در دهه 1970 موجی بین قدرت های نظامی برای رفتن به طرف زیر دریایی اتمی راه افتاده بود. این زیر دریای ها اگرچه برد نامحدود داشتند و هرچقدر لازم بود زیر اب باقی می ماندند ولی برای اکثر کشورها دست یابی به زیر دریایی اتمی ممکن نبود و حتی اگر هم ممکن بود هزینه عملیات انها بسیار بالای بود و برای عملیات در اب اقیانوس طراحی شده بودند.
نیروی دریایی المان بر اساس تجربه استفاده از زیر دریایی تایپ 206 که یک زیر دریای دیزل برای اب های کم عمق بود به دنبال زیر دریایی جدید بود که بتواند برای گشت های ساحلی از ان استفاده کند و در اب های کم عمق دریایی ادریاتیک و شمال مورد استفاده قرار بگیرد. این زیر دریایی باید هزینه عملیاتی کمی داشته باشد و المان امیدوار بود بتواند مشتریان خارجی زیادی برای ان کسب کند
در واقع المانها بر عکس فرانسه انگلستان و امریکا نه سلاح اتمی داشتند که نیاز به زیر دریایی اتمی برای پرتاب موشک باشند و نه در خارج محدوده کشور خود عملیاتی انجام می دادند که نیاز به برد بالا داشته باشد از این رو زیر دریایی دیزل برای انها بهترین گزینه بود
زیر دریایی جدید در سال 1971 وارد خدمت شد و بانام تایپ 209 شناخته شد و همچنان در حال تولید است
تایپ 209 طی چهار دهه بارها ارتقا یافته و در خط تولید به خود ارتقا و بهسازی دیده از این رو پنج مدل از ان ساخته شده که از تایپ 209-1100 ، 209-1200، 209-1300، 209-1400 و در نهایت تایپ 209-1500 نامیده می شود . امروزه تنها تایپ 1400 در حال تولید است انهم برای نیروی دریایی مصر ولی اگر مشتری دیگر نیز پیدا شود از تایپ 1500 نیز ساخته می شود (البته اندونزی نیز این زیر دریایی را سفارش داده ولی در کره جنوبی ساخته می شود)
زیر دریایی بسته به مدل بین 1207 تا 1810 تن وزن دارد و طول ان از 54 تا 64 متر است و معمولا 33 خدمه دارد(نصف زیر دریایی کلاس کیلو وزن دارد). زیر دریایی دارای بدنه فلزی با بایه درون پلاستیکی برای مانع شدن از انتشار صدا به بیرون است . زیر دریایی دارای دو مخزن هواگیری و اب گیری در بالای بدنه است که سرعت شیرجه زیر دریایی را افزایش می دهد
از چهار موتور دیزل الکترونیک المانی MTU 12V 396 با 5000 اسب بخار قدرت می گیرد که هر چهار موتور توسط سامانه انتقال قدرت به یک ملخ هفت تیغه متصل است . البته این موتور در نسخه 1100 تا 1400 دارای قدرت 5000 اسب بخار است ولی در نسخه 1500 دارای قدرت 6100 اسب بخار است . این زیر دریایی می تواند بر روی اب با سرعت 20 کیلومتر بر ساعت و در زیر با سرعت 42 کیلومتر برساعت حرکت کند. با در نظر گرفتن سوخت داخلی زیر دریایی دارای برد 20000 کیلومتر روی اب و 15000 کیلومتر زیر اب است البته هر دو عدد با سرعت 20 کیلومتر بر ساعت است .
زیر دریایی دارای چهار باتری هر کدام با 120 سلول ذخیره نیرو است که که توسط چهار ژنراتور متصل به موتور شارژ می شوند. همچنین دو موتور الکترونیک نیز برای مواقع که موتور اصلی از دور خارج می شود ویا برای مواردی که نیاز به تولید نیروی بیشتر ویا گهگاه صدای کمتر تعبیه شده است .زیر دریایی تا یک هفته میتواند زیر اب باقی بماند و با در نظر گرفتن سوخت 50 روز میتواند عملیات انجام دهد و تا عمق 250 متر پایین برود
زیر دریایی دارای سونار CSU 90 ساخت المان برای فعالیت در حالت فعال و غیر فعال برای کشف زیر دریاها ویا شناور های دشمن است و بر روی دکل خود در نسخه های که تا دهه 1980 تولید می شد دارای پیرسکوپ بود ولی از ان دهه به بعد مجموع اپتیکی شامل دوربین مدار بسته با قابلیت درشت نمایی و دوربین دید حرارتی نصب شده است. نسخه 1400 و 1500 دارای دوربین دید حرارتی نسل سوم و مسافت یاب لیزری نیز هستند. همچنین یک رادار در باند ال نیز بر روی برجک زیر دریایی برای کسب اهداف هوایی و دریایی می باشد. این رادار را میتوان مانند پیرسکوپ بالا داد و از روی سطح اب المان و دریای را جستجو کرد(همه زیر دریای ها چنین رادار دارند). زیر دریایی از سامانه الکترونیک UME-100 به عنوان هشدار دهنده رادار و همچنین برای جمع اوری علائم الکترونیکی دشمن بهره می برد
تایپ 209 دارای 8 لوله اژدر افکن 533 م م در جلو بدنه است که چهار لوله در دو سمت دماغه قرار دارد . این زیر دریایی میتواند اژدر های از نوع AEG-SUT Mod-1 با سامانه هدایت سیمی را شلیک کند که فرامین هدایت سونار زیر دریایی را از طریق سیم به انها منتقل می شود . 14 اژدر در درون بدنه زیر دریایی حمل می شود .. از نسخه 1300 به بعد این زیر دریایی ، توان پرتاب موشک ضد کشتی اگزوست یا هارپون را از لوله اژدر افکن خود یافته است. این موشک با فشار هوا از لوله اژدر افکن خارج شده درون محفظه یا روی اب می اید و بعد شلیک می شود
همان طور که گفته شد تایپ 209 دارای 5 مدل است که از 1100 تا 1500 نامیده می شود . 1100 اولین نسخه تولید بود که نیروی دریایی المان ان را بهره گرفت. با کمی کشیده تر شدن و همچنین افزایش قدرت موتور و سامانه تهویه بهینه شده نسخه 1200 تولید شد که در سال 1972 وارد خدمت شد. نسخه 1300 برای شیلی ساخته شد و در سال 1984 تحویل شد که شامل یک قایق خروج اضطرای از زیر اب در بخش اتقاق اژدر و همچنین لوله پیرسکوپ بلندتر بود، نسخه 1400 درسال 1989 برای برزیل توسعه یافت و دارای طول بیشتر، موتور بهبود یافته، باطری های با عمر و ذخیره بیشتر و همچنین الکترونیک ، رادار و اپتیک بهبود یافته، مدل 1500 برای هند در دهه 1980 توسعه یافت که دارای یک قایق نجات بهبو یافته برای خدمه با هشت ساعت اکسیژن ذخیره است
تایپ 209 یکی از پر فروشترین زیر دریای های غربی است و لیست مشتریان ان طول و دراز
خود ارتش المان در مجموع 9 زیر دریایی را از انواع 1100 و 1200 بین سالهای 1971 تا 1977 به خدمت گرفت که اخرین ان درسال 2011 از خدمت خارج و با تایپ 212 جایگزین شد. ارژانتین دو فروند مدل 1100 را در دهه 1970 دریافت کرد و در جریان جنگ فارکلند دسته کم سه بار اژدر هدایت سیمی اس اس تی 4 را به طرف ناو های انگلیسی شلیک کرد ولی اژدر بعد از خروج از لوله اژدر افکن ارتباط خود را با واحد اتش از دست دادند و خطا رفت . بعد از جنگ ازمایشات نشان داد سامانه هدایت دچار مشکل بده و ارتقا یافتند.این تنها استفاده رزمی از این زیر دریایی در جنگ بود . هنوز یکی از دو زیر دریایی تحویلی به ارژانتین عملیاتی است
برزیل پنج زیر دریای این کلاس را از مدل 1400 سفارش داد که بین سال های 1989 تا 2005 طی دو سفارش تحویل رفت و همکنون تنها زیر دریایی برزیل ها است،شیلی در دهه 1980 دو زیر دریایی مدل 1400 تحویل گرفت و در سال 2009 انها را برای پرتاب موشک اگزوست ارتقا داد. کلمبیا نیز دو فروند نسخه 1200 در سال 1975 تحویل گرفت که همچنان در خدمت دارد
اکوداور نیز دو نمونه 1300 را در اواخر دهه 1970 سفارش داد که در سال 2011 یکی از انها را با کمک انگلستان ارتقا داد، یونان با سفارش 8 فروند یکی از بزرگترین مشتریان این زیر دریای است ولی نه بزرگترین.یونان دو نسخه 1100 و 1200 را بین سهای 1971 تا 1972 تحویل گرفتند که هنوز 7 فروند ان در خدمت است ولی با تحویل تعداد بیشتری تایپ 214 انها نیز بازنشسته خواهد شد.هند چهار زیر دریایی را در دهه 1980 از نوع 1500 تحویل گرفت . هند شش فروند را سفارش داد و ولی دو سفارش به خاظر برنامه اتمی هند در سال 1998 لغو شد. پرو در دهه 1970 شش فروند سری 1200 و 1100 سفارش داد و دو فروند انها برای شلیک اگزوست ارتقا یافتند،ونزوئلا دو فروند سری 1300 و افریقای جنوبی سه فروند سری 1400 از دیگر مشتریان این زیر دریایی هستند
ترکیه بزرگترین مشتری این زیر دریایی است و 14 زیر دریایی تایپ 209 از دو سری 1200 و 1400 را بین سال 1976 تا 2008 تحویل گرفت و همکنون تنها زیر دریایی در خدمت ترکها است و توان شلیک موشک هارپون را از زیر اب دارد.
دو کشور کره جنوبی و اندونزی از جمله مشتریان این زیر دریایی هستند ولی نسخه تحویلی با انها با نسخه های معمول فرق دارد. این نمونه را کلاس Chang Bogo می خوانند که در کره تولید شد. در واقع کره به دلیل نیاز متفاوت در برخی از زمینه این نسخه را در داخل با برخی سامانه های توسعه یافته در کره تولید کرد. قرار بود 18 فروند ان تولید شود ولی تنها 9 فروند تولید شد و قرار 9 فروند دیگر به دلیل بحران مالی اواخر دهه 1990 در جنوب شرقی اسیا لغو شد. اندونزی که 3 فروند تایپ 209 را از المان در دهه 1980تحویل گرفت درسال 2011 با همکاری کره جنوبی انها را ارتقا داد
اخرین مشتری این زیر دریایی مصر است که چهار فروند ان را در سال 2012 سفارش داده و تا سال 2018 همگی انها را دریافت میکند
مشخصات
طول:64.4 متر
بلندی:6.5 متر
وزن:1810 تن
موتور: چهار موتور دیزل با قدرت 5000 تا 6100 اسب بخار بستگی به مدل متصل به یک شفت
بیشترین سرعت زیر اب:42 کیلومتر بر ساعت
بیشترین سرعت روی اب:21 کیلومتر بر ساعت
برد روی اب:20000 کیلومتر
برد زیر اب :15000 کیلومتر
عمق : 500 متر به شکل تست و 250 متر به شکل عملیاتی
تسلیحات:هشت لوله ازدر افکن 533 م م با 14 اژدر و در برخی مدل های موشک ضد کشتی هارپون ویا اگزوست
ترجمه: عبدالحمید تارخ
منابع:
https://en.wikipedia.org/wiki/Type_209_submarine
باسلام
میشه لطفا مقاله ای در مورد نحوه پرتاب موشکهای بالستیک از زیر دریایی را در سایت بزارید.
باسپاس.
سلام چشم