فرار خلبان کوبایی با جنگنده میگ23 به امریکا
فرار خلبان کوبایی با جنگنده میگ23 به امریکا
در ۲۰ مارس سال ۱۹۹۱ یک خلبان کوبایی به نام لورنزو پرز جنگنده میگ ۲۳ بی ان خود را برداشت و به امریکا فرار کرد .وی در این عملیات مخاطره آمیز همسر و دو فرزند خود را نیز در کوبا جا گذاشته تا بعد انها به وی ملحق شوند.
لورنزو پرز متولد هاوانا بود .وی در دهه ۶۰ در این کشور به دنیا آمد و در سالهای 1970 بورسیه تحصیل در رشته خلبانی در نیروی هوایی کوبا در شوروی شد. به شوروی رفت و در آنجا در نزدیک ولگوگراد آموزش پرواز به هواپیمای جت اموزشی ال ۲۹ دلفین را یاد گرفت و بعد از اون گواهینامه پرواز با جنگنده میگ ۲۱ را دریافت کرد و به کوبا برگشت .در دهه ۱۹۸۰ زمانی که آفریقای جنوبی تصمیم گرفت به طرف دارای مخالفان طرف غرب مخالف حکومت کمونیستی آنگولا در این کشور دخالت نظامی کند اتحاد جماهیر شوروی برای نجات حکومت کمونیستی آنگولا وارد عمل شد و بین سالهای ۱۹۸۱ تا سال ۱۹۸۶ به آنجا نیروی نظامی اعزام کرد و ۲ میلیارد دلار نیز در آنجا هزینه کرد. ولی هنگامی که شوروی دستش در افغانستان به شدت بند شد ، از متحد خود یعنی کوبا خواست تا از آمریکای جنوبی آمده و در آفریقا دخالت نظامی کند .پرز در آن سالها به آنگولا اعزام شد و با جنگندههای میگ ۲۱ بر ضد مخالفین دولت آنگولا که در جنوب این کشور مستقر بودند عملیات انجام میداد. در اواخر دهه ۱۹۸۰ باز با خانوادهاش به شوروی اعزام شد تا دورههای پروازی تکمیلی جنگنده میگ ۲۳ را ببیند و بعد از بازگشت به پایگاه هوایی سانتا کلارا در ۶۵ کیلومتری شرق هاوانا مامور به خدمت شد.
پرز مانند بسیاریها در کوبا میدانستند که تحت نفوذ یک حکومت دیکتاتوری کمونیست تحت رهبری فیدل کاسترو زندگی میکرد جایی که فقر و فلاکت بیداد میکرد. فرار از کوبا برای نجات از آن وضعیت در ان دوران (و حتی همکنون) بسیار عادی بود .بسیاری از مهاجرین خود را به هر روشی به امریکا میرساندند تا در آنجا زندگی کند .معمولا روش فرار آسان بود به وسیله قایق. کوبا با ایالات متحده از مرز دریای فاصله چندانی نداشت ولی وی تصمیم گرفت راه دیگری را برای فرار انتخاب کند و آن نیز برداشتن جنگنده خود و رفتن به آمریکا بود
طی چند هفته مانده به فرار وی با خانواده خود در این مورد بسیار هماهنگ کرد. به شکل خاص با همسرش .وی نمیتوانست همسر و فرزندان خود را سوار بر جنگنده کند و فرار کند ولی برنامه دیگری داشت اولین چیزی که وی از همسرش میخواست این بود که وی بعد از فرار وقتی که سازمان امنیت کوبا به سراغش آمد به شکل قاطعانهای آگاهی از اینکه وی قصد فرار داشته را انکار کند و خود را شوکه شده نشان دهد.
وی در صبح ۲۰ مارس سال ۱۹۹۱ جنگنده میگ ۲۳ بی ان خود را برای یک پرواز تمرینی از پایگاه هوای خود بلند کرد و بعد ارتفاع خود را به شدت کاهش داد و به طرف پایگاه نیروی دریایی در فلوریدا حرکت کرد .در مرحله اول نیروی هوایی کوبا متوجه غیب شدن یکی از جنگندههایش بر روی سطح دریا شد و آنها فکر میکردند که احتمالاً جنگنده به هر دلیلی درون آب سقوط کرده و عملاً تا ۴۸ ساعت بعد که خبر فرار منتشر شد نیز دقیقاً نمیدانستم چه بلایی سر جنگنده آمده است .پرز هیچ هماهنگی با آمریکاییها نکرده بود او حتی یک کلمه انگلیسی نیز بلد نبود یعنی در حکومتهای کمونیستی به خلبانان انگلیسی یاد نمیدادند .برای همین بدون اینکه هیچ هماهنگی انجام دهد تنها در ارتفاع بسیار پایین به طرف پایگاه هوایی نیروی دریایی در فلوریدا رفت که نزدیکترین پایگاه هوایی به مرز بود. پرز محل این پایگاه را خوب میدانست و در نقشههای نیروی هوایی کوبا به عنوان هدف مشخص بود .از شانس خوب پرواز وی در ارتفاع پایین باعث شد که هیچ رادار آمریکایی آن را کشف نکند و به یکباره بر فراز پایگاه هوایی نیروی دریایی بر فراز فلوریدا پیدایش شد. بال های متغیر جنگنده را چندین بار باز و بسته کرد و چند مانور انجام داد و بعد چرخهایش را باز کرد و بدون هیچ اجازهای بر روی بال فرود آمد و بلافاصله بازداشت شد
این همان چیزی که رسانههای آمریکایی میگویند و تاکنون نیز گفته شده .ولی بسیاری معتقدند اینکه یک جنگنده در ارتفاع پایین پرواز کرده و به یکباره بر فراز یک پایگاه آمریکایی پیدا شود بدون اینکه کسی متوجه شود آن هم در منطقهای که آمریکاییها با کوباییها مشکل داشتند و احتمالاً تحت نظر آواکس بوده بسیار عجیب است .اگرچه بدون شک آمریکاییها هرگز بیمی از طرف حمله کوبا به خود نداشتند وای اینکه وی توانست به همین راحتی خود را به یک پایگاه هوایی آمریکایی در مرز برساند عجیب بود برای همین هم بسیاریها معتقد بودند وی قبل از پرواز با آمریکاییها هماهنگ کرده بود. ولی نه آمریکاییها و نه خود هرگز این ادعا را قبول نداشت. بعدها گفت که با یک جنگنده میگ ۲۳ تنها در عرض کمتر از ۲۰ دقیقه میتوانست خود را به پایگاه هوایی آمریکاییها برساند برای همین آنها هم فرصت زیادی برای واکنش نداشتند در نهایت چیزی که مهم است این است که وی این فرصت را داشت تا خود را به آمریکا برساند
فرار وی برای آمریکا بیشتر یک جنبه تبلیغاتی ضد کوبایی داشت. رسانههای آمریکایی این موضوع را دست گرفتند و بر ضد دولت کوبا تبلیغات زیادی راه انداختند.البته سالانه دهها هزار نفر از کوبا به آمریکا فرار میکردند ولی اینکه یک نظامی با هواپیمایش به آمریکا فرار کند داستان دیگری بود.
پرز به واشنگتن برده شد و در آنجا تحت بازجویی قرار گرفت. وی گفت من برای آزادی فرار کردم و گفت خانواده خود را جا گذاشته است.
جنگنده که وی همراه خود آورده بود یک میگ ۲۳ بی ان بود.این جنگنده برای آمریکاییها هیچ ارزشی نداشت زیرا یک نسخه صادراتی تهاجمی جنگنده میگ ۲۳ بود .میگ 23 خود در اصل یک شکاری رهگیر بود ولی نسخه بیان نسخه تهاجمی بود که فاقد رادار در دماغی بود و میتوانست با بمب راکتهای سقوط آزاد به اهداف زمینی حمله کند. این نسخه یک نسخه صادراتی بود و در خود شوروی به خدمت گرفته نشد .شوروی خود نسخه پیشرفتهتر نسخه بیان به نام میگ ۲۳ بی ام را به خدمت گرفت که بعدها به نام میگ ۲۷ شناخته شد
پرز بلافاصله بعد از اینکه به امریکا آمد یک کمپین به راه انداخت که دولت کوبا اجازه نمیدهد زن و دو پسرش از کوبا خارج شوند. همسرش در مصاحبه با رسانههای آمریکایی در کوبا و یا خود دولت کوبا اعلام کرد که از فرار وی شوکه شده و چون وی تنها رفته از او بیزار است. همسر و فرزندانش ۲۱ ماه تحت نظر دولت کوبا بودند.خود پرز در سراسر آمریکا سفر کرد و سخنرانیهای زیادی در مورد وضعیت همسر و فرزندانش انجام داد .رئیس جمهور وقت آمریکا جورج بوش پدر از فیدل کاسترو خواست تا او به همسر و دو فرزند پرز اجازه خروج از کوبا را بدهد ولی دولت کوبا مخالفت کرد و همچنان آنها تحت نظر زندگی میکردند
تنها راه فرار آنها نقشهای بود که پرس در شر میپروراند و آن نیز فرار آنها از طریق هوا بود همان روشی که خودش انجام داده بود
وی از طریق یک سازمان حقوق بشر که توسط یک زندانی سیاسی کوبایی آزاد شده و فرار کرده به امریکا تاسیس شده بود مبلغ ۳۰ هزار دلار را جمع کرد و با آن یک هواپیمای دو موتوره پیستونی سسنا ۳۱۰ مدل ۱۹۶۱ خریداری کرد
سسنا ۳۱۰ یک هواپیمای دو موتوره پیستونی بود که ۳۸۰ لیتر سوخت حمل میکرد و میتوانست ۵ سرنشین را حمل کند. این هواپیما دارای ۳ چرخ جمع شونده بود و بیشترین سرعت آن ۳۵۰ کیلومتر در ساعت بود. وی میخواست با این هواپیما به کوبا برود و خانواده خود را نجات دهد
با وجودی اینکه در ویرجینیا دوباره دوره پرواز دیده بود و گواهینامه گرفته بود ولی تجربه چندانی با پرواز با سسنا نداشت ولی تصمیمش را گرفته بود و یک پیام خانوادهاش فرستاده بود که در محلی در کوبا منتظرش باشند تا وی فرود آید و آنها را نجات دهد .وی در ۱۹ دسامبر سال ۱۹۹۲ در ساعت ۵:۷ دقیقه صبح از فلوریدا بلند شد و در ارتفاع پایین راه اقیانوس را پیش گرفت. وی تقریبا در ۹۰ کیلومتری خانهاش در هاوانا با خانواده خود قرار داشت. کاغذی که شامل دستورالعمل فرار بود را از طریق یک واسطه که به کوبا میرفت به دست خانوادهاش رسانده بود.وی حتی نمیدانست آیا اطلاعات درست به خانوادهاش رسیده است و یا اینکه سازمان امنیتی کوبا از این ماجرا خبر دارد و یا نه ، زیرا خانواده وی تحت نظر بودند .
آنها قرار بود جایی در نزدیکی ساحل منتظر وی باشند و تیشرتهای نارنجی تنشان بود تا در آسمان راحتتر دیده شوند. در ارتفاع ۵۰ متری با سرعت حدود ۲۱۰ کیلومتر در ساعت وارد آبهای کوبا شد .وی خودش میدانست که رادارهای کوبایی نمیتوانند این ارتفاع را رصد کنند وی در یک جاده خاکی که قبلاً خودش از نزدیک در کوبا از آن بازدید کرده بود فرود آمد چرخید و در را باز کرد خانوادهاش سوار شدند و دوباره برخاست و به آمریکا بازگشت
فرار وی آن هم دو بار از کوبا ان هم از اسمان به شدت خشم مقامات کوبایی را برافروخت به شکلی که تا مدتها کوباییها بر فراز اقیانوس و فاصله دریای خود با آمریکا گشتهای دائم روزانه با جنگندههای میگ ۲۱ و ۲۳ انجام میدادند . میگ ۲۳ بیان بعد از مدتی به کوبا بازگردانده شد و سسنای قهرمان نیز در نهایت در یک طوفان در شرق آمریکا از بین رفت
****عضویت در کانال تلگرام سایت جنگاوران برای آگاهی از آخرین اخبار نظامی و آخرین مقالات درج شده در سایت****
عبدالحمید تارخ
مقالات مشابه
داستان فرار خلبان میگ عراقی به اسرائیل
داستان فرار میگ25 شوروی به ژاپن