در میانه دهه  ۱۹۷۰ ارتش شوروی به  دنبال  یک بالگرد ضد زره بود. در ان زمان این ارتش  به تازگی بالگرد میل ۲۴ را دریافت کرده بود ولی میل ۲۴ نشان  داده بود توان ضد زره کمی دارد و علیرقم    کارایی  بالا در سرعت بالا در سرعت های کم و پرواز های ایستایی مشکلاتی را داشت . همچنین توان کم  در شب و  اب هوایی گرم مشکلاتی را ایجاد کرده بود. همچنین گذارشاتی ازامریکا در مورد توسعه بالگردی به  مراتب  پیشرفته تر از کبرا می امد . این  بالگرد که  طی برنامه ای ای اچ  در حال توسعه بود در  دهه۱۹۸۰ به بالگرد ای  اچ ۶۴ اپاچی تبدیل شد.در سال ۱۹۷۶ شوروی تصمیم  بر ساخت بالگردی کوچکتر و چالاکتر از بالگرد میل ۲۴ برای  رقابت با بالگرد جدید امریکایی با توان ضد زره  بالا برای مقابله با یگانهای زرهی مکانیزه ناتو شد. رقابتی  در سال ۱۹۸۰ بین دو شرکت طراح  بالگرد شوروی  یعنی کاموف و میل برای ساخت بالگرد جدید ایجاد شد که هر کدام  از این دو شرکت طرح خود را ارائه  کرد . شرکت  کاموف طرح وی ۸۰ که بعدها منجر به ساخت کاموف ۵۰ و کمپانی میل طراح میل ۲۸ را ارائه  کرد.بین این دو طرح تفاوت های  بسیاری وجود داشت. میل دارای یک طراح عادی  با ۵ پروانه و دو سرنشین  پشت سر هم  بود ولی کاموف ۵۲ دارای  دو پروانه  روی هم مانند دیگر طراح های این کمپانی که بر خلاف هم می چرخیدند  و همچنین  دارای یک سرنشین  بود.اولین پرواز میل ۲۸ به ده نوامبر سال ۱۹۸۲ بر  میگردد  و در سال ۱۹۸۹ در نمایشگاه هوایی پاریس اولین بار غرب به ان نگاهی دقیق انداخت.طی یک رقابت فشرده علیرقم پیش بودن بودن  کاموف  ۵۰ ولی به دلیل فروپاشی شوروی و مشکلات  بعد از ان این دو طرح موفقیتی برای  تولید به دست  نیاوردند  و در نهایت در سالهای بعد از سال ۲۰۰۰ کاموف ۵۰ در قالب طرح کاموف ۵۲ و میل ۲۸ ان وارد خدمت شدند.

اولین نمایش میل 28 ای در غرب در نمایشگاه پاریس 1989

اولین نمایش میل ۲۸ ای در غرب در نمایشگاه پاریس ۱۹۸۹

میل ۲۸ بالگردی بود تهاجمی مانند اکثر بالگردهای دو سرنشینه  تهاجمی دارای  دو خدمه در پشت سر هم بود که خلبان  در کابین عقب وافسر اسلحه  در کابین جلو قرار داشت.بالگرد دارای پنچ پروانه اصلی  و چهار پروانه دم به شکل ایکس شد  بود. پروانه  های  اصلی  از جنس  مواد ترکیبی  ساخته  شده بود و تا کالیبر ۳۰ م م مقاومت داشت  بالگرد دو موتوره و از دو موتور کیلمو تی وی ۳ -۱۱۷  بهره میبرد  که بر روی بالگرد میل ۲۴ ، میل ۱۷ و انواع بالگردهای کاموف  نصب شده است. این موتور دارای ۲۱۹۴ اسب بخار قدرت بود. ورود های موتور پشت سر کابین خلبان قرار داشت  هر دو دارای فیلتر گرد غبار  برای پرواز در بیابان و سامانه ضد یخ بودند. خروجی موتور  دارای  عایق گرمایی برای کاهش میزان انتشار امواج فروسرخ بود .بالگرد دارای  زره بود و هر دو خدمه در یک وان تیتانیومی با میزان مقاومت  در برابر کالیبر ۲۰ م م بود  . کف بالگرد و شیشه  ها نیز توان مقاومت در برابر   اتش مسلسل ۱۲٫۷ م را داشتند .همچنین  کابین دارای  صندلی های  با توان جذب ضربات شدید و همچنین چرخ های  با توان جذب  ضربات برای کاهش اسیب در فرود های شدید بود. میل ۲۸ بر خلاف میل ۲۴ دارای چرخ های ثابت بود و چرخ هایش  جمع نمی شد.بالگرد دارای سوخت داخلی ۱۵۰۰ لیتری و همچنین توان حمل چهار مخزن سوخت خارجی با میزان ۲۲۲۸ لیتر بود.

میل 28 ان در این تصویر مسلح به راکت انداز 20 لول 80 م م بی8 و راکت انداز 122 م م پنچ لول بی 13

میل ۲۸ ان در این تصویر مسلح به راکت انداز ۲۰ لول ۸۰ م م بی۸ و راکت انداز ۱۲۲ م م پنچ لول بی ۱۳

سلاح ثابت میل ۲۸ توپ تک لوله ۳۰ م م متحرک ۲ ای ۴۲ است که ۳۰۰ گلوله است .توپ گلوله های ۳۰ م م با پوکه های ۱۶۵ م م شلیک میکند . این توپ با سرعت اتش  ۳۰۰ تا ۹۰۰ گلوله بر دقیقه  همان توپی است که بر روی نفر بر زرهی   بی ام پی ۲  و برخی دیگر از خودرو های زرهی شوروی و روسیه نصب شده است و برد موثر ان ۲۵۰۰ متر است. توپ از دو مخزن  فشنگ ۱۵۰ گلوله ای دو طرف  توپ بهره می برد و میتواند انوع مهمات های اچ ایی و یا انروژی جنبشی  را برای درگیر با اهداف سبک و زرهی حمل و شلیک میکند . مهمات انرژی جنبشی شلیک شده از این توپ دارای میزان نفوذ در ۵۵م م زره ۶۰ درجه در ۱۰۰۰ متر است. توپ متحرک است و به سامانه دید حرارتی در دماغه متصل است و با چرخش ان  می چرخد. زاویه چرخش توپ ۱۱۰ در جه در راستای افق و ۱۳ درجه به بالا  و ۴۰ درجه به پایین است.

دو بالچه حمل سلاح هر کدام شامل دو جایگاه حمل سلاح در زیر  خود ،در دو طرف بالگرد وجود دارد  . تسلیحات قابل حمل توسط میل ۲۸ شامل  تا چهار راکت  انداز ۲۰ لول  ۸۰ م م بی ۸ که توان شلیک  انواع راکتهای ضد زره خرج گود و یا انفجار شدید  ترکش  شونده را دارد. نسخه ضد زره ان توان نفوذ تا ۴۰۰ م  م زره را دارد. سلاح اصلی ضد تانک میل ۲۸ موشک ضد تانک ای تی ۹ اسپایرال ۲  (با نام روسی اتکا) است. اتکا یک موشک  هدایت نیم خودکار  هدایت رادیویی  مافوق صوت  است و دارای  برد ۶۰۰۰ متر بوده و توان نفوذ  در ۹۰۰ م م زره فولادی را دارد. این موشک  نیز دارای  دو نوع مهمات   خرج گود برای نبرد زرهی و یا  کلاهک تریموباریک برای استفاده بر ضد ساختمانها  می باشد.میل ۲۸ می تواند در بیرون ترین جایگاه  زیر بالچه هشت موشک اتکا (۱۶ موشک  در زیر هر دو بالچه)را حمل کند. ترکیب  رزمی سنگین میل  ۲۸  شامل ۱۶ موشک اتکا و دو راکت  انداز بی۸ است.   میل ۲۸ توان حمل تا هشت موشک ضد تانک   قدیمیتر  ای تی ۶ اشتروم را نیز دارد .

ترکیب متداول و البته سنگین میل 28 ان 16 موشک اتکا و دو راکت انداز بی 8 است

ترکیب متداول و البته سنگین میل ۲۸ ان ۱۶ موشک اتکا و دو راکت انداز بی ۸ است

به غیر از این تسلیحات  میل ۲۸ می توان راکت غیر هدایت شونده با لانچر ۴ لول ۱۲۲ م م  و یا غلاف دو لول توپ ۲۳ م م  با ۲۵۰ گلوله و یا بمب ۲۵۰ کیلویی و برای  دفاع از خود در زیر هر بالچه  چهار  موشک  هوا به هوا ایگلا(نسخه هوا به هوای موشک زمین  به هوای فروسرخ  سام ۱۸ ایگلا) را حمل کند.

 میل ۲۸ ای اولین نسخه  عملیاتی  میل ۲۸ برای درگیر در روز طراحی شده بود. این نمونه در زیر  دماغه دارای یک  سامانه هدفگیری  برای هدفگیری  موشک  ضد تانک ای تی ۶ و ای تی ۹ و توپ  ۳۰ م م بود. این سامانه شامل  یک مسافت یاب لیزری، یک سامانه اپتیکی  جهت کشف و شناسایی و نشان گیری  هدف و یک دوربین  اپتیکی  با سطح نوری کم(دوربین دید شبانه)برای پرواز  در شب بود.نسخه اولیه فاقد هر گونه سامانه دید حرارتی  بود از این رو توان درگیری شبانه میل ۲۸ بسیار  محدود و تنها به پرواز در شب محدودی  میشد تا درگیری در شب  . ولی نسخه اصلی  پر تعداد  در خدمت ارتش  روسیه میل ۲۸ ان است. این نمونه برای  درگیری درشب ارتقا یافته و دارای یک سامانه  بزرگ اپتیک  او پی اس ۲۸ ان  است. این سیستم در بالای توپ قرار دارد شامل  یک سامانه دید حرارتی  برای درگیر شبانه است و می توان با ان در شب موشک های ضد تانک را شلیک و هدایت  کرد و یا با توپ متحرک به هر هدفی   به صورت دید حرارتی شلیک کرد. همچنین یک سامانه جدید به شکل یک کره در زیر دماغه  نصب شده (سامانه یومز تویس ۵۲۰) و برای  پرواز شبانه در ارتفاع کم نصب شده است. این دو سامانه  توان پرواز کامل و درگیر شبانه را به میل ۲۸ ان میدهد. همچنین این مدل توان حمل رادار میلی موجی  ان او ۲۵ را دارد که همانند رادار لانگ بو اپاچی بر روی توپی پروانه اصلی  نصب می شود.این رادار می توان یک هدف بزرگ مثل  یک پل را از ۳۲ کیلومتر و یک تانک را از ۱۲ کیلومتر کشف  کند. اگرچه از کم کیف عملیاتی بودن این رادار اطلاعی  در دست نیست ولی قرار است نسخه هدایت  میلی موجی موشک  ای تی ۹ تا سال ۲۰۱۶ برای  این رادار عملیاتی شود.همچنین بالگرد دارای سامانه هدشار دهنده رادار با پوشش ۳۶۰ درجه ، هشدار دهنده  فروسرخ برای هشدار در زمینه نزدیک شدن موشک، پخش کننده شرار و در نوک بالها و جیمینگ  فروسرخ است

در این تصویر به خوبی سامانه هدفگیری پی اس 28 ان (سامانه بزرگ بالای توپ ) و سامانه پرواز شبانه یومز (در زیر دماغه به شکل کره ) را میتوان دید

در این تصویر به خوبی سامانه هدفگیری پی اس ۲۸ ان (با فلش ابی ) و سامانه پرواز شبانه یومز (با فلش قرمز ) را میتوان دید

خلبان در کابین دارای سه عدد نمایشگر رنگی چند کاره در  کابین عقب و سه نمایشگر در کابین جلو است و خلبان دارای سامانه اچ یو دی می باشد.

میل ۲۸ چندین مدل مختلف دارد

میل۲۸  نسخه پاییه که در سال ۱۹۸۲ اولین پرواز خود را انجام داد و در ازمونهای پرازی به کار رفت

 میل۲۹ ای :نسخه ضد تانک و اولین نسخه تولیدی که به صورت محدود تولید شد و به مدل قبلی مشابه است و فاقد تجهیزات رزم شبانه است.

میل۲۸ان:نسخه رزم شبانه و اصلی ترین نسخه  تولید که توسط ارتش روسیه شده مجهز  به دو سامانه دید حرارتی برای پرواز  شبانه و درگیری شبانه. این مدل مجهز به موتور قویتر تی وی ۳-۱۱۷-وی ام ای با توان ۲۵۰۰ اسب بخار است  و توان حمل تا ۲۳۰۰ کیلوگرم سلاح را دارد.

میل ۲۹ ان ای:نسخه صادراتی میل ۲۸

میل ۲۸ یو بی: نسخه اموزش رزمی  برای اموزش خلبان با توات رزمی نمونه  میل ۲۸ ان. در این مدل برخلاف نسخه قبلی هر دو کابین  دارای  سیستم کنترل بالگردهستند در حالی که در نسخه های قبلی  تنها خلبان توان هدایت بالگرد را داشت .

میل ۲۸ ان ام: نسخه ارتقا یافته با شکل دماغه ای متفاوت  که رادار ناوبری داپلر حذف شده است . این نسخه  در ناحیه ایرودینامکی و موتور ارتقا داشته و مصرف سوخت کاهش  یافته  و سرعت و برد بهبود یافته است

ارتش روسیه در میانه دهه ۱۹۹۰ تعدادی میل ۲۸ را در خدمت داشت  این تعداد  شامل  دست کم ۸ نمونه بود که برای ازمایشات ساخته شده بود. این بالگرد همچون پیش نمونه ها و نسخه  های تولید محدود کاموف۵۰ در چچن  پرواز کردند. توان کم پرواز شبانه باعث این شد که میل ۲۸ ان توسعه  یابد.میل ۲۸ ان در سال ۱۹۹۶ پرواز کرد و بعد از ارتقائات مختلف مختلف   در سال ۲۰۰۹ میلادی راسما این بالگرد وارد خدمت ارتش  روسیه شد. اولین سری سفارشات به سال ۲۰۰۷ و سفارش ۵۰ میل ۲۸ ان  بر میگردد که تا سال ۲۰۱۲ همگی تحویل این ارتش شدند. تا پایان سال ۲۰۱۳  در کم ۶۵ میل ۲۸ در خدمت ارتش روسیه قرار داشت . این ارتش ۷۰ فروند دیگر  که شامل  تعداد زیادی  میل ۲۸ یو بی نیز می شود   را تا سال ۲۰۱۷ تحویل خواهد گرفت .

همچنین الجزیره  ۴۲ فروند و عراق ۱۲ فروند  میل ۲۸ ان را سفارش  داده اند که عراق  تعدادی را تحویل گرفته است . میل ۲۸ اولین تجربه جنگی خود را در عراق  بر ضد گروه  ترریستی داعش پشت سر گذاشته است.

رادار میلی موجی ان او 25 بر روی توپی پروانه اصلی

رادار میلی موجی ان او ۲۵ بر روی توپی پروانه اصلی

مشخصات

طول:۱۷٫ ۹۱ منر

ارتفاع:۳٫۸۲ متر

وزن خالی:۷۸۹۰ کیلوگرم

موتور:دو دستگاه موتور توربوشفت کیلیمو تی وی ۳ -۱۱۷ با توان ۲۵۰۰ اسب بخار

 بیشترین سرعت:۳۲۴ کیلومتر بر ساعت

برد رزمی:۴۴۰ کیلومتر

برد با مخازن سوخت خارجی و بدون سلاح:۱۲۰۰ کیلومتر

تسلیحات: یک توپ ۳۰ م م با ۳۰۰ گلوله، تا چهار راکت انداز ای ۸  ویا تا ۱۶ موشک ضد تانک اتکا و یا هشت موشک هوا به هوای ایگلا

ترجمه:عبدالحمید تارخ

میل 28 یو بی نسخه اموزشی رزمی این بالگرد در این تصویر مسلح به 8 موشک اتکا و شش موشک هوا به هوای ایگلا

میل ۲۸ یو بی نسخه اموزشی رزمی این بالگرد در این تصویر مسلح به ۸ موشک اتکا و شش موشک هوا به هوای ایگلا

34+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar
  • avatar
  • avatar
دسته بندی شده در:    

35 دیدگاه

  • با سلام خدمت استاد تارخ وآرزوی توفیق روز افزون برای ایشان و درج حقایق نظامی و فناورانه و رد شوبهه افکنی واکاذیب حول موضوعات نظامی و آشکار کردن حقیقت اینجانب چند سوال دارم ۱-لطفا در مورد مدل ارتقا یافته mil-28 nm در کانال یا در همین مقاله توضیحاتی بفرمایید زیرا در بعضی کانال های اینستاگرامی آن را بالاتر از آپاچی و بی رقیب خواندند؟؟😕۲-در یکی از کانال از کاموف ۵۲ کامانچی ساخته 😮😮😟و می گویند روس ها در نسخه تولیدی مدل k از توپ با گردش ۱۸۰ درجه در زیر بدنه استفاده می کند و در نسخه زمینی از دو توپ یکی در راست و دیگری در چپ  یعنی یکی برای افسر اسلحه و دیگری برای خلبان با قابلیت گردش هر کدام ۹۰ درجه ایتفاده خواهد کرد ؟؟؟؟؟😶😶😶باتشکر از سایت پرمحتوا و بروزتان برای رفع خستگی وبه افتخار استاد تارخ یه کف مرتب 👏👏👏👏👏👏👏👏💖💖💖🙌🙌

    0
  • خسته نباشید.به نظرم‌تفاوتهای بین میل ۲۸ان و لانگ بو آپاچی به نوع نیاز سفارش دهندگانشون بستکی داشته(اگرچه که خیلی نیازها باهم متفاوت نیستن)میل ۲۸ در نقش تهاجمی واقعا بی نظیرهجناب تارخ برنامه جهت ارتقا این بالگرد ارائه شده؟

    0
  • آقای تارخ کاشکی توان خرید از غرب رو داشتیم و میتونستیم یوروکوپتر تایگر بخریم چون منو یاد کبرا میندازه و بدرد جغرافیا ایران میخوره من تو voa دیدم که کارشناسا تحلیل میکردن میگفتن ایران بعد از یه مدت بازار اروپا به روش باز میشه کلا ما ارتشمون از هر نظر داغونه یعنی میشه ۱۰۰ میلیارد دلار تو بازه زمانی ۵ ساله خرج کنیم تا درست بشه؟۲-آقای تارخ خرج ۵۰ میل ۳۵ و ۵۰ یورو کوپتر و ۲۰۰۰ تی ۹۰ و ۴۰۰۰ بی آر تی ۸۲ با ۵۰۰ بی ام پی ۳ روی هم چه قدره؟

    0
    • تا اونجایی که تحقیق کردم با شبیه سازو زیرساخت خرج اینا ۱۵ میلیارد دلار میشه.۳ میلیارد دلار هلیکوپترها_۶میلیارد دلار تانک_۵۰۰ بی ام پی ۳ هم ۱ میلیارد دلار_بی آر تی هم ۵ میلیارد دلار.

      0
  • سلام به نظر شما برای ایران میل ٢٨ مناسب تَر میباشد یا میل ٣۵ (که مدل پیشرفته تَر و بروز شده میل ٢۴)؟یا اینکه به دلیل اشتراکاتشون در کنار هم به خدمت بپردازن بهتره؟

    0
  • خیلی پرنده قابلی هست.آقای تارخ ۲ سوال داشتم.۱_چندتا ما نیاز داریم برای رفع تهدید ترکیه و اسرائیل در کنار چند عراده تانک؟۲- هزینه خرید و تعمیر و نگهداری تعدادی که لازم داریم چقدره؟

    0
  • سلام در مورد اینکه هند اپاچی ah 64e رو به جای mi28n انتخاب کرد جای تعجب نیست بالاخره ورژن جدید اپاچی ۹سال بعد از mi28 n ساخته شده این مدل جدید mi28 um که در نمایشگاه ماکس ۲۰۱۳ رونمایی شد و گفته شده حداقل کابین و الکترونیک بسیار پیشرفته تری داره معلوم نیست چرا تولید نمیکنن بهترین مقصد صادراتیشون رو از دست دادن من هر چی گشتم از مدل جدید mi 28 um عکسی پیدا نکردم شما تصویری ازش ندارید؟ از کابین خلبان هم عکس نزاشتید در مقالهیه سوال دیگه داشتم ازتون این توپ جدید ۲S35 Koalitsiya-SV همان مدل ارتقا یافته ماستا هست؟یا فرق میکنه؟ ماستا که مدل جدید msta s تازه وارد خدمت شده ما اصلا برای چی در کنار t72و bpm 2  حداقل چند عراده ماستا سفارش ندادیم حداقل شاید اگه زورمون رو میزدیم الان به جای رعد و هویزه میتونستیم یه کپی از همین ماستا تولید کنیمhttps://en.wikipedia.org/wiki/2S35_Koalitsiya-SV

    0
    • سلام… کاری به مدت وررد به خدمت ندارد در بسیاری از رقابت های نظامی تسلحاتی پیروز می شوند که خیلی قبل تر از نسخه های دیگر رقابت وارد میدان شده اند کما اینکه در رقابت هند رافال برد در حالی که سوخو۳۰ و میگ۳۵ بعد از ان امده بودند . در مورد نسخه جدید ماستا مقاله ای تهیی شده در اینده خواهم گذاشت ..والا ایران فرصت سفارشخیلی چیزهارو داشت ولی سفارش نداد

      0
  • با سلام. سئوال من این هستش که ایا میل ۲۸ موشکی مانند هلفایر که اصطلاحا میگن شلیک کن و فراموش داره؟ کلا روسها چنین موشکی دارن؟ این موشک اتکا در مقایسه با هلفایر چگونه عمل میکنه؟و دیگری این که با وجود چیزهایی مثل فیلتر گرد و غبار در بیابان ممکنه بازم در کشور مثل ایران به مشکل بر بخوره مثل میگ ۲۹؟و سئوال اخرم اینکه در میل ۲۸ میشه موشک های ضد کشتی مثل کاموف نصب کرد مثلا خا ۳۱ یا خا ۳۵ ؟به نظر من عجیبه که روسیه تمرکزش رو در این بالگرد بر روی بحث ضد زره گذاشت در حالی که غالبا کشورهای بلوک غرب بیشتر بر بالگرد اتکا دارن تا قدرت زرهی برای خودم عجیبه این کار

    0
    • سلام.. اول موشک شلیک کن فراموش کن اپاپی نداره زیرا موشک هلفایر هدایت لیزری است و نسخه راداری ان نیز اشیانه یاب راداری است . مسئله بعد اینکه موشک ضد تانک همیشه بر علیه تانک به کار نمیره کما اینکه هزاران هلفایر در عراق و افغانستان برای تانک شلیک نکرد. موشک ضد تانک بر ضد خودرو های مختلف از کامیونف چیپ ، خودرو زرهی ضد شوروش ، نفربر و تانک و همچنین ساختمانها، مراکز تجمع دشمن ، سنگرها و…… کاربرد فراوان دارد. مسئله بعد اینکه اصلا مشکل میگ ۲۹ در ایران گرد وغبار نیست بلکه گرمایی هوا است ولی در مورد بالگرد چنین مشکلی نیست زیرا روی بالگرد های روسی موتور ویژه برای هوای گرم نصب میشود برای همین عراق ویا سوریه ویا در شاخ افریقا از بالگرد های میل استفاده می شود کما اینکه میل۱۷ همکنون به تعداد زیاد در سپاه خدمت می کند

      3+
  • با سلام خدمت شما جناب آقای تارخ
    به نظر شما بالگرد میل ۲۸ کارایی بهتری برای ایران می تواند داشته باشد یا بالگرد کاموف ۵۲؟
    چرا ترکیه بالگرد a 129 رو انتخاب کرد ولی عراق رفت سراغ کاموف و میل؟ آیا
    بالگردهای روسیه از توانایی های مشابه a129 در عمل برخورداند یا خیر؟

    0
    • سلام…خوب از دید من میل۲۸ بهتر است ولی خوب برای خرید باید کارشناسی شود.دلیل خرید بالگرد ای ۱۲۹ توسط ترکیه هم قیمت کم بود و هم اجازه اگوستا ایتالیا برای تغیرات گسترده روی این طرح به دلخواه ترکیه بود.بله صد البته بالگرد های روسی برتری زیادی بر تی۱۲۹ ترکی دارند دست کم چیزی از ان کم ندارند

      4+