خودرو های مهندسی

خودروی بازیابی نظامی اشکوش ام ام ار اس ( Oshkosh MMRS )

خودروی بازیابی نظامی اشکوش ام ام ار اس ( Oshkosh MMRS )

خودروی بازیابی نظامی اشکوش ام ام ار اس ( Oshkosh MMRS )

مینا گلرو

خودروی سنگین اشکوش MMRS یک خودروی چند منظوره بحساب می اید که بی اغراق از قابلیت های بسیار بالا و استثنایی برخوردار است
خودرو ساخت شرکت خودروسازی اشکوش ایالات متحده و بعنوان یکی از شرکت های مطرح خودروسازی طرف قرارداد با ارتش ایالات متحده سازنده اغلب خودروهای دیزل سنگین و نیمه سنگین در خدمت ارتش ایالات متحده و برخی از کشورهای عضو ناتو است

این خودرو میتواند در نقش یک تعمیرگاه سیار عمل کرده و طیف گسترده از خدمات از جمله جابجایی تجهیزات و اقلام مختلف در نقش یک جرثقیل سنگین ، جابجایی خودروهایی که بر اثر نقص فنی در مناطق پر خطر و جبهه ها از کار افتاده و در تیرس و خطر اتش مستقیم دشمن هستند و بعنوان یک یدک کش قدرتمند که قادر به کشیدن تمامی خودروهای نظامی است ، عملیات جابجایی و کمک به خارج شدن خودروهایی که بعلت گیر افتادن در باتلاق ها و مناطق مشابه قادر به هیچ گونه تحرکی نیستند و از همه مهمتر ارائه خدمات فنی بعنوان یک تعمیرگاه سیار و در صورت نیاز به خدمات بیشتر جابجا کردن خودروی معیوب به بخش تعمییرات و پشتیبانی ، ارائه دهد

خودروی اشکوش MMRS توان بازیابی و جابجایی خودروهایی را که تا حداکثر 45 تن وزن داشته باشند را دارد که شامل کلیه خودروهای زرهی و غیر زرهی و تانکهای متوسط میشود

در بخش جرثقیل خود دارای یک بوم ( بازوی ) 3 تکه کشویی ( آنتنی ) است که هر بخش 4 متر است و در صورت باز شدن کامل تا 12/5 متر طول دارد و روی یک برجک گردان و متحرک چرخشی با قابلیت چرخش 360 درجه و کامل برخوردار بوده و تا 12/5 متر دور تا دور دستگاه را پوشش میدهد و حداکثر ، توان برای بلند کردن محموله جرثقیل 34تن است (عزیزان یک موضوعی را که بارها قصد داشتم بگویم ولی فراموش شده و پیشتر هم در مقاله ای که به شکسته شدن بازوی تاور کرین تاسیسات کشتی سازی که روی عرشه ناو کوزینتسف سقوط و ناو راغیر عملیاتی و از رده خارج کرد هم باز فراموش کردم بگویم اینکه وقتی ما میگوییم جرثقیل کاتو یا تادانو مستقر بر ماک 10 چرخ 25 تن است این ۲۵ تن را در ته بازو میتواند بلند کند هرچقدر بوم باز شود و یا به عبارتی بار فاصله بگیرد تناژ کمتر میشود اگر اشتباه نکنم جرثقیل ۲۵ تن در نوک بوم یا بازوی خود نهایتا ۴ تن را میتواند بلند کند یا تاور کرین 8 تن در ته بازوی خود ۸ تن جابجا میکند هرچقدر بار به نوک بازو نزدیکتر میشود تناژ کمتر میشود که اگر اشتباه نکنم ۲ تن میتواند بلند کند  در جرثقیل این خودرو هم حداکثر ظرفیت بلند کردن محموله در نوک بوم حداکثر 7/7 تن است که البته رقم قابل توجهی است
جرثقیل دارای دو وینچ بازیابی بر روی بوم خود است ، جرثقیل این خودرو به گونه ای طراحی شده که جهت هر ماموریتی از بازیابی خودروها گرفته تا جابجایی اقلام سنگین و بارگیری تریلرها و کامیونهای باری برخوردار بوده
ویژگی برجسته این خودرو قابلیت کنترل کامل بوم از داخل کابین خودرو میباشد که خصوصا در مناطق پر خطر جبهه های نبرد که در تیرس مستقیم دشمن قرار دارد بسیار مناسب است و از جان خدمه حفاظت میکند

در جنگاوران بخوانید  خودروی مین کوب BMR-3M

دو وینچ بازیابی که بر روی سکوی جرثقیل نصب گردیده هر کدام توان کشیدن 18 تن را دارند که پس از نصب قلاب ان به خودروی معیوب انرا میکشد چهار پایه هیدرولیک جهت جلوگیری از وارد امدن فشار به سیستم تعلیق خودرو پیش از شروع به کار جرثقیل توسط جک های هیدرولیک موجود در پایه ها روی زمین جک زده و عمل تثبیت را انجام داده و پس از ان فشار از روی سیستم تعلیق و چرخها به روی پایه ها منتقل میشود همچنین یک تیغه لودر در بخش عقب خودرو وجود دارد که پیش از شروع به کار وینچها در قسمت عقب توسط بازوهای هیدرولیک بر روی زمین قرار گرفته و از کشیده شدن خودرو بسمت عقب جلوگیری میکند که در زمان استفاده از جرثقیل از پایه ها و در زمان استفاده از وینچ از تیغه لودر استفاده میکند

خوروی اشکوش در جاده های آسفالت و مناطق هموار توان سوار نمودن خودروهایی تا حداکثر 47600 کیلوگرم بر روی بخش عقب خود را دارد این عملیات بدین شکل انجام میگیرد قسمت جلوی خودرو توسط قلابهای وینچ متصل میشود و انگاه توسط وینچ خودرو کشیده وبخش جلویی خودرو بلند میشود و روی بخش عقبی خودرو که ویژه چنین عملیاتی طراحی شده نیمه ایستاده کشیده میشود ……

در زمان حمل و بازیابی خودروی معیوب بصورت نیمه ایستاده قرار گرفته و برروی چرخهای عقب خود کشیده میشود تا به تعمیرگاه یا محل امنی منتقل شود

طراحی و توسعه

در مورد طراحی و توسعه این خودرو باید بگوییم که در واقع در سال 2014 شرکت اشکوش بدون اینکه سفارشی داشته باشد با هزینه و بودجه داخلی شرکت دست به توسعه یک خودروی سنگین چند منظوره با قابلیت های مختلف زد البته این خودرو اگرچه بتازگی توسعه یافته بود ولی از طراحی جدیدی برخوردار نبود و بر اساس یکی از محصولات موفق پیشین شرکت تولید شده بود که یک محصول نظامی و بسفارش نیروی دریایی جهت خدمت در سپاه تفنگداران دریایی سفارش و خریداری شده بود و یک محصول موفق نظامی شرکت اشکوش بحساب می اید یعنی کامیون سنگین و کشنده اشکوش LVSR که یک کامیون سنگین چند منظوره 10×10 با قابلیت جابجایی بار در بخش بار که در عقب خودرو است میباشد و در حال 2000 دستگاه از این خودرو ستون فقرات و پایه اصلی لجستیک سپاه تفنگداران دریایی را تشکیل میدهد این خودرو هم میتواند به عنوان یک کامیون به کار گرفته شود وهم میتواند بدون تغییر خاصی همزمان به عنوان یک کشنده مورد استفاده قرار گیرد و به علت استحکام و توان بسیار بالا در ارتش امریکا از محبوبیت بالایی برخوردار است به همین دلیل شرکت اشکوش برای توسعه خودروی جدید خود از این کامیون محبوب و کارا بعنوان پایه جهت طراحی استفاده کرد
سپاه تفنگدران دریایی از کامیون اشکوش بصورت توامان در کنار جرثقیل ام کی آر -۱۵ (MKR-15) بهره میگیرد در کل شاید یکی از اهداف شرکت اشکوش از اینکه بدون سفارش اقدام به طراحی خودروی جدیدی کرد شاید برای پیشنهاد به ارتش امریکا در نقش جایگزینی برای خودروی قدیمی تر بود ولی بعلت نیاز نیروی زمینی ارتش امریکا به یک خودروی تعمیر نگهداری و پشتیبانی در این نقش بخدمت گرفته شد

در جنگاوران بخوانید  خودروی مهندسی رزمی کودیاک

ویژگی و مشخصات خودرو

خودروی سنگین اوشکوش MMRS یک خودروی سنگین است که از پیکرینده 10×10 بهره میبرد بعنوان پیشرانه از یک دستگاه موتور دیزل C-15 ساخت کمپانی کاترپیلار که یک موتور توربوشارژ 15/2 لیتری است که 600 اسب بخار قدرت فراهم میکند بهره میگیرد موتور نسخه ای از همان موتوری است که بر روی کامیون سنگین LVSR یعنی برادر بزرگتر همین خودرو نصب شده بود و از یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته ساخت کمپانی آلیسون استفاده میکند یکی از ویژگی های برجسته خودرو این است که اغلب قطعات خودرو با دو خودروی دیگر در خدمت ارتش که محصول کمپانی اشکوش هستند یعنی MTVR و دیگری LVSR مشترک است که این مسئله تا حد زیادی هزینه های خرید قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری و حتی هزینه تمام شده تولید خودرو را بدلیل تیراژ بالای قطعات تولیدی پایین می آورد
در این خودرو جهت کاهش از شعاع چرخش در هنگام دور زدن خودرو در چهار محور از 5 محور خودرو به فرمان متصل هستند محور های 1 – 2-4 و 5 از فرمان دستور گرفته و چرخها در این محورها در هنگام دور زدن میچرخند سیستم تعلیق خودرو دارای قابلیت کاهش ارتفاع است که برای حمل و نقل آسانتر با هواپیما 50 سانتیمتر کاهش ارتفاع میدهد ، جهت سهولت در حرکت در جاده های ناهموار کامیون از سیستم مرکزی تنظیم باد لاستیک ها بهره میبرد و بدون اماده سازی از موانع و رودخانه های اب تا عمق ۱/۵ متر عبور میکند
این خودرو قابلیت جابجایی با هواپیمای سی -۵ گالگسی و سی -۱۷ گلابمستر ۳ را دارد


کابین خودرو زره پوش بوده و زره کابین از سرنشین ها در مقابل اتش سلاحهای سبک و ترکش گلوله های توپ محافظت میکند همچنین میتوان از کیت های اضافی زره برای بالا بردن حفاظت خودرو بهره گرفت ، کف خودرو هم توان مقابله با انفجار انواع مین ها را دارد و صندلی سرنشینها هم یکپارچه با توان جذب شوک و جذب انرژی ناشی از فشار موج انفجار است کابین دارای یک سیستم سلاح مدولار است که میتوان بصورت انتخابی بر روی ان انواع تسلیحات دفاعی از جمله مسلسل سنگین 12/7 م م یا نارنجک انداز 40 م م خودکار برای دفاع از خودرو نصب کرد
خودرو جهت کاربری نیاز به دو خدمه یعنی راننده و کاربر جرثقیل دارد و تمامی سیستمهای هدایت در درون کابین خودرو قرار دارند
خودرو دارای تحرک و مانور پذیری بسیار بالایی است و بسیار اطمینان پذیر و کارامد میباشد

خودروی اشکوش MMRS در یک نگاه

کاربر : ارتش ایالات متحده

سازنده : کمپانی اشکوش

وزن خودرو : 47/63 تن

طول : 11/74 متر

عرض : 2/52 متر

ارتفاع : 3/58 متر

حداکثر توان جرثقیل : استاندارد 45 تن در نوک بازو 7/7 تن

ظرفیت کشش وینچ : 18 تن برای هر وینچ که درمجموع دارای دو وینچ است

توان بارگذاری و حمل محموله : 47/62

پیشرانه : موتور Caterpillar C-15

توان موتور : 600 اسب بخار

حداکثر سرعت : 80 کیلومتر در ساعت

برد خودرو : 644 کیلومتر

نوشته های مشابه

‫3 نظرها

  1. اقای حمید تارخ یک مقاله در مورد هواپیمای نسل پنجم ملی ترکیه نوشته بودید. بعضی ابهام داشت که هزینه این پروژه زیاد هستش . من چند تا ویدیو از کارشناسان ترک در اینترنت تماشا کردم . که هزینه اولیه این پروژه 50 ملیارد یورو هستش . و کشور قطر در این پروژه و خیلی از پروژه های نظامی ترکیه سرمایه گذاری کرده . و کشور پاکستان و جمهوری اذربایجان اولین مشتری این هواپیما هستن . و رقابت شدیدی برای پیوستن به این پروژه از سوی شرکت های المانی . امریکای و انگلیسی وجود داره .چون این پروژه محدودیت مالی نداره و کشور قطر که ثروتمندترین کشور جهان هستش همه هزینه ها رو پرداخت خواهد کرد . ارتش ترکیه در قطر پیگاه نظامی و ترکیه با کشور قطر روابط بسیار نزدیکی داره .یک چیز هم خیلی جالب بود این بود که اشاره شد که کشور المان توسط امزیکا کنترل میشه و 60 هزار سرباز امریکای در المان هستن و کارهای دولت المان از سوی دولت امریکا کاملا کنترل میشه و المان نمی تونه روی پروژه های نظامی ازادانه کار کنه . می خواستم نظر شما در این مورد بدونم تشکر موفق باشید.

    1. با عرض معذرت که مداخله کردم نه قطر و نه پاکستان هیچکدام نمیتوانند مشتری این جنگنده باشند ، زیرا پاکستان دارای جنگنده بومی جی اف -۱۷ هست و داره بلوک ۳ ان را وارد خدمت میکند و بیشتر بدنبال تعدادی اف -۱۶ از امریکا هست کع در کنار جی اف -۱۷ ها بخومت بگیرد و البته اف -۱۶ ها هم بصورت رایگان و بعنوان بخشی از کمک نظامی امریکا جهت مبارزه با تروریسم تحویل میشوند ، از طرفی پاکستان کشور فقیری هست و در خرید سلاح دستش خیلی باز نیست و نمیتواند یک جنگنده جدید را که هزینه های کلانی برای ایجاد تاسیسات و زیر ساخت های کاربری ان باید هزینه کند را بخدمت بگیرد

      قطر هم‌ بتازگی ۳۰ فروند اف -۱۵ استرایک ایگل به علاوه ۳۰ فروند رافال از فرانسه خریداری کرده که بزودی تحویل میشن و فکر نمیکنم تا اونا رو تحویل بگیره جنگنده جدیدی سفارش بده
      البته احتمال سرمایه گذاری قطر هست ولی خرید نه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن