هواپیماهای ترابری و سوخت رسان

هواپیمای ترابری C-160 ترانسال

هواپیمای ترابری C-160 ترانسال

در سال 1953 نیروی هوایی فرانسه یک هواپیما ترابری دو موتوره پیستونی با نام  نورد  را به خدمت گرفت. نورد  توسط چندین کشور دیگر از جمله المان غربی نیز خریداری شد. ولی نورد یک ترابری موتور پیستونی بود که تنها توات حمل  8تن بار را داشت.  نیروی هوایی فرانسه و المان غربی خواهان یک جایگزین برای ان شدند که دست کم توان حمل 16  تن بار را داشته باشد و سریعتر  از نورد باشد. در سال 1957 دو  کشور برای طراحی یک  هواپیمای ترابری جدید با هم به توافق رسیدند

در ان زمان لاکهید در حال تولید به خدمت سی 130 بود که یک گزینه مناسب  بود ولی این دو کشور تریجه  دادند طرحی برای خود توسعه دهد. فرانسه خواهان یک طرح چهار موتوره بزرگ بود تا بتواند نقش یک ترابری  راهبردی را نیز بازی کند زیرا در ان زمان هنوز فرانسه مستعمرات  زیادی  در گوشه کنار جهان داشت ولی  المان  که مستعمری نداشت دنبال یک طرح دو موتوره تاکتیکی تر بود

 با وجود این در طرح مقدماتی  که با نام پی 311 شناخته می شود و در سال 1958 ارائه شد   هواپیما دارای چهار موتور الیسون  تی 56 بود که در هواپیمای سی 130 هرکولس هم نصب شده بود . هواپیما دارای بال کاملا صاف و درب بارگیری عقب با یک بخش  متحرک شیب دار برای بارگیری  وسایل  چرخدار بود و شباهت کلی به سی 130 داشت. در  طرح دومی که داده شد همان طرح با دو موتور پیشنهاد شد  که دارای  بال کوتاه تر بود. در نهایت در  همان سال طرح دو موتوره  مورد قبول  قرار گرفت و قرار شد هر کدام از دو کشور 50% هزینه طراحی را بدهد. ایتالیا نیز خواهان پیوستن  به طرح بود اگرچه در نهایت این اتفاق نیفتاد

هواپیمای ترابری C-160 ترانسال
نسخه سی 160 دی ارتش المان

در سال 1960 طرح جدید سی 160 ترانسال نامیده شد و قرار شد 6 پیش نمونه از ان ساخته شود . در سال 1963 همچنان بحث در المان بر سر  خرید سی 160 ادامه داشت. بسیاری در مجلس نمایندگان امریکا خواهان خرید سی 130 بودند زیرا   کارایی خود را نشان داده بود در ان زمان در ویتنام در حال خدمت بود ولی رسوایی  های که بر سر خرید  اف104 از لاکهید سازنده سی 130 پیش امد،  باعث لغو خرید سی 130 شد( روشهای بزرگ  لاکهید به برخی مقامات دولتی المان باعث خرید 916 فروند اف104 توسط المان شد)

اولین پرواز سی 160 در 25 فوریه سال 1963 به مدت 55 دقیقه انجام شد  و طی دو سال اینده شش پیش نمونه با شماره هایA01 تا A06  در ازمون شرکت کردند و در نهایت در سال 1967 اولین سری این هواپیما به نیروی هوایی فرانسه  تحویل شد

سی 160 ترانسال یک هواپیما تمام فلزی است که عمدتا از الومنیوم  ساخته شده است.دارای  درب بارگیر عقب با یک سطح شیب دار برای سوار کرد خودرو است و در کف بخش بار نیز دارای غلتک های ریزی برای  خول  دادن و سوار کردن بارهای غیر چرخدار است.  طول  بخش بار 13.5 متر  و دارای عرض 3.15 متر است و ارتفاع ان 2.98 متر است. ظرفیت بار داخلی ان 16 تن است و میتوانست  در بخش بار در هر متر مربع 42.5 کیلوگرم بار را حمل کند. در دو طرف  دارای نیمکت های قابل جمع شدن برای  حمل 93 سرباز است ولی میتوان به جای سرباز 63 برانکار را حمل  کند

هواپیما دارای سه خدمه شامل  خلبان و کمک خلبان و مهندس  پرواز است . کابین  دارای تجهیزات انالوگ با عقربه است  و تنها دارای  یک نمایشگر تک رنگ برای نمایش داده های رادار هواشناسایی  بود که رادار در دماغه قرار داشت. همچنین هواپیما دارای سامانه هدایت اینرسی بود و از یک رادار داپلر به عنوان رادار ارتفاع بهره می برد

هواپیمای ترابری C-160 ترانسال
سی 160 ار

دارای یک ارابه فرود دو چرخ در جلو و دو اربه فرود در عقب است که در غلافی  در دو طرف بدنه جمع می شود  و هر کدام دارای چهار چرخ بود . لاستیک های کم فشار ان توان فرود در زمین  خاکی ویا چمن را برای  سی160 فراهم میکرد و این پرنده کاملا یک پرنده تاکتیکی  بود

هواپیما  قرار بود از موتور الیسون  تی 56 بهره ببرد ولی در نهایت  مجهز به دو موتور توربوپراپ  انگلیسی  رولز ریس Rty.20 Mk 22 شد که دارای توان 6100 اسب بخار برای هر موتور بوند  که دست کم 1700 اسب بخار از موتور های سی 130 قویتر بودند(البته مجموع قدرت فراهم شده چهار موتور سی 130 بیشتر از دو موتور سی 160 است). موتورهای دارای   ملخ چهار تیغه  بودند که در نسخه تولید از جنس الومنیوم ساخته شده بودند  ولی بعدها مجهز به ملخ کامپوزیت شد. یک مخزن  ترکیبی از اب و اتیلن  در کنار هر ارابه فرود (در مجموع دو مخزن) وجود  داشت که در هنگام برخاستن به دلیل افزایش دمای موتور، ترکیب اب و اتیلن  را درون محفظه احتراق تزریق  میکرد تا موتور صدمه  نبیند

هواپیما دارای چهار مخزن سوخت درون بالها بود و در مجموع 16410 لیتر سوخت حمل می کرد . بیشترین سرعت هواپیما 593 کیلومتر بر ساعت بود ولی در زمان حمل محموله سرعت کروز 513 کیلومتر بر ساعت بود. برد انتقالی ان بدون محموله 8858 کیلومتر و با 16 تن بار 1858 کیلومتر بود

هواپیما فاقد پرتاب کننده شراره و پوشاله بود ولی در دهه 1990 این دو به انواع فرانسوی  و المانی اضافه شد

مدل ها

C-160A : شش نمونه پیش تولید اولیه با این نام شناخته شدند

C-160D: نسخه تولید برای المان غربی. 110 فروند از این نسخه  ترابری برای المان غربی  و ترکیه تولید شد

C-160F: نسخه تحویلی به فرانسه. 50 فروند از این نسخه  برای فرانسه تولید شد

C-160NG:  نیمی از ترانسال  ارتش فرانسه  در دهه 1980 به نسخه ان جی ارتقا یافتند که شامل نصب  مخزن سوخت پنچمی بین بال و بدنه  بود و مجهز به یک غلاف سوخت رسانی  در کنار بدنه (کنار غلاف چرخ های عقب سمت چپ) برای سوخت رسانی هوایی شد و همچنان در زمینه  سامانه ناوبری و الکترونیک نیز ارتقاء یافت

C-160Z: نسخه تولیدی  برای افریقای جنوبی.9 فروند از این نسخه تولید شد

سی 160 ان جی با توان سوخت رسانی هوایی
سی 160 ان جی با توان سوخت رسانی هوایی

کاربران

المان  110 فروند سی 160 دی را تحویل گرفت ولی 20 فروند از  انها را در سال 1971 به ترکیه تحویل داد . امروزه هنوز 68  فروند سی 160 در خدمت ارتش ترکیه  است که در اینده با ایرباس ای 400 جایگزین شد. دست کم در یک مورد در دهه 1990  سی 160 های المانی ارتقا یافتند که شامل  نصب  دو نمایشگر درون کابین ، سامانه  ناوبری بر مبنای جی پی اس  می شد

فرانسه  50 فروند  سی 160 دریافت کرد که 25 فروند را به نسخه ان جی و تعدادی را به نسخه R  ارتقا داد که  دارای یک لوله سوختگیری هوایی در بالای سر کابین بود . همچنین  فرانسه سه فروند را برای انجام عملیات جاسوس الکترونیک شامل  شنود مکالمان دشمن  و جمع اوری اعلام الکترونیکی ارتقا داده است

ترکیه 20 فروند سی 160 دی را از المان غربی تحویل   گرفت و این کشور  نیز برای جایگزین انها به دنبال ایرباس ای 400 است

افریقای جنوبی نیز همچنان 9 فروند از این پرنده را در خدمت دارد

سی 160 برای تداروکات  نبرد در عراق در سال 1991 و همچنین  نبرد بالکان در دهه 1990 و نبرد در افغاستان بعد از سال 2001 نقش بسیار داشت   و تدارکات المان و فرانسه را به میدان جنگ رساند

طول:32.40 متر

ارتفاع:11.65 متر

وزن خالی:29 تن

بیشترین وزن برخاستن:51 تن

موتور: دو دستگاه موتور رویس رولز مارک22 با توان 6100 اسب بخار

بیشترین سرعت:593 کیلومتر بر ساعت

برد انتقالی:8858 کیلومتر

برد با 16 تن بار:1853 کیلومتر

بار: 93 سرباز، 63 برانکارد و یا 16 تن بار

ترجمه:عبدالحمید تارخ

منابع: https://de.wikipedia.org/wiki/Transall_C-160

سی 160 ارتش ترکیه
سی 160 ارتش ترکیه

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن