زیر دریایی

نگاهی به خطرناک ترین زیردریایی های اتمی عملیاتی جهان از دید کاستی ایمنی

نگاهی به خطرناک ترین زیردریایی های اتمی عملیاتی جهان از دید کاستی ایمنی

نگاهی به خطرناک ترین زیردریایی های اتمی عملیاتی

وقتی از در جمله بالا از (خطرناک ترین زیردریایی) استفاده میشود ناخود آگاه ذهن انسان بسوی زیردریایی های حامل موشک بالستیک میرود ، زیردریایی هایی که با در اختیار داشتن موشک های بالستیک قاره پیما (البته نه همه) مسلح به کلاهک های اتمی توان ویران کردن هر کشوری در این کره خاکی را دارند

اما بیاییم با یک تعبیر دیگر به این جمله نظر کنیم
زیردریایی های اتمی در سه وظیفه تهاجمی ، حامل بالستیک و عملیات ویژه خدمت میکنند ، هر زیردریایی از یک الی دو راکتور اتمی تحت فشار استفاده میکنند ، استفاده از راکتور های اتمی حتی درون نیروگاه ها و مراکز تولید پلوتونیوم و مراکز تحقیقاتی زیر هزاران تن فولاد و بتن باز هم خطرناک اند ، یک نقص فنی و یا یک جهش واکنشی ناخواسته و یا یک اتفاق طبیعی همچون زلزله میتواند عامل افزایش فشار راکتور و در نتیجه انفجار آن باشد
انفجار یک راکتور تبعات جانی ، مالی و زیست محیطی فراوانی دارد

حال به این موضوع نگاه کنید که یک راکتور اتمی را در یک زیردریایی جای دهیم ، جایی که احتمال وقوع وقایع طبیعی بیشتر از سطح زمین است ، فضا تنگ و بشدت فشرده است
یا به صورت خلاصه ، خطر که یک راکتور زیردریایی دارد به مراتب بیشتر از راکتور خارج از آب و بروی زمین است

و اما این راکتور ها 5 نسل دارند که در هر نسل سعی در افزایش ایمنی آنها شده ،

در قعر جدول خطرناک ترین زیردریایی های اتمی جهان ، استیوت و ونگارد انگلیسی قرار دارند
برخلاف تمام تصورات از جنگ سرد و کشمکش های آمریکا و شوروی ، در بحث زیر سطحی ها ، این انگلستان بود که لبه تکنولوژی را برای سالیان متوالی در اختیار داشت
انگلستان از همان ابتدای برنامه زیردریایی های اتمی اش برنامه جامع دومی نیز آغاز کرده بود که هدفش ایده پردازی در شیوه صحیح نگهداری زیردریایی های اتمی و عمر و عملکرد مفید راکتور بود ، این برنامه بلند مدت که امروزه میتوان نتیجه آن را دید ، ایمن ترین زیردریایی های اتمی عملیاتی جهان اند ، بریتانیا همچنین در حال توسعه نسل پنجم زیردریایی هاست تا جایگاهش در مکان لبه تکنولوژی زیردریایی های اتمی حفظ کند
بعد استیوت و ونگارد ، سی ولف و ویرجینیا آمریکا قرار دارند
این دو کلاس زیردریایی تهاجم اتمی که تنها نسل چهارمی های نیروی دریایی ایالات متحده هستند با همکاری انگلیس ها ساخته شدن و ایمن ترین های آمریکایی اند
پس از این دو زیردریایی یاسن و بوری روسیه قرار دارند که در کنار 4 تای بالا پنجمین و ششمین کلاس زیردریایی های اتمی نسل چهارم جهان اند که این دو در نیروی دریایی روسیه ایمن ترین ها اند
در جایگاه آخر نسل چهارمی ها ، ترافلگار انگلیسی قرار دارد ، ترافالگار برای سال ها نماد تکنولوژی بریتانیا به عنوان اولین زیردریایی اتمی نسل چهارم جهان بود ، ترافالگار ها در نیمه دوم عمر خود هستند و نیمی از آنها بازنشسته شدن و ما باقی هم تا چند سال آینده به خواب خواهند رفت

یک زیردریای تهاجمی اتمی کلاس استیوت

اما در جایگاه ها بعدی وارد نسل سوم زیردریایی ها میشویم ، نسل سومی ها پر تعداد ترین های عملیاتی اند و از نظر ایمنی در جایگاه ویژه ای قرار دارند ، زیرا که پس از نسل دومی ها و چندین مورد غرق شدن زیر دریایی های نسل دوم و اول ، شوروی ، آمریکا و انگلیس برنامه های جدی در جهت بهبود بیشتر ایمنی زیردریایی ها میکنند ، تاکنون زیردریایی نسل سومی به خاطر نقص در راکتور غرق نشده اما با ورود نسل پنجمی ها ، آوازه پایان عصر این زیردریایی ها شنیده میشود
در قعر جدول خطرناک ترین زیردریایی های اتمی ، پس از 7 کلاس زیردریایی نسل چهارم ، زیردریایی های کلاس تریوم فانت فرانسوی قرار دارد ، این زیردریایی که پیشرفته ترین زیردریایی های فرانسوی اند از نوساز ترین های نسل سوم اند ، درواقع فرانسه در دورانی که نسل چهارمی ها پیش از پیش درحال ساخت بودند فرانسه با تکیه به توان بومی خود یک زیردریایی نسل سومی میسازد تا مسئول بازدارندگی اتمی این کشور باشد ، فازشان با خودشان

بعد فرانسوی ها ، شوکا بی (اسکار دوم) و آکولا (تایفون) قرار دارند
اینان که از باسابقه های نسل سوم روس ها هستند ، زمانی برای خود آوازه بلند داشتند

پس از این دو لس آنجلس و اوهایوی آمریکایی قرار دارند . کلاس لس آنجلس پرتعداد ترین زیردرایی اتمی اعملیاتی جهان اند . نسل اول لس آنجلس ها شبه نسل سومی بود که سالهاست ازخدمت خارج شده اند خود لس آنجلس ها درحال جایگزین شدن با ویرجنیا هستند

یک زیردریایی تهامی اتمی ازکلاس شوکا-بی (آکولا) در کنار یک زیردریایی حامل بالستیک اتمی آکولا (تایفون)

و این جاست که وارد زیردریایی هایی میشویم که خطر خیلی بیشتری نسبت به ماقبل ها دارند یا به عبارتی در تاپ 3 خطرناک ترین زیردریایی های اتمی عملیاتی از نظر ایمنی قرار دارند که در بحث ایمنی فاصله بسیار زیادی با زیردریایی های معرفی شده ماقبل دارند

در جایگاه سوم خطرناک ترین ها روبیس فرانسوی ها قرار دارد ، روبیس اولین زیردریایی اتمی از نوع تهاجمی فرانسوی ها است ، این زیردریایی در دهه 70 طراحی شد و اولین آن در 1983 عملیاتی شد
این زیردریایی همچنین کوچکترین زیردریایی اتمی عملیاتی جهان است

شاید برایتان سوال باشد ، خوب کجایش مشکل دارد
مشکل آن خود زیردریایی است ، این زیردریایی در تمام فاکتور ها نسل اولیست و تنها در داشتند عایق صدا با نسل سومی ها اشتراک دارد ، این درحالیست به واسطه 3 ماه از عملیاتی شدن اولین زیردریایی از این کلاس ، بریتانیا اولین زیردریایی کلاس ترافالگار را عملیاتی کرد ، یا به عبارت ساده ، فرانسه در سال ظهور نسل چهارم زیردریایی ها ، یک زیردریایی نسل اولی ساخته عملیاتی میکند و همین باعث میشود در جایگاه سوم خطرناک ترین زیردریایی اتمی جهان قرار بگیرد ، این زیردریایی ها همچنان عملیاتی اند و قرار است در آینده با کلاس بارکودا جایگزین شوند ، در بارکودا فرانسوی ها بالاخره غرور کنار گذاشته و از یک راکتور توسعه یافته از راکتور زیردریایی های تریوم فانت استفاده خواهد کرد ، این نسخه باهمکاری انگلیس ساخته خواهد شد و یک راکتور نسل سومی بهبود یافته خواهد بود ، همچنین سیستم انتقال قدرت این زیردریایی همان سیستم انتقال قدرت نسل اول زیردریایی های کلاس استیوت انگلیسی است (نسل دوم استیوت ها سیستم انتقال قدرت متفاوت و راکتور نسل پنجمی خواهد داشت (اولین زیردریایی های نسل پنجم خواهند بود) …)

در جایگاه دوم و اول دلتا-4 و 3 روسی قرار دارند ، دلتا-4 یک زیردریایی درهم برهم است ، دلتا-4 حاصل توسعه دلتا-3 توسط شوروی است و بخش هایی از آن از جمله آلیاژ ، عایق ، و سیستم انتقال قدرت آن نسل سومی است ، اما راکتور آن وی ام-4 اس جی ، یک راکتور نسل اولی بهبود یافته است که با ارفاق فراوان یک راکتور نسل دومی محاسبه میشود ، این راکتور حاصل توسعه راکتور وی ام-4 بود با این تفاوت که ایمنی بیشتر دارد ، راکتور زیردریایی دلتا-3 وی ام-4 است ، وی ام-4 تاکنون 5 حادثه نزدیک به مرز انفجار را پشت سر گذاشته
وقتی به این موضوع فکر میکنیم که دلتا-4 و 3 حامل بالستیک اند و موشک مورد استفاده هم از نوع سوخت مایع است ، یعنی نور علی نور 😐
یک نقص در راکتور اگر باعث غرق شدن این زیردریایی شود و اگر همانند ترشر بدشانس باشد و در در مکانی با عمق بالا غرق شود احتمال واپاشی سازه بسیار بالا است ، با در نظر گرفتن سوخت مایع موشک ها و درصد بالای ناپایداری سوخت مایع موشک های بالستیک کوچکترین اتفاقی در زیردریایی باعث انفجار آن خواهد شد و 16 کلاهک اتمی و یک راکتور … حجم مواد رادیواکتیو قابل پخش شدن در محیط زیست توسط هرکدام از این زیردریایی ها مو به تن آدم را سیخ میکند ، روسیه 6 زیردریایی کلاس دلتا 4 و 3 زیردریایی کلاس دلتا-3 عملیاتی دارد ، بزرگترین سوال این است که چرا روسیه زمانی که ایمن ترین راکتور نسل سوی خود را برای زیردریایی های کلاس آنتی و گرانیت و شوکا تولید میکرد ، در زیردریایی های دلتا-4 از یک راکتور شبه نسل اولی استفاده کرد

شاید جواب خیلی ها اقتصاد باشد ، اما اصلا این چنین کاری در زیردریایی که عامل بازدارندگی این کشور است توجیه پذیر نیست ، در حالی که راکتور بهتر داشتند و مشغول تولید هم بود ، همچنین فرانسه
غرور بیجای فرانسه در توسعه راکتور های اتمی نیز توجیه پذیر نیست ، با کنار گذاشتن هزینه های توسعه جامع راکتور های اتمی در این کشور همچنین نداشتن هیچ گونه تجربه بخوبی خامی فرانسوی ها در بازه زیردریایی ها نشان میدهد ، فرانسه با اینکه در بارکودا چند قدمی از غرور خود عقب نشست اما باز هم جایگاه فرانسوی ها چندان تغیر نمیکند ، زمانی که بارکودا بیایید ، انگلستان زیردریایی های نسل پنجم خود را عملیاتی میکند و باز هم فرانسه در میان 6 کشور سازنده زیردریایی های اتمی جایگاه آخر را خواهد داشت

یک زیردرایی تهاجمی اتمی کلاس روبیس

در این لیست دو کشور چین و هند قرار ندارند ، زیرا که از زیردریایی های این دو کشور هیچ اطلاعات درستی در دست نیست ، اما اکثرا آریهانت هندی را نسل سومی ، و برای چینی ها تایپ 91 و 92 را اکثرا نسل دومی و تایپ 93 و 94 را نسل سومی و تایپ 95 را نسل چهارمی میدانند
همانگونه که گفتم از اینها اطلاعات کامل وجود ندارد اما اگر بر اساس گفته های تخمینی بخواهیم چین و هند را در لیست قرار بدهیم ، تایپ 95 در قعر جدول و بعد از بوری قرار میگیرد ، آریهانت ، تایپ 93 و 94 بعد از تریموفانت و تایپ 92 و 91 با اختلاف قابل توجه از نسل سومی ها قبل از روبیس قرار میگیرند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن