هدف قرارگرفتن ناوچه کره جنوبی توسط زیر دریایی کره شمالی
هدف قرارگرفتن ناوچه کره جنوبی توسط زیر دریایی کره شمالی
در ۲۶ مارس سال ۲۰۱۰ میلادی یک ناوچه ۱۲۰۰ تنی کلاس پوهانگ نیروی دریایی کره جنوبی با نام چئونان در حالی که دارای ۱۰۴ سرنشین بود در نزدیکی خط مرزی دریایی بین کره شمالی و کره جنوبی دچار یک انفجار شد که منجر به غرق آن شد که در پی آن ۴۶ سرنشین آن کشته شدند.. بعد از چند ماه در بیست می سال ۲۰۱۰ طی تحقیقاتی که توسط کره جنوبی و یک گروه از متحدین شامل انگلستان کانادا استرالیا آمریکا و سوئد انجام شد با بررسی لاشه ناوچه اعلام شد که این ناوچه مورد حمله یک اژدر ساخت کره شمالی که از یک زیردریایی آنها شلیک شده قرارگرفته است
این حادثه در نزدیکی جزیره باینجنیو اتفاق افتاد که حدود ۱۶۰ کیلومتر با کره جنوبی و ۱۶ کیلومتر با کره شمالی فاصله دارد ولی در تقسیم بندی آتش بس در سال ۱۹۵۳ این جزیره جزئی از کره جنوبی شناخته شد و همواره جز موارد مورد اختلاف این دو کشور است. مشکل دیگر این است که این منطقه که غنی از ماهی و خرچنگ است همواره تنشی بین نیروی دریایی کره جنوبی با ماهیگیران کره شمالی و چین ایجاد کرده. این منطقه محل صید خرچنگ است و برای همین به درگیریهای دریایی دائم در این منطقه به شوخی لقب جنگ خرچنگ میدهند
در روز های پیش از شبی که ناوچه کره جنوبی مورد هدف کره شمالی قرار گرفت ، نیروی دریایی آمریکا و نیروی دریایی کره جنوبی یک رزمایش بزرگ را با همدیگر برگزار کرده بودند. این رزمایش بزرگ که دهها شناور هر دو طرف را درگیر خود کرده بود یک رزمایش کشف و درگیری با زیردریاییها بود
ناوچه چئونان یک ناوچه ۱۲۰۰ تنی با طول ۸۸ متر بود. این ناوچه از کلاس پوهانگ برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ به آب انداخته شدند و ناوچه نام برده در این حادثه غرق شد در سال ۱۹۸۹ با آب انداخته شده بود و در زمان غرق بیش از ۲۰ سال سن داشت .این ناوچه در همان زمان نیزپیشرفته ترین ناوچه کره جنوبی نبود دارای دو توپ خودکار ۷۶ میلیمتری سینه چهار موشک ضد کشتی هارپون اژدر و دو توپ ۴۰ میلیمتری برای دفاع هوایی بود .۱۴ فروند از این ناوچه ساخته شد که بعد از خروج از خدمت در ارتش کره جنوبی در اواخر دهه 2010به کشورهای مختلفی دیگر مانند کلمبیا مصر ویتنام پرو و فیلیپین به شکل دست دوم تحویل شد
در ساعت ۹:۲۲ ناوچه چئونان به یکباره از ناحیه میانی بدنه دچار یک انفجار مهیب شد و انفجار به شدتی بود که در عرض ۸ دقیقه ناوچه به دو نیم نصف تقسیم و به زیر آب رفت .46 سرنشین آن کشته و مفقود شدند که بعدها طی جستجوه ها جنازه ۴۰ سرنشین پیدا شد.
در اولین ساعات روز بعد با وجود اینکه برخی از گزارشات حاکی از این بود که این ناوچه مورد حمله یک اژدر زیردریایی قرار گرفته ولی در نهایت وزارت دفاع کره جنوبی این ماجرا را رد کرد و اعلام کرد هم اکنون هیچ دادهای در این زمینه در دسترس نیست
ناوچه در 130 متری عمق اب فرورفته بود ولی کره ای ها تلاش کردند که بازماندگان را نجات دهند. شناور جنگی ارتش کره جنوبی به سرعت به جستجوی بازماندگان رفتند که با دو شناور گارد ساحلی این کشور تقویت شدند و به زودی چهار شناور جنگی ارتش آمریکا نیز به آنها پیوستند.
بعد از پایان جستجو ومشخص شدن اینکه دست کم 46 خدمه کشته شده اند ارتش کره جنوبی دست به بازیابی لاشه ناوچه در ۱۵ آوریل همان سال زد که بعد از ۸ روز در نهایت دو بخش متلاشی شده عقب و جلوی ناوچه از زیر آب بیرون آمد و به بندر پیونتانگ کره جنوبی ارسال شد.
در مرحله اول یک تیم تحقیقاتی توسط آمریکاییها و کره جنوبی تشکیل شد ولی به سرعت کره جنوبی اعلام کرد که کشورهای دیگر چون سوئد کانادا انگلستان استرالیا نیز به این تیم خواهند پیوسد. در ۱۶ آوریل فرمانده تیم تحقیقاتی مشترک آمریکا و کره جنوبی اعلام کرد آنها هیچ شواهدی مبنی بر اینکه یک اژدر به شکل مستقیم به بدنه ناوچه برخورد کرده باشد را پیدا نکردند ولی در عوض انها به شواهدی دست پیدا کرده اند که نشان میدهد یک اژدر در زیر آب و در زیر بدنه ناوچه منفجر شده که باعث ایجاد حباب بزرگ ناشی از انفجار شده که کشتی را به بالا برده و بعد به دلیل اینکه این حباب در میانه کشتی بوده باعث متلاشی شدن کشتی از میانه و در نهایت به تقسیم شدن آن به دو بخش شده است.
در ۱۹ می سال ۲۰۱۰ تیم چند ملیتی تحقیق به این نتیجه رسید که یک اژدر کره شمالی باعث غرق شدن این ناوچه شده است اعلام کردند که بر روی بخشهایی از بدنه رد پای مواد منفجره آر دی ایکس که ترکیب از سی ۴ و تیانتی است و در کلاهک موشکها و اژدرها به کار میرود دیده شده.
آنها همچنین اعلام کردند یک قطعه از انتهای یک اژدر پیدا کردند که متعلق به کره شمالی است و با اژدرهایی که در سال ۱۹۹۶ در حادثه مشهوری گیر افتادن یک زیردریایی کوچک جاسوسی کره شمالی در آبهای کره جنوبی به دست آمده بود برابری میکند.
در آن حادثه یک زیردریایی کره شمالی در حالی که در نزدیکی اب های کره جنوبی در حال جاسوسی بود در گل گیر میکند و خدمه آن، زیر دریایی را رها کرده و در خاک کره جنوبی متفرق میشوند که در نهایت یا دستگیر میشوند یا کشته میشوند و یا دست به خودکشی میزنند.
از اژدر کره جنوبی تنها پیشرانه آن باقی مانده بود که شامل بخش عقبی و تیغهها فنی بود که زیردریایی را به پیش میبرد. ارتش کره جنوبی پیش از این در سال ۲۰۰۳ نیز یک اژدر کره شمالی را سالم به دست آورده بود که در یک تمرین رها شده بود و در نهایت به دست آنها افتاده بود.
تیم تحقیقات بینالمللی اعلام کرد اژدر که لاشه آن پیدا شده مشابه همان اژدر سال ۲۰۰۳ است و در نهایت کره جنوبی یک گزارش رسمی را منتشر میکند که آن را به سازمان بینالملل نیز ارائه میدهد. بر اساس این گزارش کره شمالی که از مانور مشترک امریکا و کره جنوبی با خبر بوده زیردریاییهای خود را برای شناسایی و جاسوسی از این مانور ارسال میکند . بر اساس گفته این گزارش دست کم دو زیردریایی کوچک کلاس یونو که حدود ۱۲۰ تن وزن دارند (این زیردریاییها در ایران به نام زیر دریایی کلاس غدیر نیز تولید شد) با یک زیردریایی کلاس سانگ او که آن نیز یک زیر دریایی کوچکی است و حدود ۱۴۰ تن وزن دارد و مشابه همان زیردریایی است که در سال ۱۹۹۶ به دست کره جنوبی افتاد در ۲۳ مارس پایگاه خود را برای انجام عملیات جاسوسی ترک کرده بودند. همچنین در این گزارش آمده بود که زیردریایی از فاصله ۳ کیلومتری اژدر خود را شلیک کرده و بعد به پایگاه خود بازگشته ولی هیچ اطلاعات دقیق دیگری در مورد این حادثه در گزارش قید نشده بود و تنها گفته شده بود که در شبیه سازیها مشخص شده که کلاهک اژدر ۲۵۰ کیلوگرم مواد منفجره داشته
اگرچه این گزارش به عنوان گزارش بین المللی قبول شد و بسیاری نیز به آن استناد میکند ولی خب با آن مخالفتهایی نیز در جامعه جهانی و در رده کارشناسی وجود داشت
یک تیم از روسیه از لاشه ناو کره جنوبی بازدید میکند . از ان نمونه برداری کردند و با خود به روسیه بردند و بعد از آن هرگز در این زمینه بیانیه رسمی ندادند .تنها یکی از اعضای تیم بیان کرده بود که روسها هیچ شواهدی مبنی بر انفجار یک اژدر در زیر آب و تشکیل حباب برای نابودی زیر دریایی را تایید نمیکنند. اگرچه آنها هیچ نظری در مورد اینکه چگونه این ناوچه غرق شده را نداشتند ولی معتقد بودند که کارشناسان بینالمللی که از جوامع غربی هستند یک بیانیه سیاسی دادند و کره شمالی را به عمد مسئول این موضوع اعلام کردند بدون اینکه شباهت کافی در این زمینه وجود داشته باشد .شش ماه بعد یک رسانه روسی از قول یکی از اعضای تیم کارشناسی روسی گفت که آنها معتقدند که ناوچه به یک مین برخورد کرده است
چینیها از نزدیک از لاشه شناور بازدید نکردند ولی آنها اعلام کردند که با در نظر گرفتن ویژگیهای ناوچه کلاس پوهانگ کره جنوبی این ناوچه میتوانسته به راحتی تحرک زیردریاییهای کره شمالی را ردیابی کند از طرفی بر اساس نظر چینیها احتمالاً یک مین غوطه ور شده در زیر آب با سیستم هدایت مغناطیسی از زیر آب رها شده و در زیر شناور منفجر شده است. منظور چینیها در واقع به رده از مینهای دریایی اشاره میکند که در عمق آب غوطهور باقی میماند و با یک زنجیر به کف دریا متصل می شوند و هنگامی که شناور زیردریایی در نزدیکی آنها عبور میکند مین رها شده و مانند یک آهنربای مغناطیسی به سمت بدنه کشتی رفته و به آن برخورد میکند. از انجای که این ناوچه در اب های خودی منفجر شد این بیانیه یعنی اینکه این ناوچه با یک مین خودی برخورد کرد. کره این ادعا را رد کرد زیرا انها دست کم میدانستند اگر مینی هم کارگذاشتند کجا کارگذاشتند
چندین تیم دانشگاهی که دیگر بر روی این ناوچه کار کردند و اکثر آنها معتقد بودند که انفجار یک اژدر نمیتواند باعث این حادثه باشد برخی از این تیمها معتقد بودند که احتمالاً انفجار یک مین باعث این حادثه بوده و حتی یک دانشگاه در امریکا معتقد بود که احتمالاً یک زیردریایی کره شمالی که به روی آب آمده بوده با برجک خود به زیر ناوچه برخورد کرده
با وجود همه اینها هیچ کدوم از این موارد توسط مقامات کره جنوبی تایید نشد و هیچ کدام نیز استدلالهای کافی را در این زمینه نیاوردند
بر اساس نظرسنجیها ۶۸ درصد خود مردم کره جنوبی فکر میکنند که بیانیه حکومت در مورد اژدر خوردن ناوچه کاملاً صحیح است با وجود این مابقی آنها معتقدند که احتمالاً یک مین که حتی ممکن بوده یک مین خودی باشد باعث این انفجار شده باشد. در کره جنوبی حتی چند نفر به خاطر مخالفت و یا بیان نظرات خود از جمله در افراد سرشناس مورد انتقادات جدی از طرف دولت قرار گرفتند
اما خود کره شمالی به عنوان متهم ردیف اول چه میگوید .کره شمالی با ابراز ناراحتی از اینکه تعدادی از هموطنان انها در ارتش دست نشانده رژیم کره جنوبی که بر ضد میهن اصلی خود یعنی کره شمالی میجنگند مجبور شدند زندگی طاقت فرسا را قبول کنند ( زندگی طاقت فرسا سوار بر خودروی هیوندا و تجهیزات الکترونیکی مدرن کره جنوبی در حالی که سربازان کره شمالی در فقر ناشی از کمونیست بسیار خوشبخت هستند از قرار) اعلام کرد که محال است بعد از انفجار اژدرهای آنها به دلیل قدرت انفجار اژدرهای آنها بخش پیشرانه سالم بماند همچنین کره شمالی اعلام کرد که بر روی بخشی از پیشرانه اعداد کرهای با ماژیک نوشته شده بود در حالی که آنها روی قطعات فلزی خود با دستگاه به شکل حکاکی شده شماره گذاری میکند
در نهایت آنها تیم تحقیقاتی غربی را متهم به فریبکاری کردند
تنها تحولی که بعد از گزارش کره جنوبی در این مورد اتفاق افتاد فرار یکی از اعضای کابینه دولت کره شمالی به کره جنوبی در سال ۲۰۱۱ بود. وی اعلام کرد که هدف قرار دادن ناوچه کره جنوبی توسط زیردریایی کره شمالی انجام شده حتی اعلام طی مراسمی رهبر کره شمالی از خدمه زیردریایی تجلیل و به آنها مدال داده است .وی افزوده بود که زیردریایی شلیک کننده از کلاس یونو بوده این کلاس زیردریایی توسط کره جنوبی نیز به عنوان متهم حمله شناخته شده بود و در گزارش آنها از آن نام برده شده بود. کلاس یونو یک زیردریایی بسیار کوچک است تنها ۲۰ متر طول و ۱۲۰ تن وزن دارد ۶ نفر خدمه دارد که حتی نمیتواند در آن ایستاده راه برود و تنها دارای دو لوله اژدر افکن با دو اژدر است و فقاد اژدر خانه است
مقامات کره جنوبی هرگز اعلام نکردند چگونه ناوچه آنها نتوانسته زیردریایی کره شمالی را کشف کند (اگرچه این ناوچه هم ناوچه پیشرفته ای نبوده) و هرگز نیز مشخص نشد که چرا اصلاً باید زیردریایی کره شمالی دست به چنین اقدامی بزند زیرا ناوچه کره جنوبی نیز هیچ اقدام خصمانه و تحرک آمیزی انجام نداده بود
شاید همین موارد باعث شده که بسیاریها معتقد باشند که این ناوچه بر اثر برخورد یک مین از بین رفته و نه اژدر کره شمالی
****عضویت در کانال تلگرام سایت جنگاوران برای آگاهی از آخرین اخبار نظامی و آخرین مقالات درج شده در سایت****
عبدالحمیدتارخ
مقالات مشابه
گیر کردن زیر دریایی کره شمالی در سواحل کره جنوبی