بالگردمطالب ویرایش شده

بالگرد تهاجمی اپاچی و لانگ بو اپاچی

بالگرد تهاجمی اپاچی و لانگ بو اپاچی

بالگرد تهاجمی اپاچی و لانگ بو اپاچی

در دهه 1960 ارتش امریکا به دنبال به خدمت گیری بالگرد ای اچ 56 شاین  بود. ولی با شروع درگیری در ویتنام به صورت یک راه حل موقت دست به خرید بالگرد کبرا زد تا اینک شاین وارد خدمت  شود ولی کبرا مانند اکثر  راه حل های موقت خدمت بندی داشت  و حتی طرح شاین  نیز لغو شد.با لغو پروزه  شاین  ارتش امریکا اعلام  نیاز به بالگرد تهاجمی و ضد تانک جدید کرد که چالاکی  بیشتر و توان حمل تسلیحاتی  بیشتری  نسبت به کبرا داشته باشد . در سال 1972 پنج شرکت پنج طرح را ارائه کردند که البته تنها دو طرح وای ای اچ63 ساخت بل  و وای ای اچ 64 ساخت هیوز (بدها مگدانل داگلاس)برای ساخت پیش نمونه و ازمایش بالگردها مورد انتخاب قرار گرفتند.

بل ادعا می کرد در ساخت وای ای اچ 63 از تجارب کبرا بهره برده و بالگرد جدید دارای  چالاکی کبرا ولی با توان بیشتری است . اولین پیش نمونه  وای ای اچ 63 در یک اکتبر سال 1975 پرواز کرد

وای ای اچ 64 اپاچی
وای ای اچ 64 اپاچی

اولین پیش نمونه  ای اچ 64 نیز در 30 سپتامبر سال 1975 پرواز کرد و  از هر دو دو پیش نمونه ساخته شد تا در ازمون های نیروی زمینی  شرکت کنند.در میانه دوره ازمایشی ارتش خواهان جایگزین موشک  جدید ضد تانک هلفایر با موشک قدیمی  هدایت  سیمی تاو شد.چند پیش نمونه دیگر  تا سال 1977 از دو طرح ساخته شد و با افزاش درخواست های ارتش  برای ویژگی های بالگرد جدید و سختگیری ها  در ازمونها، این ازمونها تا سال 1980 به دراز کشید  که شامل  شلیک موشک هلفایر  از هر دو طرح در سال 1979 نیز می شود.سرانجام در اوریل سال 1980 نیروی زمینی  بالگرد  وای ای اچ 64  پیروز میدان  اعلام کرد و لقب اپاچی را بر ان نهاد شد .

در همان سال ساخت 11 فروند اپاچی تصویب  شد و از سال 1982 خط تولید  اغاز شد و یک سال بعد وارد خدمت نیروی زمین  ارتش امریکا شد.

اپاچی ویژگی ظاهر تمامی بالگرد های مدرن را تهاجمی را دارد . دارای  دو موتور در دو طرف دو خدمه در پشت سر هم است که خلبان در عقب و کمک خلبان در جلو قرار دارد که افسر اسلحه می باشد .دو بالچه کوچک در  دو طرف هر کدام با دو جایگاه خارجی(در مجموع چهار جایگاه) وجود دارد که برای  حمل تسلیحات به کار می رود.بدنه از الیاژ  المومینیوم  طراحی شده ولی  بخش های اصلی بدنه در برابر توپ 23 م م و شیشه کابین در برابر توپ مسلسل 12.7 م م  مقاومت میکند.خلبان  در کابین عقبی مشرف  به کابین جلو قرار دارد  و هر دو خدمه بر روی یک صندلی با توان جذب  ضربه  قرار دارند.

بالگرد تهاجمی اپاچی و لانگ بو اپاچی
ای اچ 64 ای اپاچی

بالگرد از سه چرخ ثابت  بهره می برد  که توان گرفتن ضربه برای  یک فرود سخت را دارد و همچنین دارای  توان کم کردن ارتفاع برای حمل و نقل بالگرد توسط  هواپیما باربر است.بالگرد برای تحمل سقوط  سخت به صورت فوق العاده ای مقاوم  طراحی شده  تا انجای که به خوبی می تواند یک سقوط  ازاد از ارتفاع 90 متری را تحمل کند و تنها خدمه کمی اسیب ببینند .

ای اچ 64 ای اپاچی دارای  دو موتور توربوشف جنرال الکتروتیک تی 700- جی ایی -701 بهره می برد  که هر کدام دارای قدرت 1696 اسب بخار است . بعد از مدتی نسخه تی 700 – جی ایی- 801 سی با قدرت 1800 اسب بخار روی بالگرد نصب  شد. موتور دارای نقاط دسترسی فراوان برای  تعمیر و نگهداری است و خروجی موتور  کشیده با سرامیک های  در خروجی برای جذب گرما پشیده شده تا   احتمال قفل موشک بر روی خروجی  ان کاهش یابند

ملخ اصلی و ملخ دم هر دو دارای  چهار تیغه ملخ هستند که باعث کاهش سر صدا نسبت به کبرا  و ارامی پرواز و چالاکی شده است.تیغه ها  از فولاد ساخته شد  و در برابر اتش توپ  30 م م نیز مقاوم است

بالگرد در دماغه دارای  سامانه شناسایی و هدفگیری  تی ای دی اس  و پی ان وی اس می باشد که قابلیت چرخش  را دارند. اولین سیستم در دماغه سیستم ای ان / ای اس کیو 170 تی ای دی اس است که شامل   یک دوربین دید شبانه حرارتی،دوربین دید روزانه، دوربین  اپتیک  و نشان گذار لیزری  است. این سامانه برای  کشف و نشانگذاری لیزر اهداف در روز  و شب و هر شرایط  اب و هوایی برای موشک هلفایر  به کار  می رود  و با اتصال ان به توپ متحرک بالگرد میتوان  با کمک سامانه دید حرارتی حتی درشب نیز از ان استفاده کرد.این دوربین توان چرخش به دو طرفه  تا 120 درجه، بالا 30 درجه و پایین 60 درجه را  دارد.  دیگر سیستم بر روی این بالگرد ،در بالای سر ای اس کیو 170  قرار دارد که سامانه ای ان / ای ای کیو 11 پی ان ئی اس   می باشد که یک سامانه دید حرارتی  است  که به کلاه خلبان وصل است . این سامانه بر روی یک صفحه چرخوان نصب است و با حرکت سر خلبان  به همان سمت بر می کردد و تصاویر ان بر روی یک چشمی کلاه  خلبان قابل دیدن است.  این سامانه 90 درجه به چپ و راست و 20 درجه بالا و 45 درجه پایین حرکت میکند.این سامانه برای پرواز و ناوبری شبانه به خلبان کمک میکند. هر دو سیستم تی ای دی اس و پی ان وی اس  به یک ضبط  کننده تصاویر متصل  است تا با ضبط تصاویر  انها را بعد از عملیات مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد . مجموعه ارتباطی این سامانه ها با خلبان کلاه و پروازی IHADSS است که شامل  یک چشمی روی کلاه خلبان برای  نشان  دادن تصاویر  دید حرارتی  در دماغه جلوی چشمان  خلبان است  . همچنین  خلبان دارای  یک صفحه اچ یو دی است که ان نیز میتوان تصاویر دوربین دید  حرارتی  را نشان دهد. کابین خلبان ای اچ  64 ای اپاچی دارای  یک نمایشگر تک رنگ و کابین جلو دارای  یک دوچشمی برای نشانگیری  وشلیک توپ موشک هلفایر بود.

جزییات سامانه دید حرارتی در دماغه
جزییات سامانه دید حرارتی در دماغه

بالگرد دارای  سامانه هشدار  دهنده راداری ای پی ار 39 است که بر روی یک نمایشگر دایره ای  کوچک در کابین خلبان موقعیت  رادار دشمن را مشخص میکند همچنین بالگرد دارای  یک هشدار دهنده لیزری ای وی ار -2 بود که برای هشدار در مورد  قرار گرفتن لیزر بر روی  بالگرد نصب شده. این لیزر میتواند  لیزر مسافت یاب و یا  نشان  گذاری لیزر  یک تانک باشد . در اوائل دهه 1980 به  بعد تانک های روسی  مجهز به موشک  لوله پرتاب هدایت لیزری شدند که  توان درگیر با بالگرد ها را داشت.پرتاب کننده شراره و پوشاله  که در دو طرف دم وصل شده بود  و همچنین یک جمینگ  فروسرخ از نوع ای ال کیو44 در پشت پروانه اصلی قرار  دارد.

جنگ افزار ثابت  اپاچی توپ 30 م م ان 230 با سرعت اتش 650 گلوله بر دقیقه  است. این توپ که خشاب 1200 گلوله ای حمل می کند . این توپ میتواند مهمات های انفجار قوی ویا انرژی  جنبشی را ا حمل کند و گلوله انرژی جنبشی ان توان نفوذ در 70 م م زره را در 1000 متری دارد. این توپ دارای  برد موثر 1500 متر و بیشترین برد 4500 متر است. توپ دارای  زاویه حرکت 100 درجه به طرفین و ، 11 درجه بالا و 60 درجه به پایین  است.این توپ توسط  توسط سامانه دید حرارتی در جلو بالگرد توسط افسر اسلحه کنترل  می شود  و می تواند شب تاریک به راحتی  تا برد 2000 نیز  سربازان دشمن را ببیند و به طرف  ان اتش کند.

از دیگر سلاح های این بالگرد می توان به راکت انداز 19 لول 70 م م هایدرا اشاره کرد که که میتواند دو تا چهار عدد از انها نیز حمل کند. سلاح اصلی ضد تانک موشک هدایت لیزر هلفایر  از که هشت تا شانزده عدد از انها را حمل می کند. هلفایر  با برد 8000 متر توان نابودی تمامی تانک های موجود را دارد.

بالگرد تهاجمی اپاچی و لانگ بو اپاچی
ترکیب تسلیحات متعارف اپاچی شامل هشت هلفایر و دو راکت انداز در تصویر همچنین به خوبی سامانه دید حرارتی و سامانه پرواز شبانه مشخص است

ترکیب  جنگ افزاری این بالگرد به صورت معمول دارای  هشت موشک هلفایر  و دو راکت انداز 70 م م 19 لول است.برای هدفگیری راکت اندازها  خلبان با کمک سامانه تایین  محل برخورد راکت  بر روی اچ یو دی انجام می شود .همچنین  بالگرد می تواند تا چهار مخزن سوخت خارجی را برای حمل و نقل انتقالی در زیر بالچه های خود حمل کند.

در سال 1981 تفنگداران دریایی نیز به دنبال اپاچی رفتند. نسخه طراحی شده برای  تفنگدارن فاقد موشک هلفایر  بود و تاو حمل میکرد و توپ 30 م م نیز نداشت و می توانست نسخه ضد رادار سایندوندر  را حمل کند.این نمونه در نهایت به نفع سوپر کبرا کنار رفت.

اپاچی در جنگ خلیج فارس 1 عالی عملکرد ولی مشکلاتی نیز داشت   ، پرواز  در شرایط طوفان شن بسیار مشکل بود و سامانه های دید شبانه برای این کار مناسب نبود . از طرفی موشک  هلفایر نیز نشان داد در نسخه هدایت لیزری در برابر  اب و هوایی  بد  بسیار نارکارامد بود و احتمال خطا رفتن موشک زیاد بود.بعد از جنگ خلیج  فارس 1 در سال 1992 طرح بالگرد ای اچ 64ای +  مطرح شد که شامل  ارتقا  سامانه اینرسی و جی پی اس می شد  ولی این طرح لغو شد.ولی ارتش  به دنبال  ای اچ 64 دی رفت که البته  شروع طرح ان به قبل از جنگ خلیج فارس در سال 1990 بر میگشت ، بالگرد  جدید در سال 1992 پرواز کرد و در سال 1996 وارد خدمت شد. بالگرد جدید ای اچ 64 دی لانگ بو اپاچی نامید شد .

کلاه پروازی و چشمی ان که تصاویر سامانه دید حرارتی جلوی بالگرد را در اختیار خدمه قرار میدهد
کلاه پروازی و چشمی ان که تصاویر سامانه دید حرارتی جلوی بالگرد را در اختیار خدمه قرار میدهد

از جمله تغییرات این مدل میتوان به:

کابین پیشرفته   که  هر کابین دارای دو نمایشگر  رنگی چند منظوره 15 در 15 سانتیمتری بود  و برخی سیوچ ها  جای خود را به نمایشگر های تک رنگ داده بودند،رادار ناوبری ای اس ان 157 ،ارتفاع یاب راداری ای پی ان 209 ،سامانه ناوبری  بر اساس جی پی اس،رادیوی  بهبود یافته،سیستم ارتباط داده  MILSTD-1553B  .

ولی بزرگترین  تفاوت این دو مدل داشتن  رادار میلی موجی ای پی جی 78 بر روی توپی پروانه اصلی است. این رادار میلی موجی دارای  برد بیش از 30 کیلومتر برای  کشف اهداف بزرگ مثل ساختمان ها  و پلها است و برد ان بر ضد یک تانک  حدود 15 کیلومتر  است   و می تواند  129 هدف را کشف و با 16 هدف در یک زمان درگیر شود.  این رادار توان پرواز در بدترین شرایط  اب و هوایی را به بالگرد میدهد و تصاویر   دو بعدی این رادار در نمایشگر های کابین  قابل دیدن است

لانگ  بو اپاچی توان حمل و شلیک موشک   ای جی ام 114 لانگ بو هلفایر را دارد . این موشک توسط رادار هدفگیری می شود  و اطلاعات هدف توسط  رادار به موشک  داده و بعد از شلیک  موشک  کاملا خودمختار است و توسط رادار میلی موجی خود هدف را کسب  و به ان درگیر می شود. این رادار و لانگ بو هلفایر به ان توان  شلیک کن و فراموش را داده است  و همچنین می توان با کمک این موشک با اهداف در هوایی و  زمین  درگیر شد. رادار قابل جدا شدن است  و برای نمونه در ارتش  امریکا تنها به اندازه یک سوم اپاچی ها رادار خریداری شده زیرا می توان یک لانگ بو اپاچی را به رادار مجهز کرد و چندین اپاچی  و یا لانگ بو اپاچی دیگر در منطقه  از اطلاعات راداری ان با شیر اطلاعات بهره ببرند .

لانگ بو اپاچی ارتش اسرائیل . در این تصویر به خوبی رادار میلی موجی بر روی توپی پروانه مشخص است
لانگ بو اپاچی ارتش اسرائیل . در این تصویر به خوبی رادار میلی موجی بر روی توپی پروانه مشخص است

ازمونهای در سال 1995 بین اپاچی و لانگ بو اپاچی برگذار شد که نشان  میداد یک لانگ بو اپاچی در میدان جنگ کارای  برابر با چهار اپاچی را دارد.

لانگ بو اپاچی در طول خدمت  ارتقائاتی  به خود دیدند. افزایش توان موتور درسال 2003 میلادی، نصب تیرک در نوک بال برای حمل تا دو موشک   هوا به هوای استیگر در نوک هر بالچه، ارتقاء سیستم اپتیکی   در دماغه شامال افزایش کارایی  سامانه دید حرارتی و کارای  دوربین اپتیک با توان درشت نمایی بیشتر و تصاویر  رنگی  با کیفیت بالاتر و افزودن  شدن یک ال سی دی چند کاره  بیشتر به هر کابین.

AH-64E گاردین

اخرین نسخه  اپاچی نسخه ایی با نام گاردین می باشد . این نسخه را دارای بدنه کامپوزیت تر با طول عمر 10000 ساعت. موتور پر توان تر تی 700 –جی ایی 701 دی و سیستم انتقال قدرت ارتقا یافته،توان هدایت هواپیماهای بدون سرنشین از درون کابین جلو  ویا دریافت اطلاعات  از این گونه هواگردها.این نسخه دارای سرعت بیشتری چه سرعت کروز و چه سرعت اوجگیری بیشتری بود و همچنین دارای ملخ های جدید تر است. نصب یک رادار ارایه فازی فعال نیز در  حال بررسی است تحویل این نسخه  درسال 2012 اغاز شده و قرار است 634 فروند نسخه  دی به این نسخه ارتقاء یافته  که تا سال 2020 ادامه خواهد داشت.

AH-64F

این نسخه یک برنامه مدرن برای جایگزینی تمامی لانگ بو اپاچی های فعلی است  که شامل یک نسخه از اپاچی با ملخی در انتهای بدنه است که باعث می شود سرعت نسخه جدید تا 60 درصد  و برد ان نیز 50 درصد افزایش یابد .این نسخه در سال 2014 رو نمایی شده ولی هنوز تولید نشده و بر اساس پیش بینی بوئینگ با در نظر گرفتن باز بودن خط تولید این بالگرد تا سال 2026 ، از ان سال در صورت سفارش این نسخه تولید خواهد شد 

AH-64E

WAH-64

این نسخه در انگلستان ساخته شد . در واقع در اوائل دهه1990 انگلستان به دنبال یک بالگرد تهاجمی میگشت و طی رقابتی لانگ بو اپاچی  را در سال 1998 انتخاب کرد. این نسخه در اگوستا وستلند شعبه انگلستان تولید شد و بین سال 1998 تا 2004 میلادی این شعبه 67 فروند از این بالگرد را ساخت. نسخه انگلیسی دارای موتور انگلیسی رولز رویس Turbomeca RTM322  که دارای قدرت 2270 اسب بخار است. این نسخه دارای الکترونیک و تسلیحات مشابه نسخه امریکایی است  ولی میتواند تسلحاتی چون موشک ضد تانک انگلیسی بریمستون را حمل کند که کارایی بیشتری نسبت به هلفایر دارد . به واسطه موتور قویتر که دست کم 500 اسب بخار قدرت بیشتری فراهم میکند دارای سرعت و برد بیشتر و البته قدرت بیشتر برای حمل تسلیحات بزرگتر و سنگینتر است

دبلیو ای اچ64

ارتش امریکا در سال 1984 اولین دست این بالگرد را تحویل گرفت.در سال 1989 در عملیات علیه گرانادا شرکت داشت که معمولا شامل  پرواز شبانه بود ولی اولین حضور این بالگرد جریان خلیج فارس 1 بود  که دست کم حدود 2000 تانک و خودروی  عراق را نابود کرد و تنها یک اپاچی به اتش  ار پی جی سرنگون شد.در جریان جنگ سال 2003 میلادی  بر ضد عراق  شرکت کرد که در یک عملیات در نزدیکی  کربلا به دلیل تاکتیک  اشتباه دست پرواز از  33 بالگرد به ماموریت  رفته یکی سرنگونی  و 32 فروند به شدت  صدمه دیدند. تا سال 2011 و خروج امریکا  از عراق دست کمک 12 اپاچی سرنگون شد و همچنین چند فروند نیز در افغانستان  طی حضور   بیش از یک دهه امریکا  در این  کشور از دست رفت.

همکنون ارتش امریکا حدود 110 اپاچی و 620 فروند  لانگ بو اپاچی از نسخه دی و ایی را در خدمت دارد . شایان به ذکر است که ارتش امریکا 821 فروند ای اچ 64 ای اپاچی تحویل گرفت که بیش از 600 فروند انها به لانگ بو اپاچی در دهه 1990 ارتقا ء یافتند.

اسرائیل

اسرائیل در سال 1990 توانست  42 فروند اپاچی را دریافت کند.اسرائیل درسال 2000 میلادی خواهان دریافت  48 لانگ  بو اپاچی دیگر نیز شد که البته با بی میلی امریکا برای به اشتراگ گذاشتن کد های نرم افزاری  مواجه شد ولی در نهایت  از سال 2005 این ارتش 25 فروند لانگ بو   اپاچی را دریافت که ،  از انها در نبرد ها بسیاری  طی دو دهه گذشته بهره برده است. در سال 2006 طی نبرد 33 روزه این ارتش   دو بالگرد اپاچی خود را بر اثر تصادف  در اسمان از دست داد . در سال  2013 این ارتش تصمیم  به ارتقا ای اچ 64 ای اپاچی خود گرفت.اسرائیل همکنون بین 30 تا 33 فروند  اپاچی و 17 تا 22 فروند لانگ بو اپاچی را در خدمت دارد

هلند

این کشور بین  کبرا و تایگر  و لانگ بو اپاچی در سال 1995 تصمیم به خرید 30 لانگ بو اپاچی گرفت. اپاچی های هلندی در عراق و اغانستان  حضور عملیاتی داشتند

لانگ بو اپاچی هلندی ... در این تصویر رادار میلی موجی برداشته شده . این رادار را می توان تنها در وقت نیاز نصب کرد
لانگ بو اپاچی هلندی … در این تصویر رادار میلی موجی برداشته شده . این رادار را می توان تنها در وقت نیاز نصب کرد

عربستان

در اوائل دهه 1990 این کشور 12 فروند اپاچی خریداری کرده است  و درسال 2005 خواهان ارتقا انها به نسخه لانگ بو اپاچی شد . این ارتش  درسال 2010   سفارش  70 فروند لانگ بو اپاچی را داده است

مصر

در سال 1995 این کشور 36 فروند اپاچی را سفارش  داد که درسال 2000 به استاندارد شبیه با لانگ بو ولی بدون رادار میلی موجی ارتقا یافت.این کشور  در سال 2009 نیز 12 فروند لانگ بو اپاچی  بلاک 2 را سفارش داد

از دیگر مشتریان این بالگرد می توان ، امارت 30 فروند اپاچی که در حال ارتقاء به لانگ بو اپاچی است،کویت  16 فروند لانگ بو اپاچی،یونان 12 فروند لانگ بو اپاچی و 20 فروند اپاچی + ، سنگاپور 20 فروند لانگ بو اپاچی ،ژاپن 50 فروند  لانگ بو اپاچی را در فوجی تحت امتیاز منتاژ  کرده است  و در نهایت  تایوان که 30 فروند  ای اچ 64 ایی  را سفارش داده .

هند

این کشور در سال2018 میلادی طی رقابتی بین میل28، کاموف52 و بالگرد تایگر و البته گاردین ، 22 فروند بالگرد گاردین را سفارش داد که اولین دسته ان در سال 2019 تحویل شد

هلند  قطر ، کره جنوبی و اندونزی نیز این بالگرد را انتخاب کرده اند ولی سفارشی نداده اند

لانگ بو اپاچی همکنون پیشرفته ترین بالگرد عملیاتی جهان است که به گفته مدیر  عامل   مکدانل داگلاس دیگر نیاز به  تبلیغ  ندارد و تنها باید نشست  و در مورد جنبه های مختلف کارایی  ان صحبت کرد

کابین عقب لانگ بو اپاچی
کابین عقب لانگ بو اپاچی
کابین جلوی لانگ بو اپاچی
کابین جلوی لانگ بو اپاچی

مشخصات  ای اچ 64 دی لانگ بو اپاچی

طول:17.73 متر

ارتفاع:3.87 متر

وزن خالی:5165 کیلوگرم

بیشترین وزن:10433 کیلوگرم

بیشترین سرعت:365 کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز: 265 کیلومتر بر ساعت

برد انتقالی با چهار مخزن سوخت خارجی:1900 کیلومتر

برد رزمی با توپ پر، هشت هلفایر و دو راکت انداز:480 کیلومتر

سقف پرواز:6400 متر

موتور: دو دستگاه موتور جنرال الکترونیک تی 700 – جی ایی 701 دی با توان 2000 اسب بخار

گرداوری و ترجمه:عبدالحمید تارخ

نوشته های مشابه

‫8 نظرها

  1. سلام.به نظر شما اگر آمریکای ها از منطقه خارج بشن و دور بشن امکان حمله اونا به کشورمون بیشتر میشه یا الان که نزدیک هستند؟

  2. سلام آقای تارخ قیمت هر فروند بالگرد ویپر 31 میلیون دلار و قیمت هر فروند لانگ بو آپاچی 35 میلیون دلاره که اختلاف زیادی ندارن پس چرا تفنگداران دریایی آمریکا از ویپر استفاده میکنن؟(البته میدونم به جز آپاچی هم هیچ بالگردی به خوبی ویپر نیست ولی خب برای نفوذ به خطوط دفاعی دشمن هیچی لانگ بو آپاچی نمیشه)

    1. سلام زیرا ویپر فرزند کبرا است و ساتراکات زیادی با اون داره و تفنگدارن دریایی ازش زیاد استفاده کردن

  3. آقای تارخ ب نظر شما اگر الان حکومت قبل بود ،ارتش بالگردهای کبرا را با آپاچی تعویض میکرد یا با وایپر؟(بشرط انتخاب منطقی ن زدوبند)

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن