زیر دریایی

زیردریایی های کلاس سانتاکروز

زیردریایی های کلاس سانتاکروز

بررسی کامل و معرفی زیر دریایی های کلاس سانتاکروزساخت کشورآرژانتین

مینا گلرو

زیردریایی های سانتاکروز در واقع زیر دریایی های پروژه TR-1700 ساخت کشور آلمان است که نسخه بروز شده و ارتقا یافته پروژه TR-1400 بود که برای خدمت در نیروی دریایی آرژانتین توسعه یافت ابتدا قرار بر تولید 4 فروند از این زیر دریایی در آرژانتین و خرید دو فروند بشکل آماده از آلمان بود ، و برنامه ریزی شد این زیر دریایی ها در حوضچه های نوردسویک‌گارسیا در بوئیرس آیرس مونتاژ شوند

این زیر دریایی ها را میتوان فرزند زیر دریایی های TR-1400 دانست که  ساخت شرکت کشتی سازی تیسن در بندر امدین Emden آلمان است این شرکت سازنده زیر دریایی هایی مانند TR-1700 ،  TR-1400 ، تایپ 207 و تایپ 210 است از دیگر تولیدات این کمپانی ساخت حوضچه ها و سایر زیر ساخت های مونتاژ زیر دریایی در بوئیرس آیرس هم بود هم چنین مینی زیر دریایی های ویژه امداد و نجات الکتریکی هم از جمله تولیدات این شرکت آلمانی است

این زیر دریایی ها جزو پر سرعت ترین زیر دریایی های دیزل الکتریک در دنیا بودند

در بخش پیشرانه وانتقال قدرت ، زیر دریایی از یک دستگاه موتور الکتریکی زیمنس بهمراه چهار دستگاه موتور دیزل MTU بهره میبرد که به یک شفت متصل بود و از طریق شفت قدرت به پروانه منتقل میشد و زیر دریایی از توان حداکثر دامنه برد 22000 کیلومتر با سرعت 15 کیلومتر در ساعت برخورداربود همچنین در هر زیر دریایی 8 عدد باطری سلولی لیتیومی نصب شده بود

در بخش الکترونیک از یکدستگاه رادار چند منظوره تامپسون CSF برخوردار بود که جهت جستجو و کشف اهداف هوایی از آن بهره میگرفت

برای کشف شناورهای زیر سطحی هم یکدستگاه سونار فعال ساخت اطلس الکتریک و یکدستگاه سونار غیر فعال سینترا DUUX-5ساخت کمپانی تامپسون بهره میبرد

در سال 1982 تولید اولین نسخه های زیر دریایی در کشور آلمان شروع شد و پس از تحویل دو فروند اول قرار شد ساخت چهار فروند دیگر هم در آرژانتین آغاز شود که در  1982 این پروژه کلید خورد و در ژوئن سال 1983 ساخت دومین نسخه هم  کلید خورد قرار بود ساخت دو نسخه آخر هم در اکتبر سال 1984 و نوامبر سال 1985 شروع شود

بگونه ای برنامه ریزی شده بود که پس از پایان برنامه ساخت هر زیر دریایی بلافاصله پروژه ساخت دیگری را شروع کنند ولی  در دهه  ۸۰ میلادی دولت آرژانتین با مشکلات اقتصادی گسترده و رکود بزرگی دست به گریبان شد که موجب شد این کشور نتواند به تعهدات مالی خود خصوصا تعهدات ارزی که عمدتا خارجی بودند عمل کنند و به همین علت در حالیکه دو فروند زیر دریایی در دست ساخت نیمه کاره بودند ابتدا تولید دو نسخه آخر کنسل شد ولی مدتی بعد پروژه دو فروند نیمه کاره هم متوقف شد انهم در شرایطی که دو فروندی که در دست ساخت و نیمه کاره بودند نسخه سوم 53  درصد و نسخه چهارم 30 درصد از عملیات ساخت را هم پشت سر گذاشته بودند در نهایت  پیمانکاران آلمانی پروژه ادامه کار را معلق نمودند این در حالی بود که بخش اعظم قطعات و کیت های اصلی دو زیر دریایی هم از طرف شرکت المانی تحویل داده شده و در انبارهای بوئیرس آیرس قرار داشتند در نهایت پس از جلساتی بین شرکت های اصلی المانی درگیر در پروژه و مسولان وزارت دفاع ارژانتین قرار بر این شد که پروژه دو فروند نیمه کارهم  در کل کنسل شود و البته پس از پرداخت بدهی ها به شرکت های المانی دو زیر دریایی ساخته شده اوراق و پس از قطعه ، قطعه شدن بهمراه انچه که از تجهیزات تحویل گردیده بعنوان منبع لوازم یدکی برای زیر دریایی های درخدمت استفاده گردد مدتی هم برنامه فروش آنها بصورت نیمه کاره به تایوان هم مطرح بود که در نهایت انجام نشد

در جنگاوران بخوانید  زیر دریایی کلاس فاتح

البته شایعاتی در مورد ادامه تکمیل دو زیر دریایی نیمه کاره نیز وجود داشت که در فوریه سال 1996 با فروش حوضچه های ساخت به یک شرکت کشتی سازی رسما پروژه خاتمه یافت

زیر دریایی های کلاس TR-1700 در زمان خود یک مفهوم بسیار پیشرفته از شناورهای زیر دریایی دیزل الکتریک ارائه داد

این زیر دریایی دارای سرعت بسیار زیادی در بین زیر دریایی های دیزل الکتریک بود و توان عمق روی آن هم بسیار بالا بود همچنین میزان بقاپذیری و سوپلای این نسخه اگرچه 30 روز تعریف شده ولی تا 70 روز هم توان استقامت دارد

این زیر دریایی ها از سیستم بارگذار اژدر بهره میبردند که به میزان بسیار بالایی سرعت بارگذاری مجدد اژدر و اماده شدن برای شلیک مجدد را کاهش میداد و به مدت زمان 50 ثانیه برای اماده شدن لوله اژدر برای پرتاب دوباره رسانده بود

همچنین از توان لازم برای انتقال و پشتیبانی از عملیات نیروهای ویژه هم برخوردار بود و ازتوان میزبانی و حمل یک دستگاه مینی زیر دریایی امداد و نجات برقی برخوردار بود که میتوانست برای انجام عملیات توسط نیروهای ویژه هم بخدمت گرفته شود

شرکت المانی تیسن که سازنده این زیر دریایی ها بود ، نسخه ای از TR-1700  را به استرالیا جهت مونتاژ ‌بعنوان کلاس کالینز پیشنهاد کرد این نسخه دارای سیستم تحت فشار اصلاح شده بود و طول ان 6 متر کشیده تر و نیم متر عرض ان بیشتر از زیر دریایی های در خدمت آرژانتین بود که در نهایت هم به توافق نرسیدند و استرالیا به سراغ زیر دریایی سوئدی واستر گوتلند یا برنامه 471 ساخت شرکت Kockums که در واقع بخش صنایع کشتی سازی کمپانی ساب سوئد است رفت و ان را بعنوان کلاس کالینز تولید کرد که در مجموع 6 فروند کلاس کالینز تولید شد

در این تصویر به خوبیشش لوله اژدر افکن این زیر دریایی در جلو مشخص است

هر دو زیر دریایی سانتاکروز و سان خوان پس از تحویل در بندر مار دلپلاتا استقرار داشتند که مرکز عملیات زیر سطحی نیروی دریایی ارژانتین بحساب می آید و مسولیت نبردهای زیر سطحی را بر عهده دارد در سال 1999 زیر دریایی سانتاکروز برای دریافت ارتقا و تعمییرات میان خدمتی از خدمت خارج شد و چون آرژانتین فاقد حوضچه های تعمییراتی بود به برزیل اعزام و تا سال 2001 در دست تعمییر و نگهداری بود قرار  بود که زیر دریایی دوم هم چنین آپدیتی را دریافت کند ولی مشکلات اقتصادی آرژانتین اجازه چنین چیزی را نداد

مواردی که  در ارتقای این زیر دریایی انجام گردید تعویض موتور های اصلی زیر دریایی و بروز رسانی سونار فعال و سونار غیر فعال زیر دریایی بود

در بخش تسلیحات هم سلاح اصلی این زیر دریایی اژدرهای آلمانی سونار فعال مارک‌37 و همچنین اژدر کنترل سیمی SST-4  که هر دو اژدر ساخت آلمان هستند ، بود

مارک 37 یک اژدر سونار فعال است و  دارای یک کلاهک 150 کیلوگرمی است که دایره برد اژدر هم  میتواند کلاهک را تا نهایتا28 کیلومتر حمل کند

در جنگاوران بخوانید  زیر دریایی های کلاس دلفین

در کل زیر دریایی های کلاس سانتاکروز از سال 1984 وارد خدمت شدند و دارای 29 خدمه است که از توان جابجایی 2116 تن در سطح و 2264  تن   در حالت غوطه وری کامل برخوردارند عمق قابل دستیابی زیر دریایی بصورت استاندارد 270 متر است که رقم بسیار خوبی است

زیردریایی های کلاس سانتاکروز دارای 66 متر طول ، 7/3 متر عرض و 6/5 متر ارتفاع است  و حداکثر سرعت زیر دریایی در سطح 15 گره و در عمق 25 گره است

در بخش پیشرانه از چهار موتور دیزل دویتس  آلمانی با قدرت هر موتور 705 اسب بخار و یک ژنراتور برقی با توان 850 اسب بخار قدرت نیرو میگیرد که ژنراتور نیروی مورد نیاز خود را از باطری های لیتیومی تامین میکند

در بخش سلاح  هم دارای 6  لوله اژدر افکن 533 میلیمتری است و در اژدر خانه شناور 22اژدر ذخیره یا بجای اژدر 34 مین دریایی حمل میکند

در مجموع  قرار بود 6 فروند از این زیر دریایی توسط آرژانتین بخدمت گرفته شود که شامل  آ- آر- آ سانتاکروز  که در 18 اکتبر 1984 با شماره بدنه S-41 بخدمت گرفته شد این زیر دریایی در حال حاضر در خدمت است

آ-آر-آ سان خوان  در 19 نوامبر 1985 با شماره بدنه S-42 وارد خدمت شد این زیر دریایی در جریان یک برنامه گشت عادی در 23 نوامبر 2017  بیکباره ارتباط خود را با پایگاه از دست داد و مفقود شد یک فروند از زیر دریایی های هسته ای ایالات متحده که نزدیک به 200 کیلومتر با محل مفقود شدن زیر دریایی آرژانتینی فاصله داشت اثرات و ناهنجاری های صوتی دریافت نموده بود که رایانه زیر دریایی بعد از بررسی و تحلیل داده ها انرا مربوط به یک انفجار بسیار بزرگ درعمقی بیشتر از 50 متری عنوان نمود که محتمل ترین گزینه این است که انفجاراژدر در انبار مهمات شناور باعث انفجار بزرگتری شده که به انهدام زیر دریایی منجر شده است ، در نهایت سال ۲۰۱۸ لاشهزیر دریایی را در 100 کیلومتری از ساحل پیدا نمودن که دچار انفجار شده بود

لاشه این زیر دریایی در عمق970 متری اقیانوس
سان خوان…و خدمه کشته شده ان

آ‌ آر آ سانتافه با شماره بدنه S-43 این زیردریایی 50 تا 60 درصد عملیات ساخت آن انجام گرفته که مصادف با بحران اقتصادی دهه 1980 میلادی شد و ادامه عملیات ساخت ان متوقف شود

آرژانتین چند بار قصد داشته آنرا تکمیل کند ولی آنچه مسلم است این زیر دریایی هرگز تکمیل نشد مدتی هم آرژانتین قصد داشت این زیر دریایی را بهمراه خواهر نیمه کاره اش را به تایوان بفروشد تا در این کشور تکمیل و بخدمت گرفته شود که این موضوع هم محقق نشد

آ-آر-آ سانیاگو‌دل آسترا با شماره S-44 این زیر دریایی در زمان توقف برنامه 30 درصد از مراحل ساخت را پشت سر گذاشته بود این زیردریایی بهمراه سانتافه قرار بود به صورت نیمه ساز فروخته شوند ولی در نهایت این زیر دریایی اوراق و بعنوان منبع قطعات یدکی مورد استفاده قرار گرفت

زیر دریایی های شماره S-45  و S-46 هم هرگز شروع نشد

نوع :  زیر دریایی دیزل الکتریک‌

ماموریت : گشت های دریایی و دفاع از سواحل و ناوگان دریایی خودی و اجرای عملیات مین ریزی

استقامت دریایی : بصورت اسمی 70 روز حداکثر بصورت عملی 30 روز

تسلیحات 6 لوله اژدر 533 میلیمتری و 22 اژدر در انبار مهمات و تا 34 مین دریایی بجای اژدر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن