ارتش امریکا طی جنگ کره  از هواپیماهای ترابری پیستونی چون سی ۱۱۹ و سی ۴۷ بهره می برد که دارای  برد کم توان حمل بار و نفرات کم بودند از این رو در سال  ۱۹۵۱ تنها یک سال بعد از اغاز جنگ کره ارتش امریکا خواهان هواپیما ترابری  جدید با توان حمل ۹۲ مسافر،۷۲ سرباز کاملا مسلح ویا ۶۴ چتر باز شد که دارای محفظه باری با ۱۲ متر طول ،۲٫۷ متر ارتفاع  و ۳ متر پهنا بود. این یک مناقصه جدید بود که شرکت های بسیاری از جمله بوئینگ، فیریجارد، لاکهید، نوروپ روپ و…. در ان شرکت کردند . همچنین از دیگر  نیاز مهم این طرح عبارت بود از توان نشست و برخواست در زمین های  نا اماده خاکی و همچنین دارا  بودن یک سطح شیب دار برای بارگیری  هر چیزی بدون نیاز به تجهیزات بارگیری بود.در نهایت  در اواخر همان سال از چنیدن شرکت ،شرکت  کننده در مناقصه تنها پنج شرکت در مناقصه  باقی ماند که انها نیز در مجموع ده طرح به نیروی  هوایی پیشنهاد دادند

طرح کمپانی لاکهید یک طرح چهار موتوره بود که از موتور توربوپراپ بهره می برد. موتور توربوپراپ در ان دوران به تازگی از موتور جت  مشتق شده بود و یک پدیده نوظهور بود.موتور توربوپراپ دارای  کارکردی مشابه موتور جت بود ولی به جای فن ملخ داشت. دور موتور همیشه ثابت بود و دسته گاز به جای افزایش قدرت  موتور به تنظیم زاویه ملخ ها می پرداخت که باعث افزایش و یا کاهش پس زنی امواج هوا می شد.

تیم طراحی لاکهید بر سر پروژه سی۱۳۰ توسط ویلز هاوکینز رهبری می شد که یک پیشنهاد ۱۳۰ صفحه ای برای نیروی هوایی از طرح   جدید که لاکهید ال ۲۰۶ خوانده میشد اماده کرده بود.در ان زمان کلی جانسون طراح مشهور  لاکهید که هواپیماهای چون یو۲/ اس ار ۷۱ و اف۱۰۴ را طراحی کرد با دیدن این طرح با ان مخالفت کرد و گفت اگر شما این طرح را به نیروی هوای نشان  دهید لاکهید نابود خواهد شد. در  نهایت این طرح بعد از کشمکش های زیادی در لاکهید  تصویب و به نیروی هوایی داده شد.اولین پرواز وای سی۱۳۰ که ملقب به هرکولس شد در سال ۱۹۵۴ انجام شد که ۶۱ دقیقه به طول کشید . خلبانی که طی ازمایشات با سی ۱۳۰ پرواز کردن بشدت  ان را ستودند.

وای سی 130

وای سی ۱۳۰

سی ۱۳۰ ای

اولین نمونه تولیدی سی ۱۳۰ نسخه A بود. این نسخه دارای ویژگی های بود که تمامی مدلها از ان پیروی  کردند شامل بال های  در بالا دارای  دو موتور توربوپراپ الیسون تی ۵۶ (در این مدل نسخه ای-۹ این موتور)در یزر هر بال  و درب بارگیری عقب بود که دارای  درب  شیب دار برای سوار کردن  تجهیزات مختلف بدون تجهیزات  بارگیری بود. در نسخه سی۱۳۰ ای  هواپیما دارای موتوری با ملخ  سه پره بود و دارای  بینی شبیه وای سی۱۳۰ بود کاملا پخ ولی در نسخه های بعدی همین مدل  با قرار دادن یک رادار در دماغه شکل بینی تغییر کرد .این نمونه در سال ۱۹۵۶ تحویل نیروی هوایی شد. در مجموع ۲۱۹ فروند از این  مدل سفارش  داده شد و بر اساس این مدل دی سی ۱۳۰ ای برای پرتاب  هواپیماهای بدون  سرنشین که زیر بال نصب می شد.

سی 130 بی

سی ۱۳۰ بی

سه سال بعد در سال ۱۹۵۹ نسخه سی۱۳۰ بی تحویل شد.این نسخه دارای  موتور ایلسون تی ۵۶ ای ۷  بود و از چهار پروانه  بهره می برد و دارای  سوخت بیشتری نیز بود. تعدادی  برای عمور اتش  نشانی  مجهز به لوله ریخت اب از درب عقب شدن و شش فروند نیز دارای  تجهیزات  گرفت ماهواره در اسمان شدند

سی 130 بی

سی ۱۳۰ بی

تمامی نسخه  های ای/ بی  و دی همکنون بازنشسته شده اند.

سی ۱۳۰ ایی(E). این نمونه نسخه دوربردتر سی ۱۳۰ بی بود که دارای  حمل مخازن سوخت کمکی در زیر  بال خود در میان دو غلاف موتور بود و از موتور تی ۵۶ ای۷ بهره میبرد و همچنین دارای سامانه ناوبری جدیدتر و دارای  بالی کشیده تر و جایگاه بار درازتری بود. این نمونه در دهه ۱۹۶۰ شامل  ارتقائات  در ناحیه بال  به دلیل مشاهده  ترک و فرسودگی  در نهایت  بال شد که ۳۰۰ پوند به وزن ان افزود. در دهه ۱۹۹۰ نیز به ژیرسکوپ حلقه لیزری و  سامانه ناوبری ارتقا یافته تجهیز شد. در سال ۲۰۰۵ به دلیل عمر بالای سی ۱۳۰ ائی  ، نیروی هوایی شروع به بازنشسته  کردن این مدل کرد.

سی 130 ایی

سی ۱۳۰ ایی

سی ۱۳۰ اف:نسخه بر گرفته شده از سی ۱۳۰ ایی که اولین بار با نام با نام ال سی ۱۳۰ اف برای پشتبانی عملیات در قطب جنوب در سال ۱۹۶۰ ساخته شد.بر اساس همین  مدل ۴۶ فروند  کی سی ۱۳۰ اف برای سپاه تفنگدارن دریایی در نقش برابری و سوخت رسان  در حالی که مجهز  به غلاف سوخت رسانی شلنگی زیر هر بال بود تحویل شد.این مدل توان حمل ۳۶۰۰ گلون سوخت اضافی را در انبار بار خود داشت  که در صورت نیاز میشد تانک های سوخت  بخش بار را برداشت و به جای  ان نیرو و محموله سوار کرد. هفت فروند سی ۱۳۰ اف نیز به عنوان هواپیمای ترابری تحویل نیروی هوایی شد.

سی ۱۳۰ ج: نسخه  برگرفته شده از سی ۱۳۰ اف تحویلی  در سال ۱۹۶۵ برای پشتیبانی  از زیر دریای های کلاس پلاریس . این نمونه توان حمل بار بیشتر  و همچنین سامانه ناوبری داپلر بود

سی ۱۰ اچ:مشهور ترین نسخه سی ۱۳۰ بر اساس سی ۱۳۰ ایی ساخته شد.این مدل دارای موتور قویتر الیسون تی ۵۶ ای تی ۱۵ با توان ۴۳۰۰ اسب بخار بود.دارای سوخت بیشتر  بود و قابلیت اطمینان  پذیری و کارایی کلی بهتری در زمینه تعمیر و نگهداری داشت.این مدل درسال ۱۹۷۴ وارد خدمت شد و اخرین ان در سال ۱۹۹۶ تحویل نیروی هوایی شد و مشتقات بسیاری  نیز داشت.ارتقائات انجام شده طی یک دهه گذشته بر روی این هواپیما شامال کابین دیجیتال  هماهنگ با دوربین دید درشب و سیم کشی جدید باعث حفظ  این مدل در خدمت تا سال ۲۰۳۰ میلادی شده است.

سی 130 اچ

سی ۱۳۰ اچ

سی۱۳۰ کا:نسخه صادراتی به انگلستان برای خدمت در ارتش انگلستان که نسخه بر گرفته شده از سی۱۳۰ اچ-۳۰ است که کشیده تر از نسخه  اچ بود و دارای  لوله سوختگیری هوایی  بر روی سر کابین بود.این نمونه در سال ۲۰۰۹ از خدمت خارج شد. سوپر هرکولس جایگزین انها شد

سی 130 کا

سی ۱۳۰ کا

سی۱۳۰جی سوپر هرکولس:سوپر  هرکولس طرحی جدید بر اساس سی ۱۳۰  اچ ولی با تغییرات  بسیار برای ادامه  خدمت  و تولید هرکولس  در قرن جدید بود. از جمله تغییراتی سی ۱۳۰ جی می توان به استفاده  از  موتور انگلیسی  رولز ریس ای ایی ۲۱۰۰ با توان ۴۶۳۷ اسب بخار که دارای شش ملخ کامپوریت بود و از نظر تعمیر و نگهدازی ۴۰% هزینه کمتری نسبت به موتور الیسون داشت و نفر و زمان کمتری نیز نیاز داشت.همچنین کابین ارتقا یافته بود و مجهز به چهار نمایشگر چند کاره بزرگ رنگی شده است  که تمامی نشانگرها  انالوگ  در خود جا داده است همچنین  دو نمایشگر   جهت برنامه ریزی   پرواز در کنار خلبان در پنل وسط به این دو قرار دارد و هر دو از اچ یو دی در کابین بهره می برند. سامانه ارتباطی جدید مبنی بر جی پی اس از دیگر تغیرات سی ۱۳۰ جی است. دارای سامانه  هشدار دهنده فروسرخ  ای ای ار ۴۷  گیرنده اخطار رادار ای ال ار ۵۶٫ سی ۱۳۰ جی نسبت به دو مدل ایی و اچ دارای  ۴۰% خدمه کمتر جهت تعمیراتی و یا بارگیری،۲۱% سرعت بیشتری،۴۱% زمان مسافت نشست و برخواست کمتر است. ناوبر و یا مهندسی پرواز  در این نمونه حذف شده و همه کارها توسط خلبان و کمک خلبان  و رایانه انجام می شود.اولین پرواز این نمونه در سال ۱۹۹۶ انجام شد و درسال ۱۹۹۹ تحویل اغاز شد.نسخه کشیده تر سی۱۳۰ جی با نام سی ۱۳۰ جی -۳۰  همکنون تنها  نسخه های در تولید هرکولس است  که البته مشتقات زیادی نیز دارند.

سی 130 جی سوپر هرکولس

سی ۱۳۰ جی سوپر هرکولس

مشتقات نسخه برابر سی ۱۳۰

سی۱۳۰ دی: چندی فروند نسخه یا با تغییراتی به سی ۱۳۰ دی تبدیل شدند که دارای  اسکی برای فرود  بر روی سطح یخی در الاسکا شده بود.به جای چرخ دارای اسکی های  بزرگی بود و توان حمل راکت کمکی برای  کمک به برخواستن  بود. این مدل بعدها با نسخه برگرفته از سی ۱۳۰ اچ جایگزین شد.

ایی سی ۱۳۰: چندین نسخه  از این مدل توسعه یافت  که شامل  ایی سی ۱۳۰ ایی نسخه بر گرفته شده از سی ۱۳۰ ایی به عنوان پست فرمانده ای جهت کنترول هوایی و زمینی  میدان نبرد توسط  سامانه های ارتباطی جهت فرمانده ای . این مدل در سال ۲۰۰۲ بازنشسته شد. همچنین نسخه  ای با کمی تغییرات از همین مدل برای گارد ملی توسعه یافت.

ایی سی ۱۳۰ اچ:نسخه بر گرفته شده از سی۱۳۰ اچ مجهز  به سامانه های ایجاد اختلال و یا استراغ سمع بر روی شبکه های رادیوی  دشمن . ۱۴ فروند از  این نمونه ساخته شد.

ایی سی ۱۳۰ جی: بر گرفته شده از سوپر هرکولس دارای تعداد زیادی انتن در سکان عمودی  با قابلیت رله  برنامه های   تلویزوین  و یا رادیویی  و  یا ایجاد اختلال  بر انها در جهت جنگ روانی

ایی سی130 جی

ایی سی۱۳۰ جی

اچ سی ۱۳۰: نسخه جهت عملیات جستجو و نجات و با برد افزایش یافته و توان سوخت گیری  و سوخت رسانی  هوایی  به بالگرد های جستجو و نجات . این نمونه برای نجات نیروی های خودی در خاک دشمن چه به صورت  انفرادی و یا با کمک بالگرد های جستجو  و نجات وارد  عمل می وشد و همچنین برای پشتبانی  از نیروی ویژه مورد بهره برداری قرار میگرد.چندین نمونه از این مدل توسعه یافتند که شامل نسخه اچ سی ۱۳۰  پی و جی بر اساس نسخه های پی و جی ترابری مجهز به دوربین دید شبانه  برای پرواز شبانه و توان سوخترسانی هوای،اچ سی ۱۳۰ اچ بر اساس سی ۱۳۰ اچ برای گارد ساحلی  برای انجام عملیات جستجو و نجات بر فراز شمال اقیانوس  ارام،اچ سی ۱۳۰ جی  برگرفته شده از سی۱۳۰جی سوپر هرکولس  با توان سوختگیری به بالگرد و هواپیمای   که گارد ملی ۶ فروند و نیروی هوایی در دراز مدت ۷۸ فروند ان را به خدمت خواهد گرفت

اچ سی 130

اچ سی ۱۳۰

کی سی۱۳۰:نسخه سوخت رسانی  سی۱۳۰ که در دهه۱۹۶۰ اولین بار توسط سپاه تفنگ دار دریایی سفارش  داده شد.تقریبا  تمامی مدلها دارای نسخه سوخت رسانی  هوایی بودند .کی سی ۱۳۰ بی که ۶ فروند ان ساخته شد، کی سی ۱۳۰ اف که ۴۶ فروند از ان  ساخته شد،کی سی ۱۳۰ اچ که ۳۳ فروند از ان ساخته شد،کی سی ۱۳۰ ار که ۱۴ از ان ساخته شد،کی سی ۱۳۰ تی که ۲۸ فروند از  ان ساخته شد و سی ۱۳۰ جی که ۴۲ فروند تاکنون از ان ساخته شده ولی سفارشات  بیشتری دارد.

کی سی۱۳۰ جی جدید ترین نسخه  سوخت رسان سوپر هرکولس توان حمل بیش از ۲۵۳ هزار لیتر سوخت را دار و دارای  دو جایگاه (یکی زیر هر بال)به روش  شلنگی برای رساندن  ۱۳۲۱ لیتر در دقیقه سوخت از هر جایگاه است.تفنگدارن دریایی کی سی ۱۳۰ جی را جایگزین کی سی ۱۳۰ اچ کرده اند و با اضافه  کردن یک سامانه دید حرارتی و نشان گذاری لیزری از نوع ای ای کیو ۳۰ توان شلیک موشک  هدایت لیزری هلفایر و یا گریفین را به کی سی۱۳۰ داده اند تا بتوان از ان به عنوان یک سکوی اتش بر ضد نیرو های تروریستی و چریکی استفاده کرد.تمامی مدل های سوخت رسان هرکولس را میتوان با برداشتن  مخازن سوخت ریلی درون بدنه به عنوان هواپیما حمل بار استفاده کرد.

کی سی 130 جی

کی سی ۱۳۰ جی

ال سی ۱۳۰: نسخه عملیاتی در قطب سی ۱۳۰ که شامل دو مدل ال سی ۱۳۰ اف و ال سی ۱۳۰ ار است و دارای  اسکی زیر چرخ با قابلیت برداشتن انها و راکت کمکی برای برخواست سریع. این مدلها همچنان در خدمت هستند

ام سی ۱۳۰ کامبت تالون :نسخه برای  انجام عملیات ویژه و پشتبانی  از نیروی ویژه است .چندین مدل از این هواپیما توسعه یافت که شامل ام سی ۱۳۰ ای،ام سی ۱۳۰ اچ ، ام سی ۱۳۰ پی ، ام سی ۱۳۰ دبیلو  و ام سی ۱۳۰ جی  . نسخه ام سی ۱۳۰ ایی که در دهه ۱۹۶۰ توسعه یافت  و در ویتنام نیز حضور  داشت دارای  سامانه دید حرارتی برای پرواز  شبانه و رادار ناوبری ای پی کیو ۱۱۵ که در دماغه ان قرار داشت  و به دلیل دماغه بزرگش قابل تشخصی  با تمام مدلها است.این رادار توان تعقیب و عوارض  زمین  و نقشه برداری  از سطح  زمین را داشت. یک دهه بعد این سامانه با ای پی کیو ۱۲۲ تعویض  شد که دارای  دقت بشیتری در تشخیص عوارض  زمین داشت . بعدها طی ارتقائات مختلف   سامانه  هشدار دهنده رادار و جنگ الکترونیک بارها ارتقا یافتند.این نسخه در ویتنام  عملیاتهای ویژه بسیاری را انجام داد

ام سی ۱۳۰ اچ:نسخه بر گرفته از سی۱۳۰ اچ که درسال ۱۹۸۸   عملیاتی شد و دارای  رادار و سامانه های ناوبری  پیجیده تری بود.این نمونه در عراق و افغانستان  در کنار نیروی های دلتا  عملیاتی  های زیادی انجام داد.

ام سی 130 پی

ام سی ۱۳۰ پی

ام سی ۱۳۰ دبلیو: نسخه که در اواخر دهه ۱۹۹۰ وارد خدمت شد و در دارای رادار  اب و هوا  و یکی دوربین دید حرارتی در دماغه بود . در سال ۲۰۰۹ طی ارتقائات  تعداد از  انها مجهز به یک توپ ۳۰ م م بوش مستر  و یک دوربین دید حرارتی اضافه در کنار بدنه سمت راست  (زیر توپ ۳۰ م م) شدند و همچنین مجهز به پد های  برای حمل و شلیک موشک گرفین  شدند این اقدام به صورت موقت برای جایگزینی  برخی از نسخه های قدیمی  ای سی ۱۳۰ انجام شد  و در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار با تسلیحات  خود بر ضد طالبان در افغانستان  وارد عمل شد

ام سی ۱۳۰ جی: نسخه بر اساس سوپر هرکولس مجهز به رادار اب و هوا در دماغه و همچنین   یک سامانه دید حرارتی در زیر دماغه و توان حمل دو مخزن سوخت زیر هر بال . این نسخه جایگزین  نسخه های قدیمی  سی۱۳۰ ایی توسعه یافته است.

ام سی 130 جی

ام سی ۱۳۰ جی

دبیلو سی ۱۳۰٫ نسخه تحقیقات اب و هوایی با تجهیزات  در این زمینه  سه نسخه دبلیو سی ۱۳۰ بی/ اچ  و جی از ان توسعه یافتند.

AC-130: برای اشنایی با  این نسخه اینجا را کلیک کنید

 

 

مشخصات C130 هرکولس در مدل H
تولید کننده امریکا، لاکهید مارتین
تعداد خدمه پنج نفر برای هرکولس و  سه خدمه برای سوپر هرکولس
طول و ارتفاع ۲۹٫۰۸ متر و ۱۱٫۶ متر
وزن خالی ۳۴۴۰۰ کیلوگرم
بیشترین سرعت ۵۹۲کیلومتر در ساعت برای هرکولس و ۶۷۱ کیلومتر بر ساعت برای سوپر هرکولس
برد برد با ۱۱٫۲ تن محموله ۴۰۰۰ کیلومتر و ۸۳۰۰ کیلومتر بدون محموله
سقف پرواز ۷۰۰۰ متر برای هرکولس و ۸۶۱۲ برای سوپر هرکولس
موتور چهار دستگاه موتور توربوپراپ  الیسون تی۵۶-ای-۱۵ با توان ۴۵۹۰ اسب بخار در هرکولس و چهار دستگاه موتور توبو پراپ رولز رویس  ای ئی ۲۱۰۰ با توان ۴۶۳۷ اسب بخار
رادار ندارد
تسلیحات توان حمل تا ۹۲ سرباز  یا ۷۴ تخت برانکار و در مجموع ۲۰۰۰۰ کیلوگرم بار
تعداد تولید شده و قیمت تولید برای مدل جدید J ادامه دارد ولی ۲۲۶۲ فروند از هرکولس تا سال ۲۰۰۶ میلادی ساخته شده و ۳۵۰  فروند سوپر هرکولس تا سال ۲۰۱۳  ، قیمت برای هر فروند ۶۲ میلیون به سال ۲۰۰۸ میلادی برای نسخه C130J سوپر هرکولس

گرداوری:عبدالحمید تارخ

 

کابین سی 130 اچ

کابین سی ۱۳۰ اچ

کابین سی130 جی

کابین سی۱۳۰ جی

سی ۱۳۰ هرکولس در ۶۹ ارتش  جهان به عنوان پر کاربردترین هواپیما ترابری جهان مورد استفاده است . در مجموع ۲۳۰۰ فروند هرکولس  و بیش از ۴۰۰ هرکولس ساخته شده است

تعداد موجودی ارتش امریکا و برخی از ارتش  های منطقه

کشور مدل تعداد
امریکا، نیروی هوایی سی۱۳۰ اچ ۲۶۰
امریکا، نیروی هوایی ای سی ۱۳۰ اچ،یو،دبیلو ۸/۱۷/۱۲ (۱۶ فروند نسخه جی جیاگزین نسخه اچ خواهد شد)
امریکا، نیروی هوایی سی ۱۳۰ جی سوپر هرکولس ۸۹ فروند(۱۲۹ فروند دیگر دریافت خواهد شد
امریکا، نیروی هوایی ایی سی ۱۳۰ اچ/جی ۱۴/۷
امریکا، نیروی هوایی اچ سی ۱۳۰ ان/پی /جی ۱۰/۲۳/۲ (۳۷ فروند سی ۱۳۰ جی در نهایت جایگزین نسخه ان و پی می شد
امریکا، نیروی هوایی ال سی ۱۳۰ ۱۰
امریکا، نیروی هوایی ام سی ۱۳۰ اچ/پی و جی ۲۰/۲۷/۴(۳۷ فروند ام سی ۱۳۰ جی جایگزین نسخه های اچ و پی می شود)
امریکا، نیروی هوایی دبلیو سی ۱۳۰ ۱۰
امریکا ، گارد ملی اچ سی ۱۳۰بی / اچ/جی ۵/۲۲/۶ (با سی ۱۳۰جی جایگزین خواهد شد)
امریکا، تفنگداران دریایی کی سی ۱۳۰ اف/ار/تی /جی ۵/۲/۲۸/۴۶
امریکا، نیروی دریایی سی ۱۳۰ تی ۱۰

ارتش های  خاورمیانه

کشور مدل تعداد
عراق اچ/جی ۳/۶
ایران ایی و اچ ۴۵
اسرائیل ایی/اچ/جی/ کی سی ۱۳۰ اچ ۵/۶/۱/۴
اردن اچ /ایی ۵/۶
کویت کی سی۱۳۰ جی ۳
عمان اچ/جی ۳/۳
قطر جی-۳۰ ۴
عربستان ایی/اچ،کی سی ۱۳۰ اچ ۳۰ فروند از دو مدل ایی و اچ/۷
عربستان جی/کی سی ۱۳۰ جی ۲۰/۵
44+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar
  • avatar

یک دیدگاه