هواپیمای اموزشی رزمی ب250 کلادیوس ساخت امارات
هواپیمای اموزشی رزمی ب250 کلادیوس ساخت امارات
هم اکنون در بازار جهانی خرید هواپیماهای توربوپراپ آموزشی و یا هواپیماهای مسلح توربوپراپ بسیار داغ است. ارتشهای جهان بعد از اینکه خلبانان خود را بر روی هواپیماهای موتور پیستونی آموزش دادند برای آموزش استفاده از موتور جت خلبان را بر روی هواپیماهای توربو پراپ آموزش میدهند. موتور توربو پراب یا پراپ فن دارای عملکردی شبیه موتور جت است و در واقع نسلی از موتور جت است.در موتور جت هوا از ورودی هوا وارد شده با با سوخت مخلوط شده و از یک مجرای باریک رد شده و در ادامه به کمپرسور برخورد کرده که کمپرسور فنهای ورودی هوا را میچرخاند .در هواپیماهای توربو پراپ همین سیستم وجود دارد با این تفاوت که کمپرسور به تیغه ملخ وصل است و ملخ را میگرداند و جریان هوایی که ملخ از جلو گرفته و به عقب هواپیما میدهد ، باعث به پیش رفتن هواپیما میشود
موتورهای توربو پراپ از نظر عملکرد شبیه موتور توربو شفت بالگرد هستند
توربوپراپ ها قدرت کمتر و سرعت کمتری نسبت به موتور توربوفن فراهم میکنم ولی هزینه استفاده و تعمیر نگهداری آنها بسیار کم است ، برای همین در صنعت هوانوردی غیرنظامی در هواپیماهایی با ظرفیت زیر ۷۰ نفر و برد کم استفاده میشود .شباهت عملکرد موتور توربو پراپ به موتور جت باعث شده تا گزینهای برای آموزش خلبانان جت باشد
به دلیلی هزینه عملیاتی کم این هواپیماها و قیمت پایین میتوان از آنها به عنوان هواپیمای مسلح نیز استفاده کرد.با در نظر گرفتن اینکه ما در عصر مهماتهای هدایت شونده هستیم سرعت کم آنها برایشان دردسرساز نیست زیرا میتواند از برد بالا مهمات خود را رها کنند . البته بدون شک نقش اصلی این هواپیماها در میدان نبرد پشتیبانی هوایی نزدیک است .این هواپیماها نتنها میتوانند بخشی از وظایف یک پهپاد مسلح را انجام دهند بلکه با سلاحهای غیر هدایت شونده نیز با هزینه بسیار کمتر میتوان در پشتیبانی از نیروی پیاده از انها استفاده کرد ستفاده این هواپیما به طور خاص در ضد اهداف چریکی و گروههای شبه نظامی میباشد ک نیازی به استفاده از جت با ان هزینه بالای عملیاتی ندارد
هواپیمای ب ۲۵۰ کالدیوس یک همکاری مشترک بین امارات و برزیل است. این هواپیما برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی رونمایی شد و در همان سال نیز نخستین پرواز خود را انجام داد. هدف از ساخت ب ۲۵۰ ساخت یک هواپیمای آموزشی توربو پراپ با الگوی دو کابین پشت سر هم و توسعه نسخه مسلح آن در نقش پشتیبانی هوایی نزدیک است ، از جمله که گسترش نبرد با گروههای تروریستی چون داعش و طالبان و یا القاعده طی دهههای گذشته استفاده از این هواپیماهای ارزان با هزینه عملیاتی کم بسیار در جهان باب شده است
این هواپیما دارای یک بدنه تمام فیبر کربنی است که توسط شرکت Novaer مستقر در امارات طراحی شده است. بدنه هواپیما جمع و جور است و وزن هواپیما را کاهش می دهد و مانور پذیری را افزایش می دهد و در عین حال عمر مفید را افزایش می دهد.
پیکربندی بال پایین هواپیما آن را قادر میسازد تا بالابر بیشتری ایجاد کند و به طور قابلتوجهی کشش را کاهش دهد. ایمنی خدمه هواپیما توسط سیستم زرههای نصب شده در دو طرف کابین و همچنین نصب شیشه ضد گلوله کابین که میتواند در مقابل گلولههای با کالیبر ۲۰ میلیمتر مقاومت کنند تضمین می شود. خلبانان بر روی صندلی پرتاب شونده صفر صفر US16LA سوار هستند که توان پرتاب خلبانی تا وزن ۱۲۶ کیلوگرم را دارد و دارای یک سیستم تولید اکسیژن نیز میباشد. این صندلی بر روی هواپیمای آموزشی ای تی ۶ آمریکایی نیز نصب شده است
زیر بدنه یک ارابه فرود سه چرخه جمع شونده با سه چرخ تک چرخ قرار دارد. ارابه فرود تقویت شده تا عملیات از فرودگاه های ناهموار و و غیر اماده و جاده خاکی آماده را امکان پذیر کند
هواپیما از یک موتور توربو پراپ پرات آن ویتنی کاناداPratt and Whitney PT6A-68 استفاده میکند که ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت برای آن فراهم میکند. موتور پی تی ۶ مشهورترین موتور توربو پراپ در سراسر جهان است که بر روی انواع هواپیماهای نظامی و غیرنظامی از هواپیماهای آموزشی رزمی چون پی سی ۷ و۹ و ۲۱ و یا سوپر توکانو انواع هواپیماهای مسافربری کوچگ چون خانواده مشهور سوپر کینگ نصب شده است و تاکنون بیش از ۵۱ هزار عدد از این موتورها ساخته شده که مشهورترین موتور توربو پراپ جهان است
استفاده از این موتور خود این قابلیت را به همراه دارد که کشورهای خریدار مطمئن باشند که همیشه لوازم یدکی آن در دسترس است زیرا یکی از فراگیر ترین موتور های پراپ در جهان است و ریشه غیر نظامی دارد . موتور به یک تیغه ملخ کامپوزیت با چهار تیغه متصل است که میتواند هواپیما را به بیشترین سرعت ۵۵۷ کیلومتر در ساعت رساند. بیشترین برد هواپیما ۲۴۰۰ کیلومتر میباشد ولی برد رزمی آن با یک مخزن سوخت خارجی چهار بمب لیزری و دو موشک هوا به هوا به ۵۶۰ کیلومتر میرسد هواپیما در نقش نظارتی برای نظارت بر تحرک دشمن تا ۱۲ ساعت مداومت پرواز دارد
در کابین عقب و جلو هواپیما دارای دو نمایشگر بزرگ عریض چند کاره لمسی است که میتواند هر نوع اطلاعات هواپیما یا حسگرهای را به نمایش بگذارد. به غیر از این کابین هماهنگ با دوربین دید در شب است و همچنین هواپیما مجهز به سامانه hud در روی پنل اصلی جلوی چشم خلبان است که نه تنها اطلاعات پروازی و تسلیحات را در اختیار خلبان میگذارد بلکه با اتصال آن به رایانه کنترل آتش بالستیک میتوان برای شلیک انواع سلاحهای غیر هدایت شونده چون مسلسل ، توپ و بمب های سقوط آزاد و راکتهای غیره هدایت شونده استفاده شود
هواپیمای در زیر بدنه از یک سامانه نظارتی نشانه گذار لیزری Wescam MX-15 optronics استفاده میکند که دارای حالت دید روزانه و دید حرارتی بوده و قابلیت درشت نمایی تا ۱۵ ایکس را داشته. همچنین دارای توان قفل و تعقیب خودکار هدف است ا.ین سیستم میتواند یک تانک را از ۱۰ کیلومتری کشف و بر روی آن نشانه گذاری لیزری انجام دهد
همچنین در صورت سفارش مشتری میتوان بر روی هواپیما پرتاب کننده چپ و فلر و هشدار دهنده راداری و یا لیزری نیز نصب کرد
در بعد تسلیحاتی هواپیما در زیر هر بال خود دارای سه جایگاه تسلیحاتی و یکی در مرکز بدن است که در مجموع میتواند ۱۶۰۰ کیلوگرم سلاح را حمل کند که عبارتند از
تا ۴ بمب هدایت لیزری جی بی یو ۱۲ که یک بمب هدایت لیزری هر یک با وزن ۲۲۵ کیلوگرم است در صورت پرتاب از این هواپیما در ارتفاع بالا تا ۱۶ کیلومتر برد دارد
توان حمل ۶ بمب سقوط آزاد مارک ۸۲ هر یک با وزن ۲۲۵ کیلوگرم
توان حمل تا ۶ غلاف راکت انداز هایدرا ۷۰ میلیمتری در انواع ۷ لول و یا ۱۹ لول در مجموع با 42 و و یا 114 راکت
توان حمل تا 12 بمب کوچک مینیاتوری ساخت امارات با سیستم هدایت لیزری که به شکل دو تایی زیر هر جایگاه قرار میگیرد
توان حمل چهار غلاف هفت تایی نسخه هدایت لیزری راکت هایدرا با برد ۱۰ کیلومتر میباشد
توان حمل تا ۸ موشک ضد تانک هدایت لیزری آمریکایی هلفایر که دارای برد ۱۰ کیلومتر میباشد
توان حمل تا ۴ بمب هدایت ماهوارهای جی بی 38 که در واقع ترکیبی از کیت هدایت ماهوارهای جیدم با بمب ۲۲۵ کیلوگرمی مارک ۸۲ است. این بمب نیز در صورت پرتاب از این هواپیما در ارتفاع بالا تا ۱۷ کیلومتر برد دارد
توان حمل تا 4 موشک هوا به هوای سایدواندر و یا ماژیک2 و یا هر موشک فروسرخ دیگر به سفارش مشتری
توان حمل ۴ بمب بالدار هدایت ماهواره ای که توسط یک شرکت اماراتی طراحی شده و در صورت پرتاب از این هواپیما تا ۴۵ کیلومتر برد دارد. این بمب در صورت پرتاب از یک هواپیمای جت تا ۷۰ کیلومتر برد دارد
توان حمل ۴ بمب الطریق که شامل یک کیت هدایت ماهوارهای و اپتیکی بر روی بمبهای ۲۲۵ کیلوگرمی است که نسخه معمولی آن ۱۷ کیلومتر و نسخه دوربرد آن تا ۴۰ کیلومتر برد دارد الطریق ساخت یک شرکت اماراتی است
بی ۳۵۰
اگرچه بی ۲۵۰ توان حمل سلاح داشت و میتوان به عنوان یک هواپیمای پشتیبانی هوایی نزدیک از آن استفاده کرد ولی نسخه بی ۳۵۰ نسخه تهاجمی بزرگتر است
پلتفرم بی ۳۵۰ مشابه بی ۲۵۰ است ولی دارای ساخت موتور قویتر است . موتور پی دبلیو 127 نیز ساخت شرکت پرات اندو ویتنی کانادا است که دارای توان ۲۶۰۰ اسب بخار قدرت است که بر روی هواپیماهای مسافربری مشهوری چون ای تی ار72 و داش8 و یا هواپیمای ترابری ایرباس سی295 نصب شده و آن نیز یکی از مشهورترین موتورهای تروپراپ جهان است
این افزایش قدرت موتور نه برای سرعت بیشتر بلکه برای توان حمل تسلیحاتی بیشتر است به شکلی که این نسخه توان حمل شش جایگاه تسلیحاتی زیر هر بال در مجموع ۱۲ جایگاه با توان حمل سه و نیم تن سلاح را دارد برای نمونه این هواپیما میتواند تا ۸ بمب هدایت لیزری جی بی یو ۱۲ و یا ۱۶ موشک هدایت لیزری هلفایر و یا تا 20 موشک هدایت لیزری لیزری کوچک ساخت خود امارات را حمل کند این نسخه برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ در نمایشگاه دبی رونمایی شد و از نظر وزن و سلاح قابل حمل با هواپیمای مشهور ای1 اسکای ریدر که یک هواپیمای تهاجمی جنگ دوم جهانی است قابل قیاس است
مشتریان
در حال حاظر امارات با سفارش 19 فروند ب250 نخستین مشتری این هواپیما است ولی همکنون بازاریابی ان ادامه دارد
عبدالحمید تارخ
مقالات مشابه