خودرو های مهندسی

خودروی مهندسی رزمی براگپانزر ویسنت

خودروی مهندسی رزمی براگپانزر ویسنت

خودروی مهندسی رزمی براگپانزر ویسنت

مینا گلرو

بی شک یکی از مهمترین و شاخص ترین یگانها در نیروی زمینی هر کشوری که میتوان ان را معرف سطح فن اوری و قابلیتهای نیروی زمینی ارتش آن کشوری دانست یگان مهندسی رزمی ارتش آن است

این یگان طیف گسترده ای از ماموریت هارا از  کارگذاشتن یا جمع اوری مواد منفجره گرفته تا ایجاد پل های متحرک ، خاکریز ، جاده های موقت و ایجاد استحکامات برای نیروهای خودی  و یا انهدام استحکامات دشمن که سدی در مقابل پیشروی نیروهای خودی است را در لیست وظایف بلند بالای خود دارد

یگانهای مهندسی بسته به چگونگی رده بندی نیروها در برخی از کشورها بصورت یک یگان مستقل تحت عنوان یگان مهندسی رزمی است و در برخی از ارتشها وظایف ان را در بین واحدهای مختلف یگان لجستیک و پشتیبانی تقسیم شده و در واقع بخشی از واحدهای تابعه یگان لجستیک بحساب می اید ( در ایران هم در اواخر حکومت گذشته با درک اهمیت بالای یگانهای مهندسی رزمی جایگاه ویژه و‌اهمیت بسیار زیادی به این واحد داده شده بود و در کشور ما بطور کل یک یگان مستقل بحساب می امد که دارای پادگان های متعددی با رسته مهندسی بود از جمله گروه ۴۱۱ مهندسی پل شناور بروجرد و یا گروه ۴۲۲ مهندسی اهواز که دارای تجهیزات بسیار مدرن و گسترده ای در دوران خود بود مانند پل کش های کراز که از کشور شوروی خریداری شده بود و یا بوژی کش های تیتان ( در واقع تیتان در زبان یونانی به معنای الهه و خدای قدرت است که شهرت این کشنده های بسیار قدرتمند ۱۲ سیلندر سوپر دار که نسخه ای از کشنده های ساخت کمپانی دایلر کرایسلر المان است که برند بنز را در اختیار دارد )  که از المان خریداری شد ماحصل این اهمیت و سرمایه گذاری بودند که نتایج ان  را در سالهای جنگ تحمیلی به وضوح میتوان مشاهده کرد که رکوردهای بسیاری توسط یگانهای مهندسی رزمی ارتش از جمله در سرعت احداث پل های شناور جهت پیشروی نیروها یا نصب بلندترین پل بر روی رودخانه در کمترین زمان ممکن زیر آتش سنگین دشمن ) بی اغراق هیچ ارتشی بدون دریافت پشتیبانی مناسب از سوی یگانهای مجهز مهندسی قادر به پیشروی یا دفاع از سرزمین خود نیست یکی از نکات بر جسته ارتش اسراییل دارا بودن یگانهای مهندسی رزمی بسیار کارامد و مجهزبوده و هست

‌در این میان قابلیت هر یگان مهندسی هم بسته به کیفیت ، تعداد و نوع ماشین الات در اختیار ان یگان دارد ،از جمله خودروهای سنگین راهسازی که از خودروهای بسیار پر کاربرد  و یکی از اساسی ترین تجهیزات مورد نیاز یگانهای مهندسی رزمی است این خودروها از جهاتی دارای تفاوتهای اساسی با خودروهای معمولی راهسازی هستند که به لحاظ نوع ماموریت و الزامات کاربران در برخی از موارد مانند زذه پوش بودن دارای تفاوتهایی است

در این مقاله ما بار دیگر شما را بایکی از خودروهای مهندسی رزمی نظامی آشنا خواهیم کرد با نام «براگپانزر ویسنت یا  ویسنت 1 »

خودروی مهندسی براگپانزر ویزنت توسط شرکت المانی FFG طراحی شده است ، این شرکت که زیر مجموعه و وابسته به شرکت راینمتال المان است از دیرباز در بخش بروز رسانی و تعمییرات سنگین انواع خودروهای زرهی فعالیت داشته و از شرکت های شناخته شده و خوشنام در این عرصه بشمار میرود که وظیفه ارائه خدمات پس از فروش و تعمییر و نگهداری محصولات زرهی شرکت رایمتال را بر عهده دارد

خودروی مهندسی ویسنت 1 در واقع بعنوان یک سرمایه گذاری خصوصی و داخلی توسط این شرکت توسعه داده شد

این خودرو بر پایه خودروی  ARV-2000 که مخفف آرمورد ریکاوری وینچل ۲۰۰۰ است طراحی شده و بنوعی از این خودرو مشتق شده که خود خودروی ARV هم  برگرفته از خودروی بازیابی زرهی لئوپارد 1 است و این خودرو را در اصل باید فرزند خودروی زرهی لئوپارد 1 دانست

این خودرو برای عرضه در بازار بین المللی و در واقع برای صادرات طراحی شده است ، همانگونه که ARV هم به همین منظور تولید شده بود و کشورهای شیلی و بلژیک از جمله خریداران ان بودند

خودروی ویسنت 1نیز از زمان تولید به چند کشور از جمله دانمارک ارسال گردیده که سفارش دانمارک به تعداد 5 دستگاه در سال 2008 تحویل و اولین محک جدی این خودرو در یک میدان جنگ واقعی بود ، زیرا بلافاصله توسط دانمارک که بخشی از نیروهای ناتو در افغانستان بود به این کشور اعزام شد و عملکرد بسیار درخشانی از خود بنمایش گذارد

مشخصات فنی

خودروی ویسنت اگرچه بر اساس تانک لئوپارد 1طراحی شده بود ولی در طی پروسه توسعه و پیش تولید ، سازندگان انرا بر اساس لئوپارد 2 توسعه داده وترجیه دادند محصول کارامدتری را به بازار عرضه کنند

از نظر فنی خودروی ARV که برادر بزرگتر این خودرو بحساب می اید در بسیاری از قطعات با خودروی بازیابی  لئوپارد  مشترک است و خودروی ویسنت 1 هم از اغلب قطعات هر دو خودروی پیشین بهره میبرد که این خود یک ویژگی برجسته برای کاربران خودرو بحساب میاید زیرا اولا قطعات یدکی ان به وفور یافت میشود ، و دوم اینکه بخاطر بالا رفتن تیراژ تولید از قیمت قطعات یدکی به میزان چشمگیری کاسته میشود و در کل در بهای تمام شده خودرو نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت

خودرو از همان شاسی خودروی بازیابی لئوپارد بدون هیچگونه تغییری بهره میبرد، که در اصل شاسی تانک لئوپارد 1 نیز هست ،  ولی در بخش تجهیزات و قطعات هیدرولیکی که در واقع بازوهای قدرتمند خودروهای مهندسی هستند در این خودرو قطعات جدیدتری با کارایی بیشتر بکار گرفته شده و کل سیستم هیدرولیک خودرو بروز شده که طبیعتا در این بخش کارایی این خودرو بسیار بیشتر از دو خودروی پیشین است

در بخش کاربری خودرو دارای ۳ خدمه شامل راننده ، اپراتور سیستمهای مهندسی و فرمانده که در ضمن تیربارچی هم میباشد است ،  این وسیله مهندسی از طولی برابر با 8/2 متر و  عرض 3/5متر برخوردار است ، ارتفاع ان هم 3 متر است در بخش پیشرانه از یک موتور بسیار قدرتمند دیزلی MTU-MB-838 CA-M500 که توان فراهم کردن حداکثر 960 اسب بخار قدرت را دارد بهره میگیرد که حداکثر سرعت خودرو را در جاده 65 کیلومتر بر ساعت میرساند و حداکثر دامنه برد خودرو 600 کیلومتر است

در جنگاوران بخوانید  خودروی مهندسی رزمی کودیاک

خودرو یک سکوی چندمنظوره برای کاربری در چند نقش مختلف است این خودرو توان استفاده در نقشهای ، خودرو بازیابی برای جابجایی تانکها و خودروهای زرهی سنگینی که اسیب دیده ، در باتلاق افتاده ، به گل نشسته یا واژگون شده اند را دارد یا در صورت لزوم انتقال انها از زیر اتش مستقیم دشمن و یا رساندن به نزدیکترین تعمیرگاه را فراهم میکند

ویسنت را میتوان بعنوان یک تعمیرگاه سیار و زره پوش استفاده کرد که خدمات تعمییر و نگهداری در سطح موقت و خدمات اولیه و تعمییرات سبک را ارائه دهد

دیگر قابلیت این خودرو ، توانایی بلند کردن بارهای سنگین بعنوان جرثقیل است

در این نقش دارای یک بازوی انتنی سه تکه است که طول ان در حالت کاملا باز به ۱۲ متر میرسد و حداکثر توان بلند نمودن اجسامی تا وزن 30 تن را دارا میباشد که برای تعمییرات بخش تعلیق تانکها و خودروهای نظامی بسیار ایده ال است به این شکل که توسط جرثقیل خود جلو یا عقب خودرو را از زمین بلند میکند تا امکان مشاهده و تعیین مکان و‌نوع آسیب دیدگی خودروی زرهی اسیب دیده امکانپذیر باشد

خودرو از یک وینچ پر قدرت با توان کشندگی 30 تن که دارای سیم بکسلی به طول 90 متر است که برای کشیدن خودروهای به گل نشسته یا غرق شده و یدک کردن انها بسیار مناسب است سوای از وینچ‌اصلی یک وینچ کمکی هم وجود دارد که تمامی تجهیزات و سیستم ان از وینچ اصلی جدا و کاملا مستقل عمل میکند

نه هنوز تمام نشده تازه اول شرح طول و دراز قابلیت و توانایی های این خودروی منحصر به فرد است که بی اغراق یک شاهکار صنعتی است

خودرو بعنوان بیل مکانیکی دارای یک بازوی پر قدرت است که ظرفیت پاکت ان ( همان بیل سر بازو ) 1/3 متر مربع است و توان عمق حفاری ان هم تا 4/5 متر است و قادر است گودال یا کانال هایی به عمق 4 تا 4/5 متر حفر کند حداکثر توان بیل ان 300 متر مکعب در ساعت است

خودرو در نقش بولدوزر دارای یک تیغه لودر است ( اینجا یک مسئله وجود دارد، اغلب خودروهای مهندسی وبهتر بگوییم تقریبا همه انها دارای یک تیغه هستند ولی تفاوت این است که تیغه دیگر خودرو ها بسیار نازک و تنها برای تثبیت و جلوگیری از عقب رفتن خودرو بکار گرفته میشوند و توان حرکت به طرفین خودرو را ندارد فقط یک میزان محدود بالا و پایین میشوند ، ولی تیغه این خودرو دقیقا برای کاربری بعنوان بولدوزر طراحی شده لذا اولا تیغه بسیار پهن و دارای قوس در وسط خود جهت سهولت در هموار کردن زمین است و از ان گذشته به تمامی جهات شامل پایین  و بالا و طرفین حرکت میکند و دقیقا همان قابلیتی را که تیغه‌بولدوزرها دارد این خودرو هم همان کار را انجام میدهد) که با استفاده از تیغه خود توان هموار کردن و ایجاد جاده های خاکی تسطیح خاک برای تیغ انداختن و جمع کردن گل و لای به طرفین و از بین بردن موانع ایذایی مانند سیم خاردار و پر کردن گودالها همچنین ایجاد خاکریز را دارد

از ان گذشته بعنوان لنگر ایجاد تعادل در حالت جرثقیل و مهار جهت جلوگیری از حرکت خودرو در زمان استفاده از وینچ و بیل مکانیکی نیز استفاده میشود  زیرا تیغه خودرو از الیاژی بسیار مقاوم و در عین حال سنگین تولید شده همچنین بر خلاف تیغه های دیگر ماشین آلات مشابه ، لبه های تیغه که در معرض تماس با زمین است با یک لایه از الیاژی مقاوم تقویت شده

دیگر استفاده این خودرو استفاده از مته پیکور در نوک بازوی بیل مکانیکی است که پس از برداشتن پاکت مته پکور را بر روی بازو نصب میکنند که تبدیل به یک مته و چکش بسیار قدرتمند جهت تخریب سازهای بتن مسلح و سنگهای بسیار بزرگ و مستحکم میشود

همچنین میتوان از بازوی بیل مکانیکی بعنوان یک جک هیدرولیک قوی برای بلند کردن ابزاری که جرثقیل بخوبی پاسخگوی انها نیست بهره گرفت که در این حالت حداکثر توان بلند کردن بازوی بیل مکانیکی 4/5 تا 5 تن میباشد

دیگر نقشی که برای این خودرو در نظر گرفته شده است پاکسازی میادین مین و ایجاد معبری امن برای عبور نفرات و خودروهای خودی است ، شنی های این خودرو توان تحمل انفجار مین های ضد نفر و ضد خودروهای سبک را دارد کف خودرو نیز برای مقابله با بمب های کنار جاده ای تقویت شده و توان تحمل انفجار را تا ۸ کیلو گرم تی ان تی را دارد  ، بهمین دلیل بخوبی در مقابل انفجارهای میادین مین از خدمه محافظت میکند در صورت برخورد با میادین مین خودرو توسط تیغه لودر خود اقدام به پاک نمودن و جمع اوری مین ها میکند

دیگر کارایی خودرو در ایجاد اتش پشتیبانی از پیاده نظام توسط اسلحه خود است خودرو دارای یک قبضه مسلسل 12/7 میلیمتری کنترل از درون خودرو است که میتوان انرا با تسلیحات دیگری از جمله مسلسل 7/62 ، نارنجک انداز 40 میلیمتری و حتی توپ 20 میلیمتری تعویض کرد و از خودرو برای پشتیبانی اتش بهره گرفت

دیگر کارایی خودرو توان حمل بار است روی قسمت موتور سکویی وجود دارد که برای نصب یک بخش حمل بار در نظر گرفته و طراحی شده که میتوان تا حدی که گنجایش محفظه حمل بار اجازه دهد با ان وسایل مورد نیاز را جابجا کرد که در مقاطعی که خودرو بعنوان تعمییرگاه سیار بخدمت گرفته میشود این بخش بکار می اید و برای حمل ابزار کار و قطعات یدکی مورد نیاز بسیار مناسب است خصوصا که برخورد گلوله های سلاح های سبک و ترکش گلوله های توپ و خمپاره از بدنه محفظه حمل بار هم عبور نمیکند و بخوبی ایمن است

در جنگاوران بخوانید  خودروی مین کوب BMR-3M

این خودرو از حفاظتی برابر با تانک لئوپارد 1 برخوردار است و قابلیت نصب زره ماژولار را نیز دارد که بصورت بلوک های زره اضافه و یا قطعات زره واکنشی قابلیت نصب دارد که تقریبا این خودرو با حداکثر زره خود تقریبا در برابر اغلب سلاحهای ضدتانک را دارد از خودرو میتوان بعنوان جان پناه برای نفرات پیاده نظام نیز بهره گرفت

در کل یکی ازویژگی های شاخص این خودرو که ان را ممتاز نموده این است که تمامی تجهیزات خودرو ماژولار است و خودرو بعنوان سکویی برای نصب طیف گسترده ای از تجهیزات ماژولار طراحی گردیده است بدینصورت این قابلیت وجود دارد حتی کاربر خارج از این مجموعه که بر شمرده شد نیز مطابق با نیاز خود از ابزار دیگری نیز بر روی خودرو بهره بگیرد ، سیستم سلاح نیز دقیقاهمین گونه است و شما میتوانید بسته به نیاز خود طیف گسترده ای از تسلیحات سبک و‌نیمه سنگین رابر روی خودرو نصب کنید

کاربری خودرو انچنان راحت و سریع است که برای استفاده در هر نقشی نیاز به اماده سازی و فراهم کردن مقدمات ندارد و حداکثر خودرو ظرف 5 دقیقه اماده انجام ماموریت میشود

از ان گذشته تمامی دسته لیور ها و دستگیره های کنترل و کاربری ابزار در داخل کابین خودرو است و خودرو توسط نمایشگری با وضوح بسیار بالا و از طریق دوربین هایی که در تمامی قسمت های خودرو قرار گرفته یک تصویر یکپارچه و بسیار واضح از اطراف خودرو در اختیار خدمه قرار میدهد تا بدون نیاز به خروج از درون خودرو وظایف محوله را انجام دهند

این سیستم اپتیکی از توان دید شبانه هم برخوردار است و همچنین قابلیت بزرگنمایی خیلی بالایی دارد که میتواند تا شعاع بالایی تمامی مناطق اطراف خودرو را در دید خود داشته باشد

شاخصه بعدی ویسنت 1 سیستم تعلیق پیشرفته و بسیار انعطاف پذیر ان است که از نوع هیدروپنوماتیک است و قابلیت تحمل شوک های شدید ضربه ای مانند پرت شدن خودرو از ارتفاع و فشار یکباره به سیستم تعلیق را دارد

در کل واقعیت بی اغراقی که در مورد این خودرو وجود دارد این است که خودرو یک پکیج بسیار کامل از انواع تجهیزات مهندسی و راهسازی را ارائه میدهد و بتنهایی در حد چند خودروی راهسازی دارای کارایی میباشد این خودرو قادر به انجام وظایف ، بیل مکانیکی ، گریدر ، بولودزر ، وینچ ، کامیون ، مین روب ، یدک کش ، مته پیکور ، و‌ خودروی مکانیزه است و همچنین بدلیل ویژگی ماژولار خودرو این قابلیت را در اختیار کاربر قرار میدهد که بسته به نیاز خود اقدام به طراحی تجهیزاتی جدید برای نصب بر روی خودرو کند حتی میتوان بر روی این خودرو لانچر موشک ضد زره ویا تجهیزات سبک دفاع هوایی هم نصب کرد زیر با برداشتن محفظه حمل بار فضای بسیار وسیعی در بالای خودرو وجود دارد که قابلیت نصب انواع سیستم های سلاح را دارد

گذشته از اینکه بصورت استاندارد یک پایه جهت نصب تسلیحات سبک و نیمه سنگین بر روی خودرو وجود دارد

اما اگر بخواهیم به شاخص ترین ویژگی خودرو اشاره کنیم اگرچه تمامی این ویژگیها بسیار شاخص هستند ولی ویژگی منحصر به فرد خودرو حفاظت بالای خودرو از سرنشین ها است که در حد تانک اصلی میدان رزم لئوپارد دارای حفاظت و زره است که از این نظر درمیان تمامی خودرو های مشابه از همگی برتر است و این برای خودرویی که باید در زیر اتش مستقیم دشمن اقدام به ایجاد سنگر و جان پناه برای نیروهای خودی و باز نمودن معابر و شکستن استحکامات دشمن کند بسیار ویژگی ممتازی است تمامی بدنه خودرو درداخل کابین با یک آستر مخصوص پوشیده شده که وظیفه ان مقابله با شوک های موج انفجار است و اجازه عبور هیچ‌گونه شوک و یا موج انفجار پس از مورد اصابت قذار گرفتن خودرو را نمیدهد

در وهله بعد موتور مناسب و پر قدرت خودرو است که این قابلیت را فراهم میکند که بتوان تجهیزاتی جدید هم بر مجموعه ابزار نصب شده بر روی خودرو اضافه نمود موتور خودرو نزدیک به ۱۰۰ اسب بخار قدرت بیشتری از تانک لئوپارد 1 فراهم میکند

همچنین خودرو از محافظت کامل در برابر آلودگی های  شیمیایی و هسته ای برخوردار و دارای سیستم آتش نشانی اتوماتیک است

جالب اینکه ویسنت 1 اغلب سفارشات خود را از کشورهایی دریافت کرده که خود از تولید کنندگان برتر و کشورهای صنعتی دنیا بشمار میروند که این خود معرف کیفیت بسیار بالا و کارایی این زره پوش مهندسی است

در مورد سایر ویژگی های خودرو هم باید بگوییم که خودرو در سال ۲۰۰۸ معرفی و وارد خدمت شد این خودروی 47 تنی توان حمل و جابجایی زره پوشهایی تا وزن ۵۰ تن را دارد که اغلب تانکهای فعلی در این لیست جا میگیرند  شیب استاندارد برای خودرو در جاده تا 60 درجه و شیب جانبی 30 درجه میباشد خودرو بدون اماده سازی توان عبور از رودخانه هایی به عمق 2 متر را دارد

پس از دانمارک که این خودرو را تحویل گرفت ارتش المان نیز ان را سفارش داد ، نیروهای مسلح کانادا مشتری بعدی بود که ابتدا یک سفارش 12 دستگاهی داد ولی بعد ان را به 17 دستگاه افزایش داد

ایالات متحده ، اتریش ، لهستان، مصر و برخی دیگر از کشورها هم در حال بررسی این وسیله مهندسی کارامد هستند

پیش بینی میشود این خودرو بتواند بازار فروش فوق العاده ای را بدست اورد زیرا این خودرو برای پشتیبانی از تانکهای لئوپارد توسعه یافته وبرای تمامی کشورهای دارنده تانک لئوپارد گزینه مناسب است از ان گذشته بخاطر برخورداری از کارایی مناسب سایر کشورها نیز علاقمند بخدمت گرفتن ان هستند

نوشته های مشابه

‫25 نظرها

      1. سلام جناب تارخ.من البته میدونم نویسنده مقاله اچ3 شما نیستید ولی بخاطر صاحبنظر بودنتون خواهش میکنم به تناقضی که دراون مقاله برام پیش اومده وبعنوان سوال هم درهمون مقاله مطرح کردم پاسخ بدید.متشکرم.

  1. سلام روسیه چندسالیست برخی از خودروهای رزمی و مین روب بدون سرنشین رو طزاحی کرده که جالبه حتی در سوریه هم از اونا استفاده کرده.حالا دقیقا نمیدونم چرا غرب زیاد مثل روسیه بدنبال تجهیزات زرهی بدون سرنشین نمیره.

    1. اقا شاهین . بیشترین تانک رو در ناتو ارتش ترکیه داره با 3200 فروند تانک . تانک های ارتش ترکیه ساخت المان و امریکا هستن . که تمام این تانک ها توسط شرکت های ترکیه بروزرسانی شدن . در ضمن ترکیه دارای بزرگترین کارخانه ساخت تانک در ناتو هستش . موضوع جالب این هستش که ترکیه در تعداد تانک در تمام ارتش های جهان رتبه هفتم داره . یعنی امریکا و انگلیس و المان و کشورهای غربی از ترکیه کمتر تانک دارند و رتبه ترکیه هم هفتم هستش در جهان در تانک . به نظر می یاد ناتو زیاد به داشتن تانک علاقه نداره .

      1. یکم تعصبت رو بذار کنار ، در کنارش مطالعت رو ببر بالا ،بعد بیا مطلب بذار . آمریکا بیش از هشت هزار تانک فعال داره .

        1. امریکا 8 هزار تانک داره ؟!!! عجب . دوست عزیز من مطلب که بالا بهش اشاره کردم اماری هستش که خوده ناتو اعلام کرده . در ضمن ارتش ترکیه بزگترین ارتش ناتو بعد امریکاست . این رو هم ناتو اعلام کرده . من نمی دونم این هشت هزارتا تانک از کجا اوردی فکر می کنم اشتباهن به جای هواپیماهای ارتش امریکا . تانک خوندی. بهتر هستش به امار ناتو مراجعه کنید.نیروی هوای ترکیه هم سومین نیروی هوای ناتو بعد از امریکا و انگلیس هستش . این هم امار ناتو هستش . در ضمن من فقط تانک های ارتش ترکیه رو اعلم کردم . ارتش ترکیه در ضمینه خودروهای زرهی هم در ناتو مقام اول داره . توصیه من با شما این هستش کمی دقت کنید . البته یک مطلبی هم در اینترنت هستش که پنتاگون ارتش ترکیه رو چهارمین ارتش قدرمند جهان می دونه گزارشی که پنتاگون برای ترکیه در سال 2018 تهیه کرده بود . البته این گزارش محرمانه بود . ولی بعضی اطلاعاتش منتشر شد . در ضمن نه پنتاگون این گزارش رو تایید کرده نه تکذیب . این گزارش به درخواست دولت امریکا به صورت محرمانه تهیه شده بود تا دولت امریکا تصمیم خودشو در مورد لغو عضویت ترکیه در ناتو بگره . که دولت امریکا تصمیم گرفت ترکیه به عضویتش در ناتو ادمه بده با این گزارش . من نمی دونم این گزارشی که در رسانه ها منتشر با زبان پنتاگون منتشر شده درست هستش یا نه. ولی در این گزارش پنتاگون ارتش ترکیه رو به شدت قدرتمند معرفی کرده . این گزارش در رسانه های ترکیه منتشر شد . و امریکا هم بهش عکس عمل نشون نداد . بعید هستش گزارشی با نام پنتاگون منتشر بشه و جعلی هم باشه امریکا عکس عمل نشون نده .

          1. ارتش امریکا8000 تانک ابرامزداره که البته همه اینها بدون شک عملیاتی نیستند ولی میتونه طی یک سال تا 13000 تانک به خدمت برگردونه.. تانک مثل جنگنده نیست نیاز نیز عملیاتی باشه یک جا ولش میکنن لازم شد به سرعت به خدمت بر میگرده

          2. آقای مهدی ، واقعا گفته هاتون اینقدر سطح پایین هست که بحث کردن در موردش هیچ فایده ای نداره . ضمن اینکه اینجا یه سایت نظامی ایرانی هست نه ترکیه ای . ترکیه ای که تنها افتخارش تو این صد سال تجزیه شدن عثمانی و کوچک شدن کشورش تا حدی که نصف ایران هم نیست . دیگر افتخارش حمایت از تروریست های داعش و جبهه النصره در سوریه و البته شکست قطعیش در سوریه بود . حالا هم جدیدا هوای لشکر کشی به لیبی رو کرده که البته به نظر من بهترین اتفاق ممکن برای ایران هست . جنگ شغال ها ، از یه طرف ترکیه ، از یه طرف مصر و عربستان و امارات . خیلی خوب میشه شغال ها بیفتن جون هم . البته مطمئن هستم ترکیه پیروز این جنگ نیست و در بهترین حالت طرابلس رو نگهداره

      2. اقا مهدی یعنی نشد کسی در موردی نظر بده و شما اون رو به ترکیه ربطش ندی.یه جورهایی دارم فکر میکنم شمای عزیز اهل کشور ترکیه هستی نه ایران.من با پان ترکها مراوده داشتم ولی اونها هم به اندازه شما دم از ترکیه نمیزنن.اگر واقعا ایرانی هستید به نظرم اینقدر سنگ یه کشور دیگه رو به سینه زدن درست نیست حالا میخواد هرچقدر که مطالبی که شما عرض میکنید درست و مطابق با واقعیت باشه.
        بنده این مطالب رو صرفا به عنوان یه هموطن عرض کردم و امیدوارم ناراحت نشده باشید.

  2. سلام آقای تارخ . لطف کنید از عملیات شکست طبس یه مطلب بذارید . چون یه عده میگن شوروی هواپیماهای آمریکا رو منهدم کرد . میشه موضوع رو روشن کنید . اگه این مقاله شما طول میکشه میشه همین جا شما گفته اونا رو رد یا تایید کنید ممنون

  3. خودرو جالب و كارآمدي است هر كشور با نيروي زرهي گسترده و عوارض طبيعي گوناگون و سخت ( مثل ايران) به چنين وسيله اي نياز دارد ضمنا در تصاوير رنگ استتار خودرو زرهي با توجه به نياز هر منطقه به خوبي طراحي شده است برخلاف -بعضي -ادوات زرهي ايران كه حتي در مانور و رژه هم شركت ميكنند ولي انگار توسط مربي نقاشي مهدكوك رنگ آميزي شدند!

  4. با عرض سلام
    آيا ماوريك a,b از روبرو قادر به اندام تانكهاي پيشرفته همراه با زره واكنشي همچون چلنجر ابراهام لئوپارد ارماتا هستند؟

  5. سلام.
    با تشکر از زحمت. شما. همان طور دوست عزیز گفتند مقاله ای در مورد طبس و. قضیه ارامکو. بنوسید

    1. سلام . یه سوال بی ربط .روی موتور اوج چقدر میشه کار کرد.میشه یه نمونه بزرگتر و پرقدرت تر ساخت .یا مدل توربو فن یا توربو شفت . کدوم از لحاظ فنی امکان داره و کدوم بصرفه هست

      1. سلام این موتور جای توسعه بیشتر نداره..به شکل کلی یک موتور حتی روش کار بشه در نهایت فوقش 2000 پاوند رانش بیشتر فراهم بکنه زیرا اصلا حجم بزرگی هم نداره

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن