بالگرد

بالگرد چند منظوره EC-145 و H-145

بالگرد چند منظوره EC-145 و H-145

بالگرد چند منظوره EC-145 و H-145

نویسنده :فرج الله احسانی

شرکت MBB آلمان و کاوازاکی ژاپن توافقنامه همکاری در سال 1977 امضاء نموده بودند و در راستای این همکاری در سال 1983 اولین محصول مشترک به نام BK117  راتولید نمودند.درسال1992 شرکتهای MBB و Aerrospatiale-Matra درهم ادغام گردیده و یک شرکت مشترک اروپای بانام EURO COPTER تشکیل دادند.در سال 1997 یک مدل پیشرفته بنام BK117 C2  توسط ژاندارمری فرانسه جهت نجات هوایی مورد تائید قرارگرفت و دریک قرارداد 170 میلیون دلاری جهت جایگزینی 31 فروند بالگرد الوئت انتخاب گردید. در سال1999 EC145 در نمایشگاه آلمان معرفی گردید. EC145 تولید مشترک کاوازاکی واروکوپتربراساس موفقیتهای پیشین آنها به صورت مشترک تولید شده است.  است.طبق توافقات انجام شده کاوازاکی این بالگرد را بانام BK117 C2 در بازار های آسیا به فروش می رساند و EURO COPTER مدل جهانی را بانام EC145 عرضه می نماید.

برای اشنایی با بی کا-117 اینجا را کلیک کنید

BK-117

مجله فلایت این بالگرد را اینگونه توصیف می کند. 90درصد طراحی از Bk117c1 وEc135 می باشد بدین صورت که بخش جلویی کابین برگرفته شده ازبالگرد Ec135 وبخش عقب کابین در ترکیب با کاوازاکی است.

با اینحال ساختار جدید نیز وجود دارد.فضای کابین در طول 46سانتیمتر(18 اینچ)و درعرض 13 سانتیمتر(5اینچ)افزایش یافته است.Ec145 بالگردی دارای دو اسکیت ثابت میباشد . دارای یک کابین شیشه ایی شامل نمایشگرکنترل پرواز با نمایشگرهای مایع کریستال میباشد و با یک یا دو خدمه قابلیت پروازرا داراست. راحتی کابین خلبان در شرایط سخت موجب آرامش وتمرکز بهترخلبان و دید عالی کابین موجب ایمنتر شدن پرواز می گردد. برای خلبانان در دوطرف کابین درب ورود وخروج  در نظر گرفته شده است. سرنشینان عقب نیز دارای درب مخصوص به خود می باشند.

EC-145

باتوجه به نقش های گوناگونی ازجمله آمبولانس هوایی ، حمل بار و مسافر که برای این بالگرد در نظر گرفته شده است.کابین عقب دارای پیکربندی ماژولار است بنابراین می توان در کوتاه ترین زمان آن را تغیر داد در کابین معمولی تا هشت نفر و بطور فشرده نه نفر راحمل نمود.

 این بالگرد می تواند به تجهیزاتی همچون بالشتکهای بادی جهت شناوری اضطراری ، جرثقیل نجات با ظرفیت 150 کیلوگرم، قلاب مرکزی بارجهت حمل بار بیرونی ، نور افکن جهت جستجوونجات مجهز گردد. بالگرد دارای دو درب کشویی در هر طرف می باشد.این بالگرد برای تهسیل در حمل برانکارد دارای دو درب کمدی در پشت می باشد و  با ملخ دم در بالا وداشتن حفاظ جانبی وجلویی  می توان در هنگام چرخش ملخ اصلی ودم به فعالیتهای امدادی و عملیاتی پرداخت .

 یاد آوری این نکته ضروری  است که در سیستم در بهای عقب کابین و سیستم دم و ملخ عقب بطور کامل از Bk117c1 گرفته شده است.

افزایش وزن برخاست و محدوده پرواز بیشتر نسبت به Bk117c1  نتیجه استفاده از کامپوزیت در روتور اصلی است که از بالگرد Ec135  گرفته شده است. یک ویژگی کلیدی در سامانه روتورعبارت است از سیستم تطبیقی سرعت چرخش و گشتاور متغیر (VARTOMS ) که  Ec145 را به یکی از بی سر و صداترین بالگردها در کلاس خود نموده است.

این بالگرد دارای دو موتورTurbomeca Arriel E1  با موتور توربوشفت طراحی شده بود ، که بعدها توسط موتور ارتقاء یافته Tubomeca Arriel E2 مجهز شد. هریک از موتور ها 738 اسب بخارقدرت دارد. با وزن برخاست 3585کیلوگرم که معادل  (7903 پوند ) می باشد وبا وزن خالی  1792کیلوگرمی این بالگرد ، به حداکثر ارتفاع 5240 متری می رسد. سرعت صعود  8.1 متر در ثانیه و حداکثر سرعت 268 کیلومتر/ساعت می باشد. البته سرعت کروز 246 کیلومتر / ساعت است. تا سال 2012 در بیش از 34 کشور 500 فروند  Ec145  تحویل داده شده بود.

کابین EC-145

در سال 2006، UH-145 که یک نوع نظامی از Ec145 بود در یک مناقصه برنده بالگرد سبک ارتش ایلات متحده انتخاب گردید. اولین بالگرد بنام UH-72 A در سال 2006تحویل داده شد و مجوز شروع تولید در سال 2007 در تاسیسات اروکوپتر در کلمبوس ومیسی سی پی  صادر شد. در این قرارداد تولید 375 فروند بالگرد به نام UH-72 Lakota تعیین گردید.

در اکتبر 2010 یک توافق برای ایجاد یک سرمایه گذاری مشترک بین اروکوپتر وقزاقستان به طور رسمی امضاء شد وبعنوان تنها سازنده Ec145 در کشورهای مستقل المنافع وپشتیبانی برای آن در کشورهای مغولستان،ازبکستان، قرقیزستان، بلاروس و آذر بایجان در نظر گرفته شد. در نوامبر 2011 قزاقستان اولین دسته 6 فروندی را سفارش داد.در سپتامبر 2012، شرکت اروکوپتر قزاقستان، نخستین کیت مونتاژ Ec145 خود را در تاسیسات آستانه دریافت نمود. در این مرکز10 فروند بالگرد در سال ساخته خواهد شد.

به ریلهای کف کابین دقت کنید و نیمکتی که بسرعت میتوان انرا باز ویا بسته کرد
در یک ماموریت اورژانسی Ec145 می تواند تا دو بیمار و سه کادر پزشکی را بهمراه داشته باشد.
یو اچ-72

H145

در سال 2011 رسما مدل  E C145 T2 در نمایشگاه اکسپو معرفی  گردید.که شامل بهسازیهایی از قبیل افزایش عملکرد بالگرد که شامل موتور های توربو شارژ جدید کنترل دیجیتال کامل موتوربا قدرت 1039 اسب بخار ، طراحی پوشش  روتر دم  و ارتقا جعبه دنده دم و روتور اصلی به انجام رسیده است. پیشرفت های قابل توجهی به زیرسیستم های کابین خلبان و بالگرداجرا شده است  در میان بزرگترین تغییرات، Autopilot پرواز و کنترل کامل موتور دیجیتال و سه صفحه نمایش اصلی برای کنترل این سیستم ها معرفی شدند. صدور گواهینامه پرواز هوایی از اداره ایمنی اروپا و آمریکا برای مدل جدید در سال 2014 انجام گردید.

H145M

در سال 2013 وزارت دفاع آلمان نیاز خود را برای به خدمت گرفتن نوع نظامی  Ec145-T2 جهت عملیات نیروهای ویژه اعلام کرد. در تاریخ 27 نوامبر 2014 مدل آزمایشی با نام Ec 645 T2 پرواز نمود. یکسال بعد اولین بالگرد تحویل گردید. این بالگرد به نام H145M ثبت شد که دارای حفاظت های بیشتر از سرنشینان ، مخزن سوخت ضد نشتی ، حسگرهای الکترونوری و مادون قرمز، پایه هایی برای موشکهای 70 میلیمتری و سیستم های ارتباطی و ناوبری نظامی می باشد. این نسخه توسط مشتری خارجی نیز سفارش داده شده است و مجهز به بالچه برای حمل راکت و غلاف مسلسل است

اچ145ام مسلح به راکت و غلاف مسلسل

مشخصات عمومی :

خدمه: 1 یا 2 نفر

ظرفیت : 9 مسافر

طول 13.03 متر (42 فوت 9 اینچ )

قطر روتر : 11 متر (  36 فوت )

ارتفاع : 3.45 متر (11 فوت 4اینچ )

وزن خالی : 1792 کیلوگرم ( 3951 پوند )

حداکثر وزن برخاست : 3585 کیلوگرم ( 7903 پوند )

موتور : دوموتور Turbomeca aril E1 , E2

سقف پرواز : 5240 متر ( 17200 فوت )

محدوده پرواز : 680 کیلو متر

منابع :

https://www.flyingbulls.at

http://www.helicopters.airbus.com

https://en.wikipedia.org/wiki/Eurocopter_EC145

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن