بالگردنظامی H 145 M
نویسنده فرج اله احسانی
بعد از معرفی بالگرد ec145 در نمایشگاه آلمان در سال 1999 مدت زیادی گذشته است. این بالگرد شاید یکی از بهترین ها در کلاس خود می باشد که تا به امروز مدل های پیشرفته ای از آن تولید گشته است و توسط ارباس هلی کوپتر تولید می شود و همچنان محبوبیت خود را حفظ نموده است. اولین مدل نظامی در سال 2006، UH-145 که یک نوع نظامی از Ec145 بود که در یک مناقصه برنده بالگرد سبک ارتش ایلات متحده انتخاب گردید و جهت امور آموزشی از آن استفاده گردید.اولین بالگرد بنام UH72A-Lakota در سال 2006تحویل داده شد وتاکنون 400 فروند از آن تولید گشته است که ، قسمت بیشتر آن سهم تولید در داخل آمریکا می باشد.
بالگرد Lakota –UH72 A
در سال 2011 رسما مدل EC145T2 در نمایشگاه اکسپو معرفی گردید.که شامل بهبودهایی از قبیل افزایش عملکرد بالگرد که شامل موتور های توربو شارژ جدید کنترل دیجیتال کامل موتور ، طراحی پوشش روتور دم و ارتقا جعبه دنده دم و روتور اصلی به انجام رسیده است. پیشرفت های قابل توجهی به زیرسیستم های کابین خلبان و بالگرداجرا شده است در میان بزرگترین تغییرات، Autopilot پرواز و کنترل کامل موتور دیجیتال و سه صفحه نمایش اصلی برای کنترل این سیستم ها معرفی شدند. از تغییرات مهم ظاهری آن Fenestron ایرباس، که یک سیستم پیشرفته شامل سیستم انتقال بهینه شده و ادغام هوای روکش دم بالگرد برای کنترل ضد گشتاورمی باشد. این مدل به نام H 145 نام گذاری گردید.
در سال 2013 وزارت دفاع آلمان نیاز خود را برای به خدمت گرفتن نوع نظامی Ec145-T2 جهت عملیات نیروهای ویژه اعلام کرد. در تاریخ 27 نوامبر 2014 مدل آزمایشی با نام Ec 645 T2 پرواز نمود. یکسال بعد اولین بالگرد ها تحویل گردید. این بالگرد به نام H145M ثبت شد که دارای حفاظت های بیشتر از سرنشینان ، مخزن سوخت ضد نشتی ، حسگرهای الکترونوری و مادون قرمز، پایه هایی برای موشکهای 70 میلیمتری و سیستم های ارتباطی و ناوبری نظامی می باشد.
زیرا بالچه میتواند غلاف مسلسل 12.7 م م با 200 فشنگ برای هر مسلسل، و یا غلاف 7 و یا 12 و یا 19 تایی راکت70 م م غیر هدایت شونده و یا غلاف 4 تایی نسخه هدایت لیزری راکت70 م م و در صورت سفارش موشک هدایت لیزری هلفایر را نیر با خود حمل کند.همچنین امکان نصب توپ20 م م درون غلاف نیز روی این بالگرد وجود دارد
بالگرد H145M یک هواگرد برای ماموریتهای چند منظوره می باشد که درکوتاه ترین زمان ممکن میتوان از یک آرایش حمل ونقل نیروهای زمینی با صندلی ها ، به ماموریت جستجو ونجات با اسانسور بالارونده و حمل زخمی ها تبدیل گردد و یا به یک بالگرد مسلح با مجموعه ای از سلاح ها وحفاظت
بالستیک جهت نیروهای ویژه و کماندویی تبدیل نمود.
این بالگرد برای ماموریت های حمل ونقل نیروی انسانی و اجرایی می تواند دوخلبان و 10 نیرو رادر برگیرد و از طریق درب ها دردوطرف وعقب بارگیری کند. بسته های تجهیزات ماموریت شامل یک سیستم طناب سریع و بالابر می باشد. پروانه اصلی در ارتفاع مناسب وبالا وهمچنین روکش فن دم ، ایمنی مناسبی را دردسترسی ناحیه فرود وبارگیری / تخلیه محموله ، مسافرین و بیماران در حالی که پروانه ها در حال چرخش هستند ، فراهم می کند.
با داشتن دوموتور Arriel 2E با قدرت 774 اسب بخار این بالگرد توان،دامنه،استقامت و قابلیت بارگیری شرایط مختلف پروازی را بویژه در شن وماسه و گردوغبارودر شرایط گرم وارتفاع بالارا داراست.یکی از ویژگی های دیگر H145M قابلیت پرواز بایک موتور در شرایط استثنایی است که با کنترل موتور دیجیتال کامل FADEC فراهم شده است وایمنی پرواز را دوچندان نموده است.
H145M مجهز به یک کابین شیشه ای مدرن دیجیتال وسازگاربا نمایشگرهای دید در شب ودارای یک خلبان دیجیتال خودکارچهارمحور است که به طور چشمگیری حجم کار خلبان را در شرایط اضطراری ویا صحنه نبرد کاهش می دهد. این سامانه خودکار همراه با رادار آب وهوا وجستجو، به همراه بالشتکهای شناور اضطراری وفرستنده موقعیت یاب اضطراری (ELS ) اجازه انجام ماموریت های امنیتی دریایی در روز و شب را می دهد.
H145M می تواند به سیستم سلاح های ایرباس HFORS مجهزباشد، یک سیستم طراحی شده کاملا مدولارکه می تواند به تمام انواع از ابزارهای هدایت شونده مانند موشک و موشکهای لیزری و تیربارمجهز شود.
H145M یک بالگرد همه منظوره می باشد که نسبت اندازه به حجم کابین و مقدار بارجابجایی و همراه با صدای کم و کاهش امواج فروسرخ و هزینه تعمیرونگهداری پایین ،عملکردی درخشان درماموریتهای گوناگون برای اطلاعات ، نظارت ، حمل ونقل ، هدف گیری وشناسایی در روز و شب را دارد.
مشخصات عمومی
حداکثر صندلی: 1/2 خلبان + 10/9 سرباز
طول : 44.72 فوت 13.63 متر است
ارتفاع : 13.12 فوت 4 متر
قطر اصلی : روتور 36.09 فوت 11 متر است
حداکثر وزن : 3700 کیلوگرم
موتور: 2X Turbomeca ARRIEL 2E turboshaft engines
برای برخاست : 894 اسب بخار هر موتور
حداکثر قدرت برای پرواز مداوم : 771 اسب بخار هر موتور
حداکثر قدرت موتور برای شرایط اضطراری : یک موتور 1072 اسب بخار برا ی30 ثانیه
حداکثر سرعت : 250 کیلومتر
سرعت کروز : 244 کیلومتر
محدوده پرواز : 662 کیلومتر
سقف پرواز ایستایی استفاده از زمین : 2700 متر
منابع :
http://www.helicopters.airbus.com
ویکیپدیا
سلام در بخشی از مقاله گفتید که این بالگرد به حسگر های الکترونوری و فروسرخ مجهزه یعنی همانند آپاچی میتونه امواج فروسرخ رو کور کنه یا تنها در نقش هشدار دهنده عمل میکنه؟
سلام منظور سامانه اپیتکی زیر دماغه است
از بیرون بهش نمیاد که 10 تا سرباز حمل کنه و این بخاطر طراحی خوبش هست. از داخل کابین هم بنظر دید خیلی خوبی داره. کلا هلیکوپتر خوب و زیباییه. به ما که از این چیزا نمیرسه، مبارک صاحبش.
ضمن خسته نباشید بابت زحماتتون یک سوال داشتم و اون هم اینکه چرا هلی کوپترهای نظامی غربی به خصوص اروپایی ها از نظر زره از هلی کوپترهای روسی ضعیف ترند
سلام خوب اول زره بالگرد سنگین میکنه چالاکی کم میکنه و اگر موتور قویتر به کار ببری مصرف سوخت بالا میره…دوم غرب بیشتر هدف کلوله گریزی است تا تحمل گلوله
سوالی که برام پیش اومد این بود که چه دلیلی داره که در آمریکا از نوع هلیکوپترهایی که مثلا مثل کاموف۲۲۶ که دو سری ملخ(گردش خلاف جهت) استفاده نمیکنن. ساختش که براشون مشکل نیست، احتمالا دلیل فنی خاصی داره؟!
سلام پیچیدیگی فنی برای امریکا نداره و اونها هم نین طرح های در دهه1950 داشتند ولی طرح دو ملخ چون کاموف هزینه عملیاتی بالاتری داره و پیچیدگی تعمیر و نگهداری برای همین اکثرا استفاده نمیکنن..حتی خود طرح های کاموف خیلی کمتر از طرح های میل فروش داشته
خبر داغ داغ
چين اولين ناو هواپيمابرشو ساخت
البته خیلی داغ نبود چند سال داراه میسازه
سلام.ببخشید اژدر رو میشه آیا ردیابی کرد چجوری ؟وبعد از ردیابی چجور منهدم میشه؟
سلام قابل رهگیری است ولی تلاش میکنن روش اختلال ایجاد کنن
سلام. یه سوال غیر نظامی دارم کسی می تونه کمک کنه؟
سن جهان(بعد از بیگ بنگ) کمتر از ۱۴ میلیارد سال تخمین زده میشه. قطر جهان حدود ۹۱ میلیارد سال نوری تخمین زده میشه. اگه بعد از بیگ بنگ جهان حتی با سرعت نور هم در همه جهات گسترش پیدا کرده باشه(که البته قطعا گسترش کمتر از این سرعت بوده) چجوری میشه الان قطر جهان بیش از ۹۱ میلیارد سال نوری باشه؟
سلام سئوال خودتون از سایت زیر بپرسید که کاملا تخصصی در همین زمینه است
https://bigbangpage.com
خیلی ممنونم
سلام من اصلا نفهمیدم چی گفتی!!
سلام ببخشید نمیشه بجای تولید بالگر تهاجمی .تعداد زیادی پهباد موشک دار یا بمب دار تولید بشه؟؟تو عملیات آرامکو آزمایش شد وموفقیت آمیز بود !!
سلام ارمکو یک عملیات انتهایر بود شما در یک نبرد میهنی مثل حمله عراق به ایران و یا نبرد اشعال عراق و افغاسنتان نمیتویند از پهپاد انتهاری بر ضد نیروی های دمشمن ه دارای از مرز رد میشم استفاده کنید.. زدن اهداف متحرک در هند ماشین کامیون و…..هر چیزی که در میدان جنگ است کار پهپاد انتهاری نیست..پهپاد مسلح میدوتنه ولی اونم باز نمیتونه جای بالگرد بگیره
سلام.لطفا یک مقاله در مورد حمله به تاسیسات آرامکو بنویسید
سلام اطلاعات تکمیلی برسه چشم