خودرو های مهندسی

خودروی مهندسی UBIM

خودروی مهندسی UBIM

بررسی کامل و معرفی خودروی مهندسی UBIM

میناگلرو

خودروی یو بی ای ام در واقع یک خودروی زرهی جدید ساخت فدراسیون‌روسیه است که از فن آوری بسیار مدرن و پیشرفته ای برخوردار است

این خودروی زرهی یسیار کارامد ساخت کمپانی ماشین سازی اورال واگنزوود و ساخت کارخانجات این کمپانی در شهر کوبینیکا است

داستان طراحی و توسعه این خودرو‌به اوایل دهه 2010 برمیگردد که روسیه با طیف گسترده ای از ماشین آلات زرهی ساخت اتحاد جماهیر شوروی سابق مواجه شده بود که میراث بجا مانده از اتحاد شوروی بودند به همین دلیل یکی از الزامات اساسی وزارت دفاع توان چند منظورگی خودرو عنوان شد  زیرا خودرو باید توانایی انجام طیف گسترده ای از ماموریت ها جهت جایگزینی با خودروهای متعددی با ماموریت های متفاوت را دارا بود

در زمان جنگ سرد یکی از ویژگی های بارز اتحاد جماهیر شوروی توانایی بالای این کشور در زمینه خودرو های زرهی بود ، این کشور از بزرگترین تولید کنندگان انواع زره پوش های مختلف بود که همواره تولیدات این کشور جزو پیشرفته ترین و  بهترین خودروهای زره پوش موجود در جهان بودند

پس از فروپاشی شوروی ، فدراسیون روسیه بعنوان وارث اصلی امپراطوری صاحب یک مجموعه پر تعداد از انواع زره پوش های بجا مانده از اتحاد شوروی بود ، ولی در سالهای اخیر بخش اعظم این زره پوش ها به اواخر عمر عملیاتی خود رسیده و باید از خدمت خارج میشدند

از طرفی روسیه اگر هر خودرویی را با نوع مشابه خود جایگزین میکرد نیاز به توسعه تعداد متعددی خودروی زرهی با قابلیت های مختلف میشد این مسئله هزینه مالی بسیار سنگینی را طلب میکرد که از عهده توان مالی روسیه خارج بود ، خصوصا در سالهای اخیر هرساله اقتصاد روسیه زیر فشار تحریمهای کشورهای اروپایی و ایالات متحده یک رشد منفی را تجربه کرده که بر روی بودجه نظامی این کشور تاثیر نامطلوبی بر جا گذارده و بودجه نظامی محدود  روسیه اجازه اینکه هر زره پوشی را با نوع مشابه جایگزین نمود را نمیداد زیرا به این ترتیب تعداد متعددی از انواع زره پوشها را باید طراحی و تولید میکردند که هزینه چنین طرحی بسیار نجومی تمام میشد و تا حد ممکن باید هزینه های این جایگزینی را پایین می آوردند تا تعداد بیشتری را نوسازی کنند ، لذا چاره کار را در طراحی یک زره پوش چند منظوره که قادر به انجام ماموریت تمامی‌ زره پوشهای مهندسی در خدمت روسیه باشد ، دیدند

با این راه حل هزینه بسیار زیادی در بخش طراحی صرفه جویی میشد و از طرف دیگر بدلیل بالا رفتن تیراژ تولید قیمت تمام شده زره پوش بمراتب کاهش میافت

و به این ترتیب زره پوش یو بی ای ام بعنوان جایگزینی برای طیف گسترده ای از زره پوش های روسیه شامل IMR-2 , IMR-2M , IMR-3 , IMR-3M , BAT-1 , BAT-1M , BAT-2 و حتی در مواردی میتواند بعنوان جایگزینی برای خودروهای بازیابی زرهی و خودروهای مین جمع کن و پاکسازی میدانهای مین هم جایگزین شود

طراحی و تولید

همانگونه که گفته شد پس از اعلام نیاز  وزارت دفاع کمپانی اورال واگنزورود مامور ساخت خودرو شد ، و طراحی این خودرو در سال 2015 آغاز شد

کمپانی اورال واگن ، سازنده برخی از بهترین تانکهای ساخت شوروی و روسیه از جمله تی -72 و تی 90 است و در ضمینه ساخت ماشین های زره پوش یکی از قدیمی ترین کمپانی های روسی است که کارنامه درخشانی در این ضمینه دارد

در تمامی مراحل طراحی نمایندگان وزارت دفاع نظارت داشتند و با دقت تمامی مراحل ساخت را زیر نظر داشتند تا خودرو مطابق با نیاز ارتش طراحی کند و تا حد ممکن هزینه طراحی و تولید کاهش یابد

در جنگاوران بخوانید  خودروی مهندسی GCZ-112

قرار بر این بود که دو نسخه از این خودرو تولید شود که یک نسخه جهت خدمت در ارتش روسیه در نظر گرفته شد و یک نسخه هم جهت صادرات به کشورهای دیگر و البته میتوان گفت یک نسخه مدرن تر و با کیفیت بیشتر و یک نسخه مکمل ارزانتر و ساده تر خودرو بود

شرکت سازنده جهت صرفه جویی در زمان و هزینه و همچنین بالا بردن حفاظت زرهی خودرو از شاسی تانک تی 90 نسخه A  برای ساخت و طراحی نسخه اصلی این خودرو استفاده کرد و و برای نسخه سبک تر ، و ارزانتر شاسی نسخه ای از تانک تی -۷۲ در نظر گرفته شد

تصویری از بیل جلوی خودرو که جهت صاف کردن جاده تا ساخت خاکریز کاربرد دارد

بجای برجک توپ  یک سیستم مدولار نصب تجهیزات مهندسی و راهسازی نصب نمودند و بجز این تغییر دیگر تغییر آنچنانی در خودرو ایجاد نگردید و تقریبا تمامی ویژگی های شاسی همچنان حفظ شد

خودرو از ابعادی برابر با تانک تی 90 نسخه پایه برخوردار است و‌ از طولی برابر با 8 متر ، عرض 4 متر و ارتفاعی برابر با 3/32 متر برخوردار است و وزن خودرو در حالت عملیاتی و با تجهیزات کامل 55 تن است این درحالی است که نسخه ساده تر از وزن 49 تن برخوردار است

در بخش پیشرانه دو نوع موتور در نظر گرفته شد که نوع اول برای خودروی اصلی در نظر گرفته شد که از نسخه ای از موتور V-92S2F  که برای تانک تی 90 نسخه M توسعه یافته بود بهره میبرد

موتور از قدرت بسیار مناسبی برخوردار است و فوق العاده اعتمادپذیر و کارامد است و در حال حاضر از بهترین موتورهای دیزل در دسترس روسیه است

پیشرانه یک موتور دیزل چند سوخته بحساب می اید که میتواند از گازوئیل ، و دیگر سوخت ها مانند بنزین و نفت سفید هم استفاده کند و حداکثر 1130 اسب بخار قدرت فراهم میکند که خودرو را به حداکثر سرعت 60 کیلومتر در ساعت میرساند ، خودرو از دامنه برد بسیار مناسبی هم برخوردار است و دامنه برد آن 500 کیلومتر است

اما برای نسخه ساده تر موتوری با توانایی 840 اسب بخار قدرت در نظر گرفته شد که نسخه ای موتور تانک تی -72  است که در حال حاضر روی برخی دیگر از زره پوش های روسیه نصب شده است

بیل عقب که هم میتوان با ان زمین را کند و یا با ان اجسام مختلف را از روی زمین برداشت

در نهایت پس از کش و قوسهای فراوان و‌اصلاحات متعدد در نقاط مختلف خودرو پیش نمونه خودرو برای اولین بار در سال 2018  توسط روسیه رونمایی شد تا تست های پیش از ورود بخدمت را طی کند

خودرو از نظر طراحی ظاهری شباهت بسیار زیادی به خودروهای مدرن غربی مانند کودیاک ، ویزینت 2 ، اینگنیورپانزر ووگن ( در سایت درمورد برخی از خودرهای زرهی مورد نظر مقالاتی موجود است )دارد و از نظر ظاهری ورود خودروی پیشرفته ای را به خدمت نوید میداد

ویژگی ها و قابلیت های خودرو

خودروی یو بی ای ام بصورت استاندارد دارای یک بازوی چند منظوره است که بصورت مدولار روی آن نصب گردیده که میتواند بعنوان گیره بارگیری الوار ، بیل مکانیکی ، دریل حفاری ( پیکور ) و جرثقیل مورد استفاده قرار گیرد بازو کاملا متحرک است و یک دور کامل میچرخد و میتوان بسهولت آن را باز و از روی خودرو برداشت ، بجز بازو دارای تیغه لودر ، چنگک یا ناخن برای خراشیدن زمین های بسیار سخت ، وینچ و سیستم تسلیحاتی هم هست

در حالت کارکرد بعنوان بولدوزر یک تیغه 4/5 متری دو تکه دارد که هر قطعه از توانایی کامل کارکرد فردی و کاملا مستقل از قطعه دیگر نیز برخوردار است و میتوان ان را در کنار هم و بعنوان یک تیغه واحد نیز بخدمت گرفت ، این خودرو از قابلیت کامل انجام  تمامی وظایف یک بولدوزر براحتی برخوردار است

در جنگاوران بخوانید  خودروی بازیابی نظامی اشکوش ام ام ار اس ( Oshkosh MMRS )

علاوه بر آن در ماموریت هایی که خودرو در حال کشیدن و یدک کردن خودروی دیگری است ،میتوان از  تیغه لودر جهت کمک به تثبیت خودرو و جلوگیری از عقب نشینی خودرو در حین کار استفاده نمود خودرو هم جهت تصحیح سطح خاک ، درجه بندی سطح جهت جاده سازی و انجام عملیات خاکی و جمع آوری خاک میتواند مورد بهره برداری قرار گیرد

در زمان عدم نیاز به تیغه به سمت جلو خم میشود و در این حالت نیز مانندسپری در جلوی خودرو کمک بسیار زیادی به بالا بردن حفاظت خودرو انجام میدهد و بدلیل شیب مناسب در صورت اصابت پرتابه های ضد تانک شعله و موج انفجار را به سمت بیرون از خودرو هدایت میکند

هر دو تیغه از ظرفیتی برابر با 200 تا 250 مترمربع عملیات خاکی در ساعت برخوردار هستند و هرکدام از تیغه ها جداگانه توسط سیستم هیدرولیک خودرو در صورت عدم‌نیاز بسمت بالا خم میشوخودرو دارای دو دستگاه وینچ‌ هم هست که یک وینچ روی بازو قرار دارد و وینچ دوم مستقل و روی بخش جلوی خودرو قرار دارد و یک وینچ کشنده هیدرولیک 50 تن است

وظایف خودرو بسیار متنوع و گوناگون است و میتواند وظایف انواع خودروهای راهسازی چون ، لودر ، بولدوزر ، بیل مکانیکی ، جرثقیل ، پیکور ، وینچ ، گریدر ، ماشین بازیابی زرهی و مین روب را بصورت همزمان انجام دهد

در کل وظیفه اصلی خودرو پاکسازی و بازنمودن مسیر ، ایجاد جاده های موقت ، پرکردن گودال و دست اندازها و در کل پشتیبانی از ماموریت کاروان های خودروهای زرهی و غیر زرهی تعریف شده است

در بخش تسلیحات هم این خودرو دارای یک سیستم سلاح مدولار است که قابلیت نصب انواع سلاح های سبک و نیمه سنگین را شامل تیربار 7/62 , تیربار سنگین 14/5 میلیمتری ولادیمیر و تیربار سنگین 12/7 میلیمتری و یا نارنجک انداز 40 میلیمتری را دارد و در کل حداکثر میتوان تا یک دستگاه توپ 20 میلیمتری را پشتیبانی کند،  ولی بصورت سلاح استاندارد یک قبضه مسلسل 12/7 میلیمتری بهمراه 1200 گلوله ذخیره برای مسلسل در داخل خودرو قرار دارد و الباه همانگونه که گفته شد توان انتخاب تسلیحات دیگر نیز وجود دارد که هم توان پشتیبانی آتش از پیاده نظام و هم امکان دفاع هوایی را به خودرو میدهد

در بخش مقاومت هم از حفاظتی معادل تانک تی -90  نسخه A برخوردار است همچنین تیغه لودر میتواند بعنوان یک محافظ قدرتمند تمامی پرتابه های ضد زره را دفع کند

امکان افزایش زره نیز با استفاده از کیت های زره اضافی و واکنشی هم امکانپذیر است خودرو دارای محافظت سطح بالای NBC  برای حفاظت از خدمه است  و در برابر آلودگی های شیمیایی و تشعشعات هسته ای بخوبی از خدمه حفاظت میکند ، یک سیستم دفاع فعال جهت مقابله با پرتابه های ضد تانک به علاوه نارنجک های دود زا  نیز به امکانات خودرو اضافه میگردد

خودرو دارای یک وینچ هیدرولیک 50 تنی Jackhammer قدرتمند برای بکسل کردن و کشیدن دیگر خودرو هایی که در باتلاق افتاده و یا تانکهایی که واژگون شده اند هست  همچنین امکان تجهیز خودرو به به خیش  یا گاوآهن پاکسازی میدان مین که مجهز به گوهای فلزی آویزان از زنجیراست هم وجود دارد

خودرو برای کاربری بسته به ماموریت و نوع خودرو از 2 تا 3 خدمه بهره میبرد ، که یکی راننده و دیگری اپراتور تجهیزات مهندسی ان  است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن