش از 50 سال سن دارد و با توجه به مشکلات مالی، برنامه های ارتقا و مدرناسیون کرد ناو به تأخیر افتاده است.

برزیل ۷۴۰۰ کیلومتر خط ساحلی و ذخایر قابل توجه دریایی دارد. بنابراین جای تعجب نیست که چرا این کشور اینقدر علاقه به حفظ و در خدمت داشتن ناو هواپیمابر است.

ناو هواپیمابر سائوپائولو در یک نگاه

کشور سازنده : فرانسه
کاربر : نیروی دریایی برزیل
سال طراحی : 1۹۵۷
سال ساخت : ۱۹۶۰
ورود بخدمت : ۱۹۶۳ نیروی دریایی فرانسه از سال ۲۰۰۰ نیروی دریایی برزیل
وضعیت فعلی : فعال و در خدمت
تعداد خدمه : ۱۹۲۰ نفر
طول : ۲۶۵ متر
عرض : ۳۱/۷ متر
آبخور : ۸/۶ متر
عرشه پروازی : ۱۶۶متر
تناژ : استاندارد ۲۵۰۰۰ تن
حداکثر تناژ : فول لود ۳۴۰۰۰ تن
جداکثر سرعت : ۳۲ گره دریایی
برد رزمی : ۱۳۹۰۰ کیلومتر با سرعت کروز ۱۸ گره
تعداد هواگرد : حداکثر ۴۰ هواگرد شامل جنگنده و بالگرد بصورت ترکیبی
تسلیحات : ۴ لانچر موشک کورتال و ۲ لانچر موشک سیمباد

نوشته شده برای سایت جنگاوران(http://jangaavaran.ir)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن