بالگردها

بالگرد ترابری سوپر فریلون

بالگرد ترابری سوپر فریلون

محمد جواد عسگرپور
هلیکوپتر ایرواسپشیال SA321 سوپر فریلون یک هلیکوپتر فرانسوی ترابری سنگین سه موتوره است که توسط شرکت SUD AVIATION که بعد ها به شرکت ایرواسپشیال تبدیل شد ساخته شده این هلیکوپتر در زمان خودش بزرگترین هلیکوپتر اروپایی و سریع ترین هلیکوپتر جهان بود
سوپر فریلن در اصل نسخه قدرتمندتر و توسعه یافته از هلیکوپتر فریلون بود که هلیکوپتر فریلون وارد خط تولید نشد .
در ۲۷ دسامبر ۱۹۶۲ اولین پرواز را انجام داد و سوپر فریلون در ۲۳ ژوئیه ۱۹۶۳ رکورد سرعت جهان را با رسیدن به سرعت ۳۵۰.۴ کیلومتر شکست و مدل های نظامی و غیر نظامی از این هلیکوپتر تولید و تحویل گشتریان در سراسر جهان شد و در سال ۱۹۸۱ با توجه به اینکه دیگر سفارشاتی برای تین هلیکوپتر نبود لذا خط تولید آن بسته شد
هلیکوپتر سوپر فریلون سنگین ترین هلیکوپتری بود که توسط نیروی دریایی فرانسه به خدمت گرفته شد در سال ۲۰۱۰ هلیکوپتر سوپر فریلون از خدمت نیروی دریایی فرانسه خارج و با سوپر پوما جایگزین شد هلیکوپتر سوپر فریلون به چین فروخته شد و چین تحت لیسانس این هلیکوپتر را تولید کرد و نسخه بومی آن تحت عنوان z8 را تولید نمود
یکی از سوپر فریلون های ارتش اسرائیل این نسخه نسخه ترابری ساده بود

توسعه
بالگرد سوپد فریلون بر اساس و از روی هلیکوپتر ناکام فریلون توسعه یافت و این هلیکوپتر توسط کمپانی SUD AVIATION طراحی شد و این کمپانی بیشتر از هر کمپانی دیگر در اروپا هلیکوپتر فروخت این کمپانی هلیکوپتر های آلوئت ۲ و۳ را توسعه داد و در اویل دهه ۶۰ میلادی هلیکوپتر پوما را توسعه داد مدل های اولیه فریلون بر اساس نیاز نیروی دریایی آلمان و فرانسه به یک هلیکوپتر سنگین ساخته شد ولی از بر اساس فریلون هلیکوپتر سنگین تر سوپر فریلون توسعه یافت
تغییراتی که سوپر فریلون نسبت به فریلون داشت این بود که از سه موتور قدرتمند تر TURBOMECA TURMO IIIC TURBOSHAFT
استفاده میکرد که هر کدام از این موتور ها ۱۳۲۰ اسب بخار قدرت فراهم میکند و در مدل های ارتقا یافته بعدی قدرت موتور ها به ۱۵۰۰ اسب لخار هم رسید ولی هلیکوپتر فریلون از موتور های توربوشفت TURBOMECA TURMO lllB که هر کدام ۸۰۰ اسب بخار قدرت فراهم میکردند بهره میبرد هلیکوپتر سوپر فریلون دارای شش ملخ ۶۲ فوتی بود در حالی که فریلون دارای چهار ملخ ۵۰ فوتی بود و یک rotor پنج ملخه هم برای تیل هلیکوپتر داشت و وزن هلیکوپتر هم به ۲۴۶۵۰ پوند رسید که بر روی بازده آیرودینامی و کنترل پذیری هایکوپتر تاثیر داشت و در ساخت هلیکوپتر سوپر فریلون فرانسوی ها از تجربیات شرکت سیکورسکی هم بهره بردند
در ۷ دسامبر ۱۹۶۲ سوپر فریلون اولین پرواز خود را انجام داد و در ۲۸ مه ۱۹۶۳ دومین پیش نمونه به پرواز در آمد پیش نمونه اول برای نیروی هوایی فرانسه ساخته شده بود ولی پیش نمونه دوم برای نیروی دریایی فرانسه ساخته شده بود لذا قابلیت شناور ماندن روی آب با تشک های بادی را داشت و در ۲۳ ژوئیه ۱۹۶۳ سوپر فریلون با رسیدن به سرعت ۳۵۰.۴ کیلومتر بر ساعت از خود رکورد بجا گذاشت
تا آوریل سال ۱۹۶۴ دو پیش نمونه مجموعا ۳۸۸ ساعت پرواز کردند که شامل ۳۰ ساعت تست های دریایی پیش نمونه دوم بود در ژانویه سال ۱۹۶۴ سومین پیش نمونه و در مه ۱۹۶۴ چهارمین پیش نمونه پرواز های خود را انجام دادند در سال ۱۹۶۴ در نهایت دولت فرانسه سوپر فریلون را برای منظور ترابری لجستیکی و ضد زیر دریایی سفارش داد و در همین حین آلمان غربی هم از برنامه سوپر فریلون پشتیبانی میکرد

نسخه G این بالگرد که بسیار هم پر کاربرد و پر طرفدار بود.این نسخه دریایی ه یک سنخه صادراتی هم داشت نسخه اصلی این بالگرد است

هر دو مدل نظامی و غیر نظامی از این هلیکوپتر ساخته شد که مدل نظامی فروش بسیار بیشتری داشت و علاوه بر فرانسه در اسراییل آفریقا جنوبی لیبی و عراق خدمت کرد سه مدل نظامی از این هلیکوپتر ساخته شد نسخه ترابری و ضد کشتی و ضد زیر دریایی و نسخه ترابری میتوانست تا ۳۸ نفر را حمل کند
هلیکوپتر ایرواسپشیال sa321 سوپر فریلون یک هلیکوپتر ترابری بزرگ و سنگین است که دارای سه موتور توربوشفت turbomeca turmo lllc است که هر یک 1570 اسب بخار قدرت فراهم میکند. این بالگرد نخستین بالگرد سه موتور ساخت اروپا بود که قدرت بالای داشت و میتوانست تا 5 تن بار خارجی و یا 27 سرباز را حمل کند. تا مدتها نیز در اروپا هیچ کشوری بالگردی به بزرگی این بالگرد نساخت. بالگرد دارای یک درب عقب دو لنگه است و  دارای دو ردیف نیمکت برای نشستن سربازان است و در سمت چپ بالگرد نیز داریا یک درب باز شوند رو به پایین است که دارای پلکان است. بالگرد دارای کابینی کاملا انالوک فاقد هر گونه نمایشگر است و نسخه ترابری ان دارای تجهیزات پرواز ویزه ای نیست ولی برخی نسخه های دریایی ان دارای رادار  ORB-42 در دماغه است که بر ضد یک شناور بزرگ تا 80 کیلومتر برد دارد .سوپر فریلون فاقد سلاح است تنها نسخه های دریایی ان انهم برخی نسخه ها مانند نسخه تحویلی به عراق دارای موشک ضد کشتی اگزوسه بود و برخی نسخه های ضد زیر دریایی نیز توان پرتاب اژدر داشتند.بالگرد دارای سه چرخ ثابت است و زیر بدنه بالگرد به شکل قایق ساخته شده تا بالگرد توان شناور ماندن روی اب را داشته باشد .

نسخه ترابری مجهز به رادار اب و هوا در دماغه
هلیکوپتر سوپر فریلون دارای بدنه از نوع SEMI MONOCOQUE است که از آلیاژ های سبک ساخته شده این بدنه از حلقه های دایره ای شکل که به یکدیگر مستحکم شده اند تشکیل شده و این هلیکوپتر مجهز به مخزن سوخت هایی از نوع انعطاف پذیر که از نوعی لاستیک ساخته شده بودند بود.کف بالگرد تا کالیبر 20 م م مقاوم است
هلیکوپتر قاببلیت حمل ۲۷ نفر را داراست و بردش به ۱۰۲۰ کیلومتر میرسد
۵ نفر خدمه دارد….
مدل های مختلف
Se3200 frelon
پیش نمونه هلیکوپتر که مجهز به موتور توربوشفت توبومکا با ۸۰۰ اسب بخار قدرت بود و این مدل دارای ملخ های چهار تایی با شعاع ۱۵.۲ متر نیز میبود دو فروند از این مدل ساخته شد و در سال ۱۹۵۸ اولین پرواز خود را انجام داد
SA321
نسخه قبل از تولید انبوه که ۴ فروند تولید شد
SA321G
نسخه ای ضد زیر دریایی که برای نیروی دریایی فرانسه ساخته شد و ۲۶ فروند از این مدل ساخته شد .این نسخه دارای سونار برای کشف زیر دریایی و توان پرتاب اژدر بود و در دماغه دارای یک رادار جستجو بود.این نسخه دارای دم و ملخ های با قابلیت جمع شدن هستند تا فضای کمتری در اشیانه ناو بگیرد
SA-321GM
نسخه صادراتی فروخته شده به لیبی که مجهز به رادار ORB32 بود
SA-321H
نسخه صادراتی فروخته شده به عراق که مجهز به سه موتور توربوشفت توربومکا و رادار ORB-31 بود و این مدل میتوانست موشک ضد کشتی اگزوسه را حمل کند
SA321F
نسخه تجاری با قابلیت حمل ۳۷ نفر مسافر
SA321J
نسخه تجاری با قابلیت حمل ۲۷ نفر مسافر
SA321JA
نسخه ارتقا یافته SA321J
SA321K
نسخه ترابری فروخته شده به اسراییل
SA321L
نسخه ترابری فروخته شده به آفریقا جنوبی
SA321M
نسخه جستجو و نجان برای لیبی
Z8
نسخه تولید شده در چین
نسخه در خدمت عراق مجهز به موشک ضد کشتی اگزوسه که بارها نفت کشهای ایرانی را هدف قرار داد
کاربران
چین
چین بین سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷ دوازده فروند هلیکوپتر سوپر فریلون از دو مدل ضد زیر دریایی و جستجو و نجات از فرانسه دریافت کرد سومر فریلون های چینی بر روی ناو و از روی زمین میتوانستند نشست و برخواست کنند و سوپر فریلون در چین تحت عنوان Z8 بومی سازی شد
سوپر فریلون در چین برای دو منظور استفاده شد یکی برای جستجو و نجات و یکی هم ماموریت ضد زیر دریایی و مدل ضد زیر دریایی از رادار اسکن سطحی و سونار هوا پرتاب HS12 بهره میبرد و سوپر فریلون در چین ارتقا هم یافت که شامل ارتقا از لحاظ اویونیکی و مجهز به دوربین حرارتی شد و این مدل در سال ۲۰۰۴ اولین پرواز خود را انجام داد و در نهایت چین در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که در آینده این هلیکوپتر با Z20 جایگزین خواهد شد
فرانسه
فرانسه از سال ۱۹۶۵ هلیکوپتر سوپر فریلون برای دو منظور ضد کشتی و ضد زیر دریایی استفاده شد و بعضی از سوپر فریلون ها در فرانسه ارتقا یافتند و میتوانستند موشک ضد کشتی اگزوسه را حمل کند این هلیکوپتر در سال ۲۰۱۰ از خدمت خارج شد.
عراق
عراق در سال ۱۹۷۷ دوازده فروند سوپر فریلون سفارش داد و سوپر فریلون های عراقی مجهز به موشک اگزوسه بودند و طی جنگ ایران و عراق ضد شناور های ایرانی استفاده شدند و یکی توسط f14 ایرانی با موشک فونیکس سرنگون شد و دیگری در حین بلند شدن از سکو نفتی مورد هدف موشک ماوریک شلیک شده از فانتوم ایرانی قرار کرفت و نابود شد
اسراییل
اسراییل ۶ فروند سوپر فریلون در سال ۱۹۶۵ سفارش داد و این هلیکوپتر را به منظور ترابری سنگین مورد استفاده قرار داد این هلیکوپتر ها طی جنگ شش روزه ۱۹۶۷ و جنگ یوم الکپور ۱۹۷۳ و نبرد ۱۹۸۲ لبنان استفاده شدند و سوپر فریلون های اسراییلی مجهز به موتور توربوشفت T58 بودند در نهایت این هلیکوپتر به علت کارایی کم در مقابل CH53 اسراییلی در سال ۱۹۹۱ از خدمت خارج شد.

لیبی
بین سالهای ۱۹۸۰ ۱۹۸۱ چهارده فروند از این هلیکوپتر را لیبی دریافت کرد
آفریقا جنوبی
آفریقای جنوبی ۱۶ فروند از این هلیکوپتر را در سال ۱۹۶۵ سفارش داد که آنها را در سال ۱۹۶۷ دریافت کرد .
سوریه
در سال ۱۹۷۵ اعلام شد که با پشتیبانی عربستان سوریه ۱۵ فروند سوپر فریلون سفارش داده است…
مشخصات فنی
مشخصات عملکردی
  • خدمه: پنج نفر
  • ظرفیت: ۲۷ سرباز یا ۱۵ مجروح درازکش
  • سقف پرواز خدمتی: ۳۱۵۰ متر
  • حداکثر نرخ صعود: ۶٫۷ متر بر ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۴۹ کیلومتر بر ساعت
  • برد عملیاتی:۱۰۲۰ کیلومتر
  • مداومت پروازی: ۴ ساعت
مشخصات فنی
  • طول: ۲۳٫۳ متر
  • عرض: ۲٫۷۸ متر
  • ارتفاع: ۶٫۶۶ متر
  • قطر پروانه اصلی بالگرد: ۱۸٫۹ متر
  • وزن خالی: ۶٫۸۶۳ کیلوگرم
  • حداکثر وزن برخاست: ۱۳ تن
  • موتور: ۳ موتور توربوشفت Turboméca Turmo IIIC هریک به قدرت ۱۱۷۱ کیلووات (۱۵۷۰ اسب بخار)
جنگ‌افزارها
  • تیربار ۲۰ میلی‌متری
  • ۴ اژدر (برای ماموریت‌های ضد زیردریایی)

یا

  • ۲ موشک کروز ضدکشتی اگزوسه (برای ماموریت‌های ضد کشتی)

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن