لیست رتبه بندی ده هواپیمای پرسرعت تاریخ هوانوردی
لیست رتبه بندی ده هواپیمای پرسرعت تاریخ هوانوردی
لیست رتبه بندی ده هواپیمای پرسرعت تاریخ هوانوردی
گرداوری ترجمه : مینا گلرو
مسافرت با هواپیما همواره جذب ترین نوع مسافرت و هواپیما جذاب ترین وسیله نقلیه برای جابجایی و انتقال انسان بوده ، سریع ، راحت ، ایمن اینها رمز این جذابیت است ، برای رفتن از نیورک به لندن وارد فرودگاه جان اف کندی میشوید سر ساعت مقرر وارد وسیله نقلیه خود میشوید ، روی صندلی که با اخرین فن آوری های در دسترس ساخته شده مینشینید با استفاده از مانیتوری که جلوی شما قرار دارد میتوانید وارد اینترنت شوید و به امورمربوط بیزینستان ( کسب و کار) بپردازید یا با نصب هدفون از آخرین های دنیای موسیقی لذت ببرید در کنار ان میهمانداران هواپیما در هر زمان اماده خدمات دهی به مسافران هستند و اگر هواپیمای شما از نوع کنکورد باشد تنها 8 ساعت بعد در فرودگاه هیترو هستید انهم با بالاترین ضریب ایمنی و کمترین درصد از احتمال وقوع حادثه حالا اگر بخواهید از طریق وسیله نقلیه دیگری استفاده کنید تنها وسیله در دسترس کشتی های غول پیکر مسافربری هستند که در بهترین شرایط و اگر بتوانید بلیط یک کشتی معتبر را بدست بیاورید روزها وقت شما صرف دریانوری میشود انهم با ظریب بالایی از افتادن در دام حوادث پیش بینی نشده
البته به لطف پیشرفت فن آوری حتی سفرهای هوایی بسیار زمان کمتری خواهند داشت دو کمپانی هواپیماسازی ایرباس اروپایی ، بوئینگ امریکایی و یک کمپانی کمتر شناخته شده که پیشتر در زمینه فضانوردی و ساخت و سفینه های فضایی فعال بوده رقابتی فشرده را برای ساخت نسل جدیدی از هواپیمای مسافربری با سرعت چند برابر صوت را آغاز کرده اندو دوکمپانی امریکایی حتی پیش نمونه هایی جهت شرکت در آزمایشهای پیش از ورود بخدمت ساخته اند که در حال حاضر با این سطح از فن آوری تا 3/5 ماخ میتوان انتظار داشت که برای یک هواپیمای مسافربری محقق شود که تقریبا نزدیک به سه برابر کنکورد سرعت کروز هواپیما خواهد بود و میتواند مسافت لندن تا نیویورکرا به حدود 2/5 تا 3 ساعت کاهش دهد
به همین بهانه نگاهی به پر سرعت ترین هواپیماهای ساخته شده در طول تاریخ هوانوردی و بررسی ان میپردازیم
(البته با ذکر این توضیح که مقاله ای با موضوع مشابه ای بقلم اینجانب پیش تر هم نگاشته شده و در کانال سپهبد سورا پارت منتشر شد که به دلیل اینکه ممکن است تفاوت بین دو مقاله برای شما عزیزان باعث سوال شود این توضیح را ذکر میکنم
دلیل این است که مقاله قبلی فقط هواپیماهای جنگنده ای که عملیاتی شده و در خدمت ارتش کشورهای خود قرار گرفته را قید کرده بودیم ولی در این مقاله هیچ محدودیتی وجود نداشته و تمامی هواپیماهایی که رکورد سرعت برای انها ثبت شده در این رقابت شرکت داده شده اند که ماحصل ان رتبه یک تا ده بشرح زیر است که ما از رتبه پایین به بالا درج کرده ایم و ابتدا رتبه دهه و اخر را بررسی و معرفی کرده ایم )
لیست ده هواپیمای سریع السیر جهان
رتبه دهم سریعترین هواپیماها
سوخو – ۲۷ فلانکر طراحی شده توسط دفتر طراحی سوخوی روسیه تولید توسط کارخانههواپیماسازی ایرکوت در شهرکازان نقش هواپیما :شکاری رهگیر و جنگنده برتری هوایی سنگین وزن اتحاد شوروی در نسخه های ارتقا یافته : شکاری بمب افکن چند منظوره
این شکاری بعنوان مکمل سنگین و بلند پرواز شکاری رهگیر سبک و کوتاه برد میگ 29 فالکروم ساخته شد
جنگنده سوخو۲۷ پایه اصلی طراحی و ساخت شکاری بمب افکن های مشهور و موفق خانواده فلانکر بشمار میرود و میتوان آنرا پدر خانواده فلانکر شامل سوخو اس یو 30 ، اس یو 33 ، اس یو 34 ، اس یو 35 ، اس یو 37 ، اس یو 47 ، و پدر بزرگ جنگنده نسل پنجم سوخو 57 بحساب آورد سوخو27 یک شکاری نسل چهارم است که در رقابت با دو شکاری نسل چهارم سنگین ایالات متحده یعنی اف 14 تامکت ناونشین و سلطان اف 15 ایگل طراحی شد با این تفاوت که اولا دو شکاری امریکایی نزدیک به دو دهه قبل از رقیب روسی طراحی شدند و زمان ورود بخدمت شکاری سوخو 27 ایالات متحده در حال فراهم کردن ضمینه بازنشسته کردن تامکت های نیروی دریایی بود و کمپانی مک دانل داگلاس در شرف راه اندازی خط تولید اف /ای 18 سوپر هورنت و اف 15 استرایک ایگل که دو جنگنده نسل چهار و نیم هستند ، بود
و دوم اینکه حتی ساخت شکاری میگ 29 و شکاری سوخو 27 در کنار شکاری افسانه ای برد بلند روسها یعنی میگ 31 شکاف عمیقی را که با ورود دو شکاری قدرتمند امریکایی یعنی ایگل و تامکت در کنار دیگر هواپیماهای جنگنده غربی یعنی اف 16 فایتینگ فالکن جاس 39 گریپین سوئدی ، میراژ 2000 فرانسوی ، و تورنادوی آلمانی / بریتانیایی بوجود آمده بود را بشکل کامل بپوشاند زیرا اولا بخاطر استراتژی جدید روسها که از اواخر دهه 1960 استراتژی غالب روسها بود ، دفاع هوایی با محوریت هواپایه به حاشیه رانده شد و تجهیزات دفاع هوایی زمین پایه را اولویت اول روسها قرار داد و بهمین دلیل نیروی هوایی دیگر مانند دهه 1940 و 1950 و تا اواسط 1960 برای روسها اولویت کلیدی بشمار نمیرفت و همین طرض تفکر بر سرعت پیشرفت فن اوری در صنایع هوانوردی نظامی تاثییر گذار شد و دیگر مانند آنزمان که روسها را با رکوردهای متعدد خود مانند ساخت اولین هواپیمای مسافربری جت و یا رقابتی موازی و دوشادوش با ایالات متحده در صنایع هوانوردی میشناختند جدی گرفته نمیشدند و دوم هیچگاه صنایع هوانوردی شوروی موفق به یک پیشرفت موازی در تمامی ضمینه ها نشد بطور مثال با ورود این دو هواپیمای شکاری اگرچه روسها بار دیگر وارد کورس رقابت با غرب در زمینه عملکرد و مقدورات پروازی شکاری های خود شدند ولی این امر تنها مختص به نمایشگاه های هوایی و تیم های آکروجت بود زیرا در یک نبرد واقعی روسها حالا هواپیمای جنگنده پیشرفته و کارآمد در اختیار داشتند ولی سلاح مناسب و مدرن نداشتند زیرا در غرب ایالات متحده فالکون هدایت راداری را در اواخر دهه 1960 برای نصب روی شکاری وای اف 12 که از خانواده پرنده سیاه لاکهید بود را عملیاتی کرده بود و در همان زمان هم فونیکس در خدمت بود و موشک آمرام در شرف ورود بخدمت و اروپا هم موشک های هوابه هوای خود را داشتند ولی در شوروی هنوز از موشکهای رادار نیمه فعال بهره میبرد که در نبرد با یک دشمن پر قدرت در صنایع الکترونیکی بسرعت از جریان نبرد کاملا خارج میشد و این را اسراییل در نبرد یکطرفه و تحقییر امیز دره بقای جلوی چشم جهانیان بنمایش گذارد
بهرحال سوخو27 از یک قبضه توپ 30 میلیمتری جی اس اچ 301 بهره میبرد که در خشاب توپ 150 تیر مهمات 30 میلیمتری ذخیره شده است جنگنده در نسخه اس کا از دو دستگاه موتور توربوفن ای ال 31 اف ساخت کمپانی لیولکا نپو ساترون نیرو میگیرد که دارای فن آوری پس سوز است و حداکثر 145 کیلو نیوتن نیروفراهم میکند و جنگنده در به حداکثر سرعت 1553 کیلومتر در ساعت در ارتفاع پست میرساند در ارتفاع 11 هزار متری جنگنده میتواند به بیش از 2500 کیلومتر در ساعت برسد کهاین بالاترین رکورد ثبت شده برای سوخو 27 است
جنگنده رتبه نهم لیست :
جنگنده بمب افکن جنرال داینامیک اف 111 آردواک ساخت کمپانی جنرال داینامیک ایالات متحده ( امروزه جزئی از لاکهید مارتین است ) نوع و ماموریت هواپیما : بمب افکن ارتفاع پست / دارای توان هوابه هوا وضعیت فعلی : بازنشسته / از خدمت خارجشده است در استرالیا بشکل ذخیره نگهداری میشود
لیست نهم ما برخلاف انتظار یک هواپیمای شکاری نیست و در واقع یک بمب افکن است البته در دسته بندی هواپیماهای نظامی بعنوان یک یک شکاری دسته بندی شده و در نیروی هوایی ایالات متحده بعنوان یک شکاری بمب افکن آن را میشناسند که دو دلیل میتواند داشته باشد زیرا در ان زمان جنگنده ها تک منظوره بودند و ممکن است افذ111 را بخاطر نسخه بی که ناو نشین بود بعنوان یکفایتر دسته بندی کرده باشند
ودلیل دوم نصب موشک های سایدوایندر روی بمب افکن بود که توان هوا به هوای محدودی به هواگرد میداد ، لکن اگرچه هواپیمای پر سرعتی بود ولی جثه و وزن ان امکان ورود به یک نبرد تن به تن را از ان گرفته و از ابتدا هم قرار بود با تجهیز به موشک هدایت راداری فونیکس از فاصله طولانی هدف را شناسایی و ساقط کند
بهرحال هرچه بود چون هدف نیروی هوایی توان انجام ماموریت بدون نیاز به همراهی شکاری های اسکورت بود در الزامات طرح توان رهگیری و هوا به هوا در ارتفاع بالا اعلام شده بود هرچند که در عمل سلاح دفاعی جنگنده توان حرکت در سرعت صوت در نزدیک به سطح زمین بود که هیچ شکاری در ان زمان چنین توانی نداشت و تجهیزات پدافندی هم قادر به کشف جنگنده در ان ارتفاع پایین نبودند ، از سال 1967 وارد خدمت در نیروی هوایی ایالات متحده شد و در نیروی دریایی با اف 14 تامکت جایگزین شد برای حمله به اهداف عمقی دشمن مسلح به انواع بمب و موشک هوابه زمین و پد راکت انداز تا حداکثر 14300 کیلوگرم میشد( به اندازه نصف یک بمب افکن بی 52 سلاح میتوانست حمل کند ) هرچند که معمولا حداکثر بین 6000تا حداکثر 8000 کیلوگرم و در فواصل بسیار طولانی حتی زیر این رقم لود میشد و مسلح به یک قبضه توپ 20 میلیمتری بود
از این بمب افکن تعداد 566فروند تا سال 1976 در نسخه های مختلف تولید شد ولی بشکل رسمی از سال 1971 عملیاتی شد زیرا نسخه های اول بدلیل نقص هایی که داشتند زمینگیر و برای رفع نقص به کمپانی سازنده عودت داده شدند پس از ان خط تولید هواپیما متوقف شد برد بمب افکن بدون سوخت گیری مجدد تقریبا 5200 کیلومتر و برد رزمی بمب افکن 2250 کیلومتر بود و با سوختگیری هوایی نامحدود میشد در زمان حمله ایالات متحده به لیبی در تمرینات قبل از حمله خلبانان مورد نظر برای حمله از انگلستان تا کانادا بشکل رفت و آمد و بدون توقف پرواز کرده و در بین راه اقدام به سوختگیری هوایی کردنداز دو دستگاه موتور پرت و ویتنی تی اف 33 پی 100 با توان هر موتور 112 کیلو نیوتن در حالت خشک بهره میبرد که بمب افکن را در ارتفاع بالا به سرعت حداکثر 2655 کیلومتر در ساعت میرساند ( در حالت وزن سبک و در ارتفاع بالا به چنین سرعتی میتوانست دست پیدا کند ) حداکثر ارتفاع قابل دستیابی 17200 متر بود و از نظر سرعت با جنگنده اف 15 ایگل تقریبا در یک لول قرار میگرفتندبجز ایالات متحده استرالیا تنها کاربر خارجی این بمب افکن است و البته ایران هم از مشتریان بسیار مشتاق برای خرید ان بود ولی چون مسکورا در دسترس ایران قرار میداد برای جلوگیری از تنش با شوروی از فروش ان به ایران جلوگیری شد
جنگنده رتبه هشتم لیست :
مک دانل داگلاس اف 15 ایگل ( امروزه جزیی از بوئینگ شده است ) ماموریت و نوع هواگرد : شکاری برتری هوایی / رهگیر نقطه ای وضعیت : فعال در خدمت ایالات متحده و دیگر کاربران
در رتبه هشتم لیست به سلطان بلامنازع آسمان یعنی عقاب سر سفید آمریکایی ( عقاب سرطاس ، این پرنده زیبا ، باشکوه و شکارچی هولناک نماد و سمبل قدرت نظامی امریکا معرفی شده است و در تمامی لوگوها و نمادهای نظامی و حتی غیر نظامی که به نوعی با ارتش ایالات متحده در ارتباط باشند مانند نشان ریاست جمهور بعنوان فرمانده کل قوا نقشی از عقاب کچل یا سرسفید بی شک خواهید دید ) یعنی ایگل میرسیم که مانند پرنده ای که نام وهویت خود را از او گرفته شکارچی قهار و باشکوهی است و از 39 پیروزی هوایی در نبرد های تن به تن 36 پیروزی را به نام خود کرد آنهم بدون تلفات تنهایک تلفات این پرنده داشت که غیر رزمی است و جنگنده به دلیل نقص فنی پیش از برخواستن از باند پروازی به بتن های گارد حاشیه باند برخورد کرده
این جنگنده در پاسخ نگرانی ایالات متحده از ورود میگ 25 بخدمت تولید شد و در واقع بعنوان یک شکاری الزامات طرح توان مقابله با میگ های شوروی عنوان شده بود و بهمین دلیل پرنده جدید مرزهای سرعت در غرب را در نوردید و با سرعتی معادل 1700 کیلومتر در ساعت بعنوان پرسرعترین هواپیمای جنگنده عملیاتی و بخدمت گرفته شده غربی مطرح بود تا اینکه این رکورد توسط فرزند این جنگنده یعنی اف ۱۵ ادونس ایگل که نسل جدیدخانواده ایگل برای نیروی هوایی ایالات متحده است شکسته شد حدا اکثر سرعت این جنگنده در ارتفاع بالا 2660 کیلومتر در ساعت هشتمین جنگنده از حیث سرعت است کیلومتر است است
رتبه شماره هفتم لیست :
میکویان گروویچ میگ – 31 فاکس هاوند
ساخت کمپانی میکویان گروویچ اتحادجماهیر شوروی
نوع و ماموریت جنگنده : شکاری رهگیر بردبلند در نسخه ارتقای یافته دارای توان چند منظورگی
وضعیت فعلی : فعال در خدمت
رتبه هفتم لیست ما هم در اختیار فرزند و جایگزین میگ -۲۵ است، میگ -۳۱ هم اگرچه جنگنده ای متفاوت بحساب می آید ولی بر اساس فاکسبد ساخته شد و تمامی ویژگی های پدر را به ارث برده
پس از عملیاتی شدن فاکسبد و تبلیغات گسترده روس ها غربی ها آنرا یک هیولای پرنده تصور میکردند ولی پس ازفرار ویکتور بلینکو غرب به واقعیتهای میگ -۲۵ اشراف پیدا کرد و دید هیولایی که اینقدر انها را مرعوب کرده بود در واقع ببر کاغذی است که شوروی با تلاش زیادی که در حفظ اطلاعات و اسرار ان کرده بود و مخفی نگه داشتن نقاط ضعفش آنرا دراین قالب فرو برده بود
پس از اشراف غرب بر اسرار فاکسبد ابتدا شوروی دست به ارتقای میگ های ۲۵ زد ولی در سال 1975 شروع به طراحی و در اوایل دهه 1980 جنگنده جدیدی را معرفی کرد که انبوهی از فن آوری هاییشرفته را در خود جای داده بود البته بلینکو در مورد آن گفته بود که وی آن را سوپر فاکسبد معرفی کرده بود
شرکت میکویان گروویچ تلاش بسیار زیادی برای پوشش دادن نواقص میگ ۲۵ در قالب جنگنده جدید کردو اگرچه تلاش زیادی شد تا نقاط ضعف هایی که میگ -۲۵ داشت رفع شود ولی خیلی چشم گیر نبود و تقریبا میگ -۳۱ هم همان ویژگی ها را البته با قدری بهبود دارد میگ -۳۱ موفق به ثبت رکورد سرعت 3000 کیلومتر در ساعت شده این جنگنده در خدمت اتحاد جماهیر شوروی سابق ، روسیه و قزاقستان است
روسیه قصد دارد آنرا با میگ ۴۱ جدیدترین رهگیر از این خانواده جایگزین کند
جنگنده رتبه ششم لیست :
سریعترین بمب افکن ساخته شده تابحال ساخت کمپانی نورث آمریکن ایالات متحده
نوع و ماموریت : بمب افکن سنگین استراتژیک
هدف از ساخت این این هواپیما قرار بود تحت نام بی – 70 جایگزینی برای بمب افکن های از رده خارج ایالات متحده شود
این بمب افکن تحت مجموعه ، فرماندهی نیروی استراتژیک نیروی هوایی قرار میگرفت و در اواخر دهه 1950 طراحی و از شش موتور جت مجهز به پس سوز نیرو میگرفت که تا ارتفاع 70000 فوتی قادر به اوج گیری ( که معادل حساب اینجانب 21400 متری میشود )بود و در این ارتفاع قادر به پرواز با سرعتی معادل 3309 کیلومتر بر ساعت بود
در زمان معاصر با این بمب افکن هیچ هواپیمای شکاری و جنگنده ای در اتحاد شوروی قادر به پرواز در رنج ارتفاع و سرعت این بمب افکن و حتی نزدیک به انهم نبود و این سلاح دفاعی بمب افکن در برابر شکاری های شوروی بود که در حالت مسلح حتی قادر با نزدیک شدن به این بمب افکن افسانه ای نبودند
ولی پس از پیشرفتهای شگرفی که در صنایع نظامی دفاع هوایی و ورود سامانه های پدافندی برد بلند به خدمت شد این بمب افکن ها هم آسیب پذیر شده بودندو دیگر سرعت بالا یا پرواز در ارتفاع بالا قادر به ایمنی هواگرد نبود
لذا ایالات متحده طرح این بمب افکن را با یک طرح ارتفاع پست جایگزین کرد که بعدها سبب تولد بی 1 لنسر شد
رتبه پنجم لیست
هواپیمای اثباتگر فن آوری بل ایکس 2ساخت کمپانی بل ایالات متحده
هواپیمای بل ایکس 2 یک هواپیمای اثباتگر فن آوری و تحقیقاتی بود که دارای بال پسگرا که دارای پیشرانه ای مشابه موشک بود و جهت تحقیقات در عرصه تاثیر ایرودینامیک در اثرات اصطحکاک هوا و پایداری و ثبات در پرواز و مانورپذیری هواگرد در سدعت و ارتفاع بالا ساخته شد
ساخت این هواپیمادر سال 1945توسط کمیته تازه تاسیس هوانوردی که بعدها ناسا نام گرفت و نیروی هوایی ارتش ایالات متحده بعنوان کاربر و شرکت هواپیمایی بل به عنوان پیمانکار و سازنده طراحی و ساخته شد
از این هواپیما دو نمونه یکی با موتور رمجت که با سوخت مایع کورتیس رایت و مجهز به تغییر بردار رانش با توان حداکثر 15000 پاوند که برای پرتاب آن یک فروند بوئینگبی 50 ای را تغییر داده و بمب افکن پس از انتقال هواپیما X 2 به ارتفاع 30000 فوتی آنرا رها میکرد پس از فاصله گرفتن از بمب افکن خلبان موتورهای هواگرد را روشن میکرد بیشترین رکورد هواپیما 3370 کیلومتر در ساعت بود
جنگنده رتبه چهارم لیست :
ساخت کشور شوروی – نوع جنگنده : شکاری رهگیر بلند پرواز و هواپیمای شناسایی
وضعیت فعلی : از خدمت خارج شده توسط
برخی کاربران بشکل ذخیره نگهداری میشود
جنگنده دارنده رتبه سوم لیست ما یک جنگنده مربوط به دوران جنگ سرد است و جهت مقابله با طیف وسیعی از هواپیماهای جنگنده ایالات متحده توسعه یافته بود از جمله بمب افکن ایکس بی 70 ، جنگنده اف 118 و هواپیمای پرنده سیاه اس ار ۷۱ که ویژگی مشترک همه انها سرعت بالا در کنار سقف پرواز بسیار بالای انها بود
هرچند که با تغییر تاکتیک ایالات متحده هیچکدام از انها تولید نشدند (جز پرنده سیاه که اس ار ۷۱ هم تجسسی بود و نه جنگنده )
و به همین دلیل و با تمرکز شوروی بر سرعت و ارتفاع پروازی ،حاصل کار یک غول سریع السیر از آب در آمد و پرچمدار آیتم سرعت در بین هواپیماهای جنگنده روسی فاکسبد است و سریعترین هواپیمای جنگنده جهان میگ – ۲۵ با سرعتی سرسام آور است که فانتوم های آلرت در پایگاه های ایران ، اسراییل و ژاپن به گردپای این اعجوبه روسها نمیرسیدند
هیولای غول پیکری که شوروی برای ارعاب غرب تولید کرد و بواقع هم موفق عمل کردو برای خلبانان غربی مانند بشقاب پرنده ای ناشناخته و مخوف بود
هیولای شوروی قادر بود به سرعت بیش از 3495 کیلومتر دست یابد و تا ارتفاع 60000 پایی ارتفاع پروازی خود را بالا ببرد ، غربیها به دلیل عدم در اختیار داشتن اطلاعاتی از این غول سریع السیر ویژگی های دیگر جنگنده را هم هماهنگ با سرعت و ارتفاع پروازی فاکسبدولی بعد از فرار ویکتور بلینکو با یک فروند فاکسبد غرب با شگفتی در یافت ، میگ -۲۵ تنها همین دو ویژگی برجسته را داشت و دیگر هیچ نقطه قوتی نداشت ، میگ ۲۵ تنها میتوانست از باند ، پرواز کند یک خط سیر مستقیم را طی کند و موشک های خود راشلیک کند و غیر از این هیچ کارایی دیگری نداشت
میگ ۲۵ جنگنده بسیار گرانقیمت و سنگینی بود و در حین پرواز دست و پا گیر بود وتنها برای مدت چند لحظه میتوانست با حداکثر سرعت خود حرکت کند انهم به قیمت معیوب و از رده خارج شدن موتور
موتورهای غول پیکر و عظیم الجثه میگ اگرچه نیروی زیادی را فراهم میکرد و جنگنده را قادر به دستیابی به سرعت بالایی میکرد ولی در مقابل سوخت زیادی مصرف میکرد و بردرزمی ان را شدیدا پایین آورده بود ، در کل همواره موتورهای روسی اگرچه پرقدرت بودند اما عمر عملیاتی کمتری نسبت به همتایان غربی خود داشتند و پر مصرف بودند
میگ -۲۵ بیشترین رکوردی که ثبت نموده 3495 کیلومتر در ساعت بود و علاوه بر کسب عنوان سریعترین جنگنده دنیا ، عنوان دومین هواپیمای پرسرعت را هم بعد از اس آر -۷۱ در اختیار دارد
میگ-۲۵ امروزه از خدمت خارج شده و هیچکدام از کاربران بشکل عملیاتی ان را در خدمت ندارند ، از جمله کاربران ان میتوان ، انحاد جماهیر شوروی ، هند ، عراق و سوریه را نام برد در کل میگ -۲۵ بخاطر قیمت بالا چندان مشتری پسند نبود
هواپیمای رتبه سوم لیست :
شکاری رهگیرلاکهید YF-12 ساخت کمپانی لاکهید مارتین
خب رتبه سوم ما اختصاص دارد به شکاری YF-12 که نسخه شکاری پرنده سیاه لاکهید مارتین بود
در دهه ۱۹۶۰ میلادی شاهد ظهور جنگنده ای بودیم که با سطح مقطع راداری اندک (نسبت به استاندارد های زمان خود) میتوانست با سرعت بیش 3610 کیلومتر پرواز کرده و از بیش از ۱۰۰ کیلومتری به اهداف خود حمله کند. YF-12 از موشک AIM-47 فالکون که در حدود ۱۶۰ کیلومتر برد داشت و در زمان خود دوربرد ترین موشک هوا به هوای جهان بود استفاده میکرد
توسعه سیستم کنترل آتش و موشک AIM-47 از دهه ۵۰ میلادی آغاز شد و در دهه ۶۰ به مرحله آزمایش رسید
در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 کمپانی لاکهید به دنبال طرحی برای جایگزینی احتمالی رهگیر اف 106 دلتا دارت رفت شکاری وای اف 12 از هواپیمای جاسوسی اس ار 71 مشتق شده بود که از دهه 1960 ویژه خدمت در سازمان سیا ساخته شده بود و دارای رادار و سیستم هدایت و کنترل آتش بود
در همان سال ها که طرح YF-12 نخستین پرواز خود را به سرانجام رساند، جنگنده رهگیر MiG-25 شوروی نیز اولین پرواز خود را انجام داد و چند سال بعد وارد خدمت شد؛ اما تفاوت مهمی که این دو با یکدیگر داشتند سطح تکنولوژی ساخت بدنه، موتور، الکترونیک و موشک های R-40 آکرید با کمتر از نیمی از برد AIM-47 فالکون بود.
نهایتا در دهه ۷۰ و ۱۰ سال پس از MIG-25 و YF-12، رهگیر MiG-31 فاکس هاوند با رادار آرایه فازی و موشک های دوربرد R-33 پرواز کرد و در دهه ۸۰ وارد خدمت شد. فاکسهاوند با تکیه به رادار توانمند و نوین خود توانست پس از YF-12 (حداقل روی کاغذ) به اولین طرحی تبدیل شود که توانست نقش رهگیر ارتفاع/ سرعت بالا را به نحو احسنت انجام دهد
جنگنده شکاری YF12 که از موتور توربوجت رمجت بهره میبرد 3610 کیلومتر حداکثر سرعتی بود که میتوانست پرواز کند سقف ارتفاعی که YF-12قادر به پرواز درآن بود 24000 متر بود این شکاری هرگز بشکل فراگیر تولید و بخدمت گرفته نشد و تنها در تیراژ چند نسخه ساخته و در نهایت هم به ناسا تحویل داده شد این شکاری امروز در خدمت نیست و از خدمت خارج شده و در موزه نظامی و موزه ناسا در معرض نمایش گذارده شده است
این شکاری برای مقابله با هواپیماهای پر سرعت شوروی و همچنین عملیات شناسایی ساخته شد ولی بدلایل متعددی از جمله جنگ ویتنام و قرار گرفتن این جنگ در اولویت های پنتاگون و همچنین قیمت بسیار بالای تمام شده هواگرد و عدم نیاز به چنین هواپیمای پرسرعتی تولید آن لغو شد
هواپیمای رتبه دوم لیست :
هواپیمای جاسوسی اس ار ۷۱ بلک بیرد
خب در واقع بهیچوجه امکان ندارد بحث از سریعترین هواگردها باشد ولی نامی از اس ار۷۱ در میان نیاورد
هواپیمای تیتانیومی ساخت لاکهید ، اس ار 71 پرنده سیاه باشکوهی که بواقع سلطان سرعت و ارتفاع پروازی در میان هواپیمای نظامی است
این پرنده سیاه و باشکوه لاکهید با استفاده از دو موتور ترکیبی خود که هر موتور ترکیبی از یک موتور توربوجت جی 58 و یک موتور رمجت ساخت کمپانی پرات و ویتنی که یک شاهکار فناوری در آنزمان و حتی همین حالا بشمار میرفت و قادر به فداهم کردن 32500 پاوند نیرو توسط هر موتور بود توان رسیدن به سرعتی برابر با 3/4 ماخ که حدود 3700 کیلومتر در ساعت میشود را داشت سقف ارتفاعی که قادر به پرواز در ان بود 25900 متر بود
هواپیمای رتبه اول لیست : نورث آمریکن ایکس 15 ساخت کمپانی نورث ایالات متحده
این هواپیمای تحقیقاتی بعنوان یک اثباتگر فن اوری و جهت تحقیقاتی برای ساخت فضاپیماها و جزئیات فضانوردی به سفارش نیروی هوایی ارتش ایالات متحده و سازمان فضانوردی ناسا توسط کمپانی نورث امریکن در سال 1960 وارد خدمت شد و در یکی از پروازهای خود به آخرین لایه های جو با سرعت 6/5 ماخ پرواز کرد بیشترین سرعتی که این هواپیما به آن دست پیدا کرده بود 6/7 ماخ بود که پر سرعترین هواپیمای سرنشبن دار تا بحال بوده است
دوازده خلبان برگزیده و استثنایی با آن پرواز کردند که 199 پرواز مجموعا با آن انجام گرفت بیشترین سرعت ثبت شده برای هواپیما 7274 کیلومتر در ساعت بالاترین رکوردی است که برای این هواپیما ثبت شده است که بسیار بیشتر از سرعت یک گلوله شلیک شده است حداکثر ارتفاع ثبت شده برای این هواگرد 80000 متر است یعنی حدود سه ونیم برابر هواپیمای اس آر 71 این موتور از سوخت مایع همراه با اکسیژن مایع بعنوان اکسید کننده بهره میبرد
برای عضویت در اینستاگرام جنگاوران اینجا را کلیک کنید