بالگرد کازان انسات
بالگرد کازان انسات
دفتر طراحی کازان یک دفتر طراحی قدیمی است که زیر مجموع شرکت میل است ولی معمولا تولید کننده بود تا طرحی کننده. این شرکت از دهه 1990 به دنبال طراحی یک بالگرد متوسط برای جایگزین بالگردهای میل2 بود که برای مدتها کوچکترین بالگرد ساخت روسیه بود. میل2 ساخت شوروی بود ولی در لهستان تولید شد و تعداد زیادی از ان در شوروی و بعدها در روسیه به خدمت گرفته شد. از این رو کازان در مرحله اول میخواست با کمک یورکاپتر دست به توسعه بالگرد جدید بر اساس بالگرد موفق اروپایی AS 350 بزند ولی این برنامه رها شد
در سال 1993 این شرکت به دنبال ساخت یک بالگرد جدید رفت و درسال 1997 برنامه تصویب شد و یک سال بعد اولین نمونه روی زمین موتور خود را روشن کرد و در سال 1999 اولین پرواز خود را انجام داد. این بالگرد البته طی همکاری با یورکاپتر اروپا ساخته شد
بالگرد جدید با نام Ansat شناخته می شود که یک بالگرد در اصل غیر نظامی سبک است که به عنوان یک بالگرد چند منظوره طراحی شده است. بالگرد دارای شکلی متعارف با دمی در بالای بدنه است که از مواد ترکیب ساخته شده است.بالگرد دایرا سه پنچره از هر سمت است و دارای دو درب در هر سمت است. یک در درب هر سمت در بخش مسافر که به شکل دو تکه است و نیمی از ان به طرف بالا و بخشی به طرف پایین باز می شود و یک در بالا در قسمت جلو در هر سمت که برای خدمه است
بخش کابین دارای دو ردیف نیم کت هر کدام با چهار صندلی است که میتواند در مجموع هشت صندلی را حمل کند. بالگرد توان حمل یک تن بار در درون و یا 1.2 تن بار اویخته را حمل کند. در کابین جلو برای خدمه دو نمایشگر رنگی چند منظوره قرار دارد و بالکرد دست کم در نسخه های که برای ارتش روسیه ساخته شده فاقد هشدار دهنده رادار و یا پرتاب کننده فلر است زیرا قرار است نقش اموزشی داشته باشد
بالگرد در دو نسخه نظامی و غیر نظامی تولید شد. نسخه نظامی دارای سه ارابه فرود چرخدار ثابت است ولی نسخه غیر نظامی دارای اسکی است . بالگرد فاقد هر گونه زره حتی در نسخه نظامی است که بر میگردد به نقشی که خود روسها برای ان انتخاب کردند یعنی بالگرد اموزشی
بالگرد از دو دستگاه موتور توربوشفت کانادایی Pratt & Whitney Canada PW207K بهره می برد که 630 اسب بخار قدرت دارد و حتی نسخه تحویل به خود روسها دارای این موتور است.خروجی های بالگرد به طرف عقب داده شده و هیچ فیلتر خاص ویا جیمینگ فروسرخی روی ان نصب نیست . این موتور روی چندین بالگرد غربی دیگر نیز نصب شده است. بالگرد دارای سرعت کروز 250 کیلومتر بر ساعت و برد 630 کیلومتر است. بالگرد دارای اونیک فرانسوی است
بالگرد در نسخه نظامی ترابری ان که فاقد سلاح است و غلاف سلاح برای ان دیده نشده. ولی یک نسخه از این بالگرد با نام Ansat-2RC از این بالگرد به عنوان دید بان سبک توسعه یافته است
Ansat-2RC همان نسخه قبلی است فقط دارای دو کابین پشت سر هم است . شیشه بالگرد دارای چند تکه و ضد گلوله است و از دو بالچه کوچک در کنار بدنه استفاده میکند که هر کدام دارای دو پاییه جنگ افزاری است و یک مسلسل 12.7 م م در سمت راست بدنه زیر بالچه دارد. در بالای بالچه دارای کنار بدنه در دو طرف دارای پرتاب کننده فلر است و در دماغه نیز دارای یک سامانه اپتیکی دید حرارتی و نشان گذار لیزری است . این بالگرد می تواند دو موشک ایگلا در هر سمت و یا یک راکت انداز مسلح شود ولی تا کنون با موشک ضد تانک دید نشده است
این بالگرد یک بالگرد شناسایی مسلح مانند او اچ 58 است و وظیفه اسکورت بالگرهای ترابری ، شناسایی میدان نبرد، دادن گرو توپخانه و درگیر با واحدهای سبک دشمن را دارد.
روسیه تا کنون 30 فروند نسخه اموزشی ANSAT-U را سفارش داده که نسخه اموزشی است ولی مشتری دیگر فعلا ندارد. نسخه رزمی مسلح نیز فعلا مشتری ندارد و توسط روسها سفارش داده نشده است. به نظر می اید روسیه به کاموف 60 بیشتر علاقه دارد. کازان اعلام کرد در صورت نیاز نسخه ضد زیر دریایی و گشت دریایی این بالگرد را نیز توسعه خواهد داد. این بالگرد بین 3 تا 3.5 میلیون دلار قیمت دارد
مشخصات
خدمه دو نفر
سرنشین: هشت نفر
طول:13.76 متر
بلندی:3.4 متر
وزن خالی:1900 کیلوگرم
بیشترین وزن برخاستن:3600 کیلوگرم
موتور: دو دستگاه موتور Pratt & Whitney Canada PW207K
بیشترین سرعت:285 کیلومتر بر ساعت
بیشترین برد:515 کیلومتر بر ساعت
ترجمه:عبدالحمید تارخ
منابع
http://kazanhelicopter.ru
در مقایسه با کاموف60و 62خیلی ارزونه (کاموف60 دوازده. میلیون. دلار)