تانک ها

تانک اوسوریو

تانک اوسوریو

مینا گلرو

بررسی کامل و معرفی تانک اصلی میدان نبرد اوسوریو ساخت کشور برزیل

جنگ جهانی اول و بدنبال آن جنگ جهانی دوم دو رخدادی بودند که باعث تاثیر بالا و تحول شگفت آوری بر صنایع نظامی شدند انبوهی از اختراعات نظامی و مدرن که شاید تا پیش از این جنگ کسی تصورش را هم نمیکرد بسرعت طراحی ، توسعه و تولید شد و در این جنگ آزمایش شد ماشین های جنگی مخوف و رعب آوری که تا پیش از آن حتی تصورش نیز سخت بود
در میان تمامی اختراعات و تسلیحات و جنگ افزارهای تازه بمیدان آمده بی اغراق دو جنگ افزار بیشترین تاثیر را بر آینده درگیری های نظامی و میادین جنگ گذاشتند و آنقدر این تاثیر گذاری عمیق بود که نتیجه یک جنگ ارتباط مستقیمی با در اختیار داشتن تعداد بیشتری از این دو ماشین جنگی داشت و اگر تا آنزمان نتیجه یک جنگ را تعداد بیشتر سربازان تعیین میکرد ولی پس از ورود این دو جنگ افزار در جایگاه رقم زدن سرنوشت نبردها قرار گرفتند و بتنهایی قابلیت عوض نمودن نتیجه یک نبرد نظامی را داشتند
بله هواپیماهای جنگنده و تانک را میگوییم که پس از ورود بخدمت بسرعت به یک پای تمام درگیری های بزرگ نظامی شده و بدست اوردن پیروزی ارتباط مستقیمی با کمیت و کیفیت این دو جنگ افزار ، در خدمت طرفین متخاصم داشت و در این میان تانکها بخاطر تکنولوژی ساده تر و و همچنین کاربری آسانتر بسرعت به یک جنگ افزار فراگیر تیدیل شد خصوصا اینکه کشورهای بیشتری از قابلیت طراحی تانک نسبت به هواپیماهای جنگنده برخوردار هستند و اگر فن اوری ساخت هواپیماهای جنگنده تنها در اختیار چند قدرت اول دنیا است ولی اغلب کشورهای صنعتی جهان قابلیت طراحی و تولید تانک را دارندکه برخی از این کشورها قدرت نظامی چندان بزرگی هم نیستند کشورهایی مانند ترکیه ، کره جنوبی ، لهستان ، یوگسلاوی ، ژاپن ، ایتالیا سوئیس ، سوئد ، هند و کشورهای دیگری که چندان قدرت نظامی بزرگی بحساب نمی آیند در کنار قد رتهای صاحب نامی چون آلمان ، ایالات متحده ، بریتانیا ، فرانسه ، روسیه و چین و اسراییل از توانایی طراحی و ساخت تانک برخوردارند

افزایش تقاضا در بازار سلاح در دهه ۸۰ میلادی

با آغاز دهه ۸۰ میلادی بدلیل جنگ های کوچک و بزرگ پر تعدادی که اغلب مانند جنگ ایران و عراق سالها به طول انجامید تقاضا شدیدا برای خرید تجهیزات نظامی بالا رفت و تجارت تسلیحات تبدیل به یک صنعت پولساز و تجارتی پر رونق شده و رقابت بر سر جذب سفارش و گرفتن سهم بیشتر از بازار جهانی باعث بالا رفتن کیفیت و تکامل بیشتر تسلیحات شد در این میان کمپانی انگسا در برزیل که سازنده انواع تجهیزات زرهی است و از جمله تولیدات مشهوری چون خودروی زرهی کاسکوال یا کاسکاول ( که در عملیات فروغ جاویدان به طور گسترده ای مورد استفاده منافقین قرار گرفت ) و در آن سالها محصولات تولیدی این شرکت مانند خودروی کاسکاول که از سوی دو طرف جنگ ایران و عراق مورد استفاده قرار گرفت و فروش بسیار بالایی برای این شرکت داشت تجهیزات ساخت این شرکت در میدان جنگ نشان داده بودند از کیفیت مناسبی برخوردارند و در مقابل از قیمتی ارزانتر و پشتیبانی فنی و هزینه عملیاتی کمتری هم نسبت به تجهیزات مشابه تولید قدرتهای صاحب نام برخوردار بودند و بهمین دلیل برخی از کشورهای درگیر جهت رفع نیازهای تسلیحاتی خود به سراغ این شرکت برزیلی رفتند که همراه با آمبرایر دیگر شرکت هم وطن خود که در بخش هواپیما سازی فعال است دو شرکت بزرگ ساخت تجهیزات نظامی خارج از انحصار قدرتهای شناخته شده جهانی بودند و جنگ افزاری که اغلب کشورها بدنبال تهیه ان بودند و از اهمیت بسبار زیادی برای کشورهای درگیر برخوردار بود تانک و تجهیزات زرهی بودند

برای اشنایی با تانک سبک کاسکاول  اینجا را کلیک کنید

ئی‌ئی-۹ کاسکاول یک تانک سبک  پشتیبانی بود که اتفاقا فروش بسیار هم داشت

در پاسخ به این نیاز کشورهای درگیر ، انگسا تصمیم به توسعه یک تانک اصلی میدان نبرد گرفت که نسخه اصلی ان برای ارتش برزیل و یک نسخه نیز جهت بازار جهانی توسعه یابد .ولی مسئله این بود که ارتش برزیل ارتش خیلی بزرگی نیست همچنین بدلیل استراتژی این کشورکه عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و بی طرفی در منازعات دیگر کشورهاست ارتش برزیل بیشتر یک نیروی دفاعی است که بعلت عدم تهدید نظامی از طرف همسایگان خود از آنچنان بودجه زیادی هم برخوردار نیست و خریدهای نظامی این کشور هم بسیار محدود و اغلب ازطریق خرید تسلیحات مازادبرنیاز کشورهای دیگر و بصورت دست دوم انجام میگیرد در آنزمان هم ارتش برزیل نیاز به چنین تانکی نداشت و به شرکت انگسا نیز اعلام شد که ارتش نیاز به تانکی جدید ندارد ولی اگر شرکت قصد ساخت چنین محصولی را دارد میتواند با هزینه خود و یا مشارکت با شرکتهای خارجی چنین تانکی را تولید و صادر کند ، ولی در شرایط فعلی دولت کمک زیادی نمیتواند برای تولید این تانک جدید انجام دهد.
با این اوصاف شرکت انگسا تصمیم خود را گرفته بود و با سرمایه گذاری خصوصی،شرکت شروع به توسعه محصول جدید کرد و البته کمک های ناچیزی نیز از سوی دولت برزیل برای این پروژه اختصاص یافت البته انهم پس از اینکه تانک توانست نظر مساعد برخی از کشورهای خارجی را جلب کند و در صورت فروش تانک دولت برزیل صاحب ده درصد کل قرارداد میشد

شرکت انگسا بیش از صد میلیون دلار از در آمدهای خود را برای توسعه این تانک هزینه نمود تادر نهایت این تانک آماده ورود به خط تولید شد و نام محصولی را که شرکت با هزینه خود طراحی کرده بود را به افتخار ژنرال مانوئل لوئیس اسوریو بنیانگذار شاخه سواره نظام ارتش 《 اوسوریو 》 گذاشتند

در کل دو نمونه از این تانک ساخته شد

اوسوریو

نخستین پیش نمونه در سال ۱۹۸۵ تولید شد و پیش نمونه بعدی نیز یکسال بعد در سال ۱۹۸۶ تولید گردید
از نظر کارایی اوسوریو تانک خوش ساخت و کارایی بود و دستکم با تانکهای موجود در بازار جهانی از کشورهای صاحب نام دیگر جهان بخوبی قابل رقابت بود و علاوه بر اینکه چیزی از انها کم نداشت ، در برخی از ویژگی ها هم مانند سیستم کنترل آتش از برتری محسوسی بر اغلب تانکهای صاحب نام برخوردار بود ولی با وجود اینکه این تانک از طراحی خوب و قابل قبولی برخوردار بود ولی در نهایت بدلایلی که در ادامه خواهیم دید ، نتوانست در بازار جهانی سفارشی دریافت کند کند که تاحدی ناشی از بدشانسی های پی در پی شرکت انگسا هم بود بود زیرا در ابتدای پروژه ارتش برزیل قول داد. در صورت مهیا بودن بودجه و شرایط حداقل ۳۰۰ تانک را از این شرکت خریداری میکند ، البته ارتش قول قطعی نداد و تاکید کرد , درصورت مساعد بودن اوضاع مالی و فراهم شدن بودجه این تعداد تانک را خریداری میکند ولی شرکت انگسا بصورت قطعی روی حداقل ۳۰۰ دستگاه سفارش ارتش حساب باز نموده بود ولی پس از اماده شدن تانک ارتش بدلیل مشکلات مالی ترجیح داد تانکهای موجود خود مانند ام -۶۰ را ارتقا دهد از سوی دیگر دستکم ۴۵ دستگاه تانک در سفارش اولیه نیاز بود تا بتوان خط تولید تانک را راه اندازی کرد و علیرغم بازاریابی شرکت انگسا ، موفق به دریافت سفارشی نشد تا درنهایت این پروژه که شرکت برزیلی ریسک بزرگی روی آن کرده بود و اگر موفق میشد وجهه جهانی و موفقیت تجاری بسیار بالایی برای این شرکت بهمراه می آورد با بداقبالی با نیمه خالی لیوان روبرو شد و باعث ورشکستگی شرکت شد. زیرا زمان تولید تانک به اواخر جنگ ایران و عراق خورد و در آن مقطع بازسازی خرابیهای جنگ جای خرید تجهیزات و تسلیحات را در اولویت بندی این دو کشور گرفت و از این گذشته کشورهای خریدار دیگر نیز با وجود محصولاتی سرشناس از کارخانجاتی سابقه دار و خوشنام غربی و یا روسی که بعلت تیراژ بسیار بالای تولید شده قیمتی بمراتب پایین تر و اقتصادی تر از محصول گمنام یک شرکت برزیلی که هنوز به خط تولید هم نرفته بود و معلوم نبود چه از آب دربیاید، حاضر به ریسک خرید این تانک نمیشدند و تانک اوسوریو علیرغم شایستگی های بالا ولی هرگز نتوانست موفقیتی تجاری را باعث شود

بررسی کامل و فنی تانک اوسوریو

یکی از مشکلاتی که گریبانگیر تانک اوسوریو شد این بود که سازندگان این تانک را مطابق با نیاز و شرایط و الزامات کشور برزیل توسعه دادند به طور مثال وزن تانک ۴۳ تن بود که استاندارد برای حمل و نقل در جاده های برزیل تولید شده بود یا پهنای تانک هماهنگ با خط آهن برزیل طراحی شده بود ، ولی عملا با اینکه این تانک در تطبیق با نیاز ارتش برزیل ساخته شده بود ولی هیچ سفارشی از سوی ارتش دریافت نکرد و عملا برخی کشورهای دیگرهم که خواهان این تانک بودند و پیشتر در مذاکراتی که با شرکت انگسا داشته بودند اعلام کرده بودند که در صورت توسعه این تانک تعدادی از ان را خریداری میکنند ( اینجانب برای نوشتن مقاله منابع خارجی متعددی را مطالعه کردم و در یکی از منابع ، از ایران و عراق به عنوان کشورهایی که شرکت انگسا پیش از توسعه تانک طی مذاکراتی که با هر دو کشور داشت هر دو از خرید قطعی این تانک به شرکت انگسا اطمینان داده بودند ، خصوصا کشورمان که شدیدا نیاز به تجهیزات نظامی داشت و از قضا این تانک بسیار به تانک انگلیسی چیفتن که در خدمت ایران بود شباهت داشت و نزدیک بود ، ولی پس از اینکه تانک در سال ۱۹۸۸ آماده رفتن به خط تولید شد اولویت هر دو کشور عوض شده و دیگر نیازی نداشتند حال تا چه حد این موضوع صحت دارد حتما اساتیدی مثل آقای نوریخانی و یا جناب کیانی در حوزه زرهی بهتر در جریان هستند آنهم با در نظر گرفتن روابط نچندان مطلوب ایران با برزیل بعلت حمایت گسترده این شرکت از ارتش عراق ) برخی دیگر از کشورها نیز که این تانک به انها پیشنهاد شد انرا مطابق با نیاز ارتش خود ندانستند تا شرکت انگسا بر سر این پروژه به مشکلی بزرگ برخورد کند

مشخصات فنی تانک

در کل اوسوریو تانکی بود با ۴۳تن وزن که در بخش زره از یک زره کامپوزیت که از مواد مرکب ساخته شده بود بهره میبرد جالب است بدانید که در زمانیکه این تانک ساخته شد اغلب تانکها با زره فولادی ساخته میشدند و زره این تانک در انزمان بسیار پیشرفته بود و بسیار شبیه زره چابهام بریتانیایی بود که در تانک چلنجر بکار رفته بود و از مزایای زره این تانک وزن کم ان ، در برابر مقاومت فوق العاده ان بود و در بخش زره میتوان گفت که از یکی از بهترین زره های موجود در جهان بهره میبرد
زره تانک اوسوریو بصورت لایه لایه ساخته شده بود و در بین هر لایه از نوعی لاستیک مخصوص بهره گرفته شده بود که از مزایای این لاستیک گرفتن فشار و شوک ناشی از موج انفجار ( جهت اطلاع دوستان عزیز باید بگویم که بیشترین خظر را موج و شوک انفجار دارد خصوصا بر روی زره فولادی که بر اثر شوک و موج ناشی از انفجار قطعات کوچکی از زره در داخل کابین و از بدنه تانک جدا شده و بصورت ترکش های کوچکی به خدمه اصابت میکنند ولی در این زره امواج شوک انفجار توسط این لاستیک برگردانده و بخشی از شوک نیز توسط لاستیک جذب میشود ) جنس زره نیز که از مواد مرکب ساخته شده بود شامل فولاد ، نوعی آلیاژ آلمینیوم سخت ، سرامیک و فیبر کربن میشد ، از ان گذشته طراحان برای بالا بردن توان زره شیب آنرا بسیار زیاد کرده بودند که خود باعث بالا رفتن مقاومت تانک در برابر مهمات شدید الانفجاری یا اصطلاحا هات شده بود بطوریکه تانک از بخش روبرو قابلیت مقابله با تمامی موشک های ضد تانک را داشت این در حالی بود که وزن تانک تنها ۴۳ تن بود

تانک دارای چهار خدمه بود که شامل راننده ، توپچی ، گلوله گذار و فرمانده میشد که گلوله گذار تیربارچی نیز بود و مسلسل ۱۲/۷ م م تانک را کاربری میکرد تانک دارای ۱۰/۱ متر با احتساب لوله توپ و ۷/۱۳ متر بدون احتساب لوله توپ خود بود
عرض تانک ۲/۳۷ و ارتفاع تانک ۳/۲ متر بود در بخش سیستم سلاح در پیش نمونه اول از توپ ۱۰۵ میلیمتری بعنوان سلاح ثابت بهره میبرد که در نسخه دوم به توپ ۱۲۰ میلیمتری تجهیز شده بود و در صورت تولید توپ ثابت این تانک کالیبر ۱۲۰ میلیمتری بود سلاح ثانویه تانک نیز یک مسلسل ۱۲/۷ میلیمتری بود ، همچنین تانک از یک مسلسل 7/62میلیمتری هم راستا با توپ اصلی بهره میبرد
ذخیره مهمات تانک نیز شامل ۶۰۰ گلوله برای مسلسل سنگین ۱۲/۷ م م ، ۵۰۰۰ گلوله برای مسلسل ۷/۶۲ ذخیره میشد ، که مسلسل ۱۲/۷ م م وظیفه دفاع هوایی در برابر پرنده های کم ارتفاع را نیز برعهده داشت
در بخش پیشرانه تانک از یک موتور دیزل با توان فراهم نمودن ۱۰۴۰ اسب بخار قدرت برخوردار بود که با توجه به وزن نسبتا سبک تانک از رانش به وزن بسیار خوبی برخوردار بود و این موتور تانک به سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت میرساند و دامنه عملیاتی یا برد رزمی تانک نیز ۵۵۰ کیلومتر بود تانک قابلیت مانور و حرکت در زمینی با حداکثر شیب ۶۰ درجه و ۳۰ درجه شیب جانبی را دارا بود
همچنین قابلیت عبور از اب تا ۱/۲ متر را در حالت عادی و با آماده سازی تا ۲ متر اب را دار بود

همانگونه که گفته شد تانک اوسوریو بسیار تانک شایسته ای بود و اگر تولید میشد و بخدمت گرفته میشد میتوانست در حال حاضر با پتانسیل های بالایی که این تانک از ان برخوردار بود در میان ۵ تانک برتر دنیا قرار داشته باشد
متاسفانه تانک اوسوریو نیز مانند هواپیمای کنکورد، بالگرد کمانچی و دیگر تجهیزات فوق مدرن دیگری که در زمان خود لبه فن آوری بحساب می آمدند ولی بدشانسی گریبانگیر آنها شد تا هرگز به جایگاه شایسته ای که استحقاق آن را داشتند نرسند و در اوج توانمندی و قابلیت های بالا و کم نظیر خود هیچ گاه مجالی برای نمایش توانمندی‌های خود در یک میدان جنگ واقعی را نیافت

اسورویو قالبی برای بهترین ها

تانک اوسوریو در تمامی قسمتها از تجهیزاتی مدرن و پیشرفته بهره میبرد سازندگان این تانک در شرکت انگسا خصوصا زمانیکه از دولت برزیل برای خرید این تانک ناامید شدند تمام تمرکز خود را بر بازار صادرات گذاشته و سعی کردند محصولی کاملا کارا و با قابلیت را معرفی کنند در واقع شرکت انگسا بخوبی میدانست که محصول دیگر شرکت ها که بعنوان رقیب محصول تولیدی انها به بازار می آیند از یک ویژگی و نقطه قوت در برابر تانک انها برخوردار است و انهم نفوذ جهانی دولت ان کشور و قدرت سیاسی آنهاست که پشتوانه بزرگی برای رقیب بحساب می آید.
قاعدتا کشورهای زیادی صادر کننده این گونه محصولات نبودند و در کل چند کشور مشخص مانند ایالات متحده ، شوروی ، فرانسه و بریتانیا و آلمان عمده تولید کنندگان و صادر کننده تسلیحات بودند ( در آنزمان چین خیلی بحساب نمی آمد و صادرات این کشور محدود به یکسری کپی بی کیفیت و بسیار ارزان از برخی تسلیحات قدیمی و از رده خارج شوروی بود و در بازار جهانی بعنوان یک صادر کننده معتبر روی این کشور حساب نمیشد) و کشور خریدار در شرایط مساوی که هر دو محصول در یک رده از کیفیت باشند خب مسلما انتخاب اول خود را به طور مثال شوروی یا ایالات متحده میگذارد تا با این خرید اولا باعث نزدیکتر شدن این کشور به آنها شود و از مزایای قدرت فراوان آنها در سازمان ملل و دیگر مجامع بهره مند شود و بعد اینکه با این خرید میتوانست نظر مثبت فروشنده را برای خرید تسلیحات دیگری نیز که به وفور و در انواع بسیار متنوع و در تمامی بخشهای نیروی دریایی و هوایی و زمینی را شامل میشد جلب کند از طرفی چنین کشورهایی که از قدرت مالی و ثروت بالایی نیز برخوردار بودند میتوانستند برای جلب رضایت مشتری به آن کشور وامهای کلانی برای خرید محصولاتشان اعطا کنند و این مزایایی بود که تانک اوسوریو فاقد آن بود لذا شرکت انگسا که بخوبی از این مسئله آگاه بود تلاش خود را نمود که با بالا بردن کیفیت محصول خود بر این برتری رقبا چیره شود و محصولی را ارائه دهد که آنقدر کارا و با کیفیت باشد که تردیدی برای مشتری باقی نگذارد

به همین منظور سعی نمود برای تهیه هر قطعه از تانک از بهترین سازندگان در خواست همکاری بدهد

نصب دو توپ روی برجک این تانک بررسی شد ولی از ابشنهای این تانک نصب چندین توپ به سفارش مشتری روی برجک بود

به دلیل همین سیاست سعی شد از بهترین سازندگان خارجی کمک بگیرد که از سابقه ای درخشان و کارنامه ای عالی برخوردار باشند به همین منظور برای ساخت توپ اصلی تانک پس از اینکه کالیبر ۱۲۰ میلیمتری برای تانک بعنوان کالیبر استاندارد در نظر گرفته شد قرار شد از بهترین توپ موجود استفاده شود سه کشور سازنده چنین توپی بودند که شامل فرانسه با توپ جیات جی -۱ ، بریتانیا با توپ مشهور و خاندار ال ۱۱ و در نهایت توپ ال -۴۴ آلمان که بر روی نسخه های مختلفی از تانکها نصب شده بود و بسیار اعتماد پذیر و کارا بود ،هر سه توپ ساخت کشورهای اروپایی بود، در این بین توپ انگلیسی کلا کنار گذاشته شد ، زیرا علیرغم کارایی بالا و دقت شگفت انگیز توپ ولی مشکل این بود که تانک اوسوریو از استاندارهای جهانی بعنوان یک تانک جدید میدان رزم برخوردار نبود و متاسفانه بخاطر اینکه دولت بزریل انگسا را ملزم به ساخت تانک طبق استانداردهای این کشور نموده بود تانک از وزنی سبکتر از دیگر تانکهای موجود بود ( وزن استاندارد تانکهای‌اصلی میدان رزم از ۵۰ تن به بالا است ) و اوسوریو چون با استاندرد جاده ها و قابلیت پل های برزیل ساخته شده بود وزنی زیر ۵۰ تن داشت و تانک قدرتمند انگلیسی که فشار عقبه بسیار زیادی داشت برای تانک اوسوریو زیادی قوی بود و تانک قادر به تحمل عقب نشینی توپ را نداشت و بنابراین کنار گذاشته شد ولو اینکه سازندگان بسیار به این توپ علاقمند بودند و نوپ ۱۰۵ میلیمتری نسخه اولیه هم ساخت بریتانیا بود
پس از ان از دو توپ آلمانی و فرانسوی باقیمانده بود شرکت انگسا با کمپانی جیات فرانسه روابطی بسیار نزدیکی داشتند و سابقه همکاری طولانی میان انگسا و جیات وجود داشت و پیش از این هم شرکت انگسا برای تولید خودروی زرهی مکانیزه خود یعنی EE-9 کاسکوال (ویا کاسکاول) از توپ ۹۰ میلیمتری شرکت جیات بهره گرفته

بودند ولی در مقابل توپ آلمانی از همه نظر بر توپ فرانسوی برتری داشت و شهرت و کارایی بسیار مطلوبی برخوردار بود بطوریکه برخی از بهترین و مشهورترین تانکها در آنزمان مسلح به توپ ساخت آلمان بودندبه همین علت انگسا ابتدا بسراغ شرکت آلمانی رفت که بعدها جزئی از شرکت رینمتال شد ، ولی علیرغم علاقمندی شرکتهای آلمانی به شراکت در این پروژه ولی دولت آلمان سیاستی را دنبال میکرد که تجهیزات فوق مدرن این کشور بسختی در اختیار کشورهای خارج از دایره متحدان آلمان قرار میگرفت و علیرغم تلاش گسترده شرکت انگسا درخواست این شرکت بجایی نرسید تا در نهایت تنها گزینه باقیمانده یعنی شرکت جیات سفارش ساخت توپ را دریافت کند
در بخش موتور و پیشرانه هم با اینکه کشورهای متعددی توان ساخت انواع موتور را داشتند ولی موتور بکار رفته در تانک تکنولوژی و پیچیدگی خاص خود را داشت و بازهم کشورهای محدودی توان ساخت چنین موتوری را دارا بودند که در میان آنها ایالات متحده وآلمان ایده ال تر از دیگر کشورهای سازنده بودند زیرا پیشتر سابقه همکاری با انگسا را داشتند و خصوصا آلمان حضور گسترده و فعالی در برزیل داشت
شرکت انگسا که پیشتر هم سابقه استفاده از موتور کامنز المان را در خودروهای خود داشت و از این موتورها بسیار راضی بود بسراغ شرکت های المانی رفت و در نهایت شرکت MWM بعنوانپیمانکار ساخت موتور در نظر گرفته شد

توپ 120 م م فرانسوی روی تانک اوسوریو

غوغای اسوریو در سال ۱۹۹۸

پس از تولید اولین پیش نمونه عربستان هم که در انزمان در حال نوسازی گسترده ارتش خود بود مناقصه ای جهت خرید تعداد بالایی تانک که در مرحله اول ۳۰۰ دستگاه و پس از آنهم در صورت رضایت طرفین افزایش تعداد در قرارداد در نظر گرفته میشد نمود
انگسا اوسوریو را در این مناقصه شرکت داد ولی رقبای نامدار و قدرتمندی در مقابل اوسوریو شرکت داشتند که شامل تانک ام – ۱ آبرامز از ایالات متحده ، چلنجر ۱ از انگلیس و تانک آمیکس -۴۰ از فرانسه بود از طرفی استاندارد رقابت بسیار بالا بود و در چند مرحله برگزار میگردید که سطح خیلی بالایی را لحاظ کرده بودند مانند آزمایش توانایی موتور تانک با کشیدن محموله بسیار سنگینی با وزن بیش از ۳۰ تن و یا پیمودن بیش از هزار کیلومتر که بخش اعظم ان در میان بیابانهای این کشور بود و در بخش توان آتش نیز شلیک به یک هدف ثابت و یک هدف متحرک در ۲۰۰۰ متری و ۴۰۰۰ متری بود که در این میان تانک اوسوریو و آبرامز براحتی موفق به شکست دو رقیب دیگر و در نهایت نیز این اوسوریو بود که در میان ناباوری توانست آبرامز را هم شکست دهد و عربستان اوسوریو را بعنوان برنده مناقصه اعلام کرد

تیر خلاص صدام برشرکت انگسا

پس از رقابت عربستان اوسوریو درچند آزمایش و رقابت دیگر با تانکهای دیگر نیز پیروز شد و در سال ۱۹۹۸ در میان تانکهای تولیدی غرب بجز لئوپارد دیگر تانکی نمانده بود که در مقابل اوسوریو تست نشده و شکست نخورده باشد از طرفی عراق هم جزو مشتری های دست بجیب و پولدار شوروی بحساب می آمد برای خرید حتی شراکت در طرح اوسوریو اعلام امادگی نمود در آنزمان دولت وقت عراق که یک حکومت نظامی و بسیار جاه طلب بود در حال تولید تانک تی -۷۲ با نام شیر بابل بود ولی مسئله این بود که شوروی ضعیف ترین نسخه این تانک را در اختیار عراق گذاشته بود که

که شدیدا دانگرید شده و ساده بود و دولت عراق بخوبی میدانست که این تانک فقط اسم و ظاهری شبیه به تانک تی -۷۲ دارد و بهیچوجه قادر به مقابله با تانک های رقیب خود نیست به همین منظور دولت عراق بدنبال تانکی بود که اولا خود بصورت بومی تولید کند و دوما از قابلیت و توانایی قابل قبولی برخوردار باشد ولی مشکل این بود که عراق گزینه دیگری تا آنزمان بجز شوروی در اختیار نداشت زیرا کشورهای غربی هیچکدام از مراودات تسلیحاتی آنچنان گسترده ای با عراق برخوردار نبودند ( در کل کشورهای غربی سوای از بحث اقتصادی در بخش نظامی تا قبل از جنگ خلیج فارس با اعراب روابط گسترده ای نداشتند زیرا اغلب کشورهای مهم و تاثیر گذار عرب اقمار و متحدان شوروی بحساب می امدند و غرب نگران افتادن تسلیحات خود بدست شوروی بود و از انطرف هم جنگ اسراییل و اعراب مزید بر علت بود زیرا همان معدود سلاحهایی که غرب در اختیار کشورهای عربی چون اردن و تونس و دیگر کشورهای خریدار قرار داده بود بسرعت بر علیه اسراییل بکار رفت و اعراب حاضر به دادن تضمین عدم استفاده از تسلیحات خریداری شده بر علیه اسراییل نبودند ) و غیر از شوروی و چند کشور مشخص غربی هم کشورهای ثالثی مانند کره شمالی یا چین هم که حاضر به همکاری بودند تولید کننده یکسری از محصولات منسوخ و قدیمی شوروی بودند ولی برای اولین بار شرکتی برزیلی بعنوان تولید کننده ای خارج از چرخه سنتی بلوک شرق و غرب محصولی ارائه نموده بود که تمامی تانکهای غربی و حتما شرقی را نیز حریف بودو از قضا عراق بالاترین مراودات و معاملات را با انگسا داشت ….

پس از درخشش اوسوریو در میدان عربستان به یکباره پیشنهادات به سوی انگسا سرازیر شد و عربستان با شرکت انگسا وارد مذاکره گردید تا نسخه ای از تانک در این کشور مونتاژ کند از سوی دیگر امارات نیز که آنزمان قصد گسترش واحدهای زرهی خودرا داشت از بین محصولات زرهی موجود درحال بررسی تانک آریتی ساخت ایتالیا بود.پس از درخشش اوسوریو در عربستان امارات از کمپانی انگسا برای انجام رقابتی بین اوسوریو با آریتی دعوت کرد که در این رقابت هم اوسوریو مقتدرانه تانک آریتی را شکست داد تا نظر مساعد امارات را هم بسوی خود جلب کند و امارات هم برای خرید بین این دو تانک مردد مانده بود و در همین حین عراق هم بعنوان سومین کشور خواهان تانک، وارد میدان شد تا سه مشتری بسیار ثروتمند و دست به نقد برای این تانک پیدا شود.دولت برزیل هم که تا آنزمان هیچ توجهی به این تانک نداشت پس از دیدن شرایط ممتاز تانک بسرعت با مدیران شرکت انگسا تماس گرفته و به نوعی شروع به همکاری با این شرکت نمود
دلایل برتری اوسوریو در زره توانمند و کامپوزیت تانک که علیرغم وزن سبک مقاومت بسیار عالی برای تانک به ارمغان آورده بود در کنار موتور نسبتا قوی تانک بود که بسیار سازگاری بالایی با شرایط اقلیمی مختلف داشت. این تانک براحتی در محیط های بسیار سرد و بسیار گرم و بیابانی میتوانست به عملیات بپردازد و در کنار این ویژگی ها بهره بردن از یک سیستم هدایت اتش و هدف گیری یکپارچه و دیجیتال بود و از معدود تانکهایی بود که در آنزمان مجهز به یک رایانه با سرعت پردازش بسیار بالایی بود که با دیگر سیستمهای تانک یکپارچه شده بود بطوریکه تانک چلنجر که رکورد بیشترین مسافت شلیک به یک هدف را ثبت کرده در آزمایش عربستان از اوسوریو شکست خورد

تصویری از سایت اتش توپچی و سایت پانورماتیک فرمانده

شکست در اوج شایستگی

تا پیش از جنگ خلیج فارس همه چیز برای اوسوریو بخوبی پیش میرفت و همگان آینده بسیار درخشانی برای این محصول جدید برزیل پیش بینی میکردند
قرار بود تانک در دو نسخه تولید شود با عنوان PT-1 که از توپ ۱۰۵ میلیمتری انگلیسی بهره میبرد و نسخه PT-2 که ازتوپ ۱۲۰ میلیمتری جیات فرانسوی سیستم آتش مدرن تری بهره میبرد و دستکم سفارش عربستان قطعی شده بود و عراق نیز مصرا پیشنهاد شراکت در طرح و تولید این تانک را در عراق داده بود و مدیران انگسابا سرعت در حال رفع نقایص و نقطه ضعف های تانک وکامل نمودن آندسته از فن آوری هایی که هنوز آماده نشده بودند ولی در اوج موفقیت بیکباره حماقت صدام تیر خلاصی بر انگسا و اوسوریو زد

جنگ خلیج فارس

تابستان سال ۱۹۹۱ و بدنبال حمله عراق به کویت بلافاصله شورای امنیت سازمان ملل تحریم بسیار سنگین و گسترده ای بر علیه عراق وضع کرد در این میان شرکت انگسا ناچار شد صدها مهندس و نیروهای متخصصی را که در عراق داشت از این کشور خارج و تمامی قرارداد های خود با عراق را فسخ نماید
این مسئله ضربه مهلکی بر پیکره شرکت انگسا وارد نمود و این شرکت متحمل خسارات سنگینی شد زیرا از اوایل جنگ ایران و عراق این شرکت بخش عمده ای از تعمیرات و پشتیبانی از تجهیزات عراقی را برعهده داشت و بخش بسیار عمده ای از درآمدهای کشور از همکاری با عراق تامین میشد از طرفی اوسوریو نیز یکی از بزرگترین بخت های خود را یعنی مونتاژ در عراق را از دست داد تاتنها پشتوانه این تانک عربستان باقی بماند. ولی در خلال جنگ خلیج فارس اوضاع بر ضرر این شرکت عوض شد حضور گسترده ارتش های غربی در قالب ائتلاف ضد عراق در کشور های عربی سبب ایجاد روابط تنگاتنگ سیاسی بین این کشورها با اعراب شد
از طرفی تانک های غربی که در این جنگ توسط خدمه بسیار ماهر و کارآزموده که بخوبی آموزش دیده بودند کاربری میشدند عملکرد خیره کننده و درخشانی از خود بنمایش گذاشتند تا همین عوامل سبب شود عربستان نیز بدنبال خرید آبرامز برود و امارات هم که احتمال کمی وجود داشت این تانک را انتخاب کند با شراکت در پروژه لکرک فرانسه خیال همه را راحت نمود که خرید تجهیزات نظامی تابع قدرت و نفوذ سیاسی و بین المللی کشور تولید کننده است و اوسوریو که در یک کشور ضعیف از نظر سیاسی چون برزیل تولید میشد هرگز شانسی در برابر رقبای خود که تولید کنندگانشان از قدرت های جهانی بحساب می آمدند نخواهد داشت.

پس از بحران خلیج فارس شرکت انگسا نیز که بزرگترین همکار خود یعنی عراق را از یکسو از دست داده بود و از سوی دیگر بیش از صد میلیون دلار از منابع خود را به پروژه اوسوریو اختصاص داده بود نیز دچار بحران بزرگی شد و علیرغم تلاش زیاد این شرکت برای گرفتن سفارش، ولی بدشانسی بزرگتری گریبانگیر اوسوریو شد و آن فروپاشی شوروی و پایان جنگ سرد بود که باعث شد کشورهای درگیر درجنگ سرد با ذخایر مملو از تجهیزات زرهی که برای جنگی احتمالی نگهداری میشد روبرو شوند و اقدام به عرضه تانکهای ذخیره خود در بازار جهانی کردند که در این میان کشورهای دیگری هم که در حال بررسی اوسوریو…

بودند پس از عرضه گسترده تانکهای دست دوم و ارزانقیمت کشورهای غربی و جمهوری های شوروی سابق که دچار مشکلات مالی فراوانی شده و با انبوهی از تجهیزات نظامی بجا مانده از شوروی روبرو و آنها را با قیمتی بسیار نازل برای فروش گذاشته بودند یک تانک ارزانقیمت را به یک محصول گرانقمیت هرچند مدرن تر ترجیح میدادند تا در نهایت تانک اوسوریو موفق به دریافت سفارشی نشود و شرکت انگسا نیز پس از ان اعلام ورشکستگی کند
پس از ورشکستگی شرکت انگسا بخشی از دارایی های این شرکت برای دادن طلب های خارجی شرکت فروخته شد و بخش صنایع نظامی ان را نیز دولت برزیل مصادره نمود و به این ترتیب پرونده اوسوریو به همراه شرکت تولید کننده آن بسته شد

اوسوریو در یک نگاه

کشور سازنده : برزیل
وزن : ۴۳/۷ تن
مشحصات پیشرانه : یکدستگاه موتور دیزل TBD-234 ساخت کمپانی MWM با قدرت ۱۰۴۰ اسب بخار
حداکثر سرعت : ۷۰ کیلومتر در ساعت
برد : ۵۵۰ کیلومتر
سلاح اصلی : یک قبضه توپ ۱۲۰ میلیمتری جیات فرانسوی
سلاح ثانویه : یک قبضه تیربار ۷/۶۲ میلیمتری هم محور توپ و یک قبضه مسلسل سنگین ۱۲/۷ میلیمتری
میزان مهمات ذخیره : ۳۸ عدد گلوله ۱۲۰ میلیمتری توپ اصلی + ۶۰۰ گلوله ۱۲/۷ م م + ۵۰۰۰ تیر گلوله ۷/۶۲
طول تانک : ۷/۱۳ متر با احتساب طول لوله توپ ۱۰/۱ متر
عرض : ۳/۲متر
ارتفاع: ۲/۳۷متر

نوشته های مشابه

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.
بستن