زیر دریایی فرانسه کلاس اسکورپین یک نسخه صادراتی برای کشورهای دیگر است که برای حفظ جایگاه فرانسه در بازار تسلیحاتی زیر سطحی ساخته شده است. در واقع هدف از ساخت این زیر دریایی ، به خدمت گیری یک زیر دریایی برای نیروی های دریایی ساحلی است که نیاز به عملیای های استراتژیک ندارند اگرچه به خوبی از توان انجام ماموریت بلند حتی در دل اقیانوس برخوردار است
اسکورپین توسط چهار شرکت فرانسوی در دهه 1990 توسعه یافت و سفارش اولیه که باعث توسعه این طرح شد بر میگردد به نیروی دریایی شیلی که برای جایگزینی دو زیر دریایی کلاس ابرون خواهان دریافت دو زیر دریایی دیزل از فرانسه شد و اینگونه اسکورپیون توسعه یافت و بعد توسط کشورهای دیگر نیز خریداری شد
کلاس اسکورپیون دارای طول 61 متر و وزن کامل 2000 تا 2200 تن بسته به مدل است که دارای یک برجک در قسمت جلوی روی بدنه است و دارای دو بالچه برای هدایت زیر دریایی زیر اب روی برجک است .در قسمت جلو اتاق اژدر، در زیر بژجک و کمی عقب تر ان اتقا مدیریت زیر دریایی و هدایت، در ممیانه بدنه محل خواب ، بعد ان اشپزخانه و در انتها موتور خانه است
زیر دریایی دارای دو موتور دیزل Pielstick 12 PA4 200SM DS با توان هر یک 1800 اسب بخار است و برای حرکت زیر اب بسته به سفارش مشتری در طی چند کلاس که از این کلاس برگرفته شده است با چندین پیشرانه تولید شده. برخی از انها از پیشرانه برقی با باطر ی ساتفاده میکند یعنی موتور دیزل روی اب کار میکند و و یک ژنراتور را به کار انداخته و ژنراتور باطریها را تغذیه میکند
ولی برخی نسخه های تولیدی از پیشرانه مستقل از هوا AIP استفاده میکند. در این پیشرانه با ترکیب اکسیژن هیدروژن برق تولید می شود. این برق در باطی ها ذخیره می شود و به نوعی کمک به موتور دیزل برای پر کردن باطری است . در اقع در این فناوری که بسیار از زیر دریایهای مدرن از ان استفاده میکنند باعث می شود تا زیر دریایی یک منبع کمکی برای تغذیه باطری ها دشته باشد و گفته شده این زیر دریایی میتواند تا 21 روز زیر اب باقی ماند. این زیر دریایی ار لازم باشد میتواند در زیر اب تنها با کمک پیشرانه مستقل از هوای خود برق پیشرانه برقی خود را تامین کند(البته نه برای مدل طولانی زیرا ظرفیت هیدروژن مخازن ان نیز محدودیت دارد)
زیر دریایی به یک شفت در انتهای بدنه با هفت تیغه ملخ مجهز است و میتواند روی اب با سرعت 22 کیلومتر برساعت و زیر اب با سرعت 37 حرکت کند و برد ان روی اب با سرعت 15 کیلومتر برساعت 15000 کیلومتر و زیر اب 1010 کیلومتر با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت است
این زیر دریایی بدون پیشرانه AIP تا 50 روز و با پیشرانه AIP تا 71 روز عملیات انجام میدهد و میتواند تا عمق 350 متری در اب فرو رود
در طراحی این زیر دریایی از فولاد نوین استفاده شدن که وزن زیر دریایی نسبت به توانایش کاهش یافته از این رو گفته شده بین زیر دریایی های غیر اتمی بیشتر میزان استقامت را دارد و میتواند مدت بیشتری در عملیات باشد . تلاش زیادی در کاشه صدا در بدنه و شکل کلی شده تا بتواند با سرعت بالا و صدای کم شیرجه برود و همچنین در قسمت های زیادی از لاستیک فشرده در داخل استفاده شده تا صدا داخل به بیرون نشت نکند
از سونار و سامانه های الکترونیکی این زیر دریایی اطلاعاتی در دست نیست ولی مشخص است که همگی ساخت تالس فرانسه هستند و برای نمونه نسخه ای که تحویل هند شده دارای سامانه مدیریت میدان نبرد S-CUBE است ولی بر اساس تصاویر روی برجک زیر دریایی دارای رادار، هشدار دهنده رادار ناوبری و مجموع اپتیکی روی برجک خود است و همچنین نسخه تحویلی به مالزی دارای سامانه هشدار دهنده راداری Thales DR 3000 می باشد و از یک رادار باندi استفاده میکند . ناو دارای 32 تا 33 نفر خدمه است که شامل ده افسر است
اسکورپیون دارای شش لوله 533 م م است که میتواند در اژدر خانه خود 18 اژدر را حمل کند و میتواند از لوله 533 م م خود موشک اگزوسه شلیک کند و ترکیبی از اژدر و موشک را حمل میکند. دو کشور خریدار این زیر دریایی از اژدر بلک شارک ساخت ایتالیا استغاده میکنند که یکی از بهترینها است. این اژدر با کمک کابل فیبر نوری که به دنبال خود میکشد هدایت شده و دارای سرعت 93 کیلومتر بر ساعت است و با این سرعت به برد 50 کیلومتری میرسد. موشک نیز از لوله 533 م م شلیک شده و برد درگیر با ان بسته به برد کشف رادار زیر دریایی و یا توان شبکه محور دارد
اسکورپیون تا کنون در چهار کشور به فروش رفته است
شیلی دو فروند را در سال های 2005 و 2006 تحویل گرفت و بعد از ان مالزی دو فروند را با نام کلاس ابدول رحمان که هر دو را سال 2009 تحویل شد.هند دست به سفارش شش فروند از این زیر دریای با نام کلاس کالواری زد که دو فروند را تحویل گرفته، دو فروند در دست ساخت و ازمایش است و تا سال 2020 تمامی انها را تحویل میگیرد
برزیل دیگر کشوری است که این زیر دریایی چهار زیر دریایی را سفارش داده است که تا سال 2022 همگی را تحویل خواهد گرفت . یکی در فرانسه و و سه تای دیگر با انتقال فناوری به این کشور کامل در برزیل ساخته خواهد شد و قرار است دارای پیشرانه هسته ای باشد
زیر دریایی کلاش اسکورپوین بسیار پر حاشیه است . در میانه سال 2016 اعلام شد 22400 صفحه اطلاعات محرمانه این زیر دریایی لود رفته که از قرار مربوط به نسخه هندی بود. این اطلاعات شامل میزان صدای تولید و فرکانس های تولیدی بوده . از قرار یک افسر سابق نیروی دریایی فرانسه که با یکی از شرکت های درگیر در پروژه کار میکرده این اسناد را لود داده است. این اطلاعات به دست نیروی دریای استرالیا افتاد ولی بر اساس رای دادگاهی و لاوی هندی ها قرار شد اطلاعات نزد استرالیا سری باقی ماند
مشخصات
طول:61.7 متر
وزن کامل:2000 تن
میزان خدمه:312 نفر
پیشرانه: دو موتور دیزل و پیشرانه AIP
عمق قابل دسترسی :350 متر
برد:با سرعت15 کیلومتر بر ساعت بر روی اب 12000 کیلومتر و زیر اب 1020 کیلومتر
سلاح:شش لوله پرتاب اژدر 533 م م با توان شلیک موشک اگزوسه از این لوله ها . اژدرخانه برای حمل 18 موشک و اژدر ظرفیت دارد
ترجمه: عبدالحمید تارخ
منابع
https://en.wikipedia.org/wiki/Scorpène-class_submarine