هرچند والکایری در سال ۱۹۶۹ بازنشسته شد ولی تی ۴ تا سال ۱۹۷۱ پرواز های کامل انجام میداد و تا سال ۱۹۷۵ که پروژه توسط انستیوتو هوانوردی شوروی در مسکو لغو شد ساخت ۳ پیش نمونه دیگر در اجرا بود هرچند هرگز سه پیش نمونه آخری تکمیل نشدند یکی از دلایل کنسل شدن پروژه مخالفت افسران رده بالای شوروی با برنامه بود مثلا وزیر دفاع اتحاد شوروی میگفت :اگر تی۴ آماده نشد میگ۲۳ های زیادی را به خدمت میگیریم (واقعا هر چه فکر میکنم منطق پشت این حرف را نمیفهمم میگ۲۳ فلاگر یک شکاری رهگیر است و سوخو تی۴ یک بمب افکن استراتژیک فراصوتی هیچ ربطی به یکدیگرندارند!!!)
پیش نمونه های ۱۰۱ و ۱۰۲ کاملا ساخته شدند پیش نمونه های ۱۰۳ و ۱۰۴ آغاز به ساخت شدند و پیش نمونه های ۱۰۵ و ۱۰۶ تنها بر روی کاغذ بودند پیش نمونه ۱۰۱ تنها پیش نمونه بود که کاملا پرواز کرد و اوراق نشد و امروزه در موزه است
ولی بمبر والکایری تعداد تست های بیشتری نسبت به تی ۴ انجام داد و حتی به سرعت ۳ ماخ هم رسید که تی۴ هرگز نرسید ولی مشکل اینجا بود که هر دو پروژه در زمان بدی استارت خوردند و در نهایت سران کشور هم در آمریکا و هم در شوروی موشک های بالستیک را ترجیه دادند و بدین شکل هردو پروژه والکایری و تی ۴ ناکام ماندند.
پیش نمونه های ۱۰۱ و ۱۰۲ کاملا ساخته شدند پیش نمونه های ۱۰۳ و ۱۰۴ آغاز به ساخت شدند و پیش نمونه های ۱۰۵ و ۱۰۶ تنها بر روی کاغذ بودند پیش نمونه ۱۰۱ تنها پیش نمونه بود که کاملا پرواز کرد و اوراق نشد و امروزه در موزه است
ولی بمبر والکایری تعداد تست های بیشتری نسبت به تی ۴ انجام داد و حتی به سرعت ۳ ماخ هم رسید که تی۴ هرگز نرسید ولی مشکل اینجا بود که هر دو پروژه در زمان بدی استارت خوردند و در نهایت سران کشور هم در آمریکا و هم در شوروی موشک های بالستیک را ترجیه دادند و بدین شکل هردو پروژه والکایری و تی ۴ ناکام ماندند.
بمب افکن میاشویچ M50
میاشویچ M50 یک بمب افکن استراتژیک فراصوتی چهار موتوره است که هرگز وارد خدمت نشد و تنها یک فروند از آن ساخته شد که در اکتبر ۱۹۵۹ اولین پرواز خود را انجام داد M50 توسط کمپانی میاشویچ ساخته شده بود .
این بمب افکن فراصوتی بوده و دارای چهار موتور توربوجت VD-7 است که در چهار غلاف جداگانه حمل میکند این موتور دارای کمپرسور ۹ استیج کم فشار و ۷ استیج پر فشار است و دارای دو استیج توربین است و بدون پس سوز ۱۰۵۰۰ کیلوگرم بر فوت رانش و در حالت پس سوز ۱۶۰۰۰ کیلوگرم بر فوت رانش فراهم میکند هر چند موتور های نصب شده بر روی M50 بدون پس سوز است و این بمبر دارای بالهای دلتا است چون این بمب افکن قرار بود بای پرواز فراصوتی ساخته شده باشد بنابراین از بالهای دلتا استفاده شده چون بالهای دلتا درگ کمتری تولید می کنند که باعث میشود پرتده راحتتر به سرعت های بالا برسد و دومین نمونه از این پرنده که M52 نامیده میشد دارای موتور های ZUBET 16 توربوفن است M52 در سال ۱۹۶۱ آماده شد ولی هرگز پرواز نکرد همانند بیشتر بمب افکن ها در دهه ۶۰ میلادی این بمب افکن قربانی این طرز تفکر که موشک های بالستیک قاره پیما کار آمد ترند شد و این بمبر پروژه اش لغو و موشک های بالستیک قاره پیما جایگزین آن شد
در اول دسامبر سال ۱۹۵۸ نشریه هوانوردی AVIATION WEEK
خبر از پرواز یک بمب افکن استراتژیک اتمی شوروی داد که پیشرفت بزرگی برای پرنده های اتمی شوروی به حساب می آمد در این نشریه نوشته شده بود که این بمبر m50 از انرژی اتمی برای پرواز بهره میبرد که این یک بزرگنمایی و بیشتر مشابه یک شوخی میماند این بمبر m50 هرگز از انرژی اتمی برای پرواز بهره نمیبرد .
در واقع در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی اتحاد شوروی تست پروازی پرواز با انرژی اتمی را بر روی یک بمبر استراتژیک خود انجام داده بود ولی آن بمبر Tu-95LAL بود که مادون صوت بود و چیزی مشابه برنامه NB-36H آمریکایی بود در نهایت به علت نگرانی های محیط زیستی این پروژه بمبر اتمی هم لغو شد در نهایت با توجه به اینکه در آن زمان این تفکر وجود داشت که با وجود موشک های بالستیک نیازی به بمب افکن نیست بنابراین پروژه M50 هم لغو شد .
این بمب افکن فراصوتی بوده و دارای چهار موتور توربوجت VD-7 است که در چهار غلاف جداگانه حمل میکند این موتور دارای کمپرسور ۹ استیج کم فشار و ۷ استیج پر فشار است و دارای دو استیج توربین است و بدون پس سوز ۱۰۵۰۰ کیلوگرم بر فوت رانش و در حالت پس سوز ۱۶۰۰۰ کیلوگرم بر فوت رانش فراهم میکند هر چند موتور های نصب شده بر روی M50 بدون پس سوز است و این بمبر دارای بالهای دلتا است چون این بمب افکن قرار بود بای پرواز فراصوتی ساخته شده باشد بنابراین از بالهای دلتا استفاده شده چون بالهای دلتا درگ کمتری تولید می کنند که باعث میشود پرتده راحتتر به سرعت های بالا برسد و دومین نمونه از این پرنده که M52 نامیده میشد دارای موتور های ZUBET 16 توربوفن است M52 در سال ۱۹۶۱ آماده شد ولی هرگز پرواز نکرد همانند بیشتر بمب افکن ها در دهه ۶۰ میلادی این بمب افکن قربانی این طرز تفکر که موشک های بالستیک قاره پیما کار آمد ترند شد و این بمبر پروژه اش لغو و موشک های بالستیک قاره پیما جایگزین آن شد
در اول دسامبر سال ۱۹۵۸ نشریه هوانوردی AVIATION WEEK
خبر از پرواز یک بمب افکن استراتژیک اتمی شوروی داد که پیشرفت بزرگی برای پرنده های اتمی شوروی به حساب می آمد در این نشریه نوشته شده بود که این بمبر m50 از انرژی اتمی برای پرواز بهره میبرد که این یک بزرگنمایی و بیشتر مشابه یک شوخی میماند این بمبر m50 هرگز از انرژی اتمی برای پرواز بهره نمیبرد .
در واقع در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی اتحاد شوروی تست پروازی پرواز با انرژی اتمی را بر روی یک بمبر استراتژیک خود انجام داده بود ولی آن بمبر Tu-95LAL بود که مادون صوت بود و چیزی مشابه برنامه NB-36H آمریکایی بود در نهایت به علت نگرانی های محیط زیستی این پروژه بمبر اتمی هم لغو شد در نهایت با توجه به اینکه در آن زمان این تفکر وجود داشت که با وجود موشک های بالستیک نیازی به بمب افکن نیست بنابراین پروژه M50 هم لغو شد .
مشخصات
نام | بمب افکن تی4 | بمب افکن ام50 |
خدمه | 2 نفر | 2نفر |
طول | 44 متر | 57.4 متر |
ارتفاع | 11.2 متر | 8.25 متر |
دهنه دو بال | 22 متر | 35 متر |
وزن خالی | 55 تن | 85 تن |
بیشترین وزن برخاستن | 114تن | 175 تن |
موتور | 4 موتور تربوجت ار دی 36 | 4 موتور توربوجت وی دی4 |
قدرت هر موتور | 35000 پاوند | 30000 پاوند رانش |
سرعت | 3.2 ماخ | 1.8 ماخ |
برد | 7000 کیلومتر | 7400 کیلومتر |