خودرو های مهندسی

خودروی مهندسی GCZ-112

خودروی مهندسی GCZ-112

بررسی کامل و معرفی خودروی مهندسی GCZ-112

مینا گلرو

یکی از ماشین آلات ضروری در هر ارتشی ماشین الات راهسازی است که بتوانند در خط مقدم و در زیر آتش دشمن قادر به ایجاد خاکریز ، احداث جاده های موقت و ایجاد استحکامات و سنگر برای نیروهای خودی ، پر کردن گودالهایی که مانع از جابجایی خودروهای خودی میشوند و ایجاد موانع و استحکامات بر سر راه پیشروی دشمن جهت کند کردن روند حرکت دشمن باشد ، این بخش در سالهای اخیر بشدت مورد توجه ارتشهای قدرتمند و صاحب سبک قرار گرفته و هر کشوری بر اساس فن اوری های در دسترس خود اقدام به توسعه ماشین الات مهندسی مینماید

چین نیز در سالهای اخیر تجربه بسیار خوبی در توسعه ماشین آلات مهندسی بدست آورده  و تعداد متعددی از این خودرو ها را توسعه داده و رفته ، رفته وارد فضای رقابت با کشورهای بزرگ در این عرصه از جمله ، ایالات متحده ، المان ، روسیه ، فرانسه ، ایتالیا و  بریتانیا میشود

خودروی مهندسی GCZ-112 یک خودروی راهسازی و مهندسی است که در کشور چین جهت خدمت در ارتش این کشور توسعه یافته ، خودرو یک ماشین چند منظوره است که قابلیت انجام طیف گسترده ای از ماموریت ها را دارد

خودروی گسیز 112بر روی یک شاسی شنی دار بر پایه شاسی تانک تایپ 96 توسعه یافته است واز نظر ظاهری کاملا مشابه خودروی IMR  روسیه است ( که مقاله این خودروی روسی را هم دو هفته پیش تقدیم حضورتان کردیم ) البته فاقد برخی ویژگی های خودروی روس است

طراحی و توسعه

اولین جرقه های طراحی و توسعه این خودرو را میتوان پس از توسعه خودروی مهندسی IMR توسط کمپانی اورال واگنزرود روسیه جستجو کرد ،  ارتش چین با دیدن خودروی مهندسی اخیر روسیه سعی در توسعه یک خودروی مشابه با کارکردی مانند خودروی روسی نموده اند و به همین دلیل از نظر شکل ظاهری مشابهت زیادی با خودروی روس دارد

چین ها شاسی خودروی جدید خود را از بهترین شاسی در اختیار خود انتخاب کرده اند و خودرو را بر روی یک شاسی شنی دار بر پایه تانک تایپ 96 توسعه داده اند  ، تغییری که در شاسی انجام گرفته برجک برداشته شده و بجای آن یک بازوی هیدرویک چند منظوره چرخان نصب گردیده که دارای یک بازوی تلسکوبی با قابلیت باز و بسته شدن است

بجز بازو دارای یک تیغه بولودوزر V شکل بزرگ درجلوی خودرو است که قابلیت انجام 250 متر مکعب در ساعت عملیات خاکی را دارد و در زمان عدم نیاز بسمت جلو جمع میشود

بازو یک تلسکوپی هیدرولیک چند منظوره است که قادر به چرخیدن کامل است و هم میتواند بعنوان بازوی جرثقیل بکار گرفته شود ، و هم بعنوان گیره حمل الوار و هم بعنوان بیل مکانیکی و دریل پیکور در صورت عدم نیاز هم در سمت راست خودرو جمع میشود

در جنگاوران بخوانید  خودروی مهندسی رزمی کودیاک

از ماموریت های در نظر گرفته شده برای خودروی میتوان به تسطیح درجه بندی شده زمین ، جمع اوری خاک ، پر کردن گودالها احداث جاده های خاکی ، احداث خاکریز جهت سنگر و حمل و جابجایی اقلام سنگین اشاره کرد خودرو هنوز در دست توسعه است و هنوز رسما وارد خدمت نشده ولی اماده رفتن بخط تولید است

ویژگی های خودرو

خودروی گسیز ۱۱۲ دارای ابعاد ده متر طول 3/33 متر عرض و 3 متر ارتفاع است خودرو دارای 3 خدمه شامل راننده ، اپراتور دستگاههای مهندسی و فرمانده است

در بخش پیشرانه از یک موتور دیزل آلمانی که تحت لیسانس سازنده در چین تولید میشود با توان 1000 اسب بخار قدرت بهره میبرد که خودرو را به حداکثر سرعت 60 تا 65 کیلومتر در ساعت میرساند و برد خودرو با این پیشرانه 400 کیلومتر است

خودرو دارای شنی جهت تحرک است و جهت انجام عملیات در زیر آتش مستقیم دشمن طراحی شده است

در بخش ایمنی ، از زره مشابه تانک تایپ 96 برخوردار است و امکان تجهیز خودرو به زره واکنشی هم وجود دارد

خودرو دارای یک تیغه بولودروز است که در صورت عدم نیاز میتواند به عنوان یک زره اضافی در جلو خودرو در مقابل پرتابه های ضدزره مقاومت کند و موج انفجار و ترکش پرتابه را به طرفین منحرف کند

به دلیل اینکه خودرو هنوز رسما وارد خدمت نشده اطلاعات بیشتری از ان وجود ندارد ولی تست های پیش از ورود بخدمت را با موفقیت پشت سر گذاشته و احتمالا شاید تا آخر سال جاری میلادی بخدمت گرفته شود

نقاط ضعف و قوت خودرو

اگرچه چین در واقع جهت رقابت با روسیه این خودرو را توسعه داده و تلاش زیادی نموده که خودرو دستکم با خودروی روسی قابل رقابت باشد ولی در عمل این مساله محقق نشده زیرا هرگز خودروی چینی قابلیت قیاس با خودروی روسی را ندارد و نباید هم داشته باشد فراموش نکنیم روسیه یکی از بزرگترین ترین کشورهای دارنده فن آوری خودروهای زرهی است که دهها سال است در سطح اول این عرصه فعالیت دارد و سالها خودروی های زرهی این کشور یکه تاز و بی رقیب بودند و نمیتوان انتظار داشت چین که هنوز هم با استفاده از فن اوری های دست دوم روسیه در حال طراحی و توسعه خودروهای زرهی خود است بتواند خودرویی قابل رقابت با خودروی تولید شده توسط روسیه طراحی کند

این خودرو در میان تمامی خودروهای مشابه و همسطح خود از رتبه پایین تری برخوردار است و در قابلیت های کاربری از همه انها عقب تر است از جمله اینکه خودروی روسی توان استفاده بعنوان معبر بازکن میدان مین با تجهیز به یک خیش مین روب را دارد این قابلیت را خودروی ساخت المان و ایالات متحده هم دارند ولی خودروی چینی فاقد این کارایی مهم است ، تمامی رقبای این خودرو دارای دو وینچ هیدرولیک  جهت کشیدن و بکسل کردن خودروهایی که در لجن گیر کرده اند و یا در رودخانه افتاده اند هستند که یکی روی بازوی خودرو‌ و یکی در قسمت بینی یا دماغه خودرو نصب شده و درواقع یکی از ملزومات اساسی و فوق العاده پر کاربرد برای یک خودروی مهندسی است که حتی در صورت گیر افتادن خود خودرو هم میتوان با گیر نمودن قلاب وینچ به جای محکمی با جمع نمودن وینچ خود را بیرون بکشد ، سومین وسیله ای که فاقد آن است ناخن یا خیش گاو آهن است که برای خراشیدن زمین های بسیار سفت مورد استفاده قرار میگیرد و در برخی مواقع میتوان از ان بعنوان تثبیت کننده جهت جلوگیری از عقب نشینی خودرو استفاده کند و دیگر وسیله ضروری که این خودرو فاقد آن است سیستم سلاح است ، تمامی خودرو های رقیب بسته به نوع ماموریت خود دارای یک سیستم سلاح هستند بطور مثال خودروی المانی دارای یک مسلسل 5/52 است که میتواند بایک مسلسل 7/62 نیز جایگزین شود خودروی امریکایی یک سیستم سلاح ماژولار دارد که طیف گسترده ای از سلاحهای سبک را میتواند روی ان نصب کنند از یک مسلسل 12/7 تا یک توپ 20 میلیمتری و خودروی روسی هم قابلیت نصب یک قبضه مسلسل 14/5 میلیمتری را بهمراه یک تیربار سبک کنترل از راه دور را دارد

در جنگاوران بخوانید  زره پوش مهندسی پل گذار تایتان

تمامی این خودرو ها میتوانند بعنوان سلاح دفاع هوایی و پشتیبانی آتش از پیاده نظام مورد استفاده قرار گیرند که قابلیت خودرو را دو چندان میکند ولی خودروی چینی فاقد سیستم سلاح است

در نهایت اینکه برای کشوری مانند چین تجریه بسیار خوبی است و البته در سطح خود خودروی کارامدی هم بشمار میرود ، و اگرچه به مانند رقبا توان برخی قابلیت ها را ندارد ولی دارای ویژگی های مثبتی هم هست از جمله در بخش پیشرانه از یک موتور قدرتمند 1000 اسب بخاری برخوردار است که بخوبی پاسخگوی نیاز خودرو است و در بخش حفاظت ، قابلیت حفاظتی بسیار خوبی را از خدمه ایجاد میکند و کمی بیشتر از تانک تایپ 96 قابلیت حفاظت خصوصا از قسمت جلو را ایجاد میکند

خودروی GCZ-112 در یک نگاه

کشور سازنده : چین

کاربران : PLA

نوع جنگ افزار : خودروی مهندسی زره پوش

سال ورود بخدمت : هنوز وارد خدمت نشده

خدمه : 3 نفر شامل راننده ، اپراتور سیستم ، فرمانده

طول : 10 متر

عرض : 3/33 متر

ارتفاع : 3 متر

سلاح اصلی : ندارد

سلاح ثانویه : ندارد

پیشرانه : یکدستگاه موتور دیزل با توان 1000 اسب بخار

حداکثر سرعت : 60 تا 65 کیلومتر در ساعت

برد رزمی : 400 کیلومتر

وضعیت : در خط تولید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن